Rudolf Forster: cast.
Er zijn 38 films gevonden.

Rotmord

1969 | Historische film, Drama

Duitsland 1969. Historische film van Peter Zadek. Met o.a. Gerd Baltus, Siegfried Wischnewski, Werner Dahms, Walter Riss en Wolfgang Neuss.

Na de wapenstilstand van 1918 die in feite een einde maakte aan WO I en het Duitse keizerrijk, heerste er chaos in het land. De idealist Ernst Toller, die in hart en nieren een pacifist was, vestigde in München de Räterepublik, die slechts een leven van een week beschoren was, omdat de Reichswehr er een eind aan maakte. De rolprent die het moet hebben van de dialoog, wordt gesierd door geëngageerd spel, maar ontgaat buitenstaanders die van beide situaties niet op de hoogte zijn, ten enen male.

La Tour de Nesle

1968 | Drama, Romantiek, Erotiek

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1968. Drama van Franz Antel en Léo Joannon. Met o.a. Jean Piat, Terry Torday, Véronique Vendell, Uschi Glas en Armando Francioli.

Als de koning afwezig is laat koningin Marguerite zich in de toren van Nesle door een herbergier jonge minnaars toesturen die de volgende ochtend gedood zullen worden. Op een dag ontdekt ze dat één van de slachtoffers haar eigen bastaardzoon is en ze geeft haar favoriet Buridan opdracht om haar te wreken. Dit toneel-melodrama van Alexandre Dumas sr. kreeg een bewerking die erotische scènes met logge nadrukkelijkheid etaleert, en ook de schermduels missen dynamiek. Een wezenloze co-produktie waarin het Duitse element qua stijl en interpretatie domineert.

Wälsungenblut

1965 | Drama, Historische film

Duitsland 1965. Drama van Rolf Thiele. Met o.a. Rudolf Forster, Margot Hielscher, Michael Maien, Ingeborg Hallstein en Gerd Baltus.

Erika Mann (dochter van Thomas) en producent Franz Seitz (onder het pseudoniem Georg Laforet) schreven het scenario naar Manns boek over de luitenant die naakt te paard door de stad München moet rijden om aan de voorwaarde van zijn geliefde te voldoen en in hogere kringen te worden opgenomen. Gesitueerd in 1911. Zoals LULU is dit één van de weinige interessante films van Thiele.

Pleins feux sur Stanislas

1965 | Avonturenfilm, Komedie

Duitsland​/​​Frankrijk 1965. Avonturenfilm van Jean-Charles Dudrumet. Met o.a. Jean Marais, Nadja Tiller, André Luguet, Bernadette Lafont en Nicole Maurey.

Gentleman-avonturier heeft in zijn vrije tijd een roman geschreven die in de krant wordt gekraakt. Zijn verhaal halen bij de recensente is het startpunt van een reeks belevenissen waarvoor geheime diensten van Amerika, Engeland en Rusland in het geweer komen. Deze tweede film rond Stanislas blijft binnen een voorspelbaar stramien, waarbij de intrige eerder verwarrend dan verrassend is, maar de acteurs storten zich met aanstekelijk animo in het avontuur.

Tonio Kröger

1964 | Komedie

Duitsland​/​​Frankrijk 1964. Komedie van Rolf Thiele. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Nadja Tiller, Rudolf Forster, Werner Hinz en Gert Fröbe.

Door het vele pseudo-literair gezwets van een rondreizende koopmanszoon, naar een verhaal van Thomas Mann, barst de film van pretenties volslagen uit zijn voegen.

Die Gruft mit dem Rätselschlosz

1964 | Misdaad

Duitsland 1964. Misdaad van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Harald Leipnitz, Judith Dornys, Eddi Arent, Klaus Kinski en Vera Tschechowa.

Zie: Edgar Wallace-serie.

Moral 63

1963 | Drama

Duitsland 1963. Drama van Rolf Thiele. Met o.a. Nadja Tiller, Mario Adorf, Fritz Tillmann, Peter Parten en Charles Régnier.

TASMet deze film gaat Thiele terug naar de bron van vijf ervoor. Het scenario is van regisseur Thiele en Heinz Pauck. Het camerawerk is van Wolf Wirth.

Der Henker von London

1963 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1963. Misdaad van Edwin Zbonek. Met o.a. Hansjörg Felmy, Dieter Borsche, Maria Perschy, Wolfgang Preiss en Harry Riebauer.

In Londen executeert iemand eigenhandig ter dood veroordeelde zware misdadigers door ophanging met de strop, die uit het Misdaad Museum van Scotland Yard gestolen is. De gerechtelijke dossiers bungelen aan de lijven der gehangenen. Tegelijkertijd is er een maniak aan het werk die jonge vrouwen om zeep brengt. Inspecteur Felmy stelt een onderzoek in. Hij haalt zijn mooie vriendin over om als lokvogel te posten. Hij krijgt ook hulp van verslaggever Howland. Perfekte requisieten, goede sfeer en spannend avontuur naar het verhaal White Carpet van Bryan Edgar Wallace. Het script was van niemand minder dan Robert A. Stemmle. Achter de camera stond Richard Angst.

Er kann's nicht lassen

1962 | Komedie, Mysterie, Thriller

Duitsland 1962. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Heinz Rühmann, Rudolf Forster, Grit Boettcher, Ruth-Maria Kubitschek en Siegfried Wischnewski.

Heinz Rühmann opnieuw (na Das Schwarze Schaf) als 'Father Brown', de beroemde priester-speurder uit G.K. Chestertons detectiveverhalen. Rühmann vindt in een onderaards gewelf een sedert lange tijd verdwenen oude meester van de Hollander Van Dyck. De knorrige bisschop is zoals gebruikelijk ontstemd over de zijpaden, die Father Brown bewandelt en wil hem als missiepater naar Afrika sturen.

Das Riesenrad

1961 | Drama, Komedie

Duitsland 1961. Drama van Géza von Radványi. Met o.a. Maria Schell, O.W. Fischer, Adrienne Gessner, Rudolf Forster en Gusti Wolf.

Een zeer goede bewerking van het toneelstuk Het Hemelbed van Jan de Hartog met deze keer het hoge rad van het Weense Prater als symbool van het wisselende leven.

Der Rest ist Schweigen

1959 | Drama

Duitsland 1959. Drama van Helmut Käutner. Met o.a. Adelheid Seeck, Heinz Drache, Boy Gobert, Rainer Penkert en Charles Régnier.

Het Hamletverhaal verplaatst van Denemarken naar het Roergebied en naar de jaren vlak na WO II. Een loodzware film met te veel Käutner-pretenties. Het scenario is van regisseur Käutner. Het camerawerk is van Igor Oberberg.

...morgen wirst du um mich weinen

1959 | Drama

Duitsland 1959. Drama van Alfred Braun. Met o.a. Sabine Bethmann, Sabine Sesselmann, Rudolf Forster, Joachim Hansen en Herbert Tiede.

Arme toneelspeler zonder werk Heinz Horbach (Hansen) wordt aangereden door een auto, waarin Thea Hackrath (Sesselmann) en haar getrouwde vriend Dr. Korss (Tiede) zitten. Het ongeval is niet ernstig en Korss, die in het bedrijf van Thea`s vader, Konsul Hackrath (Forster) werkt, biedt hem aan tegen goed geld een schijnhuwelijk aan te gaan met Thea, die van hem in verwachting is.

Spielbank-Affäre

1957 | Misdaad

Oost Duitsland​/​​Zweden 1957. Misdaad van Arthur Pohl. Met o.a. Gertrud Kückelmann, Jan Hendricks en Rudolf Forster.

Een aankomend toneelspeelster, die zojuist getrouwd is met een journalist, heeft dringend geld nodig voor haar opleiding en de huishouding. Ondertussen is haar man gestoten op een louche affaire van vals spel aan de roulettetafel. De vrouw wordt erin betrokken door te gaan spelen en te 'winnen', maar ze helpt zonder het te weten een gangster die in een machtsstrijd met de casinobaas gewikkeld is. Een aardig gegeven wordt verprutst door veel te veel gepraat en een warrig plot.

Skandal in Ischl

1957 | Komedie, Drama

Oostenrijk 1957. Komedie van Rolf Thiele. Met o.a. O.W. Fischer, Elisabeth Müller, Ivan Desny, Nina Sandt en Rudolf Forster.

Vreemde komedie die zich van andere melige Oostenrijkse komedies onderscheidt door het feit dat Fischer een dokter speelt die een abortus heeft gepleegd bij een jong meisje. Een vrij gedurfd feit in dit type dijenkletsers. De rest van de intrige klinkt al vertrouwder: het draait om de bewoners van een provincienest die zenuwachtig doen vanwege het bezoek van een heuse aartshertogin.

... und führe uns nicht in Versuchung

1957 | Drama

Duitsland 1957. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Johanna Matz, Heidemarie Hatheyer, Gerhard Riedmann, Rudolf Forster en Annie Rosar.

Afgeleid door de verleidelijke Anna (Matz) vergeet getrouwde stationschef Hudetz (Riedmann) op een belangrijk spoorwegknooppunt in de bergen een sein te verzetten, waardoor er een verschrikkelijk ongeluk gebeurt. Na een gerechtelijk onderzoek legt Anna een meinedige verklaring af, waardoor de schuld onmogelijk op Hudetz kan vallen. Frau Hudetz (Hatheyer) krijgt de bons en Hudetz trouwt met de mooie Anna, maar hij wordt gekweld en verteerd door wroeging. In de finale stelt hij zich. Indertijd een groot succes aan de Duitse bioscoopkassa, maar een halve eeuw later een naïef drama met sociale trekjes, waarin geen hond geloven kan. De spelprestaties zijn naar behoren en hetzelfde mag opgemerkt worden van de regie en het camerawerk van Franz Weihmayr. Het redelijk in elkaar gezette scenario van Hans Höllering is gebaseerd op het toneelstuk van Ödön von Horváth, dat getiteld is Der jüngste Tag. Hoe de mentaliteit veranderen kan.

Waldwinter

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Rudolf Forster, Helene Thimig, Claus Holm, Sabine Bethmann en Susanne Cramer.

Een zuivere Heimat-rolprent vanuit het aspect: `aanpakken en opbouwen` over een door WO II (1939-45) berooide baron uit Selezië, die in Beieren gelukkig nog een kasteeltje met een glasblazerij had waar hij tien jaar na de oorlog weer een bestaan heeft opgebouwd, maar dat wreed verstoord wordt door zijn naar Frankrijk uitgeweken kleinzoon, nu een succesvolle zakenman, die vindt dat zijn oom het familiegoed maar moet verkopen. Uitsluitend genietbaar voor de generatie die het meemaakte en neurotische waarnemers van Fröbe- en Kinski- gekken. Het scenario is van Werner P. Zibaso en Frank Dimen en net zoals de film uit 1936 gebaseerd op de roman van Paul Keller. Het camerawerk is van Bruno Mondi.

Regine

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Harald Braun. Met o.a. Johanna Matz, Horst Buchholz, Erik Schumann, Käthe Dorsch en Rudolf Forster.

Nieuwe versie van een film uit 1934 die toen wel aardig was.

Liane, das Mädchen aus dem Urwald

1956 |

Duitsland 1956. Eduard von Borsody. Met o.a. Marion Michael, Hardy Krüger, Rudolf Forster, Peter Mosbacher en Irene Galter.

De charme van de Amerikaanse junglefilms uit de jaren 1940-50 wordt niet gehaald, maar de Liane-films waren populair bioscoopvoer. Een 'blanke godin' van een moordlustige Afrikaanse stam blijkt de verloren dochter van een rijke Hamburgse reder te zijn.

Spionage

1955 | Drama

Oostenrijk 1955. Drama van Franz Antel. Met o.a. Ewald Balser, Hannelore Bollmann, Erik Frey, Barbara Rütting en Gerhard Riedmann.

Veel te banale bewerking van een beroemde en beruchte spionagezaak in Oostenrijk tijdens WO I. Oberst Redl (Balser) is hoofd van de contraspionage van de k.u.k.-monarchie, maar verkoopt militaire geheimen aan de Russische vijand om zijn dure levensstijl - een homoseksuele relatie met een jonge luitenant (Werner), die hem chanteert - te financieren. Als hem de grond onder de voeten te heet wordt, probeert Redl Werner als spion te laten ontmaskeren, maar zijn eerzuchtige ondergeschikte Hauptmann Angelis (Riedmann), trapt er niet in en laat Redl in zijn val lopen. De ongelukkige kolonel kent dan nog maar een uitweg: zelfmoord om zijn eer te redden. Naar een historische affaire uit 1913 in Wenen, die echter door István Szabó in 1984 met Klaus Maria Brandauer in de hoofdrol honderd keer beter gedaan werd. Alexander Lernet-Holenia en Kurt Nachmann schreven het scenario, terwijl de camera bemand werd door Hans H. Theyer en Hans Matula.

Eine Frau genügt nicht?

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Ulrich Erfurth. Met o.a. Hilde Krahl, Hans Söhnker, Rudolf Forster, Heliane Bei en Hans Reiser.

Maria (Krahl) en Ernst Vossberg (S[KA3]ohnker) zijn twintig jaar getrouwd. Het stel is kinderloos gebleven. Maria komt er toevallig achter als zij ongwild een telefoongesprek afluistert, dat Ernst van plan is te scheiden, omdat hij trouwen wil met Renate Reinhard (Bei), die van hem een kind verwacht. De scheiding wordt uitgesproken, maar Renate wil achteraf niet met een oudere man samenleven, wat ze Maria in een vertrouwelijk gesprek zegt. Dan gebeurt er een ramp. Volslagen ongeloofwaardige film die heel zwakjes geacteerd wordt. Het scenario dat bol staat van vals sentiment, is van regisseur Erfurth, Erich Ebermayer en Frank Dimen, die de pulproman van Michael Graf Soltikow bewerkten. Het camerawerk is van Werner Krien.

Der Letzte Mann

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Harald Braun. Met o.a. Hans Albers, Romy Schneider, Rudolf Forster, Joachim Fuchsberger en Michael Heltau.

Murnau`s expressionistische meesterwerk uit 1924 voor het grote publiek opnieuw in een platte verfilming als ster-vehikel voor Hans Albers met support van opkomend talent Romy, die in dat jaar ging schitteren als SISSI. Na de dood van haar moeder erft Niddy H[KA3]ovelmann (Schneider) een kuurhotel in het fictieve Badenau. Ze wordt verliefd op een jonge stagiaire. De toegewijde chef- kelner Karl Kensebeck (Albers) wordt door gekonkel van neef Alwin Raschpieler (Fuchsberger) gedegradeerd tot de retirade. Albers neemt echter zijn revanche door te eindigen als manager. Albers schmiert te veel, en haalt het niet bij Emil Jannings. Romy gaat ten onder aan het krakkemikkige scenario van Georg Hurdalek, Herbert Witt en Carl Mayer. Het camerawerk is van Richard Angst.

Rittmeister Wronski

1954 | Thriller

Duitsland 1954. Thriller van Ulrich Erfurth. Met o.a. Willy Birgel, Elisabeth Flickenschildt, Antje Weisgerber, Ilse Steppat en Irene von Meyendorff.

Birgel is een aan de grond geraakte Poolse ritmeester, die voor de Duitse Abwehr gaat spioneren - hij doet dat op een bijzondere manier: hij verleidt met zijn charme de vrouwen van invloedrijke politici en hoge ambtenaren. Als hij teruggeroepen wordt naar Polen, raakt hij in zijn eigen val verstrikt: hij is echt verliefd. Naar de waar gebeurde affaire Sosnowski uit 1934. Spannend maar wat ongeloofwaardig.

Im Weißen Rößl

1952 | Muziek

Duitsland 1952. Muziek van Willi Forst. Met o.a. Johanna Matz, Johannes Heesters, Walter Müller, Rudolf Forster en Paul Westermeier.

Een vrolijke Eric Charell-productie van de beroemde operette over een kelner die verliefd is op de waardin van 'Im Weißen Rößl'. Het scenario is van Horst Budjahn, Henry Halm en Charell. Het camerawerk is van Günther Anders.

Unvergängliches Licht

1951 | Drama

Duitsland 1951. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Rudolf Forster, Cornell Borchers, Hilde Hildebrandt, Volker von Collande en Hans Reiser.

Een jong, fatsoenlijk meisje wordt na de dood van haar vader door haar moeder naar Parijs gehaald, waar deze een bordeel leidt. Wanneer zij beseft, in welk louche gezelschap ze zich nu bevindt, vlucht het meisje de stad in. Daar stuit zij op een jonge coureur, wiens liefde zij echter afwijst om zijn carrière niet in de weg te staan. Dan wordt zij ook nog zwaar ziek... Het lot heeft wat te veel in petto voor deze jongedame: het melodrama werkt op de lachspieren en is ongeloofwaardig.

Der Mann, der zweimal leben wollte

1950 | Drama

Duitsland 1950. Drama van Viktor Tourjansky. Met o.a. Rudolf Forster, Ilse Steppat, Heidemarie Hatheyer, Olga Tschechowa en Marianne Koch.

Succesvolle arts geeft alles op en doet of hij dood is, om nog eenmaal van voren af aan te kunnen beginnen. Al snel heeft hij spijt van zijn handelwijze en zou hij alles liefst weer terugdraaien. Maar het is te laat... Een ongeloofwaardig melodrama met verwarrende, moeilijk te volgen actie.

Der Gebieterische Ruf

1944 | Drama, Romantiek

Duitsland 1944. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Rudolf Forster, Maria Holst, Paul Hubschmid, Frieda Richard en Heinz Moog.

Christel Exner (Holst) uit Graz is jong, mooi en begenadigd als arts. Haar vriend is toneelspeler Ferdinand Hofer (Hubschmid). Als Ferdinand een engagement in Berlijn krijgt, kan Christel niet mee. Haar relatie met een boh[KA1]emien is eigenlijk onzeker. Christel neemt geroerd afscheid van Ferdinand, maar krijgt in Wenen de kans zich bij de gerenommeerde chirurg Professor Wichmann (Forster) in het werk te storten. Hoewel dokter Wichmann veel ouder is, wordt Christel toch verliefd op hem. Ze trouwen. Als ze van hun huwelijksreis teruggekeerd zijn, is Ferdinand als patiënt in de kliniek opgenomen, want hij werd levensgevaarlijk gewond bij een val op het toneel. Christel voelt de liefde voor Ferdinand weer in zich opbloeien en haar echtgenoot prof. Wichmann merkt dat. Het wordt hem te machtig en hij verdwijnt. Niemand kan de complexe operatie uitvoeren op Ferdinand, behalve professor Wichmann, die gelukkig op het juiste moment over een ridderlijk hart blijkt te beschikken. Draak van een film die niet eens slecht gespeeld is, maar verslagen wordt door veel betere draken die jaren later gemaakt zijn. Het scenario is van Erich Ebermayer naar een idee van Josef Nauders, en het camerawerk is van Günther Anders.

Die Ganz grossen Torheiten

1937 | Drama

Duitsland​/​​Oostenrijk 1937. Drama van Carl Froelich. Met o.a. Paula Wessely, Hilde Wagener, Hedwig Bleibtreu, Gretl Theimer en Rudolf Forster.

Therese Brandl wordt verliefd op de leraar van de toneelschool, maar voor hem betekent ze aanvankelijk alleen maar een avontuurtje. Imposante rollen van Paula Wessely en Rudolf Forster in een dikwijls indrukwekkende film.

Nur ein Komödiant

1935 | Drama

Oostenrijk 1935. Drama van Erich Engel. Met o.a. Rudolf Forster, Paul Wegener, Hans Moser, Christl Mardayn en Hilde von Stolz.

Een acteur die de dubbelganger is van een hertog neemt diens plaats in als de staatszaken een verkeerde wending nemen, maar moet dat met de dood bekopen. Een echte acteursfilm met schitterende rollen van Rudolf Forster en Paul Wegener.

Hohe Schule

1934 | Komedie

Duitsland​/​​Oostenrijk 1934. Komedie van Erich Engel. Met o.a. Rudolf Forster, Angela Salloker, Camilla Gerzhofer en Hans Homma.

Vlak voordat Angela Salloker de huwelijksboot in zal stappen, komt zij te weten dat haar aanstaande man vermoedelijk de moordenaar van haar broer is.

Morgenrot

1933 | Oorlogsfilm, Avonturenfilm

Duitsland 1933. Oorlogsfilm van Gustav Ucicky. Met o.a. Rudolf Forster, Adele Sandrock, Camilla Spira, Fritz Genschow en Paul Westermeier.

Frank Capra had in 1928 in SUBMARINE het thema al handig uitgebuit: een onderzeeër is gezonken en dan is er nog maar weinig tijd of alle zuurstof is op. In de U-21 heersen sentimentele toestanden als een van de bemanningsleden zijn leven moet offeren terwille van de anderen. De film beleefde zijn première drie dagen nadat Hitler de macht gegrepen had. De film was een voorbeeld voor het blinde patriottisme van veel latere nazifilms.

Die Gräfin von Monte Christo

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Karl Hartl. Met o.a. Brigitte Helm, Lucie Englisch, Gustaf Gründgens, Rudolf Forster en Oskar Sima.

Figurante geeft zich uit voor de gravin van Monte Christo en rijdt in dure sportwagens rond. Haar vriend wordt een beroemde journalist door er grote reportages over te schrijven. Een uitstekende film van Hartl en een allerplezierigste hoofdrol van Brigitte Helm.

Der träumende Mund

1932 | Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1932. Drama van Paul Czinner. Met o.a. Elisabeth Bergner, Rudolf Forster, Anton Edthofer, Margarete Hruby en Jaro Fürth.

Engelse versie van MÉLO, over Bergner die zowel van haar gehandicapte man als van zijn, oudere beste vriend houdt. Bergner was getrouwd met regisseur Czinner. Scenario van Carl Mayer en regisseur Czinner, die ook aan de oorspronkelijke versie meeschreven. Camerawerk van Jules Krüger. In 1952 opnieuw gefilmd door Josef von Baky, waarvoor Czinner het scenario schreef en 1986 nog eens gedaan door Alain Resnais.

York

1931 | Historische film

Duitsland 1931. Historische film van Gustav Ucicky. Met o.a. Werner Krauss, Rudolf Forster, Gustaf Gründgens, Grete Mosheim en Friedrich Kayssler.

Een militair-historische film met als enige moraal het hooghouden van het Duitse nationalisme. De Pruisische generaal von York sluit begin 19e eeuw met de Russen een pact om de Fransen te kunnen aanvallen.

Die Dreigroschenoper

1931 | Musical, Muziek

Duitsland 1931. Musical van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Rudolf Forster, Carola Neher, Fritz Rasp, Reinhold Schünzel en Valeska Gert.

Dikke boeken vol mythes over de productie (Bertolt Brecht, die het toneelstuk schreef en de film gerechtelijk wilde tegenhouden omdat hij niet genoeg inspraak had gehad; een regisseur die tijdens de productie met de handen in 't haar zat omdat de inspraakgerechtigde auteur op dat moment aan de Rivièra verkeerde, etc.) wissen niet uit dat dit een unieke Pabst-film geworden is, die nog steeds grote indruk maakt, vooral door de muziek en de zang van Ernst Busch, Lotte Lenya, Neher en Foster als Mackie Messer, de 'Koning van Soho'. Liedjes als 'Kanonensong' en 'Seeräuber Jenny' werden onsterfelijk. Naar John Gay's toneelstuk The Beggar's Opera.

Die Dreigroschenoper

1931 | Drama, Komedie, Muziek

Duitsland 1931. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Carola Neher, Rudolf Forster, Rudolph Forster, Reinhold Schunzel en Fritz Rasp.

Dikke boeken vol mythes over de productie (Bertolt Brecht, die het toneelstuk schreef en de film gerechtelijk wilde tegenhouden omdat hij niet genoeg inspraak had gehad; een regisseur die tijdens de productie met de handen in 't haar zat omdat de inspraakgerechtigde auteur op dat moment aan de Rivièra verkeerde, etc.) wissen niet uit dat dit een unieke Pabst-film geworden is, die nog steeds grote indruk maakt, vooral door de muziek en de zang van Ernst Busch, Lotte Lenya, Neher en Foster als Mackie Messer, de 'Koning van Soho'. Liedjes als 'Kanonensong' en 'Seeräuber Jenny' werden onsterfelijk. Naar John Gay's toneelstuk The Beggar's Opera.

Ariane

1931 | Romantiek

Duitsland 1931. Romantiek van Paul Czinner. Met o.a. Elisabeth Bergner, Rudolf Forster, Theodor Loos, Hertha Guthmar en Annemarie Steinsieck.

Omdat de man van wie zij houdt niet van onervaren meisjes houdt, doet studente Ariane alsof ze een vrouw van de wereld is. Elisabeth Bergner trouwde twee jaar later met Czinner, en bleef met hem - maar wel in Engeland - films maken. ARIANE werd door hen in 1934 in Engeland opnieuw verfilmd. Er zitten schitterende scènes in ARIANE dat in 1957 door Billy Wilder als LOVE IN THE AFTERNOON een tweede nieuwe versie kreeg.

Die Hose

1927 | Komedie

Duitsland 1927. Komedie van Hans Behrendt. Met o.a. Jenny Jugo, Werner Krauss, Veit Harlan, Rudolf Forster en Olga Limburg.

De vrouw van een ambtenaar verliest tijdens de zondagse kerkgang haar broekje en komt in het middelpunt van de mannelijke belangstelling te staan. Deze verfilming van het gelijknamige blijspel van Carl Sternheim is een schitterende karikatuur van het leven in een kleine provinciestad.

Zur Chronik von Grieshuus

1924 | Drama

Duitsland 1924. Drama van Arthur von Gerlach. Met o.a. Rudolf Forster, Lil Dagover, Paul Hartmann en Artur Kraussneck.

Een voorloper van het 'Heimat'-genre over broers die om de erfenis vechten naar een scenario van Thea von Harbou.