Milva

Acteur

Milva is acteur.
Er zijn 7 films gevonden.

Liebesau - Die andere Heimat

2002 | Romantiek, Drama

Duitsland 2002. Romantiek van Wolfgang Panzer. Met o.a. Martin Wuttke, Nadja Engel, Friederike Kempter, Michael Wiesner en Helga Göring.

36 jaar `geschiedenis` in vier episoden over het leven in de DDR in het fictieve oord uit de titel dat niet ver van Halle (en Leipzig) ligt. De gebeurtenissen beginnen in 1953 als er weerstand tegen collectivisering van de landbouw ontstaat en arbeiders gaan staken omdat ze uitgebuit worden door de communistische dictatuur van eerste partijsecretaris Walter Ulbricht. De SED legt zijn wil op met behulp van sovjettanks en de naar het westen gevluchte Schorsch Sch[KA3]onstein (Wuttke) keert terug om voorzitter te worden van een LPG (Landwirtschaftliche Produktionsgenossenschaft), terwijl herenboer Fechner (Eichhorn) dronken op de kerktoren staat en weigert zijn vrijheid op te geven en zijn land af te staan. Schorsch ontdekt dat zijn vrouw Gerlinde (Engel) het bed deelt met Opel (Henning), die met een rondreizende bioscoop door de DDR trekt. De veertien-jarige Karli (Wiesner), de zoon van Schorsch, sluit vriendschap met zijn leeftijdsgenootje Greti (Kempter), Fechners dochter, en ze beloven elkaar eeuwig trouw. Het tweede deel begint op 11 augustus 1961 als Oost-Berlijn wordt afgegrendeld door een muur van de rest van de stad om te voorkomen dat het paradijs voor boeren en arbeiders leegloopt. Greti (nu gespeeld door Anna Thalbach), is inmiddels 22 en keert terug uit Keulen na de begrafenis van haar vader. Karli (nu gespeeld door Koberlin) heeft inmiddels een vriendin: Doris (Riedel), een opportunistische meeloopster van het partijapparaat. Greti twijfelt of ze zal terugkeren naar West- Duitsland of bij Karli zal blijven. Terwijl Schorsch de brokken van zijn huwelijk met Gerlinde lijmt, brengt Karli Greti naar het station - ze neemt quasi de laatste trein (zonder grote problemen en ingewikkelde visa) naar het vrije westen. Het derde bedrijf speelt in 1979 als de DDR dertig jaar bestaat. Schorsch heeft Greti heimelijk als verrassing naar Liebesau laten komen, maar hij sterft aan een hartaanval in de armen van Gerlinde. De autoriteiten maken de dood van de LPG-voorzitter pas bekend na de feestelijkheden. Ondertussen wordt bevrijder en sovjetgeneraal Sawranow (scenarioschrijver Steinbach) gevierd als een held. Alles lijkt koek en ei, terwijl de dorpelingen Hedderbogge (Gwisdeck) van de Stasi te vlug af zijn. Het laatste deel begint - geheel onvermijdelijk - op het moment dat de Berlijnse muur wordt afgebroken. Greti eist het bezit van haar vader terug, het gezag heeft niets meer te vertellen en Karli waagt zich in de vrije economie. Tussen hem en Greti kan eindelijk de liefde volledig opbloeien, waarbij haar avontuurtje met een zwarte Amerikaanse soldaat - als souvenir haar dochter Georgia (Zoud[KA1]e), een halfbloed - hun relatie niet in de weg staat. Natuurlijk is deze film geen allesomvattende HEIMAT (1984) van Edgar Reitz of een literaire JAHRESTAGE (2000) van Margarethe von Trotta, maar het geeft toch een behoorlijk beeld van een stuk Oostduitse geschiedenis aan de hand van een kroniek die gevuld is met petites histoires. Dankzij de voortreffelijke rolverdeling en de uitstekende regie een zeer te genieten drama. Het scenario is van Peter Steinbach, die zijn sporen heeft verdiend: hij schreef de scenario`s voor (de eerste) HEIMAT (met Reitz), HERBSTMILCH (1989) van Joseph Vilsmaier, de serie [KL]Klemperer - Ein Leben in Deutschland[KLE] (1999) van Andreas Kleinert en Kai Wessel, JAHRESTAGE (met Christoph Busch). Het camerawerk is van Edwin Horak. Wordt meestal in vier delen uitgezonden. Stereo.

Brecht: Denken heißt verändern

1998 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1998. Documentaire van Joachim Lang en Christina Brecht-Benze. Met o.a. Rose Marie Aman, Paula Banholzer, Babette Daigl, Otto Bezold en Ernestine Müller.

Ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van Bertolt Brechts geboorte (op 10 februari 1898) verwezenlijkte Lang deze gedetailleerde biografische documentaire over het leven van de grote Duitse schrijver. De film is gevuld met beelden die slechts zelden te zien waren van Brecht priv[KA1]e zowel als op offici[KA3]ele gelegenheden. Vele medewerkers, leerlingen en kenners komen aan het woord in fragmenten uit interviews uit de jaren 1960-80 en de cineast sprak zelf met nog overlevende mensen die de literator goed gekend hebben. Zelden werd zulk een volledig beeld van een complex man als Brecht gevangen in een enkele documentaire. Ze bestaat dan ook uit drie delen. Het eerste, met als ondertitel [KL]In die Asphaltst[KA3]adte verschlagen[KLE] brengt het tijdsbeeld van de wereld waarin Brecht geboren werd, waarin hij opgroeide en zich ontwikkelde tot een door de overheid minder geliefde rebelse schrijver. Het eindigt met het uitbreken van WO II en Brechts vlucht naar het buitenland. Het tweede, [KL]Die M[KA3]uhen der Gebiege und der Ebenen[KLE] brengt verslag van zijn Amerikaans avontuur, zijn terugkeer naar Duitsland, waar hij nog steeds tegengewerkt werd en zijn vestiging in Oost-Duitsland waar hij het communisme omarmde. Het eindigt met zijn dood in 1956. In dit deel zien we Brecht o.a. aan het werk als regisseur. Deel drie, [KL]Vom Umgang mit Brecht und seinem Werk[KLE], werd gemaakt door Christina Brecht-Benze en toont de invloed van Brechts werk op latere generaties. Het geheel wordt ge[KA3]illustreerd met fragmenten uit films en toneelstukken waaraan Brecht meegewerkt heeft. Een gigantische verwezenlijking, geschreven door Lang en Brecht- Benze. Montage was van Monika Spannenberger (eerste twee delen) en Ute Schick (deel drie). Teksten werden ingesproken door Matthias Ponnier, Bodo Primus, Christiane Timerding en Jo Jung, terwijl ook Brecht zelf regelmatig citaten uit eigen werk leest. Voor de fotografie werd beroep gedaan op Werner Schmidtke, Heribert Schuster, Christoph Liepkemann, Gernot Heilemann, Thomas Weber, Marita Hällfor en Markus Stecher. Een must voor iedere Brecht-fan en voor iedereen die belang stelt in de literatuur van de twintigste eeuw.

Tod für fünf Stimmen

1995 | Documentaire, Muziek

Duitsland 1995. Documentaire van Werner Herzog. Met o.a. Pasquale D'Onofrio, Salvatore Catorano, Angelo Carrabs, Milva en Angelo Michele Torriello.

Een portret van de Italiaanse componist van madrigalen Carlo Gesualdo di Venosa (1560-1613) die zijn bekendheid meer te danken heeft aan het schandaal dan aan zijn haast vergeten radicaal revolutionaire barokmuziek. Herzog, die tevens het scenario schreef, bezoekt de ruïnes van het kasteel waarin hij woonde. Van daaruit reconstrueert hij diens leven. Hij huwde een zeer mooie vrouw, maar in 1597 ontdekt hij dat ze hem bedriegt. Hij vermoordt zijn vrouw en haar minnaar in een hotel in Napels. Daarna brengt hij op afschuwelijke manier zijn tweede zoon om het leven omdat hij denkt dat deze niet van hem is. Gesualdo ging vrijuit omdat de rechter het als een 'gerechtvaardigde daad' beschouwde. Daarna wordt zijn leven een hel, maar het wordt tevens zijn meest productieve periode. Muziekfragmenten worden uitgevoerd door Il complesso barocco, o.l.v. Alan Curtis en Gesualdo Consort of London, o.l.v. Gerald Place. De biografie van deze componist die de bijnaam Vorst der duisternis kreeg wordt eerder droog en langdradig gebracht. Rainer Standke monteerde en Peter Zeitlinger bediende de camera. Dolby Stereo.

La rue des miroirs

1990 | Misdaad

Frankrijk/Italië 1990. Misdaad van Giovanna Gagliardo. Met o.a. Nicola Garcia, Heinz Bennent, Massimo Serato, Adèle Aste en Milva.

Een jonge vrouw heeft zich in Itali[KA3]e te pletter gereden tegen de oplegger van een vrachtwagen. Het is dan aan mevrouw de rechter-commissaris Francesca (Garcia) om te bewijzen dat die zelfmoord in feite moord is. De regie staat geheel ten dienste van het ingenieuze scenario, dat geschreven werd door de Fransman Jean Gruault. De spanning is knap gedoseerd en er wordt met overtuiging gespeeld.

Wo immer du bist

1989 | Oorlogsfilm, Drama, Romantiek

Duitsland/Polen 1989. Oorlogsfilm van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Renée Soutendijk, Julian Sands, Maciej Robakiewicz, Tadeusz Bradecki en Milva.

Soutendijk, die net gehuwd is met honorair consul Sands, die de kundige manager is van een internationale metaalfabriek, valt tijdens haar huwelijksreis van het paard en herstelt ogenschijnlijk snel. Als haar echtgenoot de liefde met haar bedrijft, wordt ze de volgende morgen geheel gestoord wakker. Na een langdurig verblijf in een inrichting, geneest ze en lijkt het alsof er niets aan de hand is geweest. Maar als ze `s avonds met haar echtgenoot wil vrijen, wordt ze weer waanzinnig. Ze keert terug naar de inrichting en Sands gaat naar Urugay. Kort daarop breekt WO II uit, de Duitsers bezetten Polen en vermoorden (o.a.) alle zwakzinnigen. Een inmiddels hertrouwde Sanders maakt de balans op na de bevrijding. Weinig krachtig spel van Sands, Soutendijk in een onopmerkelijke VAN DE KOELE MEREN DES DOODS-rol tegen de achtergrond van een vage 'high society' en vage nazi- intriges; moord, chantage en verraad. Naar het script van de regisseur.

Prisonnières

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Charlotte Silvera. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Fanny Bastien, Annie Girardot, Bernadette Lafont en Agnès Soral.

Na LOUISE L'INSOUMISE komt Silvera terug op het thema van de opstand, dit keer in de wereld van een vrouwengevangenis, waar de gevangenen zich verzetten. Psychologische en anderssoortige conflicten in een klimaat dat bol staat van het brute, huichelachtige geweld, wanhoop en onverschilligheid maar waar ook liefde voorkomt. De film is een beschrijving van het moeilijke evenwicht in de verhoudingen tussen gevangenen en ook van de rol die de hoofdbewaarster inneemt. Zoals in veel te veel films van dit genre bevat ook deze geen enkele vriendelijkheid, slechts strengheid en soberheid met onnodige uitweidingen, saaie momenten maar ook de aandachtige observatie van het alledaagse leven en de vaste gewoonten in deze microkosmos.

Via degli specchi

1982 | Thriller

Italië 1982. Thriller van Giovanna Gagliardo. Met o.a. Nicole Garcia, Heinz Bennent, Massimo Serato, Claudio Bigagli en Milva.

Een medewerkster van de rechtbank moet een onderzoek doen naar de zelfmoord van een jonge vrouw. Ze ontdekt vervolgens dat de trouweloze minnaar van het slachtoffer haar eigen echtgenoot is. Deze gestileerde film, waarin goed wordt geacteerd, kan door het trage tempo de aandacht maar net vasthouden tot aan de ontknoping. De opdringerige en voor dat tempo totaal ongeschikte muziek is echter een bijna onoverkomelijke irritatiefactor.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Milva op televisie komt.

Reageer