Anne Parillaud: cast.
Er zijn 24 films gevonden.

Promised Land

2004 | Drama

Israël​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 2004. Drama van Amos Gitai. Met o.a. Rosamund Pike, Diana Bespechni, Hanna Schygulla, Anne Parillaud en Yussuf Abu-Warda.

'De anti-Pretty Woman', noemt de Israëlische Gitai (Kadosh) dit mensenrechtendrama, en inderdaad, zijn verbeelding van prostitutie bevat niets lichtvoetigs of glamoureus. We volgen een groep Oost-Europese vrouwen die worden verkocht aan een seksclub in Israël. Het bijzonder relevante gegeven is helaas onbeholpen verfilmd, met gekunsteld beverig camerawerk, slechte belichting en een onuitgewerkt scenario. De uitvoerig in beeld gebrachte mishandelingen krijgen hierdoor iets gratuits. Zie voor een effectievere filmstudie over moderne mensenhandel Lukas Moodyssons Lilja 4-ever.

Sex is Comedy

2002 | Komedie

Frankrijk 2002. Komedie van Catherine Breillat. Met o.a. Anne Parillaud, Grégoire Colin en Roxane Mesquida.

Catherine Breillat gaat opnieuw naar de set van haar geslaagde Fat Girl. Sex is Comedy heet de film die is geinspireerd op het productieproces van Fat Girl, maar een komedie is het niet. De filmset is een slagveld volgens Breillat, een broeinest van haat en geweld, niet in de laatste plaats omdat de regisseur alleen maar met zichzelf bezig is.

Gangsters

2002 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​België 2002. Misdaad van Olivier Marchal. Met o.a. Richard Anconina, Anne Parillaud, Gérald Laroche, François Levantal en Francis Renaud.

Catherine Breillat gaat opnieuw naar de set van haar geslaagde Fat Girl. Sex is Comedy heet de film die is geinspireerd op het productieproces van Fat Girl, maar een komedie is het niet. De filmset is een slagveld volgens Breillat, een broeinest van haat en geweld, niet in de laatste plaats omdat de regisseur alleen maar met zichzelf bezig is.

Une pour toutes

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Pierre Marielle, Anne Parillaud, Alessandra Martines, Marianne Denicourt en Alice Evans.

Catherine Breillat gaat opnieuw naar de set van haar geslaagde Fat Girl. Sex is Comedy heet de film die is geinspireerd op het productieproces van Fat Girl, maar een komedie is het niet. De filmset is een slagveld volgens Breillat, een broeinest van haat en geweld, niet in de laatste plaats omdat de regisseur alleen maar met zichzelf bezig is.

The Man in the Iron Mask

1998 | Avonturenfilm, Historische film, Fantasy, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1998. Avonturenfilm van Randall Wallace. Met o.a. Leonardo DiCaprio, Jeremy Irons, John Malkovich, Gabriel Byrne en Anne Parillaud.

Gelikte avonturenfilm rond Louis XIV die zijn tweelingbroer (tweemaal DiCaprio) verborgen houdt uit angst de troon te verliezen. Wallace (scenarist van Braveheart) buit het talent van zijn cast niet uit. DiCaprio, van wiens Titanic-hype de film profiteerde, kreeg de Razzie Award voor 'slechtste filmkoppel' voor zijn dubbelrol. Het scenario is van debuterend regisseur Wallace, die de oorspronkelijke roman van Alexandre Dumas père vrijelijk bewerkte. Irons, Malkovich en Depardieu treden aan als drie gepensioneerde musketiers.

Shattered Image

1998 | Thriller

Verenigde Staten 1998. Thriller van Raoul Ruiz. Met o.a. William Baldwin, Anne Parillaud, Lisanne Falk, Bulle Ogier en Graham Greene.

Wie is de echte Jessie Markham? Is ze een rijke, kwetsbare erfgename op huwelijksreis op een tropisch eiland, die haar nieuwe echtgenoot Brian (William Baldwin) ervan verdenkt haar te willen vermoorden? Of is zij een oogverblindende, koelbloedige huurmoordenares die op mannen aast? Beide varianten lijken uitsluitend te bestaan in de dromen van de andere Jessie. En geen van beiden weet wie echt is en wie een nachtelijke hallucinatie. Uiteindelijk beginnen de beide levens van Jessie door elkaar heen te lopen. Beide vrouwen bewegen zich onvermijdelijk naar hun eindbestemming: de een als hulpeloos doelwit van een verraderlijk plot, de ander als een roofdier dat een dodelijk plan beraamt. Dan wordt duidelijk wie de dromer is, en wie de droom... Ra£l Ruiz' eerste Amerikaanse film is een stijlvolle thriller, waarvan het dubbelgangersmotief doet denken aan films als Vertigo en La double vie de Véronique. Tegen het decor van elegante appartementen, chique restaurants en een tropische omgeving speelt Ruiz zoals vaker met cinematografische conventies, psychologie en een behoorlijke dosis 'suspension of disbelief'. De hoofdrol wordt vertolkt door Anne Parillaud (o.a. La femme Nikita), de productie is in handen van regisseur/producent Barbet Schroeder, het camerawerk is van Nederlander Robby Müller. 'Een grootse film in de grote traditie van de geraffineerde intrige.' (Kay Armatage, filmfestival Toronto).

Passage à l'acte

1996 | Thriller

Frankrijk 1996. Thriller van Francis Girod. Met o.a. Daniel Auteuil, Patrick Timsit, Anne Parillaud en Michèle Laroque.

De Parijse psychiater Antoine Rivière (Auteuil) komt in een lastig parket wanneer een van zijn cliënten vertelt over een moord die hij heeft gepleegd. Sterker, de man (Timsit) geeft zoveel specifieke informatie dat Antoine op onderzoek uitgaat. Even later zijn ook zijn ex-vrouw en zoontje bij het mysterie betrokken. Franse thriller met een leuke hoofdrol van Auteuil als de schijnbaar onkreukbare Parijzenaar die zelf met geheimen rondloopt. Aardige cast met veel mooie dames, voor het overige tamelijk rechttoe rechtaan gemaakt.

Frankie Starlight

1995 | Drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Ierland 1995. Drama van Michael Lindsay-Hogg. Met o.a. Corban Walker, Matt Dillon, Anne Parillaud, Gabriel Byrne en Rudi Davies.

Een eenzame, verbitterde dwerg, Frank Bois (Walker), heeft zijn autobiografische roman afgewerkt, waarin zijn moeder Bernadette (Parillaud) en zijn liefde voor de sterrenkunde centraal staan. Het boek wordt een onverwacht succes. Het verhaal begint in 1943 in bezet Frankrijk als zijn moeder zestien is en nog niet getrouwd. Zij is de enige overlevende van een toevallige bomexplosie op het strand van Normandi[KA3]e. Korte tijd later wordt haar vader door de nazi`s ge[KA3]executeerd en haar moeder pleegt uit wanhoop zelfmoord. Bernadette besluit naar Amerika te emigreren, maar als verstekelinge op een marineschip komt ze - ontdekt door Amerikaanse soldaten - terecht in Cork in het neutrale Ierland. Ze is in verwachting en een vriendelijke Ierse immigratie-ambtenaar, Jack Kelley (Byrne), ontfermt zich over haar. Er ontstaat een relatie tussen Bernadette en de getrouwde Jack. Ze worden betrapt door Jacks dochter Emma (Davies) als ze de liefde bedrijven en dat betekent het einde van de pret. Bernadette overweegt om een klooster in te gaan, wat ze uiteindelijk niet doet en zo krijgt Frank (als jongen door Pentony gespeeld) een tweede pleegvader, een Amerikaanse soldaat. Het voortdurend over en weer springen tussen heden (de dwerg, zijn roman, zijn ontsnapping uit zijn isolement) en het verleden (zijn moeder voor zijn geboorte, zijn herinneringen aan haar en de pleegvaders) maken het uiterst moeilijk om het verhaal te volgen en verhindert de psychologische uitdieping van de personages, ondanks de bitterzoete tragiek, de moed der wanhoop en poëtische momenten. Niet al te sterk scenario van Chet Raymo en Ronan O'Leary naar de roman The Dork Of the Cork van Raymo. Mooie fotografie van Paul Laufer. Dolby Stereo.

À la folie

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Diane Kurys. Met o.a. Anne Parillaud, Béatrice Dalle, Patrick Aurignac, Bernard Verley en Alain Chabat.

Parillaud en Dalle zijn twee zusters die altijd een hechte band hadden, hoewel ze elkaar nu al twee jaar niet meer hebben gezien. Op een dag verlaat Dalle haar man en twee kinderen om Parillaud op te zoeken. Zonder kennisgeving arriveert ze uitgerekend op de dag dat haar zus een nieuw leven wil beginnen met Aurignac. De haat-liefdeverhouding tussen beide jonge vrouwen bereikt een hoogtepunt als Dalle door middel van emotionele chantage vat probeert te krijgen op Parillaud. Integer drama met knap spel van de twee hoofdrolspeelsters. Best genietbaar, ondanks enkele storende hiaten in het scenario van Kurys en Antoine Lacomblez. Mooie beelden van Fabio Conversi. Dolby- stereo. GB-titel: SIX DAYS, SIX NIGHTS.

A la folie

1994 | Drama, Thriller

Frankrijk 1994. Drama van Diane Kurys. Met o.a. Patrick Aurignac, Béatrice Dalle en Anne Parillaud.

Parillaud en Dalle zijn twee zusters die altijd een hechte band hadden, hoewel ze elkaar nu al twee jaar niet meer hebben gezien. Op een dag verlaat Dalle haar man en twee kinderen om Parillaud op te zoeken. Zonder kennisgeving arriveert ze uitgerekend op de dag dat haar zus een nieuw leven wil beginnen met Aurignac. De haat-liefdeverhouding tussen beide jonge vrouwen bereikt een hoogtepunt als Dalle door middel van emotionele chantage vat probeert te krijgen op Parillaud. Integer drama met knap spel van de twee hoofdrolspeelsters. Best genietbaar, ondanks enkele storende hiaten in het scenario van Kurys en Antoine Lacomblez. Mooie beelden van Fabio Conversi. Dolby- stereo. GB-titel: SIX DAYS, SIX NIGHTS.

Map of the Human Heart

1993 | Romantiek, Oorlogsfilm, Drama

Australië​/​​Canada​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1993. Romantiek van Vincent Ward. Met o.a. Jason Scott Lee, Anne Parillaud, Patrick Bergin, Jeanne Moreau en John Cusack.

De fraaie beelden en het interculturele karakter maken het vergezochte plot goed: een liefdesdriehoek tussen een Eskimojongen, een Amerikaans Indianenmeisje en de Britse poolonderzoeker (Bergin), brengt hen samen in 1930. Hun onderlinge verhouding bereikt een beslissende climax in WO II, wanneer alledrie betrokken zijn bij het bombarderen van Duitsland, en de Eskimo er getuige van is, hoe de blanke man in staat is tot enorme vernietiging (van Dresden). Regisseur Ward (THE NAVIGATOR: A MEDIEVAL ODYSSEY) brengt zijn talent voor simpele beeldspraak op elke opname over, zoals de scènes van de luchtoorlog, die gedragen worden door vuurflitsen en duisternis in plaats van gedetailleerd modelwerk om B-52 bommenwerpers in actie te suggereren. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Eduardo Serra.

Innocent Blood

1992 | Horror, Komedie

Verenigde Staten 1992. Horror van John Landis. Met o.a. Anne Parillaud, Robert Loggia, Anthony LaPaglia, David Proval en Don Rickles.

Frans sterretje Parillaud als een sexy vampier in een zonderlinge zwarte komedie. Zij zit al een weekje zonder 'eten' en krijgt plots trek in een Italiaans menuutje. In New Yorks Little Italy vindt zij wel wat: het krioelt er van de mafiosi met dikke nekken. Zonder het te beseffen zit zij middenin gangstertoestanden. LaPaglia als een undercover-smeris wordt haar bondgenoot in de jacht naar de gangsterbaas Loggia. Een festijn voor Landis-fans en liefhebbers van bizarre komedies met Landis die terugkeert naar het leuke maar bloederige-genre dat hij herstimuleerde met AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON. Een pluim voor de speciale effecten: via spiegels reageerde een speciale camera op gel op de contactlenzen van de acteurs waardoor telkens de personages een vampierblik in de ogen kregen. Aardig meegenomen zijn ook de cameo-optredens van SF-horror goeroe Ackerman, en de regisseurs Oz, Raimi, Savini en Ritchie. Scenario van Michael Wolk.

Nikita

1990 | Misdaad, Drama, Actiefilm, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1990. Misdaad van Luc Besson. Met o.a. Anne Parillaud, Jean-Hugues Anglade, Tchéky Karyo, Jean Reno en Jeanne Moreau.

Bij een overval schiet de drugsgebruikende en criminele Nikita (Parillaud) een agent dood. Ze wordt gepakt, ter dood veroordeeld, en dan naar een geheime gevangenis gebracht terwijl haar begrafenis wordt geënsceneerd. Ze krijgt de keus: alsnog geëxecuteerd worden, of meewerken aan een opleidingsprogramma tot top-agente, zodat ze ingezet kan worden om voor een schimmige overheidsorganisatie smerige klusjes op te knappen. Sterke genrefilm van Luc Besson, die daarmee definitief zijn naam vestigde tot ver buiten de landsgrenzen. Later maakte Besson een - mindere - Amerikaanse remake en produceerde hij de spin-off tv-serie La femme Nikita.

L'intoxe

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Françoise Dorin. Met o.a. Jeanne Moreau, Jacques Dufilho, Jean-Laurent Cochet, Anne Parillaud en Gabriel Cattand.

Banaal geregisseerde komedie rond een radiopresentatrice die zo'n een hekel aan haar vak heeft dat ze instort. Oppervlakkig, uitgerekt, onbeduidend, nietszeggend en lang. Een modeprodukt dat mooi is ingepakt en waarin alle clichés uit de bestsellers van Dorin terug zijn te vinden. Hoe je een zenuwinzinking als komedie kunt brengen!

Che ora è

1989 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1989. Drama van Ettore Scola. Met o.a. Marcello Mastroianni, Massimo Troisi, Lou Castel, Anne Parillaud en Renato Moretti.

Een vader (Mastroianni) brengt een dag door met zijn zoon (Troisi), die in dienst is. Vader, van geringe komaf, is een succesvol advocaat en hij wil alle waarden van de middenklasse meegeven aan zijn zoon, die zijn tegendeel is: een letterkundige die liever omgaat met vissers en boeken en die een aardje heeft naar zijn Napolitaanse moeder. Een zondag samen brengt moeilijke gesprekken, spanningen, onbegrip, totdat vader en zoon er eindelijk in slagen met elkaar te communiceren. Prachtig gespeeld door beide hoofdrollen. Scenario van regisseur en Beatrice Ravaglioli. Camerawerk van Luciano Tovoli.

Juillet en Septembre

1988 | Familiefilm, Film noir

Frankrijk 1988. Familiefilm van Sébastien Japrisot. Met o.a. Laetitia Gabrielli, Daniel Desmars, Anne Parillaud, Eric Damain en Giselle Pascal.

Japrisot, romanschrijver maar vooral een succesvol scenario- en dialoogschrijver heeft van alles en nog wat gedaan op het terrein van de thriller. Twaalf jaar na LES MAL-PARTIS heeft hij nu weer eens zo'n film gemaakt. Een warrige en gecompliceerde geschiedenis langs twee lijnen die op kunstmatige wijze samenkomen in Cap-des-Pins in de gedaante van een jonge vrouw die op zoek is naar haar identiteit en een kermiskoopman, psychopaat en moordenaar, die de aanblik van het geluk van anderen niet kan verdragen. Waarom een zo gemaakt, onnatuurlijk en pijnlijk figuur opgevoerd in deze geschiedenis, terwijl de film zo goed begon? Het loopt natuurlijk slecht af maar de geloofwaardigheid van de personages is halverwege verloren gegaan. Jammer.

Nessuno torna indietro

1987 | Drama

Italië​/​​Duitsland​/​​Hongarije​/​​Frankrijk 1987. Drama van Franco Giraldi. Met o.a. Federica Moro, Anne Parillaud, Jacques Perrin, Ricky Tognazzi en Bettina Giovannini.

De film speelt in het najaar van 1935 en schildert de lotgevallen van een groep studentes die in een pension in Rome woont. Een van de studentes heeft een dochtertje van vier van haar eerste liefde, die door een vliegtuigongeval is omgekomen. De film toont de invloed van de fascistische periode op de hoofdfiguren en is gebaseerd op het debuut van romancier Alba De Cèspedes. De algehele produktie stelt niet veel voor.

Le battant

1983 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1983. Misdaad van Alain Delon en Robin Davis. Met o.a. François Périer, Alain Delon, Anne Parillaud, Pierre Mondy en Andréa Ferréol.

Na negen jaar in de nor voor een gewapende juwelenroof komt Jacques Darnay vrij en zit meteen in de problemen: louche sujetten ontfermen zich graag over de verdwenen buit van destijds. Een dodelijk kat-en-muisspel begint, waarbij Darnay en passant de jonge Nathalie in de schoot geworpen krijgt. Delons tweede regie doet als ouderwets gepeperde misdaadfilm nauwelijks onder voor zijn werk met Jacques Deray. Parillaud is, ook met kleren aan, een gangsterliefje om in te bijten. 'J'aime', weemoedige titelcompositie van Christian Dorisse, wordt vertolkt door Dalida. Naar de roman van André Caroff.

Pour la peau d'un flic

1981 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1981. Misdaad van Alain Delon. Met o.a. Alain Delon, Anne Parillaud, Michel Auclair, Daniel Ceccaldi en Jean-Pierre Darras.

Voor zijn regiedebuut koos aartsconservatief Delon, verbazingwekkend recalcitrant, een roman van de immer strijdbare communist en genre-innovator Jean-Patrick Manchette (1945-1995). Het boek Que d'os! en de adaptatie van Delon en Christopher Frank verschillen dus enigszins. Niettemin past de solide misdaadthriller, voorzien van enkele gepeperde scènes, naadloos in de Delon-filmografie van hardgekookte noir à la française. Als geroyeerd rechercheur werkt privédetective Choucas (Delon zelf) zich met de opsporingsklus van een verdwenen blind meisje flink in de nesten. Parillaud, later fenomenaal als verliefde huurmoordenares in Nikita, is het sexy pruillipje van dienst en het Oscar Benton-nummer 'Bensonhurst blues' werd een surprisehit.

Écoute voir...

1980 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1980. Misdaad van Hugo Santiago. Met o.a. Catherine Deneuve, Sami Frey, Anne Parillaud, Florence Delay en Antoine Vitez.

Een genrecinefielencuriosum, zowel in de Franse cinema als in Deneuves filmografie, dit fraai gefotografeerde mysterie met surreëel en semi-fantastiek Fantômas-samenzweerdersfeertje. In het onderzoek naar zonderlinge indringers op een groot particulier domein stuit privédetective Claude Alphand (Deneuve) op de sekte Église du Renouveau Final. Haar intelligentie, koelheid, vechtkunst en Smith & Wesson-revolver komen daarbij goed van pas. Het acteericoon beschouwt haar spel in dit avontuur als 'te serieus', maar had de ervaring van 'zo'n mannelijke rol' niet willen missen. Spannende zoenscène met Deneuve en Anne 'Nikita' Parillaud.

Patricia - Einmal Himmel und zurück

1980 | Misdaad, Erotiek

Duitsland 1980. Misdaad van Hubert Frank. Met o.a. Anne Parillaud, José De Villalonga, Paca Gabaldon, Roland Kovac en Sascha Hehn.

Deze film verbindt talrijke seksscènes aan een zeer mager verhaaltje over de strijd om een vermeende nalatenschap. De z.g. erfgename reist naar Spanje, waar een strijd ontbrandt over de nalatenschap terwijl de z.g. overleden vader 'observeert'.

Le temps d'une miss

1980 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1980. Komedie van Jean-Daniel Simon. Met o.a. Anne Parillaud, Evelyne Bouix, Olivier Destrez, Roger Dumas en Henri Marteau.

Als ponstypiste in het kleine stadje waar ze geboren is denkt de achttienjarige Veronique aan andere dingen, want de onbeduidende evenementen en afleidingen die ze er meemaakt stellen haar maar nauwelijks tevreden. Ze is echter bijzonder aardig om te zien en er is van tijd tot tijd een schoonheidswedstrijd op het zaterdagavondbal, waar de meisjes de kans krijgen 'Miss' te worden, jurken te showen en vooral bij de notabelen van de stad over de vloer te komen. Ze wint de wedstrijd, maar helaas de ene 'Miss' verjaagt de andere! Dat doet ons denken aan het liedje van Raymond Queneau: 'Wat vergis je je toch, meisje, wat vergis je je toch' Bitterzoet portret van het provincieleven, met op de achtergrond heel wat cynische ironie. Het geheel heeft een duidelijk oprechte ondertoon en terwijl Parillaud mooi is als Veronique, komen de notabelen er niet zo best van af.

Girls

1980 | Drama, Erotiek

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Canada 1980. Drama van Just Jaeckin. Met o.a. Zoë Chatreau, Anne Parillaud, Isabelle Méjias, Charlotte Walior en Christophe Bourseiller.

Vier meisjes -nog in tienerleeftijd- zijn ondanks hun sociale verschillen dikke vriendinnen. Het schoolmeisje onder hen blijkt zwanger en de andere drie proberen het geld voor een abortus bij elkaar te krijgen, wat een aanranding van een van hen in een nachtclub tot gevolg heeft. De poging van EMMANUELLE-regisseur Jaeckin om van het erotische etiket af te komen, heeft geresulteerd in een eigentijds kasteelroman-scenario dat verfilmd is alsof het een serie aan elkaar geplakte reclamefilmpjes voor jeans, frisdranken, grammofoonplaten enz. betreft. De frisheid van het jeugdige viertal krijgt in de nogal wezenloze aanpak nauwelijks enige kans. Film bleek overigens hit in co-producerend Canada, maar alleen daar.

L'hôtel de la plage

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Michel Lang. Met o.a. Myriam Boyer, Daniel Ceccaldi, Anna Gaël, Michèle Grellier en Guy Marchand.

Een aantal gezinnen brengt jaarlijks de vakantie door in een hotel in een Bretonse badplaats, maar ook door de opgroeiende kinderen zijn er toch weer onvoorziene verrassingen en amoureuze complicaties. De regisseur van A NOUS LES PETITES ANGLAISES houdt zich aan hetzelfde stramien van vakantieflirts - nu in alle leeftijdscategorieën - met minimale oorspronkelijkheid. Sommige aardige momenten zijn te danken aan de acteurs. Scenario van Michel Lang.