Pierre Vernier

Acteur

Pierre Vernier is acteur.
Er zijn 54 films gevonden.

La douce empoisonneuse

2014 | Komedie

Frankrijk 2014. Komedie van Bernard Stora. Met o.a. Line Renaud, Nicolas Lumbreras, Pierre Vernier, Doudou Masta en Pierre Yvon.

De 80-jarige Clémence financiert tegen wil en dank haar luie neefje Charlie. Maar als deze thuiskomt met twee vrienden, die allesbehalve lievertjes zijn, gaat Clémence in de tegenaanval.

Raboliot

2008 |

Frankrijk 2008. Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Thierry Frémont, Aurélie Bargème en Pierre Vernier.

De 80-jarige Clémence financiert tegen wil en dank haar luie neefje Charlie. Maar als deze thuiskomt met twee vrienden, die allesbehalve lievertjes zijn, gaat Clémence in de tegenaanval.

Jaurès, naissance d'un géant

2005 | Biografie, Drama

Frankrijk 2005. Biografie van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Philippe Torreton, Valérie Kaprisky, Frédéric van den Driessche, Pierre Vernier en Florence Pernel.

Eerste film over het leven en werk van Jean Jaurès (1859-1914), medeoprichter van de Franse socialistische partij en het socialistische dagblad L'Humanité. Acteur Philippe Torreton verbeeldt de gepassioneerde volksintellectueel die op 33-jarige leeftijd de kant kiest van de arbeiders nadat het leger met geweld probeerde de massale stakingen te breken. Historicus en Jaurès-kenner Jean-Pierre Rioux prees de sfeer van de film maar zette vraagtekens bij de centrale rol die Jaurès wordt toebedeeld in de oprichting van de partij.

Victoire ou la douleur des femmes : Printemps 1954

2000 | Drama

Frankrijk 2000. Drama van Nadine Trintignant. Met o.a. Marie Trintignant, Marina Vlady, Sergio Castellitto, Sabine Haudepin en Jean-Michel Fete.

We schrijven juni 1954. Victoire (Trintignant) is gynaecologe. In haar armen sterft een baby aan ondervoeding. Ze trekt zich het lot aan van de moeder, Ad[KA2]ele Bratt (Teboule). Deze is vijfentwintig, heeft nog vier kinderen, maar geen echtgenoot. De marginale vrouw moet voor de rechter verschijnen. Tijdens het proces onmoet Victoire Gianni Fizzi (Castellitto), een journalist die zich steeds heeft ingezet voor de strijd der feministen. Toch blijft ze hopen op de terugkeer van Nicolas (Fete). Ze is ervan overtuigd dat deze nog in leven is. Ze komt in contact met enkele vrouwen met wie ze de eerste organisatie opricht voor gezinsplanning. We zijn midden jaren 1950 op het moment dat de strijd van de vrouw concrete vormen aanneemt en de eerste resultaten boekt. Ook dit tweede deel van de feministische trilogie staat op een hoog niveau, met prachtrollen van Trintignant en Vlady. Yves Belaubre, Évelyne Pisier, Éva Darlan en Marie & Nadine Trintignant bewerkten de roman van Gilbert Schlögel tot scenario. Fraaie fotografie van Patrick Blossier. Stereo.

Sous le sable

2000 | Drama

Frankrijk/Japan 2000. Drama van François Ozon. Met o.a. Charlotte Rampling, Bruno Cremer, Jacques Nolot, Alexandra Stewart en Pierre Vernier.

Toen François Ozon acht was maakte hij op vakantie mee dat een oudere man de zee in ging en niet meer terugkwam, zijn (Nederlandse) vrouw achterlatend. Wat gebeurde er daarna met die vrouw? Kan men rouwen zonder een lijk? Scenarist/regisseur Ozon vroeg het zich af en maakte er Sous le sable over. Het wonderkind alias enfant terrible van de Franse cinema gooide zijn gebruikelijke spierballenstijl helemaal om en liet gerenommeerd actrice Charlotte Rampling heel gewoon spelen in alledaagse settings, vaak zelfs zonder muziek. Met indrukwekkend resultaat. Na Sous le sable ging Ozon huppelend verder waar hij gebleven was met controversiële en uitzinnige films (8 Femmes, 5 x 2).

Joséphine, ange gardien : Une santé d'enfer

1999 | Komedie, Fantasy

België/Frankrijk 1999. Komedie van Henri Helman. Met o.a. Mimie Mathy, Elisabeth Vitali, Eva Mazauric, Gabrielle Forest en Yvon Back.

Engelbewaarster Jos[KA1]ephine (Mathy) arriveert in een textielfabriek waar de werkomstandigheden alles behalve gezond te noemen zijn. De bedrijfsarts Camille Monin (Vitali) stelt bij steeds meer werkneemsters een longziekte vast, maar deze weigeren immer weer verder onderzoek uit angst hun werk te verliezen. Camille is ervan overtuigd dat het oplosmiddel DH4, dat gebruikt wordt om textiel te verven, de oorzaak is. Al jaren voert ze een bittere strijd om dit te laten verbieden, temeer daar ze ervan overtuigd is dat de dood van haar moeder hieraan te wijten is. Maar steeds weer vangt ze bot, niemand wil naar haar luisteren. Tot Joséphine haar hulp aanbiedt tenminste. Een aartsengel werpt zich in de arena van de chemische vergiftiging. Een edele strijd in een warme, humane film met een hartveroverd personage in de hoofdrol. Je neemt enkele onlogische plotwendingen er gerust bij om de onbetaalbare Mathy aan het werk te zien. Als wat meer politiekers zich door zulk een personage zouden laten leiden zou onze wereld er veel mooier uitzien. Marie Hélène Saller en Hélène Woillot schreven het scenario. Fotografie is van Bernard Malaisy. Stereo.

Le clone

1997 | Sciencefiction, Komedie

Frankrijk 1997. Sciencefiction van Fabio Conversi. Met o.a. Elie Semoun, Dieudonné Mbala, Smadi Wolfmann, Axelle Abbadie en Pierre Vernier.

Thomas (Semoun) heeft alle redenen om gelukkig te zijn. Hij is getrouwd met de oogverblindende Victoria (Wolfmann) en ze hebben een schat van een dochtertje. Victoria heeft echter een rivaal: het werk van haar man. Thomas wordt helemaal in beslag genomen door de ontwikkeling van een revolutionair computerprogramma dat de verlegenheid wegneemt. Op een avond ontdekt hij een virtueel personage: L[KA1]eo (Mbala), zijn alter- ego, die een volmaakt mens blijkt te zijn. Thomas zou nooit hebben kunnen bevroeden dat een fictieve mens eigen initiatief zou kunnen ontwikkelen, want Léo wil ten koste van alles aan het beeldscherm ontsnappen. De eerste speelfilm van Semoun en Mbala, specialisten in absurde sketches. De film is inderdaad ook te gek en deelt knipoogjes uit naar allerlei bekende genres en films. De rolprent mist echter het juitste ritme. Het duo heeft teveel verschillende vondsten uitgeprobeerd, waardoor het resultaat onsamenhangend is geworden en opgedeeld is in geslaagde en minder geslaagde grappen. Het scenario is van regisseur Conversi, Michel Hazanavicius en Alexandre Pesle. Fotografie is van Bruno de Keyser. De film duurt te lang.

Le bonheur est un mensonge

1997 | Komedie, Drama

Frankrijk 1997. Komedie van Patrick Dewolf. Met o.a. Michel Aumont, Yvon Back, Sophie Aubry, Pierre Vernier en Léa Bouanich.

Antoine Fontaine (Back), een Franse jazzproducent in New York, ligt al tien jaar overhoop met zijn vader Charles (Aumont), een tirannieke fabrieksdirecteur. Wanneer Antoine verneemt dat zijn vader een hartaanval heeft gehad, keert hij naar Frankrijk terug in een poging zich met zijn vader te verzoenen. Om zijn vader niet te ergeren vertelt Antoine hem wat die graag wil horen: dat hij getrouwd is en een zoontje heeft. Wanneer Charles schoondochter en kleinzoon wil ontmoeten huurt Antoine een actrice, Betty (Aubry) met kind Juju (Bouanich) in. Alles zou probleemloos verlopen ware het niet dat Charles' hartaanval geveinsd was en Juju eigenlijk een meisje is. Lichtvoetige tragi- komedie, geschreven door Florence Philipponnat, die voorspelbaar op happy end eindigt.

Le Rouge et le Noir

1997 | Romantiek, Historische film, Drama

Frankrijk/Duitsland/Italië 1997. Romantiek van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Carole Bouquet, Judith Godrèche, Claude Rich, Bernard Verley en Pierre Vernier.

De slim gecaste Kim Rossi Stuart - die de rol speelt van timmermanszoon Julien Sorel - is zo'n onmiskenbaar mooie jongen, denk aan het type prins William, dat het al vanaf het begin op z'n minst twijfelachtig is of hij ooit priester zal worden. Zelfs al lijkt iedereen, hijzelf incluis, daar van uit te gaan. Als onbedoeld rokkenjager heeft hij in ieder geval een gouden toekomst. Sorel zelf laat zijn ware kwaliteiten in deze eerste aflevering nog zo'n beetje in het midden. Wie 'Le rouge et le noir' nog helder 'op het netvlies heeft', weet wat er gaat volgen, al valt er hier en daar nog wel wat nieuws te beleven. Met fraai versneden beelden, geraffineerde close-ups en een muziekje op z'n tijd levert regisseur Verhaeghe appetijtelijk en eigentijds kostuumwerk af. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Henri Stendhal.

Les misérables

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Michel Boujenah, Alessandra Martines, Salomé Lelouch en Annie Girardot.

Lelouch die zijn eigen scenario schreef, verplaatste het epoque-verhaal van Victor Hugo naar de 20e eeuw. Belmondo speelt met verve een drievoudige rol: de chauffeur Henri Fortin die vlak na de eeuwwisseling in 1900 ten onrechte wordt veroordeeld, diens analfabete zoon Roger en verweerde Jean Valjean. De actie gaat dan naar de jaren 1930 en WO II (1939-45).

L'avocate : Linge sale en famille

1995 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1995. Misdaad van Philippe Lefebvre. Met o.a. Corinne Dacla, Nathalie Cardone, Bernard Freyd, François Marthouret en Agnès Regolo.

Voor het assisenhof van Bouches-du-Rh[KA4]one verdedigt advocate haar cli[KA3]ent Dacla Cardone. De jonge vrouw wordt ervan beschuldigd met voorbedachte rade een oude rijke man vergiftigd te hebben met de medeplichtigheid van diens zoon. Dacla gelooft in de onschuld van haar cli[KA3]ente, temeer wanneer eensklaps Odent verschijnt, de schoonzoon, die het spel van de gerechtigheid komt meespelen. De Franse Perry Mason is weer in volle actie. Alle routine- gegevens worden mooi gemanipuleerd om uiteindelijk tot de `verhelderende` waarheid te komen. Het wordt allemaal mooi voorgesteld, maar je hebt het al zo dikwijls (veel beter) gezien en iets origineel moet je niet verwachten in dit scenario van Jean-Claude Sussfeld, Aude Blanchard en Lefèbvre. Fotografie van Gérard Vigneron. Formaat 16/9.

L'avocate : Le prix d'une vie

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Philippe Lefebvre. Met o.a. Corinne Dacla, Irène Tassembedo, Patrick Chauvel, Richard Guedj en Jacques Hansen.

Op een grote bouwwerf wordt koortsachtig gewerkt en de veiligheidsvoorschriften worden niet steeds stipt opgevolgd. Tot het drama toeslaat. Een arbeider wordt gedood wanneer een voertuig kapseist. De firma Gotam, verantwoordelijk voor de bouwwerken, stuurt vlug een vertegenwoordiger naar Tassembedo, de weduwe van het slachtoffer. Het is hun bedoeling om deze vrouw van Malinese origine een brief te laten tekenen waarin ze verklaart van elke gerechtelijke vervolging af te zien, in ruil voor een luttele schadevergoeding. Wanneer advocate Dacla hiervan hoort komt ze in actie. Een actueel thema dat op boeiende wijze verwerkt werd met de nadruk op het gebrek aan kennis van de rechten door het gemiddelde publiek en de uitbuiting van arbeiders. Lijkenpikkers als de firma Gotam uit de film zijn van alle tijden en zonder nationaliteit. Het scenario van Jean-Claude Sussfeld, Aude Blanchard en Lefèbvre is echter uiterst conventioneel en zit vol clichés. Fotografie van Gérard Vigneron.

L'avocate : Délit de fuite

1995 | Mysterie, Misdaad, Drama

Frankrijk 1995. Mysterie van Philippe Lefebvre. Met o.a. Corinne Dacla, François Marthouret, Sylvie Granotier, Véronique Silver en Rose Thiery.

Dr. Fabert (Marthouret), een bekend chirurg uit Marseille, wordt ervan beschuldigd een voetganger te hebben doodgereden, en zou na het ongeval zijn doorgereden. Hoewel de bewijzen tegen hem spreken en zijn auto zonder twijfel bij een aanrijding betrokken was, zegt Fabert onschuldig te zijn. Zijn advocate Laura Morelli (Dacla) gaat hem verdedigen. Ze ontdekt dat haar cliënt iemand beschermt. Redelijk boeiende kijk achter de schermen van de Franse rechtbank, waarbij echter geen enkel cliché werd gemeden. Hierdoor beperkt deze reeks, waarvan er nog acht episodes volgden, zich tot genreliefhebbers. Het scenario van Jean-Claude Sussfeld, Aude Blanchard en regisseur Lefèbvre bevat meer dialogen dan actie. Het camerawerk is van Gérard Vigneron. Aflevering 1 van het eerste seizoen, nummer 1 van 8. 16/9.

Un si bel orage

1994 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1994. Romantiek van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Laure Marsac, Jean-Philippe Écoffey, Christopher Thompson, Bernard Verley en Laure Duthilleul.

In Frankrijk rond 1780 brengen Antoine de Cherchery (Ecoffey) en Renaud de Saint-Pons (Thompson), twee soldaten van het leger van de koning, een weggelopen paard terug naar de Markies De Tallert (Verley). Daar maken ze kennis met diens dochter Claire (Marsac). De twee vrienden laten een grote indruk na bij de markies. Voor Claire liggen de zaken anders: de mannen zijn zo verschillend dat ze voor haar samen één enkele persoonlijkheid vormen. Ze gaat een relatie aan met allebei en kan niet kiezen. Als ze zwanger wordt komt ze in een moeilijke positie. Ontspannend kostuumdrama dat een goed beeld geeft van de losbandige zeden van het Frankrijk kort voor de revolutie. De acteurs passen uitstekend in hun rol, maar naar het einde toe wordt het een beetje te sentimenteel. Pierre Moustiers baseerde het scenario op zijn eigen roman. Sfeervolle fotografie van Gérard Vigneron.

Pour l'amour de Thomas

1994 | Drama

Canada/Frankrijk 1994. Drama van Claude Gagnon. Met o.a. Brigitte Fossey, Matthieu Rozé, Marie Tifo, David La Haye en Claude Gauthier.

De veertig-jarige Fossey is een mooie vrouw. Ze is een succesvolle architecte die zich vijftien jaar geleden in Parijs vestigde nadat ze haar man, de Quebecois Arcand, verlaten had. Ze hebben samen een zoon (Rozé) die hemofiliepatiënt is. Hij betekent alles voor haar. Op een dag stelt de dokter vast dat de jongen seropositief is. Omdat hij nog jong is, verzet hij zich met al zijn levenslust tegen zijn ziekte en tracht het beste te maken van de tijd die hem nog rest. Houd de zakdoeken binnen handbereik als je kijkt, want al het mogelijke sentiment dat je bij dergelijke films mag verwachten, wordt aangesleept. Fossey redt met haar doorleefde spelprestatie de film van de ondergang. Het intimistische, maar huilerige, scenario van Mireille Lanteri en regisseur Gagnon is gebaseerd op een verhaal van Michèle Letellier. Voor de fotografie tekende Alain Dupras.

Les cinq dernières minutes: Scaramouche

1993 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1993. Misdaad van Jean-Jacques Kahn. Met o.a. Pierre Santini, Pierre Hoden, Danièle Lebrun, François Marthouret en Pierre Vernier.

In het Parijse Bois de Vincennes laat om vijf uur 's ochtends een dief zijn oog vallen op een prachtige Alfa Romeo. Hij rommelt wat aan het portierslot en vindt achter het stuur een man met opengesneden keel. De taak van commissaire Massard (Santini) en zijn assistent Antoine Barrier (Hoden) is niet gemakkelijk: er is geen enkel spoor, geen enkele aanwijzing, zelfs geen vingerafdruk. Wel valt hun oog op een button van de schermschool Gaillac in de revers van de jas van het slachtoffer. Deze button zo blijkt later, werd in zeer beperkte oplage geproduceerd ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de club. De commissaris ontrafelt na heel wat valse sporen een goed bewaard geheim, dat de huurders van een oud, bizar hotelletje langdurig heeft beschermd. Knappe schermsequenties in het goed opgebouwde scenario van regisseur Kahn, dat gebaseerd is op een idee van Marc Behm en Françoise Romand. Het camerawerk is van Jean- Bernard Aurouet. Aflevering nummer 79 van de serie 'Les cinq dernières minutes'. Er zouden er nog twee volgen. Daarna was het afgelopen met deze serie, die in 1975 was begonnen. Mono.

Embrasse-moi vite!

1993 | Romantiek

België/Frankrijk 1993. Romantiek van Gérard Marx. Met o.a. Ben Cross, Grace De Capitani, Pierre Vernier, Yves Lecoq en Sophie Bouilloux.

Mode-ontwerpster Marie Chevasson (De Capitani) ontmoet op een feestje de Amerikaanse zakenman Ken MacFerson (Cross), een zakenrelatie van haar echtgenoot Paul Durieu (Vernier). De jongste tijd vindt ze dat Paul te weinig belangstelling voor haar koestert, maar toch staat ze perplex als diens advocaat haar meldt dat Paul de echtscheiding heeft aangevraagd. Ze beseft dat, als ze akkoord gaat, ze zelf geruïneerd is. Paul wil nl. zijn aandelen in Marie's zaak verkopen aan Ken. Het komt tot een oorlog tussen Marie en Ken. Zwakke relatiekomedie in typisch boertige Franse stijl die zelfs de spirituele dialogen mist die dit soort films gewoonlijk sieren. Cross wist duidelijk niet wat er allemaal van hem verwacht werd en De Capitani kan het alleen niet redden. Virginie Brac baseerde het scenario op een verhaal van Frédéric Sauvagnac. Gefilmd in Brussel door Jimmy Glasberg.

Embrasse moi vite

1993 | Komedie

Frankrijk/België 1993. Komedie van Gérard Marx. Met o.a. Ben Cross, Grace de Capitani, Pierre Vernier, Yves Lecoq en Sophie Bouilloux.

Dank zij het kapitaal van haar man, Lecoq, heeft De Capitani een internationaal bekend modehuis weten uit te bouwen. Alles loopt gesmeerd, tot op de dag dat de advocaat van haar man belt. Lecoq wil de echtscheiding aanvragen en gaat de zaak verkopen aan een Engelse zakenman, Cross. de Capitani is de wanhoop nabij, te meer omdat Cross alles belichaamt waar zij een hekel aan heeft: de arrogantie van het geld en de bevalligheid van een charmeur. Een sprankelende komedie met een ontwapenende De Capitani en een hartveroverende Cross, die ons een blik gunnen achter de schermen van de financiële en de modewereld. Vooral vrouwen zullen volop genieten van dit scenario, geschreven door Virginie Brac, naar een verhaal van Frédéric Sauvage. Jimmy Glasberg tekende voor de fotografie.

Association de bienfaiteurs

1993 | Avonturenfilm

Frankrijk 1993. Avonturenfilm van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Hanna Schygulla, Bruce Myers, Laure Duthilleul, Frédéric Deban en Marie Bunel.

Schygulla, schrijfster van mysterieverhalen, heeft zich in een rustig Provence-dorpje gevestigd. Wanneer de beroemde maar lawaaierige Rallye-de-Provence door het dorpje wil trekken, weet zij als milieubewuste vrouw op slinkse wijze de route te veranderen, en zo komt ze in contact met de geheimzinnige milieu- organisatie uit de titel. Serie in zes delen (van telkens 52m), die op min of meer geestige wijze de lotgevallen vertelt van een organisatie die het opneemt tegen milieuverontreinigende industriëlen, listige projectontwikkelaars etc. De scenario's zijn professioneel geschreven door Jean-Claude Carrière, en Schygulla heeft een flinke weg afgelegd - niet helemaal in haar voordeel - sinds zij de favoriete actrice was van Rainer Werner Fassbinder.

L'inconnu dans la maison

1992 | Thriller, Drama

Frankrijk 1992. Thriller van Georges Lautner. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Cristiana Réali, Sébastien Tavel, Renée Faure en François Perrot.

Advocaat Loursat (Belmondo) verdrinkt iedere avond zijn verdriet over de zelfmoord van zijn echtgenote. Hij heeft al tien jaar niet meer gepraat met zijn dochter Isabelle (Réali), die hem de schuld geeft van de dood van haar moeder, maar toch nog thuis woont. Dan, op een avond, klinkt er een schot en valt er een dode. De moordenaar is waarschijnlijk de vriend van Isabelle, denkt de politie. Loursat besluit hem te verdedigen. Lautner bewerkte een roman van Simenon tot een degelijke, boeiende rechtbankthriller.

Betty

1992 | Drama

Frankrijk 1992. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Marie Trintignant, Stéphane Audran, Jean-François Garreaud, Yves Lambrecht en Christiane Minazzoli.

Een jonge dronken vrouw komt als een verzopen kat een bar binnen. Het enige wat ze wil is drinken en roken. Een rijke weduwe biedt haar een slaapplaats aan. Intrigerende karakterstudie, naar een boek van Georges Simenon uit 1960, ontbeert een hechte plotstructuur. In flashbacks krijgen we slechts flarden informatie over de mistroostige Betty. Mooie rollen van Trintignant en Chabrols echtgenote Audran. De meeste mannenrollen zijn minder doortekend, met name die van Garreaud als exploitant van een nachtrestaurant. Alsof Chabrol - die het scenario schreef - bij de mannenrollen z'n interesse verloor.

There's A Man In Your Bed Mama

1989 |

1989. Coline Serreau. Met o.a. Muriel Combeau, Gilles Privat, Pierre Vernier, Firmine Richard en Maxime Leroux.

Een jonge dronken vrouw komt als een verzopen kat een bar binnen. Het enige wat ze wil is drinken en roken. Een rijke weduwe biedt haar een slaapplaats aan. Intrigerende karakterstudie, naar een boek van Georges Simenon uit 1960, ontbeert een hechte plotstructuur. In flashbacks krijgen we slechts flarden informatie over de mistroostige Betty. Mooie rollen van Trintignant en Chabrols echtgenote Audran. De meeste mannenrollen zijn minder doortekend, met name die van Garreaud als exploitant van een nachtrestaurant. Alsof Chabrol - die het scenario schreef - bij de mannenrollen z'n interesse verloor.

Romuald et Juliette

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Coline Serreau. Met o.a. Daniel Auteuil, Firmine Richard, Pierre Vernier, Maxime Leroux en Gilles Privat.

Romuald is de jonge president-directeur van een onderneming; hij woont alleen in een gigantisch huis in een mooie wijk en hij mag zich gelukkig prijzen dat hij een blanke Fransman is. Juliette is zwart, niet meer zo jong, en woont in een goedkope huurflat met haar vijf kinderen, waarvan er geen een dezelfde vader heeft. Zij maakt 's nachts het bedrijf van Romuald schoon. Deze laatste raakt diep in de problemen en Juliette gaat hem helpen bij het zoeken naar een oplossing. Serreau oefent zware kritiek uit op het mislukte Franse sociale systeem in wat op het eerste gezicht een komedie is. Wat langdradig, maar toch goed en scherpzinnig. Het scenario is van Coline Serreau. Het camerawerk is van Jean-Noel Ferragut.

À gauche en sortant de l'ascenseur

1988 | Komedie, Drama

Frankrijk 1988. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Pierre Richard, Richard Bohringer, Emmanuelle Béart, Fanny Cottençon en Jean-Michel Dupuis.

Gérard Lauzier bewerkte zijn toneelstuk L'amuse- gueule tot scenario. Een vaudeville vol wrange grappen, persoonsverwisselingen en achtervolgingen volgens de beste tradities van het genre. Zeer goed, maar enigszins overdreven acteerwerk. Molinaro maakte er geen verfilmd toneel van en het resultaat is vrij vermakelijk. Het camerawerk is van Robert Fraisse.

L'itinéraire d'un enfant gâté

1988 | Drama, Komedie

Duitsland/Frankrijk 1988. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Richard Anconina, Daniel Gélin, Lio en Béatrice Agenin.

Ondanks zijn succes heeft Sam 'de leeuw' genoeg van het bedrijfsleven. Hij ensceneert een auto-ongeluk, waarna hij verdwijnt om met valse papieren door de wereld te trekken. Als hij in verre landen hoort dat zijn bedrijf op het punt staat failliet te gaan, probeert hij via een tussenpersoon weer een vinger in de pap te krijgen. Er is ons met deze film een 'nieuwe Belmondo' beloofd, maar dat stelt niet veel voor - zomin als de hele film. Weliswaar exotische camerawerk van Jean Yves Le Mener. Lelouch blinkt slechts uit op het terrein van de intimiteit. In de Duitsland uitgebrachte 'helft' van de coproductie is 4m korter.

Berthe

1988 | Familiefilm, Drama

Frankrijk 1988. Familiefilm van Claude Santelli. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Pierre Vernier, Michel Duchaussoy, Michel Aumont en Stéphane Jobert.

Verfilming van een van de verhalen van Guy de Maupassant uit Contes de la Bécasse. Maupassant schreef veel wrede en harde verhalen over de jeugd. In dit verhaal gaat het om een debiel meisje en een arts die probeert haar te helpen. Gevoelig en op een indringende manier verfilmd, zonder sentimentaliteit. De sfeer van het kasteel en het gedrag van de bewoners worden op een poe[KA3]tisch-realistische manier weergegeven.

Cours privé

1986 | Drama, Thriller

Frankrijk 1986. Drama van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Elizabeth Bourgine, Michel Aumont, Xavier Deluc, Sylvia Zerbib en Emmanuelle Seigner.

Jeanne, een verleidelijke lerares op een privé- instelling, komt in opspraak door anonieme brieven en foto's van pornografische aard. Eenmaal ontslagen heldert zij de zaak op en blijkt de directeur - verliefd op haar en afgewezen - de hoofdschuldige te zijn. Hij pleegt zelfmoord en Jeanne kan haar carrière op een andere school weer oppakken. Een interessant scenario en goede spelers, maar de regisseur kon zijn thema niet de baas. Scenario van regisseur Granier-Deferre, Jean-Marc Roberts en Christopher Frank naar het verhaal Portrait craché van Frank.

La berlue

1985 | Komedie

Frankrijk 1985. Komedie van Georges Folgoas. Met o.a. Patrick Préjean, Claire Maurier, Pierre Vernier, Denise Virieux en Olivier Rodier.

Een tv-bewerking van de achtste komedie van het duo Bricaire en Lasaygues. Hij werd voor het eerst in 1984 in Parijs opgevoerd en was een groot succes. Deze geschiedenis over een jongeman die op zoek gaat naar zijn moeder, die toen hij nog klein was onder duistere omstandigheden verdween, is vooral de moeite waard vanwege de stortvloed aan onverwachtse wendingen en de dialogen. Een overeenkomstige regie.

Le Marginal

1983 | Actiefilm, Thriller, Misdaad

Frankrijk 1983. Actiefilm van Jacques Deray. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Henry Silva, Claude Brosset, Pierre Vernier en Roger Dumas.

Belmondo is 'Le Marginal', een randfiguur binnen het politieapparaat die zijn werk doet onder het motto: geen arrestatie, geen advocaat, geen proces. Met de gebeitelde glimlach in het vlezige gezicht en een gezonde dosis sarcasme baant hij zich een weg door de Franse onderwereld met een drugsdealer als doelwit en wraak als motivatie. Alleen de mening van God telt en die lijkt een hoop door de vingers te zien als Belmondo per vuurrode Talbot, Renault 18 GTL, opgefokte Ford Mustang én helikopter ten strijde trekt. Vlak als een remschijf maar uiterst vermakelijk.

L'ami de Vincent

1983 | Drama, Komedie

Frankrijk 1983. Drama van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Philippe Noiret, Jean Rochefort, Jane Birkin, Fanny Cottençon en Marie Dubois.

Een als rokkenjager te boek staande trompettist van een revue-orkest wordt getroffen door een wraakactie vanwege een vroegere geliefde. Hij vraagt de met hem bevriende dirigent uit te vinden welke vrouw uit zijn verleden erachter kan zitten. De wie-is-de-dader-structuur is vooral de aanleiding voor een indirecte nadere verkenning van de relatie tussen de twee mannen, maar deze gaat niet erg diep en biedt weinig verrassingen. De gastrollen die door een aantal top-actrices worden gespeeld, bieden staaltjes van bravoure-acteren, maar nauwelijks meer dan dat. Fabian, als de stabiele dirigentenechtgenote, maakt het meest indruk.

Salut j'arrive

1982 | Komedie

Frankrijk/Duitsland 1982. Komedie van Gérard Poteau. Met o.a. Pierre Jolivet, Christiane Krüger, Michèle Grignon, Michel Galabru en Judith Magre.

Een jongeman trekt na zijn dienstplicht bij een ex-vriendin in met de afspraak dat ze elk hun eigen leven zullen leiden. Ondanks de pogingen van de ouders van het meisje om ze weer te koppelen, werken ze zich ieder voor zich in de amoureuze nesten tot ze ontdekken dat ze verliefd op elkaar worden. Deze succesvolle film met `caf[KA1]e-th[KA1]e[KA4]atre`-groepen onderscheidt zich meer door spontaan spel, dan door de oorspronkelijkheid van de kluchtintrige. Navolging hiervan (met name VIENS CHEZ MOI, J'HABIE UNE COPINE) met de traditionele komieken, resulteert in afgetrapte, volstrekte middelmaat.

Qu'est-ce qu'on attend pour être heureux!

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Coline Serreau. Met o.a. Bernard Alane, Romain Bouteille, Evelyne Buyle, Laure Duthilleul en Henri Garcin.

Voor de opname van een reclamespot van 45 seconden wordt een immens aantal figuranten, dansers en technici bijeengebracht in een filmstudio. Ze komen geleidelijk aan in opstand tegen de hondse behandeling door de sponsors. Deze doeltreffende satire op de alle perken te buiten gaande discrepantie tussen reclamefilms en 'gewone' films zou misschien alleen in de filmpraktijk betrokkenen aanspreken, als Serreau en haar medewerkerscollectief de boodschap niet met zoveel talent en uitbundigheid verpakt hadden. De moeite die ze blijkbaar hadden om een slot voor de film te vinden leidt later tot enige geforceerdheid.

Josépha

1982 | Drama, Komedie

Frankrijk 1982. Drama van Christopher Frank. Met o.a. Miou-Miou, Claude Brasseur, Bruno Cremer, Catherine Allégret en Pierre Vernier.

Een middelmatig begaafd acteursechtpaar heeft een onopvallende carrière in de provincie, tot de man met zomaar een slippertje hun liefde ondergraaft. Zij vindt nieuw geluk en stabiliteit bij een solide weduwnaar, als haar ex-partner als invaller een Shakespeare-rol krijgt. Ze helpt hem door de generale repetitie en de succesvolle première heen, maar de liefde blijkt over. De scenarioschrijver bewerkte een eigen roman voor dit filmdebuut; hij geeft een treffend kijkje achter de toneelschermen en in de typische spanningen en onzekerheden van acteurs, die extra reliëf krijgen door het nuchtere onbegrip van Crémer als de weduwnaar. Zeer goede spelregie, hoewel Brasseur als Othello onvoldoende is om zijn latere succes te rechtvaardigen. De optelsom van alle kwaliteiten leverde een film op die net te weinig ambitieus is en een effect geeft van déjà-vu.

Le professionnel

1981 | Thriller, Actiefilm

Frankrijk 1981. Thriller van Georges Lautner. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Robert Hossein, Elisabeth Margoni, Jean Desailly en Cyrielle Claire.

Joss Beaumont (Belmondo) wordt door de Franse geheime dienst naar een Afrikaans land gestuurd om een dictator te vermoorden. Hij wordt gepakt en in een showproces veroordeeld tot dwangarbeid. Maar dan ontsnapt hij, en keert terug naar Parijs om het karwei af te maken en een appeltje te schillen met zijn oude superieuren. Inmiddels is de politieke wind gedraaid. Op het hoogtepunt van Belmondo's carrière als testosteronheld was hij opnieuw afwisselend charmant en très cool. De muziek van Ennio Morricone werd genomineerd voor een César.

Tendres cousines

1980 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1980. Drama van David Hamilton. Met o.a. Thierry Tevini, Anja Shüte, Elise Cervier, Jean-Yves Chatelais en Macha Méril.

Een vijftienjarige puber brengt in 1939 de zomervakantie buiten door zonder zich van de economische crisis en politieke beroeringen bewust te zijn. Hij is verliefd op een nichtje dat echter de verkering van een oudere zus verkiest, maar hij mag zich toch niet beklagen over gebrek aan aandacht van andere meisjes en jonge vrouwen. De prentbriefkaarten-aanpak van Hamilton met jonge meisjes in verschillende staten van ontkleding in dit `artistiek` wazige beelden, kreeg de steun van een iets minder wezenloos scenario (van LA DENTELLIERE-auteur Pascal Lainé) en redelijk spel van de oudere generatie, maar dat blijft bijzaak in het decoratieve prentenboek.

On n'est pas des anges...elles non plus

1980 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1980. Komedie van Michel Lang. Met o.a. Sabine Azéma, Pierre Vernier, Georges Beller, Henri Courseaux en Marie-Catherine Conti.

Een melige, langdradige romantische komedie waarin drie vrienden onbezorgd op vrouwenjacht gaan tot ze ontdekken dat het meisje op wie ze alledrie in stilte verliefd zijn op het verlanglijstje staat van een Italiaanse playboy. Voor zover er aan deze intrige al lol te beleven valt, wordt dat grondig ondergraven door het zeurderige moraliserende ondertoontje van het hypocriete geheel. Scenario van Michel Lang.

La Provinciale

1980 | Drama

Frankrijk/Zwitserland 1980. Drama van Claude Goretta. Met o.a. Nathalie Baye, Angela Winkler, Bruno Ganz, Patrick Chesnais en Dominique Paturel.

Een industrieel tekenaarster gaat van de provincie naar Parijs om werk te zoeken, maar merkt dat al haar sollicitaties ook andere 'gunsten' veronderstellen. Ze bewaart haar zelfrespect ten koste van werkeloosheid, in tegenstelling tot een jonge actrice met wie ze vriendschap sluit. De eenvoud van Bayes acteren en Goretta's minitieuze aandacht voor zogenaamde kleurloze mensen wegen niet altjd op tegen de schematische voorspelbaarheid van het scenario, al zijn er en passant treffende en genuanceerde mannenportretten die stikken in hun rolpatroon. Als Bayes tegenpool zet Winkler haar rol veel te zwaar en melodramatisch aan.

Le guignolo

1979 | Komedie, Misdaad, Actiefilm

Frankrijk/Italië 1979. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Mirella D'Angelo, Carla Romanelli, Michel Galabru en Charles Gérard.

Een internationale kunstdief krijgt in het vliegtuig naar Venetië een koffertje in handen dat een microfilm bevat. Terwijl hij met een bevriende museumsuppoost zijn culturele diefstallen voortzet, zit zowel de Franse geheime dienst als een Arabische bende achter hem aan. Deze brengt ook nog aantrekkelijke dames in het spel. Zo mogelijk absoluut dieptepunt in Belmondo's filmcarrière, waarbij iedere fantasie is uitgeschakeld en alles alleen aanleiding is om hem talloze malen eerder vertoonde stunts en grappen met onuitstaanbare bravoure te laten uitvoeren. Bij deze ergernis dwingt zelfs zijn lenigheid op gevorderde middelbare leeftijd geen respect meer af. Regisseur en medespelers kijken passief toe. Scenario van Jean Herman. Camerawerk van Henri Decae.

Madame le juge: un innocent

1978 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1978. Mysterie van Nadine Trintignant. Met o.a. Simone Signoret, Philippe Léotard, Juliet Berto, Etienne Chicot en Pierre Vernier.

In deze derde film in de serie onderzoekt rechter Signoret het geval van ontspoorde Indo-China-veteraan L[KA1]eotard die door zijn trouweloze gade Berto en haar lafhartige minnaar Chicot erin geluisd werd, toen hij de (nochthans valse) juwelen van een voormalige maintenee van wijlen koning Faroek probeerde te stelen. De spelers passen goed bij hun rol en het scenario van Patrick Modiano mag er zijn en de regie is vakkundig. Naar de personages, die bedacht werden door Raymond Thevenin.

Les chiens

1978 | Thriller, Drama

Frankrijk 1978. Thriller van Alain Jessua. Met o.a. Gérard Depardieu, Victor Lanoux, Nicole Calfan, Pierre Vernier en Gérard Séty.

De eigenaar van een kennel traint bloeddorstige, agressieve honden die hij verkoopt aan mensen die bang zijn voor gewelddelicten. De terreur van de honden wordt erger dan het te bestrijden euvel, zodat een nieuw geïnstalleerde huisarts geleidelijk aan steeds meer in verzet tegen de trainer komt. De film begint als sociale thriller, maar wordt dan een symbolische griezelfilm met steeds onduidelijker strekking. Ondanks individueel sterke scènes en rollen is de totaal-indruk onbevredigend en niet overtuigend. Scenario van André Ruellan naar een idee van regisseur Jessua. Camerawerk van Etienne Becker.

Le sucre

1978 | Drama, Thriller

Frankrijk 1978. Drama van Jacques Rouffio. Met o.a. Gérard Depardieu, Michel Piccoli, Jean Carmet, Nelly Borgeaud en Roger Hanin.

Een speculant weet een rentenier over te halen om diens kersverse erfenis te investeren in aandelen op de suikermarkt waarvan de beursnotities worden gecontroleerd door een financiële haai. Minder een sociale satire op de paniek die bij marktfluctuaties kan ontstaan dan een karikaturale karakterstudie die een reeks uitgelezen acteurs alle kansen op ongewone types geeft. Scenario van Georges Conchon en de regisseur.

Cause toujours, tu m'intéresses

1978 | Komedie

Frankrijk 1978. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Annie Girardot, Jean-Pierre Marielle, Christian Marquand, Nathalie Courval en Jacques François.

Een gescheiden veertiger draait een willekeurig telefoonnummer en krijgt een even eenzame leeftijdgenote aan de lijn. Hun gesprekken worden voortgezet, tot er een afspraak zal komen. De man aarzelt, uit angst niet te beantwoorden aan de verwachtingen, maar zoekt toch contact onder een andere identiteit. Nogal mager en voorspelbaar uitgewerkte komedie wordt gemaakt èn gebroken door het duo Girardot-Marielle dat melancholie en zelfspot goed aangeeft, maar na de zoveelste keer wordt het vervelend. Scenario van Francis Veber. Camerawerk van Gérard Hameline.

La belle Hélène

1976 | Komedie, Biografie

Frankrijk 1976. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Michel Serrault, Catherine Samié, Claudia Morin, Marco Perrin en Michèle Sand.

Het leven van Offenbach gedurende de totstandkoming van De inname van Troye, hier La Belle Hélène geheten. Meilhac en Halévy zijn de tekst aan het schrijven en hun gekrakeel met Hortense Schneider ontbreekt niet. Het is moeilijk in dit spektakelstuk historische realiteit en fantasie te onderscheiden. André Roussin schreef het scenario. Opgenomen door een weinig ambitieuze Michel Boisrond. De film biedt desondanks enig aangenaam vertier. Ook bekend onder de titel LES FOLIES OFFENBACH.

Six hommes morts

1975 | Misdaad

Frankrijk 1975. Misdaad van Jacques Nahum. Met o.a. Roger Van Hool, Pierre Vernier, Claude Degliamo, Bernard Rousselet en Jacques Duby.

Zie de andere versies voor de samenvatting. Loyaal maar schools en daarom minder dan de andere. Zoals zo veel andere romanschrijvers doet Steeman het beter in de bioscoop dan op de buis! Behoorlijk acteerwerk.

Stavisky

1974 | Drama, Historische film

Frankrijk/Italië 1974. Drama van Alain Resnais. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Charles Boyer, Anny Duperey, François Périer en Michael Lonsdale.

De oplichter en lieveling van de jet-set Stavisky is betrokken bij een financieel schandaal en komt ook door het toenemende antisemitisme steeds meer alleen te staan. In dezelfde periode (1933) is Lev Trotsky een banneling aan de C[KA4]ote d`Azur. Meer dan in een politieke analyse is Resnais ge[KA3]interesseerd in de uitzonderlijk elegante reconstructie van de periode en het portret van een raadselachtig mens (Belmondo in zijn enige echt goede rol in jaren). Scenario van Jorge Semprun.

Héroïne de Hong-Kong

1974 | Avonturenfilm, Misdaad, Thriller

Frankrijk/Duitsland 1974. Avonturenfilm van Jurgen Roland. Met o.a. Veronique Vendell, Grégoire Aslan, Pierre Vernier, Anna Peng en Li Paelz.

Een Amerikaan vecht tegen een netwerk van drugshandelaars in Azië, met op de achtergrond het Hong Kong van de toeristenfolders. Door internationaal te willen overkomen, verliest deze film elk karakter. Een film die nog wel aan te zien is, maar nauwelijks indruk maakt. Ook bekend als HONG KONG STORY; LA DEMOISELLE DE HONG-KONG en UNE CHINOISE AUX NERFS D'ACIER.

Piaf

1973 | Biografie, Muziek

Verenigde Staten/Frankrijk 1973. Biografie van Guy Casaril. Met o.a. Brigitte Ariel, Pascale Christophe, Guy Tréjean, Anouk Ferjac en Pierre Vernier.

De jeugd en eerste jaren van de carri[KA2]ere van Edith Giovanna Gassion, de latere Edith Piaf. Haar tijd in een bordeel, de periode als straatzangeres en de verantwoordelijkheid voor `pleegzusje` Momome (op wier biografie het scenario is geïnspireerd) tot en met het debuut in de music-hall A.B.C. met chansons van componist Raymond Asso. De ongeïnspireerde en vlakke regie doet de zorgvuldige opbouw van het milieu en de lokaties bijna teniet en maakt van het scenario een opsomming van feiten zonder drama. Debutante Ariel doet in de titelrol haar best zonder het beeld van de echte Piaf uit de herinnering weg te kunnen spelen. Op de geluidsband klinkt Betty Mars overtuigender zodat er nauwelijks verschil te horen is met oude plaatopnamen. Ook bekend als PIAF - THE EARLY YEARS.

Das Mädchen von Hong Kong

1973 | Avonturenfilm, Misdaad, Erotiek

Frankrijk/Duitsland 1973. Avonturenfilm van Jürgen Roland. Met o.a. Joachim Fuchsberger, Li Paelz, Véronique Vendell, Eva Garden en Arthur Brauss.

In deze banale avonturenfilm gaat Fuchsberger op jacht naar nietsontziende drugshandelaren in Hong Kong. Gemene Chinezen folteren hulpeloze koeriers, de politie kijkt de andere kant op. Gebaseerd op een boek van Herbert Reinecker.

Manalive

1972 | Mysterie

België 1972. Mysterie van Frédéric Geilfus en Denise Geilfus. Met o.a. Pierre Vernier, Anna Gaël, Gisèle Oudart, Suzanne Colin en André Debaar.

Op basis van een roman van Chesterton, die zich afspeelt in een kasteel waar de tijd heeft stilgestaan, en waar een grillige en geheimzinnige onbekende de boel op stelten komt zetten. Bij de Engelse auteur overheerst de humor, waarvan geen spoor is terug te vinden. In deze film zijn slechts visuele arabesken, verwrongen camerabewegingen en een pretentieuze en vluchtige stijl te zien, terwijl de zombie-achtige acteurs in een overvol, veel te nadrukkelijk aanwezig en overweldigend decor ronddolen. Doet sterk denken aan een wassenbeeldenmuseum. Alleen de talentvolle Vernier doet zijn uiterste best, maar daarmee is deze slechte 'cultuurfilm' nog niet gered.

Le Revolver aux cheveux rouges

1972 | Avonturenfilm, Komedie

België 1972. Avonturenfilm van Frédéric Geilfus. Met o.a. Anne Gael, Pierre Vernier, Fernand Abel en André Debaar.

Deze bizarre, moeilijk te klasseren film is gebaseerd op een verhaal van Chesterton. Een vreemdeling die tijdens een onweer onderdak komt vragen, blijkt een betoverende invloed uit te oefenen op de bewoners van een oude villa. De huisdokter ontdekt echter dat er over de man een gerechtelijk dossier bestaat, dat een aantal beslist eigenaardige onthullingen bevat.

Rendez-vous à Bray

1971 | Drama

België/Frankrijk 1971. Drama van André Delvaux. Met o.a. Anna Karina, Mathieu Carrière, Roger Van Hool, Bulle Ogier en Martine Sarcey.

Tijdens WOI wordt een jongeman door zijn vriend ontboden in een afgelegen villa. Daar blijkt alleen een mooie zwijgzame huishoudster aanwezig te zijn, aan wie hij de voorgeschiedenis van de vriendschap vertelt. Hij brengt de nacht met haar door, terwijl de vriend nooit komt opdagen. Een sfeervolle en hoogst persoonlijke film van deze Belgische regisseur over de invloed van de verstrijkende tijd op menselijke gedragingen en relaties, in de stijl van magisch realisme. Naar verhaal van Julien Cracq.

Le Jardinier d'Argenteuil

1966 | Komedie

Frankrijk/Duitsland 1966. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Liselotte Pulver, Curd Jürgens, Pierre Vernier en Alfred Adam.

Een bejaarde tuinman fabriceert valse francs voor beperkt eigen gebruik, tot zijn peetzoon hem aanzet tot verdere exploitatie. Daardoor komt hij in contact met gokkende rijkaards aan de Côte d'Azur. De komedie hinkt op verschillende ideeën en voltrekt zich in een landerig tempo. De rol van Gabin is goed, maar veel vaker gezien. Het scenario is van de regisseur, François Boyer en Alphonse Boudard. Het camerawerk is van Walter Wottitz. Ook bekend als: TULIPE.

Un milliard dans un billard

1965 | Misdaad

Italië/Duitsland/Zwitserland/Frankrijk 1965. Misdaad van Nicolas Gessner. Met o.a. Claude Rich, Jean Seberg, Elsa Martinelli, Pierre Vernier en Elisabeth Flickenschildt.

Deze vermakelijke politiefilm speelt zich af in Genève. Namaak-inbrekers belazeren de echte inbrekers; de gestolen juwelen worden teruggevonden en verkocht, terwijl de politie in het duister tast en het gestolen goed gedijt. In het magere verhaaltje wordt flink de draak gestoken met de politie. Een groot aantal sympathieke personages kunnen het hoge tempo van de film goed bijhouden.

Pas de caviar pour Tante Olga

1965 | Komedie

Frankrijk 1965. Komedie van Jean Becker. Met o.a. Pierre Brasseur, Sophie Daumier, Pierre Vernier, Francis Blance en Dora Doll.

Een werkster in het NATO-gebouw laat zich tot diefstal van een microfilm overhalen door haar Russische minnaar die haar vervolgens vermoordt. Haar dochtertje heeft onwetend de film bemachtigd, zodat de spionnen haar volgen. Deze kluchtige spionagekomedie is te lang en te ingewikkeld en daardoor alleen bij vlagen leuk, vooral door de verve van de kleurrijke rolbezetting.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Pierre Vernier op televisie komt.

Reageer