Ezel Akay: productie.
Er zijn 2 films gevonden.

Günese Yolculuk

1999 | Drama

Nederland​/​​Turkije​/​​Duitsland 1999. Drama van Neslihan Atagül. Met o.a. Newroz Baz, Nazmi Qirix, Mizgin Kapazan, Nigar Aktar en Iskender Bagcilar.

Günese yolculuk (Journey to the Sun) is een wonderlijke roadmovie over de Koerdische kwestie van de bevlogen schrijfster, architect en cineast Yesim Ustaoglu. Het verhaal begint in Istanbul waar provinciaal Mehmet (Newroz Baz) voor een schamel loontje lekkages opspoort voor het Waterleidingbedrijf. Mehmet is geen Koerd maar toch wordt hij gediscrimineerd vanwege zijn donkere, Koerdische uiterlijk. Mehmet kan het navertellen, in tegenstelling tot zijn Koerdische vriend Berzan (Nazmi Qirix). Ontdaan van zijn sociaal-politieke naïviteit besluit Mehmet het lichaam van zijn vriend dwars door Turkije naar Koerdistan te vervoeren, een reis van west naar oost door een verscheurd land. De losse regie, de natuurlijke acteerprestaties van de niet-professionele acteurs en de mooie cinematografie van Jacek Patrycki (de cameraman van wijlen Kieslowski) leverden de film een Best European Film & Peace Prize op tijdens het Berlijnse filmfestival in 1999.

Tabutta Rövasata

1996 | Komedie, Drama

Turkije 1996. Komedie van Dervis Zaim. Met o.a. Ahmet U[KA5]gurlu, Tuncel Kurtiz, Ay[KA10]sen Aydemir, Serif Erol en Fuat Onan.

Günese yolculuk (Journey to the Sun) is een wonderlijke roadmovie over de Koerdische kwestie van de bevlogen schrijfster, architect en cineast Yesim Ustaoglu. Het verhaal begint in Istanbul waar provinciaal Mehmet (Newroz Baz) voor een schamel loontje lekkages opspoort voor het Waterleidingbedrijf. Mehmet is geen Koerd maar toch wordt hij gediscrimineerd vanwege zijn donkere, Koerdische uiterlijk. Mehmet kan het navertellen, in tegenstelling tot zijn Koerdische vriend Berzan (Nazmi Qirix). Ontdaan van zijn sociaal-politieke naïviteit besluit Mehmet het lichaam van zijn vriend dwars door Turkije naar Koerdistan te vervoeren, een reis van west naar oost door een verscheurd land. De losse regie, de natuurlijke acteerprestaties van de niet-professionele acteurs en de mooie cinematografie van Jacek Patrycki (de cameraman van wijlen Kieslowski) leverden de film een Best European Film & Peace Prize op tijdens het Berlijnse filmfestival in 1999.