Vilma Cibulková

Acteur

Vilma Cibulková is acteur.
Er zijn 4 films gevonden.

Pupendo

2003 | Komedie, Drama, Familiefilm

Tsjechië 2003. Komedie van Jan Hrebejk. Met o.a. Bolek Polívka, Jaroslav Dusek, Vilma Cibulková, Jirí Pecha en Pavel Liska.

Tsjechiës vooraanstaande regisseur Hrebejk gaat systematisch de moderne geschiedenis van zijn land af. Hij behandelde de Tweede Wereldoorlog, de Praagse Lente, meest recent het post-communistische tijdperk en in Pupendo de 'normalisatie-periode' begin jaren tachtig. De retro-hype bleek de film commercieel geen windeieren te leggen. Na het Sovjet-ingrijpen in 1968 is de kunstenaar Baedrich Mara slechts een marginale plek toebedeeld in de Praagse kunstwereld. Zijn vrouw fabriceert keramische biggetjes voor massaverkoop. Zijn oud-studente Magda en haar man hebben hun zaakjes beter voor mekaar omdat ze achter de communistische partij staan. Magda zal een rol spelen in de come-back van Baedrich. Er wordt professioneel geacteerd en prachtig gefilmd, maar de onderkoelde zwartgalligheid laat weinig ruimte voor emotioneel inleven. Wellicht moet je een Tsjech zijn die de jaren tachtig heeft meegemaakt, om het drama volledig te appreciëren. Alleen de titel al: pupendo is een Tsjechisch spelletje dat kinderen spelen, waarbij na de belofte op iets fijns een munt op de blote buik van 'het slachtoffer' wordt geslagen. Een curieuze metafoor voor het mislukte communisme.

Pramen zivota

2000 | Drama, Historische film, Romantiek

Tsjechië 2000. Drama van Milan Cieslar. Met o.a. Monika Hilmerová, Michal Sieczowski, Johanna Tesarová, Vilma Cibulková en Karel Dobry.

Kort na de annexatie van de Sudeten, afgetroggeld door het schandelijke verdrag van M[KA3]unchen van de vrije Tsjechoslowaakse republiek door de nazi`s, worden begin 1939 jonge vrouwen opgeroepen voor een tbc-onderzoek. De blonde, zestien-jarige Gr[KA1]etka (Hilmerov[KA1]a), een volksduitse, wordt onderzocht en heeft er geen idee van dat zij beschikt over de juiste kenmerken, die vereist zijn voor een [KL]Rassenbiologische Untersuchung[KLE] voor het geraffineerde project [KL]Lebensborn[KLE] van de SS. De bedoeling was, dat vrouwen die aan de ideale arische kenmerken beantwoorden, in speciale klinieken bevrucht werden om zo voor de voortzetting, respectievelijk de uitbreiding van het arische ras te zorgen. Himmlers wissel op de toekomst in naam van de F[KA3]uhrer Adolf Hitler. Met de nodige tegenzin reist de nietsvermoedende Gr[KA1]etka af naar een kuurplaats in Duitsland, waar ze terechtkomt in de kapitale villa Isolde, een broedplaats van het programma [KL]Lebensborn[KLE], dat er uitziet als een vakantiekolonie met een fraai aangelegd park, dat grenst aan een bos. De meisjes krijgen algemene huishoudelijke vorming, doen aan sport, leren schieten en schermen. Ze worden behandeld als `prinsessen` en krijgen goed te eten. Het buiten was gevorderd van een joodse eigenaar, die ook de kuurbaden bezat. Diens zoon Leo (Sieckowski) zwerft nog ergens op het landgoed rond en werkt bij het kuurbad. Met afschuw ontdekt de angstige Gr[KA1]etka wat men voor haar in petto heeft. Als het haar beurt is om bevrucht te worden, weigert de uitverkoren nazi-officier tot haar geluk uit fatsoen de paring. De lesbische hoofdzuster Waage (Cibulkov[KA1]a) zorgt ervoor dat Gr[KA1]etka met rust wordt gelaten. Terwijl Gr[KA1]etka`s lotgenotes en `vriendinnen` bevallen van babies, blijft zij maagd. Op het land redt ze Leo uit een benarde positie als nazi`s hem proberen op te jagen. Het tweetal valt op elkaar en dan wordt Gr[KA1]etka zwanger... De jonge Hilmerov[KA1]a komt door haar spontaniteit geloofwaardig over onder de vaardige regie van Cieslar, die tot voor deze rolprent jeugdfilms draaide en tv-werk verrichtte. De film ziet er fraai verzorgd uit, er is veel moeite gedaan om alles zo authentiek mogelijk te laten overkomen; zo goed zelfs, dat je haast niet kan geloven dat een dergelijk project als politiek op grote schaal werd uitgevoerd. Geloof ons, [KL]Lebensborn[KLE] was wijd vertakt: van bezet Noorwegen via Duitsland, Polen en tot in de Donaulanden. Een halve eeuw na WO II (1939-45) zoeken nog steeds ongelukkige moeders vertwijfeld naar hun kinderen, en omgekeerd getraumatiseerde kinderen naar hun natuurlijke ouders, want in Lebensborn werden de kindertjes vroeg afgestaan en grootgebracht in nazi-gezinnen, waar het geheim bewaard zou blijven. Gelukkig was dit in 1945 voorbij en de waarheid achterhaalde de leugens bliksemssnel. Het scenario is van Vladimir Korner en regisseur Cieslar. Het camerawerk is van Marek Jicha.

Krajinka

2000 | Drama, Oorlogsfilm

Slowakije/Tsjechië 2000. Drama van Martin Sulík. Met o.a. Juraj Paulen, Anton Vaculík, Vilma Cibulková, Csongor Kassai en Jakub Rada.

Krajinka bestaat uit fraaie episodische verhalen over de bewoners van een Slowaaks dorp. Aan het begin van de film is te zien hoe de peuter Imro van de verstikkingsdood wordt gered door de dorpsdokter Roth. In het laatste verhaaltje keert Imro terug, een oude man inmiddels. Ook de joodse dokter Roth maakt nog één keer zijn opwachting, als een lugubere geestverschijning. Het zijn overigens de enige dwarsverbanden tussen de afzonderlijke verhalen. Jammer genoeg laat Sulík de interpretatie van zijn film volledig aan de kijker over. Alleen met veel goede wil valt de grote historie - tussen 1920 en 1970 - in het alledaagse leven terug te zien

Někde je možná hezky

1991 | Drama

Servië en Montenegro 1991. Drama van Milan Cieslar. Met o.a. Juraj Šimko, Lucie Benešová, Vilma Cibulková, Vlasta Fíalova en Pavel Buchvaldek.

Beatles-fan [KA5]Simko, een vliegtuigmonteur van vijfendertig, ontmoet jonge studente Bene[KA5]sov[KA1]a, die een scriptie wil schrijven over het Beatles-verschijnsel. Ze worden verliefd. In flashbacks passeren de jaren 1980-1990 de revue, een periode waarin de verkalkte communisten zich krampachtig aan de afglijdende macht vastklampten, en zich door keiharde onderdrukking staande probeerden te houden. [KA5]Simko`s moeder ontvluchtte het land in die tijd, en tengevolge mocht hij niet verder leren van de overheid. Een kleine film over schrijnend onrecht, dat (hopelijk) nu tot het verleden behoort. Tweede film van de regisseur, zelf een Beatles-fan. Het scenario is van Martin Bezouška en achter de camera stond Petr Hojda.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Vilma Cibulková op televisie komt.

Reageer