George E. Diskant (1907-1965): camera.
Er zijn 25 films gevonden.

A Silent Place

1960 | Misdaad, Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 1960. Misdaad van Arthur Hiller. Met o.a. Harpo Marx, Ernest Truex, Bert Freed, John Banner en Lew Gallo.

Het is vlak voor Kerst. Benson (Marx), een doofstomme zwerver, werd door een warenhuis ge[KA3]engageerd als levende pop. Tijdens een optreden is hij getuige van een moord. Inspecteur Silva (Freed) heeft het niet eenvoudig. Hoe ondervraag je een doofstomme die bovendien niet kan lezen of schrijven? Hij laat hem gaan, maar als buiten is merkt Benson de moordenaars op en slaat op de vlucht. Hij ontmoet Daniel (Truex), een oude nachtwaker, die hem helpt. Aangrijpend portret van twee marginalen die elkaar vinden, maar hun ontmoeting zou hen wel eens het leven kunnen kosten. Harpo geeft een prachtige dramatische rol ten beste en het van hem bekende typetje is nergens te bespeuren. Harpo's zoon Bill is even te zien als een voorbijganger die hij aanklampt. Arthur Dales schreef het niet bepaald originele scenario. Achter de camera stond George E. Diskant. Oorspronkelijk uitgezonden in The June Allyson Theatre.

Drama Classics: The American Way

1957 | Drama

Verenigde Staten 1957. Drama van Laslo Benedek. Met o.a. Charles Bronson, Joyce McCluskey, Robert Burton, Harlan Warde en Malcolm Atterberry.

In 1944 ontmoet Bronson, letterlijk door een ongeval, de gehandicapte McCluskey. Hij is een statenloze zeeman die er maar niet in slaagt de Amerikaanse nationaliteit te verkrijgen. Ze worden verliefd op elkaar en trouwen. Na de oorlog wordt hij echter uitgewezen. Het koppel begint een jarenlange strijd tegen de administratie om Bronson te laten naturaliseren. Een schrijnend portret van een man die er bijna twintig jaar over doet om eindelijk het Amerikaanse staatsburgerschap te verwerven. Bronson is aangrijpend en bijzonder geloofwaardig in zijn rol. Een (in die tijd voor tv) moedige aanval gericht tegen de Amerikaanse droom. Frederic Brady schreef het scenario, dat door George E. Diskant verfilmd werd.

Drama Classics: The Wild Bunch

1955 | Komedie

Verenigde Staten 1955. Komedie van William A. Seiter. Met o.a. Charles Boyer, Gigi Perreau, Nathalie Wood, Noreen Nash en B.G. Norman.

Boyer en Nash zijn pas gehuwd wanneer ze thuiskomen. Tot zijn grote verbazing heeft zijn kersverse echtgenote drie tienerkinderen. Tot overmaat van ramp wordt Nash weggeroepen door haar zieke zuster. Boyer is alleen met de drie duivelse pubers die alles in het werk stellen om hem te tiranniseren. Met Norman moet hij de kat zoeken, Perreau vraagt hem haar gedichten te lezen en met Wood krijgt hij het aan de stok wanneer ze wil uitgaan met een jongen die het vertrouwen van haar moeder niet heeft. Een leuk niemendalletje over een man die eensklaps de hoede krijgt over drie, niet al te brave, pubers, maar die zich uiteindelijk best uit de slag zal weten te trekken. Frederick Brady baseerde zijn scenario op een verhaal van Gordon Malhebbe Hillman. George F. Diskant stond in voor de fotografie. Boyer produceerde.

Drama Classics: The Review

1955 | Komedie, Actiefilm

Verenigde Staten 1955. Komedie van Harry Horner. Met o.a. David Niven, Joanne Woodward, Jeanne Baird, Alvin Greenman en Jack Scott.

Niven is een invloedrijk toneelrecensent, die een soms hatelijke pen hanteert. Zo voelt de jonge actrice Woodward zich erg geviseerd door zijn vernietigende kritiek op haar eerste belangrijke rol. Ze dringt bij hem binnen en bedreigt hem met een revolver. Niven is niet in het minste onder de indruk en zegt haar zonder omwegen dat ze niet in staat is het publiek te overtuigen. Ze bedenkt een sluw plan om zich te wreken. Leuke beschouwing over het belang van critici die er nogal scherp van langs krijgen in dit scenario van Herman J. Epstein. Niven is uitstekend, maar de jonge Woodward kan toch enkele scènes van hem stelen. Het slot is hilarisch goed. George E. Diskant fotografeerde. Niven was tevens producent.

Drama Classics: Spotlight

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van Roy Kellino. Met o.a. Ida Lupino en Franchot Tone.

Om zich te wreken op de critici, die er steeds weer op hameren dat ze geen echte actrice is, besluit de beroemde filmdiva Lupino een rol te spelen op de planken van Broadway. Om zich veilig te stellen wil ze toneellessen volgen bij de bekende regisseur Tone. Ze biedt hem een fabelachtig bedrag aan, maar deze weigert en tracht haar duidelijk te maken dat ze niet het vuur heeft om het te maken op toneel. Maar dan doet ze hem met een stukje improvisatie versteld staan. Dat er een hemelsbreed verschil bestaat tussen film en toneel voor een acteur is bekend. Op dit thema brengt deze prent een knap staaltje van (film)acteren door twee groten die het zowel op de planken als op het doek gemaakt hebben. Goed scenario van Leslie Stevens. Fotografie van George E. Diskant.

Drama Classics: Poison Pen

1955 | Thriller

Verenigde Staten 1955. Thriller van Arthur Ripley. Met o.a. Edmund O'Brien, Joanne Woodward, Evelyn Ankers en Dan Tobin.

De nieuwe roman van thrillerauteur O'Brien staat op het punt te verschijnen. Tijdens een etentje met de uitgever bemerkt hij in het restaurant Woodward, een vrouw die als twee druppels water lijkt op zijn heldin. Gefascineerd door haar verschijning volgt hij haar. In een gesprek stelt hij vast dat haar verleden helemaal parallel loopt met dat van zijn romanfiguur en vermits deze sterft in het verhaal is het niet uitgesloten dat ook haar levend model de dood zal vinden. Hij tracht tevergeefs zijn roman tegen te houden. Spannende kleine thriller die de kijker in hoogspanning brengt. Het einde is echter ontgoochelend. Goed spel van beide hoofdrolspelers. Betty Ulius schreef het verhaal dat ze samen met Joel Murcott tot scenario bewerkte. Fotografie van George E. Diskant.

Drama Classics: Outlaw

1955 | Western, Romantiek

Verenigde Staten 1955. Western van Roy Kellino. Met o.a. Ida Lupino, Dick Foran, Paul Picerni, Ralph Moody en Helen Wallace.

Voor haar honderdste verjaardag wordt Lupino ge[KA3]interviewd voor een krant. De journalist rakelt een herinnering op aan de beruchte outlaw Picerni. Het was in 1880 dat ze naar het westen trok om er haar verloofde (Foran) te vervoegen. Onderweg ontmoet ze de beruchte outlaw Picerni, die een sterke indruk op haar nalaat. Daarna ontmoet ze hem regelmatig in het geheim. Maar de grond onder zijn voeten wordt te heet en ze moet een keuze maken: met hem meegaan en het opwindende, maar onzekere leven delen van een gezochte of blijven en trouwen met de saaie, maar zekerheid biedende boer Foran. In de liefde moet men kunnen kiezen, dat is de boodschap van deze westernromance die leuk is om naar te kijken, maar die verder weinig nieuws te bieden heeft. Dick Carr baseerde zijn scenario op een verhaal van Dorothy Johnson en George E. Diskant stond aan de camera.

Drama Classics: One Way Out

1955 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1955. Horror van Roy Kellino. Met o.a. Ida Lupino, Scott Forbes, Frances Robinson en Gayle Kellogg.

Tussen Lupino en haar echtgenoot Forbes is het tot een definitieve breuk gekomen. Ze verlaat Californië en neemt haar intrekt in New York, waar Robinson, een goede vriendin, voor haar een appartement gevonden heeft. De eerste avond reeds staat ze voor een verrassing. Ze is opgesloten en contact met de buitenwereld is onmogelijk. Er is slechts één uitweg, maar die kan ze niet nemen. Een film die een haast ondraaglijke claustrofobische angst uitstraalt. Een grandiose tour-de- force van Lupino die, op begin en einde na, helemaal alleen in beeld is. Ze is tevens geweldig in de climax. Dick Carr bewerkte het verhaal van Joyce Selznick. Fotografie van George E. Diskant.

Drama Classics: The Dead Man

1954 | Fantasy, Komedie

Verenigde Staten 1954. Fantasy van Arthur Ripley. Met o.a. Thomas Mitchell, Chuck Connors, Kathryn Card, Hugh Sanders en Don Megowan.

Tijdens een hittegolf ontmoet Connors in het park een oude man (Mitchell), goed ingeduffeld met oorwarmers op. Wanneer hij hem vraagt of hij het niet te warm heeft, zegt de man laconiek dat hij dood is en doden hebben altijd kou. Connors, die denkt met een demente oude man te doen te hebben, brengt hem naar een dokter. Deze is helemaal niet verbaasd en beweert ook dat Mitchell dood is. Zelfs zijn familie, die treurt, terwijl de vreemde oude kerel gewoon tussen hen zit. Bevreemdende kleine fantasie, die dank zij het doorwinterde talent van Mitchell een waar pareltje wordt van zwarte humor. Geschreven door Larry Marcus en in beeld gebracht door George E. Diskant.

Drama Classics: The Answer

1954 | Drama

Verenigde Staten 1954. Drama van Roy Kellino. Met o.a. David Niven, Anthony Caruso, Nestor Paiva, Carolyn Jones en John Harmon.

Nadat hij een aantal jaren doorbracht in Hollywood voor het schrijven van scenarios voor minabele films, keert Caruso terug naar huis om zich bij zijn oom te 'herbronnen'. Onder de schilderachtige figuren die de bar van zijn oom bevolken wordt zijn aandacht getrokken door Niven, een vreemde figuur die parasiteert op de anderen. Hij beweert schrijver te zijn en het manuscript dat hem onsterfelijk moet maken heeft hij steeds bij zich. Over de inhoud weigert hij steevast te spreken. Tot Caruso een list bedenkt. Een bevreemdend verhaal dat rechtgehouden wordt door het immense talent van Niven, die zowat de helft van de film alleen aan het woord is. Knap scenario van Leonard Freeman in beeld gebracht door George E. Diskant. Geproduceerd door Niven.

Drama Classics: Madeira, Madeira

1954 | Komedie

Verenigde Staten 1954. Komedie van Roy Kellino. Met o.a. Charles Boyer, Angela Lansbury en David Niven.

Niven, een vriend van Boyer, is tijdens het surfen verdwenen, waarschijnlijk verdronken. Boyer weet echter dat de man een uitstekend zwemmer is en kan dus niet in een ongeluk geloven. Hij besluit naar Madeira te gaan waar hij Lansbury, de weduwe, opzoekt. Hij wordt met open armen ontvangen en Lansbury, die onwaarschijnlijk opgewekt is, nodigt hem zelfs uit om als gast op het landgoed te blijven, waar hij in alle rust kan schrijven. Leuke spielerei met een geestig, onverwacht einde. De acteurs spelen de pannen van het dak. Een juweeltje van een tv-film, geschreven door Leroy H. Zehren en in beeld gebracht door George E. Diskant. Boyer produceerde.

Drama Classics: Interlude

1954 | Familiefilm, Drama

Verenigde Staten 1954. Familiefilm van Roy Kellino. Met o.a. Joanne Woodward, Dick Powell, Nana Bryant, Daria Massey en Robert Bice.

Laatstejaars studente Woodward heeft niet veel contact met haar medestudentes, die haar eerder bizar vinden. Ze leest liever gedichten of wandelt langs de haven dan met hen mee uit dansen te gaan. Tijdens een van die wandelingen ontmoet ze Powell, een journalist, die net zijn boot aanmeert om hem te verkopen. Hij ontfermt zich over het meisje omdat hij haar eenzaamheid herkent. Hij belooft aanwezig te zijn bij de diploma-uitreiking, iets waarvoor haar ouders nooit tijd zullen hebben. Ontroerend relatie-melodrama dat herinneringen oproept aan BRIEF ENCOUNTER (zonder dat niveau te bereiken weliswaar). Een jonge Woodward die zonder twijfel ieders hart zal stelen en Powell is vertederend als haar surrogaat-vader. Geschreven door Coles Trapnell en in beeld gebracht door George E. Diskant. Productie van Dick Powell.

Drama Classics: Bourbon Street

1954 | Film noir, Drama

Verenigde Staten 1954. Film noir van Roy Kellino. Met o.a. Dick Powell, Beverly Garland, William Leicester, Edward C. Platt en King Donovan.

Drie jaar geleden verliet Powell Bourbon Street om een carri[KA2]ere op te bouwen als jazz-pianist in New York. Via een anonieme brief verneemt hij dat zijn ex-vrouw zelfmoord heeft gepleegd en dat Leicester, de man voor wie ze Powell liet staan, hier heel wat meer over weet. Hij keert terug naar Bourbon Street om uit te zoeken wat er juist gebeurd is, maar iedereen is duidelijk niet blij met zijn terugkeer. Sfeervolle en spannende film noir met een schitterende (anonieme) jazz-score. Powell is misschien iets te zwak om zijn rol waar te maken, maar hij wordt door enkele uitstekende acteurs bijgestaan. Door hemzelf geproduceerd voor zijn Dick Powell Theatre. Scenarist was Dick Carr en George E. Diskant verzorgde de fotografie.

Drama Classics: A String Of Beads

1954 | Drama

Verenigde Staten 1954. Drama van William Cameron Menzies. Met o.a. Ronald Colman, Angela Lansbury, Brenda Forbes, Ron Randell en Nigel Bruce.

Tijdens een receptie in Londen blijkt volgens een juwelenkenner het halssnoer dat gouvernante Lansbury draagt een fortuin waard te zijn. Het meisje is onmiddellijk het onderwerp van de avond. Waar komt ze vandaan? Waren haar ouders aristocraten die hun fortuin verspeelden en is het halssnoer er de enige getuige van? Ze wordt eensklaps zeer gegeerd door de jonge mannen van de High Society. Een satirisch drama dat de vraag vooropstelt wat het belangrijkste is: echte rijkdom of de illusie van rijkdom? Het geheel wordt verteld door Colman aan zijn tafeldame in een restaurant. Let op de rijke decors in de film, gemaakt onder invloed van de regisseur Menzies, zelf een legendarische decorateur. William Frye schreef het originele scenario. Achter de camera stond George E. Diskant.

Drama Classics: Out For The Count

1953 | Sportfilm, Drama

Verenigde Staten 1953. Sportfilm van Blake Edwards. Met o.a. Broderick Crawford, Ron Hargrave, Buddy Wright, Ted de Corsia en Lucille Barclay.

Hargrave heeft maar een doel voor ogen: bokskampioen worden. Zijn eerste oefengevecht is niet bepaald een succes, maar manager Crawford ziet wel iets in hem. Het wordt al vlug duidelijk dat, mits een goede begeleiding, de jongen alles heeft om zijn droom waar te maken. Na zijn eerste overwinningen daagt hij de titelhouder uit. Juist voordat de match aanvangt verneemt hij dat de coach van zijn tegenstander vals wil spelen. Een alledaags boksdrama dat nog in niets het talent deed vermoeden van Edwards, die bovendien het scenario schreef samen met Robert Wells. Voorspelbaar en oppervlakkig, maar uitstekend gespeeld door Hargrave. Fotografie van George E. Diskant.

Drama Classics: Deathly Silence

1953 | Drama, Film noir

Verenigde Staten 1953. Drama van Robert Florey. Met o.a. Merle Oberon, Gordon Oliver, Barbara Billingsley, James Seay en Larry Dobkins.

De mooie Oberon wordt geplaagd door doofheid. Uit ijdelheid weigert ze een gehoorapparaat en zonder er zich van bewust te zijn raakt ze steeds meer geïsoleerd van haar omgeving. Wanneer haar dokter er eindelijk in slaagt haar toch een apparaat op te dringen is ze getuige van een telefoongesprek tussen haar man, Oliver, en zijn minnares. Ze plannen haar uit de weg te ruimen. Klassieke, goed vertelde film noir met een verrassend slot. Oberon leeft zich uitstekend in haar rol in en brengt de vele emoties die ze moet ondergaan knap in beeld. Goed opgebouwd scenario van John en Gwen Bagni. Fotografie van George E. Diskant.

The Narrow Margin

1952 | Thriller

Verenigde Staten 1952. Thriller van Richard Fleischer. Met o.a. Charles McGraw, Marie Windsor, Jacqueline White en Queenie Leonard.

McGraw krijgt de opdracht de gangsterweduwe Winston per trein naar Los Angeles te vergezellen waar ze als kroongetuige verhoord zal worden. Hij weet dat zich in de trein zware jongens bevinden, die met haar willen afrekenen. Wie het zijn, weet hij niet en zij kennen evenmin de identiteit van Windsor. In de trein ontmoet hij White, waardoor de moordenaars vermoeden dat zij hun doelwit is. Adembenemend spannende B-film, waarin uitstekend gebruik wordt gemaakt van de claustrofobische trein-decors. Zowel de hoofd- als de nevenpersonages spelen hun rol fantastisch. Het scenario dat Earl Felton brouwde uit het originele verhaal van Martin Goldsmith en Jack Leonard, zit vol verrassingen en plotwendingen die de haren te berge doen rijzen. Het ontbreken van muziek, heeft een gunstige invloed op de sfeer. Knappe fotografie van George E. Diskant. In 1990 opnieuw gefilmd door Peter Hyams. Ook in ingekleurde versie.

On Dangerous Ground

1952 | Film noir, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1952. Film noir van Nicholas Ray. Met o.a. Robert Ryan, Ida Lupino, Ward Bond, Ed Begley en Cleo Moore.

De handen van hard boiled politieman Jim Wilson (Ryan) zitten zo los dat zijn chef hem naar het platteland stuurt om 'af te koelen'. Daar, in een kleine gemeenschap, stort hij zich op de zaak van een vermoord meisje en krijgt het te stellen met de vader van het slachtoffer, die voor eigen rechter wil spelen. Ondertussen raakt Jim gefascineerd door een blinde vrouw (Lupino). Regisseur Ray laat in dit rauwe drama de omgeving een grote rol spelen: de levenswoede van de cynische stadsman komt misschien wel tot rust in het onschuldige, besneeuwde landschap.

Drama Classics: Great Works

1952 | Komedie

Verenigde Staten 1952. Komedie van Peter Godfrey. Met o.a. David Niven, Gloria Talbott, Barbara Billingsley, Don Shelton en Phil Rich.

Niven is een, gelukkig getrouwd, publicitair tekenaar die werkt voor een voedingsbedrijf. Op een dag krijgt hij de mooie academie-studente Talbott als model. Dit meisje overtuigt hem ervan om terug te keren naar zijn eerste liefde: de schilderkunst. Hij trekt zich met haar terug in het familielandhuis, maar zijn vrouw, Billingsley, bedenkt een plan om haar huwelijk te redden alvorens het te laat is. Niet erg overtuigende zedenkomedie waarin vooral de jonge Talbott opvalt. Niven, die ook produceerde, speelt duidelijk op automatische piloot. Het scenario is van Coles Tropnell. De camera was in handen van George E. Diskant.

Beware, My Lovely

1952 | Horror, Film noir, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1952. Horror van Harry Horner. Met o.a. Ida Lupino, Robert Ryan, Taylor Holmes, O.Z. Whitehead en Barbara Whiting.

Howard Wilton (Ryan) is een simpele man die door weduwe Helen (Lupino) wordt ingehuurd voor huishoudelijke klusjes. Wat ze niet weet is dat Howard, die op zich aardig is, in schizofrene buien geweld pleegt en het daarna vergeet. De bedoeling van de toneelverfilming Beware, my lovely is, dat het huis van Helen wurgend claustrofobisch wordt onder de dreiging van Howard. Dat lukt niet honderd procent vanwege de weinig inventieve regie en cameravoering. (IdH/VPRO Gids)

The Racket

1951 | Film noir, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1951. Film noir van John Cromwell. Met o.a. Robert Mitchum, Robert Ryan, Lizabeth Scott, William Talman en William Conrad.

Thomas McQuigg (Mitchum) is een van de weinige eerlijke politiemensen in het korps van de Amerikaanse stad waar Nick Scanlon (Ryan) de baas is van de misdadigers. Scanlon krijgt versterking van een nationaal misdaadsyndicaat dat met slinkse wegen probeert een corrupte rechter te installeren. Maar Scanlon en McQuigg zijn meer van de ouderwetse, hardhandige school. Deze verder weinig opzienbarende film noir moet het hebben van het onderkoelde spel van Mitchum en de pittige performance van Ryan. Nicholas Ray, Tay Garnett en anderen namen stukjes regie voor hun rekening, maar mochten niet op de aftiteling.

Sealed Cargo

1951 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1951. Oorlogsfilm van Alfred L. Werker. Met o.a. Dana Andrews, Carla Balenda, Claude Rains, Philip Dorn en Onslow Stevens.

New Foundlandse schipper Pat Bannon (Andrews) vindt een wrak van een Deens vrachtschip met alleen nog de kapitein aan boord (Rains). Bannon helpt de gewonde kapitein Skalder, maar ontdekt dat diens schip gebruikt wordt voor wapenleveranties aan nazi-duikboten. De romance met Balenda doet wat overbodig aan, maar superster Rains is groots in de voor hem bekende rol van geciviliseerde boosdoener. Dale Van Every, Oliver H.P. Garrett en Roy Huggins bewerkten de roman The Gaunt Woman van Edmund Gilligan. Fotografie is van George E. Diskant.

They Live by Night

1948 | Film noir, Romantiek, Misdaad, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1948. Film noir van Nicholas Ray. Met o.a. Farley Granger, Cathy O'Donnell, Howard Da Silva, Jay C. Flippen en Helen Craig.

'In a way I'm a thief just the same as you are, but I won't sell you hope when there ain't any.' Aldus een trouwkapeleigenaar tegen de ontsnapte bankroverschauffeur Bowie (Granger) in dit donker-romantische regiedebuut van Ray. Tijdens de Depressiejaren wil Bowie met zijn vlam Catherine 'Keechie' Mobley (O'Donnell) de grens over om in Mexico opnieuw te beginnen. Maar dit is volbloed film noir, dus het noodlot beslist anders. Granger en O'Donnell vormen een prachtig gedoemd koppel. Naar Edward Andersons roman 'Thieves Like Us', in 1974 nogmaals en onder zijn oorspronkelijke titel door Robert Altman verfilmd.

Every Girl Should Be Married

1948 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1948. Komedie van Don Hartman. Met o.a. Cary Grant, Betsy Drake, Franchot Tone, Diana Lynn en Alan Mowbray.

Anabel Sims (Drake) bedenkt een strategie om de knappe kinderarts Madison Brown (Grant) te verleiden: ze bestudeert zijn gewoontes en loopt hem dan steeds 'toevallig' tegen het lijf, ook verzint ze een fictieve bewonderaar, om Madison jaloers te maken. Zeker niet Grants beste komedie, maar toch aardig vanwege de voor die tijd kruidige dialogen: 'According to you a man should just lie down on the floor with folded hands and wait until some woman comes along and picks him up and decides to marry him!' 'That about sizes it up, doctor.'

Desperate

1947 | Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1947. Thriller van Anthony Mann. Met o.a. Steve Brodie, Audrey Long, Raymond Burr, Douglas Fowley en William Challee.

Een eerlijke vrachtwagenchauffeur valt in de handen van afpersers en wordt gedwongen met zijn vrouw te vluchten. Goed gemaakte, kleine film noir, hoewel niet zo goed als regisseur Manns latere werk. Wordt ook vertoond op de tv in een ingekleurde versie.