Teruyuki Kagawa

1965 Acteur

Teruyuki Kagawa (1965) is acteur.
Er zijn 7 films gevonden.

John Rabe

2009 | Biografie, Drama, Oorlogsfilm, Historische film

Duitsland/Frankrijk/China 2009. Biografie van Florian Gallenberger. Met o.a. Ulrich Tukur, Daniel Brühl, Steve Buscemi, Anne Consigny en Dagmar Manzel.

De Duitse zakenman John Rabe werkte in 1937 in Nanking. Na de inval van de Japanners werden de burgers van de stad het slachtoffer van gruwelijke moordpartijen en verkrachtingen. Rabe kreeg, door gebruik te maken van zijn lidmaatschapskaart van de NSDAP, van de Japanners gedaan dat er een veilige zone werd gecreëerd. Het werd een toevluchtsoord voor de Chinese burgers. Tussen de vijftig en 250 duizend levens werden op deze manier gered. Als biopic min of meer vergelijkbaar met Spielbergs Schindler's List, maar minder goed.

Tokyo!

2008 | Drama

Frankrijk/Japan/Duitsland/Zuid-Korea 2008. Drama van Michel Gondry, Leos Carax en Bong Joon-ho. Met o.a. Ayako Fujitani, Ryo Kase, Denis Lavant en Teruyuki Kagawa.

Lieflijk absurdistisch drieluik waarin drie buitenlandse filmploegen Tokio bewieroken. Het eerste luik (Interior Design van Michel Gondry) portretteert een verlegen meisje (Ayako Fujitani) dat een gelukkig dubbelleven leidt als blankhouten stoel. Deel twee (Merde van Leos Carax) volgt de avonturen van ene Merde, een malloot in een groen pak - prachtrol Denis Lavant! - die beginnen met kattenkwaad en eindigen met een bombardement van handgranaten. Het slotstuk (Shaking Tokyo van Bong Joon-ho) draait om een stadse kluizenaar (Teruyuki Kagawa) die valt op zijn pizzabezorgster (Yû Aoi). De rode draad in Tokyo! is het beeld van de miljoenenstad als ruimhartige gastheer voor iedere zonderling. Fantastische kijkfilm.

Tokyo Sonata

2008 | Drama

Japan/Nederland/Hongkong SAR van China 2008. Drama van Kiyoshi Kurosawa. Met o.a. Teruyuki Kagawa, Kyoko Koizumi, Yû Koyanagi, Inowaki Kai en Kanji Tsuda.

Op een dag wordt meneer Sasaki (Kagawa) bij zijn baas geroepen. De automatiseringsafdeling waarvan hij chef is, wordt per direct opgeheven. Sasaki besluit thuis niks over het ontslag te zeggen, en laat zijn vrouw en kinderen in de waan dat hij gewoon doorwerkt. Al vlug ontdekt Sasaki dat hij niet de enige ontslagen kantoormedewerker is die zijn gevallen status verbergt. Langzaam desintegreert het familieleven. Regisseur Kurosawa weet met zijn verfijnde mise-en-scène op bijna terloopse wijze een sfeer van dreiging en beklemming op te roepen, maar overdrijft aan het slot van de film.

Fourteen

2006 | Drama

Japan 2006. Drama van Hirosue Hiromasa. Met o.a. Hirosue Hiromasa, Namiki Akie, Fuiji Kaori, Makiko Watanabe en Teruyuki Kagawa.

In het fijngevoelige drama Fourteen leren een middelbare schoollerares en een pianoleraar, door het contact met hun leerlingen, omgaan met de traumatische ervaringen uit hun eigen verleden. Hirusue Hiromasa's debuutfilm werd op het IFFR van 2007 genomineerd voor een VPRO Tiger Award.

Dokuritsu shonen gasshoudan

2000 | Familiefilm, Drama

Japan 2000. Familiefilm van Akira Ogata en Akira Ogata. Met o.a. Atsushi Ito, Sora Tôma, Teruyuki Kagawa, Ryoko Takizawa en Ken Mitsuishi.

In het Noorden van Japan wordt de 15-jarige Michio (Ito) wees als zijn vader (Kunimura) sterft. Hij bezat een fotostudio. Over diens laatste woorden `Waarom dit allemaal nodig was`, denkt Michio nog lang na zonder te begrijpen dat het om het `bestaan` ging. Zijn oom (Mitsuishi) stuurt hem naar een katholiek internaat voor jongens. Het is een koorschool, waar de paters hetzelfde niveau als de [KL]Wiener S[KA3]angerknaben[KLE] willen bereiken. Michio, die net begint te puberen, stottert, maar Yasuo (T[KA4]oma), de sopraanstem van het koor, ontfermt zich over hem en haalt hem over om mee te zingen. Ze bereiden zich voor op het landelijk concours dat ze graag zouden willen winnen. Het zijn turbulente tijden in Japan - de jaren 1970 die gekenmerkt worden door bomaanslagen. Deze gebeurtenissen gaan ook op de school niet ongemerkt voorbij ondanks de strenge discipline. Yasuo raakt begaan met de revolutionaire idee[KA3]en als hij terugkomt van verlof. De rollen zijn dan omgekeerd tussen hem en Michio. Ondertussen heeft Seino (Kagawa), de dirigent van het koor, in het geheim onderdak verleend aan Satomi (Takizawa). Zij wordt gezocht door de politie wegens het leggen van bommen op politiebureaus, waarbij dodelijke slachtoffers zijn gevallen. Op een gegeven moment wordt de grond te heet onder de voeten van Seino en hij smijt Satomi de deur uit, waarop zij zich ten overstaan van de jongens opblaast. Het regiedebuut van Ogata, is een mooie, maar complexe film, ingewikkelder dan bovenstaande samenvatting aangeeft. Ondanks de homo-erotische elementen die de kijker zou vermoeden tussen Michio en Yasuo, blijkt Michio pas echt te ontwaken als hij geprikkeld raakt door het jonge vrouwelijke schoon van het meisjeskoor. Tegelijkertijd loopt in het subplot de geschiedenis van de maatschappelijke revolutie, die met nodeloos geweld gepaard gaat; dit alles vermengd met de vraag over de zin van het bestaan, vooral als de jongens zich realiseren dat hun stem slechts voor korte tijd als sopraan zal klinken. De rollen zijn prachtig, maar de film is veel te lang, waardoor kijker in het laatste half uur de aandacht verliest. Het scenario is van Kenji Aoki. Het camerawerk is van Masami Inomoto.

Devils on the Doorstep

2000 |

China 2000. Jiang Wen. Met o.a. Yuan Ding, Sawada Kenya, Chen Qigang, Jiang Hongbo en Teruyuki Kagawa.

In het Noorden van Japan wordt de 15-jarige Michio (Ito) wees als zijn vader (Kunimura) sterft. Hij bezat een fotostudio. Over diens laatste woorden `Waarom dit allemaal nodig was`, denkt Michio nog lang na zonder te begrijpen dat het om het `bestaan` ging. Zijn oom (Mitsuishi) stuurt hem naar een katholiek internaat voor jongens. Het is een koorschool, waar de paters hetzelfde niveau als de [KL]Wiener S[KA3]angerknaben[KLE] willen bereiken. Michio, die net begint te puberen, stottert, maar Yasuo (T[KA4]oma), de sopraanstem van het koor, ontfermt zich over hem en haalt hem over om mee te zingen. Ze bereiden zich voor op het landelijk concours dat ze graag zouden willen winnen. Het zijn turbulente tijden in Japan - de jaren 1970 die gekenmerkt worden door bomaanslagen. Deze gebeurtenissen gaan ook op de school niet ongemerkt voorbij ondanks de strenge discipline. Yasuo raakt begaan met de revolutionaire idee[KA3]en als hij terugkomt van verlof. De rollen zijn dan omgekeerd tussen hem en Michio. Ondertussen heeft Seino (Kagawa), de dirigent van het koor, in het geheim onderdak verleend aan Satomi (Takizawa). Zij wordt gezocht door de politie wegens het leggen van bommen op politiebureaus, waarbij dodelijke slachtoffers zijn gevallen. Op een gegeven moment wordt de grond te heet onder de voeten van Seino en hij smijt Satomi de deur uit, waarop zij zich ten overstaan van de jongens opblaast. Het regiedebuut van Ogata, is een mooie, maar complexe film, ingewikkelder dan bovenstaande samenvatting aangeeft. Ondanks de homo-erotische elementen die de kijker zou vermoeden tussen Michio en Yasuo, blijkt Michio pas echt te ontwaken als hij geprikkeld raakt door het jonge vrouwelijke schoon van het meisjeskoor. Tegelijkertijd loopt in het subplot de geschiedenis van de maatschappelijke revolutie, die met nodeloos geweld gepaard gaat; dit alles vermengd met de vraag over de zin van het bestaan, vooral als de jongens zich realiseren dat hun stem slechts voor korte tijd als sopraan zal klinken. De rollen zijn prachtig, maar de film is veel te lang, waardoor kijker in het laatste half uur de aandacht verliest. Het scenario is van Kenji Aoki. Het camerawerk is van Masami Inomoto.

Rampo

1994 | Fantasy, Thriller

Japan 1994. Fantasy van Kazuyoshi Okuyama en Kazuyshi Okuyama. Met o.a. Naoto Takenada, Michikio Hada, Masahiro Motoki, Teruyuki Kagawa en Mikijiro Hira.

Japan, einde jaren 1920-30. De melancholieke auteur Takenaka leest in een krantenbericht dat een huisvrouw haar man op langzame, pijnlijke manier vermoord heeft, volgens een recept uit één van zijn boeken. Geïntrigeerd gaat hij de vrouw opzoeken en ze blijkt helemaal te passen bij zijn persoonlijke schoonheidsideaal. Hij gaat over haar schrijven. Hij raakt in de ban van zijn literaire arbeid, waarbij hij fictie en werkelijkheid niet meer uit elkaar kan houden. Een soort THE DARK HALF, gebaseerd op een roman van Edogawa Rampo, de Japanse Stephen King. De stijl doet echter meer denken aan THE NAKED LUNCH wat het voor een westerling zeker niet eenvoudig maakt om erin door te dringen. Fascinerend maar bewust complex scenario van Okuyama en Yuhei Enoki. Gefotografeerd door Yasushi Sasakibara.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Teruyuki Kagawa op televisie komt.

Reageer