Ernest Haller: camera.
Er zijn 35 films gevonden.

Dead Ringer

1964 | Misdaad, Actiefilm

Verenigde Staten 1964. Misdaad van Paul Henreid. Met o.a. Bette Davis, Karl Malden, Peter Lawford, Jean Hagen en George Macready.

Davis slaagt erin om de verloofde van haar tweelingszus (eveneens Davis uiteraard) af te snoepen, door een onterechte zwangerschap te claimen. Achttien jaar later ontmoeten de zussen elkaar opnieuw, vanwege de begrafenis van de man. De bedrogen zus heeft een ingenieus plan bedacht om haar rivale uit de weg te ruimen en haar identiteit aan te nemen, zodat zij kan genieten van haar zusters rijkdom. Dan duikt er een afperser op. Knap in elkaar gestoken originele thriller die vooral zijn impact krijgt door de dubbele rol van Davis. De intrige is soms wat geforceerd, maar dat neemt niet weg dat de spanning tot het einde toe volgehouden wordt dank zij de vele onverwachte wendingen in het scenario van Albert Beich en Oscar Millard. Fotografie van Ernest Haller. In 1986 opnieuw gemaakt als tv-film met als titel THE KILLER IN THE MIRROR. In Engeland uitgebracht als DEAD IMAGE.

Lilies of the Field

1963 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1963. Komedie van Ralph Nelson. Met o.a. Sidney Poitier, Lilia Skala, Lisa Mann, Isa Crino en Stanley Adams.

De werkloze bouwvakker en ex-militair Homer Smith (Poitier) krijgt autopech en zoekt hulp bij een boerderij in Arizona. Daar blijken vijf gevluchte Oost-Duitse nonnen te wonen. De moeder-overste ziet hem als door God gezonden en wil dat hij een nieuwe kapel bouwt, maar Homer heeft daar eigenlijk niet zo’n zin in. Vriendelijke reli-film met een opwekkende boodschap komt inmiddels wat gedateerd over, maar baarde destijds veel opzien. Ook opzienbarend: Poitier won als eerste Afro-Amerikaan een Oscar voor zijn hoofdrol. Zelf vroeg hij zich later af of dat kwam door zijn - overigens prima - spel, of vanwege zijn huidskleur.

What Ever Happened to Baby Jane?

1962 | Thriller, Horror, Drama

Verenigde Staten 1962. Thriller van Robert Aldrich. Met o.a. Bette Davis, Joan Crawford, Victor Buono, Marjorie Bennett en Anna Lee.

Stunt casting. Zo noem je het, als je acteurs inhuurt die elkaar in het ­dagelijks leven het licht in de ogen niet gunnen. In de hoop op vuurwerk, en rinkelende kassa’s. Diva’s Bette Davis en Joan Crawford lagen al jaren met ­elkaar in de clinch vanwege onderling weggekaapte liefdes en filmrollen en waren dus ideaal voor dit psychologische drama, waarin Davis als verknipt voormalig kindsterretje, almaar gekker wordt terwijl ze haar zus, een aan een rolstoel gekluisterde Hollywoodster, treitert. Magistraal acteerwerk tegen een achtergrond van lichamelijk en geestelijk verval in een afbrokkelende villa.

The Boy and the Pirates

1960 | Jeugdfilm, Familiefilm, Avonturenfilm, Fantasy, Drama

Verenigde Staten 1960. Jeugdfilm van Bert I. Gordon. Met o.a. Murvyn Vye, Charles Herbert, Susan Gordon, Paul Guilfoyle en Joe Turkel.

Jimmy Warren zou het liefst als piraat de zeven zeeën bevaren, maar in plaats daarvan zit hij op school en zeurt zijn vader over zijn slechte cijfers. Op een dag vindt hij een fles op het strand, waarin een geest opgesloten blijkt te zitten. Die vervult zijn liefste wens en al gauw wordt Jimmy de kajuitjongen van de beruchte piraat Blackbeard. Maar het leven als piraat is toch ook niet alles. Goed fantasieverhaal voor kinderen dat lekker loopt en Murvyn Vye zet hem op als piraat.

Man of the West

1958 | Western, Romantiek

Verenigde Staten 1958. Western van Anthony Mann. Met o.a. Gary Cooper, Julie London, Lee J. Cobb, Arthur O'Connell en Jack Lord.

Cooper speelt een bekeerd man: een ex-gangster die zijn vroegere gewelddadige leven heeft afgezworen. Tegenwoordig wordt hij gerespecteerd door zijn medeburgers en is hij belast met de bewaking van hun spaarcentjes. Het noodlot slaat toe wanneer de leden van zijn oude bende hem overvallen. Nu moet hij terugvallen in zijn oude leven om zich van zijn verleden te bevrijden. Dit morele dilemma, dat Clint Eastwood ook gebruikte in Unforgiven, geeft deze western extra cachet. Cobb is fantastisch als Coopers sadistische tegenstander. Saloongirl Julie London steelt de show met een voor die tijd gewaagde 'striptease'.

God's Little Acre

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Anthony Mann. Met o.a. Robert Ryan, Tina Louise, Aldo Ray, Buddy Hackett en Jack Lord.

Brokje Amerikaanse geschiedschrijving, een beeld van het leven van boeren in Georgia, zoals schrijver Erskine Caldwell dat zag, geconcentreerd zowel op de amusante, als de wellustige en gewelddadige aspecten van hun bestaan.

Men in War

1957 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1957. Oorlogsfilm van Anthony Mann. Met o.a. Robert Ryan, Aldo Ray, Robert Keith, Vic Morrow en James Edwards.

In de Koreaanse Oorlog van 1951-1952 is er tijdens de gevechtshandelingen een conflict tussen een harde luitenant, die zijn peloton niet onnodig risico's wil laten lopen, en een sergeant, die zijn zwaar gewonde kolonel probeert mee te slepen, ter verzorging in een veldhospitaal. Een typische oorlogsfilm uit die tijd met veel goede actiescènes en een niet al te sterk verhaaltje. Scenario van Philip Yordan naar de roman Combat van Van van Praag. Camerawerk van Ernest Haller.

Dakota Incident

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Lewis R. Foster. Met o.a. Dale Robertson, Linda Darnell, John Lund, Ward Bond en Regis Toomey.

Scenarist Frederic Fox keek voor deze film schuin naar Fords STAGECOACH. Een uiterst gemêleerd gezelschap komt in de woestijn vast te zitten door een defect aan hun postkoets. Dan vallen de Indianen aan en de één na de ander vindt de dood. Alleen Robertson en Darnell overleven de strijd en weten de bewoonde wereld te bereiken, gelouterd door de ervaringen die ze hebben meegemaakt. Goed gemaakt, volop actie en met goed camerawerk van Ernest Haller.

Rebel Without a Cause

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van Nicholas Ray. Met o.a. James Dean, Natalie Wood, Sal Mineo, Jim Backus en Ann Doran.

‘Teenage terror torn from today’s headlines!’ Zo werd het publiek lekker gemaakt voor dit moralistische, maar nog altijd erg vermakelijke melodrama over de met het leven worstelende, eenzame tiener Jim Stark (Dean), die de naoorlogse frustraties niet bepaald ­terughoudend ventileert. Mooie rollen van de piepjonge Wood en Mineo. James Dean is ontegenzeglijk cool in de hoofdrol, maar ook een beetje over the top wanneer hij zijn ouders huilend toeschreeuwt: ‘You’re tearing me apart!’ De klassieke autorace­scène heeft een wrange bijsmaak omdat de jonge ster een maand voor verschijning van de film omkwam bij een auto-ongeluk.

Carnival Story

1954 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten​/​​Duitsland 1954. Romantiek van Kurt Neumann. Met o.a. Anne Baxter, Steve Cochran, Lyle Bettger, George Nader en Jay C. Flippen.

Een arm meisje heeft talent voor het slappe koord en wordt de partner van een trapezewerker in een circus. Ze had echter voor die tijd een verhouding met een spreekstalmeester. Een trage en treurige geschiedenis, al is Anne Baxter een betoverende femme fatale, die zelfs de kijker in haar greep houdt. Gesitueerd in Duitsland.

The Flame and the Arrow

1950 | Avonturenfilm, Historische film, Actiefilm

Verenigde Staten 1950. Avonturenfilm van Jacques Tourneur. Met o.a. Burt Lancaster, Nick Cravat, Virginia Mayo, Robert Douglas en Aline MacMahon.

De film wordt gesitueerd in het middeleeuwse Lombardije dat wordt onderdrukt door huurlingen uit Hessen. In zijn doorbraakrol speelt Lancaster de Lombard Dardo die een persoonlijke vete uitvecht met de despotische huurlingenleider Alessandro (Douglas). The Flame and the Arrow heeft het allemaal: schone beelden van Ernest Haller, idem muziek van Max Steiner (beiden van Gone in the Wind), actie, en romantiek - zie maar hoe Lancaster middenin een slag pauzeert om de jonkvrouwe te zoenen. Om The Flame and the Arrow te promoten ging Burt Lancaster het land af om live voorproefjes te geven op de acrobatische stunts in de film. Hij en Cravat waren immers samen circusartiesten geweest.

Chain Lightning

1950 | Romantiek, Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1950. Romantiek van Stuart Heisler. Met o.a. Humphrey Bogart, Eleanor Parker, Raymond Massey, Richard Whorf en James Brown.

Matt Brennan, een geallieerde piloot, gaat na de oorlog een onfortuinlijke carrière tegemoet. Als een Engelse industrieel hem in dienst neemt om een nieuw vliegtuig te testen, komt hij weer in contact met zijn vroegere liefde die nu secretaresse is van de industrieel. Matt krijgt een grote premie als hij met het nieuwe toestel over de Noordpool vliegt, maar de technicus is het daar niet mee eens omdat hij nog een aanpassing wil maken

My Dream Is Yours

1949 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1949. Komedie van Michael Curtiz en Friz Freleng. Met o.a. Jack Carson, Doris Day, Lee Bowman, Adolphe Menjou en Eve Arden.

Doug Blake (Carson) maakt Martha Gibson (Day) tot een bekende radiofiguur in deze muzikale komedie van standaard-gehalte; hoogtepunten zijn het droomfragment met Bugs Bunny en Edgar Kennedy als Day's oom. Het scenario is van Harry Kurnitz en Dane Lussier. Het camerawerk is van Ernest Haller en Wilfred M. Cline.

The Verdict

1946 | Misdaad, Drama, Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1946. Misdaad van Don Siegel. Met o.a. Peter Lorre, Joan Lorring, George Coulouris, Arthur Shields en Rosalind Ivan.

Greenstreet en Lorre doen wat zij kunnen in dit volmaakte misdaadverhaal waarin Greenstreet een gepensioneerde Scotland Yard-inspecteur is wiens methodes ouderwets werden geacht. Het is Siegels eerste hoofdfilm als regisseur. Het scenario is van Peter Milne naar de roman The Big Bow Mystery van Israel Zangwill. Het camerawerk is van Ernest Haller.

Humoresque

1946 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1946. Komedie van Jean Negulesco. Met o.a. Joan Crawford, John Garfield, Oscar Levant, J. Carrol Naish en Craig Stevens.

Crawford is een welgestelde, uiterlijk stabiele vrouw, die tot de glitterwereld behoort, maar ze is in werkelijkheid onzeker en diep ongelukkig waardoor ze naar de fles grijpt. Ze zoekt ook troost in het protegeren van jong muzikaal talent. Garfield is een ambitieuze violist die een verhouding met haar aangaat, en die eindigt in een hartverscheurende tragedie. De film is beslist geen super soap-opera. De spelprestaties zijn uitmuntend, hij is goed geproduceerd, er zijn sterke komische bijdragen van Levant en de finale slaat alles. Misschien wel Crawfords beste film. Scenario van Clifford Odets en Zachary Gold naar een roman van Fannie Hurst. Camerawerk van Ernest Haller.

Deception

1946 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1946. Drama van Irving Rapper. Met o.a. Bette Davis, Claude Rains, Paul Henreid, John Abbott en Benson Fong.

Muzieklerares Davis trouwt na WO II met een oude vlam van vroeger, musicus Henreid, maar verzwijgt voor hem een hartstochtelijke affaire met componist Rains, die tevens haar weldoener was. Rains is jaloers en verzuurt opzettelijk het leven van het pasgestrouwde stel. Hij schrikt zelf van de consequenties en is daar niet tegen opgewassen. Een prima gespeelde zeper, al maakt de moderne kijker zich niet zo druk over de moraal. Scenario van John Collier en Joseph Than. Camerawerk van Ernest Haller.

Mildred Pierce

1945 | Drama, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1945. Drama van Michael Curtiz. Met o.a. Joan Crawford, Jack Carson, Ann Blyth, Zachary Scott en Eve Arden.

Sterk, klassiek drama van Casablanca-regisseur Michael Curtiz over een vrouw die als hardwerkende moeder een succesvolle horecaondernemer wordt. Alles om haar verwende dochter (Blyth) te behagen. Crawford, in misschien wel haar beste rol, geeft diepte aan een complex personage én glamour aan gewone werkvrouwjaponnetjes. Schrijver van het boek James M. Cain was diep geroerd door haar vertolking. De diva lag 'ziek' in bed toen ze haar Oscar won, en nodigde vervolgens de pers in haar slaapkamer uit om 'm alsnog in ontvangst te nemen.

Mr. Skeffington

1944 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1944. Drama van Vincent Sherman. Met o.a. Bette Davis, Claude Rains, Walter Abel, Richard Waring en Jerome Cowan.

Om haar broer te behoeden voor een schandaal trouwt Davis met de saaie maar rijke effectenmakelaar Rains. Ze houdt er enkele minnaars op na, maar als haar broer sterft, heeft haar huwelijk geen enkele zin meer. Als ze erachter komt dat Rains echt van haar houdt, is het eigenlijk al te laat. Ontspannend melodrama, dat vooral wordt gered door het schitterende spel van de hoofdrolspelers. Davis is duidelijk in haar sas als de wispelturige, egoïstische society dame. In hun script behandelen Julius J. en Philip G. Epstein verschillende decennia uit het huwelijksleven van Mr. en Mrs. Skeffington, beginnende in 1914. Ernest Haller was verantwoordelijk voor de fotografie. Voor video kreeg de film zijn oorspronkelijke lengte van 146m weer - bij de release was de film bijna 20m ingekort.

Princess O'Rourke

1943 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1943. Komedie van Norman Krasna. Met o.a. Robert Cummings, Olivia de Havilland, Charles Coburn, Jack Carson en Jane Wyman.

Zeer gedateerde komedie die charmant begint als piloot Eddie O`Rourke (Cummings) verliefd wordt op prinses prinses Maria (De Havilland), maar komt ten val door ouderwets geworden situaties met een onmogelijk zedig slot waarin president Roosevelt nog betrokken zou zijn. Regisseur Krasna won dat jaar de Oscar voor het beste scenario. Het camerawerk is van Ernest Haller.

The Bride Came C.O.D.

1941 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1941. Komedie van William Keighley. Met o.a. James Cagney, Bette Davis, Stuart Erwin, Eugene Pallette en Jack Carson.

De afkorting C.O.D staat voor cash on delivery, oftewel betaling bij aflevering. Wat er in dit geval moet worden afgeleverd is Bette Davis, die in deze vol vaart vertelde screwball comedy de dochter van een oliebaron speelt. Davis is er tegen de zin van haar vader vandoor gegaan met een muzikant. Piloot James Cagney zit tot over zijn oren in de schulden en biedt zich aan om de dochter te retourneren, maar is uiteraard zelf stiekem verliefd. Het scenario werd geschreven door de tweelingbroers Julius en Philip Epstein die ook aan de basis van de klassieker Casablanca stonden.

Footsteps in the Dark

1941 | Komedie, Mysterie

Verenigde Staten 1941. Komedie van Lloyd Bacon. Met o.a. Errol Flynn, Brenda Marshall, Ralph Bellamy, Alan Hale en Lee Patrick.

Francis Warren (Flynn), een heer uit de hogere standen, schrijft stiekem succesvolle detectives. Overmoedig biedt hij inspecteur Mason (Hale) zijn hulp aan in een moordzaak. De charmante Warren komt al snel op het spoor van het louche revuedanseresje Blondie White, hetgeen niet alleen de achterdocht wekt van zijn vrouw Rita (Marshall), maar ook van inspecteur Mason. Flodderig komediemysterie met Flynn in de hoofdrol als playboy en als onafhankelijk detective.

It All Came True

1940 | Mysterie, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1940. Mysterie van Lewis Seiler. Met o.a. Ann Sheridan, Humphrey Bogart, Jeffrey Lynn, Zasu Pitts en Jessie Busley.

Een apart verhaal combineert komedie, drama, muziek en sentiment als gangster Bogart zich schuilhoudt in een eigenaardig pension. Een mooie uitstalkast voor Sheridan die 'Angel in Disguise' en 'The Gaucho Serenade' zingt. Scenario van Michael Fessier en Lawrence Kimble naar een kort verhaal van Louis Bromfield. Camerawerk van Ernest Haller.

All this, and heaven too

1940 | Drama, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1940. Drama van Anatole Litvak. Met o.a. Henry Daniell, Walter Hampden, Virginia Weidler, Barbara O'Neill en Jeffrey Lynn.

Een apart verhaal combineert komedie, drama, muziek en sentiment als gangster Bogart zich schuilhoudt in een eigenaardig pension. Een mooie uitstalkast voor Sheridan die 'Angel in Disguise' en 'The Gaucho Serenade' zingt. Scenario van Michael Fessier en Lawrence Kimble naar een kort verhaal van Louis Bromfield. Camerawerk van Ernest Haller.

The Roaring Twenties

1939 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1939. Misdaad van Raoul Walsh. Met o.a. James Cagney, Priscilla Lane, Humphrey Bogart, Gladys George en Jeffrey Lynn.

Na WO I raakt Eddie Bartlett (Cagney) in Amerika betrokken bij dranksmokkel. Hij slaagt er niet in om een eerlijke job te vinden. Hij vormt een team met zijn vroegere maten George Hally (Bogart) en advocaat Lloyd Hart (Lynn). Eddie wordt verliefd op zangeres Jean Sherman (Lane), maar zij kiest voor Lloyd, met wie ze trouwt. Platzak en afgewezen wordt Eddie taxichauffeur. Een toevallige ontmoeting met Jean zal zijn leven grondig veranderen. De twee populairste film-gangsters vormen een onvergetelijk duo in een realistische, ongenadige prent over de misdaad in de jaren 1920. Uitstekende vertolkingen, niet in de laatste plaats ook van de verschillende bijrollen. Schitterend opgebouwd scenario naar een verhaal van Mark Hellinger. Anatole Litvak fungeerde als regie-assistent.

Invisible Stripes

1939 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1939. Misdaad van Lloyd Bacon. Met o.a. George Raft, Jane Bryan, William Holden, Flora Robson en Humphrey Bogart.

Na zijn vrijlating uit de gevangenis probeert Cliff Taylor met veel moeite een nieuw bestaan op te bouwen. Om zijn broer Tim uit de criminaliteit te houden, laat hij zich toch weer verleiden. Hij sluit zich korte tijd aan bij de bende van zijn oude gevangenismaatje Chuck Martin die, als Cliff alweer op het rechte pad is, met zijn collega-overvallers in een schietpartij met de politie terechtkomt. Voor Tim en Cliff heeft deze schietpartij grote gevolgen.

Gone with the Wind

1939 | Romantisch drama, Historische film, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1939. Romantisch drama van Victor Fleming. Met o.a. Clark Gable, Vivien Leigh, Leslie Howard, Olivia de Havilland en Hattie McDaniel.

Dat Gone with the Wind een van Amerika's grootste filmklassiekers is heeft niet alleen te maken met het feit dat het verhaal rond de liefdesperikelen van een verwende southern belle tijdens en na de Burgeroorlog, onweerstaanbaar is. Niet minder belangrijk is het feit dat de productie en uitbreng destijds gepaard gingen met een onwaarschijnlijke heisa. Technisch is de film nog steeds een feest om naar te kijken. De gedenkwaardige uitspraak 'Frankly, my dear, I don't give a damn' werd door het Amerikaans Film Instituut in 2005 uitgeroepen tot beroemdste filmquote ooit.

Dark Victory

1939 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1939. Drama van Edmund Goulding. Met o.a. Bette Davis, George Brent, Humphrey Bogart, Geraldine Fitzgerald en Ronald Reagan.

Bette Davis krijgt het als kankerpatiënte zwaar voor haar kiezen in deze veredelde 'weepie'. Maar huilen mocht ze niet, dat moest iemand anders voor haar doen. Want zei Goulding: 'No one will cry about anyone who cries about himself.' Daarom verrijkte hij Brewer & Blochs toneelstuk met een extra personage (gespeeld door Geraldine Fitzgerald) dat de tranen plaatsvervangend de vrije loop moest laten. 'That gave Miss Davis a clear course for martyrdom,' schatte Goulding in. De ingreep lukte: het publiek identificeerde zich moeiteloos met Fitzgerald, en Davis werd terecht een publiekslieveling. Dark Victory liet de kassa overtuigend rinkelen.

Jezebel

1938 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1938. Drama van William Wyler. Met o.a. Bette Davis, Henry Fonda, George Brent, Margaret Lindsay en Donald Crisp.

Davis won haar tweede Oscar als een verleidelijke en stormachtige zuidelijke schone die te ver gaat en haar verloofde Fonda jaloers maakt; Bainter kreeg ook een Oscar als sympathieke tante. Een mooie productie en alle acteurs zijn bijzonder goed. Scenario van Clemens Ripley, Abem Finkel, John Huston, Robert Bruckner naar een toneelstuk van Owen Davis Sr. Camerawerk van Ernest Haller.

Four's a Crowd

1938 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1938. Komedie van Michael Curtiz. Met o.a. Errol Flynn, Rosalind Russell, Patric Knowles, Hugh Herbert en Walter Connolly.

Om haar krant van de ondergang te redden, haalt journaliste Jean Christy de ontslagen chefredacteur en charmeur Robert Lansford weer terug. Al snel gaat het echter mis als Lansford de verloofde van zijn baas verleidt. Luchtige romance waarin iedereen van iedereen houdt. Deze gewone komedie is weer eens een verandering voor Flynn die bewijst het genre goed te beheersen.

Four Daughters

1938 | Drama, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1938. Drama van Michael Curtiz. Met o.a. Claude Rains, Rosemary Lane, Lola Lane, Priscilla Lane en Gale Page.

Geloofwaardig, goed gespeeld melodrama over het leven in een klein stadje. Vier jonge vrouwen zien het leven met hun muzikale vader veranderen door de komst van vier jongemannen. Garfield is prachtig in zijn eerste filmrol van importantie, aangevuld door goede rollen. Scenario van Julius J. Epstein en Lenore Coffee naar de roman Sister Act van Fanny Hurst. Camerawerk van Ernest Haller. Opnieuw gemaakt als: YOUNG AT HEART; er kwamen twee vervolgen.

Captain Blood

1935 | Avonturenfilm, Actiefilm, Romantiek

Verenigde Staten 1935. Avonturenfilm van Michael Curtiz. Met o.a. Errol Flynn, Olivia de Havilland, Lionel Atwill, Basil Rathbone en Ross Alexander.

Peter Blood (Flynn), hier nog met het voorvoegsel 'dokter', behandelt in 1685 tijdens een opstand tegen koning James II een gewonde rebel, wordt hiervoor gestraft en als slaaf verbannen naar Jamaica. Blood wordt 'captain' wanneer hij de slaven leidt naar de verovering van een schip, om als piraat te overleven. Zo wordt een tijdje later een schip buitgemaakt met de schone Arabella (De Havilland) aan boord. Captain Blood werd een triomfantelijk succes en maakte het koppel Flynn/Havilland tot sterren. Volgden nog een tiental samenwerkingen tussen de nieuwe sterren en regisseur Curtiz (The Adventures of Robin Hood).

The Merry Widow

1934 | Muziek, Musical

Verenigde Staten 1934. Muziek van Ernst Lubitsch. Met o.a. Maurice Chevalier, Jeanette MacDonald, Una Merkel, Edward Everett Horton en George Barbier.

Een kostbare, verrukkelijke verfilming van de operette van Lehar - met charme - typerend voor Lubitsch en een uitgelezen rolbezetting. De aanstekelijke muziek is nog altijd eerste klasse. Scenario van Ernest Vajda en Samson Raphaelson. Camerawerk van Oliver T. Marsh. Hertiteld: THE LADY DANCES.

International House

1933 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1933. Komedie van A. Edward Sutherland. Met o.a. W.C. Fields, Peggy Hopkins Joyce, Stuart Erwin, George Burns en Gracie Allen.

Een aparte, heerlijke film met een van de eerste tv- experimenten waarvoor mensen uit de hele wereld naar een groot Oosters hotel komen. De lampen staan afwisselend op Fields en Burns & Allen, met gast-optredens van verschillende radio- artiesten. Kort en zoet. Een film om gezien te hebben.

The Crash

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van William Dieterle. Met o.a. George Brent, Ruth Chatterton, Paul Cavanagh, Barbara Leonard en Henry Kolker.

New York, 1928. De beursspeculant Geoff Gault en zijn vrouw Linda zijn rijk geworden doordat zij beurstips loskrijgt bij de effectenmakelaar John Fair. Het huwelijk begint hier echter onder te lijden en Lisa besluit de relatie met Fair af te breken. Zij vraagt Fair omwille van Geoff nog wel om een laatste tip, maar deze weigert mee te werken. Daarop verzint Linda iets, waardoor Geoff vervolgens bij de tijdens de beurskrach zijn hele vermogen verliest. Is het huwelijk nu definitief voorbij?

Girls About Town

1931 | Komedie

Verenigde Staten 1931. Komedie van George Cukor. Met o.a. Kay Francis, Joel McCrea, Lilyan Tashman, Eugene Pallette en Alan Dinehart.

De film is precies wat je van zo`n titel mag verwachten. Tashman (die drie jaar later is gestorven) als Marie Bailey is verrukkelijk om te zien in waarschijnlijk haar beste filmrol en de kostuums van Trevor Banton dragen veel bij aan het kijkplezier. Francis als Wanda Howard is gewaagd. Een van de betere films van Cukor uit zijn beginperiode. Het scenario is van Raymond Griffith (die assistent-producent was) en Brian Marlow naar een verhaal van Zoe Akins. Het camerawerk is van Ernest Haller. Er zijn versies in omloop, die ruim een kwartier korter zijn. Mono.