Horst Wendlandt

Acteur, Producer

Horst Wendlandt is acteur en producer.
Er zijn 18 films gevonden.

Stars unter Palmen - 50 Jahre Filmfestspiele Cannes

1997 | Documentaire

Duitsland 1997. Documentaire van Peter Goedel. Met o.a. Louisette Fargette, François Chalais, Chiara Mastroianni, Alain Terzian en Jean-Claude Brialy.

Een Duitse terugblik op vijftig jaar Filmfestival van Cannes. De makers hebben niet enkel aandacht voor de schittering van de sterren die dit festival groot maakten, maar voeren tevens gesprekken met mensen die achter de schermen meewerkten, zoals Louisette Fargette, die sinds bijna een halve eeuw de persverantwoordelijke is, François Chalais, criticus die vanaf 1946 elke festival bijwoonde, chauffeur Jean-Jacques Bressart, persfotografe Cathy Berg, operateur David Dessites, schipper Rosanno Ceccadi en natuurlijk ex-Cannes-directeur Gilles Jacob. Zij laten tevens enkele nieuwe idolen aan het woord die verklaren wat Cannes voor hen betekent. Verder is er natuurlijk veel aandacht voor de Duitse bijdragen aan het festival en gesprekken met de twee Duitse Gouden Palmwinnaars, Schlöndorf en Wenders, konden niet uitblijven. Bodo Fründt schreef het scenario en nam, samen met Nicole Front, Margret Köhler en Georg von Langsdorff, de interviews voor zijn rekening. Commentaar wordt ingesproken door Bettina von Websky, Friedrich Schloffer, Wilhelm Beck en Lothar Werner Berg. De camera was in handen van Christian Beranger, Kitt Elliott, Ulrich Jaenchen en Klaus Lautenbacker.

Kein Pardon

1993 | Komedie

Duitsland 1993. Komedie van Hape Kerkeling. Met o.a. Hape Kerkeling, Heinz Schenk, Annett Kruschke, Elisabeth Volkmann en Dirk Dautzenberg.

Ruhrgebied, medio jaren tachtig. Onbedoeld wordt gesmeerde-boterhammenbezorger Peter Schlönzke de opvolger van zijn idool, televisieshowmaster Heinz Wäscher. Al snel vertoont Schlönzke dezelfde tirannietrekken als z'n afgeserveerde voorganger. Oer-Duitse milieusatire vol flauwekullaria in Kerkeling-droogklotenstijl is tevens amusant tijdsbeeld, maar verliest punten door afgeraffelde slotakte. Wäscher wordt met passende onuitstaanbaarheid gespeeld door Schenk (1924-2014), twee decennia lang gastheer van het ARD-zaterdagavondsucces Zum Blauen Bock. Kein Pardon, in de filmversie met gastoptreden van funpunkduo Die Abstürzenden Brieftauben, reïncarneerde in 2011 als musical.

Otto - Der Liebesfilm

1992 | Romantiek, Fantasy, Komedie

Duitsland 1992. Romantiek van Otto Waalkes en Bernd Eilert. Met o.a. Otto Waalkes, Jessika Cardinahl, Juraj Kukura, Ruth-Maria Kubitschek en Ralf Wolter.

Otto (Waalkes) is in de hemel aangesteld als de god der liefde. De cupido Otto houdt zich meer bezig met computerspelletjes dan met zijn werk. Dit wekt de toorn van zijn baas, de grote god, die hem naar de aarde stuurt om eens fatsoenlijk aan de slag te gaan. In de Hamburgse U-Bahn ziet Otto de bevallige Tina (Cardinahl) en hij is meteen smoorverliefd. Hij houdt haar vast, maar als de trein is weggereden heeft hij alleen nog maar haar tas in de hand. Nu is hij vast van plan zijn grote liefde te zoeken en te vinden. Het wordt een avontuurlijke tocht vol doldwaze gebeurtenissen. Otto heeft echter een rivaal, de aalgladde schoonheidschirurg Dr. Beyerle (Kukura), Tina`s baas. Haar ouders, moeder Lonny (Kellner) en haar vader Uwe (Schiff) zijn wel in hun sas met Dr. Beyerle die hen als Ostfriesen serieus neemt. Otto dwarsboomt Beyerles plannen, maar die recruteert Gotthilf Gutmann (Wolter) om hem te helpen. Als Frau von Lodenwald (Kubitschek) een kunstenaarswedstrijd uitschrijft, ziet Otto een kans om te winnen, ondanks dat hij onze lieve heer hoort brommen. In Duitsland is Otto de ware volksheld van de hekel met zijn vindingrijke, poëtische bijna anarchistische satire op de maatschappij, maar daarbuiten is het de vraag of de mensen warm kunnen lopen voor zijn Ottifanten en andere Otto- exotica. Deze film was een redelijk succes in eigen land met bijna drie miljoen bioscoopbezoekers. Met de stem van Hans Paetsch in de rol van de grote god. Het scenario is van beide regisseurs Waalkes en Eilert, verder Peter Knorr en Robert Gernhardt. Het camerawerk is van Wolfgang Treu.

Pappa ante Portas

1991 | Komedie

Duitsland 1991. Komedie van Vicco von Bülow. Met o.a. Vicco von Bülow, Evelyn Hamann, Irm Hermann, Gerrit Schmidt-Foss en Dagmar Biener.

Decennialang hield Duitslands fijnzinnigste humorist-van-adel Vicco von Bülow alias Loriot het bij tekenen, animatiefilmpjes en sketches op tv. Zijn twee figuurtjes Wum (hond met basstem) en Wendelin (olifant met piepstem) werden beroemder dan het ZDF-staatsloterijprogramma waarvoor ze de mascottes waren. Aanzienlijke artistieke en financiële successen behaalde hij ook in de cinema. In 'Pappa voor de deur' moet Loriot zich als de vers gepensioneerde heer Lohsen in zijn nieuwe ledigheid schikken. Vanaf de eerste minuut serveert Pappa ante Portas de absurde sketchscènes en bijna Britse droogklotenhumor per strekkende meter. Loriots onvervangbare sketchpartner Evelyn Hamann (1942-2007) speelt de echtgenote.

Otto - Der Außerfriesische

1989 | Komedie, Drama

Duitsland 1989. Komedie van Marijan David Vajda en Otto Waalkes. Met o.a. Otto Waalkes, Barbara May, Hans Peter Hallwachs, Wolfgang Zerlett en Arnold Marquis.

Er moet een testplatform voor raketten gebouwd worden, maar wie woont daar vlak in de buurt in zijn vuurtoren? De Oostfriese clown Otto. Die probeert natuurlijk een stokje te steken voor dat plan. Een middelmatige film, eigenlijk alleen verteerbaar voor doorgewinterde Otto-liefhebbers. Gastrolletjes van Loriot en Steffi Graf. Scenario van Waalkes, Bernd Eilert, Robert Gernhardt en Peter Knorr. Camerawerk van Egon Werdin.

Ödipussi

1988 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1988. Komedie van Vicco von Bülow. Met o.a. Vicco von Bülow, Evelyn Hamann, Katharina Brauren, Edda Seipel en Richard Lauffen.

De 56-jarige vrijgezel Paul Winkelmann woont nog bij zijn moeder. Als hij de therapeut Margarethe Tietze leert kennen en samen met haar op zakenreis vertrekt, legt zijn jaloerse moeder hem het vuur aan de schenen.

Lola

1981 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1981. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Barbara Sukowa, Mario Adorf, Armin Mueller-Stahl, Matthias Fuchs en Karin Baal.

Lola uit 1981 is een losse remake van Von Sternberg's Der Blaue Engel. Barbara Suwoka is te bewonderen in de Marlene Dietrich-rol: ze speelt Lola, een nachtclubzangeres die er een dubbel leven op na houdt, en die mannelijke slachtoffers in de goot achter zich laat liggen. Regisseur Rainer Werner Fassbinder demonstreert als altijd een cynische kijk op de mensheid.

Lili Marleen

1981 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1981. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Giancarlo Giannini, Mel Ferrer, Udo Kier en Christine Kaufmann.

Indrukwekkend melodrama begint in Zürich, 1938. Een verliefd stel - zij Duits, hij joods -, wordt door de oorlog gescheiden, maar doet er alles aan om elkaar weer terug te zien. Dat valt nog niet mee: als zangeres van het beroemde soldatenliedje 'Lili Marleen' dient ze een tijdlang naar het pijpen te dansen van hooggeplaatst nazi-volk. 'Je kunt niet altijd zelf bepalen hoe je wilt leven als je wilt overleven,' verzucht ze. Fraai spel van Schygulla. Gebaseerd op de autobiografie van Lale Andersen die tijdens WO II met het bewuste liedje furore maakte.

Aus dem Leben der Marionetten

1980 | Drama, Experimenteel

Duitsland/Zweden 1980. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Robert Atzorn, Christine Buchegger, Martin Benrath, Rita Russek en Walter Schmidinger.

Eigenlijk alleen voor Ingmar Bergman-fans. Een schamele serie terugblikken van een zakenman, die een prostituée vermoordde, vervat in vet aangezette ensceneringen.

Histoire Simple, Une

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Claude Sautet. Met o.a. Claude Brasseur, Bruno Cremer, Arlette Bonnard, Eva Darlan en Sophie Daumier.

Een geëmancipeerde vrouw van veertig is zwanger van haar minnaar en laat zich aborteren. Na een hernieuwde relatie met haar ex-man kiest ze bewust voor een kind van hem, maar zonder hem. Sautet en schrijver Dabadie vervingen mannenvriendschap uit eerdere films door vrouwenvriendschap met een even warme observatie, die leidt tot een boeiende reeks portretten rondom de schitterende hoofdrol van Schneider. Een feministische film van mannen, zonder pamflettisme. Scenario van Sautet en Dabadie. Camerawerk van Jean Boffety.

Klassenkeile

1969 | Komedie

Duitsland 1969. Komedie van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Uschi Glas, Walter Giller, Heli Finkenzeller en Anita Kupsch.

Een journaliste neemt de plaats van een schoolmeisje op een gymnasium in. Dat leidt tot veel verwarring, helemaal als ze verliefd wordt op een van de leraren.

Zum Teufel mit der Penne

1968 | Komedie

Duitsland 1968. Komedie van Werner Jacobs. Met o.a. Hans Kraus, Hannelore Elsner, Willy Millowitsch, Peter Alexander en Theo Lingen.

De vlegels uit de eerste film constateren dat er een tekort aan leerkrachten op hun school is en besluiten er wat aan te doen. Ze lokken een leuke, vlotte lerares hun instituut binnen, in het kader van een zgn. uitwisselingsprogramma. Een magere film die enkel en alleen steunt op één idee en die het best samengevat wordt door het schlagerliedje uit de film 'Siehst du da die Birke steh'n? Ach ja, sie ist so schlank und schön...' Onleuke scholierengrappen, die al een baard hadden toen de film in première ging.

Old Surehand

1965 | Western, Avonturenfilm

Duitsland/YU 1965. Western van Alfred Vohrer. Met o.a. Stewart Granger, Pierre Brice, Leticia Roman, Larry Pennell en Terence Hill.

Granger is Old Surehand en Brice speelt Winnetou. Deze western is gebaseerd op de Karl May-roman. De vrienden hebben nu te maken met de moordenaar van Grangers broer en de zoon van een Comanche-opperhoofd. Redelijk goed gemaakt, met een goed lopend scenario. De muziek is van schlagerzanger Martin Böttcher. Terence Hill staat in de cast vermeld als Mario Girotti. Scenario van Eberhard Keindorff, Johanna Sibelius en Fred Denger.

Winnetou - 1. Teil

1963 | Western

Duitsland/YU/Italië 1963. Western van Harald Reinl. Met o.a. Pierre Brice, Lex Barker, Mario Adorf en Marie Versini.

Meer dan drie miljoen Duitse bioscoopbezoekers zagen dit fraaie vervolg op de Karl May-filmklassieker Der Schatz im Silbersee van een jaar eerder. En terecht: de met stijl gemaakte Eurowestern over bloedbroeders Winnetou en Old Shatterhand contra schurk Santer en trawanten is een escapistische zevenklapper vol suspense, humor en avontuur. De heerlijke muziek van Martin Böttcher en de geweldige panoramische Ultrascope-fotografie van Ernst W. Kalinke verwennen oor en oog. Uiteraard is Ralf Wolter als trapper Sam 'Hihihi' Hawkens present. Een bergwand aan de Zrmanjarivier in Zuid-Kroatië diende als Apachepueblodecor.

Der schwarze Abt

1963 | Horror

Duitsland 1963. Horror van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Grit Boettcher, Dieter Borsche en Joachim Fuchsberger.

Meer dan drie miljoen Duitse bioscoopbezoekers zagen dit fraaie vervolg op de Karl May-filmklassieker Der Schatz im Silbersee van een jaar eerder. En terecht: de met stijl gemaakte Eurowestern over bloedbroeders Winnetou en Old Shatterhand contra schurk Santer en trawanten is een escapistische zevenklapper vol suspense, humor en avontuur. De heerlijke muziek van Martin Böttcher en de geweldige panoramische Ultrascope-fotografie van Ernst W. Kalinke verwennen oor en oog. Uiteraard is Ralf Wolter als trapper Sam 'Hihihi' Hawkens present. Een bergwand aan de Zrmanjarivier in Zuid-Kroatië diende als Apachepueblodecor.

Karl May-westerns

1962 | Avonturenfilm, Western, Familiefilm

Duitsland 1962. Avonturenfilm van

Toen Hollywood het in de jaren 1960-70 met de wildwest-film liet afweten en deze vorm nog slechts gebruikte voor psychologische drama`s, bloeide het genre in Europa op als nooit tevoren. Met name Itali[KA3]e bewees met zijn spaghetti-westerns hoe groot de behoefte was aan actiefilms zonder artistieke of dramatische franje. Sinds de uitvinding van de film werden er in Europa wildwest-films geproduceerd. Het genre was zelfs een traditie in Duitsland in de jaren 1930-40. De belangstelling voor het genre werd niet in het minst gevoed door de boeken van Karl May (1842-1912), een ontslagen onderwijzer die na reizen in het Midden-Oosten een uiterst populair schrijver werd. Vooral de romans over de vriendschap tussen de blanke pelsjager Old Shatterhand en de Indiaan Winnetou, die getuigen van een innige liefde voor de natuur volgen de typisch Duitse burgerlijke romantiek, onderscheiden zich van de populaire boeken in de jaren omstreeks de eeuwwisseling doordat ze begrip tonen voor niet- Europese volkeren en hun levensgewoonten, zoals de Indianen. Het inlevingsvermogen van May in de wereld van de Indianen, ook al worden ze geschilderd als romantische natuurmensen, maakt de boeken, maar ook de films, die producent Horst Wendlandt na zijn succes met de Edgar Wallace-serie liet regisseren, betrekkelijk uniek ten opzichte van de Amerikaanse visie op de oorspronkelijke bewoners van Amerika. DER SCHATZ IM SILBERSEE (1962) van Harald Reinl was als eerste Karl May-film een artistiek en commercieel succes. Ook de erop volgende, door Reinl geregisseerde films tonen de Duitse filmindustrie van haar goede zijde. Nadat Harald Philipp in 1965 de regie van de Karl May-serie overnam, ging het echter snel bergafwaarts. De meeste scenario`s waren van oudgediende Harald G. Petersson. Lex Barker als Old Shatterhand, Stewart Granger als Old Surehand en Pierre Brice als Winnetou leverden in deze `Sauerkraut-westerns` niet hun beroerdste rollen uit hun carri[KA2]ere. Zoals gebruikelijk probeerden Wendlandts concurrenten mee te profiteren van het commerci[KA3]ele succes en verzekerden zij zich bij de erven-May van de rechten van de romans die niet in het wilde westen spelen, maar in het Midden- Oosten, Koerdistan en Latijns-Amerika. Robert Siodmak regisseerde in 1964 een erg aardige DER SCHUT (1964), maar films als IM REICH DER SILBERNEN L[KA3]OWEN (1965), DURCHS WILDE KURDISTAN (1965), DIE PYRAMIDE DES SONNENGOTTES (1965), DER SCHATZ DER AZTEKEN (1965) en DAS VERM[KA3]ACHTNIS DES INKA (1966) verliezen, de een na de ander, steeds meer hun glans. De Karl May-westerns werden door Wendlandt voor Constantin geproduceerd; de overige films werden door CCC gedistribueerd.

Wehe, wenn sie losgelassen

1958 | Komedie, Muziek

Duitsland 1958. Komedie van Géza von Cziffra. Met o.a. Peter Alexander, Ruth Stephan, Bibi Johns, Brigitte Mira en Josef Egger.

Ondanks het feit dat hij zich op een jazz-concours wil voorbereiden, moet Alexander ook zijn oom Egger op de boerderij helpen. Hij wil twee vliegen in één klap slaan en combineert beiden: hij speelt zijn geliefde jazz-oefeningen voor de ossen tot groot ongenoegen van de dorpsbewoners. Een Alexander-film voor de fans.

Der erste Frühlingstag

1956 | Drama, Komedie, Familiefilm, Romantiek

Duitsland 1956. Drama van Helmut Weiss. Met o.a. Luise Ullrich, Paul Dahlke, Ingeborg Schöner, Matthias Fuchs en Fita Benkhoff.

Op een dag in het voorjaar laat huismoeder Dolly Hiller (Ullrich) zich het hof maken door Bruno (Freytag), de broer van Dolly`s vriendin, die uit Afrika is aangereisd, en haar man, advocaat Robert (Dahlke), laat zich verleiden door Bettina Morelli (Mayberg), een van zijn cli[KA3]entes, een bekende zangeres. Ondertussen probeert hun oudste dochter, de negentien- jarige Vera (Sch[KA3]oner), de getrouwde kunstenaar en schoolvriend van haar vader Robert Paul Frank (Fr[KA3]ohlich) in te palmen. Haar jongere broer Martin (Fuchs) lonkt naar buurmeisje Trixi (Grothum) en het jongste zusje, de vijftien- jarige Lilo (Meissner) flirt met Martins vriend, rijkeluiszoontje Fred (Willer). Het blijft allemaal heel braaf en 's avonds wisselt de gehele familie de ervaringen uit, maar dat gaat niet zomaar. Eigenlijk draait het plot om de overspelige gedachten van Dolly, die de verleiding bijna niet kan weerstaan. Ullrich doet het heel behoorlijk, speelt daarbij de verantwoordelijke moeder en draagt de film. Regisseur Weiss deed het idee op aan de hand van het blijspel van Dodie Smith, die bekend werd toen Disney haar stuk 101 Dalmatians als tekenfilm uitbracht. Het scenario is van Juliane Kay en Jacob Gais. Het camerawerk is van Karl Löb.

op televisie
1 uitzending

Ödipussi (1988) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
dinsdag 26 december
ARD
17:50 - 19:15

Reageer