Léa Fazer (1965): regie en scenario.
Er zijn 6 films gevonden.

Mystère à la Sorbonne

2018 | Misdaad, Drama

Frankrijk 2018. Misdaad van Léa Fazer. Met o.a. Mélanie Bernier, Pascal Elbé, Thierry Frémont, Guillaume Labbé en Nadine Marcovici.

Parijs, 1884. Victoire Missonnier is de eerste rechtenstudente aan de Sorbonne. Als een eminent professor vermoord wordt, wordt ze meteen van de moord beschuldigd. Met hulp van César Garbot, haar professor strafrecht, probeert Victoire de route van het slachtoffer na te gaan, dat toevallig een vrouw is ...

Nadia

2016 | Drama

Frankrijk 2016. Drama van Léa Fazer. Met o.a. Barbara Schulz, Thomas Doret, Arié Elmaleh en Sabila Moussadek.

In de Parijse banlieue voedt hardwerkende Nadia haar zoon Noé alleen op. Wanneer haar oogappel wordt toegelaten tot het sjieke Henry IV-lyceum in het peperdure 5de arrondissement, verhuist Nadia met hem naar de stad, en geeft Noé alles wat hij nodig heeft om 'erbij te horen'. Daaruit vloeit een problematische koopverslaving voort. Waar in de cinema schulden doorgaans slechts een verhaalalibi zijn, is hier de consumptiewaanzin zelf nu eens het onderwerp. Fazer regisseerde haar tv-drama met het waarschuwvingertje permanent omhoog, maar dat doet weinig af aan de relevantie. Doorleefde, aandoenlijke karakterrol van Schulz.

Mystère à l'opéra

2015 | Misdaad, Drama

Frankrijk 2015. Misdaad van Léa Fazer. Met o.a. Mathilda May, Hugo Becker, Lionnel Astier, Scali Delpeyrat en Pauline Cheviller.

In de Parijse banlieue voedt hardwerkende Nadia haar zoon Noé alleen op. Wanneer haar oogappel wordt toegelaten tot het sjieke Henry IV-lyceum in het peperdure 5de arrondissement, verhuist Nadia met hem naar de stad, en geeft Noé alles wat hij nodig heeft om 'erbij te horen'. Daaruit vloeit een problematische koopverslaving voort. Waar in de cinema schulden doorgaans slechts een verhaalalibi zijn, is hier de consumptiewaanzin zelf nu eens het onderwerp. Fazer regisseerde haar tv-drama met het waarschuwvingertje permanent omhoog, maar dat doet weinig af aan de relevantie. Doorleefde, aandoenlijke karakterrol van Schulz.

Maestro

2014 | Komedie

Frankrijk 2014. Komedie van Léa Fazer. Met o.a. Pio Marmaï, Michael Lonsdale, Déborah François, Alice Belaïdi en Nicolas Bridet.

Sympathiek, lichtvoetig drama met prima hoofdrolspelers werd gebaseerd op de ervaringen van een jonge acteur op de set van de laatste film van de Franse maestro Eric Rohmer (1920-2010). Henri (Marmaï) heeft zijn draai als acteur nog niet gevonden, totdat hij een rol krijgt in een film van veteraan Cédric Rovère (Lonsdale). Op locatie in een gehucht, in een poëtische setting, leert Henri de waarde en potentiële diepte van zijn vak kennen. Jocelyn Quivrin schreef mee aan het script over zijn tijd met Rohmer, voordat hij in 2009 vroegtijdig overleed.

Notre univers impitoyable

2008 | Komedie

Frankrijk 2008. Komedie van Léa Fazer. Met o.a. Alice Taglioni, Jocelyn Quivrin, Thierry Lhermitte, Scali Delpeyrat en Pascale Arbillot.

In de tweede film van de Zwitserse Fazer bakkeleien twee collega-advocaten van hetzelfde kantoor om de positie van directeurspartner - de crux is nu, dat Margot (Taglioni) en Victor (Quivrin) een stel zijn. Hoe de strijd in deze yuppenkomedie verloopt, krijgen we te zien vanuit de twee tegengestelde vertelperspectieven der verliefde kemphanen. Wandelende postordercatalogusadvertenties Taglioni en Quivrin zitten strak in het (mantel)pak(je), maar de show wordt uiteraard gestolen door Lhermitte. Met een sardonische twinkeling in de ogen speelt hij de firmabaas. Film zegt - vooral onbedoeld - iets over bedenkelijke hedendaagse carrièreverdwazing.

Bienvenue en Suisse

2004 | Komedie

Frankrijk​/​​Zwitserland 2004. Komedie van Léa Fazer. Met o.a. Denis Podalydès, Vincent Perez, Emmanuelle Devos en Marianne Basler.

Om een erfenis van twee miljoen Zwitserse franken te toucheren dient de naar Frankrijk geëmigreerde etnoloog Thierry zich opnieuw de mores en gebruiken eigen te maken van het Alpenland dat hij ooit bewust verliet. Neef Aloïs biedt Thierry een stoomcursus herintegratie aan. Bergen, burgerlijkheid, beleefdheid, netheid, chocolade, zwartbankieren, klokjes, avant-gardekunst, kaas - alle Zwitserland-clichés komen even gedag zeggen in deze aimabele zedenkomedie à l'ancienne waarin Podalydès weer eens perfect is gecast. Geestige optiteling, verrassend slot.