Jean-Marc Moutout: regie en scenario.
Er zijn 4 films en 1 serie gevonden.

Le Bureau des Légendes

2015 | Drama, Thriller

Frankrijk 2015. Drama van Eric Rochant. Met o.a. Mathieu Kassovitz, Florence Loiret Caille, Jonathan Zaccaï, Sara Giraudeau en Jules Sagot.

Een speciale tak van de Franse geheime dienst stuurt agenten naar Syrië of Iran om aldaar plaatselijke informanten te rekruteren. Deze geheime agenten, die voor hun dekmantels als leraar of seismoloog vaak in korte tijd een academische studie moeten afronden, worden ‘legendes’ genoemd. De vijf seizoenen van Le bureau des légendes, oorspronkelijk te zien bij Canal+ (2015-2020) en nu te zien op MyLum, oogstten overwegend lovende kritieken vanwege hun realisme. Met Mathieu Kassovitz in de rol van geheim agent Guillaume Debailly, die na een missie in Damascus afscheid moet nemen van zijn geliefde Nadia El Mansour (Zineb Triki). 

De bon matin

2011 | Drama

Frankrijk​/​​België 2011. Drama van Jean-Marc Moutout. Met o.a. Jean-Pierre Darroussin, Valérie Dréville, Xavier Beauvois, Ralph Amoussou en Laurent Delbecque.

Vijftiger Paul Wertret is accountmanager bij een Franse bank. Maandagochtend om acht uur stipt verschijnt hij op kantoor, schiet twee chefs neer en sluit zich daarna op in z'n bureau. Wat aan deze schokgolf voorafging, vertelt Moutout vervolgens sec, met veel interpretatieruimte. Darroussins sublieme vertolking heeft de sombere lading van monomanie, leegte en ontgoocheling. Pauls reflectie op zijn leven wordt gaandeweg de frons van de toeschouwer. Als 'het systeem' zo pervers is, waarom werken we er dan allemaal aan mee? Gebaseerd op een casus uit 2004.

La fabrique des sentiments

2008 | Drama

Frankrijk 2008. Drama van Jean-Marc Moutout. Met o.a. Elsa Zylberstein, Jacques Bonnaffé, Bruno Putzulu en Hiam Abbass.

'Zeven vrouwen, zeven mannen, zeven minuten en een cocktail,' blèrt het promotiemateriaal van La fabrique des sentiments. Het drama opent inderdaad met een dicht op de huid geschoten reeks speeddates waarin de 36-jarige anti-heldin Éloïse (Zylberstein) kristalliseert als een daadkrachtige macha. Maar 'De gevoelsfabriek' is bovenal een minutieus gearrangeerd portret van een 36-jarige Parijse vrouw die ogenschijnlijk alles heeft - carrière, appartement, vrienden - maar hunkert naar een gezin. Eén van de hoogtepunten is de scène tussen Éloïse en haar oma, een tere dame die haar kleindochter wijst op het belang van familie en genegenheid. Solide acteerwerk, fraaie beelden, magere finale.

Violence des échanges en milieu tempéré

2003 | Drama

Frankrijk​/​​België 2003. Drama van Jean-Marc Moutout. Met o.a. Jérémie Renier, Laurent Lucas, Cylia Malki, Samir Guesmi en Olivier Perrier.

In 1999 kwam cineast Laurent Cantet (Emploi du temps) met het doortimmerde ontslagdrama Ressources humaines. Debutant Moutout (1966) borduurde voort op het thema met een overnamedrama waarin gehaaide beginneling Philippe (Rénier) door zijn Parijse baas wordt opgehitst om de efficiëntie van een provinciaal bedrijf in kaart te brengen. Zijn project blijkt een flinterdun excuus voor een ontslagronde. Tegenwicht wordt geboden door een verliefde alleenstaande moeder die probeert de sociale kant van Philippe te beroeren. Eersteling Violence... imponeert omdat het verhaal de onderhavige materie overstijgt met subtiele overpeinzingen over de scheidslijn tussen cijfermatige efficiëntie en sociaal verantwoord handelen.

Libre circulation

2002 | Drama

Frankrijk 2002. Drama van Jean-Marc Moutout. Met o.a. Riszard Turbiasz, Agata Buzek en Romain Lagarde.

In 1999 kwam cineast Laurent Cantet (Emploi du temps) met het doortimmerde ontslagdrama Ressources humaines. Debutant Moutout (1966) borduurde voort op het thema met een overnamedrama waarin gehaaide beginneling Philippe (Rénier) door zijn Parijse baas wordt opgehitst om de efficiëntie van een provinciaal bedrijf in kaart te brengen. Zijn project blijkt een flinterdun excuus voor een ontslagronde. Tegenwicht wordt geboden door een verliefde alleenstaande moeder die probeert de sociale kant van Philippe te beroeren. Eersteling Violence... imponeert omdat het verhaal de onderhavige materie overstijgt met subtiele overpeinzingen over de scheidslijn tussen cijfermatige efficiëntie en sociaal verantwoord handelen.