Kurt Gerron: regie en cast.
Er zijn 21 films gevonden.

Drie wenschen

1937 |

1937. Kurt Gerron.

Drie Wensen

1937 | Komedie

Italië​/​​Nederland 1937. Komedie van Kurt Gerron. Met o.a. Guus Oster, Jan Teulings, Mimi Boesnach, Annie van Duyn en Piet Bron.

Een in de Cinecitt[KA2]a-studio`s te Rome gedraaide produktie naar het sprookje van Grimm over een jongeman (Oster) die drie wensen mag doen. De Nederlandse bezetting wisselde scène voor scène de Italiaanse af, in deze tweetalige produktie.

Avro's glorie

1937 |

Nederland 1937. Kurt Gerron.

Een in de Cinecitt[KA2]a-studio`s te Rome gedraaide produktie naar het sprookje van Grimm over een jongeman (Oster) die drie wensen mag doen. De Nederlandse bezetting wisselde scène voor scène de Italiaanse af, in deze tweetalige produktie.

Merijntje Gijzens jeugd

1936 | Drama

Nederland 1936. Drama van Kurt Gerron. Met o.a. Marcel Krols, Piet Bron, Mimi Boesnach, A. M. de Jong en Kees Brusse.

Een geslaagd sociaal drama over het leven op het Brabantse platteland met zijn armoede en de druk van de RK-kerk, naar het beroemde boek van A.M. de Jong in de laatste produktie van Loet C. Barnstijn die zijn eigen `Filmstad` in Wassenaar had ingericht. Het jongetje Krols werd ontroerend geregisseerd als Merijntje, die `mispels bogerde` bij de pastoor en wiens grote vriend, de stroper De Kruik (Bron), na een moord uit jaloezie in de gevangenis belandt door ongeweten verraad van Merijntje.

Merijntje Gijzen's jeugd

1936 | Drama

Nederland 1936. Drama van Kurt Gerron. Met o.a. Johan Elsensohn, Harry Boda, Aaf Bouber, A.M. de Jong en Mimi Boesnach.

Sociaal drama naar het boek Het Verraad uit 1936 van de socialistische schrijver A.M. de Jong. Op het katholieke Brabantse platteland krijgt de vriendschap tussen Merijntje en de stroper Kruik een noodlottige wending als Kruik door toedoen van Merijntje de grenswachter vermoordt en tevens zijn geliefde neersteekt. De film werd opgenomen in de speciaal daarvoor gebouwde studio Filmstad. De auteur vervulde de rol van de pastoor.

Het mysterie van de monscheinsonate

1935 | Thriller

Nederland 1935. Thriller van Kurt Gerron. Met o.a. Raoul De Bock, Bill Benders, Ank van der Moer, Claire Clairy en Wim Paauw.

Sociaal drama naar het boek Het Verraad uit 1936 van de socialistische schrijver A.M. de Jong. Op het katholieke Brabantse platteland krijgt de vriendschap tussen Merijntje en de stroper Kruik een noodlottige wending als Kruik door toedoen van Merijntje de grenswachter vermoordt en tevens zijn geliefde neersteekt. De film werd opgenomen in de speciaal daarvoor gebouwde studio Filmstad. De auteur vervulde de rol van de pastoor.

Het Mysterie van de Mondscheinsonate

1935 | Mysterie

Nederland 1935. Mysterie van Kurt Gerron. Met o.a. Louis de Bree, Louis Saalborn, Wiesje van Tuinen, Ank van der Moer en Enny Meunier.

Een verfilming van Willy Corsari's detectiveroman, de eerste produktie uit de Wassenaarse 'Filmstad' van Loet C. Barnstijn. Een met 'n rijke zakenman getrouwde danseres gaat terug naar het toneel en wordt tijdens een repetitie doodgeschoten. Een redelijke film met nogal toneelmatige dialogen.

Bretter, die die Welt bedeuten

1935 | Komedie

Oostenrijk 1935. Komedie van Kurt Gerron. Met o.a. S.Z. Sakall, Otto Wallburg, Hans Wengraf, Mary Losseff en Annie Rosar.

Het wordt vanzelfsprekend geacht dat bij de fusie van twee firma's de dochter van de ene baas trouwt met de zoon van de andere baas, maar het meisje wil eerst de kat uit de boom kijken. De film is wel amusant, maar het verhaal komt nogal moeizaam op gang. De operette-achtige muziek van Paul Abraham speelt een belangrijke rol.

Kind, ich freu' mich auf dein Kommen!

1933 | Komedie

Duitsland 1933. Komedie van Kurt Gerron. Met o.a. Magda Schneider, Wolf Albach-Retty, Otto Wallburg en Ida Wüst.

Om 'klanten' te winnen laat Madame Lu haar foxterrier, voorzien van halsband met adres, in auto's van heren springen. Wanneer de hond wegloopt en een nieuwe bazin vindt blijkt hij dat trucje nog niet verleerd te zijn. Een conventioneel blijspel, maar vlot geregisseerd en met een opvallende bijrol van Ida Wüst.

Es wird schon wieder besser

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Kurt Gerron. Met o.a. Dolly Haas, Heinz Rühmann, Oskar Sima, Paul Otto en Fritz Grünbaum.

Een werkloze ingenieur wordt door de dochter van een autofabrikant aangereden en krijgt daardoor een vrouw èn een baan. Uitstekend door Gerron geregisseerd, speelt Rühman een van zijn beste rollen tot dan toe.

Ein Toller Einfall

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Kurt Gerron. Met o.a. Willy Fritsch, Dorothea Wieck, Max Adalbert en Adele Sandrock.

Terwijl de eigenaar van een kasteel op reis is om de verkoop ervan te regelen verandert zijn neef het in een hotel. Gebaseerd op de gelijknamige klucht, en dat is aan de vele dialogen duidelijk te merken. Maar ze zijn leuk en Fritsch is een sympathieke neef.

Der Weise Dämon

1932 | Avonturenfilm

Duitsland 1932. Avonturenfilm van Kurt Gerron. Met o.a. Hans Albers, Gerda Maurus, Peter Lorre en Lucie Höflich.

Heini Gildemeister ontdekt dat zijn zuster verslaafd is aan cocaïne en bindt de strijd aan tegen de bende die het spul verhandelt. Veel actie, Albers voelt zich dus in zijn element. Ook bekend onder de titel RAUSCHGIFT.

Meine Frau, die Hochstaplerin

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Kurt Gerron. Met o.a. Heinz Rühmann, Käthe von Nagy, Fritz Grünbaum, Alfred Abel en Theo Lingen.

De temperamentvolle vrouw van een schuchtere bankemployé weet door allerlei listen te bereiken dat haar man mededirecteur wordt van een worstfabriek. Een vlotte komedie waarin de beide hoofdrollen met Von Nagy en Rühmann uitstekend zijn bezet.

Man braucht kein Geld

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Moser, Ida Wüst, Hedy Kiesler en Kurt Gerron.

Een Duitse emigrant die in Amerika het geluk zocht maar niet vond, wordt, omdat men hem voor een miljonair houdt, te hulp geroepen wanneer een bank failliet gaat. Rühmann speelt de rol van de bankemployé die ervoor zorgt dat alles op zijn pootjes terechtkomt, in deze kostelijke komedie met een prima rol van Moser als de miljonair. Scenario van Karl Noti en Hans Wilhelm naar een toneelstuk van Ferdinand Altenkirch. Camerawerk van Willy Goldberger. Ook bekend als DER ONKEL AUS AMERIKA.

Bomben auf Monte Carlo

1931 | Komedie, Musical

Duitsland 1931. Komedie van Hanns Schwarz. Met o.a. Hans Albers, Heinz Rühmann, Anna Sten, Kurt Gerron en Peter Lorre.

Heel Monte Carlo is in paniek wanneer kapitein Hans Albers de kanonnen van zijn schip op het casino richt waar hij zelfs de gage van de matrozen heeft vergokt. Als duo waren Albers en Rühmann bij het publiek niet kapot te krijgen, ook al rammelde het scenario van een film als deze aan alle kanten. Het scenario is van Hans Mueller en regisseur Schwarz. Exporttitel: MONTE CARLO MADNESS.

Liebe im Ring

1930 | Drama

Duitsland 1930. Drama van Reinhold Schünzel. Met o.a. Max Schmeling, Renate Müller, Olga Tschechowa en Kurt Gerron.

Een bokser raakt in de ban van een 'vrouw van de wereld' maar keert naar zijn eerste liefde terug als hij merkt dat hij wordt bedrogen. De destijds befaamde bokser Max Schmeling in het middelpunt van een niet onaardig gespeelde film waarvan de geluidskwaliteit niet optimaal was.

Einbrecher

1930 | Muziek

Duitsland 1930. Muziek van Hanns Schwarz. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Ralph Arthur Roberts, Heinz Rühmann en Oskar Sima.

Een zich met haar oudere man niet gelukkig voelende jonge vrouw trouwt de 'inbreker' die haar rendez-vous met een vriend verstoorde. Een aardige Harvey-Fritsch film met liedjes van Holländer.

Die Marquise von Pompadour

1930 | Muziek

Duitsland 1930. Muziek van Willi Wolff. Met o.a. Kurt Gerron, Anny Ahlers, Fritz Odemar, Ida Wüst en Irene Ambrus.

Lodewijk XV bevrijdt zich van zijn op Madame de Pompadour verliefde rivaal door hem tot gouverneur van een ver eiland te benoemen. Een goed geregisseerde filmoperette waarvoor maar liefst vier componisten de muziek hebben geschreven: Eduard Künneke, Rudolf Nelson, Robert Stolz en Alfred Strasser. Kurt Gerron is schitterend als Lodewijk XV.

Die Drei von der Tankstelle

1930 | Musical, Komedie

Duitsland 1930. Musical van Wilhelm Thiele. Met o.a. Willy Fritsch, Heinz Rühmann, Lilian Harvey, Oskar Karlweis en Olga Tschechowa.

Razend populaire operette met Lilian Harvey en Willy Fritsch, het romantische droomduo van weleer. 'De drie van het pompstation' handelt over drie boezemvrienden die hun luizenleventje noodgedwongen moeten inruilen voor de twijfelachtige geneugten van een benzinestation. Bevallige schone Lilian Harvey brengt leven in de brouwerij als welkome klant. Met onder meer de vrolijke inhakers 'Hallo, du süsse Frau, fahr' nicht allein' en 'Liebling, mein Herz läßt Dich grüßen'. Geschoten door UFA, de Duitse filmproductiegigant die in 1917 in het leven werd geroepen om een positief beeld van Duitsland te exporteren. In 1927 kwam UFA in handen van de nazi's.

Der Blaue Engel

1930 | Drama, Romantiek

Duitsland 1930. Drama van Josef von Sternberg. Met o.a. Marlene Dietrich, Emil Jannings, Kurt Gerron, Rosa Valetti en Hans Albers.

Oscarwinnaar Emil Jannings moest de grote publiekstrekker worden van Der Blaue Engel, maar een onbeduidend actricetje genaamd Marlene Dietrich stal de show en werd 'overnight' een wereldberoemde, gewilde, rijke pin-up. De film werd in latere versies zelfs zo versneden dat Dietrich de laatste scène kreeg. Ze speelt Lola Frohlich, entertainer in de nachtclub Der Blaue Engel. Jannings als respectabele professor valt voor Lola en trouwt met haar, maar Lola is eigenlijk onverschillig en vernedert haar man met graagte. Regisseur Von Sternberg, zelf doorgewinterd cameraman, laat zijn cinematograaf Günther Rittau (Metropolis) lustig de groezelige interbellum-sfeer van Duitsland filmen.

Tagebuch einer Verlorenen

1929 | Zwijgende film, Drama

Duitsland 1929. Zwijgende film van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Louise Brooks, Fritz Rasp, Josef Rovenský, Sybille Schmitz en Kurt Gerron.

Stomme film uit de hoogtijdagen van de Duitse cinema. Stralend middelpunt is de Amerikaanse actrice Louise Brooks, met haar fameuze boblijn en naturelle manier van acteren, als een jonge apothekersdochter die ongewenst zwanger raakt en na opsluiting in een opvoedingsgesticht in een bordeel belandt. Niet zo indrukwekkend als Pabsts magnum opus Die Büchse der Pandora (1929), met eveneens Brooks in haar meest iconische rol als femme fatale Lulu, maar toch zeer de moeite waard. Brooks raakte na terugkeer in het door haar verfoeide Hollywood al snel in de vergetelheid.