Grzegorz Królikiewicz: regie.
Er zijn 5 films gevonden.

Przypadek Pekosi[KA1]nskiego

1995 | Drama

Polen 1995. Drama van Grzegorz Królikiewicz. Met o.a. Bronislaw Pekosinski, Maria Klejdysz, Anna Seniuk, Jolanta Rychlewska en Franciszek Trzeciak.

Het onopgesmukte levensverhaal van een bestaand personage, Pekosi[KA1]nski, die in Zamo[KA1]s[KA1]c, Polen woont. Hij is ongeveer vijftig, heeft geen familie en weet eigenlijk niet wie hij is. Alles aan hem is gekunsteld: zijn geboortedatum (symbolisch de dag dat WOII uitbrak), zijn naam die gebaseerd is op PKOS, afkorting van een liefdadig centrum en geboorteplaats, een concentratiekamp waar zijn moeder hem buitensmokkelde door hem door de prikkeldraad te duwen. Sinds zijn jeugd hebben twee grootmachten getracht zijn geest te grijpen: de katholieke kerk en de totalitaire staat. Nu is hij een alcoholicus die, ondanks de gevolgen van een hersenbloeding, de ambitie koestert schaakkampioen te worden. Hij wordt doorlopend vernederd, weggejaagd, bedrogen, maar toch behoudt hij zijn waardigheid en het vertrouwen van een kind. Een uiterst bevreemdende film waarvan je nooit te weten komt wat werkelijkheid is en wat fictie Een leven surrealistisch bekeken. Pekosi[KA1]nski vertolkt zichzelf op verschillende momenten van zijn leven, maar hijzelf verandert niet. Hij is steeds hetzelfde gekleed en opgemaakt. Zo ontstaat een universeel personage, dat leeft buiten tijd en ruimte. Królikiewicz schreef zelf het scenario vol begrijpelijke symboliek. De fotografie is van Ryszard Lenczewski.

Zabicie ciotki

1985 | Drama, Experimenteel

Polen 1985. Drama van Grzegorz Królikiewicz. Met o.a. F. Robert Herubin, Maria Kleydysz, Miroslawa Zaborowska, Gustaw Holoubek en Józef Pieracki.

Een surrealistische verfilming van een moord die door een student gefantaseerd wordt. Het zich ontdoen van zijn geliefde tante is voor hem een daad van rebellie die hem toegang verschaft tot een wereld van totale vrijheid. Deze wilde fantasie spreekt tot de verbeelding dankzij het uitstekende camera-werk van Krzystof Ptav en de zwarte humor van de roman van Andrzej Bursa, de nu legendarische Poolse outsider uit de jaren vijftig.

Klejnot wolnego sumienia

1981 | Historische film

Polen 1981. Historische film van Grzegorz Królikiewicz. Met o.a. Marian Voit, Krzysztof Luft, Jerzy Prazmowski, Krystyna Kazanecka en Krzysztof Kursa.

Deze film van de eigenzinnige regisseur Królikiewicz heeft voor het eerst een historisch thema. Hij speelt rond 1573 toen voor de eerste maal in Europa te Warschau een verklaring werd opgesteld die volledige godsdienstvrijheid voor de bevolking garandeerde. Het meest opvallende van Królikiewicz' films is echter, zoals ook in deze film, het zeer dynamische, avant- gardistische camerawerk dat worstelt met zijn eigen filmtheoretische opvattingen.

Ta[KA1]nczacy jastrzab

1978 | Drama

Polen 1978. Drama van Grzegorz Królikiewicz. Met o.a. Franciszek Trzeciak, Beata Tyszkiewicz, Beata Tumkiewicz, Czesław Przybyła en Tomasz Łomnicki.

Kr[KA1]olikiewicz is een zeer eigenzinnige filmer: in Polen is hij het zwarte schaap onder de filmers. Hij heeft eigen theorie[KA3]en over de film die hij in zijn films verwerkt, met name in de vormgeving. Zo ook in deze film, waarin het beeldverhaal en de geluidsband soms tegenover elkaar staan. Centraal staat een boerenzoon die zich na de oorlog door de geboden opleidingsmogelijkheden opwerkt tot het provinciale kader. Zijn pogingen zich aan zijn nieuwe milieu aan te passen zijn gedoemd te mislukken. Aan de hand van de hoofdpersoon wordt een beeld gegeven van de (Stalinistische) naoorlogse Poolse geschiedenis.

Na wylot

1973 | Drama, Experimenteel

Polen 1973. Drama van Grzegorz Królikiewicz. Met o.a. Franciszek Trzeciak, Anna Nieborowska, Lucyna Winnicka, Irena Ładosiowa en Jerzy Block.

Królikiewicz' debuutfilm die in Polen heel verschillend is ontvangen. De film, die zich afspeelt in de jaren dertig, is een op authentieke gegevens gebaseerde reconstructie van de roofoverval van een echtpaar op twee oude mensen en van het tegen hen gevoerde proces. De vormgeving, cameravoering en montage zijn zonder meer uniek in de Poolse cinema. Ondanks het avant-garde karakter van de film was hij een van de briljantste debuten van 1973. Driemaal bekroond op het festival in Mannheim en geselecteerd voor 'La semaine de la critique' van het Cannes- festival.