Miklós Rózsa (1907-1995): muziek.
Er zijn 80 films gevonden.

Howard Phillips Lovecraft (1890-1937)

1998 | Documentaire, Biografie

Frankrijk​/​​België 1998. Documentaire van Patrick-Mario Bernard en Pierre Trividic.

Dead Men Don't Wear Plaid

1982 | Mysterie, Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1982. Mysterie van Carl Reiner. Met o.a. Steve Martin, Rachel Ward, Carl Reiner, Reni Santoni en George Gaynes.

Op een regenachtige avond in Los Angeles, ergens in de jaren veertig, wordt er op de deur geklopt van privé-detective Rigby Reardon (Martin). Voor de deur staat een beeldschone jonge vrouw (Ward), die meteen flauwvalt. Dan begint een zoektocht naar een verdwenen wetenschapper, waarbij Reardon hulp krijgt van Humphrey Bogart, James Cagney en nog een aantal andere sterren, doordat regisseur Reiner fragmenten uit klassiekers als The Big Sleep, White Heat en Double Indemnity door zijn film sneed. Het resultaat is vaak grappig, maar ook bijzonder knap. Kostuums van de legendarische Edith Head.

Eye of the Needle

1981 | Romantiek, Oorlogsfilm, Thriller

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1981. Romantiek van Richard Marquand. Met o.a. Donald Sutherland, Kate Nelligan, Ian Bannen, Christopher Cazenove en Philip Martin Brown.

Sterk WO II-spionageverhaal naar Ken Follet's bestseller, door Stanley Mann tot scenario bewerkt. Sutherland speelt een ijskoude Duitse agent die tijdelijk vastzit op een eilandje vlak voor de Noord-Schotse kust, waar hij een geïsoleerde, in het huwelijk gefrustreerde vrouw, Nelligan, ontmoet, en verleidt. Spannend. Camerawerk van Alan Hume.

Time After Time

1979 | Sciencefiction, Thriller

Verenigde Staten 1979. Sciencefiction van Nicholas Meyer. Met o.a. Malcolm McDowell, David Warner, Mary Steenburgen, Charles Cioffi en Kent Williams.

De grond wordt te heet onder de voeten van Jack the Ripper (Warner) in Londen rond 1890. Hij slaagt erin om via de tijdmachine van auteur H.G. Wells (McDowell) te ontsnappen naar Los Angeles in 1980. Wells achtervolgt hem, want hij wil voorkomen dat de maniakale geest van de moordenaar losbreekt op de technologisch zoveel verder gevorderde wereld. Onderweg ontmoet hij Steenburgen en ze beleven een 'tijdloze' romance. Amusante en spannende fantasie op de Jack the Ripper-mythe, een van de populairste romans van de klassieke Britse schrijver. Vermakelijk om te zien hoe de hoofdpersonen zich ontwikkelen in de voor hen nieuwe wereld, met als metafoor de verleidelijke Steenburgen. Geïnspireerd scenario van Meyer naar een verhaal van Karl Alexander en Steve Hayes, waarin rekening wordt gehouden met biografische gegevens van Wells. Prachtige fotografie van Paul Lohmann. Gedraaid in Panavision.

The Time Machine

1979 | Sciencefiction, Thriller

Verenigde Staten 1979. Sciencefiction van Nicholas Meyer. Met o.a. Kent Williams, David Warner, Mary Steenburgen, Charles Cioffi en Malcolm McDowell.

De grond wordt te heet onder de voeten van Jack the Ripper (Warner) in Londen rond 1890. Hij slaagt erin om via de tijdmachine van auteur H.G. Wells (McDowell) te ontsnappen naar Los Angeles in 1980. Wells achtervolgt hem, want hij wil voorkomen dat de maniakale geest van de moordenaar losbreekt op de technologisch zoveel verder gevorderde wereld. Onderweg ontmoet hij Steenburgen en ze beleven een 'tijdloze' romance. Amusante en spannende fantasie op de Jack the Ripper-mythe, een van de populairste romans van de klassieke Britse schrijver. Vermakelijk om te zien hoe de hoofdpersonen zich ontwikkelen in de voor hen nieuwe wereld, met als metafoor de verleidelijke Steenburgen. Geïnspireerd scenario van Meyer naar een verhaal van Karl Alexander en Steve Hayes, waarin rekening wordt gehouden met biografische gegevens van Wells. Prachtige fotografie van Paul Lohmann. Gedraaid in Panavision.

Last Embrace

1979 | Misdaad, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1979. Misdaad van Jonathan Demme. Met o.a. Roy Scheider, Janet Margolin, John Glover, Sam Levene en Christopher Walken.

Vroege film van de regisseur van Something wild, Silence of the lambs en Philadelphia. Demme, die begin jaren '70 het vak leerde van Roger Corman, heeft blijkbaar goed gekeken naar de films van Alfred Hitchcock, getuige de climax van Last embrace. Geheim agent Harry Hannan (Scheider) die de hele film al achterna gezeten wordt, moet dan halsbrekende toeren uithalen bij de Niagara watervallen om maar in leven te blijven. Het is nog net geen Mount Rushmore (waar in Hitchcocks North by Northwest de laatste rake klappen vallen), maar veel schelen doet het niet.

Fedora

1978 | Drama

Duitsland​/​​Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1978. Drama van Billy Wilder. Met o.a. William Holden, Marthe Keller, Hildegard Knef, José Ferrer en Frances Sternhagen.

Wilders scherpe blik op de magie van een grote filmster [KA2]a la Garbo, die zich heeft teruggetrokken en door regisseur Holden verleid moet worden tot een nieuwe rol. Wordt Fedora echt gevangen gehouden door Ferrer en Knef, of is er iets meer aan de hand? Mooi gemaakt, maar minder effectief dan SUNSET BOULEVARD (ook met Holden) en de zwakste schakel blijkt Keller te zijn, die geen moment overtuigt als Fedora. Het scenario is van regisseur Wilder en I.A.L. Diamond naar een novelle van Thomas Tyron. Het camerawerk is van Gerry Fisher.

The Private Files of J. Edgar Hoover

1977 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 1977. Biografie van Larry Cohen. Met o.a. Broderick Crawford, Michael Parks, José Ferrer, Celeste Holm en Rip Torn.

Vanaf de drooglegging in de jaren twintig tot aan het Watergate-schandaal in de jaren zeventig stond J. Edgar Hoover aan het hoofd van de FBI. Hij bouwde de dienst uit tot een moderne, zeer efficiënte en machtige organisatie, die over werkelijk iedereen gegevens verzamelde. Verschillende presidenten overwogen om hem aan de kant te zetten, maar vonden dat uiteindelijk te riskant. In deze biopic wordt hij neergezet als een machtsbeluste potentaat, die Martin Luther King haatte en iedereen die een toespeling maakte over zijn vermeende homoseksualiteit het leven zuur maakte. Interessant, goed gespeeld, portret.

Providence

1977 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk 1977. Drama van Alain Resnais. Met o.a. Dirk Bogarde, John Gielgud, Ellen Burstyn, David Warner en Elaine Stritch.

Stervende literator Clive Langham (Gielgud) tracht een boek te voltooien en verwisselt bedenksels over zichzelf en zijn getrouwde kinderen met ware gebeurtenissen. Fascinerend spel van verbeelding en werkelijkheid. Het Engelse debuut van Resnais, die hierdoor het creatieve proces van het schrijversschap op het witte doek heeft willen uitbeelden. Het scenario is van David Mercer. Het camerawerk is van Ricardo Aronovich.

The Golden Voyage of Sinbad

1974 | Avonturenfilm, Fantasy, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1974. Avonturenfilm van Gordon Hessler. Met o.a. John Phillip Law, Caroline Munro, Tom Baker, Douglas Wilmer en Grégoire Aslan.

Heerlijke film over de avonturen van Sinbad. Een boegbeeld komt tot leven, een beeld met zes armen houdt een zwaardgevecht met Sinbad. Groots entertainment.

The Private Life of Sherlock Holmes

1970 | Mysterie, Drama, Komedie, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1970. Mysterie van Billy Wilder. Met o.a. Christopher Lee, Robert Stephens, Colin Blakely, Geneviève Page en Tamara Toumanova.

Oorspronkelijk bedoeld als 'een film over Holmes en Watson voordat ze beroemd werden', arriveerde Wilders koppijnproject met jaren vertraging en zonk vervolgens als een baksteen. Inmiddels geldt het apocriefe avontuur waarin het Baker Street-duo van de ene in de andere bizarre episode verzeild raakt (verdwijningen, acrobaatdwergen, spionage, Loch Ness) als fijnproeverstip. Hoe kan het ook anders, met de pointes van Wilder en kompaan I.A.L. 'Izzy' Diamond, decors van de grote Alexandre Trauner, Miklós Rósza-score en oogstrelende CinemaScope-fotografie van Christopher Challis? Stephens is een piekerende sombermans-Sherlock met vrouwenangst en incidentele cocaïnelapsus: niet ideaal gecast, wel verrassend.

The Power

1968 | Sciencefiction, Fantasy, Horror, Thriller

Verenigde Staten 1968. Sciencefiction van Byron Haskin. Met o.a. George Hamilton, Suzanne Pleshette, Richard Carlson, Yvonne De Carlo en Earl Holliman.

Een onderzoeksteam komt erachter dat één van de leden een kwade supergenius is die een zeer sterk ontwikkeld gevoel voor buitenzintuiglijke waarnemingen heeft en die de anderen één voor één begint af te maken. Zal Hamilton de dader nog op tijd kunnen identificeren voordat ook hij door de snoodaard gedood wordt? Zou iemand ooit kunnen twijfelen aan George Hamilton? Een goede, ondergewaardeerde productie van George Pal. Scenario van John Gay naar een roman van Frank M. Robinson. Camerawerk van Ellsworth Fredricks.

Green Berets

1968 | Komedie, Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1968. Komedie van John Wayne en Ray Kellogg. Met o.a. John Wayne, David Janssen, Jim Hutton, Aldo Ray en Raymond St. Jaques.

Kolonel Wayne moet een vesting verdedigen tijdens de Vietnam- oorlog, maar bij een hevige aanval moet hij zijn manschappen terugtrekken. Hij organiseert een tegenaanval en kan de vesting terugwinnen. Dan krijgt hij de opdracht een Vietkong-generaal gevangen te nemen. Lange, vervelende propagandafilm voor de acties van de Amerikanen in Vietnam. Wayne dacht echt dat hij nog tegen de Indianen moest vechten. Let op de slotscène van de film waarin hij er zelfs in slaagt om de zon van richting te doen veranderen. James Lee Barrett baseerde het oppervlakkige scenario op een roman van Robin Moore. Voor de fotografie tekende Winton C. Hoch. Panavision.

The green berets

1967 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1967. Oorlogsfilm van Ray Kellog en John Wayne. Met o.a. Jack Soo, Ray Kellog, Jim Hutton, Raymond St. Jacques en Patrick Wayne.

Kolonel Wayne moet een vesting verdedigen tijdens de Vietnam- oorlog, maar bij een hevige aanval moet hij zijn manschappen terugtrekken. Hij organiseert een tegenaanval en kan de vesting terugwinnen. Dan krijgt hij de opdracht een Vietkong-generaal gevangen te nemen. Lange, vervelende propagandafilm voor de acties van de Amerikanen in Vietnam. Wayne dacht echt dat hij nog tegen de Indianen moest vechten. Let op de slotscène van de film waarin hij er zelfs in slaagt om de zon van richting te doen veranderen. James Lee Barrett baseerde het oppervlakkige scenario op een roman van Robin Moore. Voor de fotografie tekende Winton C. Hoch. Panavision.

The V.I.P.'s

1963 | Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1963. Drama van Anthony Asquith. Met o.a. Elizabeth Taylor, Orson Welles, Margaret Rutherford, Richard Burton en Maggie Smith.

Op de Londense luchthaven Croyden hangt een dikke mist. Er zitten grote vertragingen in de lucht, en dat stuurt de plannen van heel wat mensen in de war. De wachtenden krijgen te maken met Taylor, echtgenote van industrieel Burton. Een buitengewoon voorspelbaar scenario van Terence Rattigan, dat echter door de complexe opbouw en door het schitterende spel van een hele reeks prominenten best leuk blijft. De show wordt gestolen door Rutherford, die terecht een Oscar kreeg. Een multi-verhalenplot, handelend over menselijke spanningen en persoonlijke drama's van uitsluitend rijke mensen. Een luxe-voorloper van tv-series als LOVE BOAT. Camerawerk van Jack Hildyard. Gedraaid in Panavision. Ook bekend als HOTEL INTERNATIONAL.

Sodom and Gomorrah

1962 | Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten​/​​Italië​/​​Frankrijk 1962. Drama van Robert Aldrich. Met o.a. Stewart Granger, Pier Angeli, Stanley Baker, Rossana Podestà en Anouk Aimée.

Het koninkrijk Sodom wordt bedreigd door de barbaarse Elamieten, aangevoerd door de afgunstige broer van de vorstin. De Hebreeër Lot weet met een list de aanval te keren, maar belandt om zijn toorn over alle losbandigheid die hij ziet, desondanks in de kerkers. God laat de zondige stad ten onder gaan, waarbij alleen Lot en zijn dochters overleven. Deze spectaculaire film heeft een zwak scenario, dat de legendarische zonden alleen op slinkse wijze suggereert, hoewel Aimée als lesbische vorstin en Baker als de jaloerse en incestueuze broer met dubbelzinnige ironie acteren. Veel scènes worden verknoeid door het houtenklazerige spel van de overige rollen, zodat alleen de geslaagde speciale effecten en massa-taferelen overblijven

King of Kings

1961 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1961. Drama van Nicholas Ray. Met o.a. Jeffrey Hunter, Siobhan McKenna, Robert Ryan, Hurd Hatfield en Viveca Lindfors.

'I was a teenage Jesus', zo werd deze film in 1961 spottend genoemd. Omdat regisseur Ray vaak over tieners filmde (Rebel Without a Cause) en vooral omdat hoofdrolspeler Jeffrey Hunter als Jezus zo jong en modieus oogde. Hoe leuk de spot ook is, feit is dat King of Kings een serieuze en mooie verfilming is van de tweede helft van de Bijbel. Ondersteund door sterke muziek van Oscarwinnaar Miklós Rózsa, widescreen ansichtkaartbeelden van Milton Krasner (All about Eve), een prima bijcast (onder andere Ryan als Johannes de Doper) en met Orson Welles als verteller, schetst Ray een aannemelijk portret van een verlichte man die in zijn tijd revolutionair bezig was.

El Cid

1961 | Avonturenfilm, Biografie, Historische film, Romantiek, Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten​/​​Spanje​/​​Italië 1961. Avonturenfilm van Anthony Mann. Met o.a. Charlton Heston, Sophia Loren, Hurd Hatfield, Geneviève Page en Raf Vallone.

Eigenlijk geen film voor op tv want dit epos over de Spaanse ridder El Cid die in de 11de eeuw de strijd aanbond met de Moren, moet het vooral hebben van de fraai uitgelichte en grootschalige oorlogstaferelen. Zoals wel vaker bij spektakelfilms houdt het acteren niet over: Heston speelt een beetje saaie, nobele held die ook in de buurt van zijn geliefde Loren vrijwel continu in de plooi blijft. Oscars zaten er niet in, wel een paar nominaties, oa voor de song 'The falcon and the dove'.

The World, the Flesh and the Devil

1959 | Sciencefiction, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1959. Sciencefiction van Ranald MacDougall. Met o.a. Harry Belafonte, Inger Stevens en Mel Ferrer.

Belafonte en Stevens zijn de enige overlevenden van een wereldomspannende kernramp. Hun ongemakkelijke onderlinge verhouding wordt nog eens gehinderd door de komst van Ferrer. Een intrigerende film die goed begint maar halverwege zijn kracht verliest en tot een belachelijke slotsom komt.

Ben-Hur

1959 | Drama, Avonturenfilm, Historische film, Actiefilm, Romantiek

Verenigde Staten 1959. Drama van William Wyler. Met o.a. Charlton Heston, Stephen Boyd, Martha Scott, Jack Hawkins en Sam Jaffe.

Deze magistrale film, destijds goed voor elf Oscars, heeft niets aan kracht ingeboet. Het hoogtepunt, de twintig minuten durende wagenrace is nog steeds adembenemend. De opnames van die race tussen Goed (Heston als de Joodse prins Ben-Hur) en Kwaad (Boyd in de rol van de Romeinse tribuun Massala) duurden drie maanden. Op een dag ging het bijna fout: de stunt-double van Heston werd zo goed als uit zijn wagen geslingerd. Hij klom echter zo fraai terug in zijn wagen dat Wyler besloot de scène in de film op te nemen.

A Time to Love and a Time to Die

1958 | Oorlogsfilm, Romantiek, Drama

Verenigde Staten​/​​Duitsland 1958. Oorlogsfilm van Douglas Sirk. Met o.a. John Gavin, Liselotte Pulver, Jock Mahoney, Don DeFore en Keenan Wynn.

In 1944 krijgt een Duitse soldaat drie weken verlof van het oostfront. Hij gaat terug naar het inmiddels door bombardementen zwaar beschadigde Berlijn. Daar wordt hij verliefd op jeugdvriendin Elisabeth (Pulver), ziet hij de morele ontmanteling van zijn land en vindt hij vergiffenis voor zijn daden in de oorlog bij een oude leraar (gespeeld door Erich Maria Remarque, auteur van het bronmateriaal). En dan moet hij weer terug. Een van de betere kleurrijke melodrama's waarmee Sirk - de favoriete regisseur van Fassbinder - zijn faam behaalde. Sirks voorlaatste speelfilm.

The Seventh Sin

1957 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1957. Avonturenfilm van Ronald Neame. Met o.a. Eleanor Parker, Bill Travers, George Sanders, Jean-Pierre Aumont en Ellen Corby.

Deze nieuwe verfilming van Somerset Maughams The Painted Veil heeft het voordeel van Parkers eerlijke spel als overspelige doktersvrouw, die het tijdens een epidemie weer goedmaakt. Speelt zich af in Hongkong en op het Chinese platteland. Scenario van Karl Tunberg. Camerawerk van Ray June. Gefilmd in CinemaScope.

Something of Value

1957 | Drama

Verenigde Staten 1957. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Rock Hudson, Dana Wynter, Sidney Poitier, Wendy Hiller en Frederick O'Neal.

De verfilming van Robert Ruarks boek schenkt veel aandacht aan de wreedheden van de Mau-Mau tijdens de vrijheidsstrijd in Kenia. Hudson en Poitiers in goede rollen als een Engelse koloniale boer en zijn jeugdvriend. Hiller verdient de aandacht als weduwe die haar waardigheid en gezond verstand probeert te bewaren.

Tribute to a Bad Man

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Robert Wise. Met o.a. James Cagney, Don Dubbins, Stephen McNally, Irene Papas en Vic Morrow.

Deze trage western wordt door het grandioze spel van Cagney imposant en boeiend. Hij is de almachtige rancher die korte metten maakt met bandieten: liever hangen dan een rechtszaak. Papas is zijn huishoudster, tot wie hij zich aangetrokken voelt. Maar zij kan niet tegen de hardheid waarmee hij tegenstanders behandelt. In de climax wordt de ex-voorman McNally een paardendief. De behandeling van Morrow door Cagney is een aparte gebeurtenis die de relaties Cagney-Papas-Dubbins (een jonge man die zijn leven redde en daarom door Cagney gastvrij werd opgenomen) sterk beïnvloedt. Michael Blankfort bewerkte het verhaal van Jack Schaefer. Robert Surtees maakte de fraaie beelden. Noot: Cagney's rol zou gespeeld worden door Spencer Tracy, maar die kreeg ruzie met Wise en liep weg.

Lust for Life

1956 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 1956. Biografie van Vincente Minnelli. Met o.a. Kirk Douglas, Anthony Quinn, James Donald, Pamela Brown en Everett Sloane.

Toen Minnelli zich voorbereidde op deze film over Vincent van Gogh, kon hij nog mensen ontmoeten die de verfmeester gekend hadden. Uniek is ook dat Minnelli regelde dat hij zo'n 200 authentieke Van Gogh-doeken mocht filmen. Minnelli zocht de plekken op waar Van Gogh geweest was, liet hele velden Van Gogh-geel spuiten en hoofdrolspeler Douglas schilderlessen nemen. Het pad van de schilder, van Holland naar Frankrijk, met broer Theo (Donald) als geldschieter, Paul Gauguin (Quinn) als bevriende rivaal, met de zonnebloemen en het afgesneden oor, dat kennen we nou wel. Het zijn de details die Minnelli gepassioneerd inbracht, die maken dat Lust for Life een levendig portret blijft.

Diane

1956 | Drama

Verenigde Staten 1956. Drama van David Miller. Met o.a. Roger Moore, Lana Turner, Pedro Armendáriz, Marisa Pavan en Cedric Hardwicke.

Intriges en amoureuze verwikkelingen aan de hofhouding van Henry II (Moore) in het 16de-eeuwse Frankrijk. De aandacht gaat vooral uit naar de relaties met zijn vrouw en zijn raadgeefster en minnares Diane de Poitiers (Turner). Goed geacteerde nonsens, die niets te maken heeft met de geschiedenis, maar die het Frankrijk van die periode volgens Hollywood-normen herconstrueert. Het is wel amusant, maar zo doorzichtig als glas. De laatste film van Turner voor MGM. Er werd bijzonder veel aandacht besteed aan de luxueuze kostuums en de weelderige decors. Christopher Isherwood baseerde zich op de roman van John Erskine. Voor het prachtige camerawerk tekende Robert Planck. Gedraaid in Cinemascope.

Bhowani Junction

1956 | Romantisch drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1956. Romantisch drama van George Cukor. Met o.a. Ava Gardner, Stewart Granger, Bill Travers, Abraham Sofaer en Francis Matthews.

De Anglo-Indiase Victoria Jones (Gardner), dochter van een Hindoe vrouw en een Britse machinist twijfelt over haar eigen identiteit en nationaliteit in het naoorlogse Pakistan. Ze wordt verliefd op de Britse kolonel Rodney Savage (Granger), maar weigert uiteindelijk het land van haar moeder te verraden. Een semi-episch avontuur naar de roman van John Masters, oppervlakkig in beeld gebracht door Cukor die er niet in slaagt het typische Britse flegma dat uit de roman spreekt, filmisch te vertalen.

The King's Thief

1955 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1955. Avonturenfilm van Robert Z. Leonard. Met o.a. David Niven, Ann Blyth, George Sanders, Edmund Purdom en Roger Moore.

Aan het hof van King Charles II wordt een complot gesmeed om hem van de troon te stoten ten gunste van de gemene Hertog van Brampton, maar een dief die een dagboek steelt van voornoemde schurk, laat de boze opzet mislopen. Het is onbegrijpelijk dat MGM, de studio die bijna alle betere cape- en degenfilms tussen 1950 en 1960 produceerde, zo'n zwakke prent heeft voortgebracht. De film mist alle vaart en stijl en is slechts sporadisch boeiend. Gelukkig zijn er enkele uitstekende acteurs aan het werk, vooral Niven en Sanders en het is altijd een plezier die te zien spelen. Als de film echt gaat vervelen, kan je nog altijd eventjes de ogen sluiten en genieten van de prachtige muzikale score van Miklós Rósza. Gesitueerd in Engeland in de 17e eeuw. Het scenario is van Christopher Knopf. Het camerawerk is van Robert Planck. Gedraaid in CinemaScope.

Moonfleet

1955 | Avonturenfilm, Historische film, Familiefilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1955. Avonturenfilm van Fritz Lang. Met o.a. Stewart Granger, Jon Whiteley, George Sanders, Viveca Lindfors en Joan Greenwood.

Het graafschap Dorset is omstreeks 1770 een paradijs voor smokkelaars, die genadeloos achterna worden gezeten door soldaten. De rijke en eerbiedwaardige Granger neemt de jonge wees Whiteley in bescherming, en Whiteley ontdekt al vlug dat Granger de aanvoerder van de smokkelaars is. Voor beiden begint een avontuurlijk gevecht om uit de handen van de achtervolgers te blijven. Knappe mantel- en degenfilm van Lang, die erin slaagt een schitterende gotische sfeer te creëren. Hij wordt echter in de steek gelaten door het scenario, dat Margaret Fitts en Jan Lustig haalden uit de roman van J. Meade Falkner en waarin de spanning niet goed naar de explosieve climax leidt. Dankzij het daverende ritme en de huiveringwekkende personages, is de film als avontuurlijke jeugdfilm echter niet te versmaden. Robert Planck stond achter de camera en Miklós Rózsa voorzag de film van muziek. Gefilmd in CinemaScope.

Valley of the Kings

1954 | Avonturenfilm, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1954. Avonturenfilm van Robert Pirosh. Met o.a. Robert Taylor, Eleanor Parker, Carlos Thompson, Kurt Kasznar en Victor Jory.

Archeoloog Taylor helpt het echtpaar Parker en Thompson met het zoeken naar het graf van Farao Rahotep. Het is de bedoeling van Parker om een aantal theorieën van haar overleden vader te kunnen bewijzen, maar haar echtgenoot is er alleen maar op uit om de schatten te stelen, die zich in de graftombe bevinden. Avonturenfilm zonder veel actie of suspense, alleen geschikt voor fervente liefhebbers van Egypte en verloren graven uit de oudheid. De acteurs worstelen zich door het langdradige scenario van Robert Pirosh en Karl Tunberg, dat slechts enkele hoogtepunten te bieden heeft. Het enige dat de film waarde geeft zijn de prachtige locaties, gefilmd door Robert Surtees.

Seagulls over Sorrento

1954 | Drama, Thriller, Sciencefiction, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1954. Drama van John Boulting en Roy Boulting. Met o.a. Gene Kelly, John Justin, Bernard Lee, Jeff Richards en Patric Doonan.

Een Amerikaanse marine-wetenschapper moet een man vervangen die omgekomen is in een geheime experimentele explosie. Gene Kelly heeft de leiding over een goed team van mensen in deze effectieve thriller. Amerikaanse titel: CREST OF THE WAVE.

Men of the Fighting Lady

1954 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1954. Oorlogsfilm van Andrew Martin en Andrew Marton. Met o.a. Van Johnson, Walter Pidgeon, Louis Calhern, Dewey Martin en Keenan Wynn.

Een zeer goede actiefilm over de Koreaanse oorlog, met het leven van de bemanning op een Amerikaans vliegdekschip als uitgangspunt.

Green Fire

1954 | Avonturenfilm, Romantiek, Actiefilm, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1954. Avonturenfilm van Andrew Marton en Andrew Martin. Met o.a. Grace Kelly, Stewart Granger, Paul Douglas, John Ericson en Murvyn Vye.

Op zoek naar een legendarische smaragdmijn krijgt Granger het aan de stok met Kelly, eigenares van een koffie-plantage. Er zijn nog andere kapers op de kust die wel zin hebben in de begeerlijke groene diamanten. Routine-klus waarin de actie doorlopend onderbroken wordt door vervelende dialogen en tijdvullende romantische avontuurtjes. Verder krijgen zowat alle natuurelementen een rolletje te vervullen en die doen dat spontaner dan de acteurs die er wat houterig bijlopen. Toch was in die tijd deze film van belang voor het succes van Kelly. Geschreven door Ivan Goff en Ben Roberts. Cameraman Paul Vogel maakt dankbaar gebruik van de locaties in Colombia. Cinemascope.

Young Bess

1953 | Historische film, Drama, Biografie

Verenigde Staten 1953. Historische film van George Sidney. Met o.a. Jean Simmons, Charles Laughton, Deborah Kerr, Stewart Granger en Cecil Kellaway.

Historische interpretatie à la Hollywood over de jeugd van Elizabeth I, die we volgen vanaf haar jeugdjaren tot aan de troonsbestijging, via hofintriges en haar liefde voor de knappe Lord Admiraal Granger. Arthur Wimperis en Jan Lustig putten het scenario uit de roman van Margaret Irwin. Laughton is schitterend in zijn uitbeelding van Hendrik VIII, maar als geschiedenisles stelt het geheel niet veel voor. Luxueus in beeld gebracht door Charles Rosher, terwijl MGM-kostuumdramaspecialist Miklós Rózsa voor de symfonische muzikale omlijsting zorgde.

The Story of Three Loves

1953 | Drama, Romantiek, Muziek

Verenigde Staten 1953. Drama van Vincente Minnelli en Gottfried Reinhardt. Met o.a. James Mason, Moira Shearer, Leslie Caron, Farley Granger en Ricky Nelson.

De film is opgedeeld in drie verhalen die zich afspelen op een oceaanstomer. In het eerste verhaal wordt een choreograaf (James Mason) gevraagd waarom hij zijn ballet 'Astarte' slechts één keer uitvoerde, waarop een tragisch antwoord volgt. De volslagen onbekend gebleven Gottfried Reinhardt tekende voor de regie. Zou zijn aandeel aan The Story autobiografische elementen bevatten? In het tweede verhaal zien we Leslie Caron (ook van de partij in Minnelli's musicalhits An American in Paris en Gigi) als Franse au-pair. Het derde gaat over een trapeze-artiest met schuldgevoel.

Knights of the Round Table

1953 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Verenigd Koninkrijk 1953. Avonturenfilm van Richard Thorpe. Met o.a. Robert Taylor, Ava Gardner, Mel Ferrer, Stanley Baker en Anne Crawford.

Een van de laatste succesvolle films die Taylor, beroemd om zijn knappe uiterlijk, maakte. In deze verfilming van de Arthur-legende speelt hij Lancelot, de favoriete ridder van koning Arthur (Ferrer), die echter amoureus verwikkeld raakt met koningin Guinevere (Gardner). Arthurs halfzus Morgan Le Fay (Crawford) en haar Sir Mordred (Baker) buiten de situatie uit om een wig te drijven tussen de koning en zijn rechterhand. Knights of the Round Table, grotendeels gebaseerd op Le Morte d'Arthur van Thomas Malory, is gemaakt in Engeland, maar de set en cast ogen naar goed Hollywoods gebruik maximaal luxueus.

Julius Caesar

1953 | Historische film, Drama

Verenigde Staten 1953. Historische film van Joseph L. Mankiewicz. Met o.a. Marlon Brando, James Mason, John Gielgud, Louis Calhern en Edmond O'Brien.

Senator Brutus (Mason) sluit zich schoorvoetend aan bij collega Cassius (Gielgud), die de toegenomen macht van Caesar vreest: ze vermoorden hem. Bij de begrafenis vertelt Brutus aan het volk wat zijn redenen waren, hoezeer Caesar op het verkeerde spoor was geraakt. Daarop neemt Caesars vriend Marcus Antonius (Brando), met vlammende ogen en een donderend stemgeluid, het woord. Filmstudio MGM verplaatste het toneelstuk van Shakespeare naar grootse sets en maakte dit tot een prachtige toneelverfilming. Vijf Oscarnominaties, maar alleen die voor art direction werd binnengehaald.

All the Brothers Were Valiant

1953 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1953. Avonturenfilm van Richard Thorpe. Met o.a. Robert Taylor, Stewart Granger, Ann Blyth, Keenan Wynn en James Whitmore.

Samen met zijn jonge vrouw Blyth gaat Taylor op walvisvangst in de buurt van de Gilbert Eilanden, waar zijn broer (Stewart) onlangs is verdwenen. Hij maakt van de gelegenheid gebruik om hem op te sporen, maar als ze elkaar vinden laait de vroegere rivaliteit tussen beiden weer op. Sterk verouderd en niet erg overtuigend melodrama, dat echter wordt gered door de uitstekende vertolking van de hoofdrolspelers. De jacht op de walvis is het hoogtepunt van de film. Harry Brown baseerde zijn scenario op een roman van Ben Ames Williams, waarvan eerder al een zwijgende film werd gemaakt. Prachtige fotografie van George Folsey, genomineerd voor een Oscar. Miklós Rózsa schreef een grootse score.

Abbott And Costello Meet Dr. Jekyll And Mr. Hide

1953 | Komedie

Verenigde Staten 1953. Komedie van Charles Lamont. Met o.a. Craig Stevens, John Dierkes, Reginald Denny, Boris Karloff en Bud Abbott.

Samen met zijn jonge vrouw Blyth gaat Taylor op walvisvangst in de buurt van de Gilbert Eilanden, waar zijn broer (Stewart) onlangs is verdwenen. Hij maakt van de gelegenheid gebruik om hem op te sporen, maar als ze elkaar vinden laait de vroegere rivaliteit tussen beiden weer op. Sterk verouderd en niet erg overtuigend melodrama, dat echter wordt gered door de uitstekende vertolking van de hoofdrolspelers. De jacht op de walvis is het hoogtepunt van de film. Harry Brown baseerde zijn scenario op een roman van Ben Ames Williams, waarvan eerder al een zwijgende film werd gemaakt. Prachtige fotografie van George Folsey, genomineerd voor een Oscar. Miklós Rózsa schreef een grootse score.

The Light Touch

1952 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1952. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Stewart Granger, Pier Angeli en George Sanders.

De deftige kunstdief Sam Conride heeft een waardevol schilderij uit een museum in Palermo gestolen. Hij besluit het doek zelf te houden, en vertelt zijn heler dat het vernietigd is. In plaats daarvan stelt hij voor om iemand in te huren die kopieën van het doek kan maken die dan op de zwarte markt voor veel geld verkocht kunnen worden. Het lijkt een goed plan, totdat Sam verliefd wordt op de studente die de doeken kopieert.

Plymouth Adventure

1952 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1952. Avonturenfilm van Clarence Brown. Met o.a. Spencer Tracy, Gene Tierney, Van Johnson, Leo Glenn en Dawn Addams.

In de winter van 1620 vaart de Mayflower van Engeland naar Amerika, met aan boord een omvangrijke groep emigranten, die in het beloofde land een nieuw leven willen beginnen. De meeste passagiers zijn calvinisten die hun geloof willen verbreiden. Zij veroorzaken heel wat conflicten, die kapitein Tracy moet zien op te lossen. Boeiend filmavontuur naar een briljant scenario van Helen Deutsch, gebaseerd op een roman van Ernest Gabler. Over de historische juistheid valt te twisten, maar ontspanning is er volop, terwijl de acteurs zich uitstekend inleven in hun rol. De oogstrelende fotografie van William Daniels en de sublieme score van Miklós Rózsa krijgen we op de koop toe. De speciale effecten leverden een Oscar op.

Ivanhoe

1952 | Avonturenfilm, Historische film

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1952. Avonturenfilm van Richard Thorpe. Met o.a. Robert Taylor, Elizabeth Taylor, Joan Fontaine, George Sanders en Norman Wooland.

Gebaseerd op de roman van Sir Walter Scott. Terwijl koning Richard Leeuwenhart op kruistocht is grijpt zijn broer John de macht. Het Britse volk mag zich echter gelukkig prijzen dat niet alleen Robin Hood maar ook Sir Wilfred of Ivanhoe zich opwerpt als strijder voor gerechtigheid. De hoofdrol is hier natuurlijk voor Sir Wilfred of Ivanhoe (Robert Taylor), die tussen al het zwaardgekletter romantische onderonsjes heeft met de fraaie prinses Rowena (Joan Fontaine) én met de dochter van een bevriende joodse koopman, de zo mogelijk nog mooiere Rebecca (Elizabeth Taylor). Ivanhoe is een fijne ouderwetse ridderfilm. Dat het acteerwerk dan wat houterig is, ach.

Quo Vadis

1951 | Drama

Verenigde Staten 1951. Drama van Mervyn LeRoy. Met o.a. Peter Ustinov, Deborah Kerr, Robert Taylor, Leo Genn en Patricia Laffan.

Rome, 64 n. Chr. Onder het bewind van de gewetenloze keizer Nero (Ustinov) vieren corruptie en losbandigheid hoogtij. Heel anders leeft een aantal gelovigen dat een nieuwe leer van liefde aanhangt. Een van hen is de mooie Lygia (Kerr), op wie de belangrijke Romein Marcus Vinicius (Taylor) zijn zinnen gezet heeft. Een groots epos uit de MGM-fabriek, overdadig tot in het kleinste detail en met een vakkundige rolbezetting. Op locatie gedraaid en de muziek van Miklós Rózsa zou gebaseerd zijn op melodieën uit die tijd. De christelijke boodschap is zeer prominent aanwezig.

The Miniver Story

1950 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1950. Drama van H.C. Potter. Met o.a. Cathy O'Donnell, Henry Wilcoxon, Leo Genn, Walter Pidgeon en Reginald Owen.

Rome, 64 n. Chr. Onder het bewind van de gewetenloze keizer Nero (Ustinov) vieren corruptie en losbandigheid hoogtij. Heel anders leeft een aantal gelovigen dat een nieuwe leer van liefde aanhangt. Een van hen is de mooie Lygia (Kerr), op wie de belangrijke Romein Marcus Vinicius (Taylor) zijn zinnen gezet heeft. Een groots epos uit de MGM-fabriek, overdadig tot in het kleinste detail en met een vakkundige rolbezetting. Op locatie gedraaid en de muziek van Miklós Rózsa zou gebaseerd zijn op melodieën uit die tijd. De christelijke boodschap is zeer prominent aanwezig.

The Asphalt Jungle

1950 | Misdaad, Film noir, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1950. Misdaad van John Huston. Met o.a. Sterling Hayden, Louis Calhern, Jean Hagen, Marilyn Monroe en Sam Jaffe.

Krachtig misdaadverhaal, realistisch verfilmd. Monroe valt op in een kleine rol met stoer werk van Hayden als dief en Hagen als zijn toegewijde vriendin. Vele keren nagemaakt (THE BADLANDERS, CAIRO, COOL BREEZE) en geïmiteerd. Ben Maddow en de regisseur schreven het scenario naar een roman van William Riley Burnett. Wordt ook vertoond in een ingekleurde versie. Camerawerk van Harold Rosson.

Crisis

1950 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1950. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Cary Grant, José Ferrer, Paula Raymond, Signe Hasso en Ramon Novarro.

Melodrama rondom een Amerikaanse arts (Grant) die wordt vastgehouden in een Zuid-Amerikaans land om de ziekelijke dictator (Ferrer) te behandelen. Boeiend, maar traag uitgewerkt. Wordt ook vertoond in een ingekleurde versie. Scenario van regisseur Brooks naar de roman The Doubters van George Tabori. Camerawerk van Ray June.

The Red Danube

1949 | Drama

Verenigde Staten 1949. Drama van George Sidney. Met o.a. Walter Pidgeon, Ethel Barrymore, Peter Lawford, Angela Lansbury en Janet Leigh.

Een wisselvallig drama over ballerina Leigh die achtervolgd wordt door Russische agenten, aangevoerd door de verliefde Lawford. Soms erg zwaar op de hand.

The Bribe

1949 | Film noir, Drama, Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1949. Film noir van Robert Z. Leonard. Met o.a. Ava Gardner, Robert Taylor, Charles Laughton, Vincent Price en John Hodiak.

Een Amerikaanse geheim agent moet op een visserseiland in Midden-Amerika een bende wapensmokkelaars ontmaskeren, maar wordt verliefd op de vrouw van één van de smokkelaars.

Madame Bovary

1949 | Drama

Verenigde Staten 1949. Drama van Vincente Minnelli. Met o.a. Jennifer Jones, James Mason, Van Heflin, Louis Jourdan en Gene Lockhart.

Een statische weergave van de 19e-eeuwse roman van Gustave Flaubert over een sensuele Française die iedereen voor haar liefdesgrillen opoffert. Jones is te bezadigd in de hoofdrol. Scenario van Robert Ardrey.

Edward my Son

1949 | Drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1949. Drama van George Cukor. Met o.a. Ian Hunter, Deborah Kerr, Spencer Tracy en James Donald.

Een statische weergave van de 19e-eeuwse roman van Gustave Flaubert over een sensuele Française die iedereen voor haar liefdesgrillen opoffert. Jones is te bezadigd in de hoofdrol. Scenario van Robert Ardrey.

East Side, West Side

1949 | Drama, Zwijgende film, Musical

Verenigde Staten 1949. Drama van Mervyn LeRoy en Vincent Sherman. Met o.a. Barbara Stanwyck, James Mason, Ava Gardner, Van Heflin en Cyd Charisse.

Stanwyck en Mason spelen de centrale rollen als chic society- stel in New York City met een rijke scala aan huwelijksproblemen, die worden aangewakkerd door de verleidelijke Gardner en de begrijpende Heflin. Statische MGM-versie van Marcia Davenport's oppervlakkige roman. Isobel Lennart schreef het scenario. Het camerawerk is van Charles Rosher.

Criss Cross

1949 | Misdaad

Verenigde Staten 1949. Misdaad van Robert Siodmak. Met o.a. Burt Lancaster, Yvonne De Carlo, Dan Duryea, Stephen McNally en Tony Curtis.

Lauwig roofverhaal, waarvan het niveau wordt opgetrokken doordat Lancaster en Duryea erin meespelen; zij proberen elkaar te flessen! Anthony (Tony) Curtis' filmdebuut. Daniel Fuchs bewerkte de roman van Don Tracey tot scenario. Franz Planer keek door de camera.

Adam's Rib

1949 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1949. Komedie van George Cukor. Met o.a. Spencer Tracy, Katharine Hepburn, Judy Holliday, Tom Ewell en Jean Hagen.

Smakelijke satire over de 'battle of the sexes' (hij openbaar aanklager, zij advocaat), met in de hoofdrollen Katharine Hepburn en Spencer Tracy. Een debuterende Judy Holliday speelt de excellente oudgedienden bijna van het doek als dom blondje dat terecht staat voor een (mislukte) moordaanslag op haar ontrouwe echtgenoot. Adam's Rib is een van de negen films van het sterduo Tracy & Hepburn, met pracht titels als Woman of the Year (1942), Pat and Mike (1952) en Desk Set (1957).

The Naked City

1948 | Film noir, Misdaad, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1948. Film noir van Jules Dassin. Met o.a. Barry Fitzgerald, Don Taylor, Howard Duff, Dorothy Hart en Ted de Corsia.

Een mooie jonge vrouw wordt dood in haar bad aangetroffen. Zelfmoord, lijkt het, maar al snel blijkt er meer aan de hand te zijn, ontdekken rechercheurs Muldoon (Fitzgerald) en Halloran (Taylor). Sterke film noir, volledig op locatie in New York geschoten, wat destijds nogal gewaagd was, filmmakers bleven liever in de veilige studio. Regisseur Dassin maakte later meer baanbrekend werk, maar niet in de VS: in de jaren 50 kwam hij op de zwarte lijst van senator McCarthy en vertrok hij naar Europa. Oscars voor camerawerk en montage.

Secret Beyond the Door

1948 | Thriller, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1948. Thriller van Fritz Lang. Met o.a. Joan Bennett, Michael Redgrave, Anne Revere, Barbara O'Neil en Natalie Schafer.

Na een onstuimige romance trouwt de erfgename van een groot fortuin met een man, waarvan zij achteraf moet bekennen, dat ze te weinig van hem weet. De echtgenoot schijnt bezeten te zijn van vreemde passies en zijn verleden is duister. Ze begint geleidelijk aan te denken dat hij gestoord is en haar wil vermoorden. De film doet denken aan SUSPICION maar regisseur Lang is Hitchcock niet. Het scenario is van Sylvia Richards naar de novelle Museum Piece Nr. 13 van Rufus King.

Kiss The Blood Off My Hands

1948 | Misdaad, Romantiek

Verenigde Staten 1948. Misdaad van Norman Foster. Met o.a. Joan Fontaine, Burt Lancaster, Robert Newton, Lewis Russell en Aminta Dyne.

In Londen slaat zeeman Lancaster per ongeluk de eigenaar van een bar dood. Hij vlucht voor de politie en krijgt hulp van verpleegster Fontaine. Aan een jarenlange krijgsgevangenschap heeft hij een verschrikkelijke angst voor opsluiting overgehouden. Newton, die getuige was van het gevecht, wil hem onder druk zetten. Gevolg: een ruzie op een trein en een gevecht met de politie, en Lancaster wordt veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf. Uiterst bevreemdende film noir, die veel van zijn sfeer meekrijgt door de decors van een surrealistisch, niet- bestaand Londen. Leonardo Bercovici baseerde zijn scenario op een adaptatie door Ben Maddow en Walter Bernstein van Gerald Butlers roman, met bijgevoegde dialogen van Hugh Gray. Goed spel van de drie hoofdrolspelers. Russell Metty zette alles schitterend op film. Ook bekend als als BLOOD ON MY HANDS.

Command Decision

1948 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1948. Oorlogsfilm van Sam Wood. Met o.a. Clark Gable, Walter Pidgeon, Van Johnson, Brian Donlevy en Charles Bickford.

Commandant Gable wil de oorlog tegen de nazi's winnen en zo kort mogelijk houden; dat veroorzaakt voor hem een dilemma, want hij moet zijn manschappen op zelfmoordacties in heel Duitsland sturen. De sterren zetten goed spel neer en de regie is formidabel.

The Red House

1947 | Thriller, Horror

Verenigde Staten 1947. Thriller van Delmer Daves. Met o.a. Edward G. Robinson, Lon McCallister, Allene Roberts, Judith Anderson en Rory Calhoun.

Robinson woont op een uitgestrekte boerderij, met zijn zuster Anderson en zijn geadopteerde dochter Roberts. Ze vormen een gelukkig gezin tot een jongen, die als landarbeider is ingehuurd, besluit via het bos naar huis te gaan. Dan wordt Robinson ineens een achterdochtige man en verbiedt zowel het meisje als de jongen om nog in het bos te komen. Daar bevindt zich namelijk het huis uit de titel. Het verbergt een jarenlang door Robinson angstvallig geheim gehouden mysterie. Spannend melodrama dat zich op het randje van de spookfilm beweegt. Robinson drijft zijn personage iets te ver op, maar de andere acteurs leveren uitstekende prestaties. Calhoun is de sadistische opzichter van het bos, en London een al te gewillig meisje aan het begin van haar carrière. Daves baseerde zijn scenario op een roman van George Agnew Chamberlain. Fotografie van Bert Glennon. Rozsa had vrij spel om de geheimzinnige sfeer doeltreffend muzikaal uit te werken, omdat er veel fragmenten zonder dialoog zijn.

The Other Love

1947 | Romantiek, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1947. Romantiek van André De Toth. Met o.a. Barbara Stanwyck, David Niven, Richard Conte, Maria Palmer en Joan Lorring.

Stanwyck, die aan een ongeneeslijke ziekte lijdt, waaraan ze dood dreigt te gaan besluit een wild leven te gaan leiden met gokker Conte, zich niet bewust van dokter Nivens liefde voor haar. Niet overtuigend, maar wel vermakelijk. Naar de novelle van Erich Maria Remarque door Harry Brown en Ladislas Fodor tot scenario bewerkt. Camerawerk van Victor Milner.

Song of Scheherazade

1947 | Muziek

Verenigde Staten 1947. Muziek van Walter Reisch. Met o.a. Yvonne De Carlo, Brian Donlevy, Jean-Pierre Aumont, Eve Arden en Philip Reed.

Kleurijke kitsch over Rimsky-Korsakows ware inspiratie: een danseres (De Carlo). Scenario van de regisseur.

Desert Fury

1947 | Romantiek, Mysterie

Verenigde Staten 1947. Romantiek van Lewis Allen. Met o.a. John Hodiak, Lizabeth Scott, Burt Lancaster, Mary Astor en Wendell Corey.

Flauw drama over liefde en mysterie onder gokkers maar de show wordt door Astor met haar rol van obstinaat wezentje gestolen. Scenario van Robert Rossen naar een verhaal van Ramona Stewart. Camerawerk van Charles Lang en Edward Cronjager.

Brute Force

1947 | Thriller, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1947. Thriller van Jules Dassin. Met o.a. Burt Lancaster, Hume Cronyn, Charles Bickford, Ella Raines en Yvonne De Carlo.

Velen zullen zich de Amerikaanse regisseur Jules (geboren Julius) Dassin vooral herinneren als echtgenoot van Melina Mercouri, met wie hij een handvol films maakte. Maar voordat de in 1911 geboren filmmaker begin jaren '50 naar Europa kwam omdat hij in Hollywood op de zwarte lijst was geplaatst, had hij in datzelfde Hollywood een tweetal zeer gewaardeerde film noirs afgeleverd: het realistische (melo)drama The Naked City, en de gevangenisfilm Brute Force, met Burt Lancaster. Als het aan Joe Collins (Lancaster) ligt heeft hij zijn langste tijd in de Westgate Prison erop zitten. Na een hardhandige afkoelingsperiode in het gevreesde 'lock' weet hij zijn medegevangenen te interesseren voor een ontsnappingspoging. Tegenspeler Hume Cronyn is een overtuigend sadistische gevangenisdirecteur.

A Double Life

1947 | Drama, Misdaad, Film noir

Verenigde Staten 1947. Drama van George Cukor. Met o.a. Ronald Colman, Signe Hasso, Edmond O'Brien, Shelley Winters en Ray Collins.

Voor acteur Anthony John bestaat er nauwelijks onderscheid tussen fictie en realiteit. Als hij een komedie speelt is hij de leukste persoon die er is, maar bij drama is hij niet te genieten. Wanneer Anthony de rol van Othello accepteert, raakt hij volledig in zichzelf gekeerd en vervuld van Othello's moordlustige jaloezie.

The Strange Love of Martha Ivers

1946 | Drama, Film noir

Verenigde Staten 1946. Drama van Lewis Milestone. Met o.a. Barbara Stanwyck, Kirk Douglas, Lizabeth Scott, Van Heflin en Judith Anderson.

Als kind was Stanwyck verantwoordelijk voor de dood van haar tirannieke tante. Achttien jaar later is ze gehuwd met Douglas, die getuige was van het gebeuren maar zijn mond hield. Wanneer haar jeugdvriend Heflin na lange afwezigheid terugkeert in het stadje, breekt het drama los. Douglas denkt dat Heflin hun geheim kent en wil hem uit de weg ruimen, maar bij Stanwyck bloeien de gevoelens die ze destijds voor Heflin koesterde weer op. Een knap psychologisch drama, typisch voor de tijd waarin het werd gemaakt, met een niet aanstootgevende erotische achtergrond. Uitstekend spel van de hoofdrolspelers en van Anderson als de hardvochtige tante. Robert Rossen baseerde zijn scenario op een verhaal van Jack Patrick. Achter de camera stond Victor Milne. Filmdebuut van Douglas.

The Killers

1946 | Film noir, Misdaad

Verenigde Staten 1946. Film noir van Robert Siodmak. Met o.a. Burt Lancaster, Ava Gardner, Edmond O'Brien, Albert Dekker en Sam Levene.

De in Dresden geboren Siodmak leerde het vak in Duitsland waar hij een aantal interessante psychologische thrillers maakte. In 1940, na een oponthoud in Parijs, arriveerde hij in Hollywood. Daar produceerde hij verscheidene klassieke films noirs, waaronder Phantom Lady, The Suspect, The Spiral Staircase en in 1946 de film die de geschiedenis is ingegaan als een van de beste films noirs ooit gemaakt: het mysterie The Killers, gebaseerd op een verhaal van Ernest Hemingway. Het was het speelfilmdebuut van Lancaster (in de rol van bokser) en Ava Gardner is in de film mooier en gevaarlijker dan ooit.

The Lost Weekend

1945 | Drama

Verenigde Staten 1945. Drama van Billy Wilder. Met o.a. Ray Milland, Jane Wyman, Phillip Terry, Howard Da Silva en Doris Dowling.

De openingscène zegt veel over de rest van de film. De zwartwit-camera veegt over een New Yorks appartementengebouw en zoomt langzaam in op een appartement dat anders is dan alle andere: uit het open raam hangt aan een touw een fles whiskey. De fles is van de alcoholist Don (Ray Milland), die alles doet om ondanks de 'bewaking' van zijn broer (Phillip Terry) en zijn vriendin (Jane Wyman) aan zijn drankjes te komen. Het hoofdpersonage dat Billy Wilder en zijn schrijfpartner Charles Bracket (Titanic, 1953) creëerden is zo verslaafd en daarom zo onsympathiek dat enkele acteurs voor de rol bedankten. Milland liet de rol niet lopen, sterker, onder de geniale regie van Wilder - nooit bang om taboes aan te vatten - werkte Milland zich realistisch acterend richting een Oscar.

Spellbound

1945 | Thriller, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1945. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Ingrid Bergman, Gregory Peck, Michael Chekhov, Leo G. Carroll en John Emery.

Niet om de kwaliteit (dit is niet een van de beste van Hitchcock), maar om een paar opvallende visuele experimenten is Spellbound beroemd. De belangrijkste is de schitterend absurdistische droomsequentie, ontsproten aan het brein van kunstenaar Salvador Dalí. Het is een droom van de aan geheugenverlies lijdende John Ballantine. De verliefde psychiatrice Petersen herleidt aan de hand van deze droom traumatische gebeurtenissen, de reden van de amnesie en zelfs de dader van een moord. Dat gaat iets te vlotjes volgens het boekje van Freud, maar het is altijd een genoegen om te mogen kijken naar Hitchcock die puzzelstukjes legt. Een Oscar ging naar de dominante muziek van Miklós Rózsa.

Blood on the Sun

1945 | Avonturenfilm, Drama, Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1945. Avonturenfilm van Frank Lloyd. Met o.a. James Cagney, Sylvia Sidney, Wallace Ford, Rosemary DeCamp en Robert Armstrong.

Tokyo in de jaren 1920. De Amerikaanse journalist Cagney onderzoekt de moord op een collega en diens vrouw. Zo stuit hij op een nationalistisch Japans plan om de wereld te veroveren, beraamd door de hooggeplaatst politicus Emery. Hij probeert bewijzen hiervoor te verzamelen om deze plannen kenbaar te maken aan de wereld. Hij ondervindt echter heel wat tegenstand. Cagney- fans herinneren zich deze film vooral vanwege de judo-gevechten die hun idool mag demonstreren. Zijn instructuer, Jack Halloren, speelt zijn opposant in de opwindende judo-demonstratie. Het scenario van Lester Cole, naar een verhaal van Garrett Fort en een idee van Frank Melford, werd duidelijk geïnspireerd door de haat die in die dagen heerste tegen Japan. Heeft nu veel aan actualiteit ingeboet. Maar het blijft een boeiende film, die in beeld werd gebracht door Theodor Sparkuhl. Bestaat als ingekleurde versie.

A Song to Remember

1945 | Muziek, Biografie, Drama, Musical

Verenigde Staten 1945. Muziek van Charles Vidor. Met o.a. Paul Muni, Merle Oberon, Cornel Wilde, Stephen Bekassy en Nina Foch.

Een kleurige, maar oppervlakkige biografie van Chopin met de overdreven Muni als leraar, de knappe Oberon als Georges Sand, goede muziek, maar een dun verhaal. Toch kreeg Wilde een Oscarnominatie.

Double Indemnity

1944 | Film noir, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1944. Film noir van Billy Wilder. Met o.a. Fred MacMurray, Barbara Stanwyck, Edward G. Robinson, Porter Hall en Jean Heather.

Op een dag bezoekt verzekeringsagent Walter (MacMurray) de woning van de echtgenoot van femme fatale Phyllis (Stanwyck), maar hij is niet thuis. Phyllis wel, ze komt net uit bad, heeft alleen een handdoekje om, en windt Walter probleemloos om haar elegante vinger. Walter besluit mee te werken aan een lucratief plannetje om Phyllis' echtgenoot te vermoorden, verzekeringsinspecteur Barton Keyes (Robinson) vertrouwt de zaak niet. Klassieke film noir met een puik script van Raymond Chandler en regisseur Wilder naar het boek van James M. Cain. Een van de hoogtepunten uit het genre.

So Proudly We Hail!

1943 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1943. Drama van Mark Sandrich. Met o.a. Claudette Colbert, Paulette Goddard, Veronica Lake, George Reeves en Sonny Tufts.

Een nationalistisch damesdrama over verpleegsters gedurende WO II in de Stille Oceaan, aangevoerd door Colbert. De sprankelende bezetting doet het goed in dit oorlogsverhaal over vrouwen. Niet meer zo ontroerend als het in 1943 was toen Goddard haar Oscar misliep.

Sahara

1943 | Actiefilm, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1943. Actiefilm van Zoltan Korda. Met o.a. Humphrey Bogart, Bruce Bennett, Lloyd Bridges, Rex Ingram en J. Carrol Naish.

Uitstekende actiefilm over een Brits-Amerikaanse eenheid gestrand in de Sahara. Bogie is de commandant, uiteraard, prima bijgestaan door Naish en Ingram. Als western herfilmd als LAST OF THE COMANCHES. Het scenario is van John Howard Lawson, James O'Hanlon en regisseur Korda naar een verhaal van Philip MacDonald. Het camerawerk is van Rudolph Maté.

Five Graves to Cairo

1943 | Oorlogsfilm, Thriller

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Billy Wilder. Met o.a. Franchot Tone, Anne Baxter, Akim Tamiroff, Erich von Stroheim en Peter van Eyck.

Wanneer Tone zich na de val van Tobruk weer bij zijn regiment wil voegen, blijkt hun vroegere vesting ingenomen door de Duitsers. Iedereen is samen met de Britten vertrokken, behalve hoteleigenaar Tamiroff en de jonge Fran[KA10]caise Baxter. Deze weten hem uit handen van de vijand te houden, door hem de plaats te laten innemen van een kreupele bediende die bij een bombardement omkwam. Remake van HOTEL IMPERIAL (1939) met de vinnigheid en andere typische trekjes van Wilder, die samen met Charles Brackett, het toneelstuk van Lajos Biro bewerkte. Vooral Tamiroff is geniaal in het verzinnen van allerlei uitvluchten om te verhinderen dat Tone ontdekt wordt. John Seitz kreeg een Oscarnominatie voor de fotografie. Miklos Rozsa componeerde de score.

Jungle Book

1942 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1942. Avonturenfilm van Zoltan Korda. Met o.a. Sabu, Patricia O'Rourke, Joseph Calleia, John Qualen en Rosemary DeCamp.

Oogstrelende adaptatie in Technicolor van Rudyard Kiplings drie Mowgli-verhalen uit zijn bundel The Jungle Book (1894). Gouden greep is Sabu (achternaam Dagastir) als de door wolven grootgebrachte Indiase jungleknaap: de interactie tussen de voormalige staljongen van een Maharadja en de dierencast oogt volkomen natuurlijk. Curieus genoeg bleef dit fraaie exotische avontuur, dat met de latere vrolijke Disney-animatieversie weinig gemeen heeft, Oscarloos. Hongaarse broers Alexander, Zoltan en Vincent Korda waren verantwoordelijk voor respectievelijk productie, regie en productieontwerp. Dramatische score van Miklós Rósza.

That Hamilton Woman

1941 | Romantiek, Historische film, Drama

Verenigde Staten 1941. Romantiek van Alexander Korda. Met o.a. Vivien Leigh, Laurence Olivier, Alan Mowbray, Sara Allgood en Gladys Cooper.

In 1786 trouwt de mooie jonge Emma Hart (Leigh) na een stormachtige jeugd met de oudere Sir William Hamilton (Mowbray). In de jaren die volgen geniet ze van haar positie om Napels te bekoren met haar schoonheid en haar intelligentie. Op een dag ontmoet ze fregat-kapitein Nelson (Olivier). Ze valt voor zijn charmes. Sentimenteel drama dat het niet al te nauw neemt met de historische waarheid, maar de grandeur waarmee Korda zijn film verwezenlijkte en het grandioze spel van de hoofdrolspelers, die in werkelijkheid man en vrouw waren, vergoeden dit ten volle. Een juweeltje van een historische love story. Knap opgebouwd scenario van Walter Reisch en R.C. Sheriff en mooie beelden van Rudolph Maté. Fantastische klassiek geïnspireerde score van Miklos Rozsa. Churchills lievelingsfilm. Ook bekend als LADY HAMILTON.

Sundown

1941 | Oorlogsfilm, Komedie

Verenigde Staten 1941. Oorlogsfilm van Henry Hathaway. Met o.a. Gene Tierney, Bruce Cabot, George Sanders, Harry Carey en Joseph Calleia.

Tierney moet notabene het zwarte meisje spelen dat Britse troepen in Afrika tijdens WO II helpt. Redelijk amusant, uitstekend camerawerk, maar het komt niet van de grond.

The Thief of Bagdad

1940 | Avonturenfilm, Familiefilm, Fantasy

Verenigd Koninkrijk 1940. Avonturenfilm van Ludwig Berger, Michael Powell, Tim Whelan, Alexander Korda en Zoltan Korda. Met o.a. Conrad Veidt, Sabu, John Justin, June Duprez en Rex Ingram.

De kalief van Bagdad werd door zijn verraderlijke grootvizier (Veidt) gevangen gezet. In de cel ontmoet hij Abu (Sabu), een jonge handige dief, die erin slaagt de sleutels van de cipier te stelen, zodat ze kunnen ontsnappen. De vizier heeft echter de geliefde (Duprez) van de kalief in handen, en werpt bovendien een vloek op de vluchtelingen. Tweede verfilming van dit sprookje uit Duizend-en-een-nacht, en een van de beste. Geregisseerd door maar liefst zes regisseurs. Oscars voor het mooie Technicolor camerawerk, de effecten en de decors.

The Spy in Black

1939 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1939. Thriller van Michael Powell. Met o.a. Conrad Veidt, Sebastian Shaw, Valerie Hobson, Marius Goring en June Duprez.

Een intrigerend spionagemelodrama in Schotland gedurende WO I. Veidt is een Duits marinespion en Hobson een charmante dubbelspionne. Een bitterzoete romance krijgt een onverwachte ontknoping.

Thunder in the City

1937 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1937. Drama van Marion Gering. Met o.a. Edward G. Robinson, Luli Deste, Nigel Bruce, Constance Collier en Ralph Richardson.

Amusante film over een Amerikaanse promotor die van doorzetten weet, naar Engeland gaat en een lange-termijn-gok neemt. Hij weet beslag te leggen op een vrijwel onbekend mineraal, magnalite, en hij maakt er een gigantische reclamecampagne van. Op het lijf geschreven van de uitbundige Robinson.

The Squeaker

1937 | Misdaad, Drama

Verenigd Koninkrijk 1937. Misdaad van William K. Howard. Met o.a. Edmund Lowe, Ann Todd, Robert Newton, Alistair Sim en Tamara Desni.

The Squeaker is een beruchte heler, die gevaarlijk wordt wanneer de steler weigert zich aan te passen aan zijn `prijzen`. Newton speelt zijn nieuwste slachtoffer en inspecteur Lowe begeeft zich als `stille` in de onderwereld om The Squeaker (Shaw) te ontmaskeren. Een prima thriller naar een verhaal van Edgar Wallace, met uitstekende acteurs in een competente regie.