Oscar Straus (1870-1954): cast en muziek.
Er zijn 11 films gevonden.

Madame de...

1953 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Danielle Darrieux, Charles Boyer, Vittorio De Sica, Jean Debucourt en Jean Galland.

Vermaard meesterwerk over schone schijn en hol decorum, gebaseerd op de roman van Louise de Vilmorin. Actrice Darrieux (8 Femmes) overtuigt als de verveelde titelheldin die haar verstandshuwelijk in Parijs anno 1900 verlucht met nutteloze aankopen en dito minnaars terwijl haar vooraanstaande echtgenoot zich vermaakt met een buitenvrouw. Geen vuiltje aan de geparfumeerde lucht, totdat de echtelieden hun sociale positie zien wankelen vanwege de escapades. Een topstuk uit het rijke oeuvre van Ophüls, bewonderd vanwege het inventieve gebruik van camerakranen en -rails die de jaren 50-kijker een uniek perspectief gaven.

Einmal keine Sorgen haben

1953 | Komedie, Historische film

Duitsland​/​​Oostenrijk 1953. Komedie van Georg Marischka. Met o.a. Walter Müller, Hans Moser, Nadja Tiller, Wera Frydtberg en Fritz Imhoff.

Herr Zangler (Imhoff) is een welvarende winkelier uit de provincie die op punt staat te trouwen met Frau Knorr (Pfluger) uit Wenen, die een modesalon bezit. Zijn inwonende nichtje Marie (Frydtberg) moet naar een kostschool maar zij wil niet. Haar aanbidder Sanders (Stankovski) heeft Zangler al een paar keer om haar hand gevraagd, maar Zangler is onverbiddelijk.

Der Letzte Walzer

1953 | Muziek, Drama

Duitsland 1953. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Curd Jürgens, Eva Bartok, Siegfried Breuer, Christl Mardayn en Ernie Mangold.

Graaf Dimitri Sarassow (Jürgens) zet z'n leven op het spel om de eer van een barones te redden. Arthur Maria Rabenalt presenteert de geschiedenis van Oscar Straus' operette Der letzte Walzer als een terugblik van een Russische emigrante, die in het Parijs van de jaren 1920-30 belandde. Heel romantisch maar nogal zwaar aangezet. Scenario van Curt J. Braun. Camerawerk van Friedl Behn-Grund.

La ronde

1950 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1950. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Anton Walbrook, Simone Signoret, Serge Reggiani, Simone Simon en Daniel Gélin.

Als een keten gerangschikte reeks ontmoetingen in Wenen rond de eeuwwisseling begint en eindigt met dezelfde prostituee (Signoret). De prostituee slaapt met een soldaat, die maakt een dienstmeisje het hof, zij begeert een jonge man, en zo verder. Regisseur Ophüls maakte zijn Franse comeback met deze stijlvolle en charmante verfilming van Arthur Schnitzlers (ooit omstreden) ironische en melancholieke toneelstuk Reigen over de onbestendigheid en ontnuchtering van liefdesrelaties. Walbrook speelt de ceremoniemeester die verschillende episodes met sarcastisch commentaar verbindt. Ook door de uitzonderlijke rolbezetting niet overtroffen door latere verfilmingen.

De Mayerling à Sarajevo

1939 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1939. Romantiek van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, John Lodge, Aimé Clariond, Gabrielle Dorziat en Jean Worms.

Na de dood van kroonprins Rudolf van Habsburg neemt aartshertog Franz-Ferdinand van Oostenrijk (Lodge) steeds vaker representatieve verplichtingen over van zijn oom, keizer Franz- Josef. Hij komt in opspraak door zijn progressieve idee[KA3]en. Hij trouwt met een Tsjechische gravin (Feuillère). Tijdens een bezoek aan Sarajevo met haar wordt hij door een revolutionair gedood. De stijlvolle historische reconstructie van de gebeurtenissen die tot WO I leidden, legt vooral de nadruk op de gedoemde romantiek. Het scenario is van Marcello Maurette en niemand minder dan Carl Zuckmayer. De camera's werden bemand door Eugen Schüfftan, Kurt Courant en Otto Heller.

Les Trois valses

1938 | Komedie, Romantiek, Muziek

Frankrijk 1938. Komedie van Ludwig Berger. Met o.a. Yvonne Printemps, Pierre Fresnay, Henri Guisol, Jean Périer en Guillaume de Sax.

Een drieluik: zijn liefde voor een danseres brengt de militaire loopbaan van een markies in gevaar; zij vlucht, met een engagement in het buitenland. Haar dochter wordt een succesvolle operette-ster die de zoon van de markies leert kennen. Deze eist dat ze kiest voor het theater of voor hem. De kleindochter is een filmactrice die in een verfilmde biografie van oma zal spelen, waarbij de kleinzoon haar tegenspeler wordt. Deze neemt haar angst, dat de geschiedenis van de vorige generaties zich zal herhalen, weg. Een met walsen van drie generaties componisten ondersteunde en sierlijk gestileerde operettefilm in de stijl van Ernst Lubitsch. Printemps is een goed equivalent van Jeanette MacDonald, maar Fresnay is houtenklazig in een hem vreemd genre. Deze romantische flut boeit door de enscenering en het camerawerk van Eugen Schüfftan.

Land Without Music

1936 | Musical, Muziek

Verenigd Koninkrijk 1936. Musical van Walter Forde. Met o.a. Richard Tauber, Jimmy Durante, Diana Napier, June Clyde en Derrick de Marney.

In het gefingeerde groothertogdommetje Ruritania mag aan het begin van de 19e eeuw geen muziek meer gemaakt worden totdat de staatsschuld aan Oostenrijk is voldaan, maar bezoekend Amerikaans journalist Durante en de tenor Tauber (toen onwaarschijnlijk populair en naar Engeland uitgeweken omdat de nazi's in zijn geboorteland Oostenrijk de macht aan het overnemen waren) zorgen ervoor dat via een soort muzikale opstand de zaken weer genormaliseerd worden. De Oostenrijkse operettecomponist Oscar Strauss leverde de filmmuziek voor deze naïeve prent.

Frühlingsstimmen

1933 | Romantiek

Oostenrijk 1933. Romantiek van Paul Fejos. Met o.a. Adele Kern, Ursula Grabley, Oskar Karlweis, Hans Thimig en S.Z. Sakall.

Een conservatoriumleerlinge voelt zich bedrogen wanneer ze hoort dat haar vriend zich met haar zuster verlooft, maar dat blijkt een misverstand te zijn. Een charmante Weense geschiedenis waarin de muziek - onder andere van Johann Strauss en Oscar Straus - een belangrijke rol speelt. Een goede rol van Adele Kern.

One Hour with You

1932 | Musical, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1932. Musical van Ernst Lubitsch en George Cukor. Met o.a. Maurice Chevalier, Jeanette MacDonald, Genevieve Tobin, Roland Young en Charles Ruggles.

De stijlvolle romance van een gelukkig getrouwd stel wordt in de war gebracht door de komst van de flirtende Tobin. Een herverfilming van THE MARRIAGE CIRCLE van Lubitsch uit 1924; gestart door Cukor, voltooid door Lubitsch met Cukor als zijn assistent. De liedjes omvatten de titelsong en 'What Would You Do?'. Samson Raphaelson bewerkte een toneelstuk van Lothar Schmidt tot scenario.

Wir schalten um auf Hollywood

1931 | Muziek

Verenigde Staten​/​​Duitsland 1931. Muziek van Frank Reicher. Met o.a. Paul Morgan, Egon von Jordan, Heinrich George, Dita Parlo en Gustav Fröhlich.

In deze film reist de indertijd zeer populaire komiek Paul Morgan naar Hollywood. Een Oostenrijkse acteur (Jordan) die daar kleine rollen speelt, introduceert hem in het filmwereldje. In de studio's ontmoet hij beroemde Amerikaanse sterren, die daar net opnames maken. De film heeft geen verhaal. Hij maakt vooral indruk door de vele beroemde sterren van weleer. Paul Morgan mocht het Derde Rijk niet overleven. Hij stierf in 1938 in het concentratiekamp Buchenwald.

The Smiling Lieutenant

1931 | Drama

Verenigde Staten 1931. Drama van Ernst Lubitsch. Met o.a. Charles Ruggles, Maurice Chevalier, Miriam Hopkins, Claudette Colbert en Elizabeth Patterson.

In deze film reist de indertijd zeer populaire komiek Paul Morgan naar Hollywood. Een Oostenrijkse acteur (Jordan) die daar kleine rollen speelt, introduceert hem in het filmwereldje. In de studio's ontmoet hij beroemde Amerikaanse sterren, die daar net opnames maken. De film heeft geen verhaal. Hij maakt vooral indruk door de vele beroemde sterren van weleer. Paul Morgan mocht het Derde Rijk niet overleven. Hij stierf in 1938 in het concentratiekamp Buchenwald.