Daniel Dicenta: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

El pajaro de la felicidad

1993 | Drama

Spanje 1993. Drama van Pilar Miró en Pilar Miro. Met o.a. Mercedes Sampietro, Aitana Sánchez-Gijón, José Sacristán, Carlos Hipólito en Lluís Homar.

Restauratrice van schilderijen, Sampietro, is gescheiden van haar man en woont al jaren met een minnaar. Ze besluit haar zoon op te zoeken van wie ze totaal vervreemd is. Hij woont samen en heeft een kind. Op de terugweg wordt ze bijna verkracht. Dit voorval schokt haar hevig, maar bij haar levensgezel vindt ze geen steun. Ze neemt de belangrijke beslissing hem te verlaten zodat ze de balans op kan maken van haar leven. Een vrouw die haar midlife-crisis beleeft op een eigen, individualistische manier. Ze verkiest de leegte van de eenzaamheid om uiteindelijk vrijheid te vinden. Maar zal dat ook lukken? Een allesbehalve opwekkend scenario, geschreven door niemand minder dan Mario Camus, dat vooral steunt op een sterke vertolking van Sampietro, maar dat verder weinig aantrekkelijks te bieden heeft. Mooie fotografie van José Luis Alcaine.

El rey y la reina

1985 | Drama, Historische film

Spanje 1985. Drama van José Antonio Paramo. Met o.a. Omero Antonutti, Nuria Espert, Xavier Elorriaga, Victor Valverde en Ramiro Oliveros.

Spanje 1936. Tuinier R[KA1]omulo (Antonutti) verafgoodt zijn werkgeefster hertogin van Alqu[KA1]ezar (Espert) ondanks het feit dat ze hem doorlopend kleineert. Wanneer de oorlog uitbreekt keren de rollen echter om. Rómulo zorgt ervoor dat de hertogin uit de handen blijft van de burgers die de macht overnamen. De hertogin wordt een gevangene in haar eigen kasteel waar haar tuinier het u voor het zeggen heeft. Een Buñueliaanse parabel over de wispelturigheid van het meester/knecht-rollenspel. De acteurs leveren aanvaardbare prestaties, maar de regisseur heeft wel hoger gegrepen dan hij kan waarmaken met als gevolg dat de film zich soms voortsleept. Fernando Saenz baseerde zijn scenario op een roman van Ramon José Sender. Fotografie van Francisco Fraile.

La Muerte de Mikel

1983 | Misdaad, Drama

Spanje 1983. Misdaad van Imanol Uribe. Met o.a. Imanol Arias, Montserrat Salvador, Xavier Elorriaga, Daniel Dicenta en Xavier Elorriage.

Een homoseksuele apotheker en aanhanger van links is op mysterieuze wijze vermoord in een dorp aan zee. Een politieke detectivefilm die zich afspeelt in het huidige Baskenland en die ondanks zijn volstrekte bescheidenheid een enorm goede pers heeft gehad en een groot kassucces is geweest.

Hablamos esta noche

1981 | Drama

Spanje 1981. Drama van Pilar Miró. Met o.a. Víctor Valverde, Daniel Dicenta, Amparo Muñoz, Alfredo Mayo en Amparo Soler Leal.

Een film over de problemen, zowel privé als beroepsmatig, van een ingenieur die bij een kerncentrale werkt. Een werkelijk vervelende film.

Funcion de noche

1981 | Drama

Spanje 1981. Drama van Josefina Molina. Met o.a. Lola Herrera, Daniel Dicenta, Natalie Dicente-Herrera, Daniel Dicente-Herrera en Luis Rodriguez Olivares.

Ongenietbare, praatzieke vrouwenfilm die zich uiteraard afspeelt in een artistiek/intellectueel milieu, altijd een mooi excuus voor holle woordkramerij en pretentieus gekunstel. De cast is een familie-aangelegenheid en regisseuse Molina beperkt zich tot het registreren van hun oeverloos getater dat voor het grootste gedeelte over volstrekt kunstmatige problemen en/of triviale filosofietjes gaat. Het relatief grote succes van de film in Spanje is dan ook vermoedelijk toe te schrijven aan een geval van massahysterie.

El Crimen de Cuenca

1980 | Drama, Historische film

Spanje 1980. Drama van Pilar Miró en Pilar Miro. Met o.a. Amparo Soler Leal, Héctor Alterio, Fernando Rey, Daniel Dicenta en José Manuel Cervino.

Aangrijpende reconstructie van een waar gebeurde rechtszaak in de Spaanse provincie Cuenca in 1913. Twee vrienden worden, ten onrechte zoals later zal blijken, beschuldigd van de moord op een schaapherder en vreselijk gefolterd tot ze uiteindelijk bekennen. Dertien jaar later duikt de 'vermoorde' schaapherder levend en wel op en komt het schandaal aan het licht. Uitstekend vertolkt, functioneel geregisseerd en sterk geschreven. Deze uitermate boeiende film is een absolute aanrader. De bijzonder realistische folterscènes kunnen voor gevoelige kijkers een probleem zijn. De film had veel problemen met de censor.