Danielle Darrieux

1917 Acteur

Danielle Darrieux (1917) is acteur.
Er zijn 107 films gevonden.

Nouvelle chance

2006 | Komedie, Drama

Frankrijk 2006. Komedie van Anne Fontaine. Met o.a. Arielle Dombasle, Jean-Chrétien Sibertin-Blanc, Danielle Darrieux en Oscar Relier.

Derde komedie op rij - na Augustin (1995) en Augustin, roi du kung-fu (1999) - over de avonturen van de onverschrokken fantast Augustin (Sibertin-Blanc, de broer van regisseur Fontaine). In deze aflevering ontmoet acteur/toneelschrijver Augustin de bevlogen voormalig operettester Odette (grande dame Darrieux) die hem overhaalt om een toneelstuk op te voeren gebaseerd op de beroemde achttiende-eeuwse correspondentie van haar heldinnen Madame du Deffand and Julie de Lespinasse. Wat volgt is een zoetgevooisde en hartverwarmende repetitie waarin liefde, tijd en het lot lieflijk de revue passeren. Grande dame Danielle Darrieux geeft gracieus ruimte aan acteur 'Augustin' Sibertin-Blanc maar kan niet voorkomen dat zijzelf de show steelt.

Les liaisons dangereuses

2003 | Drama, Romantiek

Canada/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 2003. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Catherine Deneuve, Rupert Everett, Leelee Sobieski, Nastassja Kinski en Danielle Darrieux.

Oude wijn in nieuwe zakken. Literator Eric-Emmanuel Schmitt en tv-routinier Dayan verplaatsten hun bewerking van Choderlos de Laclos' bijtende morality play over verleiding en manipulatie naar de sixties. Waarin een geperverteerd en vereenzaamd duo op jaren - de fijntjes gecaste Deneuve en Everett - nog eenmaal hun spelletje met argeloze mensen spelen. Ze richten er onherstelbare ravage mee aan. Het slechts van buiten glamoureuze bobo-milieu dat pendelt tussen Parijs en de Côte d'Azur leent zich uitstekend voor deze achttiende-eeuwse klassieker. Helaas haalt deze 2-delige miniserie het niet bij Stephen Frears' meedogenloze adaptatie Dangerous Liaisons. Muziek van Angelo Badalamenti.

Ça ira mieux demain

2000 | Komedie

Frankrijk 2000. Komedie van Jeanne Labrune. Met o.a. Nathalie Baye, Jeanne Balibar, Jean-Pierre Darroussin, Danielle Darrieux en Isabelle Carré.

Celliste Marie (Carr[KA1]e) beschuldigt een man van diefstal van haar portemonnaie in de Parijse metro. Zij is met haar vriendin Annie (Guillemin) onderweg. Marie`s moeder Elisabeth (Balibar) gaat verhuizen, en weet niet wat ze met een ladenkast moet doen, die al heel lang in de familie is. Sophie (Baye) is niet meer zeker van zichzelf; haar man Xavier (Darroussin) weet niet welk beroep hij moet kiezen: psychotherapeut of bottenkraker; hij oefent ze beide uit, onder verschillende namen, maar in dezelfde praktijk. Hij gaat in zijn eentje in een bistro eten en ontmoet zijn oude vriend Franck (Bezace), een binnenhuisarchitect, die van zijn vrouw C[KA1]eline (Besançon) minder vet zou moeten eten. Sophie ontmoet Elisabeth en raakt in gesprek over de ladenkast die eerst in plastic gewikkeld moet worden voordat hij in de kelder kan. Is het wel of niet goed voor het hout; iedereen doet zijn zegje. Er gebeurt van alles en zo maken we kennis met de belangrijkste personages van de film. We volgen een week lang hoe het met hen gaat. Sommigen hebben geluk, anderen hebben pech. Veel gebeurtenissen zijn ronduit grappig, andere voorvallen zijn minder humoristisch, afhankelijk van de spelprestaties. Baye is heel goed als weifelaarster, die naar seks verlangt, en Balibar komt heel sympathiek en geloofwaardig over. Veterane Darrieux is goed op dreef als vrouw die alles over gordijnstoffen weet. Ondanks het originele scenario van regisseuse Labrune had de film veel grappiger kunnen zijn. Het einde is abrupt, maar laat de deur wagenwijd open voor een vervolg. Wie de film op tv kan zien, moet hem beslist niet overslaan - hij is leuk genoeg. Het camerawerk is van Jean-Claude Thibaut.

Que reste-t-il?

2000 |

Frankrijk 2000. Etienne Périer. Met o.a. Martine Sarcey, François Marthouret en Danielle Darrieux.

Celliste Marie (Carr[KA1]e) beschuldigt een man van diefstal van haar portemonnaie in de Parijse metro. Zij is met haar vriendin Annie (Guillemin) onderweg. Marie`s moeder Elisabeth (Balibar) gaat verhuizen, en weet niet wat ze met een ladenkast moet doen, die al heel lang in de familie is. Sophie (Baye) is niet meer zeker van zichzelf; haar man Xavier (Darroussin) weet niet welk beroep hij moet kiezen: psychotherapeut of bottenkraker; hij oefent ze beide uit, onder verschillende namen, maar in dezelfde praktijk. Hij gaat in zijn eentje in een bistro eten en ontmoet zijn oude vriend Franck (Bezace), een binnenhuisarchitect, die van zijn vrouw C[KA1]eline (Besançon) minder vet zou moeten eten. Sophie ontmoet Elisabeth en raakt in gesprek over de ladenkast die eerst in plastic gewikkeld moet worden voordat hij in de kelder kan. Is het wel of niet goed voor het hout; iedereen doet zijn zegje. Er gebeurt van alles en zo maken we kennis met de belangrijkste personages van de film. We volgen een week lang hoe het met hen gaat. Sommigen hebben geluk, anderen hebben pech. Veel gebeurtenissen zijn ronduit grappig, andere voorvallen zijn minder humoristisch, afhankelijk van de spelprestaties. Baye is heel goed als weifelaarster, die naar seks verlangt, en Balibar komt heel sympathiek en geloofwaardig over. Veterane Darrieux is goed op dreef als vrouw die alles over gordijnstoffen weet. Ondanks het originele scenario van regisseuse Labrune had de film veel grappiger kunnen zijn. Het einde is abrupt, maar laat de deur wagenwijd open voor een vervolg. Wie de film op tv kan zien, moet hem beslist niet overslaan - hij is leuk genoeg. Het camerawerk is van Jean-Claude Thibaut.

Que reste-t-il ?

1999 | Drama, Fantasy

België/Frankrijk 1999. Drama van Etienne Périer. Met o.a. Danielle Darrieux, Edson Sidonie, François Marthouret, Martine Sarcey en Vincent Grass.

De 82-jarige Edith Lorrimer (Darrieux) lijdt aan de ziekte van Alzheimer. Haar dokter dient haar een nieuw experimenteel geneesmiddel toe en als bij wonder kan ze zich alles uit haar verleden weer herinneren. Op dezelfde ziekenhuisafdeling ligt ook de 16-jarige Gaspard Toussaint (Sidonie). De jongeman groeide op in Haïti, maar zijn jeugdjaren zijn voor hem een zwart gat. Hij kan er zich niets meer van herinneren. Terwijl Edith de overvloed aan herinneringen beperkt wil zien, tracht Gaspard de onvolledige puzzel van zijn eigen verleden aan elkaar te lijmen. Een gevoelig psychologisch drama dat vooral aan sterkte wint door de doorleefde vertolking van La Darrieux, een rasactrice waarop nog veel te weinig beroep gedaan wordt. De jonge Sidonie kan zich echter wel staande houden naast dit monument, wat zeker voor zijn pril talent pleit. De vergelijking van mankementen aan het geheugen van een oude en een jonge persoon is zeker interessant. De strakke regie en de schitterende vertolkingen kunnen de zwakke punten van het scenario opvangen. Fotografie is van Elizabeth Prouvost.

Un et un font six

1997 | Komedie

Frankrijk 1997. Komedie van Franck Apprédéris. Met o.a. Pierre Arditi, Brigitte Fossey, Gilles Gaston-Dreyfuss, Vincent Lecoeur en Ludwig Briand.

Paul (Arditi) en Laurence (Fossey), beiden in de middelbare leeftijd, houden van elkaar en willen gaan samenwonen. Dat ligt niet eenvoudig omdat Paul uit een vorig huwelijk twee tienerdochters heeft, Sophie en Julie (B[KA1]ejo en Castro) en Laurence van haar kant twee tienerzonen, Gr[KA1]egoire en Rapha[KA3]el (Lecoeur en Briand). Een brand op flat van Laurence leidt tot een soort voorbarige en geforceerde co-habitation ten huize van Paul. Binnen het 'nieuwe' gezin loopt vervolgens een en ander in het honderd. Uiteindelijk zijn het de kinderen die met succes besluiten in te grijpen. Scenario van Nicole Jamet en P.-J. Rey is niet origineel noch geloofwaardig. Meestal in twee delen uitgezonden.

Les enfants de salaud

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Tonie Marshall. Met o.a. Claudia Cardinale, Jean Yanne, Molly Ringwald, Danielle Darrieux en François Cluzet.

Smakelijke zedenkomedie over drie (half)zusters en een (half)broer die elkaar pas (echt) leren kennen na arrestatie en voorgeleiding van hun criminele vader (Yanne). Suzanne (Anemone) is beslist de opvliegendste van het toch al temperamentvolle stel: een van de felste meningsverschillen wordt door haar krachtig afgesloten met het plaatsen van een keukenmes in de eerste de beste deurpost. De ongeremd hilarische begrafenisscene aan het slot van de film wordt breed uitgemeten en stijlvast gelardeerd met beelden in slow motion.

Jalna

1994 | Drama

Frankrijk/Canada 1994. Drama van Philippe Monnier. Met o.a. Danielle Darrieux, Serge Dupire, Catherine Mouchet, Jacques Bonnaffé en Victor Garrivier.

Groots opgezette Frans-Canadese serie naar de gelijknamige bestseller van Mazo de La Roche, die in zestien boekdelen de lotgevallen vertelt van een Canadese familie, in de periode 1900- 1945. De roman volgt verschillende generaties, maar scenarioschrijvers Daniel Tonachella en Jean-Pierre Sinami beperkten zich in acht afleveringen tot de wederwaardigheden van de kinderen en kleinkinderen van peetmoeder Darrieux - overigens toch nog een hele krachttoer. Darrieux is tachtig wanneer het verhaal begint. Zij is de levende legende van de Whiteoak- dynastie. Net terug uit Indië vestigde zij zich met haar man in Canada, waar ze in de buurt van het Ontariomeer enorme lappen grond met boerderijen kochten. Ze lieten er Jalna bouwen, een Victoriaans huis van waaruit Darrieux nu dictatoriaal regeert over haar twee ongehuwde zoons Laudenbach en Freyd, die in de eerste aflevering al zestigers zijn, haar andere zoon Millaire en diens tweede echtgenote, en haar kleinkinderen uit Millaires beide huwelijken. Voorts is er buurman Garrivier, een vriend voor het leven. De twee clans hopen door een huwelijk van Garriviers enige zoon, Bonnaffe, met een afstammelinge van de Whiteoaks de alleenheersers van de streek te worden. Dit alles moet leiden tot kleurrijke personages en brandende en verscheurende passie, maar ondanks de enorme produktiekosten, achthonderd uit Engeland gehaalde kostuums en honderden kunstvoorwerpen, is dit geen hoogvlieger. De fijn-humoristische trekjes en de zweem van ironie waarmee de Amerikaanse romancière De La Roche haar personages tekende ontbreekt.

Les mamies

1992 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1992. Komedie van Annick Lanoë. Met o.a. Danielle Darrieux, Sophie Desmarets, Paulette Dubost, Jackie Sardou en Marthe Villalonga.

De twaalf-jarige Gallon woont bij zijn grootmoeder Darrieux en zijn moeder Kriegel. Deze laatste is zo ingenomen met haar aanstaande, tweede huwelijk, dat ze geen aandacht heeft voor de jongen. Wanneer moeder op zakenreis is, loopt de jongen weg. Darrieux wil haar kleinzoon terugvinden en roept de hulp in van enkele oude vriendinnen. Ontwapenend spel van zeven oudere actrices redt de film van de totale ondergang. Het scenario hangt met haken en ogen aan elkaar en heeft weinig opwindends, maar Darrieux en haar trawanten zorgen voor leuke dialogen en situaties. Lano[KA3]e, Claude Besson, Claire Alexandrakis en Chantal Pelletier schreven het scenario, dat (gelukkig) veel plaats laat voor improvisatie. Fotografie van Olivier Gueneau.

La vérité en face

1992 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1992. Drama van Etienne Périer. Met o.a. Danielle Darrieux, Claude Rich, Catherine Rich, Jean-Yves Berteloot en Delphine Rich.

Rich in de rol van legerkapitein Dreyfus. Held van de Frans- Duitse oorlog en door iedereen gerespecteerd tot hij als lid van de generale staf beschuldigd wordt van hoogverraad en naar Duivelseiland verbannen. Zijn vrouw Lucie (Morante) en broer Mathieu (Volter) trachten zijn onschuld te bewijzen en worden daarbij geholpen door de pers. De ware schuldige, Esterhazy (Arditi), gaat vrijuit. Voor zijn versie van een der grootste schandalen uit de Franse juridische geschiedenis concentreert Boisset zich op de anti-semitische vooroordelen die ten grondslag lagen aan de veroordeling, die gebaseerd was op vervalste bewijzen. Voor hun scenario baseerden Boisset en Jorge Semprun zich op het historisch authentieke boek van Jean-Denis Brédin. Uitstekende prestaties van gerenommeerde karaktersplers. Yves Dahan en Robert-Jacques Loiseleux stonden in voor de fotografie. De film bestaat ook in een versie van 110m. Stereo.

Le jour des Rois

1991 | Drama, Komedie

Frankrijk 1991. Drama van Marie-Claude Treilhou. Met o.a. Paulette Dubost, Danielle Darrieux, Micheline Presle, Robert Lamoureux en Michel Galabru.

Drie zusters en twee echtgenoten, allen op zekere leeftijd, vieren Driekoningen rond een Chinese maaltijd, gevolgd door het traditionele driekoningenbrood. Dat is alles wat betreft het thema van deze film, die psychologische en gedragsobservaties bevat en waarin een scherpe blik niet ontbreekt, terwijl er evenmin concessies worden gedaan. Maar ondanks alles stelt de filmer zich welwillend op ten opzichte van wat met een uit de tijd geraakte term de 'ouderdom' heet. Geen realisme en geen vertedering. Er zit niets anders op dan ze te nemen zoals ze zijn met hun manies, de sleur in hun gewoonten die voor altijd vastligt, hun tics en de typische karaktertrekken van het merendeel van de mensen op die leeftijd. Een zeer genuanceerde film met opvallende acteerprestaties. Scenario van Noël Simsolo en de regisseuse. Camerawerk van Jean-Bernard Menoud en Pascale Granel.

L'âge vermeil: Le mariage

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Roger Kahane. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean-Pierre Aumont, Renée Faure en Suzy Delair.

Het vierde en gelukkig het laatste deel van [KL]L`[KA4]age vermeil[KLE] dat (daar waren we al bang voor) geheel aan de `derde leeftijd` gewijd is en komisch bedoeld is. Deze keer is Adrienne (Darrieux) zo in de wolken dat haar omgeving zich zorgen begint te maken. In feite is ze verliefd en haar vriendin Antoinette (Faure) is stomverbaasd. Ze legt zo klaaglijk mogelijk uit dat Adrienne nog steeds een 'jong meisje' is! Een zeer dun en slecht ontwikkeld idee met ontzettend vervelende dialogen. Totaal onsamenhangend.

Bonjour Maître

1991 | Misdaad

Frankrijk 1991. Misdaad van Denys de La Patellière. Met o.a. Danielle Darrieux, Georges Wilson, Gérard Klein, Gabrielle Forest en Catherine Alric.

Het woord 'meester' in de titel slaat op een beroemde Parijse advocaat en voormalig minister die de verdediging op zich neemt van een postbode uit de provincie die ervan beschuldigd wordt twee vrouwen te hebben vermoord. De zaak trekt de belangstelling van de pers en hij denkt daar van te kunnen profiteren om aan een nieuwe politieke carrière te beginnen. Maar helaas wat een scherpe politieke satire had kunnen zijn is niets meer dan een futloos feuilleton zonder enig spoortje originaliteit geworden. Maar wat hadden we anders kunnen verwachten van deze ooit zeer produktieve maar ook zeer matige regisseur? Een film voor en door oude mensen. De hoofdrol past niet bij Wilson, die verder toch een prima acteur is. Resultaat: niet om door te komen!

La vieille dame et l'Africain

1990 | Komedie, Drama

Frankrijk 1990. Komedie van Alain Dhouailly. Met o.a. Danielle Darrieux, Maka Kotto, Perrette Pradier, Rosita Dadoun en Isabelle Kloucowsby.

Een niet onbemiddelde bejaarde weduwe van een hogere ambtenaar neemt een arme jonge Afrikaanse immigrant onder haar hoede tot grote ontsteltenis van de buurt en haar kennissen. Een onderhoudende, spirituele komedie over sociale tegenstellingen.

La Misère des riches

1990 | Drama

Frankrijk/Canada 1990. Drama van Richard Martin en Claude Veillot. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Danielle Darrieux, Patricia Tulasne, Carl Marotte en Ursula Karven.

Frans-Canadese soap mini-serie waarin Tulasne en haar broer Marotte een prestigieuze staalfabriek erven. De zaken gaan bijzonder goed tot op een dag de ex-vrouw van Marotte langs komt en om geld smeekt want zij is verslaafd aan drugs. Darrieux is de peetmoeder van het bedrijf en heeft haar handen vol met Cassel. Die wil Marotte als baas op een zijspoor, maar Cassel blijkt te veel te weten over compromitterende feiten uit het verleden van Darrieux. Cassel is de echtgenoot van Tulasne, die blijkt ook te knoeien met bedrijfsgeld. DALLAS, op zijn Frans-Canadees, maar minder vlot en met acteurs, waarbij zelfs la grande dame Darrieux zich niet bijster geïnspireerd voortbewegen. Het hele sfeertje maakt een vermoeiende indruk. Wie niets beters te doen heeft, kan er eventueel naar gaan zitten kijken.

Tu crois pas si bien dire

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Giovanni Fago. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Danielle Darrieux, Pascale Pellegrin, Florenza Marchegiani en Philippe Brigaud.

Stervend zakenman Cassel wordt door zijn machiavellistische moeder Darrieux `vervangen` door iemand die sprekend op hem kan lijken, een werkloos acteur (Cassel...). Uiteraard geraakt de acteur in de ban van zijn 'personage'. Een van de betere Franse série noire-televisiefilms met een virtuose Cassel en een elegant geraffineerde Darrieux.

La petite fille modèle

1989 |

Zwitserland/Frankrijk 1989. Jean-Jacques Lagrange. Met o.a. Anne Bos, Danielle Darrieux, Emmanuel Curtil, Jacques Fran[KA4]cois en Richard Vachoux.

Een zakenman beheert het immense fortuin van een moeder en haar zeer jonge dochter, de enige overlevenden in de familie. De plotse ziekte van de moeder brengt haar dochter ertoe zelf het heft in handen te nemen, teneinde de horlogefabriek van de familie te redden, waarmee het niet goed gaat. Een nogal onnozele, hoewel niet onaardige film met zowel intimistische als detective-elementen. Het geheel blijft nogal aan de oppervlakte maar is ontspannend. De spelers zijn goed op elkaar ingespeeld.

La mort en sautoir

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Pierre Goutas. Met o.a. Danielle Darrieux, Bernard Dumaine, Louise Colpeyn, Frédérique Tirmont en Patrick Guillemin.

Het zeer geregelde leven van een vrouw van in de veertig die al jarenlang getrouwd is met een toneelacteur, die op dat moment net op tournee is, wordt overhoop gegooid, wanneer ze een telefoontje krijgt van een meisje dat zegt dat ze zwanger is van haar man. Daarna volgen de gebeurtenissen elkaar in hoog tempo op in dit futloze verhaal, dat geschreven werd door een onbekende en met veel moeite geregisseerd werd door een andere onbekende. Alleen de acteerprestaties van Darrieux in de hoofdrol en Dumaine als politie-inspecteur beletten dat de kijker zich stierlijk verveelt.

Bille en tête

1989 |

Frankrijk 1989. Carlo Cotti. Met o.a. Thomas Langmann, Kristin Scott Thomas, Danielle Darrieux, Patrick Raynal en Michel Albertini.

Een zestien-jarige adolescent gaat behalve met zijn vader en zijn grootmoeder ook om met een iets oudere vrouw op wie hij verliefd wordt. Hoewel de personages op gevoelige wijze worden neergezet en het hen aan levendigheid niet ontbreekt, hangt het scenario als los zand aan elkaar. De scènes zijn onsamenhangend en vertonen ook onderling weinig verband. Iets meer zorgvuldigheid zou bij de uitwerking en opbouw van dit verhaal wenselijk zijn geweest. Deze veelbelovende debuutfilm is een bewerking van de roman van Alexandre Jardin, die ook bijdroeg aan scenario en dialogen.

Quelques jours avec moi

1988 | Drama, Film noir

Frankrijk 1988. Drama van Claude Sautet. Met o.a. Daniel Auteuil, Sandrine Bonnaire, Danielle Darrieux, Vincent Lindon en Gérard Ismaël.

Martial (Auteuil) heeft een tijdje in een psychiatrische inrichting gezeten vanwege onbeheersbare indolentie. Als hij eruit ontslagen wordt denkt zijn moeder (Darrieux) dat werk hem goed zal doen. Ze stuurt hem naar Limoges om uit te zoeken waarom een filiaal van het familiebedrijf, een supermarktketen, het slecht doet. Daar valt hij als een blok voor het dienstmeisje van de vestigingsdirecteur. De film begint als een vrolijke afrekening met de hypocriete bourgeoisie uit de provincie, maar eindigt in mineur. Sterk spel over de hele linie.

Adorable Julia

1988 | Komedie

Frankrijk 1988. Komedie van Yves-André Hubert. Met o.a. Danielle Darrieux, Raymond Pellegrin, Liliane Ponzio, Roland Charbaux en Denis Laustriat.

Naar een novelle van Somerset Maugham, die voor ten minste [KA1]e[KA1]en stuk van Guy Bolton als inspiratiebron gefungeerd heeft, namelijk de film JULIA DU BIST ZAUBERHAFT van Alfred Weidemann (1962), die we verder mogen vergeten, en vooral voor het meesterwerk ALL ABOUT EVE van Joseph L. Mankiewicz (1950). Op de letter trouw aan het origineel, maar vlak en zonder enige inventiviteit in de stijl (?) van het gefilmde toneel geënsceneerd. Deze televisiefilm is daarom van nul en generlei waarde in vergelijking met de produktie van Mankiewicz, hoewel de acteurs hun werk naar tevredenheid doe. Maar waar is die oh zo sarcastische dan wel misanthropische ironie van de beroemde Engelse schrijver toch gebleven?

A Few Days With Me

1988 |

1988. Claude Sautet. Met o.a. Dominique Lavanant, Daniel Auteuil, Jean-Pierre Marielle, Sandrine Bonnaire en Danielle Darrieux.

Naar een novelle van Somerset Maugham, die voor ten minste [KA1]e[KA1]en stuk van Guy Bolton als inspiratiebron gefungeerd heeft, namelijk de film JULIA DU BIST ZAUBERHAFT van Alfred Weidemann (1962), die we verder mogen vergeten, en vooral voor het meesterwerk ALL ABOUT EVE van Joseph L. Mankiewicz (1950). Op de letter trouw aan het origineel, maar vlak en zonder enige inventiviteit in de stijl (?) van het gefilmde toneel geënsceneerd. Deze televisiefilm is daarom van nul en generlei waarde in vergelijking met de produktie van Mankiewicz, hoewel de acteurs hun werk naar tevredenheid doe. Maar waar is die oh zo sarcastische dan wel misanthropische ironie van de beroemde Engelse schrijver toch gebleven?

Le lieu du crime

1986 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1986. Drama van André Téchiné. Met o.a. Catherine Deneuve, Victor Lanoux, Danielle Darrieux, Wadeck Stanczak en Jacques Nolot.

Familiedrama en suspense vloeien naadloos samen in André Téchiné's Plaats delict, een stemmig werk waarin jonge tiener Thomas (Giraudi) en zijn moeder Lili (Téchiné's muze Deneuve) worden bevangen door de charme van ontsnapte gevangene Martin (Stanczak). Thomas vanwege hunkering naar zijn volwassenheid, en Lili vanwege verlangen naar zijn jeugdigheid. Componist Philippe Sarde (La grande bouffe) dikt de dreigende sfeer verder in met onheilspellende muziek, terwijl Téchiné de talloze personages als makke schapen richting de slachtbank dirigeert. Kwaliteit alom, met stijl als gangmaker en theatraal acteerwerk als bindmiddel.

L'âge vermeil: La maison

1984 | Komedie

Frankrijk 1984. Komedie van Roger Kahane. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean-Pierre Aumont, Renée Faure, Suzy Delair en André Weber.

Eerste deel van de serie [KL]L`[KA4]age vermeil[KLE] dat enig succes kende. Onsamenhangende, ge[KA3]idealiseerde en nonchalant gefilmde kroniek van de `derde leeftijd` (er bestaan geen 'oude mensen' meer). Het gaat om een huis met twee bejaarde zussen in een nog mooie wijk van Parijs die 'La Butte aux Cailles' heet. Het grote en statige familiehuis is de voornaamste zorg van de dames, want het is behoorlijk aan het vervallen en ze hebben geen geld om het te restaureren. Hun vrienden laten van zich horen. Er moet gezegd worden dat de voortvarendheid en de opgewektheid van de auteurs het geheel verteerbaar maakt.

En haut des marches

1983 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1983. Drama van Paul Vecchiali. Met o.a. Danielle Darrieux, Hélène Surgère, Françoise Lebrun, Nicholas Silberg en Giselle Pascal.

Een vrouw wier echtgenoot als Pétain-sympathisant na WOII is gedood, keert na jaren terug in Toulon om zich te wreken op degenen die haar destijds uit haar huis verdreven, maar confrontaties met haar zuster en nicht doen haar aan zichzelf twijfelen. De dwarse en marginale regisseur - een levenslange fan van Darrieux - geeft zijn idool de rol van zijn eigen moeder en wordt daarvoor beloond met opmerkelijk spel. De episodische opbouw van losse ontmoetingen en gesprekken geeft ook aan het spel van de andere actrices meer dramatiek dan de tekst aandraagt en het fantasierijke muzikaal intermezzo door Darrieux past wel in het eerbetoon, maar is inhoudelijk misplaatst. Het politiek revisionisme is in deze film interessant en discutabel.

Une chambre en ville

1982 | Drama, Musical

Frankrijk/Italië 1982. Drama van Jacques Demy. Met o.a. Dominique Sanda, Danielle Darrieux, Richard Berry, Michel Piccoli en Fabienne Guyon.

In het Nantes van 1955 wordt stakende arbeider François halsoverkop verliefd op Edith, een zich in louter een bontmantel prostituerende aristocratendochter. De amour fou zet een meervoudige tragedie in gang. Dit geheel gezongen drama is het verlate, donkere contrastuk tot de kleurige sprookjes waarmee Franse bioscoopbezoekers Demy tot dan toe associeerden. Terwijl de film flopte, ontstond een verhitte discussie over de kloof tussen verondersteld elitaire cinema en de zogenaamde 'publieksfilm'. Demy verwerkte heel wat jeugdherinneringen en cinefiele knipogen in zijn verhaal. Tevens met Michel Piccoli. Met Nederlandse ondertiteling.

Marie, Marie

1980 |

Frankrijk 1980. François Chatel. Met o.a. Danielle Darrieux en Maurice Biraud.

De geschiedenis van Marie Bonaventure (Darrieux) die weduwe is, en alleen in een groot Normandisch huis woont. Natuurlijk zijn haar drie kinderen het een en ander met haar van plan, maar zij is het er niet mee eens en wil een nieuw leven beginnen volgens haar eigen plan. Een serie als zovele, maar gered door de hoofdrolspeelster, omgeven door een groot aantal onbekenden. Nog net

Le cavaleur

1979 | Komedie

Frankrijk 1979. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Jean Rochefort, Catherine Alric, Danielle Darrieux, Nicole Garcia en Annie Girardot.

Edouard Choiseul (Rochefort), een pianovirtuoos, is een onverbeterlijke Don Juan die altijd oprecht maar kortstondig verliefd wordt. Een ontmoeting met de aantrekkelijke Muriel (Alric), die de kleindochter van een oude vlam blijkt te zijn, maakt hem het verstrijken der jaren bewust. De beste film van De Broca in tien jaar heeft ironische en melancholieke observaties die het scenario boven zichzelf uittillen. Een opmerkelijke rol van Garcia als de berustende echtgenote Marie-France die weet dat de rokkenjager toch altijd in het gezin zal terugkeren. Het scenario is van Michel Audiard en regisseur De Broca. Het camerawerk is van Jean-Paul Schwartz. Eastmancolor, Mono.

Chantons sous l'Occupation

1976 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1976. Oorlogsfilm van André Halimi. Met o.a. Maurice Bardêche, Michel Audiard, André Pousse, Arno Brecker en Jean-Louis Bory.

Een satire op het gedrag van de leden van de Parijse incrowd, die zich tijdens de Duitse bezetting min of meer aanpast. Een amusante en curieuze film die echter aan de oppervlakte blijft steken. In bijna negendig minuten trekt een (te) groot aantal beroemdheden of wat daarvoor door moet gaan voorbij. Wie kent bijvoorbeeld Michel Gyarmathy?

L'année sainte

1975 | Misdaad, Komedie

Italië/Frankrijk 1975. Misdaad van Jean Girault. Met o.a. Jean Gabin, Danielle Darrieux, Paolo Giusti, Jean-Claude Brialy en Nicoletta Macchiavelli.

Laatste rol van Gabin (die op 15 november 1976 stierf), als oude gangster die vermomd als priester in Rome de verstopte poet gaat achterhalen. Een voorspelbaar scenario en een matte regie maken de film een onwaardige afsluiting van zijn grootse carrière. De scènes met zijn oude vlam Darrieux hebben echter melancholieke tederheid. Het scenario is van Louis-Emile Galey en Jacques Vilfrid, die ook de dialogen schreef. Guy Suzuki stond achter de camera.

Divine

1975 | Komedie, Musical

Frankrijk 1975. Komedie van Dominique Delouche. Met o.a. Danielle Darrieux, Richard Fontana, Jean le Poulain, Martine Couture en Raymond Gérôme.

Een jongeman is hopeloos verliefd op een beroemde, oudere toneelactrice, die hem wil afschrikken met een treurig rollenspel. Zijn gevoelens worden daardoor juist versterkt en op den duur beantwoord. Pas als ze hem tot tegenspeler heeft gemaakt, komen zijn eigen toneelopvattingen en ijdelheid boven en verliest hij zijn interesse. Het voor Darrieux bedoelde eerbetoon is meer dan verdiend, maar het had van een betere regisseur moeten komen dan deze film van Delouche, die tot weinig meer dan opgeklopte onzin in staat blijkt. Darrieux zingt voortreffelijk, maar dat rechtvaardigt nog niet de gekunstelde muzikale inlassen. Tot overmaat van ramp is het camerawerk lelijk en (niet alleen) voor de ster onflatteus.

La Maison de campagne

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Jean Girault. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean Richard, André Luguet, Denise Grey en Maria Pacôme.

Op aandrang van zijn vrouw koopt een Parijse huisvader een buitenhuis dat eerst nog verbouwd moet worden. Allerhande tegenslagen en steeds nieuwe eisen voor snufjes van mevrouw maken een verbouwing zo kostbaar dat de woning in de stad verkocht moet worden. De verve van de acteurs - Darrieux voorop - doet de satire op de stedelijke hang naar het zuivere buitenleven leuker lijken dan het scenario en de regie zijn.

Vingt-quatre heures de la vie d'une femme

1967 | Drama, Musical

Duitsland/Frankrijk 1967. Drama van Dominique Delouche. Met o.a. Danielle Darrieux, Robert Hoffmann, Romina Power, Léna Skerla en Marthe Alycia.

Een rijpere vrouw redt tijdens vakantie in Itali[KA3]e gedurende WO I een jonge Duitse deserteur met gokschulden van zelfmoord en brengt de nacht met hem door. Deze tweede verfilming van de roman van Stefan Zweig heeft een mooie rol van Darrieux als de vrouw die kortstondig geluk zonder toekomst aanpakt, maar de aandacht van de regisseur (of cameraman) dwaalt steeds af naar Hoffmann als bezienswaardig seksobject, maar ondanks al zijn problemen een hoogst oninteressant personage.

Les demoiselles de Rochefort

1967 | Musical, Komedie

Frankrijk 1967. Musical van Jacques Demy en Agnès Varda. Met o.a. Catherine Deneuve, Françoise Dorléac, Danielle Darrieux, George Chakiris en Gene Kelly.

Swingende lofzang op Hollywood-musicals. Deneuve en haar real life zus Françoise Dorléac zijn een tweeling in Rochefort-aan-zee, die verlangen naar het grotestadsleven. De meiden en hun caféhoudende moeder lopen hun voorbestemde liefdes tijdens de jaarmarkt steeds mis, maar de onvermijdelijke ontmoetingen blijven niet uit. Demy verwijst veelvuldig naar Hollywood-musicals als West Side Story, An American in Paris en Gentlemen Prefer Blondes, maar de vindingrijke vormgeving en de voorbijdansende Michel Piccoli en Jacques Perrin laten er geen twijfel over bestaan: dit is een Franse productie. Muziek: Michel Legrand.

L' Homme à la Buick

1967 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1967. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Fernandel, Danielle Darrieux, Jean-Pierre Marielle, Georges Descrières en Michael Lonsdale.

Een juwelensmokkelaar wil nog één grote slag slaan voor hij rustig en respectabel gaat leven met een aantrekkelijke weduwe. Het mislukt, maar in de gevangenis treft hij zijn vriendin die haar vorige echtgenoten heeft omgebracht. De rolbezetting speelt met verve waarbij scenario en regie nogal achterblijven.

Le Dimanche de la vie

1965 | Komedie

Frankrijk 1965. Komedie van Jean Herman. Met o.a. Danielle Darrieux, Françoise Arnoul, Jean-Pierre Moulin, Jean Rochefort en Olivier Hussenot.

Een provinciaal echtpaar kan zich dank zij een erfenis in Parijs installeren, waar de vrouw die helderziende is, een succesvolle waarzegster wordt, aan de vooravond van WOII. Een satirische roman van Raymond Queneau werd aangegrepen om een filmstijl uit de jaren '30 te reconstrueren. De regisseur is daar alleen plichtmatig in geslaagd: hij heeft geen eigen originaliteit kunnen opbrengen, maar de spiritualiteit en het stijlgevoel van de acteurs maken veel goed.

Le Coup de grâce

1965 | Drama, Thriller

Canada/Frankrijk 1965. Drama van Jean Cayrol. Met o.a. Danielle Darrieux, Michel Piccoli, Emmanuelle Riva, Olivier Hussenot en Alain Saury.

Een collaborateur komt twintig jaar na WOII met een door plastische chirurgie verkregen nieuw uiterlijk in zijn geboorteplaats terug. Alleen compromitterende papieren kunnen een rustig nieuw leven nog in de weg staan. Net als hij de vriendschap van de notabelen en de liefde van de zuster van één van zijn vroegere slachtoffers heeft veroverd, wordt hij met zijn verleden gechanteerd. Dit boeiende gegeven werd in de regie van de scenarioschrijver van Resnais' MURIEL met zoveel omhaal uitgewerkt, dat de acteurs de aandacht nog maar net weten vast te houden.

L' Or du duc

1965 | Komedie

Frankrijk 1965. Komedie van Jacques Baratier. Met o.a. Claude Rich, Monique Tarbès, Pierre Brasseur, Annie Cordy en Danielle Darrieux.

Een adellijke dichter wordt door een deurwaarder met vrouw en tien kinderen op straat gezet, maar erft van een rijke oom een autobus waarin hij zijn gezin onderdak kan brengen. Pas na veel avonturen komt hij erachter dat het chassis van de bus van goud is. In plaats van het kansrijk gegeven met grappen uit te bouwen, zoekt de film het in een optreden van 'gaststerren' met wie het weerzien aangenaam is, zonder dat het tot verrassingen leidt.

Patate

1964 | Komedie

Frankrijk/Italië 1964. Komedie van Robert Thomas. Met o.a. Pierre Dux, Sylvie Vartan, Jean Marais, Danielle Darrieux en Anne Vernon.

Lang ontgaat de ploeterende speelgoeduitvinder Léon Rollo het één-tweetje tussen dochter Alexa en zijn succesvolle jeugdvriend Noël Carradine, aan wie hij een lening heeft gevraagd. Toch is het een kwestie van tijd voordat de op stand gehuwde Noël, die Léon 'Patate' ('Kluns') noemt, de boemerang van zijn neerbuigendheid terugkrijgt. Dynamische komedie, bezienswaardig vanwege Dux als blijmoedige schlemiel en Vartan als diens kekke tienerdochter. Wanneer de heerlijke yéyé-chanteuse in beeld verschijnt, knallen energie, inventiviteit en charme van het scherm. Trivia: op Alexa's schoolbank ligt stripweekblad Spirou (Robbedoes).

Méfiez-vous, mesdames

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Michèle Morgan, Danielle Darrieux, Paul Meurisse, Sandra Milo en Gaby Sylvia.

Door zijn liefde voor een doortrapte vrouw is een advocaat in de gevangenis beland en hij probeert daarna wraak te nemen via huwelijksadvertenties, maar ook van die alleenstaande dames dreigt hij de dupe te worden. Het scenario en de regie laten heel wat kansen liggen, maar de cynische komedie wordt gered door de sterke rolbezetting waarbij met name Morgan opvalt door haar - te zelden gebruikte - humoristische talenten.

Landru

1963 | Biografie, Misdaad, Horror

Italië/Frankrijk 1963. Biografie van Claude Chabrol. Met o.a. Charles Denner, Michèle Morgan, Danielle Darrieux, Hildegard Knef en Juliette Mayniel.

Knap is hij niet, antiekhandelaar Henri-Desiré Landru (Denner), maar wel reuze charmant. En als hij ook nog zinspeelt op zijn fortuin zijn maar weinig vrouwen ongevoelig voor zijn toenaderingspogingen. Ze hadden verstandiger moeten zijn, blijkt uit deze verfilming van Chabrol over het leven van de beruchte vrouwenmoordenaar. Het scenario werd geschreven door Françoise Sagan, de cast was prima, toch is dit zeker niet Chabrols beste. Wie geïnteresseerd is in seriemoordenaar Landru kan beter terecht bij Chaplins Monsieur Verdoux (1947).

Pourquoi Paris?

1962 | Komedie

Italië/Frankrijk 1962. Komedie van Denys de La Patellière. Met o.a. Monique Bertho, Maurice Biraud, Charles Aznavour, Bernard Blier en Danielle Darrieux.

Een Belgische schilderes hoopt op erkenning in Parijs, maar ze moet haar brood verdienen als fotomodel en wordt ook in de liefde teleurgesteld. Vlak voor haar terugkeer naar Luik neemt haar minnaar weer contact met haar op. Een zouteloze episodische komedie door hoofdrol Bertho bedacht als vehikel voor zichzelf. De avonturen zijn gebruikt om zoveel mogelijk toeristische attracties te laten zien en de film biedt een aantal rolletjes voor gaststerren, van wie alleen Darrieux als kleurrijk pratende prostituée enige indruk maakt.

Le crime ne paie pas

1962 | Komedie, Historische film, Romantiek

Italië/Frankrijk 1962. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Edwige Feuillère, Gabriele Ferzetti, Gino Cervi, Rosanna Schiaffino en Michèle Morgan.

Deze episodenfilm in all star-bezetting naar romantische stripverhalen laat in vier verschillende perioden de heldin uit naam van de liefde een misdaad plegen en hiervoor straf ondergaan. De verhalen gaan van de Renaissance tot de tegenwoordige tijd, waarin een bezoek aan de vertoning van een film LE CRIME NE PAIE PAS het startpunt van de intrige is. De decoratieve aanpak van Oury maakt de film tot kitsch, zonder de komedie-elementen die later zijn sterkste kant zouden blijken. Door de spitse dialoog is de sketch van Morgan en Noiret over chantage en politiek gekonkel anno 1878 een uitschieter. Scenario van regisseur Oury, Jean-Charles Tachella en Paul Gordeaux.

Le Diable et les dix commandements

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Françoise Arnoul, Charles Aznavour, Lucien Baroux, Maurice Biraud en Jean-Claude Brialy.

De duivel stelt alles in het werk om de mensheid van de Tien Geboden te laten afwijken in zeven episoden (die soms een paar zonden tegelijk combineren). Wisselend van niveau, maar evenwichtiger dan episodefilms van andere regisseurs. Simon als de vloekende knecht in een klooster en Darrieux als een actrice die in uitbestede, volwassen zoon Delon een bewonderaar vermoedt, stelen de show. Zwakste sketches - met Brialy-De Funès en Saval-Tisot - werden bij bioscooproulatie afwisselend gecoupeerd, vanwege de lengte.

Crime Does Not Pay

1962 |

1962. Gérard Oury. Met o.a. Gino Cervi, Michèle Morgan, Pierre Brasseur, Annie Girardot en Gabriele Ferzetti.

De duivel stelt alles in het werk om de mensheid van de Tien Geboden te laten afwijken in zeven episoden (die soms een paar zonden tegelijk combineren). Wisselend van niveau, maar evenwichtiger dan episodefilms van andere regisseurs. Simon als de vloekende knecht in een klooster en Darrieux als een actrice die in uitbestede, volwassen zoon Delon een bewonderaar vermoedt, stelen de show. Zwakste sketches - met Brialy-De Funès en Saval-Tisot - werden bij bioscooproulatie afwisselend gecoupeerd, vanwege de lengte.

Vive Henri IV, vive l'amour!

1961 | Historische film, Romantiek, Erotiek

Frankrijk 1961. Historische film van Claude Autant-Lara. Met o.a. Francis Claude, Francis Blanche, Bernard Blier, Pierre Brasseur en Nicole Courcel.

De bejaarde koning Hendrik IV wordt verliefd op een vijftienjarige en om de jaloezie van koningin Maria de Medicis niet te wekken, huwt hij haar uit aan een jonge prins, die onvoorzien aanspraak maakt op zijn huwelijksrechten en zijn echtgenote van het hof ontvoert. Het ironisch scenario in de traditie van een pikante roddel over gekroonde hoofden waarin Sacha Guitry uitblonk, concentreert de actie in de diverse slaapvertrekken van het hof. De regisseur mist echter de lichtvoetige aanpak en de theaterkomiek Claude is niet tegen de hoofdrol opgewassen. Het weerzien met een reeks sterren is aangenaam, hoe weinig kansen de film hun ook biedt.

The Greengage Summer

1961 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1961. Drama van Lewis Gilbert. Met o.a. Kenneth More, Danielle Darrieux, Susannah York en Maurice Denham.

York geeft een aangrijpende vertolking van een tiener die door een liefdesaffaire vrouw wordt; de gebeurtenissen doen haar en haar jongere zusters en broer op het Europese vasteland belanden.

Les lions sont lachés

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Claudia Cardinale, Michèle Morgan, Danielle Darrieux, Jean-Claude Brialy en Lino Ventura.

Een huisvrouw uit de provincie vlucht naar Parijs en is aanvankelijk een weerloze prooi voor snobs, schijn-flierefuiters en cynici. Een vooral op de dialoog betrekking hebbende satire kiest al te makkelijke doelwitten waardoor het gesproken venijn overdreven werkt en bovendien sterk gedateerd is. In tweedeplansrollen spelen de veteranes Morgan en Darrieux de jeugdige Cardinale met superieure ironie volledig weg.

Les Bras de la nuit

1961 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1961. Misdaad van Jacques Guymont. Met o.a. Danielle Darrieux, Roger Hanin, Pierre Destailles, Eva Damien en Carol Groves.

Een inspecteur die belast is met het onderzoek naar de vermissing van een zakenman, wordt verliefd op diens vrouw die hem bekent haar echtgenoot uit zelfverdediging gedood te hebben. Om haar vrijuit te laten gaan volgt hij het valse spoor dat zijn adjudant heeft gevonden en doodt een Italiaan om deze voor de verdwenen oplichter te laten doorgaan. Deze matig geregisseerde en naar het eind melodramatisch ontsporende thriller boeit door het spel van de hoofdrollen en door de soms wat uitdrukkelijk luxueus gekozen locaties aan de Middellandse Zeekust.

Murder At 45 R.p.m.

1960 |

1960. Etienne Périer. Met o.a. Michel Auclair, Jean Servais en Danielle Darrieux.

Een inspecteur die belast is met het onderzoek naar de vermissing van een zakenman, wordt verliefd op diens vrouw die hem bekent haar echtgenoot uit zelfverdediging gedood te hebben. Om haar vrijuit te laten gaan volgt hij het valse spoor dat zijn adjudant heeft gevonden en doodt een Italiaan om deze voor de verdwenen oplichter te laten doorgaan. Deze matig geregisseerde en naar het eind melodramatisch ontsporende thriller boeit door het spel van de hoofdrollen en door de soms wat uitdrukkelijk luxueus gekozen locaties aan de Middellandse Zeekust.

L' Homme à femmes

1960 | Drama, Thriller

Frankrijk 1960. Drama van Jacques-Gérard Cornu. Met o.a. Danielle Darrieux, Mel Ferrer, Claude Rich, Catherine Deneuve en Pierre Brice.

De moord op een jonge rokkenjager leidt tot een politieonderzoek in de welgestelde kringen waar het slachtoffer zijn connecties had. Na een reeks van verdenkingen leidt het spoor naar een vrouw, die gemotiveerd werd door sociale afgunst. Deze onevenwichtig gebouwde thriller - naar de roman van Patrick Quentin - is in de eerste helft een romantisch melodrama (met in het scenario relativerende ironische humor), terwijl daarna de misdaadintrige uitsluitend de aandacht krijgt. De regie is nogal vlak, maar er is een goede dubbelrol van Darrieux; de nagenoeg debuterende Deneuve speelt een dom blondje.

Meurtre en 45 tours

1959 | Thriller

Frankrijk 1959. Thriller van Etienne Périer. Met o.a. Danielle Darrieux, Michel Auclair, Jean Servais, Henri Guisol en Raymond Gérôme.

Een zangeres is getrouwd met een ziekelijk jaloerse componist en heeft een verhouding met haar pianist. De dood van de componist zaait tweespalt en verdenking tussen de geliefden. Dit ingenieuze verhaal (naar een roman van Boileau en Narcejac) kreeg een sterke vertolking, maar de regie is nogal traag en nadrukkelijk.

Marie-Octobre

1959 | Drama, Thriller, Oorlogsfilm

Frankrijk 1959. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Danielle Darrieux, Serge Reggiani, Bernard Blier, Paul Guers en Paul Meurisse.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog vormden ze een hechte verzetsgroep. Toch bleek een van hen een verrader. Nu, vijftien jaar later, komen ze weer bij elkaar. Wie heeft destijds het vertrouwen geschaad? Fraai psychologisch drama in zwart-wit speelt zich af in een landhuis waar de voormalige partners - negen mannen en één vrouw - elkaar het vuur aan de schenen leggen. Regisseur Duvivier (Pépé le Moko) zit er met een beweeglijke camera bovenop. Naar het boek van Jacques Robert, dat in 2008 met dezelfde titel opnieuw werd verfilmd voor televisie.

Les Yeux de l'amour

1959 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1959. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean-Claude Brialy, Bernard Blier, Françoise Rosay en Louis Seigner.

Een jonge verzetsstrijder wordt bij een brand tijdens zijn vlucht verblind en opgenomen door oude vrijster die verliefd op hem wordt. Na de bevrijding kan hij door een operatie weer zien en zijn geliefde vreest dat hij niets meer van haar wil weten. Dit sentimenteel melodrama in dorre regie wordt gered door het spel van Darrieux en Rosay als haar tirannieke sarcastische moeder.

Le désordre de la nuit

1958 |

Frankrijk 1958. Gilles Grangier. Met o.a. Danielle Darrieux, Nadja Tiller en Jean Gabin.

Een jonge verzetsstrijder wordt bij een brand tijdens zijn vlucht verblind en opgenomen door oude vrijster die verliefd op hem wordt. Na de bevrijding kan hij door een operatie weer zien en zijn geliefde vreest dat hij niets meer van haar wil weten. Dit sentimenteel melodrama in dorre regie wordt gered door het spel van Darrieux en Rosay als haar tirannieke sarcastische moeder.

La Vie à deux

1958 |

Frankrijk 1958. Clément Duhour. Met o.a. Pierre Brasseur, Danielle Darrieux, Sophie Desmarets, Fernandel en Edwige Feuillère.

Een succesvolle schrijver stelt een testament op waarin hij zijn bezittingen nalaat aan koppels die hem inspireerden tot zijn beroemde boek La vie a deux, mits ze nog even gelukkig zijn als toen. Vrienden die anders de erfenis zullen krijgen gaan op onderzoek uit naar de beurse plekken in het huwelijksleven van hun 'concurrenten'. Sacha Guitry is vaak verweten dat hij zijn scenario's zonder inzicht, wat de vorm betreft, in beeld bracht. De postume verfilming van deze stof door een assistent die jarenlang met hem werkte, bewijst het tegendeel door het totaal onbreken van filmisch besef. Dat bezwaar zal minder gelden op tv, waar de ironie de episodes en de sterbezetting de meeste aandacht krijgen.

Pot-bouille

1957 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1957. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Gérard Philipe, Danielle Darrieux, Dany Carrel, Anouk Aimée en Jacques Duby.

Een jonge provinciaal vindt werk in een Parijse winkel en heeft veel succes bij de vrouwen, onder wie zijn werkgeefster. Het op hem verliefde meisje wordt door haar moeder uitgehuwelijkt aan een concurrerende winkelier, maar blijft zijn maîtresse. Cynische rollen gaan Philipe beter af dan idealistische en zijn spel houdt de Zola-verfilming boeiend ondanks de vrijheden die geen verbeteringen zijn in de scenariobewerking van Duvivier, Henri Jeanson en Leo Joannon. De dialogen werden ook door voornoemd trio geschreven. Darrieux blinkt uit als winkelierster. Camerawerk van Michel Kelber.

Lovers Of Paris

1957 |

1957. Julien Duvivier. Met o.a. Gérard Philipe en Danielle Darrieux.

Een jonge provinciaal vindt werk in een Parijse winkel en heeft veel succes bij de vrouwen, onder wie zijn werkgeefster. Het op hem verliefde meisje wordt door haar moeder uitgehuwelijkt aan een concurrerende winkelier, maar blijft zijn maîtresse. Cynische rollen gaan Philipe beter af dan idealistische en zijn spel houdt de Zola-verfilming boeiend ondanks de vrijheden die geen verbeteringen zijn in de scenariobewerking van Duvivier, Henri Jeanson en Leo Joannon. De dialogen werden ook door voornoemd trio geschreven. Darrieux blinkt uit als winkelierster. Camerawerk van Michel Kelber.

Le désordre et la nuit

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Danielle Darrieux, Nadja Tiller, Paul Frankeur en Roger Hanin.

Een moord in de onderwereld brengt een politie-inspecteur in contact met een entra[KA4]ineuse, die aan coca[KA3]ine verslaafd blijkt te zijn. Een apothekeres (Darrieux), geliefde van de nachtclubeigenaar Hanin, wordt door deze tot drugslevering gedwongen. Ze doodt hem, maar de politieman zorgt ervoor dat zij vrijuit kan gaan en het verslaafde meisje een ontwenningskuur kan volgen. Het geroutineerd gemaakte en tamelijk sfeervolle onderwerelddrama verdient speciale interesse door de merkwaardige romance tussen Jean Gabin en Nadja Tiller vol tegenstrijdige emoties, waarin baatzucht, erotiek en vadergevoelens elkaar afwisselen. Aan het scenario werkte o.a. Jaques Robert en de stemmingsvolle beelden zijn van cameraman Louis Page.

Le Septième ciel

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Raymond Bernard. Met o.a. Danielle Darrieux, Noël-Noël, Paul Meurisse, Gérard Oury en Alberto Sordi.

Een jonge weduwe zet zich volledig in voor liefdadigheid en neemt steeds meer hypotheken op haar bezittingen. Als dat geld op is gaat ze samen met een aanbidder uit moorden en begraaft de lijken in haar tuin. Met haar elfde slachtoffer loopt ze tegen de lamp net op het moment dat stadgenoten haar eren met een standbeeld. Deze Franse poging tot zwarte humor als in ARSENIC AND OLD LACE komt in scenario en regie niet echt van de grond, ondanks vrolijke inzet van de acteurs.

Typhon sur Nagasaki

1956 | Drama

Frankrijk/Japan 1956. Drama van Yves Ciampi. Met o.a. Jean Marais, Danielle Darrieux, Keiko Kishi, Gert Fröbe en Hitomi Nozohe.

Een Franse ingenieur werkt met veel genoegen in Nagasaki en is verliefd geworden op een Japans meisje. Zijn Franse ex- vriendin weet hem echter te heroveren, tot een tyfoon hem zijn liefde doet beseffen en hij de Japanse redt. Interessante locatie-opnamen compenseren de simpele driestuiversromantiek van het scenario, terwijl de tyfoon als dramatisch hoogtepunt ook filmisch weinig overtuigingskracht krijgt. Darrieux en Kishi spelen de rivalen in de liefde beter dan hun rollen geschreven zijn.

Le Salaire du péché

1956 | Drama, Thriller

Frankrijk 1956. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean-Claude Pascal, Jeanne Moreau, Jean Debucourt en Michel Etcheverry.

Een man vermoordt zijn schoonvader om de erfenis en wordt daarbij betrapt door een jonge vrouw, die hij tot zijn medeplichtige en minnares maakt. De echtgenote ontdekt geleidelijk aan de waarheid en weet hem door haar sterke karakter tot een vrijwillige bekentenis aan de politie te brengen. De goede en contrasterende rollen van Darrieux en Moreau worden bijna teniet gedaan door het houterige spel van Pascal, die de profiterende slappeling geen moment overtuigend of interessant weet te maken. De regie past zich bij hem aan, helaas.

Alexander the Great

1956 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten/Spanje 1956. Avonturenfilm van Robert Rossen. Met o.a. Richard Burton, Fredric March, Claire Bloom, Danielle Darrieux en Stanley Baker.

Spektakel over Alexander de Grote - zoon van de scrupuleuze koning Philippos van Macedonië - die in de 4de eeuw voor Christus de toen bekende wereld veroverde, en het verlichte denken probeerde over te brengen aan de onderworpenen. Alexander: een meesterlijke strateeg, een verlichte geest óf een oorlogszuchtige zot op zoek naar vaderliefde. De makers lijken niet te kunnen kiezen en ondanks het fantastische spel van Richard Burton wil het verhaal over de veroveringen van Alexander maar geen epische vormen aannemen. Geschoten op locatie in Spanje. Vooral aardig als voorafje bij Oliver Stone's geruchtmakende Alexander-biografie.

Adorable Creatures

1956 |

1956. Christian-Jaque. Met o.a. Marilyn Buferd, Edwige Feuillre, Martine Carol, Daniel Gélin en Danielle Darrieux.

Spektakel over Alexander de Grote - zoon van de scrupuleuze koning Philippos van Macedonië - die in de 4de eeuw voor Christus de toen bekende wereld veroverde, en het verlichte denken probeerde over te brengen aan de onderworpenen. Alexander: een meesterlijke strateeg, een verlichte geest óf een oorlogszuchtige zot op zoek naar vaderliefde. De makers lijken niet te kunnen kiezen en ondanks het fantastische spel van Richard Burton wil het verhaal over de veroveringen van Alexander maar geen epische vormen aannemen. Geschoten op locatie in Spanje. Vooral aardig als voorafje bij Oliver Stone's geruchtmakende Alexander-biografie.

Si Paris nous était conté

1955 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1955. Historische film van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Françoise Arnoul, Danielle Darrieux, Sophie Desmarets en Robert Lamoureux.

Op verzoek van een groep jongeren vertelt Guitry anekdotes uit de geschiedenis van Parijs, met het accent op meer pikante of ironische gebeurtenissen, zonder enige bekommernis om de chronologische volgorde. Deze oppervlakkige, maar luxueus aangeklede episodenfilm geeft vooral gelegenheid om enige tientallen groten uit de Franse film- en theaterwereld te zien. Sprongen in de tijd zijn verrassender dan wat er verteld wordt.

One Step To Eternity

1955 |

1955. Henri Decoin. Met o.a. Michel Auclair, Corinne Calvet en Danielle Darrieux.

Op verzoek van een groep jongeren vertelt Guitry anekdotes uit de geschiedenis van Parijs, met het accent op meer pikante of ironische gebeurtenissen, zonder enige bekommernis om de chronologische volgorde. Deze oppervlakkige, maar luxueus aangeklede episodenfilm geeft vooral gelegenheid om enige tientallen groten uit de Franse film- en theaterwereld te zien. Sprongen in de tijd zijn verrassender dan wat er verteld wordt.

Napoléon

1955 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1955. Avonturenfilm van Sacha Guitry. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Pierre Brasseur, Gianna Maria Canale, Jean Chevrier en Danielle Darrieux.

Een film over het leven van Napoleon Bonaparte, met meer aandacht voor zijn liefdes, familie-affaires en politieke intriges dan voor zijn militaire en politieke verrichtingen. (Alle veldslagen zijn houterig geënsceneerd op zichtbaar steeds dezelfde locatie en met dezelfde figuranten.) In de opmerkelijke sterbezetting, die weinig te doen krijgt, speelt Gélin de jonge Bonaparte, terwijl Pellegrin de rol van keizer halverwege overneemt - hoewel de acteurs ongeveer even oud zijn en helemaal níet op elkaar lijken. Guitry zelf speelt Talleyrand. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Pierre Montazel.

L'amant de Lady Chatterley

1955 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1955. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Danielle Darrieux, Leo Genn, Erno Crisa, Janine Crispin en Jean Murat.

D.H. Lawrence's boek Lady Chatterley's Lover, voor het eerst verschenen in 1928, heeft in diverse landen keurings- en censuurcommissies de gordijnen in gejaagd. Het verhaal van een Britse aristocrate die, gefrustreerd in haar huwelijk, een affaire begint met een arbeider, was vanwege z'n expliciete taalgebruik inzet van diverse rechtszaken. Terwijl het boek nog lang niet overal legaal verkrijgbaar was maakte de Franse Allégret alvast deze eerste, tamme, verfilming, die vervolgens óók weer op verzet van moraalridders stuitte. Opmerkelijk, want de erotische momenten worden opvallend zedig in beeld gebracht.

L' Affaire des poisons

1955 | Historische film, Drama, Romantiek

Italië/Frankrijk 1955. Historische film van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Viviane Romance, Anne Vernon, Paul Meurisse en Raymond Gérôme.

Markiezin de Montespan, favoriete van Lodewijk XIV, merkt dat deze interesse opvat voor jonge hofdame. Ze roept hulp in van een gifmengster en van een priester die zwarte missen opdraagt om rivale uit te schakelen. Als gevolg daarvan laat de vorst beide schuldigen veroordelen. Historisch melodrama vol intriges heeft sterke rolbezetting en zorgvuldige aankleding en regie, maar blijft nogal statisch.

Le Rouge et le noir

1954 | Drama, Romantiek

Frankrijk/Italië 1954. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Danielle Darrieux, Antonella Lualdi, Jean Martinelli, Jean Marcure en André Bruno.

Een jonge arrivist van proletarische afkomst probeert zich via amoureuze tactiek binnen de aristocratie in te werken. Vlak voor zijn huwelijk met de dochter van een markies die zelfs een titel voor hem wil kopen wordt zijn verleden echter bekend gemaakt. Ondanks zijn grote lengte doet de film de rijkdom aan gebeurtenissen en nuances van de Stendhal-roman onvoldoende recht. Zorgvuldige vormgeving heeft een mat effect op de emoties, ondanks goed acteren.

L'uomo e il diavolo

1954 | Drama

Italië/Frankrijk 1954. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Gérard Philipe, Antonella Lualdi en Danielle Darrieux.

Een schitterend gefilmd verhaal over een jonge leraar die een afschuwelijke ervaring heeft op een kloosterschool. Later wordt hij verliefd op een dame van goeden huize, maar hun relatie houdt geen stand. Zijn liefde voor haar blijft aan hem knagen en als hij ontdekt dat ze een andere man heeft, doodt hij haar. De rijke aankleding is een feest voor het oog.

Escalier de service

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Carlo Rim. Met o.a. Alfred Adam, Junie Astor, Mischa Auer, Estella Blain en Etchika Choureau.

Een dienstmeisje heeft een nieuwe betrekking in een gezin van bohémiens en vertelt haar rampzalige ervaringen in haar eerdere dienstverbanden. Ze werkte bij een overspannen advocaat, bij de beul, bij een amoureuze vader en zoon en bij een stel toneelspelers. Een topbezetting in deze episodische komedie die in de beste momenten een absurdistische parodie wordt, maar soms ook al te voorspelbare boulevardkluchtigheden vertoont.

Bonnes à tuer

1954 | Drama, Thriller

Italië/Frankrijk 1954. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Michel Auclair, Danielle Darrieux, Corinne Calvet, Myriam Petacci en Lyla Rocco.

Man nodigt vier vrouwen uit die een belangrijke rol in zijn leven spelen, met het voornemen één van hen te doden: zijn eerste en tweede ex-echtgenote, zijn verloofde en een vriendin die zelf ook een moord op haar geweten heeft. De morele kracht van zijn eerste vrouw blijkt echter sterker en doet hem van zijn voornemen afzien. Bekwaam gemaakte thriller heeft troebele sfeer en suggestieve spanning (en soms venijnige humor) die - zolang film duurt - het bezwaar van de weinig overtuigende psychologie wegneemt.

Madame de...

1953 | Komedie, Drama

Frankrijk/Italië 1953. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Danielle Darrieux, Charles Boyer, Vittorio De Sica, Jean Debucourt en Jean Galland.

Vermaard meesterwerk over schone schijn en hol decorum, gebaseerd op de roman van Louise de Vilmorin. Actrice Darrieux (8 Femmes) overtuigt als de verveelde titelheldin die haar verstandshuwelijk in Parijs anno 1900 verlucht met nutteloze aankopen en dito minnaars terwijl haar vooraanstaande echtgenoot zich vermaakt met een buitenvrouw. Geen vuiltje aan de geparfumeerde lucht, totdat de echtelieden hun sociale positie zien wankelen vanwege de escapades. Een topstuk uit het rijke oeuvre van Ophüls, bewonderd vanwege het inventieve gebruik van camerakranen en -rails die de jaren 50-kijker een uniek perspectief gaven.

El Torero

1953 |

Frankrijk/Spanje 1953. René Wheeler. Met o.a. Sylvia Morgan, Pepin Martin Vazquez en Danielle Darrieux.

Vermaard meesterwerk over schone schijn en hol decorum, gebaseerd op de roman van Louise de Vilmorin. Actrice Darrieux (8 Femmes) overtuigt als de verveelde titelheldin die haar verstandshuwelijk in Parijs anno 1900 verlucht met nutteloze aankopen en dito minnaars terwijl haar vooraanstaande echtgenoot zich vermaakt met een buitenvrouw. Geen vuiltje aan de geparfumeerde lucht, totdat de echtelieden hun sociale positie zien wankelen vanwege de escapades. Een topstuk uit het rijke oeuvre van Ophüls, bewonderd vanwege het inventieve gebruik van camerakranen en -rails die de jaren 50-kijker een uniek perspectief gaven.

Le plaisir

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Jean Galland, Madeleine Renaud, Daniel Gélin, Claude Dauphin en Gaby Morlay.

De Maupassant door Ophüls: een portmanteaufilmmeesterstuk. In Le masque zijgt een oudere Casanova op de dansvloer ineen. In La maison Tellier neemt de madam van een maison close haar nachtvlinders mee op een bijzonder uitje. Le modèle vertelt de tragische liefde tussen kunstschilder en muze. Kijker, treed binnen in de Belle Époque van de classicistische Franse cinema: van decors, kostumering en fotografie tot spel en muziek ademt Le plaisir perfectie en ambivalente schoonheid. Het door Christian Matras gerealiseerde openingsshot van het tweede segment is een mirakel.

Le Bon Dieu sans confession

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Danielle Darrieux, Yvan Desny, Henri Vilbert, Claude Laydu en Grégoire Aslain.

De nabestaanden van een overleden zakenman herinneren zich in de lijkstoet de dode en hun relatie tot hem, waardoor uit tegenstrijdige en incomplete beelden een volledig portret van zijn leven ontstaat. Een boeiend en zonder al te moralistische conclusies geschetst beeld van een bourgeois-milieu steunt op sterke spelprestaties, waar de regie zelf weinig aan toevoegt. Naar de roman M. Dupont est mort van Paul Vialar.

La vérité sur Bébé Donge

1952 | Drama, Thriller

Frankrijk 1952. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean Gabin, Jacques Castelot en Daniel Lecourtois.

In een ziekenhuis balanceert de rijke industrieel François (Gabin) op het randje van de dood. Iets verkeerds gegeten, denkt men. Maar in werkelijkheid probeert zijn mooie jonge vrouw Bébé (Darrieux) hem te vergiftigen. Tijdens zijn doodsstrijd zien we in flashback hoe tien jaar eerder hun huwelijk begon, waarin hij haar niet de aandacht schonk die ze wilde, terwijl hij er ook nog minnaressen op na hield. Sterk, melancholiek drama van Decoin, gebaseerd op een roman van Simenon. Gabin en Darrieux zijn uitstekend.

Adorables créatures

1952 | Komedie

Frankrijk/Italië 1952. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Daniel Gélin, Marilyn Buferd, Martine Carol, Danielle Darrieux en Renée Faure.

Een rokkenjager heeft een reeks van avontuurtjes met al dan niet getrouwde dames. Tenslotte vindt hij de ware liefde in het buurmeisje dat hij nooit had opgemerkt. Voor de ontstaansperiode als hoogst pikant geldende komedie kreeg veel navolging, maar de top-bezetting, de elegantie en humor tillen deze film nog altijd boven het voorspelbare stramien uit.

Rich, Young and Pretty

1951 | Musical

Verenigde Staten 1951. Musical van Norman Taurog. Met o.a. Jane Powell, Danielle Darrieux, Wendell Corey, Vic Damone en Fernando Lamas.

Een buitenissige MGM-musical met Powell die de bezienswaardigheden in Parijs bekijkt, op het liefdespad is en intussen moeder Darrieux ontmoet. Scenario van Dorothy Cooper en Sidney Sheldon. Camerawerk van Robert Planck.

Five Fingers

1951 | Thriller

Verenigde Staten 1951. Thriller van Joseph L. Mankiewicz. Met o.a. James Mason, Danielle Darrieux, Michael Rennie, Walter Hampden en Oscar Karlweis.

Mason is de butler van de Engelse Ambassadeur in Ankara tijdens WO II. Hij steelt uiterst geheime documenten en verkoopt ze voor een hoge prijs aan de nazi's. Hij zoekt contact met zijn oude werkgeefster, gravin Darrieux, die aan de bedelstaf is geraakt en probeert haar voor zich te winnen met het oogmerk om zijn steeds groter wordende buit te verstoppen en samen met haar naar Zuid-Amerika af te reizen na zijn allerlaatste slag. De rollen van hun oorspronkelijke gezagsverhouding zijn dus omgedraaid, wat in de film heel goed wordt uitgebuit. Ten slotte ruiken de Engelsen onraad en zij komen de spion op het spoor met de codenaam Cicero. Een opwindende achtervolging naar Istanboel begint, van waaruit Mason en Darrieux samen willen vluchten, terwijl ze elkaar verraden. Een spannende en goed gespeelde spionagethriller. Gebaseerd op een waar gebeurd verhaal uit WO II. Cicero werd met valse pond sterling biljetten betaald! Ook bekend als 5 FINGERS.

Romanzo d'amore

1950 | Romantiek

Italië 1950. Romantiek van Duilio Coletti. Met o.a. Danielle Darrieux, Rossano Brazzi, Charles Rutherford en Harry Hardt.

Na een moeizame start lijkt een romance tussen een concertpianist en de Saksische troonopvolgster zich probleemloos te ontwikkelen, totdat zij zich voor zijn bestwil tijdelijk terugtrekt. Het uitbreken van WOI zorgt voor een tragisch einde. Een wensvervullend melodrama, waarbij toch wel vragen gesteld mogen worden bij de vanzelfsprekendheid waarmee de situatie wordt geschetst.

La ronde

1950 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1950. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Anton Walbrook, Simone Signoret, Serge Reggiani, Simone Simon en Daniel Gélin.

Als een keten gerangschikte reeks ontmoetingen in Wenen rond de eeuwwisseling begint en eindigt met dezelfde prostituee (Signoret). De prostituee slaapt met een soldaat, die maakt een dienstmeisje het hof, zij begeert een jonge man, en zo verder. Regisseur Ophüls maakte zijn Franse comeback met deze stijlvolle en charmante verfilming van Arthur Schnitzlers (ooit omstreden) ironische en melancholieke toneelstuk Reigen over de onbestendigheid en ontnuchtering van liefdesrelaties. Walbrook speelt de ceremoniemeester die verschillende episodes met sarcastisch commentaar verbindt. Ook door de uitzonderlijke rolbezetting niet overtroffen door latere verfilmingen.

Occupe-toi d'Amélie!

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean Desailly, André Bervil, Louise Conte en Marcelle Arnold.

Het meesterscenaristenspan Jean Aurenche en Pierre Bost bewerkte met Autant-Lara het boulevardstuk van Georges Feydeau tot een grandioze komedie. In deze farce over een vals en een echt huwelijk, een forse erfenis en rad van de tongriem gesneden hoofdfiguren wordt met bourgeoiswaarden en traditiewetten van film en theater vrolijk de vloer aangeveegd. Vaudevilleske kassakraker vol vindingrijke situaties en topcast verdween na eerste bioscooproulement uit zicht omdat de erven Feydeau het script onwaardig achtten. La Darrieux fonkelt op haar koketst, Max Douy tekende voor de bekroonde decors.

Jean de la Lune

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Marcel Achard. Met o.a. Danielle Darrieux, Janette Batti, Lucienne Granier, Geneviève Morel en Françoise Prévost.

Marcel Achard maakte zelf een nieuwe bewerking van zijn succesvolle toneelstuk. De eerdere bewerking uit 1931 van Jean Choux blijft evenwel overend: Achard heeft niets van een filmregisseur en Dauphin (in de hoofdrol) is een zwakke afspiegeling van Michel Simon die in 1931 de hoofdrol speelde. Alleen het spel van Périer maakt deze film de moeite waard.

Ruy Blas

1947 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Pierre Billon. Met o.a. Jean Marais, Danielle Darrieux, Marcel Herrand, Gabrielle Dorziat en Alexandre Rignault.

Een naïeve Spaanse student wordt om zijn gelijkenis met een edelman door een corrupte politicus aan het hof geïntroduceerd om de vorstin te compromitteren. Hij wordt echt verliefd, bestrijdt het complot en offert zijn leven voor eer van koningin. Jean Cocteau bewerkte het versdrama van Victor Hugo tot een uiterst romantisch scherm-avontuur waarin Marais zijn dubbele hoofdrol wel heel zwaar aanzet.

Bethsabée

1947 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1947. Drama van Léonide Moguy. Met o.a. Danielle Darrieux, Andrée Clément, Paola Manelli, Mireille Ozy en Georges Marchal.

Niets bijbels, maar de verfilming van de roman van Pierre Benoît gesitueerd in een kamp van inlandse ruiters in Franse dienst aan de grens van Marokko. Afgezien van de dialogen van Roger Vitrac is het geheel een beetje ranzig. Toch een van de minst slechte films van Mogny, wiens echte naam Moguilewsky is.

Au petit bonheur

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van Marcel L'Herbier. Met o.a. Danielle Darrieux, François Périer, André Luguet, Paulette Dubost en Jacques-Henri Duval.

Een jonge vrouw voelt zich veronachtzaamd door haar echtgenoot en maakt hem jaloers met een verzonnen minnaar. De verfilmde boulevardkomedie is bij deze veteraan-regisseur in verkeerde handen. Gebrek aan tempo maakt grappen al te voorspelbaar en sporadisch, terwijl de intrige toch al nauwelijks origineel is. Wat blijft zijn de charme en de animo van de acteurs.

Adieu chérie

1945 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1945. Komedie van Raymond Bernard. Met o.a. Danielle Darrieux, Gabrielle Dorziat, Alice Tissot, Germaine Stainval en Rolande Forest.

Een jonge heer van gegoede afkomst doet een leuke jonge dame het voorstel tot zijn hoogstaande, deftige familie toe te treden. Zij moet zich eerst gewaardeerd zien te maken met het doel hem te trouwen. De truc slaagt perfect maar het jonge meisje zal in een onbewaakt ogenblik (of uit wroeging) de waarheid zeggen. Het huwelijk vindt echter toch plaats maar 'lieveling', de jonge vrouw, verlaat definitief deze omgeving. Het is onterecht dat Raymond Bernard in de vergetelheid is geraakt. Zijn films, zoals deze aardige, bitterzoete komedie, geheel in zijn stijl, zijn opnieuw een ontdekking, ondanks langdradige stukken.

La Fausse maîtresse

1942 | Komedie

Frankrijk 1942. Komedie van André Cayatte. Met o.a. Danielle Darrieux, Bernard Lancret, Lise Delamare, Jacques Dumesnil en Michel Duran.

Man heeft flirt met vrouw van zijn beste vriend waar roddeljournalist lucht van krijgt. Hij strikt dochter van circusdirecteur om voor zijn verloofde te spelen, maar ze gaan geleidelijk aan zelf in hun rollen geloven. Eenvoudige vaudeville kreeg weinig lichtvoetige regie, maar wordt gered door charme van Darrieux.

Premier rendez-vous

1941 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Fernand Ledoux, Louis Jourdan, Jean Tissier en Gabrielle Dorziat.

Een professor van middelbare leeftijd plaatst een contactadvertentie en gaat corresponderen met een charmante jonge vrouw. Bij hun eerste afspraak laat hij zich vervangen door een meer aantrekkelijker en jeugdiger neef. Romantisch niemendalletje speelde in op de behoefte aan verstrooiing tijdens de oorlogsjaren, maar is beter gebleven dan veel pretentieuzere films door het spel van Ledoux, de spontaniteit van Darrieux en de frisheid van debuterende jonge acteurs en actrices (als medestudenten van Jourdan figureren ook nog Daniel Gélin en Georges Marchal). Scenario van regisseur Decoin.

Battements de coeur

1939 | Misdaad

Frankrijk 1939. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Claude Dauphin, André Luguet, Junie Astor en Saturnin Fabre.

Een ongedisciplineerde jongedame ontsnapt uit een opvoedingsgesticht en komt terecht op een zakkenrollersschool. Bij de eerste diefstal wordt ze betrapt door een diplomaat die echter van haar vingervlugheid gebruik wil maken om bewijzen van overspel van zijn vrouw te bemachtigen. Vrolijk immoreel scenario en frisheid van de acteurs wegen ruimschoots op tegen de geringe lichtheid van Decoins (Darrieux' echtgenoot) regie. In 1946 opnieuw verfilmd als HEARTBEAT.

The Rage of Paris

1938 | Komedie

Verenigde Staten 1938. Komedie van Henry Koster. Met o.a. Danielle Darrieux, Mischa Auer, Louis Hayward, Helen Broderick en Harry Davenport.

Twee handige praters werken samen om de rijke echtgenoot van de charmante Darrieux (een jonge Française, die net in New York is komen wonen, dringend om werk verlegen zat - een baantje aangeboden kreeg als naaktmodel voor een kunstenaar, naar het verkeerde adres snelde en zich begon uit te kleden etc.) via haar in te pakken; een komedie vol vaart, die voortdurend veel pret biedt; Darrieux is verrukkelijk. Hetzelfde team bracht debutante Deanne Durbin naar Hollywood en zorgde ervoor dat het imago van de Franse actrice succes kreeg. Scenario van Bruce Manning en Felix Jackson.

Retour à l'aube

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Pierre Dux, Jacques Dumesnil, Pierre Mingand en Samson Fainsilber.

De jonge vrouw van een Hongaarse stationschef droomt van het stadsleven dat de reizigers die langs het station reizen, ongetwijfeld zullen leiden. Als ze een erfenis moet innen in Boedapest, heeft ze met dat geld de kans om die dromen waar te maken, maar ze werkt zich onwetend in steeds meer moeilijkheden. De combinatie van dromerige charme en nuchtere ironie bij de jonge Darrieux tilt dit simpel verhaaltje boven zichzelf uit, door de liefdevolle regie van haar toenmalige echtgenoot Decoin die de film ook meer vaart gaf dan het vooroorlogs gemiddelde.

Katia

1938 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1938. Romantiek van Maurice Tourneur. Met o.a. Danielle Darrieux, John Loder, Marie-Hélène Dasté, Aimé Clariond en Thérèse Dorny.

De liefde van tsaar Alexander II voor een jonge studente wordt door een bomaanslag beëindigd. Na MAYERLING werd Darrieux weer centraal geplaatst in een tragische vorstenromance. Haar fragiele charme en de regie doen niet onder voor haar eerdere succes, maar de tsaar van Engelsman Loder is een expressieloze houten klaas. Het scenario is van Jacques Companeez, Jean-Jacques Bernard en Lucile Decaux naar de roman La Princesse Bibesco. Het camerawerk is van Robert Lefèbvre.

Mademoiselle ma mère

1937 | Romantiek

Frankrijk 1937. Romantiek van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Christiane Isola, Gilberte Géniat, Andrée Poldy en Simone Martell.

Jacqueline (Darrieux) heeft voor de zoveelste maal haar verloving verbroken. De veertiende keer al! Haar ouders krijgen een punthoofd van hun dochter, waarop de impulsieve Jacqueline besluit de eerste de beste man die ze tegenkomt te trouwen. Albert Letournel (Alerme) is de gelukkige; hij is weliswaar achterin de vijftig, maar Jacqueline wil in het wit trouwen. Een complicatie bij deze maagdelijke traditie: Albert heeft een zoon! Het is Georges (Brasseur) en hij is 25 jaar en net even iets ouder dan zijn a.s. stiefmoeder... De afloop is voorspelbaar en Georges trouwt Jacqueline met de zegen van zijn vader. Het scenario van Jean Boyer is gebaseerd op de boulevardklucht van Louis Verneuil. Een onbenullige, maar vrolijke film, waarvoor je de mensen niet meer over straat krijgt om naar de bioscoop te gaan. Het camerawerk is van Léonce-Henri Burel.

Abus de confiance

1937 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1937. Romantiek van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Charles Vanel, Valentine Tessier, Yvette Lebon en Gilbert Gil.

Berooid weesmeisje schept tegenover haar medestudentes op dat ze de bastaarddochter van een beroemde schrijver is. De auteur hoort ervan en is zeer gelukkig met zijn 'hervonden kind' dat zelf gewetensproblemen krijgt, maar zich door de echtgenote van de schrijver laat overhalen hem niet teleur te stellen. Dit simpele verhaal krijgt warmte en overtuigingskracht door de charme van de jeugdige Darrieux en soberheid van Vanel. Opmerkelijke fotografie van L.H. Burel. Let op Jean Marais in een figurantenrol.

Tarass-Boulba

1936 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1936. Avonturenfilm van Alexis Granovsky. Met o.a. Harry Baur, Danielle Darrieux, Jean-Pierre Aumont, Pierre Larquey en Roger Duchesne.

De zoon van een kozakkenhoofdman wordt tijdens zijn studie in Kiev verliefd op een Poolse. Als zijn vader de oorlog verklaart aan Polen, loopt hij over naar de vijand om zijn geliefde terug te zien. In een treffen met zijn vader wordt hij gedood, waarna die vervolgens zijn eigen leven offert voor zijn tweede zoon die hem als stamhoofd zal opvolgen. Ondanks de grootse actiescènes-te-paard legt de verfilming van de beroemde roman van Gogol meer accent op het romantisch drama dan op het spektakel. De acteurs voelen zich in hun rollen en kostuums zichtbaar niet erg thuis, waardoor met name Baur overmatig schmiert. Opnieuw gefilmd in 1963. Het scenario is van Pierre Benoit. Het camerawerk is van Franz Planer.

Port-Arthur

1936 | Romantiek

Frankrijk/Servië en Montenegro 1936. Romantiek van Nicolas Farkas. Met o.a. Danielle Darrieux, Anton Walbrook, Charles Vanel, Jean Max en Jean Worms.

De Russische tsaar verklaart in 1904 de oorlog aan Japan. In de havenplaats Port-Arthur is een Japans-Russisch meisje getrouwd met een Russische marinier, waarvan haar broer gebruikt maakt om achter militaire geheimen te komen. Het echtpaar wordt wegens verraad ter dood veroordeeld en in 1905 wint Japan de oorlog. Tragische romantiek tegen de oriëntaalse achtergrond waar de Franse cinema in de jaren dertig zo dol op was. De Japanse grime van Darrieux is overtuigend gedaan, maar verstart haar expressieve charme.

Mayerling

1936 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1936. Historische film van Anatole Litvak. Met o.a. Charles Boyer, Danielle Darrieux, Suzy Prim, Gabrielle Dorziat en Jean Dax.

De kroonprins van Oostenrijk heeft vele politieke vijanden en wordt - hoewel getrouwd - verliefd op de jonge Maria Vetsera. De keizer gelast een einde aan de verhouding en de gelieven vluchten samen weg. De historische liefdestragedie kreeg een hoogst romantische benadering die de film tot een groot internationaal succes maakte. De jonge Darrieux is nog steeds aandoenlijk. Het scenario is van Irma von Cube en Joseph Kessel naar de roman La fin d'un idylle van Claude Anet.

Club de femmes

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Jacques Deval. Met o.a. Danielle Darrieux, Betty Stockfeld, Else Argal, Raymond Galle en Eve Francis.

Op een internaat voor jonge meisjes van goeden huize wordt met strenge discipline de buitenwereld en met name de mannen buiten de deur gehouden. Pogingen om regels te ontduiken, leiden tot intriges en geheimzinnige verwikkelingen en een jongeman slaagt er in travesti in, toch binnen te komen. Deval heeft een aantal geslaagde en repertoire houdende boulevardstukken geschreven, maar is als regisseur-scenarioschrijver aanzienlijk minder geïnspireerd. Wat rest is een document beeld van het 'moderne meisje anno 1936' en een reeks beroemde of toen nog net niet beroemde actrices die inmiddels weer allemaal vergeten zijn, op de negentienjarige Darrieux na.

Le domino vert

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Herbert Selpin en Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Jany Holt, Marcelle Géniat, Jeanne Pérez en Maurice Escande.

Darrieux in een dubbelrol als de overspelige vrouw die tussen de lakens glijdt met kunstcriticus Henri Bruquier (Escande), en als de dochter uit die relatie, die twintig jaar later ontdekt dat haar vader onschuldig in de gevangenis zit wegens de moord op zijn vrouw. Henri had de schuld op zich genomen omdat hij dacht dat zijn minnares de daad begaan had. Zijn volwassen dochter, die zonder ouders is opgegroeid, zorgt ervoor dat het proces wordt herzien. De film heeft niet veel om het lijf en is tegenwoordig niet meer dan een grote draak met een pover geluidsspoor. Het scenario is van Harald Bratt en Emil Burri naar het toneelstuk Der Fall Claasen van Erich Ebermayer. Het camerawerk is van Günther Rittau en Otto Baecker. Deze film werd tegelijkertijd gedraaid met de Duitse versie DER GRŸNE DOMINO tegen dezelfde decors, maar uiteraard met andere hoofdrollen. Het resultaat is even 'melodramatisch'.

Le Contrôleur des wagons-lits

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van Richard Eichberg. Met o.a. Danielle Darrieux, Albert Préjean, Lucien Baroux en Alice Tissot.

Een treincontroleur is amateuruitvinder en wordt daardoor door een vrouwelijke passagier verward met een gelijknamige autofabrikant. Dat geeft hem de kans om met zijn eigen auto-ontwerpen een hoofdprijs te winnen, waardoor hij met zijn flirt kan trouwen. Het vooroorlogse succespaar Darrieux-Préjean acteert in deze simpele vaudeville, waarin voorspelbare intriges en persoonsverwisselingen voor een geanimeerde vrolijkheid zorgen. De regie en vooral de fotografie zijn bijna amateuristisch te noemen.

La crise est finie

1934 | Muziek, Komedie

Frankrijk 1934. Muziek van Robert Siodmak. Met o.a. Albert Préjean, Danielle Darrieux, Régine Barry, Suzanne Dehelly en Jane Loury.

Een door de provincie trekkend revuegezelschap heeft weinig succes, wat het optimisme van de jeugdige invalster van een lastige vedette niet tempert. Uitgerekend in haar geboorteplaats krijgt ze de kans om de hoofdrol over te nemen en ze oogst onverwachte successen. Dat is aanleiding voor de groep om hun geluk te wagen in Parijs met een rond haar gebouwd programma. Deze eenvoudige, maar charmerende musical heeft een meer dan gemiddelde vormkwaliteit door de regie van Siodmak en het camerawerk van Eugen Schüfftan, die beiden net naar Frankrijk waren uitgeweken. Spontane frisheid van de nog zeer jeugdige Darrieux. Het scenario is van Max Kolpe en Jacques Constant naar een verhaal van Frédéric Lohner en Kurt Siodmak.

L' Or dans la rue

1934 | Komedie, Musical

Frankrijk 1934. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Albert Préjean, Danielle Darrieux, Raymond Cordy, Wanda Gréville en Alice Tissot.

Een succesvolle avonturier verliest een weddenschap om een meisje met verzinsels over maatschappelijk succes te imponeren, maar wordt wel geloofd door een kleine uitvinder die van lood goud denkt te kunnen maken. Daardoor krijgt hij inderdaad het grote bedrijf dat hij het meisje voorspiegelde en bewijst daarmee voldoende ondernemersgeest te hebben om voortaan een respectabele carrière op te bouwen. Deze film van uitgeweken Duitsers - met Hermann Kosterlitz als schrijver - probeert aan te sluiten bij de komedies van René Clair, maar werd vooral een vehikel voor het sterduo Préjean-Darrieux, wier charme onverminderd werkzaam blijft.

En haut des marches

1083 |

Frankrijk/Zwitserland 1083. Paul Vecchiali. Met o.a. Françoise Lebrun, Hélène Surgère en Danielle Darrieux.

Een succesvolle avonturier verliest een weddenschap om een meisje met verzinsels over maatschappelijk succes te imponeren, maar wordt wel geloofd door een kleine uitvinder die van lood goud denkt te kunnen maken. Daardoor krijgt hij inderdaad het grote bedrijf dat hij het meisje voorspiegelde en bewijst daarmee voldoende ondernemersgeest te hebben om voortaan een respectabele carrière op te bouwen. Deze film van uitgeweken Duitsers - met Hermann Kosterlitz als schrijver - probeert aan te sluiten bij de komedies van René Clair, maar werd vooral een vehikel voor het sterduo Préjean-Darrieux, wier charme onverminderd werkzaam blijft.

Que reste-t-il...

-1 |

. Etienne Périer. Met o.a. François Marthouret, Edson Sidonie en Danielle Darrieux.

Een succesvolle avonturier verliest een weddenschap om een meisje met verzinsels over maatschappelijk succes te imponeren, maar wordt wel geloofd door een kleine uitvinder die van lood goud denkt te kunnen maken. Daardoor krijgt hij inderdaad het grote bedrijf dat hij het meisje voorspiegelde en bewijst daarmee voldoende ondernemersgeest te hebben om voortaan een respectabele carrière op te bouwen. Deze film van uitgeweken Duitsers - met Hermann Kosterlitz als schrijver - probeert aan te sluiten bij de komedies van René Clair, maar werd vooral een vehikel voor het sterduo Préjean-Darrieux, wier charme onverminderd werkzaam blijft.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Danielle Darrieux op televisie komt.

Reageer