Boris Rytsarev: regie.
Er zijn 10 films gevonden.

Emelya und der Zauberfisch

1992 | Familiefilm, Fantasy

USSR 1992. Familiefilm van Boris Rytsarev. Met o.a. Alexander Poljanin, Juliana Romaschina, Swetlana Haritonowa, Sergej Barabanschiwkow en Anatolij Kuznecow.

Emelya (Poljanin) is een luiwammes. Wanneer hij op een dag met veel tegenzin voor zijn moeder water gaat halen in de bevroren stroom, haalt hij tot zijn grote verbazing een vis op. Een nog grotere verrassing volgt wanneer de vis hem smeekt om hem terug te werpen. De jongen doet het en als dank mag hij een wens doen. Hij wenst dat alle voorwerpen aan zijn wil gehoorzamen. De dorpelingen zijn bang voor zijn krachten. Hij wordt bij de tsaar ontboden die hem in dienst wil nemen. Tot ieders ontsteltenis weigert hij. Een naïef sprookje vol tovervissen, trollen, draken en betoverde bossen, maar zo amateuristisch gemaakt dat het zelfs twijfelachtig is of kinderen erdoor geboeid zullen worden. Er wordt tevens overgeacteerd. Het is niet angstaanjagend of sprookjesachtig en ook niet grappig. De regisseur baseerde zich voor zijn scenario op een Russisch sprookje. Michail Rogowoj en Boris Seredin stonden achter de camera.

Imia

1988 | Drama

USSR 1988. Drama van Boris Rytsarev. Met o.a. Oleg Demidov, Valeri Troshin, Valentin Golubenko en Marina Ustimenko.

Per vergissing (zijn naam was verkeerd gespeld) wordt een recruut ingedeeld bij een afdeling van het Rode Leger, dat volledig bestaat uit misdadigers. Misschien aardig als illustratie van 'Hoe Het Gaat in het Rode Leger', maar meer ook niet.

La Fille de glace

1980 | Familiefilm, Fantasy

USSR 1980. Familiefilm van Boris Rytsarev. Met o.a. Svetlana Orlova en Andrei Gradov.

Russische jeugdfilm waarin een ijsmeisje verliefd wordt op een jongen. De tsaar heeft echter zijn oog op haar laten vallen. Zo ontstaat tegen een sprookjesachtig decor het liefdesverhaaltje met de bekende cliché's: de arme onderdrukte tegen de rijke tsaar. Zeker voor kinderen de moeite waard.

Podarok chyornogo kolduna

1978 | Familiefilm

USSR 1978. Familiefilm van Boris Ryzarew en Boris Rytsarev. Met o.a. Larissa Danilina, Boris Schtscherbakow en Jelena Kondratjewa.

Russische jeugdfilm waarin een ijsmeisje verliefd wordt op een jongen. De tsaar heeft echter zijn oog op haar laten vallen. Zo ontstaat tegen een sprookjesachtig decor het liefdesverhaaltje met de bekende cliché's: de arme onderdrukte tegen de rijke tsaar. Zeker voor kinderen de moeite waard.

Prinzessa na gorshine

1976 | Familiefilm, Fantasy, Jeugdfilm

USSR 1976. Familiefilm van Boris Rytsarev. Met o.a. Andrej Podoshan, Innokenti Smoktunovski, Alisa Freindlich, Irina Malysheva en Irina Jurevitsh.

De koning en de koningin zoeken een gemalin voor hun zoon, de kroonprins. Daartoe hangen ze een proclamatie aan de slotmuur. Tijdens een hevig onweer vraagt een jong meisje of ze mag schuilen. Ze beweert een prinses te zijn, maar ze wordt niet geloofd. Daarop moet de kroonprins het ganse land door om een geschikte bruid te vinden, maar de prinsessen die hij ontmoet, zijn te lui of te dom. Hij komt het prinsesje weer tegen, waarvan men niet geloofde dat zij van koninklijke bloede was. Nu moet ze het bewijzen: slapen op twintig matrassen, waaronder een erwt ligt. De volgende morgen zegt ze dat ze slecht geslapen heeft. Ze gingen trouwen en als ze nog niet dood zijn dan leven ze nog steeds lang en gelukkig. Aanwezigheid van trollen en andere mythologische figuren, de advertentie bij het slot en de prins die er op uit moet, maken het een typische, maar nog steeds genietbare sovjetbewerking van het bekende sprookje van Hans Christian Andersen De prinses op de erwt. Het scenario is van Felix Mironer. Het camerawerk was in handen van Vatshelav Yegorov en Alexander Matshilski.

Printsessa na goroshine

1976 | Fantasy

USSR 1976. Fantasy van Boris Ryzarew en Boris Rytsarev. Met o.a. Alisa Freindlich, Innokenti Smoktunowski, Andrej Podoschjan, Innokenti Smoktunovski en Irina Malysheva.

De koning en de koningin zoeken een gemalin voor hun zoon, de kroonprins. Daartoe hangen ze een proclamatie aan de slotmuur. Tijdens een hevig onweer vraagt een jong meisje of ze mag schuilen. Ze beweert een prinses te zijn, maar ze wordt niet geloofd. Daarop moet de kroonprins het ganse land door om een geschikte bruid te vinden, maar de prinsessen die hij ontmoet, zijn te lui of te dom. Hij komt het prinsesje weer tegen, waarvan men niet geloofde dat zij van koninklijke bloede was. Nu moet ze het bewijzen: slapen op twintig matrassen, waaronder een erwt ligt. De volgende morgen zegt ze dat ze slecht geslapen heeft. Ze gingen trouwen en als ze nog niet dood zijn dan leven ze nog steeds lang en gelukkig. Aanwezigheid van trollen en andere mythologische figuren, de advertentie bij het slot en de prins die er op uit moet, maken het een typische, maar nog steeds genietbare sovjetbewerking van het bekende sprookje van Hans Christian Andersen De prinses op de erwt. Het scenario is van Felix Mironer. Het camerawerk was in handen van Vatshelav Yegorov en Alexander Matshilski.

Ivan da Mariya

1975 | Fantasy

1975. Fantasy van Boris Rytsarev. Met o.a. Ivan Ryzhov, Tatyana Piskunova en Iwan Bortnik.

De koning en de koningin zoeken een gemalin voor hun zoon, de kroonprins. Daartoe hangen ze een proclamatie aan de slotmuur. Tijdens een hevig onweer vraagt een jong meisje of ze mag schuilen. Ze beweert een prinses te zijn, maar ze wordt niet geloofd. Daarop moet de kroonprins het ganse land door om een geschikte bruid te vinden, maar de prinsessen die hij ontmoet, zijn te lui of te dom. Hij komt het prinsesje weer tegen, waarvan men niet geloofde dat zij van koninklijke bloede was. Nu moet ze het bewijzen: slapen op twintig matrassen, waaronder een erwt ligt. De volgende morgen zegt ze dat ze slecht geslapen heeft. Ze gingen trouwen en als ze nog niet dood zijn dan leven ze nog steeds lang en gelukkig. Aanwezigheid van trollen en andere mythologische figuren, de advertentie bij het slot en de prins die er op uit moet, maken het een typische, maar nog steeds genietbare sovjetbewerking van het bekende sprookje van Hans Christian Andersen De prinses op de erwt. Het scenario is van Felix Mironer. Het camerawerk was in handen van Vatshelav Yegorov en Alexander Matshilski.

Ivan da Marja

1974 | Familiefilm, Fantasy

USSR 1974. Familiefilm van Boris Rytsarev en Boris Ryzarew. Met o.a. Ivan Bortnik, Tatjana Piskunova, Ivan Ryshov, Lija Achedshakova en Nikolai Burlyajev.

Buitenlandse prins Markisett (Burlyajev) dingt naar de hand van Agrafena (Achedshakova), de dochter van de tsaar (Ryshov), en schenkt haar zowaar een heuse grammofoon. Plotseling verschijnt er een roverhoofdman, die de prins ruw opzij duwt en liefdesliederen begint te kwelen, begeleid op de gitaar. Dit is de tsaar te machtig. Hij stuurt er zijn trouwe dienaar Ivan (Bortnik) op af, die de rovers verjaagt met een list, die uit een raadspel bestaat. Als dank mag Ivan met Agrafena trouwen, maar hij houdt van Marja (Piskunova). Het spook Timosha (Nikulin) zorgt dan voor een goede afloop. Russische sprookjesfilm naar een al oud recept met een achterhaalde communistische moraal die tegenwoordig meer dan belachelijk aandoet, al doorziet het kleine volkje dit niet helemaal. Scenario van Alexander Kmelik en camerawerk van Alexy Tshardynin.

Die Hexe Akulina

1969 | Familiefilm, Fantasy

USSR 1969. Familiefilm van Boris Rytsarev. Met o.a. Marina Kosodajeva, Andrej Woynovski en W. Sperantova.

Katja (Kosodajeva) ontdekt toevallig dat Akulina (Sperantova), de werkster op school, een goede heks is. Akulina heeft een kleinkind, dat door een kobold is veranderd in een kikker toen zij weigerde met de boosaardige kabouter te trouwen. Als ze haar toverboek en toverkruid nu maar te pakken kan krijgen, dan kan Akulina het kwade ten goede keren. Katja besluit haar te helpen en zo beleven zijn samen de nodige avonturen die natuurlijk een goede afloop hebben. Modern sprookje uit het inmiddels ter ziele gegane communistische arbeidersparadijs. Deze prent kan toch het kleine volkje nog maar nauwelijks boeien.

Volshebnaya lampa Aladdina

1966 | Familiefilm, Fantasy, Avonturenfilm

USSR 1966. Familiefilm van Boris Rytsarev. Met o.a. Boris Bystrov, Otar Koberidse en Dodo Chogovadze.

Ondanks een boze tovenaar en de kalief lukt het Aladdin (Bystrov) met hulp van zijn wonderlamp en de geest om zijn geliefde prinses Dodo (Chogovadze) onder ogen te komen (en in de poppetjes ervan te kijken) zonder dat zijn kop hoeft te rollen. Voor het hele jonge volkje is dit verhaal uit '1001 nacht' wel verteerbaar en kleine kijkers zijn zich niet zo bewust van de sovjet-socialistische indoctrinatie, waarmee tot 1989 alle Russische films geïmpregneerd waren.