Günther Fischer

1944 Componist

Günther Fischer (1944) is componist.
Er zijn 53 films gevonden.

Verliebte Diebe

2003 | Komedie, Romantiek

Duitsland 2003. Komedie van Peter Patzak en Peter Pazak. Met o.a. Götz George, Gudrun Landgrebe, Suzan Anbeh, Jacques Breuer en Jaecki Schwarz.

Klara Waldleitner (Landgrebe) heeft zich de chique naam Claire Vanderboldt aangemeten en zij schrijft zich in onder die naam in dure hotels, waar ze rijke cli[KA3]enten berooft van hun juwelen, meestal na halsbrekende toeren. Na haar gewaagde, maar geslaagde coup in een hotel in Liechtenstein weet ze niet dat de politie haar op het spoor is. In de balzaal herkent ze haar oude makker van vroeger Vinzenz Kr[KA3]oger (George) met wie ze menige goedgelukte juwelendiefstal pleegde. Ze weet niet dat Vinzenz haar de buit allang heeft afgesnoept toen ze per ongeluk in zijn suite belandde, en het kostbare halssnoer geretourneerd heeft aan zijn rechtmatige eigenaar. Een geluk bij een ongeluk, want de politie kan haar niet bij de kladden grijpen. Vinzenz is tegenwoordig op het rechte pad gegaan en fabriceert industrierobotten, maar de zaken gaan niet zo best. Vinzenz heeft nog altijd een oogje op Klara, maar ondanks dat [KA1]o[KA1]ok bij haar de jaren beginnen te tellen, moet ze niets meer van deze charmeur hebben. Ze vertrekt naar haar volgende uitdaging in Hamburg. Na een spectaculaire inbraak en een nog adembenemender vlucht over de daken vangt Vinzenz de vette buit af. Dit leidt dan toch tot een ongewilde verwikkeling met Vinzenz, die Klara`s hulp nodig heeft tegen zijn concurrent Axel Tiedtke (Breuer), die de robotten van Vinzenz heeft gesaboteerd, waardoor hij een deal met Chinezen dreigt mis te lopen. Samen met Vinzenz` pittige assistente Martina Ahlers (Anbeh) draaien ze met z'n drieën Axel een forse loer. Het scenario is van niemand minder dan TATORT-veteraan Felix Huby en Gunther Scheuthle, maar dat neemt niet weg dat het plot behoorlijk versleten is. Wat de film nog staande houdt zijn de twee hoofdrollen, vooral als je fan bent. Al met al een glinsterende verpakking met weinig inhoud. Het camerawerk is van Andreas Köfer.

Nicht ohne meinen Anwalt - Entscheidung fürs Leben

2003 | Drama, Misdaad

Duitsland 2003. Drama van Bernard Stephan. Met o.a. Björn Casapietra, Günter Mack, Ursula Buschhorn, Gerit Kling en Julia Thurnau.

Nadat de succesvolle serie [KL]Liebling Kreuzberg[KLE] met Manfred Krug afgelopen was, is er nu een nieuwe serie met Casapietra als advocaat Georg Ritter. Hij heeft voor een groot advocatenkantoor in Berlijn gewerkt, en zou samen met zijn collega Bianca Holm (Buschhorn) naar Sjanghai gestuurd worden. Omdat hij de ontslagkwestie van J[KA3]urgen Serapin (Czypionka) gaat behartigen, komt hij door toeval in contact met diens zwangere zeventien-jarige dochter Sandra (Kanis). Vader Serapin dringt aan op een abortus. Georg ontdekt dat niet alleen Sandra een belangrijke beslissing voor de toekomst moet nemen. Bianca gaat alleen naar China en Georg raakt tijdens het joggen verwikkeld in de moord op boswachter V[KA3]ock. Wat later gaat hij naar het advocatenkantoor van Ignaz Demuth (Wigger), een oude vriend van zijn vader Arno (Mack) voor een afspraak. Demuth heeft een hartinfarct gekregen en Georg gaat de zaken waarnemen. De eerste cli[KA3]ente is de overspelige echtgenote van de vermoorde boswachter, Mandy V[KA3]ock (Sudhoff)... Als Demuth weer uit het ziekenhuis komt, biedt hij Georg aan om zijn praktijk over te nemen. In deze piloot wordt Georg Ritter afgeschilderd als de man met de ervaring van het grote kantoor en iemand die de ethiek hoog in het vaandel heeft staan. Blijft: kan hij de zwierige, excentrieke Manfred Krug verslaan? De toekomst moet het ons leren. Tien vervolgen zijn gepland en de kijkcijfers bepalen of men doorgaat of niet. Het scenario is van Scarlett Kleint en Michael Illner. Hoewel het een beetje chaotisch lijkt, is er voldoende actie en vallen de stukjes van de puzzel op hun plaats. Het camerawerk is van Dietmar Koelzer.

Tanners letzte Chance

2002 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2002. Misdaad van Ernst Josef Lauscher. Met o.a. Robert Atzorn, Hanns Zischler, Katharina Müller-Elmau, Ingo Naujoks en Peter Mohrdieck.

Henry Tanner (Atzorn) was ooit chef van de moordbrigade, maar hij ging bij een beveiligingsfirma werken als directeur. Door gekonkel belandde hij vijf jaar onschuldig achter de tralies. Nu is hij weer op vrije voeten, maar aannemer Sedlag (Zischler) laat Tanners oude moeder vermoorden en stuurt zijn zware jongen Knocke (Naujoks) op Tanner af om hem te dwingen mee te doen bij een overval op het gelddepot van Tanners voormalige firma. De buit in het vooruitzicht: achthonderd miljoen mark, een astronomisch bedrag. In het complot zit ook Barbara York (Müller-Elmau), Tanners voormalige collega en minnares. De kijker weet aanvankelijk als enige dat zij undercover voor de politie werkt, maar als het verhaal voortschrijdt, zorgt regisseur Lauscher in zijn scenario voor gerede twijfel over Barbara's edele motieven. Tanner bevrijdt zich uit dit net van list en bedrog, verkrijgt eerherstel en toont aan dat er bij de politie de nodige corruptie is. Een solide misdaadfilm met uitstekende acteurs in de hoofdrollen, maar het verhaal is helaas niet al te origineel. Atzorn speelde in deze tijd ook commissaris Jan Casstorff uit Hamburg in de serie TATORT. Het camerawerk is van Martin Stingl.

Preis der Schönheit

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Vera Loebner. Met o.a. Christian Quadflieg, Claudine Wilde, Christine Neubauer en Dieter Mann.

Plastisch chirurg Dr. Gregor Rauch (Quadflieg) maakt een fout bij de lifting van het gezicht van Frauke Nimrath (Wilde), een tv-presentatrice die getrouwd is met de machtige mediabaron Albrecht Nimrath (Mann), die uit wraak Rauchs leven en huwelijk ruïneert. Rauch moet zich noodgedwongen terugtrekken op het land en zijn toekomst ziet er somber uit. Dan leert hij een jonge Italiaanse kennen en hij krijgt weer moed... Onbenullig drama naar een scenario van Rolf Gumlich. De geroutineerde rolverdeling is niet slecht, maar desondanks kan het nauwelijks boeien. Het camerawerk is van Thomas Merker.

Der Kapitän - Kein Hafen für die 'Anastasia'

2000 | Avonturenfilm, Misdaad

Duitsland 2000. Avonturenfilm van Sabine Landgraeber. Met o.a. Robert Atzorn, Jophi Ries, Giuliana de Sio, Laszlo I. Kish en Dieter Hufschmidt.

Kapitein Harmsen (Atzorn) is onderweg met de afgetrapte Anastasia van Algiers naar Bremerhaven. Het schip is geladen met containers en de reis is pure routine. De eerste machinist Kaiser (Ries), die ook buiten het werk een vriend van Harmsen is, ontdekt met machinist Oliver Droll (Kish) dat de motor niet op volle toeren draait. Ze denken dat eraan geknoeid is. Ondertussen worden in een van de containers verstekelingen - politieke vluchtelingen - aangetroffen en een jongetje blijkt een acute blindedarm ontsteking te hebben. De charmante Italiaanse chirurge Sophia Minardi (De Sio) komt aan boord om het patiëntje te opereren. Ondertussen ontdekken Harmsen en Kaiser waarom de motor van slag af was: een sterke elektromagneet die tegen de scheepshuid zit opgekleefd, verstoort het besturingssysteem. Aan de andere kant van de wand zit onder de waterlijn een metalen container, waarin drugs zijn opgeslagen. Het blijkt dat autoriteiten aan land getipt zijn over de blinde passagiers, want Harmsen krijgt geen toestemming om binnen te lopen. Ook Sophia kan daardoor niet meer van boord, maar zij is voor iedereen het zonnetje in huis. Dan verschijnt er een jacht aan de kim dat op de Anastasia afkoerst; het zijn de drugshandelaren die hun kostbare spul komen halen, maar ze hebben buiten de waard gerekend met Harmsen en Kaiser. Het wordt nog even heel spannend voordat de Anastasia veilig en wel de haven kan worden binnengeloodst, maar daarna is het nog niet helemaal afgelopen, want de door Harmsen opgedoken buit is ingepikt door een der medeplichtigen van de drugshandelaren. Tussen Harmsen en de zo aardige geblondeerde Sophia wordt het niks door een betreurenswaardig misverstand. Het scenario van Benedikt Gollhardt is een rommelig, melodramatisch avonturenverhaal. De rolverdeling en de regie zijn niet slecht en houden je nog net aan de buis. Het camerawerk is van Thomas Merker. Er kwam nog een volgende belevenis die ook door Gollhardt is geschreven, maar behalve dezelfde hoofdrollen, zijn er andere bijrollen, een andere regisseur en een andere cameraman. De film is getiteld DER KAPITÄN - DAS GEHEIMNIS DER VIKING.

Der Kapitän - Das Geheimnis der Viking

2000 | Avonturenfilm

Duitsland 2000. Avonturenfilm van Helmut Metzger. Met o.a. Robert Atzorn, Angelika Atzorn, Christine Neubauer, Ralf Schermuly en Vanni Corbellini.

Kapitein Harmsen (Robert Atzorn) krijgt opdracht van zijn reder Nielson (Hufschmidt) die aan de kade verschijnt, om voor de universiteit van Hamburg een vliegtuigwrak te bergen, dat sedert WO II op de bodem van de zee in de buurt van Sicili[KA3]e ligt. Hij krijgt twee passagiers aan boord: Beate Wollitz (Neubauer), archeologe aan de universiteit die het wrak ontdekt zou hebben, en Roberto Gallo (Corbellini), haar Italiaanse medewerker. Het vliegtuig zou een goudschat herbergen, die door veldmaarschalk Erwin Rommel buitgemaakt zou zijn. Als Harmsen het anker laat uitgooien nabij het wrak, blokkeren vissers de bergingswerkzaamheden met hun bootjes. Harmsen besluit aan wal te gaan en de zaak met de vissers in de haven te klaren. Tot zijn niet geringe verbazing ontmoet hij in het plaatsje zijn vrouw, van wie hij al enige tijd gescheiden leeft, Elke (Angelika Atzorn) met haar nieuwe partner Wolf Holzbach (Schermuly). Harmsen regelt ondertussen het vissersprotest met de burgemeester en ze besluiten de verzoening te vieren met een feest aan boord van het schip. Daarna vallen er de nodige maskers: de bergingspapieren van Beate blijken vals te zijn, Gallo is een mafioso, die met behulp van twee vissers het schip probeert te enteren. Een van Gallo`s handlangers wordt gedood, maar Harmsen en Beate vallen overboord, terwijl Gallo het bevel overneemt en met het gestolen goud op Napels afkoerst. Harmsen en Beate zijn gelukkig hele goede zwemmers en bereiken in een mum van tijd het strand, waarop Harmsen `zijn schip` gaat terughalen. Verstand-op- nul-zetten-avontuur dat voor de punt van de laars van Itali[KA3]e in de Middellandse Zee speelt. Geniet van de actie en het competente spel. Het scenario is van Benedikt Gollhardt. Verdere avonturen met Harmsen hebben we (voorlopig) niet meer gezien en Aztorn werd voor concurrerende omroep ARD/NDR TATORT-commissaris in de hanzestad nadat Paul Stoever en Peter Brockmöller met pensioen gingen - wellicht kreeg hij het te druk. Het camerawerk is van Peter Zeitlinger.

The New Adventures of Pinocchio

1999 | Familiefilm, Fantasy, Drama

Verenigde Staten/Duitsland/Verenigd Koninkrijk 1999. Familiefilm van Michael Anderson. Met o.a. Gabriel Thomson, Martin Landau, Udo Kier en Gemma Gregory.

Walt Disney veranderde met zijn versie van Pinocchio (1940) al heel veel aan het origineel uit 1883 van Carlo Collodi, maar The new adventures of Pinocchio slaat alles. Pinocchio (Thomson) is nu een gewone jongen. Hij dient per ongeluk een gif van engerd Lorenzini (Kier) toe aan vaderlijke houtsnijder Gepetto (Landau), die daarop in hout verandert. Pinocchio moet nu onder meer zelf terug in houtvorm om Gepetto te redden. Zo mal als dit uitgangspunt is, het had met behulp van de capabele acteurs nog goed kunnen worden, indien de harde psychologie van Collodi niet verruild was voor een tovershow vol animatronics van Jim 'Muppet' Henson.

Letzte Chance für Harry

1998 | Komedie, Misdaad, Familiefilm, Drama

Duitsland 1998. Komedie van Karsten Wichniarz. Met o.a. Harald Juhnke, Günter Pfitzmann, Horst Günter Marx, Birge Schade en Gudrun Okras.

Dakloze Harry Strehle steelt de identiteit van de schijnbaar overleden Canadees Simon Spradow. Hierdoor krijgt Harry de kans zich tussen de rijken te bevinden, niet wetende dat de nog steeds levende Simon dakloos wordt omdat hij geen identiteitspapieren meer heeft, waardoor niemand hem gelooft.

Freiwild

1998 | Thriller

Duitsland 1998. Thriller van Wolfgang Dickmann. Met o.a. Robert Atzorn, Jörg Gudzuhn, Gerit Kling, Jutta Speidel en Peter Sattmann.

In deze tweedelige Duitse thriller hadden de openbaar aanklager David Voss (Atzorn) en zijn vriend, hoofdcommissaris Lutz Krieger (Gudzuhn), twee jaar nodig om voldoende bewijsmateriaal te verzamelen om enkele hooggeplaatste zakenlui op de beklaagdenbank te krijgen. Net voordat de rechtszaak begint, pleegt de kroongetuige zelfmoord in zijn cel. Het proces wordt een fiasco. Voss wil niet opgeven. Zijn tegenstanders bereiden een geraffineerde intrige voor. Voss wordt zowaar zelf verdacht van moord en opgepakt. Hij slaagt erin uit de gevangenis te ontsnappen en wordt `Freiwild`, achternagezeten door de politie en door degenen die hij aangeklaagd had. Voss vindt een veilige verstopplaats. Bij de killers, die hem willen laten zwijgen, slaan de stoppen door. Zijn familie wordt bedreigd. Zijn verdriet slaat om in woede als zijn vrouw omkomt door een bomaanslag, die voor hem bedoeld was. Een spoor van de moordenaar(s) leidt naar Minsk in Rusland. In Duitsland is de bekende Atzorn een populaire toneel- en tv-acteur (o.a. een commissaris in de serie TATORT). Hij speelt Voss niet onaardig maar toch niet overtuigend. Het scenario van Oliver G. Wachlin, dat aardig wat wreedheden bevat, is niet helemaal onrealistisch. Wat de maffia allemaal doet, kan zo uit een filmscenario komen. Het camerawerk is van Michael Hammon.

Der Havelkaiser: 3. Land in Sicht

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Herbert Ballmann. Met o.a. Günter Pfitzmann, Marion Kracht, Rosemarie Fendel, Rainer Rudolph en Gunter Berger.

Derde deel van de derde serie van drie nieuwe delen (dus ook te beschouwen als deel 9) over Richard Kaiser, de machtige eigenaar van een goedlopende jachtwerf en voorzitter van een Berlijnse stadsdeelraad. Richard Kaiser (Pfitzmann) ontdekt dat zijn zoon Uli (Rudolph) volledig in de tang van Fanny von Stettwitz (Metzger) zit, die niet terugdeinst voor drastische maatregelen: een moordaanslag. Door een zelfmoord wordt Magda Kaiser (Fendel) uit de serie geschreven. Uli geeft zich aan wegens fraude en belandt achter de tralies. Richard ziet geen andere uitweg dan uitverkoop houden van de werf, maar hij heeft buiten de waard gerekend met de kordate Jette Kaiser (Kracht), die het bedrijf weer boven water zal krijgen. De serie zal ongetwijfeld vervolgd worden met nog meer delen als de populariteit bij de (Duitse) kijker aanhoudt. Scenario van Knut Boeser en camerawerk van Ingo Hamer. Regisseur Ballman deed ook de eerste serie van drie films en heeft nu weer de draad opgepakt.

Der Havelkaiser: 2. Havarie

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Herbert Ballmann. Met o.a. Günter Pfitzmann, Marion Kracht, Rosemarie Fendel, Rainer Rudolph en Gunter Berger.

Tweede deel van de derde serie van drie nieuwe delen (dus ook te beschouwen als deel 8) over Richard Kaiser, de machtige eigenaar van een goedlopende jachtwerf en voorzitter van een Berlijnse stadsdeelraad. Richard Kaiser (Pfitzmann) komt naar Berlijn om de zaken te redden, maar Therese Becker (Bronnen) blijft in Toscane. Intriges, een miskraam in de familie en een dubieus compagnonschap voeren naar een Pyrrusoverwinning: de werf zou plaats moeten maken voor flats, die veel geld kunnen opleveren. Al heeft de werf de nodige averij opgelopen en is ver afgedreven, Richard Kaiser klampt zich vast aan een stuk drijfhout om tenslotte weer op het land te komen. Scenario van Knut Boeser en camerawerk van Ingo Hamer. Regisseur Ballman deed ook de eerste serie van drie films en heeft nu weer de draad opgepakt. Vervolg: LAND IN SICHT.

Der Havelkaiser: 1. Volle Kraft voraus

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Herbert Ballmann. Met o.a. Günter Pfitzmann, Marion Kracht, Rosemarie Fendel, Rainer Rudolph en Gunter Berger.

Eerste deel van de derde serie van drie nieuwe delen (dus eigenlijk te beschouwen als deel 7) over Richard Kaiser (Pfitzmann), de machtige eigenaar van een goedlopende jachtwerf en voorzitter van een Berlijnse stadsdeelraad. Herr Kaiser verdeelt de aandelen van het bedrijf onder de kinderen en de familie. Zijn oudste zoon Max (Berger) krijgt de leiding over de zaak. Hij trekt zich terug in het idyllische Toscane in Itali[KA3]e. Max wil het bedrijf moderniseren en rationaliseren; dat betekent het restaurant veranderen in een hotel en de jachtbouw verplaatsen naar Holland. Hij stuit daarbij op tegenstand van de familie die mag meebeslissen, terwijl zijn jongere broer Uli (Rudolph) zich inlaat met dubieuze beleggingen, die het bedrijf ten gronde kunnen richten. Max trekt zich gefrustreerd terug in Portugal. Richard moet uit Italië terugkomen om te voorkomen dat de werf in vreemde handen geraakt. Scenario van Knut Boeser en camerawerk van Ingo Hamer. Regisseur Ballman deed ook de eerste serie van drie films en heeft nu weer de draad opgepakt. Vervolg: HAVERIE.

Abgehauen

1998 | Drama, Biografie

Duitsland 1998. Drama van Frank Beyer. Met o.a. Peter Lohmeyer, Karoline Eichhorn, Peter Donath, Ann-Kathrin Kramer en Uwe Kockisch.

Manfred Krug is een bekend gezicht van het kleine scherm als TATORT-Kommissar Paul Stoever uit Hamburg, die werkt voor de regionale zender NDR. Wellicht is minder bekend dat deze vaardige acteur afkomstig is uit de voormalige DDR. In feite was hij geen bange kerel: nadat op 17 oktober 1976 de populaire Oostduitse protestzanger Rolf Bierman op onwaardige wijze afgeschoven was naar het Westen, belegde hij in zijn villa (toch een beetje bevoorrecht!) op 20 oktober een bijeenkomst van prominente kunstenaars, schrijvers en andere intellectuelen. Aanwezig waren o.a. de schrijvers Jurek Becker (Kockisch), Stefan Heym (Hentsch), Heiner M[KA3]uller (Kranzkowsi), Ulrich Plenzdorf (Dehler), Frank Beyer (Hermann Beyer) en schrijfster Christa Wolf (Lubosch). Ze stuurden een protestbrief naar de regering, die daarop een schijndialoog aanging met de ondertekenaars om ze weer in het gareel te krijgen. In werkelijkheid betekende het dat Manfred Krug op de zwarte lijst kwam te staan, waardoor hij geen werk meer kreeg. Door het nimmer officieel uitgesproken Berufsverbot, had hij tenslotte geen keuze meer; hij moest naar het Westen. De ontmoetingen bij hem thuis met o.a. Jochen Hoffmann (Junghans), de DDR-minister van cultuur, Werner Lamberz (Lause), lid van het Politburo en de secretaris van het centrale comit[KA1]e van de SED (de Oostduitse `socialistische` - lees: communistische - partij) en Heinz Adameck (Dei[KL29]), voorzitter van de omroepraad, legde hij heimelijk vast op de bandrecorder, hetgeen een moedige daad was. Ook hield Krug een dagboek bij van de gebeurtenissen, dat later onder de titel [KL]Abgehauen[KLE] is verschenen. Tussen de protesterende intelligentia bevonden zich natuurlijk meerdere lieden, die al dan niet onder druk informeerden aan de Stasi, de gehate geheime politie, die het gekunstelde regime trouw hielp in het zadel te blijven zitten. Het bijzondere van deze gedramatiseerde tv-film is dat hij gemaakt is door capabele mensen, die zelf deze politiek-culturele veldslag hebben meegemaakt en nu de geschiedenis de Duitse tv- kijker (gevulgariseerd) voorschotelen. De film steunt uiteraard op heel veel dialoog en hoewel er een poging gedaan is een spanningsboog op te bouwen, is hij toch v.n.l. bedoeld voor Duitse kijkers die kennis willen nemen over wat er zich onder hun ogen afspeelde. Buitenstaanders moeten alleen gaan kijken als ze in het onderwerp geïnteresseerd zijn en die merken dat het goed gedaan is. De toen nog jonge Krug wordt gespeeld door Lohmeyer, die redelijk goed gecast is. Scenario van regisseur Beyer en Ulrich Plenzorf en camerawerk van Eberhard Geick. Rolf Bierman werd in mei 1998 gerehabiliteerd met een prijsverlening door Magdeburg, de stad die hem ooit verstootte.

Helden haben's schwer

1997 | Romantiek, Komedie

Duitsland 1997. Romantiek van Klaus Gendries. Met o.a. Klaus Wennemann, Anja Kruse, David Lütgenhorst, Philip Nowak en Thomas Steiner.

Fotografe Julia Bongartz wil haar ex-man Jörg nooit meer zien en wil haar zoon Florian ook behoeden voor de slechte invloed van de man. Op een gegeven moment duikt Jörg echter weer op. Hij toont na jaren weer interesse in Florian en doet zich tegenover hem voor als een vriend van zijn vader. Florian is erg nieuwsgierig naar zijn vader en hoort Jörg helemaal uit, waarbij Jörg het niet makkelijk vindt om zijn rol als vriend vol te houden.

Die Straßen von Berlin - Dunkelrote Rosen

1997 | Misdaad, Actiefilm

Duitsland 1997. Misdaad van Werner Masten. Met o.a. Jennifer Nitsch, Uwe Ochsenknecht, Hannes Jaenicke, Peter Lohmeyer en Martin Semmelrogge.

Wanneer de medewerkers van officier van justitie Irene Starnow een onderzoek instellen nadat een van hen tijdens een etentje in een Chinees restaurant getuige was van een bomexplosie waarbij de restauranteigenaar om het leven komt, vermoeden zij dat er een oorlog is uitgebroken tussen Chinese triaden

Der Prinzgemahl

1997 | Komedie

Duitsland 1997. Komedie van Vera Loebner. Met o.a. Robert Atzorn, Constanze Engelbrecht, Janina Flieger, Ricardo Radke en Stefan Wigger.

Jens Morgenroth (Atzorn) is scheepsbouwkundig ingenieur, die trots op zijn werk is. Zijn vrouw Karin (Engelbrecht) is consultant voor het bedrijfsleven. Zij wordt gevraagd mee te doen met de parlementsverkiezingen aan de zijde van de regeringspartij. Jens haalt er zijn schouders over op, want Karin staat op een onverkiesbare plaats en hij sympathiseert met de oppositie, die aan de beurt is om te winnen. Het pakt heel anders uit: Karin wordt minister en Jens raakt zonder werk, want de werf gaat dicht. De status van huisman spreekt hem niet aan. Interessante film over een onderwerp dat op deze schaal nog maar weinig mannen treft, maar wat op een lager niveau al lang aan de gang is: de rollenwisseling door het betere opleidingsniveau; niet iedereen kan zich als een Dennis Thatcher profileren! Goed spel van de hoofdrollen, vooral Atzorn, onder de gedreven regie van Loebner. Scenario van Felix Huby en Gunther Scheuthle. Camerawerk van Peter Krause.

Der Kapitän - Zwischen den Fronten

1997 | Avonturenfilm

Duitsland 1997. Avonturenfilm van Erhard Riedlsperger. Met o.a. Robert Atzorn, Jophi Ries, Jürgen Tarrach, Angelika Hartung en Doreen Jacobi.

In het vierde avontuur van kapitein Harmsen (Atzorn) en eerste machinist Kaiser (Ries) raken zij beklemd tussen de wal en het schip. Eerst merken we dat het huwelijk van Harmsen met Elke (Hartung) schipbreuk lijdt. Reder Nielson (Hufschmidt) stuurt hem naar Afrika. Hij slaakt een zucht van verlichting omdat hij zo de klippen kan omzeilen. Kaiser zit namelijk met een boot vast in een haven in Afrika, waar een burgeroorlog woedt. Harmsen moet onderhandelen met de aanvoerder der opstandelingen Mogambu (Itoka) om het schip vrij te krijgen. De voorwaarde is dat Harmsen vijf gewonde rebellen en twee gegijzelde vrouwen aan boord neemt, Alice Ledevin (Engelbrecht) en Fanny Verstappen (Vas), en afzet in een naburig land. Bij het losmaken blijkt de marconist Moussa (Seck) zwaar gewond te zijn en het gerucht gaat dat Mogambu een kopje kleiner gemaakt is. Buitengaats merkt Harmsem dat er twee huurlingen aan boord zijn, die als missie hebben de gijzelaars te bevrijden. Ondertussen duikt een marinescheepje op met aan boord generaal Burundi (N'diaye), die het gemunt heeft op de gewonde soldaten van Mogambu. Harmsen moet alles op alles zetten om zijn schip niet met man en muis te laten vergaan als ze beschoten worden. Weer een zeeavontuur dat voortkabbelt en gehinderd wordt door het feit dat de actie zich grotendeels op één plaats afspeelt. Als je eenmaal het schip van binnen hebt gezien dan weet je het wel, ondanks de bravoure van Atzorn, Ries en Tarrach. De engelachtige Engelbrecht en de vrouwelijke Vas zijn erbij bedacht om het al te grote macho-element wat af te zwakken. Ondanks Atzorns uitstraling zal deze aflevering geen grote schare vrouwelijke kijkers trekken. Het scenario is van Christian Frei. Het camerawerk is van Peter Zeitlinger.

Der Kapitän - Im Vorhof der Hölle

1997 | Avonturenfilm

Duitsland 1997. Avonturenfilm van Werner Masten. Met o.a. Robert Atzorn, Jophi Ries, Jürgen Tarrach, Angelika Hartung en Doreen Jacobi.

Door de verdrinkingsdood van zijn zoon Thomas (Alexander Eisenfeld die op die manier uit de serie geschreven werd), is kapitein Harmsen (Atzorn) een stuk onverschilliger geworden. Hij moet met Kaiser (Ries) aan boord gaan van de Sacramento die in een haven in Venezuela ligt. De lading, die onderdelen bevat voor een satelliet en een lading schapen, is bestemd voor Miami in Florida. Kaiser en Harmsen worden echter aangehouden wegens drugssmokkel, nog voordat ze een voet aan dek kunnen zetten. Reder Nielson (Hufschmidt) en Elke Harmsen (Hartung) bewegen hemel en aarde om het tweetal op borgtocht vrij te krijgen. Dit lukt, maar daarmee zijn de vuile streken die hen geleverd werden, nog niet voorbij. De schapen aan boord blijken `bolletjesslikkers` te zijn die onder de drugs zitten, er bevinden zich verstekelingen aan boord en eerste stuurman Rochow (Schubert), die voor de genadeloze drugssmokkelaars werkt, ontketent een muiterij, waarbij Harmsen en Kaiser worden ingesloten. De blinde passagiers, twee vrouwen, de verslaafde Isabel (De Freitas), die op de vlucht is voor haar dealer, en Maria (Baric), de bange moeder van een ziek kindje, worden misbruikt door Rochow, hetgeen een der bemanningsleden te ver gaat, waarop hij zijn kapitein bevrijdt. Hoewel er weer flink wat te beleven valt en Atzorn en Ries behoorlijk presteren, is het scenario van regisseur Masten en Carl-Christian Demke naar een synopsis van Christian Frei toch niet echt boeiend en brengt het de kijker niet in vervoering. Het camerawerk is van Reiner Lauter. De derde aflevering van het eerste vijftal.

Der Kapitän - Gefährliche Fracht

1997 | Avonturenfilm

Duitsland 1997. Avonturenfilm van Erhard Riedlsperger. Met o.a. Robert Atzorn, Jophi Ries, Jürgen Tarrach, Angelika Hartung en Doreen Jacobi.

Kapitein Harmsen (Atzorn) voert het bevel over de Pegonia, een niet al te moderne en niet al te best onderhouden vrachtboot van 12.000 ton. Als hij wil vertrekken met een lading giftig afval, hindert de milieubeweging Terra hem om het ruime sop te kiezen. Fransziska Sp[KA3]or (Folkerts) heeft zich aan dek vastgeketend. Met een slijptol laat hij haar keten doorklieven. Ze beweert dat de afvalcontainers niet in orde zijn en illegaal gif bevatten. Duidelijk ge[KA3]ergerd laat Harmsen de lading controleren en er is niets aan de hand. Hij geeft bevel om los te maken en koers te zetten naar open zee met bestemming een afvaldepot in Sint Petersburg, het voormalige Leningrad. Onderweg worden enige leden van de bemanning ziek en het blijkt dat zij een vergiftiging hebben opgelopen. Met behulp van machinist Wysocki (Tarrach) en eerste machinist Fritz Kaiser (Ries) krijgt hij de lekkende containers dicht en voorkomt hij dat de gezondheidstoestand van zijn manschappen nog verder gevaar loopt. Vlak voor het binnenvaren van de haven van Sint Peterburg wordt de Pegonia overvallen en lossen onbekenden het gif. Er vallen een stel rake klappen en een van de gifsmokkelaars raakt zwaargewond. Vlak voordat hij het tijdelijke met het eeuwige verwisselt, zegt hij wie de geheimzinnige bevrachter op de rederij is. Harmsen neemt contact op met Franziska in Hamburg en samen maken zij een eind aan een grof gifschandaal. Eerste avontuur van vijf rondom de door de tv-serie [KL]Unser Lehrer Doktor Specht[KLE] populair geworden Atzorn. Het uniform staat Atzorn goed, hij is een uitstekend acteur en met de jongensachtige Folkerts had men zich geen betere actrice als activiste kunnen voorstellen, maar het scenario van Christian Frei is niet bepaald sterk en het ontbreekt aan dynamiek. Omroep ZDF, die de succesvolle serie TRAUMSCHIFF in de stijl van [KL]Love Boat[KLE] heeft, wil met deze serie iets avontuurlijker zijn, maar de kijkcijfers die moesten komen, waren niet super, zodat het aanvankelijk bleef bij de vijf geplande afleveringen. In het jaar 2000 volgden er nog twee (blijkbaar om een contractuele verplichting te honoreren) met een iets andere bemanning, maar die waren evenmin om over naar huis te schrijven. De Pegonia heet in werkelijkeid [KL]Floriana[KLE] en vaart stukgoed op (o.a) de Middellandse Zee onder de vlag van St. Vincent onder bevel van een Roemeense gezagvoerder en een vijftienkoppige Birmaanse bemanning. Het camerawerk is van Peter Zeitlinger.

Der Kapitän - Die letzte Fahrt der MS Cartagena

1997 | Avonturenfilm

Duitsland 1997. Avonturenfilm van Thomas Jacob. Met o.a. Robert Atzorn, Jophi Ries, Jürgen Tarrach, Angelika Hartung en Doreen Jacobi.

Kaiser (Ries) loopt Schnibben (M[KA3]ock), die hij nog van zijn schooldagen kent, tegen het lijf. Schnibben is op zoek naar een reder die een waterzuiveringsinstallatie naar een Afrikaans ontwikkelingsland wil vervoeren en deel wil nemen in het risico. Nielson (Hufschmidt) ruikt winst en Harmsen wordt gepaaid met het feit dat vrouw en kinderen mogen meevaren. Op volle zee ontdekt Harmsen dat de lading buitensporig hoog verzekerd is en bij een inspectie ontdekt hij dat er geen waterzuiveringsinstallatie aan boord is maar waardeloos schroot. Bovendien is het schip (uit de titel) voorzien van springstoffen die door een handlanger van Schnibben tot ontploffing worden gebracht. Het schip zinkt en Harmsens zoon Thomas (Eisenfeld) verdrinkt. Op het reddingsvlot komt Harmsen erachter dat Dennis (Halm), een jonge matroos met wie zijn dochter Anita (Jacobi) geflirt had, Schnibbens handlanger was. Ze brengen het er levend vanaf en Schibben komt voor de rechter (Keitel), die hem zijn gerechte straf geeft. Tweede aflevering van de eerste vijf. Het scenario van Christian Frei is clichématig, maar bevat een paar dramatische wendingen. Atzorn en Ries zijn goed, maar dit zee-avontuur houdt niet over. Het maken van de film was opwinderder. Het camerawerk is van Grzegorz Kedzierski.

Der Kapitän - Den Tod im Nacken

1997 | Avonturenfilm

Duitsland 1997. Avonturenfilm van Werner Masten. Met o.a. Robert Atzorn, Jophi Ries, Jürgen Tarrach, Angelika Hartung en Doreen Jacobi.

Kapitein Harmsen (Atzorn) krijgt opdracht van reder Nielson (Hufschmidt) om de wapens en de voertuigen van een Britse legereenheid, die buiten Engeland waren ingezet, te vervoeren naar Groot-Brittanni[KA3]e. Machinist Wysocki (Tarrach) heeft eindelijk een vrouw aan de haak geslagen en wil Ina (Kasprik), met wie hij hoopt te gaan trouwen, meenemen op deze reis. Hij smokkelt haar aan boord en als het ontdekt wordt, krijgt ze keukenkorvee. Onderweg zijn er moeilijkheden: het schip wordt ge[KA3]enterd door de IRA die het Britse wapentuig wil inpikken; ze hebben een insider: Ina! Harmsen laat niet met zich spotten en geeft zich niet gewonnen, maar de IRA blijkt zijn huiswerk goed te hebben gedaan: Anita (Jacobi), Harmsens dochter is in Londen ontvoerd. Harmsen laat zich toch niet onder druk zetten, al zit hij met een handboei aan de brug vast. Met een list en de hulp van eerste meester Kaiser (Ries) is hij de IRA te slim af, en stelt hen buiten gevecht. Anita komt met de schrik vrij. Deze film is een beetje anders dan de vorige afleveringen. De IRA- leden en de Britse geheime dienst worden geportretteerd als en echte schoften spelen hun rollen met grote overtuiging. Het scenario van regisseur Masten en Carl-Christian Demke dat de rivaliteit tussen de Duitse spionagedienst en de Britse fraai toont, heeft [KA1]e[KA1]en grote makke: het gemakzuchtige en ongeloofwaardige einde. Brauner als Nielsons secretaresse is even komisch als altijd. Het camerawerk is van Reiner Lauter. Vijfde en voorlopig laatste deel (in 2001 volgden nog er nog twee).

Tödliches Geld

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Detlef Rönfeldt. Met o.a. Marthe Keller, Michel Piccoli, Christian Kohlund, Peter Simonischek en Friedrich von Thun.

Sinds bijna een eeuw is Belmont Fr[KA2]eres een begrip in de bankwereld van Gen[KA2]eve. Als een van de laatste familiebanken heeft Paul Belmont (Piccoli) de touwtjes strak in handen. Het probleem is echter zijn opvolging: Albert, zijn enige zoon die in aanmerking komt, sterft na de val van een paard. Met zijn andere zoon, Michael (Kohlund), heeft hij geen contact en zijn dochters Anita (Borsody) en Lucy (H[KA3]anggi) zijn totaal ongeschikt, evenals hun echtgenoten. Paul vraagt Beatrice (Keller), de ex- vrouw van Michael, om te bemiddelen in een gesprek tussen hem en zijn zoon, maar dat wordt een fiasco. De baas van Beatrice, de concurerende bankier Bill Bredin (Simonischek), ziet met genoegen toe hoe de vesting van de Belmonts in elkaar stort. Als dan bovendien Pauls boekhouder zelfmoord pleegt is het duidelijk dat er iets niet pluis is bij Belmont Frères. Generatieconflict over het wel en wee in een familiebank. Veel gepraat en weinig actie en de acteurs spelen op automatische piloot. Het geheel is ongeveer even boeiend als een beursbericht. Bovendien was het duidelijk dat dit de aanvang had moeten zijn van een reeks, want na drie uur kijken is er eigenlijk nog niets opgelost. Het scenario van Christian Görlitz is gebaseerd op de roman Die Belmonts van Hans Herlin. Achter de camera stond Axel De Roche. Oorspronkelijk vertoond in twee delen. Ondertitel: DAS GESETZ DER BELMONTS.

Durchreise

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Peter Weck. Met o.a. Udo Samel, Simone Thomalla, Patrick Elias, Wolfgang Bahro en Burkhard Heyl.

In 1931 is het Max Salomon (Samel) gelukt om een florerend confectieatelier te laten draaien in Berlijn. Zijn trouwe medewerkers zijn: coupeur-ontwerper Helmut Naumann, bijgenaamd Naum[KA3]annchen (Bahro), eerste verkoper Ernst Fiedler (Heyl) en coupeuse Monika Helmholtz (Thomalla), een slagersdochter die als leerling begonnen was. Ook Siegfried Fraenkel (Elias), de neef van Richard Fraenkel, de steenrijke eigenaar van een keten van klokkenwinkels, hoort erbij. Siegfried begint als leerling, maar klimt snel op, al had hij liever willen studeren. Siegfried heeft het echter best naar zijn zin en merkt niet dat Monika een oogje op hem heeft. De zaken gaan goed, maar in 1933 komt er een grote donkere wolk boven de Solomons en de Fraenkels: de N[KA3]urnberger wetten maakt hen, omdat ze joods zijn, het normale leven geleidelijk onmogelijk, en de SA maakt, als die de kans krijgt, alles kapot met grove straatterreur. Max besluit naar zijn zwager in Holland te verhuizen en de firma over te doen aan Helmut, Monika, Siegfried en G[KA3]utschow (Rennhack). Siegfried hoopt van zijn oom het benodigde geld te kunnen lenen; dat lukt. Hij is ondertussen verliefd geworden op Dagmar (Riemann) met wie hij trouwt en negeert de avances van Monika. Algauw is Max terug uit Holland, want hij kon het er niet uithouden en ontdekt dat Monika geen medefirmante is. Hij haalt de anderen over dit alsnog te doen en voortaan heet de zaak: Naumann, Fraenkel & Helmholtz. Ondertussen worden de nazi`s steeds machtiger en Ernst Fiedler bereidt een coup voor om het bedrijf in handen te krijgen, maar de firmanten zijn hem te vlug af door Siegfried, die halfjoods is, officieel uit te sluiten van de directie. Max` vrouw Selma (MacDonald) overlijdt en Max laat zijn plannen om naar Amerika te emigreren varen. Naumann die homo is een vriend bij de SA heeft, wordt nerveus over Siegfried; de zaken van Richard Fraenkel worden onteigend, waarop hij zelfmoord pleegt. Met de hulp van voormalige leerling Werner B[KA3]ohm (Freihof), een neefje van Fiedler, kan Siegfried (het is dan al oorlog) nog tijdig het land verlaten voordat hij in een concentratiekamp terecht komt. Bij het afscheid van Monika dat bijna een nacht lang duurt, bekent zij haar onvoorwaardelijke liefde en als Siegfried het land uit is, blijkt zij zwanger. Max raadt haar aan te trouwen met haar hunkerende achterneef Fritz Wagner (Baasner) om zich in te dekken tegen de nazi`s. Siegfrieds vrouw, de koele Dagmar (en een echt rotwijf) heeft zich allang van hem laten scheiden en heeft verklaard dat hij niet de vader is van hun dochter. Monika bezorgt Max nieuwe papieren onder de naam Werner Baumann uit Keulen dat al bezet is door de geallieerden. Fiedler probeert Max en Monika te laten arresteren, maar dat mislukt omdat hij bij het oversteken van de straat tegen een auto van de Wehrmacht oploopt. Na de oorlog komt Siegfried uit Engeland terug, terwijl Max die als Baumann bij een nazi was ondergedoken, door de Russen op grond van een misverstand wordt gearresteerd. Hij ontsnapt aan gevangeneming door een welwillende Russische kolonel, die zelf joods is. De firma wordt door Monika`s initiatieven weer opgebouwd en komt snel tot bloei (1950-60), Max krijgt (later) een orde van verdienste van de (kersverse) bondsrepubliek en Siegfried hoort uitgerekend van Fiedler (die dezelfde orde ontvangen heeft, oh, ironie) dat hij een zoon heeft bij Monika. Siegfried sterft op kantoor aan een hartaanval als zijn dochter hem komt bezoeken; zijn zoon, die als leerling begonnen was, weet (nog) niet dat hij een zuster heeft. Een stuk Duitse geschiedenis ten tijde van het Duizendjarige Rijk (dat gelukkig maar twaalf jaar heeft geduurd, maar dat was nog veel te lang) en het Wirtschaftswunder tot en met het vallen van de Muur van Berlijn in de vorm van een pakkend drama met goede spelprestaties. Het overigens uitstekende scenario van de 75- jarige toneeldramaturg Curth Flatow die de modebranche goed gekend heeft, bevat raak dialoog, maar heeft net iets teveel goede Duitsers en te weinig schoften; de nazitijd is iets te rose voorgesteld (concentratiekampen worden eigenlijk niet vermeld) en verraadt zonder dat het hinderlijk is, iets teveel van zijn toneelachtergrond. Het camerawerk van Hartwig Strobel is goed. Wordt meestal in drie delen uitgezonden, waarbij deel 1 gaat over de periode 1931-33, deel 2 over 1934-44, en deel 3 1944-91. Het laatste deel had minder gehoeven en is nodeloos dramatisch, bij het sentimentele af. Ondanks de lengte - vijf uur - blijft er nogal wat aan de oppervlakte en worden bepaalde figuren te kort belicht, maar de hoofdpersonages komen goed uit de verf. Thomalla komt warm en sympathiek over. De titel slaat op een uitspraak van Max, dat iedereen slechts op doorreis is - helaas wel (misschien). Samel's rol is zeer indrukwekkend en bijna vijf jaar later speelde hij een vergelijkbare rol in de lange tv-film STURMZEIT, waarin hij minder sterk naar voren kwam en de kijker het merkwaardige gevoel gaf niet helemaal te passen.

Nich' mit Leo

1994 | Komedie

Duitsland 1994. Komedie van Ralf Gregan. Met o.a. Jürgen von der Lippe, Cornelia Corba, Christiane Brammer, Harald Schmidt en Herbert Feuerstein.

Hoofdrolspeler Von der Lippe is grapjesman bij de Duitse tv. Hij speelt zendeling Wilhelm in Afrika en tweelingbroer Charly die het visrestaurant Moby Dick in het stadje Freudenstett uitbaat, wat in werkelijkehid een bordeel is.

Der Havelkaiser

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Herbert Ballmann. Met o.a. Günter Pfitzmann, Marion Kracht, Hansi Jochmann, Rolf Zacher en Rainer Rudolph.

Pfitzmann heeft in het leven bereikt wat hij wilde: hij is eigenaar van een bloeiende scheepswerf en in de politiek heeft hij het tot ere-voorzitter van het regionale bestuur gebracht. Hij zou kunnen genieten van een rustige oude dag indien hij niet voortdurend met nieuwe problemen geconfronteerd werd. Zijn zoon Rudolph, een succesvol advocaat, blijkt verstrikt te zijn in zwendel met onroerend goed, zijn dochter Jochmann zet haar man Zacher aan de kant en zijn jongste dochter, Kracht, is erg eenzaam. Zijn schoonzus Fendel komt plotseling met de eis twintig procent van zijn bezittingen aan haar af te staan. Er is ook goed nieuws. Pfitzmann ontmoet tijdens een zeilwedstrijd de dochter van zijn ex-geliefde, die hem 23 jaar geleden in de steek liet. Jawel: het meisje is zijn dochter. Vooral het slot kan nauwelijks ongeloofwaardiger, want alle problemen worden opgelost. Scenarioschrijver Knut Boeser is beslist bij de makers van Amerikaanse soaps in de leer geweest. De hoofdrol is op het lijf geschreven van Pfitzmann, de veelzijdige Duitse acteur en de miniserie (in drie delen) werd voor het eerst uitgezonden naar aanleiding van zijn zeventigste verjaardag. Wordt ook uitgezonden in zes delen. Camerawerk van Rolf Liccini.

Inge, April und Mai

1993 | Romantiek, Drama

Duitsland 1993. Romantiek van Wolfgang Kohlhaase en Gabriele Denecke. Met o.a. Niels-Bruno Schmidt, Nadine Böttcher, Olivier Arendt, Jens Adler en Fabian Busch.

April 1945. De Russische legers naderen Berlijn. Het Dritte Reich zakt als een pudding in elkaar. Tegen deze achtergrond van oorlog, bommen en geweld ontstaat een prille liefde tussen Böttcher en Schmidt, een liefde zo zuiver dat zij zich als een lichtbaken in deze duistere periode aftekent. Poëtische film met een mager verhaaltje, maar een goede herschepping van de sfeer in het Duitsland op het ogenblik dat de oorlog ten einde is. Dit laatste deed destijds bij de release heel wat stof opwaaien, temeer daar scenarist/regisseur Kohlhaase, die zich op zijn eigen roman baseerde, voordien in Oost-Duitsland werkte voor de DEFA-studio's. Nostalgische bruin/gele fotografie van Igor Luther.

Der Kinoerzähler

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Bernhard Sinkel. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Tina Engel, Martin Benrath, Andrej Jautze en Katharina Tanner.

De grootvader (Mueller-Stahl) van Paul (Jautze) is explicateur in de Apollo-bioscoop van Herr Theilhaber (Benrath) waar hij uitleg geeft bij de zwijgende films die daar vertoond worden. Soms zet hij zijn verhaal enige luister bij door viool te spelen. De komst van de geluidsfilm bedreigt zijn bestaan. Als de nazi's het heft in handen nemen, hoopt hij dat deze partij die tradionele waarden zo hoog in het vaandel voeren, de zwijgende film weer te gaan instellen.

Der Kino-Erzahler

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Bernhard Sinkel. Met o.a. Andrej Jautze, Eva Mattes, Tina Engel, Martin Benrath en Armin Mueller-Stahl.

Duitsland in de jaren '30. Paul denkt terug aan zijn kindertijd en ziet zijn grootvader voor zich die zegt: 'In het begin was er licht en toen ging het licht uit.' Waarom zo somber. Opa was Kinoerzähler: hij voorzag stomme films van 'geluid', sprak de dialogen uit en fleurde het verhaal op met een deuntje op de piano. Nu, bij de komst van de geluidsfilm kan hij zijn baantje wel vergeten. Maar wie weet: er verandert zoveel in Duitsland momenteel, misschien keren de zaken zich nog ten goede. Cineast Bernhard Sinkel werkte veel voor tv en verzorgde oa een bijdrage aan de vorig jaar nog herhaalde documentaire Deutschland im Herbst, verslag over de politieke gebeurtenissen in de herfst van '77.

Sie und Er

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Frank Beyer. Met o.a. Senta Berger, Reimar Johannes Baur, Maja Maranow, Katrin Saß en Martin Flörchinger.

Georg (Baur), een onderzoeker bij een farmaceutisch bedrijf, en Charlotte (Berger), een psychologe, zijn al twintig jaar gelukkig getrouwd. Als hun kinderen het huis uit zijn blijkt dat geluk broos. Zij kunnen elkaars aanwezigheid nog moeilijk verdragen. Wanneer Georg verliefd wordt op de jonge journaliste Hanna (Maranow), is voor Charlotte de maat vol en besluit zij alleen te gaan wonen. Voor de 21e verjaardag van dochter Sarah (Schäfer) komt de hele familie nog eens bij elkaar, maar aan het einde blijkt dat de plotseling herwonnen vrijheid te laat is gekomen en oorzaak is van redelijk veel radeloosheid. Het scenario is van Klaus Poche. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Das Trio

1992 | Mysterie, Komedie

Duitsland 1992. Mysterie van Wolfgang Hübner. Met o.a. Heinz Schubert, Edwin Marian, Werner Dissel, Ursula Staack en Rolf Ludwig.

Drie oude ex-kruimeldieven gaan een weddenschap aan. De 78- jarige Schubert beweert dat hij binnen de drie maanden een jonge vrouw zal trouwen. Slaagt hij hierin, dan moeten beide anderen met tienduizend mark over de brug komen. Terwijl Schubert op rokkenjacht gaat, proberen ex-zakkenroller Marian en ex-inbreker Dissel aan het geld te komen. Ze worden echter toevallig herkend door gepensioneerde commissaris Wolff die hen, al is hij behoorlijk bijziende, schaduwt. Flauwe, voorspelbare komedie die enkele oudgedienden nog eens de gelegenheid biedt om te spelen, maar daarbij karikaturen van de personages maken. Helaas, de humor is even hoogbejaard als de eerbiedwaardige heren. Geschreven door Peter Wekwerth, terwijl Hartwig Strobel de camera hanteerde.

Das Große Fest - Wiedersehen an der Ostsee

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Klaus Poche, Frank Beyer en Frank Meyer. Met o.a. Hans Christian Blech, Rolf Hoppe, Iris Berben, Elsa Grube-Deister en Michael Gwisdek.

Het scenario van het regisseursduo Poche en Beyer kwam tot stand in de golf van films die over de gevolgen van de Duitse hereniging gingen. Het onderwerp hier is een vervallen hotel aan de Oostzeekust, dat door Friedrich (Hoppe), een rijke projectontwikkelaar uit het Westen, gerenoveerd zal worden. Het hotel dat ooit van zijn vader was, werd in de DDR gerund door partijprofiteur Viktor (Gwisdek), maar het echte werk werd door Friedrichs broer Richard (Blech) gedaan. Hij moest zich Viktor, de 'Verwalter' als directeur laten welgevallen. Terwijl Richard hoopt dat met de middelen van zijn rijke broer het statige hotel in ere hersteld zal worden, heeft Friedrich met hulp van Viktor, die zijn hand op de aankoopvergunningen van de grond heeft kunnen leggen, totaal andere, zuiver speculatieve plannen. Dit leidt tot wrijving tussen de broers, waarbij de goede moraal het tenslotte mag winnen zonder dat er echte verliezers zijn. Wie goed op de hoogte is met de muur van Berlijn die nog steeds in de hoofden van de mensen uit Oost- en West-Duitsland bestaat, vindt dit een aanvaardbaar drama. De rolverdeling, die uit wessis en ossis bestaat, is heel goed. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Der Tangospieler

1991 | Drama, Romantiek

DDDE 1991. Drama van Roland Gräf. Met o.a. Michael Gwisdek, Corinna Harfouch, Hermann Beyer, Peter Prager en Peter Sodann.

Omdat hij bij een cabaret-uitvoering de verkeerde muziek heeft gespeeld wordt DDR-burger Dallow in de gevangenis gegooid. Als hij weer wordt vrijgelaten probeert hij zich aan het systeem te onttrekken. Maar zijn weerstand wordt gebroken door de politieke gebeurtenissen en de Praagse lente. Deze DEFA-film is een goed gemaakte studie over meelopers en hun beweegredenen. Naar het boek van Christoph Hein. Camerawerk van Peter Ziesche.

Der achte Tag

1990 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1990. Mysterie van Reinhard Münster. Met o.a. Katharina Thalbach, Hans-Christian Blech, Hannelore Elsner, Ulrich Pleitgen en Peter Simonischek.

Als de jonge, geëngageerde journaliste Vera probeert achter de motieven voor de zelfmoord van een geleerde te komen, werkt ze zich behoorlijk in de nesten. De betreffende arts was betrokken bij proeven met genetische manipulatie. Met alle middelen tracht men te verhinderen dat zijn illegale praktijken aan het licht komen. Spannende thriller met een actueel onderwerp. Axel Block verwierf de Bayerischer Filmpreis 1990 voor zijn camerawerk.

Bronsteins Kinder

1990 | Drama

Duitsland/Polen 1990. Drama van Jerzy Kawalerowicz. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Hans Hoppe, Matthias Paul, Angela Winkler en Katharina Abt.

Als de bijna volwassen Paul ontdekt dat zijn vader Mueller- Stahl de evenoude Hoppe, een voormalig bewaker uit het concentratiekamp Neugamme, in hun huisje in de volkstuin gevangen houdt, wordt hij zich bewust van zijn joodse afkomst. De poging van zijn vader om eigen rechter te spelen en zijn afkomst verzwijgt hij liever voor zijn vriendin. Een gevoelige film over een brandend en nog altijd actueel thema - het Gustav Mahler - probleem - naar de gelijknamige roman van Jurek Becker, die zijn boek aanvankelijk had willen titelen 'Wie ich ein Deutscher wurde' en daarmee alles samenvat. Gesitueerd omstreeks 1973 in Oost-Berlijn, in de voormalige DDR. Bronstein was de werkelijke naam van de vooraanstaande communist, de joodse Leon Trotzki, die op last van zijn rivaal Lenin in Mexico werd vermoord. Becker maakte samen met de regisseur het scenario en Witold Sobocinski zorgde voor de fotografie.

Der Bruch

1989 | Misdaad, Komedie

Duitsland/DDDE 1989. Misdaad van Frank Beyer. Met o.a. Götz George, Rolf Hoppe, Otto Sander, Hermann Beyer en Gerhard Hähndel.

'Wij zullen deze grote verteller missen,' sprak Duitse cultuurminister Neumann na het bericht dat regisseur Frank Beyer op 1 oktober 2006 was overleden. Beyer maakte naam met films in en over de DDR. Der Bruch speelt in de Russische sector van verslagen Berlijn in 1946. Drie mannen - een beroepsdief, een kelner en een brandkastkraker - hebben genoeg van de armoede en besluiten samen de kluis van de spoorwegen te kraken. De klus loopt gesmeerd totdat een jaloerse vrouw een deel van de buit opeist. Bovendien hebben de dienstdoende politierechercheur en de kluiskraker elkaar eerder gezien, in de gevangenis. Een interessante film met een gedegen tijdsbeeld.

Das Spinnennetz

1989 | Komedie, Historische film

Duitsland 1989. Komedie van Bernhard Wicki. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Armin Mueller-Stahl, Andrea Jonasson, Corinna Kirchhoff en Elisabeth Endriss.

Aan de hand van het leven van luitenant Lohse geeft de film een beeld van de sociale en politieke situatie in Duitsland aan het einde van de republiek van Weimar. Een groots opgezette, indrukwekkende film naar het gelijknamige boek van Joseph Roth, door de regisseur en Wolfgang Kirchner tot scenario bewerkt. Gerard Vandenberg deed het camerawerk.

Welcome To Germany

1988 | Drama

Zwitserland/Duitsland 1988. Drama van Thomas Brasch. Met o.a. Tony Curtis, Katharina Thalbach, Matthias Habich, Alexandra Stewart en Charles Régnier.

Amerikaanse filmregisseur Curtis komt met een pak geld naar Duitsland om er een film te maken. Wanneer de plaatselijke acteurs het script in handen krijgen volgt er een golf van wantrouwen en agressie. De film zou handelen over de produktie van een film in 1942. De opdrachtgever van toen was propaganda- minister Dr. Joseph Goebbels die eiste dat hij gemaakt zou worden met joden, geselecteerd uit een concentratiekamp. De medewerkers werd vrijheid beloofd, maar een van hen twijfelt aan de belofte. Iedereen saboteert Curtis in zijn plannen. Wie is deze Amerikaan die blijkbaar goed Duits verstaat maar weigert het te spreken? En waarom wil hij deze leugenachtige film draaien? Een ongenadig anti-racistisch pamflet, gebaseerd op ware feiten dat eigenlijk nooit de aandacht kreeg die het verdiende. Het scenario van Brasch zelf zit uitstekend in elkaar en leidt naar een onverwachte climax. Een droom van een rol voor een ouder wordende acteur als Curtis. Fotografie van Axel Block. In première en in mededinging gegaan tijdens het filmfestival van Cannes in 1988.

Polizeiruf 110: Der Mann im Baum

1988 | Misdaad, Thriller

DDDE/Duitsland 1988. Misdaad van Manfred Mosblech. Met o.a. Andreas Schmidt-Schaller, Lutz Riemann, Anne Kasprik, Renate Geißler en Günter Schubert.

Een Oostduits dorp is in de ban van een gemaskerde verkrachter. Zijn eerste slachtoffer is Ingrid Willert (Von Zglinicki), een vroedvrouw en de volgende is een jonge blom, die met tegenspartelen en geroep om hulp het ergste kon voorkomen. De slachtoffers geven hetzelfde vage signalement: de man is zwaar, heeft een bepaald luchtje en maakt zich uit de voeten op een brommer. De plaatselijke politie zit met de handen in het haar en roept hippe Leutnant Grawe (Schmidt-Schaller) te hulp. Hij komt opdagen met saaie dienstklopper Oberleutnant Zimmermann (Riemann) en charmante Unterleuntnant G[KA3]ortz (Kasprik). Voor G[KA3]ortz is het haar eerste zaak en omdat zij een vrouw is, is ze extra fanatiek. Terwijl de politie snuffelt en zoekt (en op den duur vindt), hoort Margit Silawske (Gei[KL29]ler) aan de kassa van de plaatselijke supermarkt (model 1950, zonder al te veel keuze, wel veel drank, en wat je ziet is niet de werkelijkheid - die is erger) de enge verhalen over de verkrachter. De vlammen slaan haar uit, want er gaat haar een licht op. Het duurt nog wel even voordat Grawe haar man Karl (Schubert) hoort. Ook verkrachten was niet toegestaan in de voormalige DDR. Bloedeloze aflevering, nummer 117, uit de serie. Kasprik zagen we later (enige jaren na de Duitse eenwording) in betere tv-films. Het camerawerk is van Günter Heimann. Regisseur Mosblech, die met nummer negen in de reeks gekomen was, hebben we in het Westen toch niet meer teruggezien.

Der Passagier - Welcome to Germany

1988 | Drama, Historische film

Duitsland 1988. Drama van Thomas Brasch. Met o.a. Tony Curtis, Katharina Thalbach, Matthias Habich, Alexandra Stewart en Charlea Regnier.

Een succesvolle Amerikaanse regisseur komt naar Duitsland om een film te maken over het verfilmen van een anti-joodse nazi- film. In de loop van het verhaal wordt duidelijk dat het een film over zijn eigen verleden wordt, over een schuld die nog altijd op zijn geweten drukt. Een tot nadenken stemmende film, die vragen stelt over het verwerken van het verleden.

A.D.A.M.

1988 | Komedie

Duitsland 1988. Komedie van Herbert Ballman. Met o.a. Helmut Berger, Désirée Nosbusch, Günter Berger en Dirk Dautzenberg.

Een geleerde vindt tot zijn verrassing een schedel van een mens uit het stenen tijdperk en raakt daar zo door in de war, dat hij zelfs zijn bruiloft vergeet. In deze onderhoudende filmkomedie zorgt zijn vondst ook nog voor de nodige spanning. Scenario van Hartmann Schmige.

Froschkönig

1987 | Familiefilm, Fantasy

DDDE 1987. Familiefilm van Walter Beck. Met o.a. Jana Mattukat, Jens-Uwe Bogadtke, Peter Sodann, Franziska Glöss-Ebermann en Susanne Lüning.

Mattukat is de prinses, die koning Kikvors Bogadtke veroveren moet. Naar de gelijknamige vertelling. Loopt niet over van originaliteit en geïnspireerd spel, maar de kleine kijkers storen zich daar niet aan. Scenario van de regisseur en achter de camera stond Wolfgang Braumann.

Einer trage des anderen Last

1987 | Komedie

DDDE 1987. Komedie van Lothar Warneke. Met o.a. Jörg Pose, Manfred Möck, Susanne Lüning, Karin Gregorek en Heinz-Dieter Knaup.

Wij schrijven 1950. De DDR bestaat [KA1]e[KA1]en jaar. In een sanatorium delen Josef Heiliger (Pose), een luitenant van de Vopo en pastor Hubertus Koschenz (M[KA3]ock) samen een kamer. De twee mannen zijn buitengewoon verschillend van karakter en opvatting. Ze zitten elkaar daarover als Don Camillo en Peppone regelmatig in de haren. Zo verwisselt de pastor tot grote ergernis van de politieman de foto van Stalin op de kamer met een afbeelding van Christus. Toch groeien ze geleidelijk naar elkaar toe en als een jonge pati[KA3]ente overlijdt, wordt het duo aanvankelijk zwaar op de proef gesteld, maar vindt elkaar. Pleidooi voor een dialoog tussen de kerk en de socialistische-Marxistische staat in het voorlaatste jaar van de DDR die in 1990 definitief zou verdwijnen. Op het filmfestival van Berlijn in 1988 wellicht wat pregnant bekroond met een Zilveren Beer (voor het spel van de hoofdrollen), terwijl de film toch de vergetelheid is ingegaan vanwege zijn achterhaalde thema. Het scenario is van Wolfgang Held en Peter Ziesche stond achter de camera.

Die Alleinseglerin

1987 | Drama

DDDE/Duitsland 1987. Drama van Herrmann Zschoche en Hermann Zschoche. Met o.a. Christina Powileit, Johanna Schall, Manfred Gorr, Götz Schubert en Monika Lennartz.

Emancipatie-drama in DDR-stijl over een al vroeg door haar echtgenoot verlaten vrouw met een moeilijk opvoedbaar kind, en een carrière op een onderzoekslaboratorium die niet lukken wil. Ze erft een onverkoopbare en vervallen zeilboot van haar vader, en besluit zich op het herstel van het schip te storten. Als ze in het voorjaar met het schip alleen uitvaart, strandt het op een zandbank; symbolisch. Hoewel het emancipatieprobleem al even kleurloos wordt afgeschilderd als het staatssocialisme, komt het door de kritiekloze houding niet echt uit de verf, maar de film is zeker onderhoudend dankzij goed spel en routine van veteraan-regisseur Zschoche. Naar de gelijknamige roman van Christine Wolter, tot scenario bewerkt door Regine Sylvester. Gefilmd door Günther Jaeuthe.

Der Bärenhäuter

1986 | Familiefilm, Fantasy

DDDE/Duitsland 1986. Familiefilm van Walter Beck. Met o.a. Jens-Uwe Bogadtke, Janina Hartwig, Manfred Heine, Leon Niemczyk en Fred Delmare.

Klassiek sprookje van de gebroeders Grimm over een jongen die de duivel beloofd heeft zich zeven jaar lang niet te wassen, in ruil voor een zak vol gouden munten. Die afspraak eist al snel zijn tol. Deze komedie wordt verpest door houterig spel. Het camerawerk is van Günter Heimann, en het scenario van de regisseur.

Liebe ist kein Argument

1985 | Drama

Duitsland 1985. Drama van Marianne Lüdcke. Met o.a. Erika Pluhar, Günter Lamprecht, Friedrich-Karl Praetorius, Nina Hoger en Heinz Schubert.

De zoon van een industrieel, die niets beters heeft te doen, heeft een affaire met de dochter van een advocaat, en met haar moeder. Wanneer daardoor een schandaal dreigt te ontstaan, is zelfmoord zijn enige uitweg. Een clichématige, vervelende film.

Die Grünstein-Variante

1985 | Drama, Historische film

Duitsland 1985. Drama van Bernhard Wicki. Met o.a. Fred Düren, Klaus Schwarzkopf, Jörg Gudzuhn en Rolf Hoppe.

Drie mannen, een Duitse zeeman, een Griekse kok en een Poolse joodse slager leren elkaar kennen in het Parijs van 1939, in een cel waar ze wachten op uitwijzing. Ondanks hun zeer verschillende achtergronden kunnen ze goed met elkaar opschieten. De titel van de film slaat op de geniale schaakzet, die de jood Grünstein in de gevangenis ontwikkelt, en waarmee hij de Duitser Lodek, een schaakprof, verslaat. Het geheel doet denken aan het beroemd geworden verhaal Schachnovelle van Stefan Zweig.

Didi und die Rache der Enterbten

1985 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1985. Komedie van Christian Rateuke en Dieter Hallervorden. Met o.a. Dieter Hallervorden, Wolfgang Kieling, Gerhard Wollner, Christoph Hofrichter en Karl Schulz.

De wat slome en altijd in geldzorgen verkerende Didi erft plotsklaps een fortuin. De onterfde familieleden staan hem nu naar het leven, maar worden het slachtoffer van hun eigen moordplannen. Een komedie met een hoop drukte. Scenario van Hartmann Schmige en regisseur Rateuke. Camerawerk van Günter Marczinkovsky.

Der Steinerne Fluss

1984 | Familiefilm

Duitsland 1984. Familiefilm van Thorsten Näter. Met o.a. Cora Näter, Mark Näter, Peter Roggisch, Gunter Berger en Monika Ogorek.

Twee kinderen proberen tevergeefs hun vriend, een voormalige goochelaar, te helpen. Ze willen zijn woning redden, een oud en eenzaam baanwachtershuisje dat met de sloop wordt bedreigd omdat er een snelweg wordt aangelegd. Een aardige film.

Biberspur

1984 | Avonturenfilm, Familiefilm

DDDE 1984. Avonturenfilm van Walter Beck. Met o.a. Erik Schmidt, Jana Mattukat, Christiane Jentsch, Jörg Kleinau en Peter Sodann.

De twaalf-jarige Schmidt leert aan de hand van een bever die met een hagelschot is gedood, dat gelijk hebben nog niet hetzelfde is als gelijk krijgen, als hij de dader wil vatten. Avontuurlijke kinderfilm over de thema's levende natuur en volwassen worden. Gudrun Deubener bewerkte het gelijknamige kinderboek van Bernd Wolff tot scenario. De fotografie werd verzorgd door Wolfgang Braumann. Vanaf 9 jaar.

Bürgschaft für ein Jahr

1981 | Drama

DDDE 1981. Drama van Herrmann Zschoche. Met o.a. Katrin Saß, Monika Lennartz, Jaecki Schwarz, Christian Steyer en Jan Spitzer.

Een jonge gescheiden vrouw dreigt door haar levensstijl de ouderlijke macht over haar kinderen te verliezen. Met steun van vrienden probeert ze haar leven te beteren, maar de weg is lang en moeizaam. Hoofdrolspeelster Sa[KL29] kreeg de Zilveren Beer in Berlijn (1982). Het scenario is van Gabriele Kotte naar de roman van Tine Schulze-Gerlach. Het camerawerk is van Günther Jaeuthe.

Und nächstes Jahr am Balaton

1980 | Familiefilm

DDDE 1980. Familiefilm van Herrmann Zschoche. Met o.a. René Rudolph, Kareen Schröter, Odette Bereska, Peter Bause en Gudrun Ritter.

Een onbeduidende film over een vakantie naar Bulgarije (waar kon je als DDR-burger in die tijd anders naar toe!), die begint met onderling geruzie, waardoor ieder zijns weegs gaat. Tenslotte komen ze allen weer tezamen (vader, moeder, dochter en vriend), ieder met hun eigen avontuurtjes. Een brave studie in Oostduitse kleinburgerlijkheid waar de kohl-lucht vanaf dampt. Naar een verhaal van Joachim Walther door Inge Wüste-Heym tot scenario bewerkt. Camerawerk van Günter Jaeuthe. Jawel.

Schöner Gigolo - armer Gigolo

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van David Hemmings. Met o.a. David Bowie, Marlene Dietrich, Kim Novak, Sydne Rome en Maria Schell.

Marlene Dietrichs come-back in de film na zeventien jaar. Ze speelt een barones die haar brood verdient met een gigolo- bedrijf. Onbegrijpelijk, want zij had gezworen nooit meer in een Duitse film te spelen. Ondanks alle talent een prul van een film. Ook het publiek bleef weg.

Die Flucht

1977 | Drama, Thriller

DDDE 1977. Drama van Roland Gräf. Met o.a. Armin Müller-Stahl, Jenny Gröllmann, Rolf Hoppe, Erika Pelikowsky en Wilhelm Koch-Hooge.

Communistenpropaganda van de onbedoeld curieuze soort. Wanneer de in de DDR werkende dr Schmith geen financiële steun krijgt voor een onderzoek naar kindersterfte bereidt hij met een West-Duitse organisatie zijn vlucht naar de vrije wereld voor. Dan wordt Schmith echter verliefd op collega Katharina en krijgt te elfder ure toch nog het groene licht voor zijn project. Probleem: zijn vluchtvoorbereiders zijn van de weeromstuit niet gecharmeerd. Eerste DEFA-productie over taboethema in totalitaire territoria is tevens de laatste Oost-Duitse filmrol van Mueller-Stahl vóór diens emigratie naar West-Berlijn in 1980.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Günther Fischer op televisie komt.

Reageer