Irène Jouannet: regie en scenario.
Er zijn 5 films gevonden.

L'année de mes sept ans

2003 | Drama

Frankrijk 2003. Drama van Irène Jouannet. Met o.a. Clémence Meyer, Gilles Segal, Marie-José Nat en Arthur Pellisier.

De Franse televisiefilm L'année de mes sept ans is een fijngevoelig opgroeidrama dat speelt in de vroege jaren vijftig van de vorige eeuw. Zevenjarige Hélène (Clémence Meyer) wordt door haar scheidende ouders bij opa en oma in Lille ondergebracht, samen met haar iets oudere broer. Hij past zich snel aan maar het meisje vereenzaamt. Ze ontdekt dat ze joods is en leert over de concentratiekampen. Haar isolement verdiept als ze haar persoonlijke drama begint te spiegelen aan de recente geschiedenis. Integer, triest en lieflijk.

Dormez, je le veux !

1997 | Romantiek

Frankrijk 1997. Romantiek van Irène Jouannet. Met o.a. Céline Milliat-Baumgartner, Jean-Louis Loca, François Berléand, Catherine Frot en Alain Floret.

De Franse televisiefilm L'année de mes sept ans is een fijngevoelig opgroeidrama dat speelt in de vroege jaren vijftig van de vorige eeuw. Zevenjarige Hélène (Clémence Meyer) wordt door haar scheidende ouders bij opa en oma in Lille ondergebracht, samen met haar iets oudere broer. Hij past zich snel aan maar het meisje vereenzaamt. Ze ontdekt dat ze joods is en leert over de concentratiekampen. Haar isolement verdiept als ze haar persoonlijke drama begint te spiegelen aan de recente geschiedenis. Integer, triest en lieflijk.

Dancing nuage

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Irène Jouannet. Met o.a. Mireille Perrier, Pierre-Quentin Fæsch, Sébastien Lesgent, Myriam Mézières en Chantal Neuwirth.

Madeleine (Perrier) leeft met haar zoontje van acht Simon (Fæsch) in een caravan, die ze Dancing nuage heeft genoemd. Haar man zit in de gevangenis en Madeleine, die geen werk heeft, vreest dat de kinderbescherming haar het oudersschap zal ontnemen. Ze neemt met Simon de benen voordat het te laat is. In plaats van haar droomreis, eerste klasse naar Versailles, wordt het een tocht door de hel van de daklozen. Sterk sociaal drama dat af en toe behoorlijk op het sentiment van de kijker mikt. Het slot is te optimistisch en ongeloofwaardig vergeleken met de algehele teneur van de film. Goed spel van beide hoofdrollen. Het scenario is van regisseuse Jouannet naar de roman van Georges-Paul Cuny. Het camerawerk is van Chris Renson. Formaat 16/9.

L'Intrus

1984 | Drama, Misdaad, Fantasy

Frankrijk 1984. Drama van Irène Jouannet. Met o.a. Marie Dubois, Richard Anconina en Christine Murillo.

De debuutfilm van Jouannet, die hiervoor weinig geld ter beschikking had. Het verhaal speelt zich af in een woning in een monsterlijk flatgebouw in het 13e arrondissement van Parijs - een nieuw soort Chinatown. Een eenzame vrouw heeft zich er teruggetrokken en doet alsof ze twee dochters heeft. Er komt een jonge man op de proppen die gezocht wordt wegens kleine 'incidenten', maar hij blijkt teder en onschuldig te zijn en blijft tenslotte bij de vrouw. Zij neemt hem in vertrouwen en langzamerhand komt hij erachter dat zij steeds krankzinniger wordt. Hij probeert tevergeefs de vrouw uit haar droomwereld te redden en het kost hem zijn leven. Hier en daar is de produktie onbeholpen, maar over het algemeen is de film zeer overtuigend en bovendien perfect gespeeld.

Le bon fils

-1 |

Frankrijk. Irène Jouannet. Met o.a. Marie-Laure Dougnac, Max Boublil en Jérémie Lippmann.

De debuutfilm van Jouannet, die hiervoor weinig geld ter beschikking had. Het verhaal speelt zich af in een woning in een monsterlijk flatgebouw in het 13e arrondissement van Parijs - een nieuw soort Chinatown. Een eenzame vrouw heeft zich er teruggetrokken en doet alsof ze twee dochters heeft. Er komt een jonge man op de proppen die gezocht wordt wegens kleine 'incidenten', maar hij blijkt teder en onschuldig te zijn en blijft tenslotte bij de vrouw. Zij neemt hem in vertrouwen en langzamerhand komt hij erachter dat zij steeds krankzinniger wordt. Hij probeert tevergeefs de vrouw uit haar droomwereld te redden en het kost hem zijn leven. Hier en daar is de produktie onbeholpen, maar over het algemeen is de film zeer overtuigend en bovendien perfect gespeeld.