James R. Webb (1910-1974): scenario.
Er zijn 15 films gevonden.

The Organization

1971 | Misdaad, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1971. Misdaad van Don Medford. Met o.a. Sidney Poitier, Barbara McNair, Sheree North, Gerald S. O'Loughlin en Raul Julia.

Een paar jongeren plegen een inbraak in een meubelfabriek en gaan aan de haal met een partij heroïne met een straatwaarde van zo'n vier miljoen dollar. De volgende ochtend wordt het lijk van de directeur gevonden, en de zwarte inspecteur Virgil Tibbs (Poitier) wordt met het onderzoek belast. Hij komt op het spoor van een internationaal drugskartel. Teleurstellend vervolg van In the Heat of the Night (1967) en They Call Me MISTER Tibbs! (1970) werd een alledaags cops-and-robbers-nummertje. Wel enkele sensationele achtervolgingen, maar als totaliteit niet beter dan een gemiddelde weekend-film.

The Hawaiians

1970 | Drama, Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1970. Drama van Tom Gries. Met o.a. Charlton Heston, Geraldine Chaplin, Mako, Tina Chen en Alec McCowen.

In zijn bewondering afdwingende 1000 pagina-epos over Hawaii toonde schrijver James A. Michener de destructieve aard van de komst van de witte man, over een periode die eeuwen besloeg. De verfilming ervan, in de twee delen Hawaii (1966) en The Hawaiians, beperkt de tijd tot enkele decennia. Het thema blijft duidelijk, maar het eiland als karakter en de notie van bijna eeuwig leven blijven achterwege. In The Hawaiians speelt Heston Whip Hoxworth, kleinzoon van een personage uit deel 1. Whip komt met goedkope Chinese arbeiders (onder wie Mako en Chen) terug op Hawaii, en is verbijsterd dat zijn opa hem slechts kale akkers heeft nagelaten.

Sinful Davey

1969 | Avonturenfilm, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1969. Avonturenfilm van John Huston. Met o.a. John Hurt, Pamela Franklin, Nigel Davenport, Ronald Fraser en Robert Morley.

Het verhaal van een 19de-eeuwse Schotse struikrover en diens liefde voor een 'keurig' meisje is nogal gewoontjes, maar Franklin speelt haar rol allerplezierigst. Scenario van James R. Webb naar de autobiografie van David Haggart. Camerawerk van Freddie Youg en Edward Scaife.

Alfred the Great

1969 | Historische film, Avonturenfilm, Drama, Actiefilm, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1969. Historische film van Clive Donner. Met o.a. David Hemmings, Michael York, Prunella Ransome, Colin Blakely en Julian Glover.

Engeland in het jaar 871. Hemmings neemt het koningsschap over van zijn zwakke broer. Daardoor wordt hij voor de keuze gesteld om een ascetisch leven te leiden of om zijn onderdanen te beschermen tegen invallende Denen. Uiteindelijk kan hij niet anders dan ten strijde trekken. De makers van deze langdradige historische film konden niet kiezen tussen een serieuze historische kroniek en een kletterende degenfilm. De acteurs leveren aanvaardbare prestaties, maar worden beperkt door het scenario van Ken Taylor en James E. Webb. Gelukkig zijn er enkele spectaculaire gevechtsscènes. Fotografie van Alex Thomson. Gefilmd in Panavision.

Cheyenne Autumn

1964 | Western

Verenigde Staten 1964. Western van John Ford. Met o.a. Richard Widmark, Carroll Baker, Karl Malden, James Stewart en Edward G. Robinson.

Een curiosum in het oeuvre van Ford, dit opgeblazen epos over de laatste nazaten van een indianenstam die uit een reservaat ontsnappen om terug te keren naar hun oorspronkelijke leefgebied. Ford wilde eerdere karikaturen van de native Americans in zijn werk goedmaken door het hier voor hen op te nemen, maar gaf de prominentste indianenrollen wel aan geschminkte blanken. Qua plot en toon zwabbert de film alle kanten op, met als idiootste toevoeging een satirische bijrol van James Stewart als Wyatt Earp. Mooie plaatjes, dat wel.

Kings of the Sun

1963 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1963. Avonturenfilm van J. Lee Thompson. Met o.a. Yul Brynner, Shirley Anne Field, Richard Basehart, Brad Dexter en George Chakiris.

Een oppervlakkig spektakelstuk, slecht van rolbezetting, met een vertelsel over een leider van de Maya's die naar Amerika komt met zijn overlevende stamgenoten, en tegen wilde Indianen oploopt. Gefilmd in Mexico. Scenario van Elliott Arnold en James R. Webb. Camerawerk van Joseph MacDonald.

How the West Was Won

1962 | Western, Historische film, Romantiek

Verenigde Staten 1962. Western van John Ford, Henry Hathaway, George Marshall, Richard Thorpe en Kevin Ford. Met o.a. James Stewart, John Wayne, Gregory Peck, Carroll Baker en Lee J. Cobb.

Epische, maar niet zo vreselijk spannende western vertelt de geschiedenis van het Wilde Westen. Het verhaal is verdeeld over enkele episodes, zoals de Burgeroorlog, de Gold Rush en de aanleg van het spoorwegnet. Prima rollen van Stewart als pelsjager en van Wayne als ijzervreter. De wat gezwollen voice-over is van Spencer Tracy: 'De plaatsen in dit land hebben de namen gekregen die nu op kaarten staan. Maar die plaatsen moesten allemaal veroverd worden, veroverd op de natuur en op de primitieve mens.' Scenarioschrijver James R. Webb kreeg een Oscar voor zijn script.

Cape Fear

1962 | Thriller, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1962. Thriller van J. Lee Thompson. Met o.a. Gregory Peck, Robert Mitchum, Polly Bergen, Lori Martin en Martin Balsam.

Op een dag wordt Sam Bowden (Peck), succesvol advocaat, gelukkig getrouwd, vader van een leuke dochter, aangesproken door Max Cady (Mitchum), een zojuist vrijgekomen crimineel die Bowden verantwoordelijk houdt voor zijn veroordeling. Cady wil wraak. Hij vergiftigt Bowdens hond en insinueert dat hij onaangename dingen zal doen met Bowdens vrouw en dochter. De politie staat machteloos. Klassieke thriller, vooral dankzij Mitchum, die een memorabele psychopaat neerzet. In 1991 speelde Robert De Niro de rol van Cady in Scorsese's gelijknamige remake.

Pork Chop Hill

1959 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1959. Oorlogsfilm van Lewis Milestone. Met o.a. Gregory Peck, Harry Guardino, Rip Torn, George Peppard en James Edwards.

Harde oorlogsfilm uit de Koreaanse tijd met Peck en de zijnen, ruig en geloofwaardig. Scenario van James R. Webb. Camerawerk van Sam Leavitt.

The Big Country

1958 | Western

Verenigde Staten 1958. Western van William Wyler. Met o.a. Gregory Peck, Charlton Heston, Carroll Baker, Burl Ives en Jean Simmons.

Grootse western rond botsende families, machismo en toegang tot water. Gregory Peck kreeg de hoofdrol van ervaren zeeman zonder geldingsdrang. Aan de wal in het wilde westen verlangt zijn aanstaande vrouw (Carroll Baker) haantjesgedrag op de lokale apenrots. Eerste kandidaat voor een krachtmeting is boerenknecht Steve (Charlton Heston), waarna de confrontaties zich in traag tempo ophopen. Met bijna drie uur speeltijd en bewust magere verhaaltjes belicht The Big Country vooral de mythische Amerikaanse frontier-mentaliteit die de ‘verovering van het continent’ (persmap 1958) mogelijk maakte.

Trapeze

1956 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1956. Drama van Carol Reed. Met o.a. Burt Lancaster, Tony Curtis, Gina Lollobrigida, Katy Jurado en Thomas Gomez.

Trapeze vormt het einde van Reeds creatieve Engelse periode (oa The Third Man) en het begin van zijn Amerikaanse 'big entertainment'-periode (oa Oliver!). De film is een vroeg voorbeeld van duur Amerikaans vermaak, met grote sterren en glad camerawerk, dat door een openlijk gebrek aan inhoudelijke pretenties plezierig wegkijkt. Een heel circus in Parijs werd afgehuurd om de verhouding tussen drie trapeze-acrobaten zo spectaculair mogelijk weer te geven. Acteur Burt Lancaster, zelf ex-trapezewerker, speelt de geblesseerde Ribble, Tony Curtis de aanstormende Orsini en Gina Lollobrigida de charmerende Lola.

Vera Cruz

1954 | Western

Verenigde Staten 1954. Western van Robert Aldrich. Met o.a. Gary Cooper, Burt Lancaster, Denise Darcel, Cesar Romero en Sara Montiel.

Hollywoodwestern op zijn breedst in de jaren vijftig: big-budget widescreen actie; twee contrasterende steracteurs met een leger van mindere goden in de marge en een flinterdun verhaal over patriottisme, hebzucht en vrouwen. Cooper is het zwijgzame type en Lancaster de opvliegende vlegel die op locatie in Mexico een gravin (Darcel) en een voorraad goud door vijandelijk gebied loodsen ten tijde van de opstanden eind negentiende eeuw. Wervelend camerawerk van Ernest Laszlo.

The Charge at Feather River

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van Gordon Douglas. Met o.a. Guy Madison, Vera Miles, Frank Lovejoy, Helen Westcott en Ron Haggerty.

Indianen zijn ontzet over de aanleg van een spoorweg dwars door hun gebied. Ze ontvoeren twee meisjes, waarvan er een verliefd wordt op het opperhoofd. Dat maakt de controverse tussen blanken en Indianen alleen nog maar ingewikkelder. Een van de vele wild-westfilms die letterlijk de actie naar de kijker smeten, daarbij gebruikmakend van de mogelijkheden van 3D, ontwikkeld door Polaroid, Natural Vision genaamd. Behalve dat element blijven ook nog fraaie landschapsplaatjes - met diepte - over. Het scenario is van James R. Webb. Het camerawerk is van Peverell Marley.

The Big Trees

1952 | Western, Actiefilm

Verenigde Staten 1952. Western van Felix Feist en Felix E. Feist. Met o.a. Kirk Douglas, Eve Miller, Patrice Wymore, Edgar Buchanan en John Archer.

Douglas in een perfecte rol maar helaas niet in een perfecte western. In Californië wil de regering veel geld hebben van hen die destijds land in bezit genomen hebben. Douglas wil daarvan profijt trekken en licht iedereen op die er maar bevattelijk voor is. Tot op het moment dat hij inziet dat het fout is en dan kan niemand hem stoppen om alles weer goed te maken.

South of St. Louis

1949 | Western

Verenigde Staten 1949. Western van Ray Enright. Met o.a. Joel McCrea, Alexis Smith, Zachary Scott, Dorothy Malone en Douglas Kennedy.

Drie mannen (McCrea, Scott en Kennedy) bezitten een ranch in Texas. Dan breekt de Amerikaanse Burgeroorlog (ca 1860) uit, maar ze willen hun bezit niet opgeven. Een van hen (Kennedy) gaat het zuidelijke leger van de Conferderatie versterken, terwijl de twee anderen een winstgevende wapenhandel met de hulp van een zangeres (Smith) beginnen. Het geld rolt binnen, maar er komt ruzie tussen de partners. Traditionele western, goed gemaakt, met een passende cast, maar hij staat bol van de clichés. Zachary Gold en James R. Webb schreven het scenario, dat door Karl Freund vakkundig in beeld werd gebracht. Bij het genre passende muziek van virtuoos Max Steiner.