Marc van Uchelen (1970-2013): regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 17 films gevonden.

Webcam

2011 | Komedie

Nederland 2011. Komedie van Marc van Uchelen. Met o.a. Horace Cohen, John Buijsman, Frieda Pittoors, Angelique de Bruijne en Fabian Jansen.

Komedie over de schuchtere vrijgezel Antoin (Horace Cohen), die op zijn 38e verjaardag van zijn getrouwde buurman Rob (Fabian Jansen) ongevraagd de Russische internet-pin-up Natasha (Tara Baerveldt) cadeau krijgt. Webcam is geheel door het oog van een webcam gefilmd, wat van het filmdoek een doorkijkspiegel maakt. De aanvankelijk nog komische premisse dat mensen elkaar onder één dak vooral via een computerscherm aanstaren, komt echter niet verder dan de bekende boodschap over de twijfelachtige verhouding van internetcontact tot de werkelijkheid.

De Nobelprijswinnaar

2010 | Drama

Nederland 2010. Drama van Timo Veltkamp. Met o.a. Marc van Uchelen, Harry van Rijthoven, Carly Wijs, Rifka Lodeizen en Femke Lakerveld.

Klinkt sympathiek: een film van nog geen ton, ontstaan dankzij ongekend doorzettingsvermogen van regisseur, scenarist, producent en distributeur Veltkamp, en zijn voor niets werkende crew. De setting is ook leuk: de Nederlandse schrijverswereld, vol ijdele bestsellerauteurs, vileine recensenten en miskend talent. Enige literaire waarde heeft het scenario echter niet. Veltkamp lijkt een Jim Jarmusch-achtige tragikomedie te hebben geambieerd, maar zijn verhaal is eerder flauw en onsamenhangend dan absurdistisch en associatief, en de personages hebben minder diepgang dan die uit Flodder.

www.eenzaam.nl

2002 | Drama

Nederland 2002. Drama van Marc van Uchelen. Met o.a. Theo Maassen, Abdembi Azzaoui, Angelique de Bruijne en Kees Hulst.

Nico werkt op een call centre. De telefonische contacten die hij daar heeft, vanuit een saai kantoor waar iedereen vanuit zijn eigen hokje zit te bellen, zijn nagenoeg zijn enige contacten. In de metro na zijn werk wordt zijn mobiele telefoon gestolen door een 28-jarig meisje, Tanja. Vanaf zijn eigen mobiele telefoon belt Tanja die avond naar Nico. Ze raken aan de praat, maar zodra ze elkaar in levende lijve ontmoeten, stokt het gesprek. Film werd uitgezonden in de serie De nieuwe Lola's.

Shit happens

2001 | Korte film

Nederland 2001. Korte film van Marc van Uchelen. Met o.a. Frieda Pittoors, Christine van Stralen en Kees Hulst.

Nico werkt op een call centre. De telefonische contacten die hij daar heeft, vanuit een saai kantoor waar iedereen vanuit zijn eigen hokje zit te bellen, zijn nagenoeg zijn enige contacten. In de metro na zijn werk wordt zijn mobiele telefoon gestolen door een 28-jarig meisje, Tanja. Vanaf zijn eigen mobiele telefoon belt Tanja die avond naar Nico. Ze raken aan de praat, maar zodra ze elkaar in levende lijve ontmoeten, stokt het gesprek. Film werd uitgezonden in de serie De nieuwe Lola's.

Rent-a-Friend

2000 | Komedie, Experimenteel, Romantiek

Nederland 2000. Komedie van Eddy Terstall. Met o.a. Marc van Uchelen, Rifka Lodeizen, Nadja Hüpscher, Huub Stapel en Femke Lakerveld.

Als je seks kunt huren, waarom dan vriendschap niet? Regisseur-scenarist Terstall liet zich inspireren door seksadvertenties waarin intimiteit in de uitverkoop wordt gegooid en meende dat in de nabije toekomst het een misschien niet ver van het ander verwijderd zal zijn. Kunstenaar Alfred (Van Uchelen) wordt door zijn vriendin Moniek (Lodeizen), aan de dijk gezet. Dat had hij al zien aankomen in de soap waarvoor zij schrijft. Maar het verwijt geen handelsgeest te bezitten laat hij niet op zich zitten. Even later verhuurt hij met succes zijn vriendelijke aanwezigheid aan de meest uiteenlopende gezelschappen. De vertrouwde Amsterdamse Jordaan waar hij eerdere films als Transit, De boekverfilming en Hufters en hofdames situeerde, verruilde Terstall, die ditmaal met een relatief groot budget werkte, voor o.m. Rotterdam en zelfs Mexico. Maar gebleven zijn de vermakelijke dialogen tussen contemporaine dertigers die worstelen met de eisen die de hedendaagse samenleving aan ze stelt. Evenals Terstalls vaste acteurs, die wederom voor vele geestige momenten zorgen.

Jezus is een Palestijn

1999 | Komedie

Nederland 1999. Komedie van Lodewijk Crijns. Met o.a. Hans Teeuwen, Dijn Blom, Kim van Kooten, Peer Mascini en Najib Amhali.

Religie is uit, spiritualiteit is in. Van boompraten tot boeddhisme, op zoek naar zingeving stort de dwalende mens zich tegenwoordig op alles wat anders is. Crijns greep dit fenomeen aan om een doldrieste komedie te maken met Teeuwen in de hoofdrol als Ramses, een sullige twintiger die al acht jaar in een commune verblijft in Limburg. Van top tot teen doorboord met piercings en gekleed in een vormloos gewaad houdt hij zich daar bezig met de leer van Kahn-Goeroe. Vlak voor zijn nogal pijnlijke (genitale) initiatie verschijnt zijn zus Natasha (Van Kooten) ten tonele met het bericht dat hun vader (Mascini) op sterven ligt in Amsterdam. Samen gaan ze naar de hoofdstad waar Ramses kennismaakt met het vrouwelijk geslacht én met een Palestijnse profeet in de Bijlmer die het dak van zijn flat heeft ingericht als landingsplaats voor de Messias. Ridicuul? Zeker. Subliem? Nee, maar Teeuwen en Mascini verschaffen meer dan voldoende absurd kijkplezier.

De Boekverfilming

1999 | Komedie

Nederland 1999. Komedie van Eddy Terstall. Met o.a. Dirk Zeelenberg, Femke Lakerveld, Alette Dirkse, Nadja Hüpscher en Najib Amhali.

'Je kunt wel prima vakwerk afleveren met een goede boekverfilming, maar dan kun je net zo goed parket gaan leggen,' zo liet scenarist/regisseur/editor Terstall De Filmkrant ooit weten. Gezien deze uitspraak is het niet zo vreemd dat zijn film De boekverfilming een satire werd op al die Nederlandse filmmakers die trouw maar zielloos een boek naar het witte doek verplaatsten. Terstalls hoofdpersonage is een karikatuur genaamd Lars (gespeeld door Zeelenberg). Hij is een regisseur die voor een 'experimentele film over biggetjes' een Gouden Kalf won en daarop een over het paard getilde windbuil wordt. In de naïeve actrice Noor (Nadja Hüpscher), ziet hij de nieuwe Monique van de Ven. Maar ook twee andere actrices maken kans. Lars wil vooral hen allen naakt zien en met hen het bed in duiken. De boekverfilming ridiculiseert de Hollandse filmwereld, is lollig en luchtig, maar ontstijgt met zijn lowlands-lage budget, weinig genuanceerde verhaal en uitgeklede actrices het onderwerp van spot zeker niet op alle fronten. Hüpscher won grappig genoeg (en terecht) een echte Gouden Kalf voor haar rol.

Benidorm

1999 |

Nederland 1999. Jaap van Eyck. Met o.a. Carla Hardy, Edo Brunner, Marc van Uchelen en Kees Boot.

Sammy, Eddy en Huizing, drie jongens uit de provincie met beroepen als taxichauffeur, verpleger en schoonmaker, zakken ook dit jaar weer voor hun vakantie af naar de Spaanse kust. 'Vroeger waren we hier met veel meer, vier jaar geleden waren we hier nog met een man of tien. Maar wat krijg je dan, die gozers krijgen verkering. En dan is het over, dan gaan ze niet meer. Ja, met háár ouders naar camping Berend Botje, of naar zo'n kut tropisch zwembad, met de kinderen. Van die tien van vier jaar geleden lopen er nu zeven achter de kinderwagen. Nou, ik sterf nog liever.' Toch begint er bij Huizing tijdens deze vakantie wat te knagen. Begin dertig is hij nu, en met deze vrienden op stap is lang zo leuk niet meer als tien jaar geleden...

Weekend

1998 | Korte film

Nederland 1998. Korte film van Nanouk Leopold. Met o.a. Marc van Uchelen, Marjon Brandsma, Kuno Bakker, Jorn Heijdenrijk en Kaatje van Zomeren.

Sammy, Eddy en Huizing, drie jongens uit de provincie met beroepen als taxichauffeur, verpleger en schoonmaker, zakken ook dit jaar weer voor hun vakantie af naar de Spaanse kust. 'Vroeger waren we hier met veel meer, vier jaar geleden waren we hier nog met een man of tien. Maar wat krijg je dan, die gozers krijgen verkering. En dan is het over, dan gaan ze niet meer. Ja, met háár ouders naar camping Berend Botje, of naar zo'n kut tropisch zwembad, met de kinderen. Van die tien van vier jaar geleden lopen er nu zeven achter de kinderwagen. Nou, ik sterf nog liever.' Toch begint er bij Huizing tijdens deze vakantie wat te knagen. Begin dertig is hij nu, en met deze vrienden op stap is lang zo leuk niet meer als tien jaar geleden...

Babylon

1998 | Komedie, Drama

Nederland 1998. Komedie van Eddy Terstall. Met o.a. Rifka Lodeizen, Nadja Hüpscher, Walter Granini, Nick Leslie en Daan Ekkel.

Tegen de achtergrond van romantisch Amsterdam (of liever: regisseur Terstalls geliefde Jordaan) spelen zich vijf interculturele liefdesverhalen af. De film met bekende gezichten uit Terstalls 'stal' maakt wellicht minder indruk dan het verbluffende Hufters & hofdames (1997), maar is een geestig en sympathiek portret van hedendaagse hoofdstedelingen. (RdL/VPRO Gids)

Hufters & hofdames

1997 | Romantiek, Komedie

Nederland 1997. Romantiek van Eddy Terstall. Met o.a. Marc van Uchelen, Daan Ekkel, Rifka Lodeizen, Arthur de Boer en Nadja Hüpscher.

Dimitri (Van Uchelen) behandelt vrouwen als prinsesjes en valt daarmee volgens zijn brallerige vriend Maarten (Ekkel) in de categorie 'hofdame'. Dat levert geen seks op dus zal hij zich moeten gedragen als 'hufter'. En Maarten kan het weten want 'wijven (...) hebben gewoon een echte hufter nodig die ze gewoon beschermt en af en toe flink op hun plek zet'. Dimitri's doel is zijn goede vriendin Esther (Lodeizen) die op hufters valt en hem dus veel te lief vindt om mee naar bed te gaan. Met een minimaal budget van enkele tienduizenden guldens maakte Terstall (Rent-a-friend) een sympathieke Amsterdamse komedie over een groepje nihilistische twintigers. De 'voel-goed' film begint soepel, met aandoenlijk amateuristisch acteerwerk, speelse cameravoering en een luchtig scenario. Halverwege verzandt het verhaal enigszins in chaotische flashbacks van de eerste helft maar dat mag de pret niet drukken. (VM/VPRO Gids)

Duister licht

1997 | Thriller

Nederland 1997. Thriller van Martin Koolhoven. Met o.a. Viviane de Muynck en Marc van Uchelen.

Dimitri (Van Uchelen) behandelt vrouwen als prinsesjes en valt daarmee volgens zijn brallerige vriend Maarten (Ekkel) in de categorie 'hofdame'. Dat levert geen seks op dus zal hij zich moeten gedragen als 'hufter'. En Maarten kan het weten want 'wijven (...) hebben gewoon een echte hufter nodig die ze gewoon beschermt en af en toe flink op hun plek zet'. Dimitri's doel is zijn goede vriendin Esther (Lodeizen) die op hufters valt en hem dus veel te lief vindt om mee naar bed te gaan. Met een minimaal budget van enkele tienduizenden guldens maakte Terstall (Rent-a-friend) een sympathieke Amsterdamse komedie over een groepje nihilistische twintigers. De 'voel-goed' film begint soepel, met aandoenlijk amateuristisch acteerwerk, speelse cameravoering en een luchtig scenario. Halverwege verzandt het verhaal enigszins in chaotische flashbacks van de eerste helft maar dat mag de pret niet drukken. (VM/VPRO Gids)

Buenos Aires, here we come

1996 | Korte film, Oorlogsfilm

Nederland 1996. Korte film van Marc van Uchelen. Met o.a. Horace Cohen, Katharina Wartena, Dela Maria Vaags, Jobst Schnibbe en Ricky Koole.

Een Nederlandse SS-er raakt door de bevrijding van Nederland, stukje bij beetje de grip op zijn leven kwijt. Nederland is bevrijd. De Nederlandse SS-er Ter Horst vermaakt zich met zijn huishoudster Mathilde. Nu de oorlog afgelopen is, wil zijn vrouw dat Ter Horst de relatie met Mathilde beeindigt. Maar Ter Horst weigert te geloven dat de oorlog voorbij is en ziet dan ook geen reden om Mathilde aan de kant te zetten. Een Duitser is gekomen om Ter Horst te halen. Er is een vlucht georganiseerd naar Buenos Aires. Ter Horst voelt er echter niets voor. Mathilde verleidt de jonge Duitser en Ter Horst voelt zich erg verlaten. Hij ligt zijn roes uit te slapen als er aan de deur wordt gebeld. Paniekerig besluit hij een eind aan zijn leven te maken en hangt zich op in het toilet, maar de stortbak komt naar beneden. Als hij opkijkt ziet hij dat het drie padvindertjes waren die zijn huis kwamen plunderen.

Walhalla

1995 | Drama, Komedie, Thriller

Nederland 1995. Drama van Eddy Terstall. Met o.a. Huub Stapel, Jan Mulder, Najib Amhali, Marc van Uchelen en Manouk van der Meulen.

Het maken van films over etnische tegenstellingen met de daarmee samenhangende sociale problemen en racisme is in. Ook ons kikkerlandje kon niet achterblijven. Een dorpje in Zeeuws- Vlaanderen heeft een wijk waarin bovengenoemde problematiek voorkomt. Projectontwikkelaar Mulder (een opmerkelijk debuut van een ex-voetballer met schrijversaspiraties) wil de wijk kaal slaan om er een meubelpaleis met de naam uit de titel te vestigen. Uiteraard komt de autochtone en niet-autochtone bevolking in opstand tegen dergelijke plannen, die slechts via corruptie en verraad kunnen worden gerealiseerd. Het niet al te sterke scenario van regisseur Terstall (die ons ook TRANSIT schonk) is goed bedoeld, maar zit vol flauwe en platte grappen. Het spel zinkt en beetje weg in Terstall's vage regie en het is de vraag of de pogingen tot Zeeuws-Vlaamse dialekt wel zo'n goede greep voor het kijkerspubliek is. Na nauwelijks een week draaien in de vaderlandse bioscopen maakte de film zich op voor vertoning op de buis. Camerawerk is van Tom Erisman.

Ventimiglia

1995 |

Nederland 1995. Marc van Uchelen en Fulco Lorenzo. Met o.a. Maaike Boelee, Michael Pas, Viviane de Muynck en Bert André.

Het maken van films over etnische tegenstellingen met de daarmee samenhangende sociale problemen en racisme is in. Ook ons kikkerlandje kon niet achterblijven. Een dorpje in Zeeuws- Vlaanderen heeft een wijk waarin bovengenoemde problematiek voorkomt. Projectontwikkelaar Mulder (een opmerkelijk debuut van een ex-voetballer met schrijversaspiraties) wil de wijk kaal slaan om er een meubelpaleis met de naam uit de titel te vestigen. Uiteraard komt de autochtone en niet-autochtone bevolking in opstand tegen dergelijke plannen, die slechts via corruptie en verraad kunnen worden gerealiseerd. Het niet al te sterke scenario van regisseur Terstall (die ons ook TRANSIT schonk) is goed bedoeld, maar zit vol flauwe en platte grappen. Het spel zinkt en beetje weg in Terstall's vage regie en het is de vraag of de pogingen tot Zeeuws-Vlaamse dialekt wel zo'n goede greep voor het kijkerspubliek is. Na nauwelijks een week draaien in de vaderlandse bioscopen maakte de film zich op voor vertoning op de buis. Camerawerk is van Tom Erisman.

Bloody Mary

1992 |

Nederland 1992. Fulco Lorenzo en Marc van Uchelen. Met o.a. Maike Meyer en Camilla Siegertsz.

Het maken van films over etnische tegenstellingen met de daarmee samenhangende sociale problemen en racisme is in. Ook ons kikkerlandje kon niet achterblijven. Een dorpje in Zeeuws- Vlaanderen heeft een wijk waarin bovengenoemde problematiek voorkomt. Projectontwikkelaar Mulder (een opmerkelijk debuut van een ex-voetballer met schrijversaspiraties) wil de wijk kaal slaan om er een meubelpaleis met de naam uit de titel te vestigen. Uiteraard komt de autochtone en niet-autochtone bevolking in opstand tegen dergelijke plannen, die slechts via corruptie en verraad kunnen worden gerealiseerd. Het niet al te sterke scenario van regisseur Terstall (die ons ook TRANSIT schonk) is goed bedoeld, maar zit vol flauwe en platte grappen. Het spel zinkt en beetje weg in Terstall's vage regie en het is de vraag of de pogingen tot Zeeuws-Vlaamse dialekt wel zo'n goede greep voor het kijkerspubliek is. Na nauwelijks een week draaien in de vaderlandse bioscopen maakte de film zich op voor vertoning op de buis. Camerawerk is van Tom Erisman.

De aanslag

1986 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland 1986. Oorlogsfilm van Fons Rademakers. Met o.a. Derek de Lint, Marc van Uchelen, Monique van de Ven, John Kraaykamp en Huub van der Lubbe.

Naar de roman van Harry Mulisch. Nadat er een aanslag plaatsvindt voor zijn ouderlijk huis wordt Anton Steenwijk (Van Uchelen/De Lint) in januari 1944 van zijn familie gescheiden. Zijn familie wordt vermoord door de Duitsers en Anton groeit alleen op. Hij lijkt het verleden achter zich te hebben gelaten maar geleidelijk sijpelt het besef van de immense tragedie zijn realiteit binnen. Jaren na de oorlog wordt hij geconfronteerd met de betrokkenen van toen en ontdekt hij de ware toedracht van de aanslag. Met de uitvergroting van een enkel incident laat Rademakers op indringende wijze het leed van WO II en oorlog in het algemeen zien. De aanslag werd onderscheiden met een Oscar én een Golden Globe voor beste buitenlandse film.