Joe Roberts

Regisseur, Acteur, Scenarist

Joe Roberts is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 12 films gevonden.

Madame Bovary

2000 | Romantiek, Historische film

Verenigd Koninkrijk 2000. Romantiek van Tim Fywell. Met o.a. Frances O'Connor, Hugh Bonneville, Eileen Atkins, Desmond Barrit en Hugh Dancy.

Intelligente verfilming van Flauberts werk uit 1856 over de aspiraties van een plattelandsmeisje. Zijn 'obscene' (volgens rechtbank in 1857) roman is reeds vele malen verfilmd met als hoogtepunt Renoirs bewerking uit 1934. Deze versie (een 3-delige miniserie) is de derde Bovary productie van de BBC en legt ongewoon veel nadruk op de seksuele escapades van Emma (Frances O'Connor) wat haar romantische inslag enigszins overschaduwt. En Bonneville is wel erg sympathiek als de sukkelige Charles uit het onverfilmbaar geachte boek.

Vigo: Passion for life

1998 | Biografie

Japan/Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1998. Biografie van Julien Temple. Met o.a. Romane Bohringer, James Frain, Jim Carter, Diana Quick en William Scott-Masson.

Deze film gaat over Jean Vigo, de zoon van een anarchistische journalist. Jean Vigo is bekend geworden door twee films: ZÉRO DE CONDUITE uit 1932 en L'ATALANTE uit 1934. Hij leed aan tuberculose en overleed op 29-jarige leeftijd in 1934. Hij lag overhoop met de censuur en zijn studio Gaumont, die zijn surrealistische stijl niet begrepen en zijn werk misvormden met ongerechtvaardigde coupures. Naar hem is een Franse filmprijs genoemd en zo is Vigo niet alleen gebleven door zijn meesterwerken, maar komt hij ieder jaar terug. Temple is de maker van videoclips en hij heeft deze gekunstelde, triviale biopic, die wat spaarzame stukken film van Vigo bevat, uit bewondering gemaakt. Het resultaat is niet eens interessant voor cinefielen. Een uitzondering moet gemaakt worden voor het inzicht dat de kijker krijgt over het voltooien van L'ATALANTE dat Vigo op zijn ziekbed deed - dit laatste stuk is tamelijk ontroerend. De niet van talent verstoken Bohringer speelt Lydu Lozinska, de uit Polen afkomstige vrouw van Vigo. De rol van Vigo wordt vertolkt door Frain. De film begint met het stel dat in een sanatorium ligt. Het scenario is van Peter Ettedgui, Anne Devlin en regisseur Temple, vrij bewerkt naar de roman Jean Vigo van Paulo Emilio Salles Gomes. Het camerawerk is van John Mathieson. Deze film kan niet in de schaduw staan van zijn onderwerp.

Cold Lazarus 4

1996 | Sciencefiction, Drama

Verenigd Koninkrijk 1996. Sciencefiction van Renny Rye. Met o.a. Albert Finney, Frances de la Tour, Ciarán Hinds, Henry Goodman en Diane Ladd.

Het hoofd van Daniel Feeld wordt gestolen door Fyodor die in naam van RON handelt. Het geheel is een dekmantel om de pretentieuze Masdon om de tuin te leiden voor rekening van Siltz. De genadeloze inspecteur Challender (Culkin) wordt met het onderzoek belast. Siltz heeft het volledige team overgenomen met uitzondering van de onbetrouwbare Blinka. Tot hun ontsteltenis ontdekken ze dat er 'tijd gestolen' wordt van het hoofd. Zou het kunnen dat Daniel beseft wat hem overkomt en op eigen kracht herinneringen ophaalt als er niemand bij is? Hoe meer de reeks haar einde nadert hoe gruwelijker het allemaal wordt. De grimmige finale is op zijn minst indrukwekkend. Scenarist Dennis Potter heeft nog een laatste maal zijn gal gespuwd op alles wat met wetenschap en showbiz te maken heeft. Je wordt er stil van. Ook deze vervolgreeks op KARAOKE werd op verzoek van Potter gemaakt in co-productie tussen Channel 4 en BBC. Er mocht niets gewijzigd worden aan zijn scenario of regie-aanwijzingen. Een ijzingwekkend testament dat geen enkele kijker vlug kan vergeten. Fotografie ook ditmaal van Remi Adefarazin. Stereo.

Cold Lazarus 2

1996 | Sciencefiction, Drama

Verenigd Koninkrijk 1996. Sciencefiction van Renny Rye. Met o.a. Albert Finney, Frances de la Tour, Ciarán Hinds, Henry Goodman en Giniat Kasumu.

De beelden uit de hersenen van David Feeld die Emma Porlock en haar team doorkrijgen brengen hen steeds meer in de war. Ze worden geconfronteerd met een levensstijl die ze niet kennen of kunnen bevatten. Voor Kaya wordt het teveel. Ze vindt het experiment wreed. Fyodor vangt haar op en brengt haar onder de hoede van Dr. Andrew Milton (Foxxe). Siltz is in Engeland en vraagt een onderhoud met Emma. Hij belooft haar voldoende geld om haar kostbaar experiment verder te zetten in ruil voor de rechten op de herinneringen van Feeld. Wat later wordt het lijk van Kaya aangetroffen. Ze pleegde ogenschijnlijk zelfmoord. Een totaal onvoorspelbaar scenario dat de ene onverwachte wending na de andere kent. De pessimistische sfeer van het geheel is nieuw in het werk van Dennis Potter, maar hij schreef het scenario dan ook enkele dagen voor zijn eigen dood (in juni 1994), met de nodige aanwijzingen voor de verfilming. Fotografie van Remi Adefarasin. Stereo.

Cold Lazarus 1

1996 | Sciencefiction, Drama

Verenigd Koninkrijk 1996. Sciencefiction van Renny Rye. Met o.a. Albert Finney, Frances de la Tour, Ciarán Hinds, Henry Goodman en Diane Ladd.

We zijn in het jaar 2368. De wereld is totaal ontredderd en wordt geleid door enkele mensen die beschikken over een gigantisch fortuin. In de straten rebelleren de RON (Reality Or Nothing), die de waarden van vroeger terug willen. In een top- secret-labo slaagt een groep geleerden bestaande uit cryogenicologe Dr. Emma Porlock (De la Tour), biochemicus Fyodor (Hinds), chirurgen Tony Watson (Masters) en Luanda (Kasumu), assistente Kaya (Malkovich) en veiligheidsagente Blinda (Ejogo) erin eindelijk contact te krijgen met de hersenen van Daniel Feeld (Bates), een schrijver die 374 jaar voordien zijn hoofd liet invriezen. Hun belangrijkste sponsor Martina Masdon (Ladd) wil juist op dat ogenblik de geldkraan dichtdraaien. Entertainmentgigant David Siltz (Goodman) komt per toeval op het spoor van deze doorbraak en ziet er een flinke stuiver in. Dit eerste deel van de opvolgreeks van Potters KARAOKE zet al onmiddellijk de bizarre sfeer die het geheel zal doordringen. Zijn beeld van de toekomst is alles behalve optimistisch. Knappe decors. Dennis Potter brengt heel wat nieuwe termen naar voor in zijn scenario. Remi Adefarasin tekende voor de fotografie. Stereo.

The Art of Buster Keaton

1995 | Komedie

Verenigde Staten 1995. Komedie van Buster Keaton, Donald Crisp en Charles F. Riesner. Met o.a. Buster Keaton, Kathryn McGuire, Frederick Vroom, Marion Mack en Glen Cavender.

Buster Keaton was vooral een meester van de puur fysieke slapstick en hij liet sentiment daarbij nauwelijks toe. Het werk van deze onsterfelijke clown van de zwijgende film werd ter ere van de honderdste verjaardag van Keaton`s geboorte in 1895 (hij overleed in 1966) opnieuw uitgebracht op video en laser-disc, waardoor veel mensen ervan kunnen genieten. Joseph Francis Keaton, geboren in Piqua, Kansas, begon in films op te treden samen met Fatty Arbuckle. De periode van 1920 tot 1928 was zijn beste en meest creatieve, getuige klassieke meesterwerken zoals de door Donald Crisp geregisseerde film THE NAVIGATOR (1924) met Kathryn McGuire, THE GENERAL (1927) van Clyde Bruckman, OUR HOSPITALITY (1923) van John G. Blystone en STEAMBOAT BILL, JR. (1928) van Charles Reisner, waarvoor Keaton zelf het scenario schreef, de co-regie deed en de hoofdrol vervulde. Het merendeel van deze films werd al jarenlang niet meer in de bioscopen vertoond en het is een zegen dat ze nu op een alternatief medium zijn uitgekomen. Er zitten rariteiten tussen als HARD LUCK (1921) en THE LOVE NEST (1923) beiden geregisseerd door Edward F. Cline en Keaton. Ze zijn oorspronkelijk verschenen als verzamelbanden in drie dozen. De technische kwaliteit van de films is digitaal geoptimaliseerd.

My Tutor

1983 | Erotiek, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1983. Erotiek van George Bowers. Met o.a. Matt Lattanzi, Caren Kaye, Kevin McCarthy, Arlene Golonka en Clark Brandon.

De knappe, rijke, maar nog altijd maagdelijke Lattanzi zal voor zijn eindexamen zakken als zijn Frans niet gauw beter wordt, dus zijn ouders huren de mooie Kaye in voor de zomer om hem bijles te geven. Inderdaad, het vervolg laat zich raden. Toegegeven: het verhaal wordt op een liefdevolle en serieuze manier behandeld, maar geloofwaardig is de romance niet, er zitten een paar slechte rollen in en er wordt geen moment gebruik gemaakt van Kayes niet onaanzienlijke komische talenten. Voor zijn genre is deze film niet slecht. Het scenario is van Joe Roberts. Het camerawerk is van Mac Ahlberg. Deluxe Color.

Spite Marriage

1929 | Komedie

Verenigde Staten 1929. Komedie van Edward Sedgwick en Buster Keaton. Met o.a. Buster Keaton, Trilby Drew, Lionel Benmore, Dorothy Sebastian en Edward Earle.

Weinig groots lachfilmpje met Keaton (in zijn belangrijke periode van de zwijgende film) als assistent-kleermaker (een meester in het broeken persen) op wie de vrouwen nu niet direct vallen, maar die het klaarspeelt om te trouwen met de actrice van zijn dromen. Hoewel hij meent dat zij in zijn blauwe ogen gelooft, is ze met hem getrouwd om haar ex-geliefde te kwetsen. Te weinig grappen. Herverfilmd als I DOOD IT.

The Love Nest

1923 | Komedie

Verenigde Staten 1923. Komedie van Buster Keaton en Eddie Cline. Met o.a. Joe Roberts, Buster Keaton en Virginia Fox.

Weinig groots lachfilmpje met Keaton (in zijn belangrijke periode van de zwijgende film) als assistent-kleermaker (een meester in het broeken persen) op wie de vrouwen nu niet direct vallen, maar die het klaarspeelt om te trouwen met de actrice van zijn dromen. Hoewel hij meent dat zij in zijn blauwe ogen gelooft, is ze met hem getrouwd om haar ex-geliefde te kwetsen. Te weinig grappen. Herverfilmd als I DOOD IT.

Our Hospitality

1923 | Komedie, Zwijgende film

Verenigde Staten 1923. Komedie van Buster Keaton en Jack Blystone. Met o.a. Buster Keaton, Natalie Talmadge, Joe Roberts, Kitty Bradbury en Buster Keaton Jr..

Onbewust van de gevaren die hem tengevolge van een oude familievete te wachten staan, keert Willie McCay (Keaton) terug naar zijn geboortedorp. Hoewel de film als geheel nog steeds voor alle leeftijden prima te verteren is, wordt evenzeer duidelijk dat een te lang volgehouden gimmick door zijn overdaad schaadt.

Buster Keaton: The Three Ages

1923 | Komedie

Verenigde Staten 1923. Komedie van Buster Keaton en Eddie Cline. Met o.a. Buster Keaton, Wallace Beery, Margaret Leahy, Joe Roberts en Lilian Lawrence.

Liefde en de strijd om de gunsten van een meisje, gezien in drie tijdperken. In het Stenen Tijdperk bestrijden de rivalen (Keaton en Beery) elkaar op dinosaurussen. In de tijd van de Romeinen racen ze in onvervalste Ben-Hur-stijl om de hand van Beauty (Leahy) en in het hedendaags verhaal draait alles rond hun auto. De drie verhalen worden door elkaar verteld, waardoor de satire op Griffiths INTOLERANCE nog benadrukt wordt. Een groot deel van de gags berust vanzelfsprekend op anachronismen. Keaton was nog niet helemaal klaar voor een eigen langspeler. De film is dan ook minder stijlvol dan de daaropvolgenden, maar als vingeroefening is hij zeker geslaagd. Het was Keatons bedoeling om, als het publiek verstek zou laten, de film heruit gebracht zou worden als drie aparte korte films. Maar het werd een succes, dus kreeg Keaton groen licht voor volgende projecten. Clyde Bruckman, Jean Havez en Joseph Mitchell schreven het scenario. De camera werd bediend door Elgin Lessley en William McGann.

One Week

1920 | Komedie

Verenigde Staten 1920. Komedie van Joe Roberts. Met o.a. Sybil Seely en Buster Keaton.

Liefde en de strijd om de gunsten van een meisje, gezien in drie tijdperken. In het Stenen Tijdperk bestrijden de rivalen (Keaton en Beery) elkaar op dinosaurussen. In de tijd van de Romeinen racen ze in onvervalste Ben-Hur-stijl om de hand van Beauty (Leahy) en in het hedendaags verhaal draait alles rond hun auto. De drie verhalen worden door elkaar verteld, waardoor de satire op Griffiths INTOLERANCE nog benadrukt wordt. Een groot deel van de gags berust vanzelfsprekend op anachronismen. Keaton was nog niet helemaal klaar voor een eigen langspeler. De film is dan ook minder stijlvol dan de daaropvolgenden, maar als vingeroefening is hij zeker geslaagd. Het was Keatons bedoeling om, als het publiek verstek zou laten, de film heruit gebracht zou worden als drie aparte korte films. Maar het werd een succes, dus kreeg Keaton groen licht voor volgende projecten. Clyde Bruckman, Jean Havez en Joseph Mitchell schreven het scenario. De camera werd bediend door Elgin Lessley en William McGann.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Joe Roberts op televisie komt.

Reageer