André Gabriello (1896-1975): cast.
Er zijn 28 films gevonden.

Les Enquiquineurs

1965 | Komedie

Frankrijk 1965. Komedie van Roland Quignon. Met o.a. Francis Blanche, Marthe Mercadier, Michel Serrault, Michel Galabru en Alain Morat.

Een bourgeois-echtpaar uit Parijs hoopt op een vredig weekend op een camping, maar wordt in plaats daarvan geconfronteerd met geluidsoverlast en allerhande soorten ongedierte. In die omstandigheden geven de echtelieden blijk van onverwachte, onaangename karaktereigenschappen. Vakantieperikelen zijn altijd al aanleiding tot zeer voorspelbare filmkluchten, maar er wordt ditmaal van wel zéér dik hout planken gezaagd door de acteurs die op herhalingsoefening zijn.

La bourse ou la vie

1965 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1965. Komedie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Fernandel, Heinz Rühmann, Jean Poiret, Marilù Tolo en Darry Cowl.

De kassier en de boekhouder van een aannemer moeten geld opnemen en aan hun werkgever overdragen voor een grote transactie. Door omstandigheden missen ze hun afspraak en voorkomen daarmee onbewust een grote zwendelzaak. De visuele gags zijn overbekend, maar de dialogen van Marcel Aymé zijn pittig. Hoewel de mogelijkheden van de ongewone combinatie Fernandel-Rühmann ongebruikt blijven, is dit een aardige komedie. Scenario van de regisseur, Fernand Marzelle en Alain Moury. Het camerawerk is van Jean Tournier.

La Fille du torrent

1961 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1961. Drama van Hans Herwig. Met o.a. Alida Valli, Anita Höfer, Robert Etcheverry, Alain Quercey en Jean Tissier.

Een weduwe probeert haar volwassen zoons geheel aan zich te binden, maar slaagt er uiteindelijk niet in om het huwelijk van de jongste zoon met een aantrekkelijk weesmeisje te saboteren. Dit opgeklopte melodrama wordt ontoereikend geregisseerd en in de voornaamste rollen ook nog eens uiterst zwak gespeeld. Valli is een uitzondering als de bezitterige moeder.

Une Nuit aux Baléares

1956 | Komedie, Musical

Frankrijk 1956. Komedie van Paul Mesnier. Met o.a. Georges Guétary, Claude Bessy, Jean-Marc Thibault, Denise Grey en Bernard Lajarrige.

Een meisje vlucht voor uithuwelijking aan een oliemagnaat en sluit zich aan bij twee zwervers met wie ze naar de Balearen vertrekt. De zingende zwerver op wie ze verliefd wordt blijkt een rijke erfgenaam, zodat ook haar hebzuchtige ouders tevreden zijn. De magere toneeloperette die door zanger Guétary voor de camera's wordt overgedaan, moet het in deze verfilming hebben van de toeristische landschapsfotografie die door een slecht kleurprocédé ook niet al te aantrekkelijk wordt.

Le Pays d'où je viens

1956 | Fantasy, Muziek, Familiefilm

Frankrijk 1956. Fantasy van Marcel Carné. Met o.a. Françoise Arnoul, Gilbert Bécaud, Madeleine Lebeau, André Gabriello en Gaby Basset.

Een jongeman komt op kerstavond in een dorpje aan waar hij ontdekt een uiterst verlegen dubbelganger te hebben die zich niet durft uit te spreken tegenover het meisje van wie hij houdt. In diens plaats maakt hij verkleed als kerstman bij haar zijn opwachting en wint haar (en haar broertje en zusje) met cadeaus, grappen en liedjes waarmee hij het terrein effent voor zijn dubbel. Dit simpele sprookje is een verrassend lichtgewicht voor Carné, maar niet zonder charme. Het beperkt acteertalent van Bécaud wordt met de dubbelrol te zwaar getaxeerd, maar hij brengt zes eigen chansons.

La Pocharde

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Georges Combret. Met o.a. Pierre Brasseur, Monique Mélinand, Alfred Adam, Sophie Leclair en François Patrice.

Een vrouw die door haar omgeving voor alcoholiste wordt aangezien, wordt ervan beschuldigd haar echtgenoot te hebben vergiftigd. Een aan lager wal geraakte advocaat ontdekt samen met haar aanstaande schoonzoon dat zowel de dood van de man als de dronkenschapssymptomen van de vrouw te wijten zijn aan gasvergiftiging, ontstaan door experimenten van een naburige chemicus. Als smartlap gepresenteerde who-done-it geeft de acteurs de gelegenheid om breed uit te pakken, maar enige ironie zou de film verteerbaarder hebben gemaakt.

Grand Gala

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van François Campaux. Met o.a. Yves Vincent, Ludmilla Tchérina, Odile Versois, Pierre Larquey en André Gabriello.

Een beroepsmilitair die van zijn ouders met zijn geliefde, een danseres, heeft moeten breken vindt haar terug in Marokko. Er lijken geen obstakels meer voor hun liefde, maar zij wil haar balletcarrière niet opgeven. Deze zoveelste en simplistische film over het dilemma tussen liefde en kunst blijft vlak en oninteressant, maar biedt gelegenheid om Tchérina o.a. 'De stervende zwaan' te zien dansen.

Moumou

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van René Jayet. Met o.a. Raymond Bussières, Robert Murzeau, Nathalie Nattier, Jeanette Batti en Annette Poivre.

Om zijn jaloerse echtgenote om de tuin te leiden haalt een hotelier zijn vriend over om voor de echtgenoot van zijn minnares te spelen, wier èchte wederhelft voor de politie onderduikt in hetzelfde hotel en het theater met opgekropte wrok moet aanzien. De verwarring wordt nog groter als de pseudo-echtgenoot verliefd wordt op een nieuwe gaste. Theater-van-de-lach op film; met animo geacteerd.

Scandale aux Champs-Elysées

1949 | Misdaad

Frankrijk 1949. Misdaad van Roger Blanc. Met o.a. Françoise Christophe, Christiane Barry, Annette de Lattre, Anouk Ferjak en Jacqueline Carlier.

Drie mannequins zijn bij een grote couturier (zie rolverdeling) vermoord. Na een aantal verwikkelingen vindt een jonge politie- inspecteur de schuldige. Ietwat maf en hoewel de regisseur kon beschikken over een ruim budget en talrijke connecties (zie rolverdeling), heeft hij het nauwelijks voor elkaar gekregen de film een persoonlijk tintje mee te geven dan wel deze puinhoop in goede banen te leiden. Maar wie voor de drommel is dan ook Roger Blanc??

Millionnaires d'un jour

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Morlay, Ginette Leclerc, Jeanne Fusier-Gir, Madeleine Barbulée en Pierre Brasseur.

Deze film gaat in de eerste plaats over het winnen van een lot in de staatsloterij. Het feit dat er een vergissing is begaan bij het bekendmaken van de uitslag brengt een complicatie met zich mee. De filmer en zijn assistent Alex Joffe hebben een reeks sketches opgenomen die, hoe kan het ook anders, wisselend van kwaliteit zijn. Maar het goede humeur is van de partij en de film steunt voornamelijk op de acteurs, waaronder enkele grote namen.

Métier de fous

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Sylvia, Lisette Lanvin, Madeleine Barbulée, Henri Guisol en Jean Tissier.

Het lukt hem maar niet een komedie af te ronden en deze (erg) Parijse schrijver wordt door de theaterdirecteur meegenomen naar de Côte d'Azur. Daar spelen de acteurs zonder zijn medeweten verschillende variaties op het thema liefdesverdriet, die uitmonden in allerlei misverstanden. Vervolgens krijgt de dramaturg weer inspiratie. Hunebelle heeft ten onrechte een slechte reputatie verworven. Deze vakkundige technicus weet een plot levendig te sturen en weet acteurs ten volle te benutten in wat niet meer is dan een, zij het schitterend neergezette, losse schets.

Deux Amours

1948 | Musical, Muziek, Romantiek

Frankrijk 1948. Musical van Richard Pottier. Met o.a. Simone Valère, Louise Sylvie, Jeanne Fusier-Gir, Geneviève Morel en Christiane Barry.

Een lichte, komische operette, op maat gemaakt voor Rossi, die hier een dubbelrol voor zijn rekening neemt. Twee broers wonen in een dorpje en ruzi[KA3]een om hetzelfde meisje. De een is een briljante amateurzanger (hier is Rossi geheel zichzelf), de ander verdwijnt als clown in een reizend circus omdat hij minder begiftigd is (Rossi is hier onverteerbaar). Een film die alleen te pruimen is voor liefhebbers van dit soort gezang (er blijft weinig anders over...)

La Mannequin assassiné

1947 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1947. Misdaad van Pierre de Hérain. Met o.a. Gilbert Gil, Blanchette Brunoy, Daniel Gélin, Anne Vernon en Robert Lussac.

Nauwkeurige bewerking van [KA1]e[KA1]en van de beroemdste romans van Stanislas-Andr[KA1]e Steeman, die zich afspeelt in de vreemde en in zichzelf gekeerde sfeer van een afgelegen dorp en vooral ook van een oud huis, waar een onwaarschijnlijke moord op een mannequin zou hebben plaats gevonden. Een roman met een dosis geheimzinningheid en zwarte humor. De regisseur (een schoonzoon van maarschalk P[KA1]etain) had een bliksemcarri[KA2]ere achter de rug (5 films tussen 1943 en 1948). Hij beging echter de vergissing een bewerking te maken van [KL]Monsieur de Lourdines[KLE], een opvallende roman (en film!) van de zeer royalistische, antisemitische en beruchte collaborateur Alphonse de Châteubriand, hetgeen hem niet vergeven werd. De lengte slaat op de bekeken versie.

La Revanche de Roger la Hunte

1946 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. María Casares, Paulette Dubost, Simone Valère, Lucien Coëdel en Paul Bernard.

Verfilming van de zeer populaire roman van Jules Mary. De film ademt de sfeer van de 'gouwe ouwe' series van weleer. Bovendien gaat het hier om een van de eerste films van André Cayatte, toen hij zich nog niet bezighield met het aan de kaak stellen van het onrecht in de Franse samenleving. De spelprestaties dragen veel bij aan het vermaak dat deze film biedt.

Roger la Honte

1945 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. Renée Devillers, Paulette Dubost, José Conrad, Madeline Suffel en Lucien Coëdel.

Eerste gedeelte van de verfilming van de populaire roman van Jules Mary die een mislukking in zijn tijd was. Zie LA REVANCHE DE ROGER LA HONTE.

Le Roi des Resquilleurs

1945 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1945. Komedie van Jean Devaivre. Met o.a. Rellys, Jean Tissier, André Gabriello, Suzanne Dehelly en Janette Batti.

Verschillende zaakjes worden door twee slechte zangers voor feestavonden bedacht en uiteindelijk gaan ze zich met chantage bezighouden. Vervolgens hebben ze grote plannen in de professionele sport maar alles blijkt onbeduidend. Weer een film die op maat gemaakt is voor de komiek Rellys maar Tissier is veel interessanter. Er hebben zich vijf mensen met het scenario en de dialogen beziggehouden: het resultaat is niet veel beter dan anders. Blijft over het werk van de acteurs en komedianten.

Les Caves du Majestic

1944 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1944. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Albert Préjean, Suzy Prim, Jacques Baumer, Jean Marchat en Gina Manès.

Een rijke vrouwelijke gast in een luxe-hotel wordt vermoord en blijkt nog banden te hebben met een twijfelachtig verleden. Zowel de mensen uit haar omgeving als de leden van het hotelpersoneel staan onder verdenking. Het beeld van de bedrijvigheid in een hotel dat deze Simenon-verfilming schetst is boeiend, maar de verschillende draden die door het verhaal lopen en de afwisseling tussen komische en somber suggestieve scènes leiden tot verbrokkeling. Goed samenspel.

Cécile est morte

1944 | Misdaad

Frankrijk 1944. Misdaad van Maurice Tourneur. Met o.a. Albert Préjean, Santa Relli, Germaine Kerjean, André Gabriello en Jean Brochard.

Titelpersonage Relli komt bij inspecteur Maigret (gespeeld door de veelzijdige Préjean) om een aantal verdachte zaken in en om haar huis te bespreken. Niemand hecht veel geloof aan haar angst, tot ter plekke verschillende moorden worden gepleegd en zij zelf wordt gewurgd. Een spoor leidt naar La Rochelle, waar Maigret documenten vindt die compromitterend zijn voor Brochard, de directeur van een maatschappelijke instelling. Naar Simenon's gelijknamige, in 1942 gepubliceerde verhaal Maigret revient.... Tijdens de Duitse bezetting was Simenon erg in: niet minder dan negen van zijn boeken werden verfilmd, en dat is hem nadien niet steeds in dank afgenomen. Voor deze verfilming uit de oorlogsjaren ontving Simenon van de Duitse filmmaatschappij Continental het niet onaardige bedrag van 500.000 Franc. De film ging in première op 8 maart 1944, een drietal maanden voor de geallieerde landing in Normandië. Bewerking van het scenario door Jean-Paul Le Chanois.

Picpus

1943 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1943. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Juliette Faber, Gabrielle Fontan, Colette Régis, Héléna Manson en Maximillienne.

Er is een moord gepleegd op nummer 162 in de Rue de Picpus. Kort daarop volgen er nog meer, waarvan de moord op Mascouvin (Tissier) een zanger, het opmerkelijkst is, maar die niets te maken lijkt te hebben met de eerste moord. Commissaris Maigret (Pr[KA1]ejean) begint een onderzoek en ontmoet de oude scheepsarts Le Cloaguen (Delmont) die de niet onaanzienlijke gift van tweeduizend Francs gekregen heeft van een rijke Amerikaanse, Sheila Dumont, die hem zeer dankbaar zou zijn. Naar het boek van Georges Simenon Signé Pipcus wat eveneens de werktitel van de film was. Een waar speurdersdrama dat dreigt te verdrinken in de keur van personages. In latere MAIGRET- verfilmingen komt de commissaris dan ook beter uit de verf, maar voor Simenon-Maigret-liefhebbers is deze misdaadfilm een absolute must, die zij onder geen beding mogen missen. Het scenario is van Jean-Paul Le Chanois en het camerawerk is van Charlie Bauer. Werd in het jaar ervoor gedraaid toen het land door de Duitsers grotendeels bezet was om in de late winter van 1943 uit te komen in de donkere zalen. Mono.

La main du diable

1943 | Horror

Frankrijk 1943. Horror van Maurice Tourneur. Met o.a. Pierre Fresnay, Josseline Gaël, Palau, Guillaume De Sax en Noël Roquevert.

Een schilder zonder veel talent koopt als talisman een kistje met een mensenhand erin en opeens gaat het beter met zijn kunst en in de liefde, tot Satan als prijs voor zí[KA1]jn hand steeds hogere eisen aan hem komt stellen. De veteraan-regisseur weet in beeld een beklemmende sfeer te bereiken, maar Fresnay als de belaagde artiest blijft al te bedachtzaam. Geschreven door Jean-Paul Le Chanois, gefilmd door Armand Thirard. Ook bekend als CARNIVAL OF SINNERS.

Adrien

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Fernandel. Met o.a. Paulette Dubost, André Gabriello en Fernandel.

Een van de weinige keren dat deze acteur achter de camera kroop. Een onnozele komedie waarin sprake is van de uitvinding en promotie van de rolschaats op motor. Niet zo'n goed idee want de regie is vlak en het geheel steunt teveel op een paar grappen. Het moet ook een satire op de publiciteitswereld voorstellen, die volledig de mist ingaat. Kan met enige clementie naar worden gekeken vanwege het goede humeur van de spelers en het camerawerk van Armand Thirard.

Sans lendemain

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, Georges Rigaud, Pauline Carton, Daniel Lecourtois en Mady Berry.

Een jonge vrouw met een duister verleden heeft een onterende baan in een nachtclub en vindt zichzelf haar grote liefde van vroeger niet meer waardig als deze plotseling opduikt. Ze verdwijnt geheel uit het zicht van de man waarvan ze hield en het kind, waar ze verzot op was. Een stemmig melodrama in de trant van QUAI DES BRUMES. Scenario van Jean Villème, Jean Jacot, Curt Alexander en André-Paul Antoine. Camerawerk van Eugen Schüfftan.

La maison du Maltais

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Viviane Romance, Marcel Dalio, Louis Jouvet, Pierre Renoir en Jany Holt.

Een arme Maltezer trouwt in Tunis met een Franse prostituée, maar verkiest smokkel boven vast werk. Na jaren vindt hij zijn vrouw in Parijs terug bij de man die haar destijds heeft geholpen en probeert haar terug te veroveren. Dit zelfkantmelodrama is zowel naar vorm als naar inhoud verouderd, maar blijft interessant door de sterke rolbezetting. Een van de weinige hoofdrollen van Dalio. Jacques Companeez bewerkte de gelijknamige roman van Jean Vigneaud tot scenario. Curt Courant stond achter de camera.

Yoshiwara

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Michiko Tanaka, Lucienne Le Marchand, Foun-Sen, Pierre Richard-Willm en Sessue Hayakawa.

Een jonge Russische officier, die in het bezit is van geheime documenten wordt in de rosse buurt van Tokio, Yoshiwara, verliefd op een geisha. Als hij dodelijk gewond op straat wordt aangetroffen, wordt het lichte meisje gefusilleerd wegens medeplichtigheid aan moord. Een weinig opzienbarende versie van een Mata-Hari-verhaal op z'n Japans, rond 1860. Ophüls schreef mee aan het scenario.

L' Affaire Lafarge

1937 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1937. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Marcelle Chantal, Erich von Stroheim, Pierre Renoir, Margo Lion en Sylvie.

Een aantrekkelijke Parisienne heeft een brute echtgenoot. Als deze man via een bord soep wordt vergiftigd, wordt zij van moord beschuldigd. De beroemde hieruit voortkomende rechtszaak is gefilmd in de voor regisseur en periode kenmerkende aangezet-theatrale stijl. De film boeit vooral door de sterke bijrollen, waarin op venijnige of onheilspellende wijze de burgerlijke huichelarij aan de kaak wordt gesteld.

Les bas-fonds

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Louis Jouvet, Suzy Prim, Junie Astor en Vladimir Sokoloff.

Portret van een groep verworpenen der aarde, gehuisvest in een rommelig pension. Onder hen de inbreker Pépel (Gabin), die een verhouding heeft met de vrouw van de huisbaas, maar verliefd is op haar zuster, en Jouvet als geruïneerde aristocraat. Gebaseerd op een van de bekendste stukken van Maxim Gorki (Nederlandse titel: Nachtasiel). Renoir maakte Les bas-fonds vlak voor zijn meesterwerken La grande illusion en La règle du jeu, de film haalt dat niveau niet. Niettemin een mooie, geëngageerde film van een van de zeer groten van de Franse cinema.

Divine

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Simone Berriau, Catherine Fonteney, Yvette Lebon, Georges Rigaud en Marcel Vallée.

Bewerking van de roman [KL]L`envers du music-hall[KLE] van Colette (1913), die grotendeels autobiografisch is en waarvan de titel de toon aangeeft: het gaat hier om een grimmige ontluistering van het genoemde wereldje. Een Pandora van het toneel, een fakir van de operette, de sfeer van een slavenmarkt en een wrede strijd tussen de seksen. Meer een kroniek met een dosis nogal sarcastische humor dan een excuusscenario voor een beschrijving van een specifiek milieu. Het geheel eindigt met een huwelijk dat wat weg heeft van gevangenschap in een kooi met wilde dieren. Op het eerste gezicht kunnen de personages en de situaties karikaturaal overkomen, maar bij nader inzien beschrijft Ophuls de imbeciliteit en de lafhartigheid van de mensheid (en dan vooral van het mannelijke soort) op een manier die ons doet denken aan Flaubert in [KLE]Bouvard et P[KA1]ecuchet[KLE]. Het camerawerk (Roger Hubert) en de decors (Jacques Gotko en Robert Gys) getuigen van echte originaliteit.

Calais-Douvres

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Robert Darthez, Sinoël, Guy Sloux, Frédéric Mariotti en André Gabriello.

Franse versie van NIE WIEDER LIEBE. De muziek is in beide films dezelfde. Nog middelmatiger dan Litvak's film naar Julius Berstel's stuk Dover-Calais. Meer valt er niet over te zeggen.