Jean-Marie Robain: cast.
Er zijn 5 films gevonden.

Les misérables

1972 | Drama, Historische film

Frankrijk 1972. Drama van Marcel Bluwal. Met o.a. Georges Géret, Nicole Jamet, François Marthouret, Gilles Maidon en Bernard Fresson.

Een getrouwe tv-bewerking van het beroemde werk van Victor Hugo, dat speelt in het 19e eeuwse Parijs tijdens de barricaden. Een ontsnapte gevangene houdt zich schuil, samen met zijn aangenomen dochter, in een onaangenaam pension, waar het pensionhoudersechtpaar ooit zijn pleegdochter beestachtig hebben behandeld, en nu hèm willen vermoorden. Een verliefde student verijdelt de dreigende doodslag, waardoor de naargeestige kamerverhuurders in de bak belanden. De pleegdochter en haar stiefvader nemen de benen, en de dochter van het gevangen echtpaar zwerft door de kommervolle lichtstad naar de verdwenen student, terwijl haar jongere broer twee ondervoede straatarme kinderen onderdak verleent in zijn huis bij de Bastille. Wordt in twee of in vier delen uitgezonden. Het scenario is van regisseur Bluwal naar de roman van Victor Hugo. Het camerawerk is van André Bac.

Paris nous appartient

1958 | Mysterie, Drama, Experimenteel, Thriller

Frankrijk 1958. Mysterie van Jacques Rivette. Met o.a. Betty Schneider, Gianni Esposito, Françoise Prévost, Jean-Claude Brialy en Daniel Croheim.

Een naïef meisje belandt via haar broer op een soirée van mislukte kunstluizen en snobs. Gesprekken, onder invloed van alcohol, over een verdwenen musicus en de plotselinge dood van een zich provocerend gedragende ex-journalist, onthullen het bestaan van een geheimzinnige organisatie. De bewust abstract gehouden komplotintrige is de aanleiding voor een reeks vreemde situaties waarvoor overbekende Parijse plekjes verrassend zijn gebruikt en een psychologische uitdieping van de personages. Een reeks visuele verwijzingen naar beroemde films - vooral KISS ME DEADLY - en de rollen van de regisseurs Chabrol, Demy en Godard maken dit een typisch vroeg nouvelle vague-werkstuk met alle boeiende en irritante aspecten van dien. Scenario van regisseur Rivette en Jean Gruault. Camerawerk van Charles Bitsch.

Bob le Flambeur

1956 | Drama, Misdaad, Film noir, Thriller

Frankrijk 1956. Drama van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Roger Duchesne, Isabelle Corey, Daniel Cauchy, Howard Vernon en Guy Decomble.

'Mooie boeventronie,' zegt Robert Montagné tegen zijn spiegelbeeld. Een waar woord: Roger Duchesne (1906-1996), die de oudere gangster Bob de Gokker vertolkt, was, na een vooroorlogse succescarrière als acteur, in het Parijse 'milieu' beland en er wegens schulden weer uit verbannen. Een ideale figuur, dus, om in deze gelaagde misdaadfilm als ongrijpbare speeltafelverslaafde het Casino van Deauville te beroven. Later betreurde Melville dat de dialogen van noir-auteur Auguste le Breton louter verroest argot bevatten, maar inmiddels is juist dat bargoens een van de charmes van Bob le Flambeur. Henri Decaë fotografeerde het uitgaanskwartier Pigalle als een prachtig licht-en-schaduwspel.

La Môme vert-de-gris

1952 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1952. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Eddie Constantine, Dominique Wilms, Howard Vernon, Jean-Marc Tennberg en Darío Moreno.

Geheim agent Lemmy Caution wordt naar Casablanca gestuurd om een verdwenen goudvoorraad op te sporen. Een geraffineerde nachtclubzangeres weet hem van zijn doel af te houden, maar kiest uiteindelijk zijn zijde tegen de gangsters. De eerste film met Constantine als de romanheld van Peter Cheney komt door alle ontwikkelingen in het genre sindsdien in de actie-scènes weinig pittig over, maar er is meer aandacht aan humor dan in de meeste volgende films.

Le silence de la mer

1949 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1949. Drama van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Nicole Stéphane, Howard Vernon en Jean-Marie Robain.

Een Duitse officier wordt in 1941 door de legerleiding in een Frans landhuis ondergebracht waar de bewoners - oom en nicht - weigeren het woord tot hem te richten. Tegen hun zwijgen in houdt hij zijn monologen waaruit zijn vredelievendheid, artisticiteit en respect voor de Franse cultuur blijkt, zonder dat hij ooit een reactie losmaakt. Hij vraagt weer naar het front te worden gestuurd. Na zijn vertrek blijkt dat het meisje toch verliefd op de vijand was. Deze opmerkelijke debuutfilm van Melville - naar de roman van Vercors - weet met geringe middelen de spanning vast te houden en emoties te suggereren. Stéphane is schitterend in haar kwetsbare trots. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Henri Decae.