François Simon: cast.
Er zijn 19 films gevonden.

Les chemins de l'exil ou les dernières années de Jean-Jacques Rousseau

1991 | Biografie, Historische film

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk​/​​België​/​​Zwitserland 1991. Biografie van Claude Goretta. Met o.a. François Simon, Didier Haudepin, Martine Chevalier, Dominique Labourier en Roland Bertin.

Het licht ontvlambare duo Hill/Spencer wint in een autorace in Spanje een pompeuze strandbuggy. Lastig delen maar voordat ze eruit zijn (de klassieke Hill/Spencer bier+hotdog wedstrijd) wordt het ding vernield door mafiosi. Voldoende reden voor de vechtjassen om flink kwaad te worden en een nieuwe wagen te eisen van de Don, die wordt bijgestaan door een geniale Pleasence als geflipte Duitse adviseur. Veel te weinig op de buis, deze onvolprezen rechttoe, rechtaan spaghetti knokfilms van Terence Hill en Bud Spencer.

Il Quartetto Basileus

1982 | Drama

Italië 1982. Drama van Fabio Carpi. Met o.a. Héctor Alterio, Omero Antonutti, Michel Vitold, Pierre Malet en François Simon.

Een Zwitsers strijkkwartet speelt al 30 jaar met internationaal succes in dezelfde samenstelling, als de eerste violist overlijdt. Zijn vervanging door een begaafde maar nog zeer jeugdige musicus leidt over de muzikale verstandhouding heen tot generatieconflicten en doet de leden beseffen dat het leven buiten de concertzalen aan hen voorbij is gegaan. Eén van hen moet eindelijk zijn jarenlang onderdrukte homoseksualiteit onder ogen zien. Het boeiende onderwerp kreeg een stijlvolle, bedachtzame vormgeving van de schrijver-regisseur, die zijn multinationale rolbezetting tot homogeen en genuanceerd acteren heeft geïnspireerd.

La femme flic

1979 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1979. Misdaad van Yves Boisset. Met o.a. Miou-Miou, Jean-Marc Thibault, Leny Escudero, Jean-Pierre Kalfon en Niels Arestrup.

Een vrouwelijke politie-inspecteur, die overgeplaatst is naar een noordelijk provinciestadje ontdekt georganiseerde kinderprostitutie, waarbij notabelen en industriëlen betrokken zijn. Gebaseerd op feiten, maar vooral bijzonder omdat het dit keer een vrouw is die stuk loopt op de corruptie van hogerhand. Scenario van de regisseur en Claude Veillot.

Les Chemins de l'exil

1978 | Biografie

Verenigd Koninkrijk​/​​Zwitserland​/​​Duitsland​/​​Canada​/​​Frankrijk 1978. Biografie van Claude Goretta. Met o.a. François Simon, Dominique Labourier, Didier Haudepin, Roland Bertin en Michel Berto.

Na een schandaal rond de publikatie vanEmile wordt de filosoof Jean-Jacques Rousseau uit Frankrijk verbannen en brengt hij zijn oude dag door in Pruisen, Engeland en Zwitserland, waar zijn conflicten met de kerk en zijn levensstijl en concubinaat geleidelijk resulteren in achtervolgingswaan. Deze helder gemaakte, didactische film in de stijl van Rossellini's latere werk heeft een opmerkelijk oog voor detail. Het spel van Simon en Labourier, als zijn levensgezellin, is genuanceerd maar het trage tempo en het uitleggerige commentaar over Rousseau's socialistische maatschappijvisie zullen niet ieders aandacht weten vast te houden.

Judith Therpauve

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Patrice Chéreau. Met o.a. Simone Signoret, Robert Manuel, François Simon, Marcel Imhoff en Jean Rougeul.

Het voortbestaan van een tijdens het oorlogsverzet geboren provinciale krant wordt bedreigd. Een verzetsheldin die als weduwe met getrouwde kinderen een leeg bestaan leidt, wordt gevraagd om de leiding over te nemen. Na aanvankelijke weerstanden weet ze redactie te inspireren, maar ze heeft niet genoeg praktisch inzicht om de verkoop van de krant te voorkomen. Dit authentieke pleidooi voor de persvrijheid boven commerciële belangen heeft een al te schematische uitwerking, waardoor de personages alleen dankzij de acteurs inleefbaarheid krijgen.

Cristo si è fermato a Eboli

1978 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1978. Drama van Francesco Rosi. Met o.a. Gian Maria Volonté, Paolo Bonacelli, Alain Cuny, Lea Massari en Irene Papas.

Een arts wordt in 1935 wegens anti-fascistische activiteiten uit Turijn verbannen en gedeporteerd naar een dorpje in Zuidelijk Italië, waar hij als intellectueel door de notabelen als één van hen wordt beschouwd. Van observator van het voor hem vreemde plattelandsbestaan met scherpe sociale tegenstellingen, wordt hij deelnemer door als opvolger van de dorpsarts diens praktijk te gaan voortzetten. Verfilming - samengesteld uit de langere tv-serie - van de memoires van Carlo Levi die zijn ambivalente houding noteerde als Noordelijke intellectueel tegenover het hem vreemde Zuiden, waar zelfs de christelijke beschaving nauwelijks is doorgedrongen, geeft beide uitersten een gelijke overtuigingskracht door indringende landschapsfotografie en door de autochtonen in al hun primitieve ontbering toch het trotse besef van eigenwaarde te geven. Het scenario is van Rosi, Tonino Guerra en Raffaela La Capria. Het camerawerk is van Pasqualino de Santis.

Violanta

1977 | Drama, Mysterie

Zwitserland​/​​Spanje 1977. Drama van Daniel Schmid. Met o.a. Lucia Bosé, Maria Schneider, Lou Castel, Ingrid Caven en François Simon.

Bewerking van een roman van de duitstalige Zwitserse schrijver Conrad F. Meyer [KL]Die Richterin[KLE]. Na als inzet gefungeerd te hebben voor een dobbelspelletje tussen twee mannen moet Violenta (Bos[KA1]e) met de winnaar (een rechter) trouwen. Ze vergiftigt hem en dat blijft een goed bewaard geheim waarvan alleen de kijker de hoogte is. Zij heeft bovendien zijn plaats ingenomen en regeert zonder mededinging over de bergvallei. Voor het huwelijk van haar dochter nodigt zij Silver uit, die officieel haar broer is. De twee jonge mensen worden verliefd op elkaar en begaan, althans dat veronderstellen zij, incest, maar dan komen ze te weten dat het meisje in feite de dochter van Violenta`s eerste liefde is. Niets staat hun huwelijk nu meer in de weg en Violenta vergiftigt zichzelf aan het begin van de ceremonie. Deze sinistere roman is geschreven door een auteur vol schuldgevoelens vanwege zijn verhouding met zijn zus. Daar komt dan nog eens de zelfmoord van zijn moeder bij, die zo krankzinning geworden was dat Freud deze roman analyseerde. De regisseur heeft dus met een loodzware erfenis te maken en dat is in zijn film te merken aan de spelers, die zo stijf overkomen dat het lijkt alsof de symboliek op hen drukt (het thema van de grot), hoewel Bos[KA1]e fascinerend is. De landschappen, daarentegen, zijn fantastisch (camerawerk van Renato Berta), maar vooral na een meesterwerk als LA PALOMA mogen we deze film, die Schmids zeer persoonlijke combinatie is van magie, romantiek en ironische kitsch, maar half geslaagd noemen.

Alzire oder der neue Kontinent

1977 | Drama

Duitsland​/​​Zwitserland 1977. Drama van Thomas Koerfer. Met o.a. François Simon, Roger Jendly, Rüdiger Vogler, Monica Bleibtreu en Verena Buss.

De geesten van de reeds 200 jaar geleden gestorven filosofen Rousseau en Voltaire observeren de moeizame repetities van Alzire ou les Américains , Voltaires toneelstuk over Latijns-Amerika. Rousseau betwist het nut van enscènering, Voltaire verdedigt de noodzaak om andere mensen te bereiken tegen zelfgenoegzame sekte-vorming in. De acteurs gaan uit elkaar, sommigen vertrekken echt naar Zuid-Amerika, anderen gaan beïnvloed door een Indiaanse acteur het stuk actualiseren. Ironische, intellectuele film over beroemde denkers die elkaars tijdgenoten en rivalen waren en nu een postume dialoog krijgen die in werkelijkheid nooit heeft plaatsgevonden.

Lumière

1976 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1976. Drama van Jeanne Moreau. Met o.a. Jeanne Moreau, Lucia Bosé, Francine Racette, Caroline Cartier en Keith Carradine.

Vier actrices in verschillende stadia van hun carrière hebben uiteenlopende problemen met mannen in hun beroeps- en privé-leven, maar vinden steun in onderlinge vriendschap. Deze authentieke kijk van binnenuit op een milieu dat gewoonlijk oppervlakkig of ironisch wordt gepresenteerd, toont Moreau als opmerkelijk debuterende spelregisseuse, ook van de mannen die meer diepte krijgen dan gewoonlijk in een vrouwenfilm. Dat ze zichzelf de sterrol toemat lijkt ijdel exhibitionisme, maar wordt van zelfkritische kanttekeningen voorzien.

La chair de l'orchidée

1974 | Drama, Thriller

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1974. Drama van Patrice Chéreau. Met o.a. Charlotte Rampling, Edwige Feuillère, Simone Signoret, Hans Christian Blech en François Simon.

Een miljonairsdochter is vanwege de erfenis door haar familie krankzinnig verklaard. Ze ontsnapt uit de inrichting en gaat mee met een gangster die wordt opgejaagd door twee killers. De misdaadroman van James Hadley Chase werd in een bewerking van toneelvernieuwer Chéreau een nachtmerrieachtig noodlotsdrama in onheilspellende barokke decors, waarbinnen ontwortelde personages evolueren die vaak huns ondanks tot gruweldaden komen. Opmerkelijke rolbezetting.

L' invitation

1973 | Drama

Zwitserland​/​​Frankrijk 1973. Drama van Claude Goretta. Met o.a. Jean-Luc Bideau, François Simon, Jean Champion, Neige Dolsky en Cécile Vassort.

Een onopvallende kantoorbediende krijgt na de dood van zijn moeder een grote erfenis en koopt een buitenhuis waar hij op zondagmiddag zijn collega`s inviteert. De ongewone situatie, gecombineerd met drank, brengt jaloezie en wrok naar buiten die in de werksituatie verzwegen blijft, maar de volgende dag is alles weer bij het oude op het ontslag van een al te spontane typiste na. Deze schijnbaar simpele, maar minutieus geobserveerde film heeft een met het werk van Tsjechow vergelijkbare kwaliteit en betekende de internationale doorbraak van de (Franstalige) Zwitserse cinema. De regissuer schreef het scenario met Michel Vialla. Jean Zeller verzorgde het camerawerk.

Der Tod des Flohzirkusdirektors oder Ottocaro Weiss reformiert seine Firma

1973 | Drama

Zwitserland 1973. Drama van Thomas Koerfer. Met o.a. François Simon, Paul Gogel, Norbert Schwientek, Janine Weill en Werner Pochat.

Door gebrek aan nieuwe 'artiesten' wil de directeur van een vlooiencircus de pestvlo in zijn theater brengen als vernietiger van alles wat benepen en vernederend is. Hij vindt een maecenas die in de pest juist een drager van de orde en beschermer van de beschaving ziet en in plaats van 'toneel-illusie' een wetenschappelijk experiment laat opvoeren in de hoop op een echte epidemie. Deze politieke allegorie van Koerfer, discipel van Alexander Kluge en ook in diens stijl gemaakt, heeft bij vlagen een te trage nadrukkelijkheid, maar boeit door de inhoud - waarbij vrijheid in de kunst alleen als ontoereikend wordt gesteld - en door de hoofdrol van Simon, die als enige meer dan alleen maar een spreekbuis voor ideeën is.

Corpo d'amore

1972 | Drama, Experimenteel

Italië 1972. Drama van Fabio Carpi. Met o.a. Mimsy Farmer, François Simon, Giovanni Rosselli en Lino Capolicchio.

Een intellectueel brengt zijn vakantie door met zijn hem nagenoeg onbekende, puberzoon in een verlaten badplaats. Ze vinden een meisje, wier taal ze niet spreken. De eenzijdige conversatie met haar wordt een bekentenismonoloog voor beide generaties, tot de komst van een indringer, die het meisje w[KA2]el kan verstaan, voor het eerst een band schept tussen vader en zoon, bestaande uit gezamenlijke jaloezie en agressie. Deze symbolische film is niet vrij van nadrukkelijke pretenties, maar de opmerkelijke visuele presentatie en het sterke spel maken hem tot een meer dan interessante debuutfilm van een vooraanstaand (scenario-)schrijver.

Le Jour des noces

1971 | Komedie

Zwitserland 1971. Komedie van Claude Goretta. Met o.a. Arnold Walter, Dora Doll, Martine Garrel, André Schmidt en Maurice Garrel.

Een Zwitsers gezin trekt voor de zondagse picknick naar buiten en installeert zich in de nabijheid van een bruiloftsgezelschap, dat met grote uitbundigheid in de open lucht dineert. De oudste zoon en de bruid ontmoeten elkaar en gaan er samen vandoor. Deze op Maupassants Partie de campagne geïnspireerde tv-film, waarin de ironie van de observatie de warme betrokkenheid bij de diverse personages niet uitsluit, is een voorstudie op Goretta's L'INVITATION, maar heeft ook een belangwekkend eigen bestaansrecht.

Mourir d'aimer

1970 | Drama

Frankrijk 1970. Drama van André Cayatte. Met o.a. Annie Girardot, Bruno Pradal, François Simon, Monique Mélinand en Claude Cerval.

Een jonge lerares aan een lyceum en een vroegrijpe zeventienjarige leerling worden verliefd op elkaar. De ouders van de jongen laten haar arresteren wegens het verleiden van een minderjarige en hem opnemen in een psychiatrische inrichting. De film geeft van de geruchtmakende 'affaire-Gabrielle Russier' een al te zwart-wit aangezette voorstelling van zaken, maar Girardot geeft optimale overtuigingskracht aan haar personage en verwierf de definitieve sterstatus. De film werd genomineerd voor een Golden Globe.

Le Fou

1970 | Drama

Zwitserland 1970. Drama van Claude Goretta. Met o.a. François Simon, Camille Fournier en Arnold Walter.

Hoewel de gepensioneerde hoofdpersoon een handige inbreker lijkt te zijn blijft hij een kleine crimineel die uit wraak voor hem aangedaan onrecht op het dievenpad raakt. De politie vervolgt hem echter met groot materieel zodat hij, gewapend met een speelgoedpistool, op heterdaad betrapt wordt en tijdens zijn vlucht neergeschoten wordt. Goretta toont hoe rechtlijnig denken mensenlevens kan kosten.

Le Champignon

1969 | Drama, Thriller

Frankrijk​/​​Italië​/​​Verenigd Koninkrijk 1969. Drama van Marc Simenon. Met o.a. Mylène Demongeot, Jean-Claude Bouillon, Alida Valli, Georges Géret en Philippe Monnet.

Een kinderarts die aan zijn proefschrift werkt, is getrouwd met een succesvolle producente van reclamefilms die hem voor haar werk en haar bijkomende genoegens steeds vaker alleen laat. Een artistieke buurvrouw met een neurotische zoon en een verdachte huisknecht dringen zich dan aan hem op. De vrouw wordt de dag na zijn tegenbezoek vermoord - gewurgd - aangetroffen. De zoon van de beroemde schrijver maakt zijn filmdebuut met een nogal mager thrillergegeven, dat wordt opgesierd met onnodige privédramatiek en goedkope psychologie. De goede acteurs maken er toch nog iets van. Ook bekend als THE MURDERER STRIKES AT DAWN en L'ASSASSIN FRAPPE A L'AUBE en op video uitgebracht als MOORD BIJ DAGERAAD.

Charles mort ou vif

1969 | Komedie

Zwitserland 1969. Komedie van Alain Tanner. Met o.a. François Simon, Maya Simon, Marcel Robert en Marie-Claire Dufour.

Tanner toont zich eenmilde criticus van een vastgelopen maatschappij in zijn debuutfilm. Simon speelt de zakenman die een simpel leven wil gaan leiden, maar die niet met rust wordt gelaten. Melancholieke film met een schitterende rol van Simon.

Quatre dans une jeep

1950 | Misdaad, Oorlogsfilm, Romantiek

Zwitserland 1950. Misdaad van Leopold Lindtberg. Met o.a. Viveca Lindfors, Ralph Meeker, Yoseph Yadin, Michael Medwin en Albert Dinan.

Deze film speelt zich af in het door de Koude Oorlog verscheurde Wenen dat in vijf sectoren was verdeeld. De vier mannen waarover de film gaat zijn Frans, Engels, Amerikaans en Russisch. De vijfde sector, waar het verhaal zich afspeelt, had elke maand een ander regime. Het verhaal loopt goed af, na een mensenjacht, maar het slot is voorspelbaar. Een afgietsel van THE THIRD MAN, maar helaas zonder Orson Welles en de citermuziek van Anthon Karas. De sfeer van Wenen is echter goed weergegeven, met een somber realisme. De acteurs zijn zeer overtuigend.