Bob Balaban

1945 Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer

Bob Balaban (1945) is regisseur, acteur, scenarist en producer.
Er zijn 48 films gevonden.

Moonrise Kingdom

2012 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 2012. Drama van Wes Anderson. Met o.a. Lucas Hedges, Jared Gilman, Kara Hayward, Bruce Willis en Edward Norton.

Pubers Sam en Suzy zijn outsiders in een kleine Amerikaanse eilandgemeenschap anno 1965. Wanneer ze samen op de vlucht slaan, raken de volwassenen op het eiland in paniek. Regisseur Anderson (The Royal Tenenbaums) wilde in zijn zevende speelfilm de teder- en heftigheid van een eerste verliefdheid vangen. Dat doet hij op zijn unieke wijze, met droogkomisch gebrachte spitsvondige dialogen, absurdistische wendingen en een tot in de puntjes verzorgde vormgeving. Charmant, geestig en hartverwarmend, ook al kent de Anderson-formule inmiddels weinig verrassingen meer.

Recount

2008 | Drama, Historische film

Verenigde Staten 2008. Drama van Jay Roach. Met o.a. Kevin Spacey, Laura Dern, John Hurt, Bob Balaban en Denis Leary.

Reconstructie van de chaotisch verlopen Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2000, waarbij stembiljetten in Florida een dramatische rol speelden. Het vertelperspectief is van Al Gore’s adviseur Ron Klain (Spa­cey), maar de filmmakers zijn meer geïnteresseerd in het algemene politieke spel-achter-de-schermen dan in de verontwaardiging van de Democraten die uiteindelijk verloren. Prima cast: Laura Dern is leuk als Katherine Harris, destijds Florida’s hoogste ambtenaar, die de beslissende factor werd in de overwinning van George Bush. Regisseur Roach kreeg een DGA-Award en een Emmy.

No Reservations

2007 | Romantisch drama

Verenigde Staten/Australië 2007. Romantisch drama van Scott Hicks. Met o.a. Catherine Zeta-Jones, Aaron Eckhart, Abigail Breslin en Bob Balaban.

Het stringente leven van een succesvolle kokkin (Zeta-Jones) wordt op z'n kop gezet wanneer ze plots voogd wordt van haar tienjarige nichtje en tegelijk wordt opgezadeld met een nieuwe collega (Eckhart) die in alles haar tegenpool lijkt. No Reservations kopieert de personages en gebeurtenissen uit de charmante Duitse film Bella Martha vrijwel ongewijzigd, maar is geen uitzondering op de regel dat Hollywood-remakes steevast minder zijn dan Europese originelen. Evengoed: voor liefhebbers een fijn romantisch drama met goede, aantrekkelijke acteurs.

Lady in the Water

2006 | Mysterie, Thriller, Fantasy

Verenigde Staten 2006. Mysterie van M. Night Shyamalan. Met o.a. Paul Giamatti, Bryce Dallas Howard, Jeffrey Wright, Bob Balaban en Sarita Choudhury.

Op een dag vindt een conciërge (Giamatti) een jonge vrouw in het zwembad bij zijn appartementencomplex. Maar al snel blijkt dat Story (Howard) een sprookjesfiguur is, die probeert naar haar eigen wereld terug te keren. Andere, onaangename, fabelwezens proberen haar terugkeer te beletten. Shyamalan, maker van The Sixth Sense en Signs, baseerde Lady in the Water op een sprookje dat hij voor zijn kinderen bedacht. Om eventuele kritiek bij voorbaat te pareren castte hij zichzelf als een visionair auteur die de wereld zal veranderen. Maar hij kreeg twee Razzies, voor regie en spel, voor zijn zoveelste flop op rij.

A Mighty Wind

2003 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 2003. Komedie van Christopher Guest. Met o.a. Christopher Guest, Harry Shearer, Michael McKean, Eugene Levy en Bob Balaban.

Wanneer een icoon uit de folkscene overlijdt, wordt een aantal softe sixties-bands opgetrommeld voor een eenmalig reünieconcert. In deze mockumentary van de makers van genreklassieker This is Spinal Tap volgen we met name de voorbereidingen van het ooit semi-succesvolle trio The Folksmen. Het grappengehalte van Spinal Tap, waarvan de formule vrij direct wordt gerecycled, wordt niet gehaald, maar het blijft een feest om Guest, Shearer en McKean samen te zien improviseren - een script kwam er wederom niet aan te pas. Ook de bijrollen zijn goed voor een constante glimlach.

The Mexican

2001 | Actiefilm, Komedie, Misdaad, Romantiek, Avonturenfilm

Verenigde Staten/Mexico 2001. Actiefilm van Gore Verbinski. Met o.a. Julia Roberts, Brad Pitt, James Gandolfini, J.K. Simmons en Bob Balaban.

Regisseur Verbinski (The Ring, Pirates of the Caribbean) had een zwarte komedie op het oog, met moord, achtervolging, pech, psychologisch geklets, een zoen en een kwinkslag. De enige die daarmee goed uit de voeten blijkt te kunnen is Gandolfini, die een variatie op zijn geprezen Tony Soprano-rol doet. Hij is een gevoelige huurmoordenaar die Samantha (Roberts) ontvoert om er zeker van te zijn dat Jerry (Pitt) er niet vandoor gaat met het oude waardevolle pistool ('The Mexican'), dat hij uit Mexico moet halen. Pitt en Roberts - in The Mexican maar kort samen in beeld - troffen elkaar opnieuw in Ocean's Twelve (2004).

The Majestic

2001 | Drama, Romantiek, Fantasy

Verenigde Staten/Australië 2001. Drama van Frank Darabont. Met o.a. Jim Carrey, Laurie Holden, Martin Landau, David Ogden Stiers en James Whitmore.

The Majestic lijkt de magische sfeer van regisseur Darabonts The Shawshank Redemption te willen combineren met die van Jim Carrey's The Truman Show, maar houdt de spagaat ondanks twinkelende beelden niet vol en plonst in het ietwat non-emotioneel melodramatische midden. Carrey speelt een Hollywood scenarist in de jaren vijftig. Als hij van communisme wordt beschuldigd, rijdt hij dronken een afgrond in. De volgende dag blijkt hij aangespoeld in een stadje waar men hem aanziet voor de sinds WO II vermiste Luke. Luke's pa (Landau) is zó blij dat hij de vergane bioscoop The Majestic heropent.

Plan B

2001 | Komedie, Misdaad, Drama

Verenigde Staten/Denemarken 2001. Komedie van Greg Yaitanes. Met o.a. Diane Keaton, Paul Sorvino, Bob Balaban, Burt Young en Maury Chaykin.

Pas weduwe geworden besluit Fran (Keaton) de boekhouding te verzorgen voor haar zwager Joe Maloni (Sorvino) om in haar onderhoud te kunnen voorzien. Ze heeft er geen idee van dat Joe aan het hoofd staat van een maffiabende en de opdrachtgever was van de liquidatie van zijn eigen broer. Dan wordt zij geleidelijk betrokken in de duistere zaakjes van Joe als haar gevraagd wordt Sal Palermo (Young) koud te maken. Keaton past totaal niet bij haar rol in deze zwarte gangsterkomedie. Bovendien zijn de personages veel te stereotiep, vooral die van DeSandro, die Frans oliedomme neef Mario speelt en precies doet wat zijn gemene vader hem opdraagt.

Gosford Park

2001 | Misdaad, Mysterie, Drama

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten/Italië 2001. Misdaad van Robert Altman. Met o.a. Michael Gambon, Helen Mirren, Bob Balaban, Kristin Scott Thomas en Maggie Smith.

Landhuisbewoners Sir William (Gambon) en zijn vrouw (Scott Thomas) inviteren een stel gasten voor een comfortabel weekend met diner, overnachting en jacht. Er is ook een Amerikaanse filmproducer (co-scenarist Balaban) bij, die aan tafel uitlegt dat hij met een film bezig is: 'Moord middenin de nacht, veel gasten in het weekend, iedereen is verdacht.' Er wordt laatdunkend gegniffeld, maar dat is over wanneer Sir William vermoord wordt aangetroffen. Altman laat de camera zwerven tussen rijke genodigden en hun bedienden, schijnbaar willekeurig gesprekken oppikkend. Zo weeft hij het ultieme Britse - want door klasseverschillen getekende - moordmysterie.

Ghost World

2001 | Komedie, Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 2001. Komedie van Terry Zwigoff. Met o.a. Thora Birch, Scarlett Johansson, Steve Buscemi, Brad Renfro en Illeana Douglas.

Geestig-wrange schets van twee tienermeisjes die na hun eindexamen niet goed weten wat ze met het leven moeten aanvangen. Enid (Birch) en Rebecca (Johansson) horen nergens bij. Maar terwijl Rebecca poogt daar iets aan te veranderen ontwikkelt Enid een merkwaardige vriendschap met een oudere 78 toeren-platenverzamelaar (Buscemi in een fraaie rol). Met onderscheidingen overladen, intelligente eerste speelfilm van Terry Zwigoff, die eerder veel succes oogstte met zijn documentaire Crumb, over de gelijknamige striptekenaar. Gebaseerd op de stilistisch mooi kale underground strip van Daniel Clowes, die samen met Zwigoff het voor een Oscar genomineerde scenario schreef.

Best in Show

2000 | Komedie, Drama, Fake documentaire

Verenigde Staten 2000. Komedie van Christopher Guest. Met o.a. Bob Balaban, Parker Posey, Michael Hitchcock, Jennifer Coolidge en Christopher Guest.

Na This is Spinal Tap en Waiting for Guffman komt scenarist/acteur/regisseur Guest opnieuw met een nepdocumentaire. Wederom een pareltje. Excentrieke mensen komen bijeen om met hun hond een prijs te winnen tijdens de fictieve Mayflower Kennel Club Dog Show in Philadelphia. Een voorbeeld van de humor die al in de 'geïnterviewde' typetjes besloten ligt: Parker Posey is de neurotische rijke Meg Swan, die vreest dat haar Weimar-hond Beatrice niet zal winnen omdat zij getraumatiseerd zou zijn na het aanschouwen van seks tussen haar en haar echtgenoot Hamilton (Michael Hitchcock). De briljant improviserende acteurs bieden verrassing na verrassing.

Swing Vote

1999 | Drama, Muziek

Verenigde Staten 1999. Drama van David Anspaugh. Met o.a. Andy Garcia, Harry Belafonte, Robert Prosky, Ray Walston en James Whitmore.

Rechter Joseph Kirkland (Garcia) wordt na de ruchtmakende zaak Roe vs. Wade benoemd tot voorzitter van het hooggerechtshof. Hij krijgt te maken met het hoger beroep van Virginia Mapes (Hamilton) uit de Deep South, die na de abortus van haar ongeboren foetus, werd veroordeeld tot levenslang wegens moord met voorbedachte rade. De jury, die evenveel stemmen v[KA1]o[KA1]or als tegen de uitspraak presenteert, laat geheel lafhartig de uitspraak over aan de rechters. Op hun beurt is de verantwoordelijkheid beland bij Kirkland, die de doorslaggevende stem heeft. De druk op Kirkland wordt groot, want voor- en tegenstanders van abortus proberen hem te be[KA3]invloeden, inclusief zijn eigen vrouw Linda (Colin), die hem er fijntjes aan helpt herinneren dat hun aangenomen kind een abortus heeft voorkomen. Het intelligente scenario van Ron Bass en Jean Rusconi, bevat de nodige dialogen, die met verve door Garcia worden vertolkt. Het scenario is niet pro of contra abortus, maar kijkt uitsluitend naar de belangen van het kind. Hoewel er in Europa dikwijls afwijkend over deze kwestie wordt geoordeeld en de gemoederen lang zo hoog niet oplopen, stemt deze film toch tot nadenken. Dankzij voornoemde krachttoer van Garcia en een vlotte montage is het een boeiende rolprent geworden. Hoe het ook zij, ons advies luidt: bezint voor ge begint en voorkom een hoop ellende door goede voorlichting en voorbehoedsmiddelen. Het camerawerk is van Johnny E. Jensen. Ook bekend als SWINGXX-01V en THE NINTH JUSTICE.

Jakob the Liar

1999 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten/Frankrijk/Hongarije 1999. Oorlogsfilm van Peter Kassovitz. Met o.a. Robin Williams, Hannah Taylor-Gordon, Éva Igó, Alan Arkin en Liev Schreiber.

La vita è bella bewees dat het mogelijk is een relatief luchtige film over de holocaust te maken, maar het blijft een delicate onderneming. In Jakob the Liar, waarin een bewoner van een Pools getto radioberichten veinst over Duitse nederlagen, pakt de mix van humor, feelgood-sentiment en nazi's minder succesvol uit. Dat heeft veel te maken met de aanwezigheid van Robin Williams, die zich heeft bewezen in zowel komische als serieuze rollen, maar de plank vaak misslaat bij combinaties van die twee. De roman van Jurek Becker werd in 1975 met meer succes verfilmd in Oost-Duitsland.

Cradle Will Rock

1999 | Historische film, Drama

Verenigde Staten 1999. Historische film van Tim Robbins. Met o.a. Hank Azaria, Rubén Blades, Joan Cusack, Cary Elwes en Cherry Jones.

Het komische arbeidersdrama opent met de tekst 'voornamelijk een waar gebeurd verhaal'. Dat betekent in het geval van de bevlogen regisseur Robbins dat het verhaal zwaar overhelt naar de linkerzijde en af en toe wat zedenprekerig overkomt. Maar dat is dan ook het enige manco in een fabuleuze ensemblefilm over de consequenties op de creatieve werkvloer van het werkverschaffingbeleid van Roosevelts New Deal halverwege de jaren '30. De ruggengraat van het verhaal is de productie van het toneelstuk 'The Cradle Will Rock', een lokaal gesubsidieerde pro-vakbond musical, gemaakt door onder andere Orson Welles en Marc Bliztstein. De gewaagde productie brengt de spelers en makers in conflict met de panische overheid die vreest voor communistische propaganda. Robbins schreef, produceerde en regisseerde de met rasacteurs afgeladen film.

Giving up the Ghost

1998 | Romantiek, Fantasy, Horror, Komedie

Verenigde Staten 1998. Romantiek van Claudia Weill. Met o.a. Marg Helgenberger, Alan Rosenberg, Brian Kerwin, Richard Romanus en Kate Lynch.

Jake Hobson (Rosenberg) is een briljante advocaat die bij het joggen om het leven komt. Zijn vrouw Anna (Helgenberger), eveneens advocate en partner in de praktijk, is heel verdrietig. Voor de buitenwereld is zij heel flink, maar ze is vreselijk ongelukkig. Ze krijgt bezoek van een duistere geest uit de onderwereld die zegt dat ze zelfmoord moet plegen zodat ze bij haar man kan komen. Anna is vertwijfeld, maar krijgt gelukkig bezoek van de geest van Jake, die haar bij haar werk gaat helpen en zij lossen samen een moord op. Het klinkt idioot, en dat is het ook wel als je er nuchter over nadenkt, maar de film die waarschuwt dat je niet te veel moet wensen, is best onderhoudend gedaan en Helgenberger is zonder meer geloofwaardig. Een poging voor een eventuele serie op de kabel-tv. Geen hoogvlieger, maar beslist niet bar slecht. Het scenario is van Anthea Sylbert en Richard Romanus. Het camerawerk is van John Holosko.

Clockwatchers

1998 | Komedie

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1998. Komedie van Jill Sprecher. Met o.a. Toni Collette, Parker Posey, Lisa Kudrow, Alanna Ubach en Helen Fitzgerald.

Een viertal jonge vrouwen verricht in een droefgeestig kantoor in het centrum van een stad al veel te lang administratief werk zonder dat hen een vaste aanstelling is aangeboden. Irish Chapman (Collette) is het verlegen meisje dat er pas is komen werken; Margaret (Posey) is de ondeugende grappenmaakster; Paula (Kudrow) is het blondje dat flirt, en Jane (Ubach) wordt in beslag genomen door haar voorgenomen huwelijk. Ondanks het feit dat ze zo verschillend van karakter zijn, zijn ze onafscheidelijke vriendinnen, temeer omdat vaste medewerkers en de leiding hen met de nek aankijkt. Dan wordt het bedrijf geplaagd door een vlaag van kleine diefstalletjes en doen er zich onbelangrijke incidentjes voor; dit veroorzaakt dat het kwartet uiteenvalt. Kijksters die de werkomstandigheden herkennen, zullen voeling hebben met het gebodene, vooral de sardonische kijk op het politieke steekspel binnen een onderneming, de paranoia en de effecten die door geestdodend, slovend werk ontstaan. Het onderwerp biedt de gelegenheid voor een scherpe satire, maar helaas zijn de personages opgeblazen tot overdreven proporties en dat is jammer, want daardoor slaat de verveling algauw toe. Het scenario is van debuterend regisseuse Jill Sprecher en haar zus Karen Sprecher. Het camerawerk is van Jim Denault. Mede-uitvoerend producent John Quested staat niet op de credits vermeld. Dolby, DeLuxe color.

Waiting For Guffman

1997 | Drama, Fake documentaire, Komedie

Verenigde Staten 1997. Drama van Christopher Guest. Met o.a. Lewis Arquette, Bob Balaban, Christopher Guest, Matt Keeslar en Eugene Levy.

In Blaine, Missouri, brengt een theaterregisseur met een duister Broadway-verleden een kleurrijk groepje amateurs bij elkaar voor een musical. In deze geestige quasi-documentaire zien we hoe er met overgave en grootse ambities wordt gerepeteerd voor de première. De veelzijdige Guest, tevens verantwoordelijk voor de muziek, laveert in zijn verhaal moeiteloos tussen hilariteit en treurigheid, een toon die terugkwam in Best in show (2000), waarvoor een groot deel van deze cast terugkeerde. (RdL/VPRO Gids)

Subway Stories

1997 | Drama

Verenigde Staten 1997. Drama van Jonathan Demme, Abel Ferrara, Julie Dash, Ted Demme en Alison Maclean. Met o.a. Sarita Choudhury, Anne Heche, Gregory Hines, Christine Lahti en Denis Leary.

Heeft u Smoke (1995) gezien? Dit is net zoiets, maar dan heel anders... Tien voornamelijk 'independent' scenaristen en dito regisseurs maakten met een massa bekende en minder bekende acteurs tien korte films die als raakvlak de metro in New York hebben. We zien bijvoorbeeld een snobistische vrouw kwaad worden op een gehandicapte Vietnamveteraan, omdat hij haar schoenen bevuilde. Verwacht geen speelfilm: dit zijn 'slices of life' die elk vaak niet eens een echte conclusie kennen, maar die wel op magische wijze iets zeggen over de moderne maatschappij.

Deconstructing Harry

1997 | Komedie

Verenigde Staten 1997. Komedie van Woody Allen. Met o.a. Caroline Aaron, Woody Allen, Kirstie Alley, Bob Balaban en Richard Benjamin.

Allens alter ego Harry wordt in zijn neurotische zoektocht naar geluk getergd door herinneringen aan zijn rampzalige (liefdes)leven. Normaliter ordent schrijver Harry zijn chaotische leven in zijn verhalen - tot ergernis van familie en geliefden die zichzelf herkennen in de groteske personages - maar een writer's block maakt hem volstrekt weerloos tegen zijn aanzwellende depressie. Kritiek van zijn vleesgeworden romanpersonages helpt weinig tijdens een bizarre autotocht met zijn gekidnapte zoon, een kortgerokte prostituee en een dodelijk zieke vriend. Harry's opmerking 'it's kind of sad but also funny' somt de sfeer van de film aardig op.

The Late Shift

1996 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1996. Drama van Betty Thomas. Met o.a. Kathy Bates, Daniel Roebuck, John Michael Higgins, Bob Balaban en Ed Begley jr.

Naar het boek van Bill Carter uit 1994. Een kroniek over de strijd om de opvolging van Johnny Carson die dertig jaar lang het dicht bekeken tv-programma [KL]The Tonight Show[KLE] gedomineerd had, nadat hij eindelijk het besluit had genomen zijn gitaar aan de wilgen te hangen. De voornaamste kandidaten, die deze talk- show willen presenteren zijn Jay Leno (Roebuck) en David Letterman (Higgins). Hoewel het om een oorlog tussen de twee mediagiganten ging, is deze film in feite het verhaal hoe Letterman als winnaar uit de bus kwam nadat hij NBC in de steek had gelaten en voor CBS gekozen had. Letterman kreeg zijn eigen programma dat regelrecht ging concurreren met Leno`s [KL]The Tonight Show[KLE] in de genadeloze slag om de gunst van de kijker. Zowel Letterman als Leno zijn van huis uit stand-up- comedians met superradde tongen en de film laat zien hoe Letterman (aanvankelijk) scoorde met hogere kijkcijfers, die Leno in de schaduw zetten. Letterman kon toen in Amerika niet meer stuk. Het scenario van schrijver Carter en George Armitage was al verouderd toen zij het aan de producenten inleverden, omdat Letterman's overwinning een strovuur was en alweer was ingehaald door de actualiteit, want eind 1995 had Leno nog hogere kijkcijfers dan Letterman. De regie van Thomas is heel professioneel en ze houdt de vaart erin, maar ook zij kan het niet helpen dat dit soort onderwerpen als kabelvoer nauwelijks interessant zijn behalve voor een paar insiders, en dat de personages karikaturen van de werkelijkheid zijn. De rollen hebben hun best gedaan, maar het was een stom idee om over zo een kortademige tv-geschiedenis een film te draaien en kijkers buiten Amerika zullen er beslist niet warm voor lopen.

Pie in the Sky

1996 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1996. Romantiek van Bryan Gordon. Met o.a. Josh Charles, Anne Heche, John Goodman, Christine Lahti en Peter Riegert.

Een jongeman wil wanhopig bij de radio als verkeersverslaggever vanuit de lucht, maar deze ambitie wordt gedwarsboomd door een knappe vriendin die te pas en te onpas in zijn leven verschijnt. Als hij verhuist naar het door auto`s vergeven L.A., waar zij werkt, krijgt onze held de kans beide dilemma`s op te lossen. Deze middelmatige romantische komedie wordt gedragen door de combinatie van jong talent [KA1]en door de wol geverfde acteurs met bekende smoelen. Bij die laatsten hoort ook Goodman (THE FLINTSTONES) die uitstekend is als de verwaande superstar onder de verkeersverslaggevers, maar hij verschijnt niet genoeg in beeld om deze film zo speciaal en alternatief te maken als hij pretendeert te zijn. Het scenario is van regisseur Gordon, het camerawerk komt voor rekening van Bernd Heinl.

Conversation With The Beast

1996 | Oorlogsfilm

Duitsland 1996. Oorlogsfilm van Armin Mueller-Stahl. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Katharina Böhm, Bob Balaban, Joachim Dietmar Mues en Hark Böhm.

In Conversation with The Beast speelt regisseur Mueller-Stahl de rol van Het Beest: een man die beweert Hitler te zijn. Deze voor zijn leeftijd van 103 jaar opvallend jeugdig ogende verschijning woont in een soort tot woning opgetuigde bunker, samen met zijn ook al opvallend jonge vrouw Hortense. Grote vraag is natuurlijk waarom Eva Braun in 1945 wél zelfmoord pleegde, en Hitler op het laatste moment kennelijk toch niet. Want, zo werpt historicus Webster (een lichtelijk irritante vertolking door Bob Balaban) hem voor de voeten, wie was dan de dode man die altijd voor Hitler is aangezien? Mijn dubbelganger, is het antwoord. Althans, een van mijn zes dubbelgangers. Ideetje van Goebbels. En dan wordt het een beetje ingewikkeld. Is de man die beweert Hitler te zijn soms zelf een dubbelganger? Zou kunnen. Er zijn althans figuren die Webster er uit alle macht van proberen te overtuigen dat deze Hitler gewoon een acteur is. Gespräch mit dem Biest, zoals de Duitse titel luidt, beleefde z'n première op de Berlinale van 1997, en werd - beslist ten onrechte - tamelijk lauw ontvangen.

The Last Good Time

1995 | Komedie, Romantiek, Mysterie

Verenigde Staten 1995. Komedie van Bob Balaban. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Olivia d'Abo, Maureen Stapleton, Lionel Stander en Adrian Pasdar.

Een rustig, maar effectief verfilmd drama waarin Mueller- Stahl een gepensioneerde musicus portretteert, wiens bezadigde leven in een klein appartement in Brooklyn wordt verstoord als hij zich ontfermt over een sexy jonge vrouw die op de vlucht is voor haar misdadige compagnons. Hoewel verlokkelijk, weerhoudt regisseur Balaban zich er wijselijk van de potenti[KA3]le suspensestory de overhand te laten krijgen boven het delicaat vertelde verhaal. Het scenario is van regisseur Balaban en John McLaughlin en is gebaseerd op een roman van Richard Bausch. Het camerawerk is van Claudia Raschke.

Greedy

1994 | Komedie

Verenigde Staten 1994. Komedie van Jonathan Lynn. Met o.a. Michael J. Fox, Kirk Douglas, Olivia D' Abo, Nancy Travis en Phil Hartman.

Schrootkoning oom Joe (Douglas) loopt op zijn tandvlees. Zijn inhalige familieleden cirkelen als gieren om zijn fortuin maar oom Joe moet niets hebben van zijn gretige bloedverwanten. Hij heeft meer baat bij zijn verpleegster, een voormalige pizzabezorgster die hem vanuit een bikini behaagt. Ten einde raad huurt de familie neefje Daniel (Fox) in, een bowler met linksige inborst. Maar Daniel moet net als ome Joe weinig hebben van zijn familie. Greedy begint scherp en vinnig met talloze spitsvondigheden over familiedynamiek rond een (potentiële) erfenis. Helaas kozen de schrijvers (makers van onder meer Splash en City Slickers) voor een mierzoet verloop.

My Boyfriend's Back

1993 | Horror, Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 1993. Horror van Bob Balaban. Met o.a. Bob Dishy, Paul Dooley, Mary Beth Hurt, Cloris Leachman en Austin Pendleton.

Johnny is al sinds zijn kindertijd smoorverliefd op Missy, maar durfde haar nooit te vragen. Alles wat hij in het werk stelt om indruk te maken, mislukt. Na zijn fiasco's met Friday the 13th probeerde producent Sean S. Cunningham de markt te veroveren met een griezelkomedie voor argeloze tieners, maar het resultaat is van zo'n een laag peil dat de doelgroep er niet warm voor loopt.

For Love or Money

1993 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1993. Romantische komedie van Barry Sonnenfeld. Met o.a. Michael J. Fox, Gabrielle Anwar, Anthony Higgins, Michael Tucker en Bob Balaban.

Doug (Fox), een ambitieuze hotelconciërge in New York, wordt verliefd op de maîtresse (Anwar) van een inpandige miljonair (Higgins). Dat wordt kiezen tussen liefde of geld want het rijke heerschap moet hem helpen met zijn plannen voor hotel 'The Doug'. Fox is grappig als de bijzonder vriendelijke en gelikte conciërge voor rijkelui en de film heeft zeker zijn (zoete) momenten maar spettert nooit werkelijk. Daarvoor is het verhaal te onsamenhangend en de dialogen te vlak. Dit is voor de liefhebbers van Fox en/of ongecompliceerde, traditionele komedie à la jaren 50 nauwelijks een probleem.

Amos & Andrew

1993 | Komedie

Verenigde Staten 1993. Komedie van E. Max Frye. Met o.a. Samuel L. Jackson, Nicolas Cage, Margaret Colin, Michael Lerner en Dabney Coleman.

Uitbundige komedie van debuterend regisseur/scenarist E. Max Frye over de latente angst van liberaal blank Amerika voor gekleurde landgenoten. Andrew Sterling heeft een optrekje gekocht in een welgestelde blanke buurt maar wordt door zijn xenofobe buurman aangezien voor een inbreker. Zijn huis wordt prompt belegerd door politiebaas Tolliver die onder druk van het mediacircus uiteindelijk de crimineel Amos (subliem werk van Cage) laat opdraven om zijn huid te redden. Frye is gelukkig geen prediker en houdt de moralistische ondertoon luchtig.

Unnatural Pursuits

1992 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1992. Komedie van Christopher Morahan. Met o.a. Alan Bates, Tom Hickey, Nigel Planer, Deborah Rush en Richard Wilson.

Een alcoholische en kettingrokende Engelse toneelschrijver gaat naar Los Angeles en Texas om te kijken hoe het met de vorderingen van zijn toneelstuk staat. Een amusante, semi- autobiografische komedie van de hand van Simon Gray. Goede acteurs en een goede regie, met een uitstekende Alan Bates als de schrijver.

Bob Roberts

1992 | Komedie, Fake documentaire

Verenigde Staten 1992. Komedie van Tim Robbins. Met o.a. Tim Robbins, Giancarlo Esposito, Ray Wise, Brian Murray en Gore Vidal.

Robbins is indrukwekkend als regisseur, scenarist, acteur, zanger en liedjesschrijver. In de titelrol is hij een countryzanger-miljonair, die de oude Amerikaanse waarden verdedigt, fris en sympathiek oogt en met de hulp van de media het nu ook politiek helemaal wil maken. Zijn tegenstander, een senator, op indrukwekkende wijze gestalte gegeven door de auteur Gore Vidal, start een moddercampagne tegen Robbins. De onthulling van een drugsschandaal doet Robbins geen goed maar zijn populariteit gaat weer steil de hoogte in nadat hij op een bijeenkomst wordt neergeschoten. Knappe satire over politieke corruptie en de opkomst van nieuw-rechts. Het Amerikaanse, presidentiële verkiezingscircus wordt heerlijk op de korrel genomen. Aardig wat bekende namen in cameorolletjes, meestal als domme televisieverslaggevers! Camerawerk van Jean Lepine.

Dust Devil

1991 | Thriller

Verenigde Staten 1991. Thriller van Farhad Mann. Met o.a. Bob Balaban, Pam Dawber en Lee Horsley.

De woestijnbewoners van Namibië geloven dat de woestijnwind Soo-op-wa vroeger een mens was en noemen hem nu Dust Devil. Zijn prooien bestaan uit gedoemden en goddelozen. Door hen te vermoorden krijgt hij de macht en kan hij het aardse bestaan inruilen voor het geestenrijk. Ook in 1990 wordt Namibië weer geteisterd door droogte.

The Face of Fear

1990 | Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1990. Thriller van Farhad Mann. Met o.a. Pam Dawber, Lee Horsley, Kevin Conroy, William Sadler en Bob Balaban.

Een pseudo-filosofisch ingestelde psychopaat, die tien jonge vrouwen op een brutale wijze vermoordt, terroriseert een wolkenkrabber. De kijker komt snel achter de identiteit van de killer maar desondanks is het een tv-film van het betere soort, knap gestileerd, vinnig en spannend tot het einde. Naar het boek van Dean R. Koontz, die medeproducent was.

Alice

1990 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1990. Drama van Woody Allen. Met o.a. Mia Farrow, Alec Baldwin, Blythe Danner, Judy Davis en William Hurt.

Na vijftien jaar huwelijk met yuppie Hurt lijkt Alice (Farrow) geslaagd te zijn in het leven. Ze baadt in weelde, en elke dag is mooi ingedeeld. Dan veranderen vrijwel gelijktijdig twee dingen in haar leven. Op de school van een van haar kinderen ontmoet ze de gescheiden saxofonist Mantegna, die haar aan het succes van haar leven doet twijfelen, en de oude Chinees (Luke in zijn laatste filmrol) die ze op aanraden van vrienden in verband met rugklachten opzoekt. Hij geeft haar een poeder dat onverwachte gevolgen heeft. Een dramatische komedie, die rustig en zonder hoogte- of dieptepunten voortkabbelt. Het is als een momentopname uit het leven van een vrouw, schitterend geënsceneerd, zoals alleen Allen het kan. Knappe vertolking van de hele, bekende cast. Zoals altijd schreef Allen zelf het scenario, maar de muziek die hij op de soundtrack plaatste is soms te opdringerig. Carlo Di Palma stond in voor de fotografie.

Parents

1989 | Horror, Komedie

Verenigde Staten 1989. Horror van Bob Balaban. Met o.a. Randy Quaid, Mary Beth Hurt, Sandy Dennis, Bryan Madorsky en Juno Mills-Cockell.

Inktzwarte humor vermengt zich met horror in de jaren 1950- 60, wanneer een jongen zich bezorgd afvraagt waar zijn uiterst conformistische ouders al dat vlees vandaan halen dat ze steeds eten... en wat er in de kelder aan de hand is. Goed geacteerd maar een dun verhaaltje; de goede visuele stijl en de vermakelijke vormgeving kunnen het geheel niet drijvende houden. Regiedebuut van acteur Balaban. Scenario van Christopher Hawthorne.

Dead Bang

1989 | Actiefilm, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1989. Actiefilm van John Frankenheimer. Met o.a. Don Johnson, Penelope Ann Miller, William Forsythe, Tate Donovan en Bob Balaban.

Dead Bang is het klinkklare bewijs dat Don Johnson wel degelijk kan acteren. Met hart en ziel stortte Don zich op de rol van een aan lager wal geraakte, vuilgebekte politieman à la Dirty Harry die met onorthodoxe methoden zijn prooi uitrookt. Een moord in LA zet hem op het spoor van een landelijke bende racisten. Regisseur John Frankenheimer gooide alle trossen los voor een stevige actiefilm, gebaseerd op ware gebeurtenissen.

End of the Line

1987 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1987. Komedie van Jay Russell. Met o.a. Wilford Brimley, Levon Helm, Kevin Bacon, Barbara Barrie en Holly Hunter.

Als spoorwegarbeiders Brimley en Helm horen dat de goederenoverslagplaats van de Southern Railways opgeheven zal worden, omdat het hoofdkantoor besloten heeft zich op luchtvracht te concentreren, dreigen ze na 38 jaar trouwe dienst ontslagen te worden. Ze besluiten naar het hoofdkantoor te gaan om hun zaak te bepleiten. Ze kapen een locomotief en zetten koers naar Chicago. De nieuwe directeur van de maatschappij wil het koppige duo inzetten voor pr-doeleinden. Maar als de grondlegger van het concern (Forsythe) zich ermee gaat bemoeien, worden de bedreigde arbeidsplaatsen gered. Kluchtige onzinfilm, die iets te snel ontspoort, hoewel spoorweggekken zich daar niet aan zullen storen. Scenario van debuutregisseur Russell. Ster Steenburgen was coproducente.

Amazing Stories: Gershwin's Trunk

1986 | Musical, Fantasy

Verenigde Staten 1986. Musical van Paul Bartel. Met o.a. Bob Balaban, Lainie Kazan, John McCook, Dana Gladstone en Hurd Hatfield.

Sinds hij gebroken heeft met zijn vroegere partner, McCook, zit componist Balaban zonder inspiratie. Wel heeft hij net een contract getekend met producer Hatfield voor een nieuwe musical, die toevallig opent op de dag dat ook zijn ex-medewerker een stuk gaat creëren. Balaban krijgt hulp vanuit een onverwachte hoek. Leuke fantasie verteld op de typische krankzinnige wijze van Bartel. De acteurs zijn schitterend en bovendien zorgt de onverwachte climax van het scenario van Bartel en John Meyer voor een extra lachsalvo. De levenslustige muziek blijft achteraf nog doorzinderen in je oren. Robert Stevens tekende voor de fotografie.

Amazing Stories: Fine Tuning

1985 | Fantasy

Verenigde Staten 1985. Fantasy van Bob Balaban. Met o.a. Matthew Laborteaux, Gary Riley, Jimmy Gatherum, Milton Berle en Debbie Carrington.

Drie geniale studenten werken aan een antenne die beelden van lange afstand kan opvangen. Van Hawaii tot China. Tot ze plotseling beelden ontvangen van een andere planeet, waar beroemde Amerikaanse shows geïmiteerd worden door vreemd ogende buitenaardse wezens. Leuke parodie op de oppervlakkigheid van het leven in de hedendaagse Amerikaanse maatschappij met plezierige aliens die in de Hollywoodse straten niet eens opvallen. Berle, het succesnummer van de vreemde planeet, verschijnt even als zichzelf. Het scenario van Earl Pomerantz, naar een verhaal van Steven Spielberg, is echter nogal voorspelbaar. Robert Stevens was verantwoordelijk voor de fotografie. Ook bekend als FINE TUNING.

2010

1984 | Sciencefiction, Drama

Verenigde Staten 1984. Sciencefiction van Peter Hyams. Met o.a. Roy Scheider, John Lithgow, Helen Mirren, Bob Balaban en Keir Dullea.

Negen jaar geleden verloor de aarde alle contact met ruimteschip Discovery, nadat de boordcomputer H.A.L. 9000 zijn gezonde verstand was verloren. Sindsdien draait de Discovery stuurloos om de planeet Jupiter. Wat is er precies gebeurd en wat is de betekenis van die zwarte monoliet waarvan de commandant melding maakte? Deze vragen komen steeds weer op bij Dr. Scheider. De Amerikanen en Russen besluiten samen te werken en een expeditie naar Jupiter te sturen om de ware toedracht te achterhalen. Ondertussen dreigt op aarde een oorlog tussen de twee grootmachten. Redelijk spannend opgebouwde sequel van 2001: A SPACE ODYSSEY. De film haalt het niet bij Kubrick's meesterwerk maar is zeker het bekijken waard. Magistrale effecten van Richard Edlund. Arthur C. Clarke schreef dit vervolg, dat Hyams eerst in scenariovorm goot en vervolgens omzette in beelden. Gefilmd in CinemaScope, 70mm. Ook bekend als: 2010 THE YEAR WE MAKE CONTACT en 2010: ODYSSEY TWO.

Whose Life Is It Anyway?

1981 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1981. Drama van John Badham. Met o.a. Richard Dreyfuss, John Cassavetes, Christine Lahti, Bob Balaban en Kenneth McMillan.

Beeldhouwer Dreyfuss raakt verlamd (vanaf zijn nek) door een auto-ongeluk en verdedigt zijn recht om te sterven. Een opzienbarende rol van Dreyfuss en verder goed spel van ziekenhuisdirecteur Cassavetes, dokter Lahti, rechter McMillan en opleidingszuster Hunter. Naar het successtuk van Brian Clark met een scenario van de auteur en Reginald Rose. Camerawerk van Mario Tosi.

Prince of the City

1981 | Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1981. Thriller van Sidney Lumet. Met o.a. Treat Williams, Jerry Orbach, Richard Foronjy, Don Billett en Kenny Marino.

Emotioneel krachtig verhaal (dat helaas waar is) over een Newyorkse agent in een speciaal onderzoeksteam die de corruptie binnen de afdeling aan de kaak stelt en zelf eerder slachtoffer dan held wordt. Opvallende rollen van Williams, Orbach (als collega-agent) en wezelachtige aanklager Tolkan. De extreme lengte van de film echter doet afbreuk aan de doeltreffendheid. Te veel details, onnodig om dit verhaal te vertellen. Scenario van Lumet en Jay Presson Allen naar de roman van Robert Daley. Camerawerk van Andrzej Bartkowiak.

Absence of Malice

1981 | Thriller, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1981. Thriller van Sydney Pollack. Met o.a. Paul Newman, Sally Field, Bob Balaban, Melinda Dillon en Luther Adler.

Prettig drama met dito cast over een journaliste (Field) die in haar onschuld malafide info van de FBI publiceert waardoor de zoon (Newman) van een mafioso ten onrechte wordt beschuldigd van moord. Voormalig journalist Kurt Luedtke schreef het boeiende scenario over de (on)macht van de pers. Newman is prachtig in zijn onderkoelde rol als snode wreker. Ook de bijrollen zijn sterk bezet, met oa John Harkins, en vooral Wilford Brimley die aan het eind van de film indruk maakt als aanklager bij een informele hoorzitting. In Miami gefilmd.

Altered States

1980 | Horror, Sciencefiction

Verenigde Staten 1980. Horror van Ken Russell. Met o.a. William Hurt, Blair Brown, Bob Balaban, Charles Haid en Thaao Penghlis.

Hurt is researcher aan de Universiteit van Cordell. Hij onderzoekt de oorsprong van het leven en spuit zichzelf in met een van de Indianen afkomstige drug, die hem via hallucinaties moet terugvoeren naar het prilste begin van het leven op aarde. Om zich volledig te kunnen concentreren, sluit hij zich op in een stalen kist, ondanks protesten van zijn echtgenote Brown en zijn collega's Balaban en Haid. Hij wordt één met de aapmensen. Een staaltje van visuele perfectie waarvoor special effects-man Bran Ferren alle registers mocht opentrekken. Narratief is de film echter erg verward en chaotisch, en het is begrijpelijk dat scenarioschrijver Paddy Chayefsky, die ook het boek schreef dat eraan ten grondslag lag, zijn naam liet verwijderen van de titelrol. Het script werd toegeschreven aan een fictieve Sidney Aaron. Zoals steeds bij Russell-films is het de regisseur die met zijn barokke vormgeving de hoofdrol speelt. Fantastische decors van Richard MacDonald. Dit filmdebuut van Hurt werd in beeld gebracht door Jordan Cronenweth.

Girlfriends

1978 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1978. Komedie van Claudia Weill. Met o.a. Melanie Mayron, Anita Skinner, Eli Wallach, Christopher Guest en Bob Balaban.

Mayron is een jonge joodse vrouw die van de fotografie haar beroep wil maken. Ze woont samen met een vriendin in een flat. Als haar vriendin wil trouwen blijft Mayron wat verloren achter. Via een reeks verwarrende ontmoetingen ontdekt ze dat vriendschap, sympathie en ambitie geen garantie zijn voor een carrière. Een in losse vervolgen opgebouwd portret van een jonge, sympathieke vrouw die probeert iets van haar leven te maken. Mayron is een ware revelatie, die echter later nog maar weinig van zich liet horen. Claudia Weill en Vicki Polon schreven het verhaal dat door Polon in scenariovorm gegoten werd. Fred Murphy stond in voor de fotografie.

Close Encounters of the Third Kind

1977 | Sciencefiction, Drama

Verenigde Staten 1977. Sciencefiction van Steven Spielberg. Met o.a. Richard Dreyfuss, François Truffaut, Teri Garr, Melinda Dillon en Bob Balaban.

Arbeider Roy Neary (Dreyfuss) ziet op een avond vreemde lichtsignalen in de lucht en gaat zich daarna, tot ontsteltenis van zijn gezin, steeds vreemder gedragen. Klassieke sf-film waarin Spielberg afrekent met het slechte imago van buitenaardse wezens en special effects-man Douglas Trumbull laat zien dat buitenaardsen zich niet verplaatsen in metalen schotels maar met sprookjesachtige lichtverschijnselen. Een van Spielbergs meest persoonlijke films. Zeer fraaie opbouw. Een vijftonig melodietje uit de soundtrack blijft nog jarenlang hangen.

Report to the Commissioner

1974 | Muziek, Thriller

Verenigde Staten 1974. Muziek van Milton Katselas. Met o.a. Michael Moriarty, Yaphet Kotto, Susan Blakely, Hector Elizondo en Tony King.

Moriarty, een jonge New Yorkse politieman, wordt beschuldigd van moord op een collega die undercover werkte. De officier die met het onderzoek belast wordt ontdekt dat de idealistische jongeman het slachtoffer werd van een complot van corrupte agenten die op die wijze vrijuit kunnen gaan. Pessimistische, maar realistische film over corruptie en promotiejacht binnen de politiemacht. Abby Mann en Ernest Tidyman bouwden hun scenario, gebaseerd op een roman van James Mills, op als een mozaïek van flashbacks, die zeer nerveus gemonteerd werden. Over het algemeen uitstekend spel, met het debuut van Gere in een klein rolletje. Sombere fotografie van Mario Tosi. In Engeland uitgebracht als OPERATION UNDERCOVER.

Making It

1971 | Drama

Verenigde Staten 1971. Drama van John Erman. Met o.a. Kristoffer Tabori, Joyce Van Patten, Marlyn Mason en Bob Balaban.

Een zeventienjarige vlotte jongen begint na te denken als zijn moeder een abortus moet ondergaan en hij er bij moet blijven. Hollywoods nieuwe kijk op de seksmoraal die weliswaar hypocriet aandoet, maar Tabori (Don Siegels zoon) is toch een interessant acteur.

The Strawberry Statement

1970 | Drama, Muziek

Verenigde Staten 1970. Drama van Stuart Hagmann. Met o.a. Bruce Davison, Kim Darby, Bob Balaban, James Kunen en Jeannie Berlin.

Een verbrokkelde bewerking van James Kunens boek over de opstanden op de Universiteit van Columbia. Er wordt te veel tegelijk gedaan: komedie, maatschappijkritisch commentaar en muziek. Goed spel.

Midnight Cowboy

1969 | Drama

Verenigde Staten 1969. Drama van John Schlesinger. Met o.a. Dustin Hoffman, Jon Voight, Sylvia Miles, John McGiver en Brenda Vaccaro.

De enige X-rated film die ooit een Oscar won, zorgde destijds voor controverse vanwege het rauwe geweld, openlijke uitingen van homoseksualiteit en enkele naaktscènes, maar zal vandaag weinigen shockeren. Voight is uitstekend als de cowboy uit een Texaans dorpje die denkt dat hij in New York een fortuin zal vergaren als gigolo. Hij sluit een onwaarschijnlijke vriendschap met een kleine oplichter (Hoffman). De smoezelige sfeer rond Times Square die de film zo fraai weet te vangen, is al lang verdwenen: waar vroeger pooiers, dieven en hoeren rondhingen, viert nu Disney hoogtij. Oscars voor beste film, regie en script.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Bob Balaban op televisie komt.

Reageer