Augusto Genina: regie.
Er zijn 16 films gevonden.

Frou-Frou

1955 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1955. Komedie van Augusto Genina. Met o.a. Dany Robin, Gino Cervi, Philippe Lemaire en Louis de Funès.

Tijdens de belle époque beklimt bloemenverkoopster Antoinette Dubois, dankzij bemiddelde heren van zekere leeftijd, de Parijse beau monde-ladder en wordt als Frou-Frou een musichall-vedette. Na een Russisch avontuur met een prins keert ze berooid terug en verliest haar hart aan een suïcidale kunstschilder. Hoofdzakelijk in flashback verteld melodrama naar Cécil Saint-Laurent is niets anders dan een door Henri Alekan fraai in CinemaScope en Technicolor gefotografeerd Bouquetreeksje.

Tre storie proibite

1953 | Drama

Italië 1953. Drama van Augusto Genina. Met o.a. Eleonora Rossi-Drago, Lia Amanda, Antonella Lualdi, Gino Cervi en Gabriele Ferzetti.

Overbelast door honderden sollicitantes stort de trap van de Romeinse arbeidsbeurs in. Voor twee van de gewonde meisjes - een met een jeugdtrauma door een aanranding, een ander met een ongelukkig verstandshuwelijk - betekent het ongeval een nieuw begin, de derde - verslaafd aan cocaïne - zal sterven. Dit waar gebeurde ongeval dat ook tot ROMA ORE UNDICI inspireerde, is als raamvertelling gekozen voor drie melodramatische verhalen, die door het korte bestek nogal aan de oppervlakte blijven en geen overtuigingskracht krijgen, behalve in de terugkerende korte scènes van het ongeluk zelf.

Maddalena la peccatrice

1953 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1953. Drama van Augusto Genina. Met o.a. Marta Toren, Gino Cervi, Charles Vanel, Jacques Sernas en Folco Lulli.

Vanwege een vete met de pastoor huurt een rijke boer een prostituée, die als veronderstelde prille maagd in de Madonna-rol bij de jaarlijkse dorpsprocessie moet meelopen. Door haar identificatie met haar rol verandert de bittere vrouw haar levenswijze totaal, maar als de waarheid aan het licht komt wordt ze door de dorpelingen gestenigd. Dit merkwaardige beeld van godsdienstfanatisme en folkloristisch bijgeloof heeft een breuk in de stijl door de combinatie van internationale steracteurs met de authentieke plattelandsbewoners, die in de neo-realistische aanpak voor de meest overtuigende momenten zorgen. De fraaie kleurenfotografie is van Claude Renoir.

L'edera

1950 |

1950. Augusto Genina. Met o.a. Juan de Landa, Roldano Lupi en Columba Dominguez.

Vanwege een vete met de pastoor huurt een rijke boer een prostituée, die als veronderstelde prille maagd in de Madonna-rol bij de jaarlijkse dorpsprocessie moet meelopen. Door haar identificatie met haar rol verandert de bittere vrouw haar levenswijze totaal, maar als de waarheid aan het licht komt wordt ze door de dorpelingen gestenigd. Dit merkwaardige beeld van godsdienstfanatisme en folkloristisch bijgeloof heeft een breuk in de stijl door de combinatie van internationale steracteurs met de authentieke plattelandsbewoners, die in de neo-realistische aanpak voor de meest overtuigende momenten zorgen. De fraaie kleurenfotografie is van Claude Renoir.

L' Edera

1950 | Drama, Misdaad, Romantiek

Italië 1950. Drama van Augusto Genina. Met o.a. Columba Dominguez, Roldano Lupi, Juan de Landa, Franca Marzi en Emma Baron.

Een dienstmeisje is de geliefde van een aristocraat die voor een bankroet staat, waarvoor zij diens oom aansprakelijk stelt. In een vlaag van woede doodt ze de oom, die testamentair toch voor zijn neef blijkt te hebben gezorgd. Hoewel het onderzoek een natuurlijke doodsoorzaak aanwijst, wil ze uit gewetensnood vrijwillig boeten. De decoratieve verfilming van de roman van Grazia Deledda maakt de pathos van het gegeven aannemelijk, waarbij de vormgeving de film uittilt boven het zware acteren van de hoofdrolspelers.

Cielo sulla palude

1949 | Drama, Biografie

Italië 1949. Drama van Augusto Genina. Met o.a. Ines Orsini en Mauro Matteucci.

Biografische tragedie over het leven van de heilige Maria Goretti, een meisje dat de dood verkoos boven verkrachting. Orsini's talentvolle spel op basis van een goed scenario verheft deze film boven de middelmaat.

Bengasi

1942 | Oorlogsfilm

Italië 1942. Oorlogsfilm van Augusto Genina. Met o.a. Fosco Giachetti, Maria de Tasnady, Amedeo Nazzari en Vivi Gioi.

Deze film won in 1942 de Coppa Volpi voor de beste Italiaanse film en de beste acteur, Fosco Giachetti. Het tendentieuze verhaal speelt in Lybië in de tweede wereldoorlog, tijdens het beleg van Bengazi door de Engelsen. Een klassieke propagandafilm van het fascistische regiem van Mussolini, maar goed gemaakt en met een paar heel mooie rollen.

L'assedio dell'Alcazar

1940 | Oorlogsfilm

Italië 1940. Oorlogsfilm van Augusto Genina. Met o.a. Fosco Giachetti, Rafael Calvo, Mireille Balin en Maria Dennis.

Een garnizoen Francisten zoekt tijdens de Spaanse burgeroorlog zijn toevlucht een militaire academie in Alcazar. De belegering van de Republikeinse troepen duurt enkele maanden en eindigt pas met de aankomst van het Nationale Leger van generaal Franco. Voordat de academie wordt ontzet, trouwt een jong stel en vindt een cynische jonge moeder tijd genoeg om spijt te krijgen van een vroegere affaire. De film is niet slecht en er wordt behoorlijk geacteerd, maar de propaganda van de Franco- moraal en -politiek is alleen maar weerzinwekkend en ongerijmd.

Squadrone bianco

1936 | Drama

1936. Drama van Augusto Genina. Met o.a. Guido Celano, Antonio Centa en Fosco Giachetti.

Een garnizoen Francisten zoekt tijdens de Spaanse burgeroorlog zijn toevlucht een militaire academie in Alcazar. De belegering van de Republikeinse troepen duurt enkele maanden en eindigt pas met de aankomst van het Nationale Leger van generaal Franco. Voordat de academie wordt ontzet, trouwt een jong stel en vindt een cynische jonge moeder tijd genoeg om spijt te krijgen van een vroegere affaire. De film is niet slecht en er wordt behoorlijk geacteerd, maar de propaganda van de Franco- moraal en -politiek is alleen maar weerzinwekkend en ongerijmd.

Naples au baiser de feu

1936 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1936. Drama van Augusto Genina. Met o.a. Viviane Romance, Tino Rossi, Michel Simon, Mireille Balin en Marcel Dalio.

Een avonturierster zoekt in Napels clandestien toevlucht bij een kerkorganist en verleidt niet alleen hem, maar ook zijn zingende vriend, die al degelijk verloofd is. Zowel tussen de verloofden als de beide vrienden dreigt alles mis te gaan, tot de vrouw afreist om elders haar heil te zoeken. Dit vooroorlogs succes heeft de jaren niet doorstaan en komt nu vooral belachelijk over. Ook het weerzien met de idolen van weleer roept overwegend vraagtekens op over de redenen van hun succes.

Lo squadrone bianco

1936 | Drama

Italië 1936. Drama van Augusto Genina. Met o.a. Fosco Giachetti, Fulvia Lanzi, Guido Celano, Francesca Dalphe en Antonio Centa.

Een jongeman, teleurgesteld in de liefde, meldt zich voor het woestijnleger. Hij wordt officier. Als hij in Libië gestationeerd wordt merkt hij algauw hoe moeilijk het leven is in de Noordafrikaanse woestijn. De film werd opgenomen op locaties in Libië en kreeg in 1936 de Coppa Mussolini.

Blumen aus Nizza

1936 | Muziek

Oostenrijk 1936. Muziek van Augusto Genina. Met o.a. Erna Sack, Karl Schönböck, Friedl Czepa, Paul Kemp en Jane Tilden.

Een zangeres bemint een verarmde graaf. Deze film werd rond de vermaarde coloratuursopraan Erna Sack ('de Duitse Nachtegaal') opgebouwd en de opnamen werden onder leiding van de Italiaanse regisseur Augusto Genina zowel in Wenen als in Nice gemaakt.

Paris-Beguin

1931 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1931. Misdaad van Augusto Genina. Met o.a. Jane Marnac, Jean Gabin, Rachel Behrendt, Jean Max en Fernandel.

Een revuester betrapt een inbreker die prompt verliefd op haar wordt. De volgende ochtend wordt hij, verdacht van moord, gearresteerd, maar de vrouw verschaft hem een alibi. Zijn versmade vriendin stuurt de echte daders op hem af. Gabin voor het eerst als zware jongen, die door de liefde wordt bekeerd in dit filmhistorisch curiosum dat qua theater en onderwereld bespiegelend werkt. De ster beleeft in werkelijkheid een situatie die ze in de revuesketch niet kan acteren. Een vroege, niet-komische rol van Fernandel als 'killer.'

Prix de beauté

1930 | Drama

Frankrijk 1930. Drama van Augusto Genina. Met o.a. Louise Brooks, Jean Bradin, Georges Charlia, André Nicolle en Yves Glad.

Een typiste wint de miss-verkiezing en krijgt een filmcontract. Door de luxe en de bewonderaars in de society- wereld vergeet zij haar trouwe vriend van vroeger die haar vermoordt tijdens de première van één van haar films. Deze verloren gewaande film met een scenario van G. W. Pabst en René Clair werd als zwijgende produktie begonnen, maar halverwege de opnamen toch als geluidsfilm gemaakt. De legendarische schoonheid van Brooks blijft onverminderd het bewonderen waard, evenals de dramatische finale met de moord in de bioscoop.

Prix De Beaute

1930 |

1930. Augusto Genina. Met o.a. Gaston Jacquet, Georges Charlia, Jean Badin en Louise Brooks.

Een typiste wint de miss-verkiezing en krijgt een filmcontract. Door de luxe en de bewonderaars in de society- wereld vergeet zij haar trouwe vriend van vroeger die haar vermoordt tijdens de première van één van haar films. Deze verloren gewaande film met een scenario van G. W. Pabst en René Clair werd als zwijgende produktie begonnen, maar halverwege de opnamen toch als geluidsfilm gemaakt. De legendarische schoonheid van Brooks blijft onverminderd het bewonderen waard, evenals de dramatische finale met de moord in de bioscoop.

Cirano di Bergerac

1925 | Drama

Italië 1925. Drama van Augusto Genina. Met o.a. Pierre Magnier, Linda Moglia, Angelo Ferrari, Umberto Casilini en Alex Bernard.

Ongelooflijk, maar waar: een groot dichterlijk werk dat het moet hebben van de tekst die de hoofdrollen uitspreken, in de vorm van een zwijgende film! Een unieke rolprent, want hij is ingekleurd volgens het proc[KA1]ed[KA1]e Path[KA1]e Color, dat dateert uit 1904. De film was klaar (in zwart-wit) in 1922, won de grote prijs op het festival van Turijn in 1923, waarna men nog drie jaar aan het inkleuren met de hand werkte, dat o.m. met zeefdruk ging. Het resultaat is wonderbaarlijk. De besproken rolprent is de door Film Preservation Associates gerestaureerde versie, waarvoor de Frans-Duitse cultuurzender ARTE die het werk op zich nam, ge[KA3]eerd werd met de Jean-Mitry-prijs 1999. Verder werkten aan de restauratie David Shepard uit Californi[KA3]e, die beeldje voor beeldje de film van het oude nitraat op een nieuwe band kopi[KA3]eerde met een Bell & Howell systeem uit 1909 en Alpha Cine uit Seattle, die aan de hand van een twaalftal platen de originele kleuren van Madame Thullier analyseerde om de juiste kleuren opnieuw te kunnen aanmaken. Kurt Kuenne componeerde de nieuwe muziek die uitgevoerd werd door het Olympia Chamber Orchestra onder leiding van Timothy Brock. De postproduction was in handen van Lobster Films. Bij het uitkomen van de oorspronkelijke film schreef criticus Enrico Vidali indertijd in [KL]L`Impero[KLE]: `dit is het werk van een grote dichter van de film (Augusto Genina), die nieuw leven blies in een onvergangelijk theaterstuk van een groot schrijver (Edmond Rostand)'. Het camerawerk is van Ottavio De Matteis en de decors zijn van Luigi Innocenti. Iets heel bijzonders.