Denise Vernac: cast.
Er zijn 9 films gevonden.

Soleil noir

1966 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1966. Avonturenfilm van Denys de La Patellière. Met o.a. Michèle Mercier, Daniel Gélin, David O'Brien, Valentina Cortese en Louis Seigner.

De dochter van een overleden industrieel gaat in Afrika haar broer zoeken die zich voor de niet zo bedoelde rampzalige gevolgen van zijn politieke geschriften verschanst heeft tussen paria's, huurlingen en gevluchte misdadigers. Het beeld van verloedering in allerlei vormen blijft steken in oppervlakkige en niet overtuigende schilderachtigheid. De kranigheid in woord en daad van de steeds onberispelijk geschminkte Mercier werkt regelrecht potsierlijk.

Terrain vague

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Danièle Gaubert, Jean-Louis Bras, Maurice Caffarelli, Constantin Andreu en François Nocher.

Een jeugdbende onder aanvoering van een meisje komt bijeen op een fabrieksterrein, tot een jonge crimineel haar macht overneemt en ze met twee getrouwen uit de groep wordt gezet. Carnés poging om het commercieel succes van LES TRICHEURS te evenaren mislukt door potsierlijke sentimentaliteit en zijn acteursontdekkingen zijn ditmaal ook niet erg gelukkig.

Montparnasse 19

1958 | Biografie, Drama

Frankrijk 1958. Biografie van Jacques Becker. Met o.a. Lilli Palmer, Gérard Philipe, Anouk Aimée, Lino Ventura en Lea Padovani.

De tuberculeuze schilder Modigliani drinkt de verbittering over zijn miskenning weg in de kroegen van Montparnasse. De toewijding van een verliefde jonge vrouw uit gegoede familie, en zijn verhuizing naar het Zuiden van Frankrijk, komen voor zijn gezondheid te laat, en hij is nog maar net gestorven, als de kunsthandelaren zijn doeken voor een prikje komen wegkopen. Het door en voor Max Ophuls ontwikkeld scenario werd na diens dood overgedragen aan Becker. Het resultaat is een intelligente, smaakvolle en voortreffelijk geacteerde film die nooit echt indringend wordt (maar zich positief blijft onderscheiden van de gemiddelde kunstenaarsbiografie).

Série noire

1955 | Misdaad

Frankrijk 1955. Misdaad van Pierre Foucaud. Met o.a. Henri Vidal, Monique Van Vooren, Erich von Stroheim, Jacqueline Pierreux en Robert Hossein.

Een gangster geeft aan een medegevangene opdrachten mee voor zijn minnares die gedurende zijn hechtenis de bende aanvoert. Deze wordt door de vrouw geëngageerd en haalt zich de rivaliteit van een bendelid op de hals. De interessante rolbezetting maakt deze film, die de voorspelbaarheid van het verhaal verpakt in achtervolgingen en actiescènes, bezienswaardig. Het scenario is van Pierre Gaspard-Huit. Fotografie van Paul Cotteret.

Le signal rouge

1949 | Horror, Misdaad, Film noir

Frankrijk 1949. Horror van Ernest Neubach. Met o.a. Erich von Stroheim, Denise Vernac, Claude Chenard, Claire Gérard en Frank Villard.

Een bewerking van de griezelroman van Schutz en Bandish. In deze vrij letterlijke bewerking wordt de sfeer van gekte, angst en geweld van het boek weergegeven. Erich von Stroheim verleent er een andere dimensie aan door de kracht van zijn spel. Een trieste geschiedenis waarin ontsporingen worden uitgelokt uit jaloezie. Dit tamelijk beangstigende en beklemmende werk is nauwelijks verouderd.

La Danse de mort

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Marcel Cravenne. Met o.a. Eric von Stroheim, Denise Vernac, Maria Denis, Margo Lion en Marie Olivier.

Na twee films ging Cravenne definitief naar de televisie; een verlies voor de film. Deze film is de bewerking van het sombere en pessimistische drama over haat en eenzaamheid van August Strindberg. Het speelt in een van zichzelf al onheilspellende omgeving: een gestrafte op een eiland met een heftig contrast tussen het zwarte en het witte (fotografie van Robert le Febvre). Von Stroheim blijft onvergetelijk in zijn laatste grote rol op het witte doek, soms krachtig, soms verontrustend. Blijkbaar nam hij tevens deel aan zowel de bewerking van het stuk als aan de regie.

The Mask of Dijon

1946 | Horror

Verenigde Staten 1946. Horror van Lewis Landers. Met o.a. Erich von Stroheim, Jeanne Bates, Denise Vernac, William Wright en Edward Van Sloan.

Von Stroheim is een hypnotiseur die lijdt aan grootheidswaanzin en moordaanslagen beraamt; de film heeft een spannende finale.

On ne meurt pas comme ça

1946 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1946. Drama van Jean Boyer. Met o.a. Erich von Stroheim, Denise Vernac, Anne-Marie Blanc, Louis Sylvie en Jacqueline Pierreux.

De favoriete mannelijke ster van de verschrikkelijke regisseur Eric von Berg wordt in de studio vermoord. Met behulp van een uiterst ingewikkeld onderzoek ontdekt de dienstdoende inspecteur uiteindelijk de moordenaar, of liever gezegd, moordenares natuurlijk. Rond dit thema, waarmee je alle kanten uit kan, raffelt de produktieve Boyer zoals gebruikelijk de mise- en-scène af. Dat de film nog het aanzien waard is komt door Von Stroheim die kennelijk plezier schiep in een dergelijke rol!

Cavalcade d'amour

1939 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1939. Romantiek van Raymond Bernard. Met o.a. Janine Darcey, Simone Simon, Corine Luchaire, Blanchette Brunoy S en Milly Mathis.

Romantische drieluik rond een kasteel aan de Loire. Drie verhalen in drie verschillende periodes. Het eerste luik speelt in 1639. De dochter een slothouder wordt tegen haar wil uitgehuwelijkt aan een lelijke en afstotelijke markies; in de huwelijksnacht is zij hem ontrouw met een komediespeler, maar die wordt gedood. Ze is voor haar verdere leven veroordeeld tot het monster, waarmee ze gedwongen werd te trouwen. Het tweede luik speelt in 1839. Juliette, een naaistertje (Simone Simon) wil trouwen met graaf Hubert (Dauphin), maar zijn machtige oom, de aartsbisschop (Michel Simon) beslist ten gunste van zijn nichtje. Juliette bezwijkt onder het verdriet als het huwelijk voltrokken wordt. In het laatste deel, dat in 1939 speelt, behoort het kasteel aan een rijke bankier (wederom Michel Simon), die voor zijn dochter een geschikte echtgenoot wil zoeken. Zij is daarover niet enthousiast totdat zij de jongeman ontmoet: het is (wederzijdse) liefde op het eerste gezicht, dus eind goed al goed. Escapisme uit de Franse Gouden Eeuw van de cinema met een uitgekiende sterbezetting (van toen) en uitstekende dialogen van niemand minder dan Jean Anouilh en Jean Aurenche die ook het scenario voor hun rekening namen. Het camerawerk is van Robert Le Febvre. Een groot commercieel succes toen de film uitkwam.