Leander Haußmann

Regisseur, Acteur, Scenarist

Leander Haußmann is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 12 films gevonden.

Hotel Lux

2011 | Drama

Duitsland 2011. Drama van Leander Haußmann. Met o.a. Michael Herbig, Jürgen Vogel en Thekla Reuten.

1938. Duits variétéartiest en imitator Hans Zeisig (Herbig) belandt met een Russisch paspoort in het Hotel Lux te Moskou, pleisterplaats voor gevluchte communisten. Aldaar wordt hij herenigd met vakbroeder Siegfried Meyer (Vogel), treft hij de Nederlandse verzetsstrijdster Frieda (Reuten) en wordt door de Sovjets versleten voor Hanussen, Hitlers veronderstelde lijfastroloog. Verwikkelingen te over dus in deze chaotisch-burleske tragikomedie met bittere bijsmaak. In werkelijkheid was het Hotel Lux een fatale valkuil voor zijn marxistisch-idealistische gasten: de NKVD, Stalins Geheime Politie onder commando van de despoot Beria, hield er genadeloos huis.

Robert Zimmermann wundert sich über die Liebe

2008 | Romantische komedie

Duitsland 2008. Romantische komedie van Leander Haußmann. Met o.a. Tom Schilling, Maruschka Detmers en Johann Adam Oest.

Dat Haussmann een groot publiek kan trekken met films die naast subtiele humor ook substantie en iets weemoedigs hebben, bewees hij met de fijne Sven-Regener-adaptatie Herr Lehmann. Met de romanverfilming naar Gernot Griksch presteert hij suboptimaal. Titelfiguur en videospelletjesmaker RZ, een leeghoofdige Generatie Niks-knul, wordt verliefd op de oudere schone van de stomerij (Detmers). Bijfiguren hebben ook hun zorgjes, de dialogen zijn aardig. Toch wil het maar niet sprankelen in dit zeer artificiële film-Hamburg, en Schilling is stomvervelend. Lichtpunt: muziek van Element of Crime, de rockband van Regener.

Kabale und Liebe

2005 |

Duitsland 2005. Leander Haußmann. Met o.a. Götz George, August Diehl en Paula Kalenberg.

De president wil dat zijn zoon Ferdinand met zijn maitresse Lady Milford trouwt, maar Ferdinand weigert. Hij is al op iemand anders verliefd, het burgermeisje Luise Miller. Door intriges en verraad loopt het echter verkeerd af

Herr Lehmann

2003 | Drama, Komedie

Duitsland 2003. Drama van Leander Haußmann. Met o.a. Christian Ulmen, Detlev Buck, Katja Danowski en Janek Rieke.

Na 'Ostalgie'-films als Sonnenallee (1999) en Good Bye Lenin! (2003) konden films over de zegeningen van pre-1989 West-Berlijn niet uitblijven. Herr Lehmann is een representant van deze ‘Westalgie’ met MTV-presentator Ulmen als een archetypisch lethargische Kreuzberger. Vanwege zijn dertigste verjaardag wordt hij door zijn pseudo-intellectuele vrienden plagerig aangesproken als Herr Lehmann. Zijn zorgeloze jaren staan symbool voor de periode waarin de knikkebollende westerlingen van de BRD zich niet hoefden te bekommeren om de DDR. Innemend werk met rake observaties. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Sven Regener.

Sonnenallee

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Leander Haußmann. Met o.a. Katharina Thalbach, Detlev Buck, Alexander Beyer en Alexander Scheer.

Vier jaar voordat Wolfgang Becker een megahit scoorde met Good Bye Lenin! maakte Leander Haußmann de vergelijkbare film Sonnenallee, waarin ook al de spot wordt gedreven met de (Oost)-Duitse geschiedenis. In Sonnenallee droomt de 17-jarige Michael ervan popster te worden. Dat valt niet mee in de DDR aan het begin van de jaren zeventig. Net als in Good Bye Lenin! leunt Sonnenallee op ‘Ostalgie’, het nostalgische verlangen naar het communistische Oost-Duitsland. De alleszins aardige film werd pas in 2008 op dvd uitgebracht in Nederland.

Liebe deine Nächste!

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Detlev Buck. Met o.a. Moritz Bleibtreu, Lea Mornar, Heike Makatsch, Marc Hosemann en Heribert Sasse.

Josefine (Mornar) en Isolde (Makatsch) zijn heilsoldaten in de Duitse provincie. In het Leger des Heils, een organisatie naar een model van ruim honderd jaar geleden, loopt alles op rolletjes. Het duo wordt naar Berlijn gestuurd om zich te ontfermen over een tehuis voor daklozen. Wat ze daar aantreffen, overtreft zelfs hun stoutste verwachtingen. Het is er een liederlijke boel van hossende en dansende zuipschuiten, werkschuwe dugsverlaafden en andere losbandige lanterfanters, die op een handige manier worden uitgebuit door een uitgekookte duivel, zakenadviseur Tristan (Bleibtreu). Terwijl het tweetal met de slogan 'soep, zeep en zielenheil' orde op zaken tracht te stellen en de ledigheid van de bewoners in vlijtige arbeid probeert om te zetten, sluit Tristan een weddenschap af, dat hij de engelachtige Josefine in bed kan krijgen voordat zij de bewoners halleluja leert zeggen. Josefine die vindt dat het doel de middelen heiligt, is bereid haar maagdelijkheid voor tienduizend mark op te offeren als Tristan zijn oneerbare voorstel doet. Het scenario van regisseur Buck, Jens-Frederick Otto en Eckhard Theophil behelst een simpel verhaaltje, dat echter in een razend tempo wordt gebracht. Alles gaat zo snel, dat de kijker heel wat details ontgaat, zodat je de film eigenlijk voor een tweede keer zou moeten bekijken. Helaas is hij daar te onbenullig voor. Debutante Mornar, een fotomodel uit Kroatië, laat zien dat zij acteertalent heeft. Makatsch die bewezen heeft een goede actrice te zijn, krijgt te weinig te doen om haar mogelijkheden te tonen en Bleibtreu, die net zoals regisseur Buck het etiket van Wunderkind draagt, had het script van te voren moeten lezen en zich moeten afvragen of deze lichtvoetige film wel geschikt voor hem was. Eigenlijk is het niet verwonderlijk dat de film in de Duitse bioscopen niet veel deed, maar grijp toch de kans om hem te bekijken als hij op de tv uitgezonden wordt zodat je zelf kunt oordelen. Erger je niet aan de stampende, oorverdovende muziek op de soundtrack. Het camerawerk is van Joachim Berc. Werktitel: SOLDATEN GOTTES.

Die Friseuse und der Millionär

1998 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1998. Komedie van Ulli Baumann. Met o.a. Eva Habermann, Ivo Möller, Stefan Jürgens, Leander Haußmann en Ilknur Boyraz.

De kleine Nikolaus - Nick Winkler (M[KA3]oller) uit Berlijn is elf. Hij is een grote basketball-fan. Zijn alleenstaande vader (Hau[KL29]mann) is architect. Uitgererejkend op het moment dat de NBA-Allstars naar de Duitse hoofdstad komen, zet zijn vader hem op de trein naar zijn tante in M[KA3]unchen, maar Nick stapt op het volgende station uit. Hij stuurt vanaf een postkantoor een telegram aan tante en vader zodat ze hem niet missen. Hij heeft een kaart voor de basketball-match in zijn zak, maar besluit eerst nog een beetje door de stad te zwerven en wordt door straatjongens tot op zijn hemd uitgekleed. Gelukkig ontfermt goedhartige kapster Anna Gunther (Habermann) zich over hem (na een leugentje over een nare stiefvader), al houdt ze eigenlijk helemaal niet van kinderen. Anna, die niet lelijk is, vist naar een rijke kerel en ze meent met playboy Philipp Steinmann (J[KA3]urgens) de juiste vent aan de haak geslagen te hebben. Toevallig heeft Nick hem weleens bij zijn vader gezien en weet hoe bedorven het vlees is, dat Anna in de kuip heeft. Nick, die veel van Anna is gaan houden, konkelt en regelt ontmoetingen tussen Anna en zijn vader. Hoewel de film nogal voorspelbaar is en een toeristisch bezoekje aan Berlijn niet schuwt (inclusief de eerste gefilmde opnamen van het herbouwde, vermaarde Adlon Hotel), is hij amusant; de jonge Möller, die liever voetbalt dan filmt, is charmant. Het wat onwerkelijke scenario van Robin Schiff riekt naar de flauwe Duitse komedies uit de jaren 1950. De spelprestaties zijn naar behoren. Werktitel: LITTLE WHITE LIES.

Männerpension

1996 | Komedie, Misdaad, Drama

Duitsland 1996. Komedie van Detlev Buck. Met o.a. Til Schweiger, Detlev Buck, Leander Haußmann, Marie Bäumer en Gideon Singer.

Een gevangenisdirecteur heeft een goed idee: een aantal gevangenen mag een weekje met verlof mits in het gezelschap van een vrouw. Want vrouwen schijnen nu eenmaal een goede invloed te hebben. Celgenoten Steinbock (Schweiger) en Hammer-Gerd (Buck) krijgen die kans, maar realiseren zich dat ze in lange tijd geen vrouw hebben gezien. Tamelijk flauwe komedie over de chaos die zo ontstaat, blijft hangen in kortzichtige mannenfantasieën. Maar de kruiwagenrace op de binnenplaats van de gevangenis is best een grappige knipoog naar de beroemde wagenrace-scène uit Ben-Hur.

Die Konkurrentin

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Dagmar Hirtz. Met o.a. Charlotte Schwab, Ann-Kathrin Kramer, Peter Lerchbaumer, Leander Haußmann en Ezard Haußmann.

Katharina (Schwab), getrouwd en moeder, is een werkende vrouw met een senior positie in een bedrijf. Ze is echter een beetje vastgeroest. Haar man Jens (Lerchbaumer) doceert aan de universiteit en flirt af toe met de jonge studentes, maar Katharina kan dat allemaal wel de baas. Op haar werk komt de veel jongere Maren (Kramer) in dienst en Katharina heeft al heel snel door dat men van plan is Maren boven haar te plaatsen. Katharina ontdekt dat Maren haar vorige werkgever op het randje van het faillissement heeft gebracht met een verkeerde inschatting van de positie van het bedrijf en dat zij lesbisch is. Maren is een kwetsbaar wezentje en ze is plotseling veel minder een concurrente dan Katharina gevreesd had. Ze besluit met Maren samen te werken en ze slagen erin een project voor de firma van de grond te tillen, maar dan ontdekt Jens dat er meer tussen die twee vrouwen gaande is dan hij bevroed had. Hij is jaloers en zet de herovering in. Boeiend driehoeksdrama met gedegen spel van de hoofdrollen. Het scenario is van Laila Stieler en het camerawerk is van Axel Block.

Rache

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Bernd Michael Lade. Met o.a. Sven Martinek, Christian Kuchenbuch, Dirk Nocker, Torsten Ranft en Christian Brückner.

DDR 1986. Vier jonge kerels zien voor zich geen toekomst weggelegd in hun socialistische vaderland en besluiten hem te smeren naar het vrije Westen. De door hen betaalde passeur blijkt echter gewetenloze zakkenvuller en een judas; het viertal draait voor drie jaar de bak in wegens een vluchtpoging uit het arbeidersparadijs. Als ze hun straf hebben uitgezeten, valt de Muur van Berlijn. Alles is voor niets geweest. Ze willen de verrader een lesje leren.

Erotic Tales: Der Elefant vergißt nie

1995 |

Duitsland 1995. Detlev Buck. Met o.a. Natalia Wörner, Peter Luppa, Leander Haußmann, Jenny Elvers en Tino Wolf.

Ramon (Luppa), een lilliputter die olifantverzorger is in het circus, redt na een verkeersongeluk Lilly von Teltow (W[KA3]orner) van de dood. Enkele dagen later gaat hij haar opzoeken en wordt ontvangen door haar cynische echtgenoot Joachim (Haussmann). Terwijl Joachim in de kamer ernaast met verpleegster Irene (Elvers) neukt, mag Ramon een wens doen, die Lilly zal vervullen. Ramon wenst een nacht met haar door te brengen. Een overdreven satire op De Schone en Het Beest, waarin Luppa en Wörner het schone verbeelden, terwijl het beestachtige in de relatie tussen Haussmann en Elvers zit. De olifant is van alles een stille getuige en dit alles op de tonen van de Peer Gynt-suite van Edvard Grieg. Detlef B. Blettenberg bewerkte het verhaal van regisseur Buck tot scenario. Het camerawerk is van Martin Peglau.

Sachsens Glanz und Preußens Gloria - Gräfin Cosel

1985 | Drama, Historische film

DDDE 1985. Drama van Hans-Joachim Kasprzik. Met o.a. Marzena Trybala, Dietrich Körner, Alfred Struwe, Jan Spitzer en Klaus Piontek.

De keurvorst van Sachsen, Adolf Magnus Freiherr von Hoym (Piontek) zet zijn gade Anna Constantia (Trybala) in bij een weddenschap. Hij verliest en hierdoor wordt Anna de ma[KA4]itresse van August de Tweede (K[KA3]orner), de koning van Polen, die haar de titel van gravin Cosel schenkt. Anna Constantia die August probeert zijn belofte te laten houden om haar te huwen, krijgt invloed aan het hof van Sachsen. Aan het Poolse hof wint een rivale aan invloed, terwijl Anna Constantia naar Pillnitz wordt verbannen. Ze gaat echter niet bij de pakken neerzitten en vlucht naar Pruisen, waar ze de aartsvijand van August, de koning van Pruisen Friedrich Wilhelm de Eerste (Mühlstädt), om hulp vraagt. Dit romantische melodrama dat speelt in 1712 in de barokperiode, is voor een kostuumstuk uit het boeren- en arbeidersparadijs van vadertje Honecker verrassend goed, net alsof de Oostduitse makers naar iets anders verlangden, hoger en beter, dat echter voor hen ongrijpbaar bleef. Werd uitgezonden in drie individuele delen die geproduceerd werden tussen 1983 en 1987 met verschillende titels, deels dezelfde hoofdrollen en verder een wisselende bezetting. Deze aflevering wordt meestal in twee delen uitgezonden. Het scenario is van Albrecht Börner en regisseur Kasprzik naar de roman van Josef I. Kraszewski. Het camerawerk is van Horst Hardt. Vervolg: SACHENS GLANZ UND PREUßENS GLORIA - BRŸHL.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Leander Haußmann op televisie komt.

Reageer