Jean Worms: cast.
Er zijn 12 films gevonden.

Une Femme disparaît

1941 | Drama, Misdaad

Zwitserland 1941. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Henri Guisol, Jean Nohain, Claude Dauphin en Ettore Cella.

Verfilming van een novelle van Jacques Viot. Het verhaal speelt zich af in Zwitserland (de Feyder-Rosays zijn de Duitse bezetting ontvlucht), en draait om een verdwenen actrice, die blijkt te zijn verdronken. De laatste film van een zeer oud geworden Feyder, verdronken in de alcohol. Slecht gedraaid en langdradig. Rosay nam vier rollen voor haar rekening waarbij ze een zo grote variëteit aan zenuwtrekjes liet zien dat de critici uit die tijd de film bespotten. Niet te vergelijken met THE LADY VANISHES van Alfred Hitchcock. Feyder stierf een tijdje later.

Trois de Saint-Cyr

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Jean-Paul Paulin. Met o.a. Jean Chevrier, Hélène Perdrière, Roland Toutain, Jean Mercanton en Paul Jamiot.

Een leraar op een militaire academie, ondanks zijn jeugd traditioneel en disciplinair ingesteld, wordt verliefd op de zuster van een van zijn pupillen, maar hij ziet na een familiebankroet af van het voorgenomen huwelijk. De broer en zijn kameraden proberen hem op andere gedachten te brengen. Een door accent op eergevoel en sentimentaliteit geheel achterhaalde film, die behalve curiositeitswaarde enige aanstekelijkheid krijgt door een vlotte rol van Toutain als de grappenmaker van dienst.

De Mayerling à Sarajevo

1939 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1939. Romantiek van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, John Lodge, Aimé Clariond, Gabrielle Dorziat en Jean Worms.

Na de dood van kroonprins Rudolf van Habsburg neemt aartshertog Franz-Ferdinand van Oostenrijk (Lodge) steeds vaker representatieve verplichtingen over van zijn oom, keizer Franz- Josef. Hij komt in opspraak door zijn progressieve idee[KA3]en. Hij trouwt met een Tsjechische gravin (Feuillère). Tijdens een bezoek aan Sarajevo met haar wordt hij door een revolutionair gedood. De stijlvolle historische reconstructie van de gebeurtenissen die tot WO I leidden, legt vooral de nadruk op de gedoemde romantiek. Het scenario is van Marcello Maurette en niemand minder dan Carl Zuckmayer. De camera's werden bemand door Eugen Schüfftan, Kurt Courant en Otto Heller.

La Tragédie impériale

1937 | Drama, Historische film

Frankrijk 1937. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Marcelle Chantal, Caroline Nelson, Gabrielle Robinne, Jany Holt en Harry Baur.

Een voor zijn tijd prestigieuze Raspoetin-verfilming, duidelijk met grote middelen gemaakt. De film heeft uiteraard geleden onder de tand des tijds, maar de competente regie van L'Herbier en het sfeervolle zwart-wit camerawerk blijven opvallen. Scenario van Alfred Neumann.

Gribouille

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Raimu, Michèle Morgan, Gilbert Gil, Jeanne Provost en Jean Worms.

Een winkelier is jurylid bij een proces tegen een jonge vrouw die verdacht wordt van moord op haar minnaar. Hij weet binnen de jury haar vrijspraak te bepleiten en geeft haar werk in zijn winkel. Zijn zoon wordt ook verliefd op haar. In deze succesfilm speelt Raimu een van zijn beroemdste rollen en maakt de jeugdige Morgan tot een ster. Opnieuw gemaakt als THE LADY IN QUESTION.

Abus de confiance

1937 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1937. Romantiek van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Charles Vanel, Valentine Tessier, Yvette Lebon en Gilbert Gil.

Berooid weesmeisje schept tegenover haar medestudentes op dat ze de bastaarddochter van een beroemde schrijver is. De auteur hoort ervan en is zeer gelukkig met zijn 'hervonden kind' dat zelf gewetensproblemen krijgt, maar zich door de echtgenote van de schrijver laat overhalen hem niet teleur te stellen. Dit simpele verhaal krijgt warmte en overtuigingskracht door de charme van de jeugdige Darrieux en soberheid van Vanel. Opmerkelijke fotografie van L.H. Burel. Let op Jean Marais in een figurantenrol.

Port-Arthur

1936 | Romantiek

Frankrijk​/​​Tsjechoslowakije 1936. Romantiek van Nicolas Farkas. Met o.a. Danielle Darrieux, Anton Walbrook, Charles Vanel, Jean Max en Jean Worms.

De Russische tsaar verklaart in 1904 de oorlog aan Japan. In de havenplaats Port-Arthur is een Japans-Russisch meisje getrouwd met een Russische marinier, waarvan haar broer gebruikt maakt om achter militaire geheimen te komen. Het echtpaar wordt wegens verraad ter dood veroordeeld en in 1905 wint Japan de oorlog. Tragische romantiek tegen de oriëntaalse achtergrond waar de Franse cinema in de jaren dertig zo dol op was. De Japanse grime van Darrieux is overtuigend gedaan, maar verstart haar expressieve charme.

La Garçonne

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean de Limur. Met o.a. Marie Bell, Henri Rollan, Jaque Catelain, Maurice Escande en Suzy Solidor.

Bewerking van de roman van Victor Margueritte, die toen hij gepubliceerd werd een schandaal ontketende. Dat moet zich echter vooral afgespeeld hebben vóór de film in roulatie ging, want deze afgezwakte versie stelt weinig voor. Mondain melodrama met grote namen en veel kabaal om niets.

L' Argent

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Pierre Richard-Willm, Vera Korene, Raymond Rognoni, Philippe Richard en Olga Tchekowa.

Kleurloze bewerking van roman van Emile Zola, eerder veel beter gedaan door Marcel Lherbier. Buiten dat maakt een gekunsteld en sentimenteel nevenverhaal het allemaal nog erger.

L' Or dans la rue

1934 | Komedie, Musical

Frankrijk 1934. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Albert Préjean, Danielle Darrieux, Raymond Cordy, Wanda Gréville en Alice Tissot.

Een succesvolle avonturier verliest een weddenschap om een meisje met verzinsels over maatschappelijk succes te imponeren, maar wordt wel geloofd door een kleine uitvinder die van lood goud denkt te kunnen maken. Daardoor krijgt hij inderdaad het grote bedrijf dat hij het meisje voorspiegelde en bewijst daarmee voldoende ondernemersgeest te hebben om voortaan een respectabele carrière op te bouwen. Deze film van uitgeweken Duitsers - met Hermann Kosterlitz als schrijver - probeert aan te sluiten bij de komedies van René Clair, maar werd vooral een vehikel voor het sterduo Préjean-Darrieux, wier charme onverminderd werkzaam blijft.

Le Voleur

1933 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1933. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Madeleine Renaud, Victor Francen, Jean-Pierre Aumont, Yolande Laffont en Jean Worms.

Omdat het huishoudgeld niet toereikend is om haar echtgenoot te verwennen en te behagen zoals hij verdient, gaat een jonge vrouw uit stelen. De spanning en het risico werken verslavend en ze gaat steeds verder tot een detective haar op het spoor komt. Een stille aanbidder geeft zich in haar plaats als dief uit. Deze simpele komedie - naar een toneelstuk van Henry Bernstein - krijgt frisse charme van de acteurs, terwijl Tourneur er niet méér tijd voor neemt dan strikt nodig is.

Fantômas

1932 | Mysterie, Fantasy, Komedie

Frankrijk 1932. Mysterie van Paul Féjos. Met o.a. Tania Fédor, Anielka Elter, Marie-Laure, Jean Galland en Thomy Bourdelle.

De markiezin De Langrune is in haar kasteel vermoord. Voor inspecteur Juve (Bourdelle) staat meteen vast dat Fant[KA4]omas (Galland) de dader is. Twee getuigen die Juve kunnen helpen bij het onderzoek, vinden voortijdig hun einde. Het schijnt dat een vrouw Fantômas de helpende hand biedt, zodat hij kan ontsnappen. Deze film met een scenario van regisseur Féjos en Anne Mauclair die de dialogen schreef, is gebaseerd op de romans van Pierre Souvestre en Marcel Allain. In feite is dit de herverfilming van het mysterieverhaal van Louis Feuillade uit 1913. Ondanks de 'moderne' middelen, geluid en belichting, legt deze film het toch af tegen zijn illustere voorganger. Féjos kwam uit Hongarije en heette oorspronkelijk Pál Fej[KA11]os. Het camerawerk is van Roger Hubert en Peverell Marley.