Maria Schell

Acteur

Maria Schell is acteur.
Er zijn 67 films gevonden.

Meine Schwester Maria

2003 | Documentaire, Biografie

Zwitserland/Duitsland/Oostenrijk 2003. Documentaire van Maximilian Schell. Met o.a. Maria Schell, Maximilian Schell, Falko Skrabal, Gerhard Hannak en Harry Stuhlhofer.

Maria Schell werd in 1926 in Wenen (Oostenrijk) geboren en verhuisde op jeugdige leeftijd met haar familie naar Zwitserland. Haar vader was schrijver en haar moeder actrice. Haar broer is de beroemde acteur Maximilian, die in 1984 een onvergetelijk portret van Marlene Dietrich draaide. Toen Maria zestien jaar was stond ze voor het eerst voor de camera in een belangrijke bijrol in de Zwitserse film STEIBRUCH van Sigfrit Steiner, die in Schwyzerd[KA3]uts gedraaid werd. Haar internationale doorbraak kwam in 1954 met de film DIE LETZTE BR[KA3]UCKE van Helmut K[KA3]autner toen zij op het filmfestival van Cannes in 1954 de speciale prijs ontving. De aanbiedingen kwamen van alle kanten en zo zat zij in 1956 in GERVAISE van Ren[KA1]e Cl[KA1]ement, waarvoor zij in Veneti[KA3]e de Volpi bokaal in ontvangst mocht nemen. Ze speelde in legendarische films met de grote sterren van Hollywood: Gary Cooper, Yul Brunner enz. en werd zij door beroemde mensen geregisseerd: Robert Siodmak, Richard Brooks, enz. Maximilian laat de kijker eerst fragmenten uit de films zien, waaronder THE BROTHERS KARAMAZOV (1958), THE HANGING TREE (1959), THE VOYAGE OF THE DAMNED (1976), SUPERMAN (1978), LA PASSANTE DU SANS-SOUCI (1982) enz. en je hoort hem vragen stellen en haar antwoorden. Pas later komt ze in beeld en zie je dat ze in een rolstoel zit. Er wordt gepraat met haar dokter en de kijker begrijpt dat ze een probleem moet hebben met de hersenschors (wat precies, wordt niet duidelijk), waardoor ze haar zelfstandigheid kwijt is. Ze is verslingerd aan tv. In haar huis, de familieboerderij in het Oostenrijkse K[KA3]arnten, staan elf tv-toestellen. Uit het gesprek begrijpt de kijker dat ze geen besef van geld heeft en dat ze zich diep in de schulden heeft gewerkt. Maximilian probeert haar uit de klauwen van deurwaarders te houden en is bereid zijn schilderijencollectie te veilen. Een fascinerend, aandoenlijk, liefdevol, wonderlijk en uniek portret van een grote actrice, die drie jaar nadat deze film was gemaakt, stierf aan de complicaties van een longontsteking op 79-jarige leeftijd. Maria speelde vanaf het midden der jaren 1960 regelmatig in tv-films en haar laatste rol was die van een moeder-overste in TATORT - HEILIG BLUT (1996), een kleine, maar onvergetelijke rol, die zij met verve deed. De commentaarstem is van Maximilian Schell, die ook het scenario schreef met Gero von Boehm naar de tekst van Brief an Maria van Natasha Schell, Maximilians echtgenote. Het camerawerk is van Piotr Jaxa.

Une clinique au soleil

1997 | Drama

Frankrijk/Duitsland 1997. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Rüdiger Vogler, Evelyne Bouix, Pierre Arditi, Julie Depardieu en Catherine Wilkening.

De Duitse chirurg Werner Bergh (Vogler) heeft een medicijn ontwikkeld dat de bestraling van kankerpati[KA3]enten overbodig maakt. Hij leeft echter al een tijdje in onmin met de directie van het ziekenhuis waar hij werkt. Bovendien wordt hij tegengewerkt door de farmaceutische industrie. Op dat ogenblik wordt hij benaderd door Marie (Bouix), een ex-geliefde, die samen met haar man Bernard Letechin (Arditi) een hospitaal leidt in de buurt van Marseilles. Werner aanvaardt hun aanbod, maar beseft niet dat hij in een wespennest terecht komt, want de kliniek wordt gefinancierd door de meedogenloze zakenman Albert Morin (Verley) en diens plannen zijn alles behalve zuiver. Medische ethiek t.o.v. winstbejag. Het klinkt heel idealistisch, maar het was niet de bedoeling van de makers om een aanklacht te maken, maar een sensationeel beeld te scheppen van de minder mooie kanten van de medische wereld. Het verhaaltje gaat erin als zoete koek, maar het klinkt allemaal zo onecht en vals. Christian Rullier en Viviane Zingg baseerden het scenario op de roman La passion du Docteur Berg van Heinz G. Konsalik. De fotografie is van Jean-Jacques Bouhon. Stereo.

Dr. Berg - Nur das Leben zählt

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Rüdiger Vogler, Pierre Arditi, Evelyne Bouix, Julie Depardieu en Catherine Wilkening.

De wat vreemde eend in de Konsalik-verfilmingen voor de kijkkast; in feite de eerste, en gedraaid door een Franse regisseuse met v.n.l. een Franse rolverdeling - het verhaal leent zich ertoe: Dr. Werner Berg (Vogler) is een briljante onderzoeker op het gebied van de kankerbestrijding, die voor een grote doorbraak staat om een doelmatig geneesmiddel te ontwikkelen, maar hij is gedeprimeerd door de vroegtijdige dood van zijn dochter en wordt gekweld door schuldgevoelens. Zijn voormalige minnares Marie (Bouix) is gehuwd met Bernard L[KA1]etechin (Arditi), de eigenaar van een groot farmaceutisch bedrijf. Marie haalt Werner over om zijn werk in een chique kliniek in Zuid- Frankrijk voort te zetten. Werner weet niet dat die kliniek eigendom is van Bernards onderneming en dat het uitsluitend de bedoeling is om Werners onderzoek in de kiem te smoren, zodat Bernard nog lang kan profiteren van al die ongelukkige kankerpati[KA3]enten door zijn gebrekkige preparaten zonder concurrentie te blijven verkopen. Ambitieuze journaliste Gabrielle Caderon (Wilkening) opent Werners ogen over het gewetenloze bedrog. Christian Rullier bewerkte het boek Rostender Ruhm tot een efficiënt scenario, maar het blijft aan de oppervlakte, ook al is Arditi een heerlijke schurk en Bouix een mooie, valse slang. Depardieu is veelbelovend en de moeite waard om in betere films te blijven volgen. Vogler geeft een solide rol weg, maar de regie heeft de koers ingezet voor een gemakkelijke vaart zonder al te veel deining. Mooie locaties en onberispelijk camerawerk van Jean-Jacques Bouhon.

Der Clan der Anna Voss: Die Entdeckung

1994 |

Duitsland 1994. Herbert Ballmann. Met o.a. Ursela Monn, Horst Buchholz, Maria Schell en Timothy Peach.

De wat vreemde eend in de Konsalik-verfilmingen voor de kijkkast; in feite de eerste, en gedraaid door een Franse regisseuse met v.n.l. een Franse rolverdeling - het verhaal leent zich ertoe: Dr. Werner Berg (Vogler) is een briljante onderzoeker op het gebied van de kankerbestrijding, die voor een grote doorbraak staat om een doelmatig geneesmiddel te ontwikkelen, maar hij is gedeprimeerd door de vroegtijdige dood van zijn dochter en wordt gekweld door schuldgevoelens. Zijn voormalige minnares Marie (Bouix) is gehuwd met Bernard L[KA1]etechin (Arditi), de eigenaar van een groot farmaceutisch bedrijf. Marie haalt Werner over om zijn werk in een chique kliniek in Zuid- Frankrijk voort te zetten. Werner weet niet dat die kliniek eigendom is van Bernards onderneming en dat het uitsluitend de bedoeling is om Werners onderzoek in de kiem te smoren, zodat Bernard nog lang kan profiteren van al die ongelukkige kankerpati[KA3]enten door zijn gebrekkige preparaten zonder concurrentie te blijven verkopen. Ambitieuze journaliste Gabrielle Caderon (Wilkening) opent Werners ogen over het gewetenloze bedrog. Christian Rullier bewerkte het boek Rostender Ruhm tot een efficiënt scenario, maar het blijft aan de oppervlakte, ook al is Arditi een heerlijke schurk en Bouix een mooie, valse slang. Depardieu is veelbelovend en de moeite waard om in betere films te blijven volgen. Vogler geeft een solide rol weg, maar de regie heeft de koers ingezet voor een gemakkelijke vaart zonder al te veel deining. Mooie locaties en onberispelijk camerawerk van Jean-Jacques Bouhon.

Der Clan der Anna Voss: Der Verdacht

1994 |

Duitsland 1994. Herbert Ballmann. Met o.a. Timothy Peach, Horst Buchholz en Maria Schell.

De wat vreemde eend in de Konsalik-verfilmingen voor de kijkkast; in feite de eerste, en gedraaid door een Franse regisseuse met v.n.l. een Franse rolverdeling - het verhaal leent zich ertoe: Dr. Werner Berg (Vogler) is een briljante onderzoeker op het gebied van de kankerbestrijding, die voor een grote doorbraak staat om een doelmatig geneesmiddel te ontwikkelen, maar hij is gedeprimeerd door de vroegtijdige dood van zijn dochter en wordt gekweld door schuldgevoelens. Zijn voormalige minnares Marie (Bouix) is gehuwd met Bernard L[KA1]etechin (Arditi), de eigenaar van een groot farmaceutisch bedrijf. Marie haalt Werner over om zijn werk in een chique kliniek in Zuid- Frankrijk voort te zetten. Werner weet niet dat die kliniek eigendom is van Bernards onderneming en dat het uitsluitend de bedoeling is om Werners onderzoek in de kiem te smoren, zodat Bernard nog lang kan profiteren van al die ongelukkige kankerpati[KA3]enten door zijn gebrekkige preparaten zonder concurrentie te blijven verkopen. Ambitieuze journaliste Gabrielle Caderon (Wilkening) opent Werners ogen over het gewetenloze bedrog. Christian Rullier bewerkte het boek Rostender Ruhm tot een efficiënt scenario, maar het blijft aan de oppervlakte, ook al is Arditi een heerlijke schurk en Bouix een mooie, valse slang. Depardieu is veelbelovend en de moeite waard om in betere films te blijven volgen. Vogler geeft een solide rol weg, maar de regie heeft de koers ingezet voor een gemakkelijke vaart zonder al te veel deining. Mooie locaties en onberispelijk camerawerk van Jean-Jacques Bouhon.

Der Clan der Anna Voss: Das Testament

1994 |

Duitsland 1994. Herbert Ballmann. Met o.a. Robert Freitag, Horst Buchholz en Maria Schell.

De wat vreemde eend in de Konsalik-verfilmingen voor de kijkkast; in feite de eerste, en gedraaid door een Franse regisseuse met v.n.l. een Franse rolverdeling - het verhaal leent zich ertoe: Dr. Werner Berg (Vogler) is een briljante onderzoeker op het gebied van de kankerbestrijding, die voor een grote doorbraak staat om een doelmatig geneesmiddel te ontwikkelen, maar hij is gedeprimeerd door de vroegtijdige dood van zijn dochter en wordt gekweld door schuldgevoelens. Zijn voormalige minnares Marie (Bouix) is gehuwd met Bernard L[KA1]etechin (Arditi), de eigenaar van een groot farmaceutisch bedrijf. Marie haalt Werner over om zijn werk in een chique kliniek in Zuid- Frankrijk voort te zetten. Werner weet niet dat die kliniek eigendom is van Bernards onderneming en dat het uitsluitend de bedoeling is om Werners onderzoek in de kiem te smoren, zodat Bernard nog lang kan profiteren van al die ongelukkige kankerpati[KA3]enten door zijn gebrekkige preparaten zonder concurrentie te blijven verkopen. Ambitieuze journaliste Gabrielle Caderon (Wilkening) opent Werners ogen over het gewetenloze bedrog. Christian Rullier bewerkte het boek Rostender Ruhm tot een efficiënt scenario, maar het blijft aan de oppervlakte, ook al is Arditi een heerlijke schurk en Bouix een mooie, valse slang. Depardieu is veelbelovend en de moeite waard om in betere films te blijven volgen. Vogler geeft een solide rol weg, maar de regie heeft de koers ingezet voor een gemakkelijke vaart zonder al te veel deining. Mooie locaties en onberispelijk camerawerk van Jean-Jacques Bouhon.

Nach langer Zeit

1993 | Familiefilm, Drama

Canada/Frankrijk/Duitsland 1993. Familiefilm van Robert Mazoyer. Met o.a. Maria Schell, Jacques Godin, Stéphane Bierry, Vanessa Wagner en Caspar Salmon.

Wanneer kloosterzuster Schell hoort dat haar neef en diens vrouw verongelukt zijn, besluit ze van Canada naar Frankrijk te vertrekken om te zorgen voor hun drie achtergebleven kinderen. Tot ieders verbazing is ook Godin aanwezig op de begrafenis van zijn zoon en schoondochter, ook al is het geen geheim dat ze elkaar niet konden luchten of zien. Maar door de vijandige houding van de oudste zoon, de tweeëntwintig-jarige Bierry, loopt elke poging tot toenadering op niets uit. Familiekroniek met de non Schell als middelpunt van het gebeuren. Zoals te verwachten, gebeurt er heel wat met de familieeden: ze verspelen hun boerderij, maar winnen die weer terug; Bierry wordt van moord beschuldigd, maar wordt op het laatste moment toch weer vrijgesproken; kinderen worden ziek, enz. Reden genoeg om de zakdoek in de buurt te houden. Deze internationale soap, gemaakt door Jacques Espagne, is gebaseerd op een roman van Jean-Pierre Jaubert. De mooie plaatjes werden geschoten door Serge Ladouceur, Eric Fauchère en Paul Gravel. Oorspronkelijk uitgezonden in vier delen.

Maria des Eaux-Vives

1991 | Drama

Canada/Frankrijk/Duitsland/Zwitserland 1991. Drama van Robert Mazoyer. Met o.a. Maria Schell, Victor Lanoux, Andréa Ferréol, Jacques Godin en Stéphane Bierry.

Vierdelige dramatische miniserie met Schell die al 38 jaar als non in een klooster van Montreal verblijft. Wanneer een drama haar familie treft verlaat zij het klooster. Haar neef en diens vrouw verongelukken in Parijs in een auto-ongeval en laten drie kinderen na. Schell vestigt zich in het familiedomein van Eaux- Vives en laat er de rust weerkeren. Haar broer Godin weigert echter opnieuw contact met haar op te nemen. De oudste van de drie kinderen, Bierry, probeert in de voetsporen te treden van zijn overleden vader (Gendron) en grootvader (Godin), die beiden autoritaire bosbeheerders waren. Maar hij vreest vooral zijn ego[KA3]istische opa, die zijn zoon en de zijnen zwaar heeft doen lijden. Finaal beseft Zuster Schell dat haar familie meer gebaat is met haar liefde dan met haar gebeden. In Qu[KA1]ebec zoekt zij Godin op en smeekt hem Eaux-Vives financieel te redden. Godin stemt erin toe en Schell keert naar Frankrijk terug en zal er haar taak als moeder en grootmoeder voortzetten. Melodramatische toestanden alom waarin 65-jarige Schell nog eens aan haar trekken komt. Tranerig scenario (en dialogen) van Jacques Espagne. De muziek is van Jacques Loussier.

Le dernier mot

1990 | Drama

Duitsland/Oostenrijk/Italië/Frankrijk 1990. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Maria Schell, Marie Theres Relin, Jacques Weber, Jean-Pierre Aumont en Tom Novembre.

In 1989 ontvlucht Schell de DDR met de grote stroom vluchtelingen, die via Hongarije het Westen bereiken. Ze wil naar Parijs, waar ze vijftien jaar geleden haar dochter heen wist te krijgen. Het weerzien met de jonge vrouw, de veelbelovende kunstenares Relin, is aanvankelijk een teleurstelling omdat de verwijdering te groot is geworden. Geleidelijk weet Schell het ijs te breken: ze schept een vriendelijke band met Relins vriend, de twintig jaar oudere architect Weber en er ontstaat vervolgens een toenadering tussen moeder en dochter. Als Aumont, die Relin als kind uit de DDR smokkelde, op de proppen komt, raakt de stemming verbitterd en blijken er diepe verwijten te zijn, die zoals later zal blijken op misverstanden berusten. Schell vertrekt naar Oost-Berlijn om zich voor de jonge democratie die door de vallende muur opkomt, te gaan inzetten. Als Relin de waarheid hoort over Aumont en haar moeder, krijgt zij spijt en vertrekt spoorslags naar Berlijn. Overtuigend en onderhoudend drama. Mooi spel van Schell. Scenario van Christine Miller en gefotografeerd door Richard Andry.

Samson and Delilah

1984 | Drama

Verenigde Staten 1984. Drama van Lee Philips. Met o.a. Antony Hamilton, Belinda Bauer, Max von Sydow, Stephen Macht en Maria Schell.

Nieuwe vertolking van het verhaal over de eerste `man van staal` en de vrouw die zijn haar knipte. Wat dit keer uit de toon valt is dat de originele Samson, Mature (hier debuterend als televisie-acteur) Samsons vader speelt. Scenario van John Gay.

Nineteen Nineteen

1984 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1984. Drama van Hugh Brody. Met o.a. Maria Schell, Paul Scofield, Frank Finlay, Diana Quick en Sandra Birkin.

Twee vroegere patiënten van Freud vertellen elkaar over hun leven en hun psycho-analytische behandeling. Een ambitieus mengsel van kleine en grote geschiedenis: de onthullende gesprekken over wat in vele opzichten een vruchteloze behandeling was worden gezet tegen de achtergrond van wereldschokkende gebeurtenissen. Zeer boeiend.

Král drozdi brada

1984 | Fantasy, Familiefilm

Servië en Montenegro/Duitsland/Tsjechië 1984. Fantasy van Miloslav Luther. Met o.a. Adriana Trábková, Lukaš Vaculík, Gerhard Olschewski en Maria Schell.

Naar het sprookje Koning Lijsterbaard van de gebroeders Grimm over de arrogante en verwende prinses die van haar vader met een bedelaar (die in werkelijkheid de door haar afgewezen koning is) moest trouwen. Trábková is het prinsesje dat het heel hoog in haar bolletje heeft, maar haar lesje leert.

Das Traumschiff - Urlaubsgeschichten auf See (5)

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Alfred Vohrer. Met o.a. Heinz Weiss, Sascha Hehn, Heide Keller, Manfred Krug en Maria Sebaldt.

Op deze reis is er een nieuwe kapitein (Weiss), maar de bemanning (Keller en Hehn) is dezelfde gebleven. De passagiers worden als vanouds door bekende karakterspelers worden vertolkt. In HERZ IST TRUMPF verwaarloost aannemer Ulrich M[KA3]obius (Krug) zijn vrouw (Sebalt) zodat zij zich het hoofd op hol laat maken door een jonge aanbidder, Peter B[KA3]ohne (Hansen). Ondertussen houdt Ulrich zich bezig met zijn grote passie, skaat, een kaartspel met 32 kaarten, waarmee hij de man (Wepper) van een pas getrouwd stel uit M[KA3]unchen inmaakt en in de financi[KA3]ele problemen brengt. S[KA3]ANGERIN UND ZAUBERER gaat over de voormalige operazangeres Eliane Roth (Peltzer), die aan boord recitals geeft onder pianobegeleiding van een verbitterde Hans Plattner (Diess) die dit engagement een grote vernedering vindt. Door de toevallige ontmoeting met dirigent Pieter van Kraan (Meinrad), die een reis maakt om zijn memoires op te schrijven, krijgt Eliane haar zelfvertrouwen weer terug. De laatste episode heeft de alleszeggende titel BORDBEKANNTSCHAFTEN. Werner Hansen (Wussow) deelt zijn hut met Herr Gerold (Hamel), die hij een onaangenaam sujet vindt en bovendien laat Gerold evenals hijzelf zijn oog vallen op de eenzame Anette (Schell), die 'zu haben ist'. De verhaaltjes stellen niets voor maar zowel het eerste als het laatste hebben een aardige bezetting, die het kijken de moeite waard maken. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld, Herbert Reinecker en Claus Tinney. Het camerawerk is van Gero Erhardt.

La passante du Sans-Souci

1982 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/Duitsland 1982. Oorlogsfilm van Jacques Rouffio. Met o.a. Michel Piccoli, Helmut Griem, Mathieu Carrière, Gérard Klein en Dominique Labourier.

In 1934 vlucht een vrouw met haar joodse pleegzoontje uit Berlijn naar Parijs, waar haar pogingen om haar echtgenoot uit het concentratiekamp te bevrijden uitmonden in een tragedie. Bijna vijftig jaar later herkent de pleegzoon in een Zuid-Amerikaanse ambassadeur de verantwoordelijke nazi van destijds. De scène waarin een huilende Schneider luistert naar het vioolspel van haar 12-jarige pleegzoon is verreweg het meest aangrijpende moment in deze mooie film. Geen biografie laat onvermeld dat de jongen haar herinnerde aan haar eigen zoontje David die kort tevoren was verongelukt. De film werd dan ook aan David (en zijn vader) opgedragen.

Inside the Third Reich

1982 | Oorlogsfilm, Historische film, Biografie

Verenigde Staten 1982. Oorlogsfilm van Marvin J. Chomsky. Met o.a. Rutger Hauer, John Gielgud, Maria Schell, Blythe Danner en Trevor Howard.

Een schokkende bewerking van Albert Speers autobiografie met een sterrenrijke rolbezetting onder aanvoering van Rutger Hauer in zijn Amerikaanse tv-debuut. Jacobi is uniek als Adolf Hitler. De film werd geschreven en geproduceerd door E. Jack Neuman en werd oorspronkelijk in twee delen vertoond.

Tatort - Die Abrechnung

1981 | Mysterie

Duitsland 1981. Mysterie van Wolfgang Becker. Met o.a. Hansjörg Felmy, Maria Schell, Romuald Pekny, Rolf Becker en Karin Eickelbaum.

De rijke weduwe Schell betrapt op heterdaad een dief die zojuist haar schoonvader om het leven heeft gebracht. Ze schiet hem neer. Voor commissaris Felmy die het onderzoek leidt, is de zaak duidelijk. De man was een beroepsinbreker. Maar er zijn twee elementen die Felmy toch doen twijfelen: de dief was nooit eerder gewelddadig en volgens een vriend van het slachtoffer verkeerde de dode de laatste tijd met een oudere, rijke vrouw. Schell wordt van moord beschuldigd. Dit heeft onverwachte dramatische gevolgen. Routineklus van de TATORT-mensen met weinig verrassende wendingen. De acteurs spelen hun rolletje naar behoren, maar zonder enthousiasme. Karl Heinz Willschrei schreef het scenario naar het bekende patroon. Gernot Roll stond achter de camera.

The Martian Chronicles

1980 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1980. Sciencefiction van Michael Anderson. Met o.a. Rock Hudson, Gayle Hunnicutt, Bernie Casey, Christopher Connelly en Nicholas Hammond.

Mini-serie in drie delen. Een science-fiction-reeks waarin Hudson opdracht krijgt na te gaan waarom een tweetal eerder weggezonden verkenningseenheden naar Mars niet teruggekeerd zijn. Anderson maakte hier zijn tv-regie-debuut, reden waarschijnlijk dat de serie in Europa op meerdere plekken is opgenomen. Het totaal wil echter niet echt boven de doorsnee uitkomen.

Die Erste Polka

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Klaus Emmerich. Met o.a. Maria Schell, Guido Wieland, Erland Josephson, Ernst Stakovski en Mirian Geissler.

Plichtmatig verfilmde roman van Horst Bienek over de belevenissen van een gezin dat een bruiloft viert, terwijl intussen vlakbij de Duitsers Polen binnenvallen.

Christmas Lillies of the Field

1979 | Drama

Verenigde Staten 1979. Drama van Ralph Nelson. Met o.a. Billy Dee Williams, Maria Schell, Fay Hauser, Judith Piquet en Hanna Hertelendy.

Vrolijk vervolg op de film van Nelson, waarmee hij vijftien jaar eerder een Oscar won. Homer Smith gaat terug naar de tempel die hij in de woestijn van Arizona bouwde en wordt wederom door de heilige Maria bij de neus genomen - deze keer om een weeshuis en kleuterschooltje op te zetten.

Christmas Lilies Of The Field

1979 |

Verenigde Staten 1979. Ralph Nelson. Met o.a. Lisa Mann, Hanna Hertelendy, Judith Piquet, Fay Hauser en Billy Dee Williams.

Vrolijk vervolg op de film van Nelson, waarmee hij vijftien jaar eerder een Oscar won. Homer Smith gaat terug naar de tempel die hij in de woestijn van Arizona bouwde en wordt wederom door de heilige Maria bij de neus genomen - deze keer om een weeshuis en kleuterschooltje op te zetten.

Superman

1978 | Sciencefiction, Actiefilm, Avonturenfilm, Fantasy

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1978. Sciencefiction van Richard Donner. Met o.a. Christopher Reeve, Margot Kidder, Gene Hackman, Marlon Brando en Ned Beatty.

Eerste van een hele serie Superman-films is met een aanstekelijke mengeling van grootse special effects en zelfrelativering nog altijd de leukste van de vier. Superbaby wordt door zijn vader Jor-El (Brando, die naar verluidt drie miljoen dollar betaald kreeg voor deze rol van een paar minuten) vanaf planeet Krypton naar de aarde gestuurd, groeit daar op om uiteindelijk als Superman een hele serie calamiteiten te helpen verhinderen. Grote verrassing destijds was hoofdrolspeler Christopher Reeve, die met zijn open gezicht en gespierde lichaam perfect voor de rol werd geacht. Gene Hackman is een grandioze Luthor.

Spiel der Verlierer

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Christian Hohoff. Met o.a. Maria Schell, Jörg von Liebenfels, Claus Holm, Margit Carstensen en Martina Winkelbach.

Een aardig thema in een mislukte film van een vaste medewerker van Fassbinder: een oudere man wordt gechanteerd door de ouders van een vijftienjarig meisje dat verliefd op hem is. De regie is echter allerbelabberdst.

Schöner Gigolo - armer Gigolo

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van David Hemmings. Met o.a. David Bowie, Marlene Dietrich, Kim Novak, Sydne Rome en Maria Schell.

Marlene Dietrichs come-back in de film na zeventien jaar. Ze speelt een barones die haar brood verdient met een gigolo- bedrijf. Onbegrijpelijk, want zij had gezworen nooit meer in een Duitse film te spelen. Ondanks alle talent een prul van een film. Ook het publiek bleef weg.

Voyage of the Damned

1976 | Historische film, Drama, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1976. Historische film van Stuart Rosenberg. Met o.a. Faye Dunaway, Max von Sydow, Oskar Werner, Malcolm McDowell en Orson Welles.

In 1939 scheepten iets minder dan duizend Joden in op het passagiersschip de Saint Louis. Ze kregen de kans om Duitsland te verlaten en een nieuw bestaan op te bouwen in Cuba. Dachten ze. In werkelijkheid wisten de nazi's dat de passagiers nooit op Cuba zouden worden toegelaten. Dat zou aantonen dat Duitsland dus niet het enige land was dat Joden liever kwijt dan rijk was. Voor zijn verfilming van dit waargebeurde verhaal kreeg regisseur Rosenberg (Cool Hand Luke) de beschikking over een groot aantal topacteurs, het had wel wat minder gekund, voor deze overvolle film.

So oder so ist das Leben

1976 | Drama, Romantiek

Duitsland 1976. Drama van Veit-Relin. Met o.a. Maria Schell, Gerald Robard, Christine Schubert, Reinhard Kolldehoff en Margot Werner.

Een melodrama over een teleurgestelde echtgenote, die tevergeefs naar het levensgeluk zoekt. De film is een produktie van het echtpaar Veit-Relin. Ook bekend als HEUTE ABEND SIND WIR IN VERONA.

Folies bourgeoises

1976 | Komedie

Frankrijk/Italië/Duitsland 1976. Komedie van Claude Chabrol. Met o.a. Stéphane Audran, Bruce Dern, Sydne Rome, Jean-Pierre Cassel en Ann-Margret.

Geen moordmysterie of psychologisch drama van nouvelle vague-meester Chabrol, maar nu eens een kolderieke relatiekomedie. De vrouw van een welgestelde schrijver heeft een verhouding met zijn uitgever, terwijl zowel schrijver als uitgever er zelf ook geheime relaties op nahouden. De verwikkelingen zijn op den duur moeilijk te volgen en eigenlijk ook niet bijster interessant. De op zich aantrekkelijke internationale cast lijkt er grotendeels net zo over te denken. Misschien had Chabrol beter de serieuze toon kunnen aanhouden van de roman van Lucie Faure, waarop hij zich baseerde.

Change

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Bernd Fischerauer. Met o.a. Reiner Schöne, Sylvia Manas, Alexander Wagner en Maria Schell.

Turbulente story over het manipuleren van een carrière in Weense kunstkringen. De gewaagde seks- en geweldsscènes zijn geen doel op zich, maar vloeien voort uit de overdreven extravagante levensstijl van de hoofdpersonen. Het gelijknamige toneelstuk was een van de grootste schandalen van de afgelopen jaren.

The Odessa File

1974 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1974. Thriller van Ronald Neame. Met o.a. Jon Voight, Maximilian Schell, Maria Schell, Mary Tamm en Derek Jacobi.

Voight draagt deze voortsukkelende bewerking van Frederick Forsyth's bestseller. Het verhaal speelt zich af in 1963 en gaat over een Duitse journalist die voormalige nazi's opspoort. Geschikt als tijdverdrijf, niets meer. Muziek van Andrew Lloyd Webber. Gefilmd in Panavision.

El proceso de las brujas

1971 | Horror

Duitsland/Italië/Spanje 1971. Horror van Jesús Franco. Met o.a. Christopher Lee, Maria Schell, Hans Hass, José María Prada en Maria Rohm.

Gewetenloze, onbarmhartige rechter Lee oefent in 1685 een schrikbewind uit onder het bewind van Jacobus II. Executies en de vreselijkste folteringen zijn aan de orde van de dag. Een staaltje spectaculair martelwerk van uitgesproken sadistische inslag. Geen beste film, die typisch alleen leuk is voor de liefhebbers. Ook bekend als THE BLOODY JUDGE, IL TRONO DI FUOCO, DER HEXENTO[KA3]TER VON BLACKMOOR, EL JUEZ SANGRIENTO, en NIGHT OF THE BLOOD MONSTER. De meeste kopieën duren ca. 80m.

Die Pfarrhauskomödie

1971 | Komedie, Drama

Duitsland 1971. Komedie van Veit Relin. Met o.a. Maria Schell, Veit Relin, Hugo Lindinger, Jane Tilden en Christine Schuberth.

Pastoor Achatius heeft zijn kokkin Ambrosia bezwangerd en stuurt haar weg om anoniem te bevallen. Haar plaats wordt ingenomen door Irma Prechtl, die als Ambrosia terugkomt, haar baantje niet wil opgeven. Ze verleidt daarom Achatius, maar ook zijn onervaren, nog jonge hulppastoor Vinzenz Maurermeier. Alleen de moeite vanwege Maria Schell.

Dans la poussière du soleil

1971 | Western, Erotiek

Spanje/Frankrijk 1971. Western van Richard Balducci. Met o.a. Daniel Beretta, Maria Schell, Bob Cunningham, Karin Meier en Pepe Calvo.

Machtige outlaw in Texas heeft broer vermoord en is met schoonzuster getrouwd. Sheriff staat machteloos en de neef doet aanvankelijk niets om zijn vader te wreken. Hamlet in western-verpakking met parodistische elementen en vooral veel seks-scènes als de bende van de schurk boerenmeisjes gaat verkrachten. Film is zó slecht, dat hij daardoor bijna leuk wordt.

Die Ungarische Hochzeit

1969 | Muziek

Duitsland/Oostenrijk 1969. Muziek van Kurt Wilhelm. Met o.a. Maria Schell, Peter Minich, Ferry Gruber, Kurt Grosskurth en Ljuba Welitsch.

Graaf Stefan krijgt van Keizerin Maria Theresia opdracht te controleren of de kolonisten de hun beloofde knappe vrouwen krijgen. Wilhelm, die eens de televisie voor de operette ontsloot - maar dan met studioprodukties en met acteurs die met 'geleende' stemmen zongen - blijkt ook een prima tv-filmregisseur te zijn, die goed met zangers uit de voeten kan.

Le diable par la queue

1968 | Komedie, Drama

Frankrijk 1968. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Yves Montand, Maria Schell, Madeleine Renaud, Jean Rochefort en Jean-Pierre Marielle.

Een berooide aristocratische familie heeft van een kasteel een hotel gemaakt waarin een Marseillaanse gangster komt logeren. De markiezin schakelt de hele familie in om hem zijn buit afhandig te maken, zonder succes, maar hij wordt verliefd op de dromerige oude vrijster en blijft met het geld op het kasteel wonen. Deze lichtvoetige en ironische komedie kreeg een ideale rolbezetting, waarbij vooral Montand en Renaud (die gewoonlijk in serieuzere rollen te zien zijn) opvallen, maar het gehele ensemble is perfect. Frans debuut van Keller. Scenario van de regisseur en Daniel Boulanger. Camerawerk van Jean Penzer.

99 mujeres

1968 | Drama, Erotiek

Duitsland/Roemenië/Spanje/Verenigd Koninkrijk/Italië 1968. Drama van Jesús Franco. Met o.a. Maria Schell, Herbert Lom, Mercedes McCambridge, Luciana Paluzzi en Elisa Montès.

In de vrouwengevangenis op een afgelegen eiland maken directrice en gouverneur van hun positie misbruik voor hun eigen gerief. Zelfmoord van een gedetineerde leidt tot het bezoek van een sociaal werkster, die getuige wordt van een bloedig neergeslagen oproer. Sensationeel aangeblazen werkstuk van een specialist in vluggertjes, heeft enkele parodistische scènes en vrij korte optredens van kwaliteitsacteurs, die een verongelijkte verbazing uitstralen over de film waarin ze verzeild zijn geraakt.

L' Assassin connaît la musique

1963 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Duitsland 1963. Komedie van Pierre Chenal. Met o.a. Maria Schell, Paul Meurisse, Claude Mann, Sylvie Bréal en Christa Lang.

Componist zoekt rustige ruimte om aan symfonie te werken en pleegt reeks moorden om dat te bereiken. Zwarte humor wordt spoedig voorspelbaar, ondanks verve van Meurisse. Verrassing was destijds om Schell - als eigenaresse van begeerde huis - in komische rol te zien, maar ook daarin is ze sindsdien wel beter op dreef geweest.

The Mark

1961 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1961. Drama van Guy Green. Met o.a. Stuart Whitman, Maria Schell, Rod Steiger, Donald Houston en Maurice Denham.

Whitman speelt een geestelijk gebroken seksueel delinquent die zijn straf heeft uitgezeten en nu opnieuw wil beginnen. Uitstekend geacteerd en geregisseerd.

Das Riesenrad

1961 | Drama, Komedie

Duitsland 1961. Drama van Géza von Radványi. Met o.a. Maria Schell, O.W. Fischer, Adrienne Gessner, Rudolf Forster en Gusti Wolf.

Een zeer goede bewerking van het toneelstuk Het Hemelbed van Jan de Hartog met deze keer het hoge rad van het Weense Prater als symbool van het wisselende leven.

Cimarron

1960 | Western, Drama

Verenigde Staten 1960. Western van Anthony Mann. Met o.a. Glenn Ford, Maria Schell, Anne Baxter, Arthur O'Connell en Russ Tamblyn.

Epische western naar de gelijknamige roman van Edna Ferber, over een heldhaftige pionier genaamd Yancey (Ford). Samen met zijn vrouw Sabra (Schell) probeert hij in 1889 tijdens de zogeheten Oklahoma Land Rush een stuk kostbare grond te veroveren. Dat mislukt, waarna een leven vol tegenspoed en geweld (meerdere outlaws bezoeken het stadje Osage) volgt. In tegenstelling tot de eerdere verfilming uit 1931 kabbelt Manns adaptatie vrij ongeïnspireerd voort, ondanks de grootse opzet en de sterrencast. De film flopte dan ook, volgens Mann was dat de schuld van inmenging door studio MGM.

As the Sea Rages

1960 | Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1960. Drama van Horst Heachler en Horst Haechler. Met o.a. Maria Schell, Cliff Robertson en Cameron Mitchell.

Zeeman Robertson gaat naar Griekenland om een zaak te beginnen in het duiken naar sponsen, maar ondervindt tegenwerking van de bevolking van het dorp en ook de natuurelementen werken niet mee. Onduidelijk scenario werd in Joegoslavië opgenomen.

The Hanging Tree

1959 | Western

Verenigde Staten 1959. Western van Delmer Daves. Met o.a. Gary Cooper, Maria Schell, Karl Malden, George C. Scott en Karl Swenson.

Een western voor de kenners van het genre, ingehouden verfilmd, met een schitterende rol van Schell als een blind meisje dat begeleid wordt door Cooper, een dokter-pionier met een verleden. Niet voor ieders smaak. Scenario van Wendell Mayes en Halsted Welles.

Raubfischer in Hellas

1959 | Drama

Duitsland 1959. Drama van Horst Hächler. Met o.a. Maria Schell, Cliff Robertson, Cami-Ron Mitchell, Peter Carsten en Fritz Tillmann.

Robertson is een zeeman, die de vaart door WO II zat geworden is en met zijn zuur verdiende spaarcenten een rustig bestaantje als sponsvisser wil opbouwen op een idyllisch Grieks eilandje. Hij komt echter terecht in een wespennest van moordende concurrentie, scrupuleuze onderlinge rivaliteit en wordt bedrogen door een plaatselijke overspelige boevenlief, Schell. Heimatachtig melodrama rondom internationale MGM-vedette Schell, gedraaid door haar toenmalige echtgenoot Hächler, die haar voor dit filmpje mocht lenen.

Une vie

1958 | Drama

Frankrijk/Italië 1958. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Maria Schell, Christian Marquand, Pascale Petit, Antonella Lualdi en Yvan Desny.

Normandische kust, late negentiende eeuw. Jeanne ontdekt dat Julien haar om haar fortuin heeft gehuwd en bedriegt met dienstmeid en vertrouwelinge Rosalie. Uit de affaire wordt een kind geboren, maar de goedhartige Jeanne vergeeft de schuinsmarcheerders. Jaren later recidiveert Julien met de sensuele aristocrate Gilberte (Antonella Lualdi), scheve schaats die hem en maîtresse noodlottig wordt. Tijdens de Nouvelle Vague vermorzeld en vervolgens vergeten classicistisch Astruc-juweel naar Guy de Maupassant ademt een woeste Brontë-sfeer. Adembenemende Eastmancolor-fotografie van Claude Renoir, en Schell is voortreffelijk als liefdesblinde tragédienne.

The Brothers Karamazov

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Yul Brynner, Maria Schell, Claire Bloom, Lee J. Cobb en Albert Salmi.

Filmversie van Dostojevski's tragedie rondom de dood van een dominerende vader Fjodor Karamazov (Cobb) en de uitwerking daarvan op zijn zoons: de plezier zoekende Dimitri Karamazov (Brynner), de geleerde Iwan Karamazov (Basehart), de religieuze Alexej Karamazov (Shatner) en de epileptische Smerdjakow (Salmi). Speelt in het 19de-eeuwse Rusland. Uitzonderlijk goed script van regisseur Brooks. Camerawerk van John Alton.

Der Schinderhannes

1958 | Drama, Komedie, Biografie, Misdaad, Romantiek

Duitsland 1958. Drama van Helmut Käutner. Met o.a. Curd Jürgens, Maria Schell, Fritz Tillmann, Christian Wolff en Paul Esser.

Naar het gelijknamige toneelstuk van Carl Zuckmayer. Curd Jürgens speelt 'der Schinderhannes', een soort Duitse Robin Hood, die eind 18de eeuw met de Franse bezetter bakkeleide. Aardig is dat Käutner geen zoetsappige held maakt van deze notoire boef. Der Schinderhannes vindt het bijvoorbeeld heel amusant als twee vrouwen met elkaar op de vuist gaan, hij zoent ongevraagd een Franse dame en jat meteen haar halscollier, en als een portretschilder hem uitnodigt voor hem te poseren, blijkt overduidelijk hoe ijdel hij is. Käutners film zit goed in elkaar, en mocht - gezien de pracht decors en knappe kostuums - kennelijk wat kosten. Mooie muziek van Bernhard Eichhorn.

Rose Bernd

1957 | Drama

Duitsland 1957. Drama van Wolfgang Staudte. Met o.a. Maria Schell, Raf Vallone, Käthe Gold, Leopold Biberti en Hannes Messemer.

Twee jaar nadat hij als enige Nederlandstalige uitstapje op zijn uitgebreide cv de film Ciske de rat maakte (de eerste versie dus, nog altijd een van de best bezochte Nederlandse films aller tijden), bewerkte West-Duitser Staudte dit populaire toneelstuk van naturalist Gerhardt Hauptman voor het grote scherm. Een bijzonder treurig verhaal is het, over een dienstmeisje op een boerderij, dat wordt verkracht en allerlei andere ellende doorstaat. Staudte brengt het allemaal meeslepend in beeld, wat de film een Gouden Palm-nominatie opleverde. Werd een onverwacht succes in de VS door de hoofdrol van de daar destijds geliefde Schell.

Le Notti bianche

1957 | Drama

Italië 1957. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Maria Schell, Marcello Mastroianni, Jean Marais, Clara Calamai en Dirk Sanders.

Een jongeman weerhoudt een meisje van zelfmoord dat vergeefs heeft gewacht op een huurder in een familiepension op wie ze een jaar eerder verliefd werd en die niet op de afspraak is verschenen. Hij spant zich in om haar nieuwe levensvreugde te bezorgen en lijkt daar eindelijk in geslaagd als de vroegere minnaar vertraagd tòch op afspraak verschijnt. Deze eigentijdse bewerking van Dostojevski's WITTE NACHTEN kreeg een mysterieuze, meer verstandelijke dan romantische aanpak van Visconti die Mastroianni zijn eerste serieuze rol gaf. Voorzichtige, aarzelende emoties worden boeiend neergezet en met de omgeving gecontrasteerd, al dikt Schell de aandoenlijkheid van de heldin met àl te gekunstelde effecten aan.

Liebe

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Horst Hächler. Met o.a. Maria Schell, Raf Vallone, Eva Kotthaus, Camilla Spira en Fritz Tillmann.

Anna Ballard (Schell) is smoorverliefd op violist Andrea Ambaros (Vallone) uit Veneti[KA3]e. Als hij aankondigt zich te gaan verloven met haar zuster Monika (Kotthaus), stort Anna`s wereldje in. Ze aanvaardt daarop veel te snel het huwelijksaanzoek van theeplanter Jan Hopper (Carsten) met wie zij naar Ceylon (dat tegenwoordig Sri Lanka heet) trekt.

Gervaise

1956 | Drama

Frankrijk/Italië 1956. Drama van René Clément. Met o.a. Maria Schell, François Périer, Suzy Delair, Jany Holt en Mathilde Casadesus.

Sombere smartlap naar de beroemde roman L'Assomoir van Émile Zola speelt zich af in een fraai vormgegeven achttiende-eeuws Parijs. Het titelpersonage is een manke wasvrouw die door haar feestvierende echtgenoot in de steek wordt gelaten. Ze hertrouwt met een sympathieke bouwvakker, die al snel van een dak valt, zijn baan verliest en aan de drank raakt. Hoop op een betere toekomst is er niet voor Gervaise en haar kinderen. De film won veel prijzen, met name voor de hoofdrol van Schell, maar is uiteindelijk vooral een artistiek verantwoorde anti-drankreclame.

Napoléon

1955 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1955. Avonturenfilm van Sacha Guitry. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Pierre Brasseur, Gianna Maria Canale, Jean Chevrier en Danielle Darrieux.

Een film over het leven van Napoleon Bonaparte, met meer aandacht voor zijn liefdes, familie-affaires en politieke intriges dan voor zijn militaire en politieke verrichtingen. (Alle veldslagen zijn houterig geënsceneerd op zichtbaar steeds dezelfde locatie en met dezelfde figuranten.) In de opmerkelijke sterbezetting, die weinig te doen krijgt, speelt Gélin de jonge Bonaparte, terwijl Pellegrin de rol van keizer halverwege overneemt - hoewel de acteurs ongeveer even oud zijn en helemaal níet op elkaar lijken. Guitry zelf speelt Talleyrand. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Pierre Montazel.

Die Ratten

1955 | Drama, Misdaad

Duitsland 1955. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Maria Schell, Heidemarie Hatheyer, Curd Jürgens, Gustav Knuth en Ilse Steppat.

The New York Times schreef in 1911 dat het nieuwe rauw-realistische toneelstuk Die Ratten van Gerhart Hauptmann pathetisch en ouderwets was. Niettemin zag de Duitse regisseur Siodmak (The Spiral Staircase), die na zijn vlucht voor de nazi's tien jaar in de VS had gewerkt, in het boek een mogelijkheid om zijn film noir-technieken toe te passen op de actualiteit van zijn hervonden vaderland. Hij verplaatste het verhaal naar opgedeeld Berlijn, waar de wanhopige Pauline (Schell) haar baby verkoopt voor een paspoort, maar spijt krijgt. Die Ratten wordt tegenwoordig als moeilijk toegankelijk ervaren en heeft ondanks de bekroning met de Gouden Beer geen plekje in het collectieve geheugen veroverd.

The Last Bridge

1954 |

1954. Helmut Käutner. Met o.a. Bernhard Wicki, Barbara Rütting en Maria Schell.

The New York Times schreef in 1911 dat het nieuwe rauw-realistische toneelstuk Die Ratten van Gerhart Hauptmann pathetisch en ouderwets was. Niettemin zag de Duitse regisseur Siodmak (The Spiral Staircase), die na zijn vlucht voor de nazi's tien jaar in de VS had gewerkt, in het boek een mogelijkheid om zijn film noir-technieken toe te passen op de actualiteit van zijn hervonden vaderland. Hij verplaatste het verhaal naar opgedeeld Berlijn, waar de wanhopige Pauline (Schell) haar baby verkoopt voor een paspoort, maar spijt krijgt. Die Ratten wordt tegenwoordig als moeilijk toegankelijk ervaren en heeft ondanks de bekroning met de Gouden Beer geen plekje in het collectieve geheugen veroverd.

The Heart of the Matter

1954 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1954. Drama van George More O'Ferrall. Met o.a. Trevor Howard, Elizabeth Allan, Maria Schell en Denholm Elliott.

Het onkreukbare hoofd van politie van Freetown in Sierra Leone staat op het punt om met pensioen te gaan en hij strekt tot groot voorbeeld van het gehele politiekorps. Tijdens een korte vakantie van zijn vrouw valt hij voor een femme fatale en hij wordt het slachtoffer van gewetenloze chantage. Hij dreigt er geestelijk aan kapot te gaan. Naar de psychologische roman van Graham Greene.

Herr über Leben und Tod

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Victor Vicas. Met o.a. Maria Schell, Ivan Desny, Olga Limburg, Wilhelm Borchert en Fritz Tillmann.

Een arts trouwt met een patiënte, maar hun kind wordt ongeneeslijk ziek, waarna de arts aan euthanasie denkt, zodat het gekrenkte moederhart troost zoekt bij een andere arts. Alsof alle ongeluk niet op kan. Alléén voor de zakdoekenbrigades.

Die Letzte Brücke

1954 | Oorlogsfilm

YU/Oostenrijk 1954. Oorlogsfilm van Helmut Käutner. Met o.a. Maria Schell, Bernhard Wicki, Carl Möhner, Barbara Rütting en Horst Hächler.

Duitse legers strijden tegen Joegoslavische partizanen. Een Duitse vrouwelijke arts (Schell) raakt in hun handen. De partizanen dwingen haar hen te helpen. Duitse krijgsgevangenen beschuldigen haar van verraad. Als zij eindelijk zou kunnen vluchten, besluit zij toch onder het vuur van partizanen en Wehrmacht door, de verzetsstrijders hun medicamenten te brengen. Dat kost haar het leven. Käutner maakte na een reeks mislukkingen met Oostenrijks geld een goedkope film in Joegoslavië. Het werd een commerciële 'come-back' in Duitsland die Schell wereldberoemd maakte. Tito gaf zijn officiële zegen aan de film en Wicki liet horen dat hij zijn carrière aan Käutner te danken had door zijn rol in deze film. Sommige sentimentaliteiten bederven helaas de film enigszins. Het scenario is van regisseur Käutner en Norbert Kunze. Het camerawerk is van Elio Carniel.

Die Letzte Brucke

1954 | Oorlogsfilm

Oostenrijk 1954. Oorlogsfilm van Helmut Käutner. Met o.a. Bernhard Wicki, Barbara Rütting, Maria Schell en Barbara Rüttingen.

De Duitse verpleegster Helga raakt in 1943 in handen van de Joegoslavische partizanen die strijden tegen de Duitse Wehrmacht. Aanvankelijk gedwongen tot medische diensten raakt zij er steeds meer van overtuigd dat haar verzorgende taak boven alles gaat, ook boven haar nationaliteit.

Tagebuch einer Verliebten

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Josef von Baky. Met o.a. Maria Schell, O.W. Fischer, Margarete Haagen, Franco Andrey en Ernst Schröder.

De slippertjes en flirtpartijen van haar man hangen Barbara de keel uit. Ze stapt op en komt toevallig een jeugdvriend tegen. Met dit soort onbenullige komedies van het sterduo Schell/Fischer trachtte men het Duitse volk de oorlogs-ellende te laten vergeten ('Reden wir nicht mehr davon'). Scenario van Johannes Mario Simmel en Emil Burri naar de roman Ich an Mich van Dinah Nelken. Camerawerk van Oskar Schnirch.

Solange du da bist

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Harald Braun. Met o.a. Maria Schell, O. W. Fischer, Hardy Krüger, Paul Bildt en Brigitte Horney.

Een ongelooflijk succes aan de kassa was dit damesdrama over een figurante die haar biografie schreef, waarna zij zelf de hoofdrol in de verfilming ervan mag spelen, wat haar grote psychische problemen bezorgt. Het kwasibetoog over het echte leven en het nagespeelde is niet alleen ongelooflijk rommelig geregisseerd, maar ook uiterst hypocriet verwoord.

Der Träumende Mund

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Josef von Báky. Met o.a. Maria Schell, Otto Wilhelm Fischer en Fritz van Dongen.

Van Dongen (terug uit Amerika waar hij onder andere boeven speelde in Tarzanfilms als Philip Dorn) als de gelijktijdige tweede man in Schell's leven. Alles loopt héél braaf af. Bah.

So Little Time

1952 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk 1952. Oorlogsfilm van Compton Bennett. Met o.a. Maria Schell, Marius Goring, Gabrielle Dorziat, Barbara Mullen en John Bailey.

Schell wordt als aristokratische pianiste in een bezet België verplicht nazi-kolonel Goring, waar zij van houdt, te verraden. Traag orlogsmelodrama gebaseerd op Noelle Henry's roman Je ne suis pas une héroine.

Bis wir uns wiedersehn

1952 | Drama

Duitsland 1952. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Karl Ludwig Diehl, O.W. Fischer en Maria Schell.

De jonge, ernstig zieke Pamela beleeft tijdens een vakantie op een eiland de liefde van haar leven met de charmante Paul Mayhöfer. Door een misverstand raakt Pamela Paul kwijt: de man moet voor de politie vluchten nadat in zijn casino bedrog vastgesteld is. Door een toeval ontmoeten de twee elkaar opnieuw, maar ook deze keer wordt de relatie al snel verstoord

Bis wir uns wiedersehen

1952 | Romantiek, Drama

Duitsland 1952. Romantiek van Gustav Ucicky. Met o.a. Maria Schell, O.W. Fischer, Karl Ludwig Diehl, Josef Sieber en Eugen Dumont.

Het weerzien tussen Pamela, een ten dode opgeschreven jonge vrouw, en Paul, de enige man op wie ze ooit verliefd was. Herinneringen komen boven en de twee worden wederom verliefd. Hun liefde wordt echter bemoeilijkt door het feit dat Paul voortvluchtig is. Een smartlap rondom het in de jaren 1950-'60 in Duitsland populaire duo Schell/Fischer. Het dramatische einde zal vooral bij Boeketreeksliefhebbers hoge, en natte ogen gooien. Het scenario is van Eberhard Kleindorff en Johanna Sibelius. Het camerawerk is van Hannes Staudinger en Gunther Anders.

The Magic Box

1951 | Biografie, Drama

Verenigd Koninkrijk 1951. Biografie van John Boulting. Met o.a. Robert Donat, Margaret Johnston, Maria Schell, Richard Attenborough en Robert Beatty.

Het was de Engelsman William Friese-Greene die zijn 'chronofotografische' camera liet patenteren onder nummer 10131, op 21 juni 1889. Hij had daarmee jaren eerder bewegende beelden - film - dan Thomas Edison en de broers Lumière, die de geschiedenis ingingen als de grote pioniers van cinema. Als om die historische misser in een keer recht te zetten werkten tientallen bekende Britse acteurs onderbetaald mee aan de knappe biografische film over Friese-Greene, The Magic Box. Zo speelt de grote Laurence Olivier een toevallig passerende agent die de eerste film vertoond krijgt van Friese-Greene (Donat). Maar voor het zover is moet de fotograferende uitvinder veel teleurstellingen doorstaan.

Gottesmühlen

1951 | Drama

Zwitserland 1951. Drama van Sigfrit Steiner. Met o.a. Heinrich Gretler, Maria Schell, Adolf Manz, Sigfrit Steiner en Willy Frey.

Naar het volksstuk Steinbruch, van Steiner, ontstond deze slechte, typische jaren vijftig folklorefilm. Een ex- gedetineerde keert naar zijn Zwitserse geboortedorp terug en wordt door iedereen vijandig bejegend. Pas nadat een meisje, dat later zijn natuurlijke dochter blijkt te zijn, genegenheid voor hem heeft opgevat, wordt hij weer in de gemeenschap opgenomen. Opmerkelijk: Schell in haar eerste filmrol.

Dr. Holl

1951 | Drama, Komedie

Duitsland 1951. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Dieter Borsche, Maria Schell, Heidemarie Hatheyer, Carl Wery en Otto Gebühr.

Om een ongeneeslijk zieke patiënte te troosten, trouwt haar huisarts met haar. Zijn verloofde heeft er alle begrip voor, en dat blijft ze nota bene houden als de arts een serum ontwikkelt waarmee zijn vrouw toch nog in leven kan blijven. Een damesdrama volgens Duits-sentimenteel recept.

Es kommt ein Tag

1950 | Historische film, Drama

Duitsland 1950. Historische film van Rudolf Jugert. Met o.a. Dieter Borsche, Maria Schell, Lil Dagover, Gustav Knuth en Herbert Hübner.

Schell in één van haar trouwhartige, oersentimentele rollen van een Frans meisje dat verliefd is op een Duitse soldaat in de oorlog van 1807. De Duitse soldaat doodde echter haar Gaston. Schells tranen maken het verloop van het verhaal er niet geloofwaardiger op.

Der Engel mit der Posaune

1948 | Historische film, Muziek

Oostenrijk 1948. Historische film van Karl Hartl. Met o.a. Paula Wessely, Attila Hörbiger, Paul Hörbiger, Hedwig Bleibtreu en Helene Thimig.

Gebaseerd op Ernst Lothar's roman wordt er in typisch Weense filmsfeer een verslag gegeven van de klavecimbelbouwende familie Alt aan het einde van de vorige eeuw. De film werd zo'n kassucces dat de Britse producent Alexander Korda Hartl naar Engeland liet komen voor een Engelse versie: THE ANGEL WITH THE TRUMPET.

Cimarron

1860 | Western

Verenigde Staten 1860. Western van Anthony Mann. Met o.a. Anne Baxter, Maria Schell en Glenn Ford.

Gebaseerd op Ernst Lothar's roman wordt er in typisch Weense filmsfeer een verslag gegeven van de klavecimbelbouwende familie Alt aan het einde van de vorige eeuw. De film werd zo'n kassucces dat de Britse producent Alexander Korda Hartl naar Engeland liet komen voor een Engelse versie: THE ANGEL WITH THE TRUMPET.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Maria Schell op televisie komt.

Reageer