Frederic Knudtson (1906-1964): montage.
Er zijn 12 films gevonden.

It's a mad, mad, mad, mad world

1962 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1962. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Spencer Tracy, Sid Caesar, Mickey Rooney, Buster Keaton en Milton Berle.

Vlak voordat hij sterft langs de weg, vertelt een ontsnapte boef een groepje toegesnelde automobilisten over een schat van 350 duizend dollar. Begraven 'onder een grote W.' Wat volgt is de wellicht alleraardigste Amerikaanse stoethaspel-achtervolgingsfilm van de voorbije eeuw, met een dozijn ster-acteurs per auto, fiets en vliegtuig op zoek naar het geld. En dat allemaal in het tijdsbestek van één dag in en rond zonnig Los Angeles. Het is het type film dat drijft op tekenfilmgeweld zonder slachtoffers, toen oenige personages zich nog met petje in de hand op het achterhoofd krabden.

The Great Impostor

1961 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 1961. Biografie van Robert Mulligan. Met o.a. Tony Curtis, Karl Malden, Joan Blackman, Raymond Massey en Edmond O'Brien.

Het ongelooflijke verhaal van Ferdinand Demara, die geen schooldiploma's had, wel succes met een groot aantal vermommingen die echt werkten. De film is episodisch, maar vlot. Het scenario is van Liam O'Brien.

Judgment at Nuremberg

1961 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1961. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Spencer Tracy, Burt Lancaster, Richard Widmark, Maximilian Schell en Montgomery Clift.

IJzersterk rechtbankdrama waarin drie Amerikaanse rechters vlak na WO II vier Duitse collega's berechten, die van oorlogsmisdaden worden beschuldigd. Maar de Duitse rechter Ernst Janning (Lancaster) zegt altijd anti-nazi geweest te zijn. Het proces is een delicate zaak, omdat voormalige vijand (West-)Duitsland zich snel ontwikkelt tot een belangrijke bondgenoot in de Koude Oorlog. Naast de indrukwekkende cast is het sterkste punt van Judgment at Nuremberg dat goed en kwaad niet zwart-wit neergezet zijn. De film werd genomineerd voor elf Oscars en won er twee, voor het scenario en voor beste acteur (Schell).

On the Beach

1959 | Drama, Sciencefiction

Verenigde Staten 1959. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Gregory Peck, Ava Gardner, Anthony Perkins, Fred Astaire en Donna Anderson.

Wat zou u doen als bijna de hele wereldbevolking was uitgestorven en de dood ook voor u naderde? Met deze vraag bracht topregisseur Kramer, op het koudste punt van de Koude Oorlog, de atoombom dichtbij. On the Beach was het eerste chique doemdagdrama over een genadeloze nucleaire holocaust. Peck, Gardner en Perkins spelen Australische overlevenden van een atoomoorlog, die ieder verschillend omgaan met de aanstormende fatale radioactieve wolk. Kramer wilde duidelijk wereldwijd indruk maken, en liet zijn film op zeven continenten tegelijk uitgaan. Indruk maakte On the Beach zeker, ondanks enkele zwakke melodramatische momenten en een gammel centraal liefdesverhaal. Naar de roman van Nevil Shute.

Jet Pilot

1957 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1957. Romantiek van Josef von Sternberg. Met o.a. John Wayne, Janet Leigh, Jay C. Flippen, Paul Fix en Richard Rober.

Een van de curiositeiten uit de nalatenschap van Howard Hughes' zijn interesse voor vliegtuigen, ditmaal gedragen door een koude oorlog-thema. De Amerikaanse vlieger Wayne wordt verliefd op de Russische straaljagerpilote Leigh. Belachelijk, om het maar eens zacht uit te drukken, hoewel sommige grapjes ook echt zo bedoeld schijnen te zijn. Opgenomen in 1950 en zeven jaar op de plank blijven liggen. Tussen haakjes: Chuck Jeager heeft aan de vliegstunts meegewerkt. Jules Furthmann schreef het scenario, en Winton C. Hoch bemande de camera.

Underwater!

1955 | Avonturenfilm, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1955. Avonturenfilm van John Sturges. Met o.a. Jane Russell, Gilbert Roland, Richard Egan en Lori Nelson.

Een drietal avonturiers (Russell, Roland en Egan) gaat op zoek naar een schat in een gezonken scheepswrak en ondervindt daarbij tegenwerking van kapers en haaien. Voor een avonturenfilm is Underwater! (van de regisseur die later The Magnificent Seven en The Great Escape zou maken) niet erg spannend. Er is te veel slap geklets en te weinig actie, en de personages blijven vlak. Producent Howard Hughes moet de film vooral hebben gemaakt om zijn ontdekking Russell in badkleding te tonen - en ach, wie enkel daarom kijkt, komt weinig tekort.

Not as a Stranger

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Olivia de Havilland, Frank Sinatra, Robert Mitchum, Gloria Grahame en Broderick Crawford.

Lucas Marsh (Mitchum) studeert medicijnen. Hij trouwt met verpleegster Kristina Hedvigson (De Havilland), die al enige tijd verliefd op hem is en die zijn studie financiert. Met zijn diploma op zak vestigen zij zich in de stad, waar hij de praktijk van de oude Dr. Bickford heeft overgenomen. Hij maakt kennis met de verleidelijke rijke weduwe Harriet Lang (Grahame), op wie hij verliefd wordt. Maar Kristina wil vechten voor de man van wie ze houdt. Goedgemaakte, sentimentele draak, die verrassend boeiend overkomt, mede dankzij de all-star cast, waarvan de meeste acteurs echter te oud zijn voor hun rol. Regiedebuut van producent Kramer. Edna en Edward Anhalt bewerkten een roman van Morton Thompson. Camerawerk van Franz Planer.

The Las Vegas Story

1952 | Misdaad, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1952. Misdaad van Robert Stevenson. Met o.a. Jane Russell, Victor Mature, Vincent Price, Hoagy Carmichael en Brad Dexter.

Las Vegas, stad van uiterlijk vertoon, is het ideale decor voor dit verhaal dat vooral dient als showcase voor Hollywoodspetters Russell en Mature. Russell speelt een voormalige nachtclubzangeres die terugkeert naar Vegas om haar gokverslaafde man (Price) te vergezellen. Daar komt ze een oude vlam (Mature) tegen en raakt al snel verwikkeld in gedoe rond een moord, een kidnapping en een kostbare halsketting. Vooral vermakelijk vanwege de sterren en redelijk spectaculaire actieclimax. Scenarist Paul Jarrico kreeg geen vermelding omdat hij als vermeende communist op de zwarte lijst van Hollywood stond.

His Kind of Woman

1951 | Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1951. Film noir van John Farrow en Richard Fleischer. Met o.a. Robert Mitchum, Jane Russell, Vincent Price, Tim Holt en Charles McGraw.

Een jaar na Where Danger Lives speelde Robert Mitchum opnieuw in een sfeervolle film noir van de in Australië geboren regisseur John Farrow. In His Kind of Woman is hij Dan Milner, een net uit de gevangenis ontslagen gokker die 50.000 dollar kan verdienen als hij voor een jaartje naar Mexico verkast. Wat hij precies moet doen, hoort hij daar wel. De verhuizing blijkt levensgevaarlijk, maar biedt een lichtpuntje: zangeres Lenore Brent (kostelijk gespeeld door Jane Russell). Voorlopig heeft zij vooral oog voor filmster Cardigan (Price), maar ook Milner trekt onmiskenbaar de aandacht.

Station West

1948 | Western

Verenigde Staten 1948. Western van Sidney Lanfield. Met o.a. Dick Powell, Jane Greer, Agnes Moorehead, Tom Powers en Gordon Oliver.

Privédetective Heaven onderzoekt incognito de moord op twee cavaleristen. In een grensplaatsje ontmoet hij saloonzangeres en femme fatale Charlie en zij neemt hem in dienst. Ondertussen werkt hij aan de zaak en verzamelt hij ook bewijzen tegen deze aantrekkelijke dame.

This Land Is Mine

1943 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Jean Renoir. Met o.a. Charles Laughton, Maureen O'Hara, George Sanders, Walter Slezak en Kent Smith.

'De wet heeft slechts het recht alleen die handelingen te verbieden die schadelijk zijn voor de maatschappij,' parafraseert timide schoolmeester Albert (Laughton) de Verklaring van de Rechten van de Mens uit 1789 in artiste émigré Jean Renoirs Franse oorlogsdrama, geschoten in ballingsoord Californië. Even later wordt de leraar afgevoerd door de Vichy-nazi's 'omdat hij blijkbaar schadelijk is voor de maatschappij'. Renoir wilde met zijn ernstige drama de Amerikanen en Britten laten zien hoe warrig de grenzen zijn tussen collaboratie en verzet in bezet gebied. Een tijdsgebonden theatraal en belerend, maar bovenal oprecht en belangrijk werk.

The Tuttles of Tahiti

1942 | Komedie

Verenigde Staten 1942. Komedie van Charles Vidor. Met o.a. Charles Laughton, Jon Hall, Peggy Drake, Florence Bates en Mala.

Na jarenlange omzwervingen over de wereldzeeën keert zeeman Chester Tuttle terug naar zijn thuishaven Tahiti. Aldaar blijkt er niets veranderd: voor de Tuttle-kliek, pater familias Jonas voorop, is werk bijzaak en carpe diem de prioriteit. Deze warme, enthousiast gespeelde RKO Pictures-bewerking van de roman No More Gas van Charles Nordhoff en James Norman Hall biedt inkijkjes in verdwenen werelden. Hoe de Tuttles tussen luieren, leningen en hanengevechten in hun levensplezier bewaken, is een nostalgisch-naïef contrapunt tot de verwoestende hedendaagse groeimodelwaanzin. Prachtfotografie van Nicholas Musuraca (1892-1975).