Victoria Abril: cast.
Er zijn 71 films gevonden.

Mince alors!

2012 | Komedie

Frankrijk 2012. Komedie van Charlotte de Turckheim. Met o.a. Victoria Abril, Lola Dewaere, Catherine Hosmalin, Mehdi Nebbou en Grégory Fitoussi.

De Nederlandse variant van de Franse kreet Mince alors is zoiets als Verdorie. Plak daar de letterlijke vertaling achter (Dun dan) en je hebt de toon van deze eenvoudige dameskomedie te pakken. Het toneel is een kuuroord voor zwaarlijvigen waar drie vrouwen (Dewaere, Abril en Hosmalin) al dan niet tegen hun zin proberen iets te doen aan hun lijf. Hoe het uitpakt is geen verrassing - de Engelse titel luidt Big is Beautiful - maar een origineel verhaal is dankzij het sprankelende trio helemaal niet nodig.

Sólo quiero caminar

2008 | Misdaad

Spanje​/​​Mexico 2008. Misdaad van Agustín Díaz Yanes. Met o.a. Diego Luna, Victoria Abril, Pilar López de Ayala, Ariadna Gil en Elena Anaya.

Spaanse roofovervalfilm van hoog niveau rond vier nonchalant hippe vrouwen die op ingenieuze wijze een door wraak ingegeven spoor van inbraken trekken, gewapend met snijbranders, zelfgemaakte wapens, zeepsop, een strijkijzer, mokers en een rekenmachinehorloge. Regisseur en scenarioschrijver Yanes koos voor de beproefde ultragewelddadige opzet van de onafhankelijk gedraaide Amerikaanse jaren negentig misdaadfilms en excelleerde met de juiste dosis spanning en stijl. Ultiem pluspunt zijn de getalenteerde actrices die ieder voor zich zowel de engel als de wraakengel spelen. Duistere locaties in Spanje en Mexico leveren de extra kers op de taart.

48 heures par jour

2008 | Komedie

Frankrijk 2008. Komedie van Catherine Castel. Met o.a. Aure Atika, Antoine de Caunes, Victoria Abril, Catherine Jacob en Aurore Clément.

Franse farce van beginneling Catherine Castel, een reclamemaakster die haar ervaringen met het combineren van 14-urige werkdagen, jonge kinderen en een relatie verwerkte in een luchtige komedie. Aure Atika speelt een overspannen stadsmoeder die een zakenreis fingeert om haar carrièreman (De Caunes) te confronteren met de zorg voor de kinderen. Dat leidt tot de nodige akkefietjes, met de suggestie van overspel als uitschieter. Volgens het scenario van ervaringsdeskundige Castel worstelen moeders met een eeuwige paradox: verlangen naar hulp van de vader bij de opvoeding én heimelijk wensen dat hij faalt, zodat de macht bij de vrouw blijft. Een grappige vertoning.

Sin noticias de Dios

2001 | Komedie

Spanje​/​​Italië​/​​Frankrijk​/​​Mexico 2001. Komedie van Agustín Díaz Yanes. Met o.a. Victoria Abril, Penélope Cruz, Fanny Ardant, Demián Bichir en Gael García Bernal.

Hemelse Spaanse komedie met gevierde actrice Victoria Abril als een engel die naar de aarde wordt gestuurd (door diva Fanny Ardant) om de ziel van een bokser te oogsten zodat de strijd tussen hemel en hel ((Frankrijk en Amerika?) kan worden beslecht. Ondertussen wordt helleveeg Carmen (Penélope Cruz), een serveerster in de hel, door haar baas (Gael García Bernal) bevolen om dezelfde ziel te kapen. Sin noticias de Dios is een intelligente, goddelijke komedie die het bestaan, voor en na de dood, afschildert als een wedstrijd waarin goed en kwaad continu met elkaar overhoop liggen. Internationaal bekend als Don't Tempt Me.

Mi marido es una ruina

2001 |

Spanje​/​​Italië​/​​Verenigd Koninkrijk 2001. Marcello Cesena. Met o.a. Giulia Steigerwalt, Stefano Scandaletti en Victoria Abril.

Hemelse Spaanse komedie met gevierde actrice Victoria Abril als een engel die naar de aarde wordt gestuurd (door diva Fanny Ardant) om de ziel van een bokser te oogsten zodat de strijd tussen hemel en hel ((Frankrijk en Amerika?) kan worden beslecht. Ondertussen wordt helleveeg Carmen (Penélope Cruz), een serveerster in de hel, door haar baas (Gael García Bernal) bevolen om dezelfde ziel te kapen. Sin noticias de Dios is een intelligente, goddelijke komedie die het bestaan, voor en na de dood, afschildert als een wedstrijd waarin goed en kwaad continu met elkaar overhoop liggen. Internationaal bekend als Don't Tempt Me.

Mari Del Sud

2001 | Komedie

Italië 2001. Komedie van Marcello Cesena. Met o.a. Diego Abatantuono, Victoria Abril en Chiara Sani.

Hemelse Spaanse komedie met gevierde actrice Victoria Abril als een engel die naar de aarde wordt gestuurd (door diva Fanny Ardant) om de ziel van een bokser te oogsten zodat de strijd tussen hemel en hel ((Frankrijk en Amerika?) kan worden beslecht. Ondertussen wordt helleveeg Carmen (Penélope Cruz), een serveerster in de hel, door haar baas (Gael García Bernal) bevolen om dezelfde ziel te kapen. Sin noticias de Dios is een intelligente, goddelijke komedie die het bestaan, voor en na de dood, afschildert als een wedstrijd waarin goed en kwaad continu met elkaar overhoop liggen. Internationaal bekend als Don't Tempt Me.

Et Apres

2001 |

Marokko 2001. Mohamed Ismail. Met o.a. Victoria Abril en Rachid El Ouali.

Hemelse Spaanse komedie met gevierde actrice Victoria Abril als een engel die naar de aarde wordt gestuurd (door diva Fanny Ardant) om de ziel van een bokser te oogsten zodat de strijd tussen hemel en hel ((Frankrijk en Amerika?) kan worden beslecht. Ondertussen wordt helleveeg Carmen (Penélope Cruz), een serveerster in de hel, door haar baas (Gael García Bernal) bevolen om dezelfde ziel te kapen. Sin noticias de Dios is een intelligente, goddelijke komedie die het bestaan, voor en na de dood, afschildert als een wedstrijd waarin goed en kwaad continu met elkaar overhoop liggen. Internationaal bekend als Don't Tempt Me.

101 Reykjavik

2000 | Drama, Komedie

IJsland​/​​Denemarken​/​​Noorwegen​/​​Frankrijk 2000. Drama van Baltasar Kormákur. Met o.a. Hilmir Snaer Gudnason, Victoria Abril, Hanna María Karlsdóttir, Baltasar Kormákur en Thrudur Vilhjálmsdóttir.

De antiheld Hlynur is bijna dertig, leeft bij zijn vrijzinnige moeder en vult zijn dagen met internet en lamlendige dranksessies in de buurtkroeg. De grens van zijn leefwereld is postcodegebied 101 Reykjavík. Goed voornemen voor het nieuwe jaar: opstaan voor 12 uur. Hlynur is een cynisch mankind, overbewust en verveeld. Lola, de flamenco lerares én minnares van zijn moeder, is zijn tegenpool: bruisend van energie. Een avondje seks heeft bizarre gevolgen. Lola raakt zwanger en wil het kind opvoeden met Hlynurs moeder. Wat hem de vader van zijn broer maakt, of de broer van zijn zoon. 101 Reykjavík is de gekoelde variant van cineast Pedro Almodóvars universo bizar.

Mon père, ma mère, mes frères et mes soeurs...

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Charlotte de Turckheim. Met o.a. Victoria Abril, Alain Bashung, Charlotte de Turckheim, Pierre-Jean Cherit en Rudi Rosenberg.

De antiheld Hlynur is bijna dertig, leeft bij zijn vrijzinnige moeder en vult zijn dagen met internet en lamlendige dranksessies in de buurtkroeg. De grens van zijn leefwereld is postcodegebied 101 Reykjavík. Goed voornemen voor het nieuwe jaar: opstaan voor 12 uur. Hlynur is een cynisch mankind, overbewust en verveeld. Lola, de flamenco lerares én minnares van zijn moeder, is zijn tegenpool: bruisend van energie. Een avondje seks heeft bizarre gevolgen. Lola raakt zwanger en wil het kind opvoeden met Hlynurs moeder. Wat hem de vader van zijn broer maakt, of de broer van zijn zoon. 101 Reykjavík is de gekoelde variant van cineast Pedro Almodóvars universo bizar.

La femme du cosmonaute

1998 | Komedie

Spanje​/​​Frankrijk 1998. Komedie van Jacques Monnet. Met o.a. Victoria Abril, Gérard Lanvin, Rossy de Palma, Gérard Hernandez en Bernard Verley.

Anna is getrouwd met astronaut Jean-Paul. Het gaat niet zo goed met hun relatie en Anna is dan ook blij met zijn vertrek voor een missie van acht maanden in de ruimte. Er wordt een reuzenscherm in de zitkamer geplaatst zodat Jean-Paul met zijn familie kan communiceren, maar dat maakt de situatie er niet beter op.

Entre las piernas

1998 | Thriller

Frankrijk​/​​Spanje 1998. Thriller van Manuel Gómez Pereira. Met o.a. Victoria Abril, Javier Bardem, Juan Diego, Sergi López en María Adánez.

Een Spaanse film die 'Tussen de benen' heet, dan weet je het wel: pretentieuze erotiek. Op de succesgolven van Pedro Almodovars absurdistische sexy films maakte Manuel Gómez Pereira een genregenoot met erotisch filmicoon Victoria Abril (Atame!, Kika). Het verhaal wordt opgesmukt door supersmeuïg camerawerk en Hitchcockiaanse trekjes, maar heeft uiteindelijk te weinig bodem en ontpopt zich als reactionaire softporno. 0.20-1.45 (ZDF) Invisible child VS 1999. Tv-film van Joan Micklin Silver. (IdH/VPRO Gids)

La mujer del cosmonauta

1997 |

Frankrijk​/​​Spanje 1997. Jacques Monet. Met o.a. Rossy de Palma, Victoria Abril en Gérard Lanvin.

Een Spaanse film die 'Tussen de benen' heet, dan weet je het wel: pretentieuze erotiek. Op de succesgolven van Pedro Almodovars absurdistische sexy films maakte Manuel Gómez Pereira een genregenoot met erotisch filmicoon Victoria Abril (Atame!, Kika). Het verhaal wordt opgesmukt door supersmeuïg camerawerk en Hitchcockiaanse trekjes, maar heeft uiteindelijk te weinig bodem en ontpopt zich als reactionaire softporno. 0.20-1.45 (ZDF) Invisible child VS 1999. Tv-film van Joan Micklin Silver. (IdH/VPRO Gids)

Libertarias

1996 | Oorlogsfilm

Spanje 1996. Oorlogsfilm van Vicente Aranda. Met o.a. Ana Belén, Victoria Abril, Ariadna Gil, Loles León en José Sancho.

Een Spaanse film die 'Tussen de benen' heet, dan weet je het wel: pretentieuze erotiek. Op de succesgolven van Pedro Almodovars absurdistische sexy films maakte Manuel Gómez Pereira een genregenoot met erotisch filmicoon Victoria Abril (Atame!, Kika). Het verhaal wordt opgesmukt door supersmeuïg camerawerk en Hitchcockiaanse trekjes, maar heeft uiteindelijk te weinig bodem en ontpopt zich als reactionaire softporno. 0.20-1.45 (ZDF) Invisible child VS 1999. Tv-film van Joan Micklin Silver. (IdH/VPRO Gids)

Nadie hablará de nosotras cuando hayamos muerto

1995 | Thriller, Drama, Komedie

Spanje 1995. Thriller van Agustín Díaz Yanes. Met o.a. Victoria Abril, Federico Luppi, Daniel Giménez Cacho, Saturnino García en Pilar Bardem.

Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden in de arena raakt stierenvechter Juan zwaar gewond; hij belandt in een diepe coma, waardoor hij gedoemd is voor een lange tijd te vegeteren. Zijn vrouw, de jonge aantrekkelijke Gloria Duque , ontvlucht Madrid en vestigt zich in Mexico.

Gazon maudit

1995 | Komedie

Frankrijk 1995. Komedie van Josiane Balasko. Met o.a. Victoria Abril, Josiane Balasko, Alain Chabat, Ticky Holgado en Miguel Bosé.

Loli is niet tevreden met haar leven omdat haar man Laurent erg druk is met werken en weinig tijd voor zijn gezin vrijmaakt. De vrolijke Marijo zorgt echter voor afwisseling en voor plezier in bed. Als Laurent de twee vrouwen toevallig samen betrapt, is er meteen sprake van een huwelijkscrisis. Loli weet echter dat haar man ook vriendinnen gehad heeft en ze eist dat Marijo bij hen komt wonen. Dit staat garant voor emotionele toestanden en chaotische situaties.

Jimmy Hollywood

1994 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1994. Komedie van Barry Levinson. Met o.a. Joe Pesci, Christian Slater, Victoria Abril, Jason Beghe en John Cothran jr.

Pesci is een falende Hollywood-acteur, zo wanhopig op zoek naar werk dat hij zelfs publiciteit voor zichzelf laat maken in bushaltes. Slater is Pesci's flegmatische, domme gabber. Er komt wat leven in de brouwerij wanneer Pesci's autoradio wordt gestolen. Om de verdachte dief te kunnen pakken verbergt Pesci zich op straat met een videocamera. Hij slaagt in zijn opzet en het gebeuren wordt een sensatie voor de media. Pesci doet zich hierbij voor als de baas van een soort burgerwacht. Voor Pesci is alles in eerste instantie een rol spelen. Levinston, die ook het scenario schreef, heeft al betere komedies gemaakt. Hier faalt hij vooral in het mengen van een onconventionele komedie, wat sociaal commentaar op Hollywood-toestanden en een karakterstudie. Gedraaid in Dolby-sound.

Cycle Gérard Jugnot: Casque bleu

1994 | Komedie

Frankrijk 1994. Komedie van Gérard Jugnot. Met o.a. Valérie Lemercier, Victoria Abril en Gérard Jugnot.

Pesci is een falende Hollywood-acteur, zo wanhopig op zoek naar werk dat hij zelfs publiciteit voor zichzelf laat maken in bushaltes. Slater is Pesci's flegmatische, domme gabber. Er komt wat leven in de brouwerij wanneer Pesci's autoradio wordt gestolen. Om de verdachte dief te kunnen pakken verbergt Pesci zich op straat met een videocamera. Hij slaagt in zijn opzet en het gebeuren wordt een sensatie voor de media. Pesci doet zich hierbij voor als de baas van een soort burgerwacht. Voor Pesci is alles in eerste instantie een rol spelen. Levinston, die ook het scenario schreef, heeft al betere komedies gemaakt. Hier faalt hij vooral in het mengen van een onconventionele komedie, wat sociaal commentaar op Hollywood-toestanden en een karakterstudie. Gedraaid in Dolby-sound.

Casque bleu

1994 | Komedie

Frankrijk 1994. Komedie van Gérard Jugnot. Met o.a. Victoria Abril, Gérard Jugnot, Valérie Lemercier, Jean-Pierre Cassel en Micheline Presle.

Om een klein moment van ontrouw in hun huwelijk weer goed te maken, bezoekt Jugnot met zijn vrouw Abril het hotelletje op een klein eiland in de Middellandse Zee, waar zij dertien jaar eerder hun wittebroodsweken doorbrachten. De hotelbaas is nog steeds Cassel en er verblijven enkele vreemde vogels: de gefrustreerde directiesecretaresse Lemercier, de aan video verslaafde gepensioneerde Piéplu met zijn echtgenote Presle, de ex- drugsverslaafde Brouté die onder de kalmeringspillen zit en de sportjournalist Saint-Macary. Het heterogene gezelschap belandt echter plotseling in een situatie van burgeroorlog, met gijzelnemingen en dreigende oorlogschaos. In zijn vijfde film als acteur-regisseur balanceert Jugnot weinig subtiel en gevaarlijk tussen slapstick en bittere ernst. Scenario van regisseur Jugnot en Christian Biegalski.

Kika

1993 | Komedie, Drama

Spanje​/​​Frankrijk 1993. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Verónica Forqué, Alex Casanovas, Peter Coyote, Victoria Abril en Rossy de Palma.

Almodóvar laat zich in zijn films prettig weinig gelegen liggen aan het keurslijf van de politieke correctheid. Daarbij overschrijdt hij volgens velen wel de grenzen van de goede smaak en fatsoen. In Kika zit een inmiddels beruchte verkrachtingsscène, waarbij Kika, het slachtoffer, vraagt of de verkrachter alsjeblieft op wil schieten, want ze heeft die dag nog meer te doen. Het verhaal gaat over de moeizame relatie tussen het titelpersonage, haar schoonvader, haar vriend, diens vriendin en de criminele broer van de huishoudster. Kika is een typische vroege Almodóvar-film, met veel vreemde personages, rappe dialogen en een maf verhaal.

Demasiado Coranzon

1992 | Thriller

Spanje 1992. Thriller van Eduardo Campoy. Met o.a. Victoria Abril, Manuel Bandera, Pastora Vega, Monica Molina en Manuel Gil.

Abril - meer dan zeventig films op haar naam - speelt een tweeling, waarvan de karakters verschillend blijken, als ze verliefd (op Brandera) en jaloers op elkaar worden. Een van hen verdwijnt - de vraag is wie. Redelijke suspense naar een scenario van Agustin Diaz Yañes.

Une époque formidable

1991 | Komedie, Drama

Frankrijk 1991. Komedie van Gérard Jugnot. Met o.a. Gérard Jugnot, Richard Bohringer, Victoria Abril, Ticky Holgado en Chick Ortega.

Regisseur Jugnot zelf in de hoofdrol als een stafemployé van een matrassenfabriek, die van de ene dag op de andere ontslagen wordt. Hij durft thuis niets te vertellen en in plaats daarvan komt hij met kleine geschenken aanzeilen. Het water stijgt hem echter aan de lippen en hij duikt onder bij een kleurrijk stelletje thuisloze clochards. Ondanks de grauwe, realistische achtergrond van het verhaal, een originele, onderhoudende en leuke film over kameraadschap, tederheid en klein menselijk leed. Goed spel, overtuigend gebracht met een voorspelbaar, maar toch wat onwerkelijk happy-end. Het scenario is van Philippe Lopes-Curval en regisseur Jugnot. Fotografie van Gérard De Battista.

Tacones lejanos

1991 | Drama, Komedie

Spanje​/​​Frankrijk 1991. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Victoria Abril, Marisa Paredes, Miguel Bosé, Pedro Díez del Corral en Féodor Atkine.

Campy melodrama begint mooi absurd als een druk gesticulerende Alberto zijn stiefdochtertje Rebecca voor 1000 kokosnoten aan marktkooplui probeert te slijten. Een kleine twintig jaar later (Almodóvar gebruikt een van zijn vele montagegrapjes om de tijdsspanne soepel te overbruggen) is Rebecca een prettig gestoorde tv-journaliste. Klaar voor een confrontatie met moederlief, een gevierde popzangeres die na een jarenlang verblijf in Mexico naar Madrid terugkeert. Op de luchthaven herkent mama (een eigentijdse kruising tussen Bette Davis en Randy Crawford) haar dochter niet. Het voorval is exemplarisch voor de gemankeerde moeder-dochterrelatie, het 'orgelende grondthema' (aldus Almodóvar) van een bizarre film.

Amantes

1991 | Drama

Spanje 1991. Drama van Vicente Aranda. Met o.a. Victoria Abril, Jorge Sanz, Enrique Cerro, Mabel Escano en Maribel Verdú.

Het hartstochtelijke verhaal van een fatale liefde: de jonge Sanz, net met groot verlof uit het leger, wil trouwen met Verdu, de maagdelijke dochter van zijn commandant. Hij wil ook met haar tussen de lakens duiken, maar daar wil zij pas van weten nadat ze samen het altaar hebben verlaten. Om te kunnen trouwen heeft hij een baan nodig. Hij gaat werken aan de lopende band in een steenfabriek, maar dat vindt hij niks. Hij neemt een kamer bij hospita Abril - net weduwe - en maakt Verdu wijs, dat hij bakker wordt. Algauw geeft Abril wat Verdu aan Sanz heeft ontzegd en gaan de huurder en de verhuurster heel dikwijls voor het zingen de kerk uit... Verdu krijgt het door en laat Sanz met haar de liefde bedrijven, maar dan is het al te laat, want hij is al verslingerd aan Abril. Beiden vrouwen worden gedreven door een ziekelijke jaloezie en het eindigt tragisch in een bloederige crime passionel. Sfeervol, latijns sexy, vlot gefilmd met doeltreffende fotografie en vernieuwende camera-instellingen van José Luis Alcaine. Avaro Del Amo, Carlos Perez Merinero en regisseur Arande schreven het scenario met frisse ideeën naar een ware geschiedenis uit 1955. Abril kreeg de Zilveren Beer in Berlijn voor haar spelprestatie.

¡Átame!

1990 | Drama, Komedie, Romantiek, Thriller

Spanje 1990. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Antonio Banderas, Victoria Abril, Loles León, Julieta Serrano en María Barranco.

Wanneer Ricky (Banderas) wordt ontslagen uit een psychiatrisch ziekenhuis, hervat hij zijn obsessie voor pornosterretje Marina (Abril). Hij neemt haar in gijzeling en eist haar liefde, waar zij nog min of meer gehoor aan geeft ook - het kan zomaar verkeren in het bonte universum van Almodóvar (Hable con ella, La mala educación). De eigenaardige mix van seks en geweld neigt geregeld naar wansmaak, maar de Spaanse cineast relativeert met zwarte humor (een glurende grijsaard, betrapt terwijl hij naar het bijna ontblote achterwerk van Marina kijkt brengt te berde dat hij 'niet staart maar aanbidt') en over the top melodrama.

A solas contigo

1990 | Misdaad

Spanje 1990. Misdaad van Eduardo Campoy. Met o.a. Victoria Abril, Imanol Arias, Juan Echanove, Emma Suárez en Manuel Gil.

Een luitenant in de marine krijgt de opdracht om uit te zoeken waar de extra inkomsten van zijn superieuren vandaan komen. Politiefilm die gebaseerd is op een `stars system` op z`n Spaans (verschillende van de belangrijkste acteurs uit het land spelen er in mee), waardoor er een groot gebrek aan spontaniteit is en de film overtuigingskracht mist. Dit is de eerste film die deze regisseur in zijn eentje maakte.

Si te dicen que caí

1989 | Drama

Spanje 1989. Drama van Vicente Aranda. Met o.a. Javier Gurruchaga, Guillermo Montesinos, Jorge Sanz, Antonio Banderas en Victoria Abril.

In 1970 identificeert een non het lijk van een oude jeugdvriend en haar gedachten gaan terug naar het Barcelona van 1940. Een gekunsteld vies en kunstmatig smerig drama dat bovendien zeer pretentieus en soms zelfs onbegrijpelijk is. De hoofdrollen worden vertolkt door drie van de belangrijkste acteurs van de Spaanse cinema uit de jaren 1980-1990. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Juan Marsé.

La mujer de tu vida: La mujer lunatica

1989 |

Spanje 1989. Emilio Martinez Lçzaro. Met o.a. Maria Luisa Ponte, Santiago Ramos en Victoria Abril.

In 1970 identificeert een non het lijk van een oude jeugdvriend en haar gedachten gaan terug naar het Barcelona van 1940. Een gekunsteld vies en kunstmatig smerig drama dat bovendien zeer pretentieus en soms zelfs onbegrijpelijk is. De hoofdrollen worden vertolkt door drie van de belangrijkste acteurs van de Spaanse cinema uit de jaren 1980-1990. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Juan Marsé.

Sans peur et sans reproche

1988 | Komedie

Frankrijk 1988. Komedie van Gérard Jugnot. Met o.a. Gérard Jugnot, Rémi Martin, Ann-Gisel Glass, Victoria Abril en Gérard Darmon.

De titel (zonder vrees of blaam) was het motto van de ridder Bayard (1476-1524), maar het gaat hier niet om zijn biografie. Regisseur Jugnot heeft een film gemaakt rond de komische acteur Jugnot. Een zeer vrije interpretatie van de geschiedenis. De Italiaanse oorlogen worden op een kluchtige manier in beeld gebracht, hoewel er om die periode in de geschiedenis weinig te lachen valt. Deze vrijheden zouden hem zeker vergeven zijn als hij zo talentvol was als de heren van Monty Python, maar dat is bepaald niet het geval.

El Lute II

1988 | Biografie

Spanje 1988. Biografie van Vicente Aranda. Met o.a. Imanol Arias, Pastora Vega, Angel Pardo, Jorge Sanz en Victoria Abril.

Het vervolg op EL LUTE, waarin de schelm El Lute, een soort Spaanse Robin Hood/Tijl Uilenspiegel terugkeert in de maatschappij. De film neigt naar het komische. Minder geslaagd dan het eerste deel. Ook bekend als MAÑANA SERÉ LIBRE.

Baton rouge

1988 | Misdaad

Spanje 1988. Misdaad van Rafael Moleón. Met o.a. Victoria Abril, Antonio Banderas, Carmen Maura en Laura Cepeda.

Een immens rijke vrouw onderhoudt relaties met een ambitieuze jongeman die haar minnaar wordt, en met haar koele en berekenende psychiater. Een zeer slecht debuut van Moleón, die tot dan toe assistent-regisseur van Pedro Almodovar was.

Ada dans le jungle

1988 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1988. Avonturenfilm van Gérard Zingg. Met o.a. Marie Louisa, Richard Bohringer, Bertrand Blier, Philippe Léotard en Isaach De Bankolé.

Een bewerking van het grappige en zonderlinge stripverhaal Altan. Een persiflage op de overdreven tropische avonturenromans, waar nooit een touw aan vast te knopen valt. Helaas alweer een bewijs, dat het onmogelijk is tekenfiguren te vervangen door spelers van vlees en bloed: het acteren gaat overheersen. Hier komen nog een behoorlijk aantal stommiteiten in de montage en in het bijzonder in de dialogen bij, die wel goed zijn te volgen maar het slecht 'doen' op het witte doek. Kortom, soms amusant maar met amper de geestigheid van het onnavolgbare origineel.

El lute I: Camina o revienta

1987 |

Spanje 1987. Vicente Aranda. Met o.a. Antonio Valero, Victoria Abril en Imanol Arias.

Een bewerking van het grappige en zonderlinge stripverhaal Altan. Een persiflage op de overdreven tropische avonturenromans, waar nooit een touw aan vast te knopen valt. Helaas alweer een bewijs, dat het onmogelijk is tekenfiguren te vervangen door spelers van vlees en bloed: het acteren gaat overheersen. Hier komen nog een behoorlijk aantal stommiteiten in de montage en in het bijzonder in de dialogen bij, die wel goed zijn te volgen maar het slecht 'doen' op het witte doek. Kortom, soms amusant maar met amper de geestigheid van het onnavolgbare origineel.

El Placer de matar

1987 | Misdaad, Western

Spanje 1987. Misdaad van Félix Rotaeta. Met o.a. Antonio Banderas, Mathieu Carrière, Victoria Abril, Walter Vidarte en Berta Riaza.

Twee jeugdigde delinquenten uit verschillende sociale klassen doden voor hun plezier en staan elkaar naar het leven, totdat het lot hen verenigt in de vorm van een wapenstilstand die bemiddeld wordt door een intorverte wiskunde leraar, die een hekel aan vrouwen heeft. In dit zeer slechte debuut van de regisseur is toch een zekere bekwaamheid aanwezig, maar het blijft een idiote en schokerende film.

El Lute, camina o revienta

1987 | Misdaad, Biografie

Spanje 1987. Misdaad van Vicente Aranda. Met o.a. Imanol Arias, Victoria Abril, Antonio Valero, Carlos Tristancho en Angel Pardo.

Het verhaal van de beroemde Spaanse schelm, Eleuterio Sánchez die weer op het 'rechte pad' weet te komen. Hij was vooral een figuur die het slachtoffer was van de willekeur van de Guardia Civil tijdens het Franco-bewind, maar die met 'boeren- slimheid' deze dikwijls te vlug af was. De film had zoveel succes dat een tweede deel werd gemaakt. Afgezien van een paar scènes die uit de toon vallen, een uitstekend gemaakte en nog beter vertolkte film. Deze spannende film is gebaseerd op de autobiografie van 'El Lute' zelf. Goed camerawerk van José Luis Alcaine. Het scenario is van Joaquin Jorda, Vicente Aranda en Eleuterio Sánchez. Werd vevolgd met het veel mindere EL LUTE II.

El Juego más divertido

1987 | Komedie

Spanje 1987. Komedie van Emilio Mart[KA1]nez Lázaro. Met o.a. Victoria Abril, Antonio Valero, Maribel Verdú en Antonio Resines.

De hoofdrolspelers van een succesvolle televisieserie maken in hun eigen leven liefdesperikelen mee die parallel lopen met het verhaal in de serie. Een flauwe komedie, belachelijk en voorspelbaar, met de blijkbaar onvermijdelijke aanwezigheid van Resines, onmisbaar in elke slechte Spaanse film.

Barrios altos

1987 | Thriller

Spanje 1987. Thriller van Met o.a. Victoria Abril, Lorenzo Santamaría, Carmen Conesa en Mario Gas.

Jonge vrouw uit hogere klasse ziet hoe haar saaie leven verandert als ze ontdekt dat haar beste vriend is vermoord; zij zal niet rusten tot zij de moordenaar heeft gevonden. Een magere thriller, het debuut van deze regisseur; wel goede vertolkingen van Victoria Abril, en de ex-zanger (nu acteur) Lorenzo Santamaria.

Tiempo de silencio

1986 | Drama

Spanje 1986. Drama van Vicente Aranda. Met o.a. Imanol Arias, Victoria Abril, Francisco Rabal, Charo López en Francisco Algora.

In 1949 wordt een jonge Spaanse wetenschapper ervan beschuldigd abortus te hebben gepleegd bij een bedelares... Een houterige en grove verfilming van een van de klassiekers van de hedendaagse Spaanse literatuur. Scenario van regisseur Aranda, Luis Martin Santos en Antonio Rabinad. Camerawerk van Juan Amorós.

Ternosecco

1986 | Misdaad, Drama

Italië 1986. Misdaad van Giancarlo Giannini. Met o.a. Giancarlo Giannini, Lino Troisi, Victoria Abril en George Gaynes.

In Napels wordt een oude kassier van de loterij vermoord. Mimi (Giannini), die erom bekend staat dat hij winnende nummers kan voorspellen aan de hand van dromen, wordt beschuldigd van de moord. Als hij in de gevangenis zit begint zijn vrouw een verhouding met een advocaat. Hij krijgt in de cel kennis aan een zware jongen, die hem de fijne kneepjes van het vak leert. Als hij vrijkomt weet hij een casino over te nemen en hij wordt een man in bonus. De regisseur heeft het beste gemaakt van een onevenwichtig verhaal.

Max mon Amour

1986 | Komedie

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1986. Komedie van Nagisa Ôshima. Met o.a. Anthony Higgins, Charlotte Rampling, Bernard-Pierre Donnadieu, Victoria Abril en Anne-Marie Besse.

Deze Franse film is gemaakt door een Japanse regisseur met Engelse hoofdrollen (en Franse bijrollen). Getalenteerde Oshima vertelt met veel zwier het schier onmogelijke verhaal van de aap die verliefd is geworden op zijn bazin (Rampling), terwijl haar man (Higgings), een jonge diplomaat haar verdenkt van overspel, maar niet met het beest - hoewel hij al in de openingssc[KA2]ene zijn geweer oppoetst; het scenario van Jean-Claude Carri[KA2]ere (naar een idee van hemzelf) en de regisseur is echter niet overtuigend. Woest als Buñuel, uitdagend dialoog en camerawerk van Raoul Coutard dat er mag zijn. Een gekke film, die een taboe poogt te doorbreken.

Padre nuestro

1985 | Drama

Spanje 1985. Drama van Francisco Regueiro en Franciso Regueiro. Met o.a. Fernando Rey, Francisco Rabal, Victoria Abril en Emma Penella.

Een kardinaal, door de artsen opgegeven, keert terug naar zijn geboortedorp in Castillië. Een van de beste hedendaagse Spaanse films. Rey's personage doet denken aan een aantal van zijn vroegere rollen in Buñuels films. Met zwarte humor en anticlericalisme. Verder speelden Lina Canalejas, Amelia de La Torre en Rafaela Aparicio mee.

La Hora bruja

1985 | Drama

Spanje 1985. Drama van Jaime de Armiñán. Met o.a. Francisco Rabal, Concha Velasco, Victoria Abril, Asunción Balaguer en Sancho Gracia.

Een goochelaars-echtpaar van middelbare leeftijd vangt een jonge zwerfster op. Een volledig zinloos verhaal dat beter in een kwartiertje verteld had kunnen worden.

After Darkness

1985 | Drama

Zwitserland​/​​Verenigd Koninkrijk 1985. Drama van Dominique Otherin-Girard en Sergio Guerraz. Met o.a. John Hurt, Julian Sands, Victoria Abril, Michael Herzog en Philippe Herzog.

Een professor in de antropologie gaat naar Genève om zich over zijn broer te ontfermen. Een pretentieuze, onuitstaanbare film, die in ieder opzicht mislukt is.

Yendo hacia tí

1984 | Western

Verenigde Staten​/​​Spanje 1984. Western van Ferdinando Baldi. Met o.a. Tony Anthony, Victoria Abril, Gene Quintano, Ricardo Palacios en Dan Barry.

Enkele bandieten ontvoeren een pas getrouwde vrouw om haar als prostituée te verkopen. Een zeer slechte western die in sommige landen uitkwam in cinerama.

Sem sombra de pecado

1984 | Thriller, Oorlogsfilm

Portugal 1984. Thriller van José Fonseca e Costa. Met o.a. Victoria Abril, Mario Viegas en Armando Cortés.

Tijdens WO II ontvangt een jonge dienstplichtige Portugees een aantal mysterieuze telefoontjes waarin een aantal afspraken worden gemaakt door een wraakzuchtige vrouw. Zonder het zelf te weten wordt hij in de val gelokt. Een zeer boeiende thriller met in de hoofdrol een van de meest internationale actrices van Spanje, Abril. Scenario van regisseur Fonseca e Costa naar de roman van David Maurao Ferreira. Camearwerk van Eduardo Serra.

Rouge gorge

1984 | Drama, Experimenteel, Misdaad

België​/​​Frankrijk 1984. Drama van Pierre Zucca. Met o.a. Philippe Léotard, Laetitia Léotard, Jérôme Zucca, Victoria Abril en Fabrice Luchini.

Een originele maar niet van belang zijnde intrige. Reine, een jonge vrouw, is erg benieuwd naar de werld om haar heen en tijdens de afwezigheid van haar vader komt zij erachter dat hij een valsemunter is. Zij besluit heel veel vals geld uit te geven om de aandacht te vestigen op haarzelf en haar vader. De film kent een banaal eind, maar daar gaat het in wezen niet om. Het verhaal wordt verteld, maar de verschillende elementen (nostalgie naar de kindertijd, verontrustende atmosfeer, detective-achtige intrige) passen niet bij elkaar waardoor een mengelmoes van intens-lyrische momenten en nietszeggende scènes ontstaan. Deze half mislukte produktie is echter nog alijd beter dat de vele films die zo vernuftig in elkaar gestoken zijn maar die absoluut niets te melden hebben.

On the Line

1984 | Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten​/​​Spanje​/​​Australië 1984. Drama van José Luis Borau. Met o.a. David Carradine, Scott Wilson, Victoria Abril, Jeff Delger en Paul Richardson.

Het betreft hier de rivaliteit tussen twee mannen om de liefde van een jonge Mexicaanse prostituee, die hen de dood injaagt. Een groots opgezette productie, die in werkelijkheid niets meer is dan een Amerikaanse B-film. Eén van de grootste mislukkingen uit de geschiedenis van de Spaanse film.

Le Voyage

1984 | Avonturenfilm, Thriller, Film noir

Frankrijk 1984. Avonturenfilm van Michel Andrieu. Met o.a. Victoria Abril, Christophe Malaviy, Victorio Cavallo, Asar el Hakim en Samir Sabri.

Een echtpaar wordt gechanteerd en moet een auto, volgestopt met explosieven, naar Egypte rijden zonder het fijne van de zaak te weten. Aan het einde van hun beproeving wordt hun auto tot ontploffing gebracht terwijl op dat moment een officiële stoet passeert. Ook al heeft Andrieu de onzinnigheid van zo'n situatie willen uitbeelden, het is hem toch niet gelukt de clichés ongebruikt te laten. De acteurs zijn tweederangs psychologen. Een rommeltje met ongewilde karikaturen. De Franse thriller is er inderdaad slecht aan toe.

Las Bicicletas son para el verano

1984 | Komedie, Historische film

Spanje 1984. Komedie van Jaime Chávarri. Met o.a. Agustín González, Victoria Abril, Amparo Soler Leal, Carlos Tristancho en Aurora Redondo.

Het dagelijks leven van een tot de middenstand behorende Madrileense familie wordt hevig verstoord door het uitbreken van de Spaanse Burgeroorlog. Deze filmbewerking van een succesvol toneelstuk, geschreven door de buitengewoon begaafde Fernando Fernán Gómez, werd zeer positief door de critici en het publiek ontvangen en deed het ook buiten Spanje goed.

La Noche más hermosa

1984 | Komedie

Spanje 1984. Komedie van Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. José Sacristán, Victoria Abril, Bibiana Fernández, Fernando Fernán Gómez en León Klimovsky.

Een televisiedirecteur die er een minnares op na houdt, denkt dat zijn vrouw wel eens hetzelfde zou kunnen doen. Een betreurenswaardige poging een 'mondaine komedie' te maken van de overgewaardeerde Manuel Gutiérrez.

L'addition

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Denis Amar. Met o.a. Richard Berry, Richard Bohringer, Victoria Abril, Farid Chopel en Fabrice Eberhard.

Deze film geeft een sombere beschrijving van het keiharde leven achter de tralies, waar een jonge toneelspeler, Berry, per ongeluk is terechtgekomen. In zijn verstandhouding met bewaarder Bohringer die hem haat en hem vals beschuldigt, blijken zowel fascinatie als afkeer te overheersen. Een jonge kleptomane, Abril, geeft hem steun en liefde; anders zou hij waarschijnlijk geheel ten onder gaan in deze wereld van geweld. Gehard en niet geheel onveranderd door het leven in de gevangenis wacht Berry op het onvermijdelijke moment dat hij de bewaker zal moeten trotseren. Uiteindelijk lukt het hem te ontsnappen. Een interessante maar tegelijk onuitstaanbare film. Prima rol van Bohringer, die je na een tijdje echt gaat haten. Scenario van Denis Amar, Jean-Pierre Bastid en Jean Curtelin.

L' Addition

1984 |

Frankrijk 1984. Denis Amar. Met o.a. Victoria Abril, Richard Berry en Richard Bohringer.

Deze film geeft een sombere beschrijving van het keiharde leven achter de tralies, waar een jonge toneelspeler, Berry, per ongeluk is terechtgekomen. In zijn verstandhouding met bewaarder Bohringer die hem haat en hem vals beschuldigt, blijken zowel fascinatie als afkeer te overheersen. Een jonge kleptomane, Abril, geeft hem steun en liefde; anders zou hij waarschijnlijk geheel ten onder gaan in deze wereld van geweld. Gehard en niet geheel onveranderd door het leven in de gevangenis wacht Berry op het onvermijdelijke moment dat hij de bewaker zal moeten trotseren. Uiteindelijk lukt het hem te ontsnappen. Een interessante maar tegelijk onuitstaanbare film. Prima rol van Bohringer, die je na een tijdje echt gaat haten. Scenario van Denis Amar, Jean-Pierre Bastid en Jean Curtelin.

La lune dans le caniveau

1983 | Misdaad, Mysterie, Actiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1983. Misdaad van Jean-Jacques Beineix. Met o.a. Gérard Depardieu, Nastassja Kinski, Victoria Abril, Vittorio Mezzogiorno en Bertice Reading.

Een havenarbeider wordt geobsedeerd door wraak op de aanrander van zijn zusje, die haar tot zelfmoord dwong. Hij wordt verliefd op de vriendin van een rijke dronkelap. Werkelijkheid en romantische wraak-fantasie[KA3]en gaan dan onontwarbaar door elkaar lopen. Een pretentieuze en onbegrijpelijke mislukking van de regisseur van DIVA, die de roman van David Goodis gebruikt voor een oogverblindende maar holle vormgeving. De bekwame acteurs zijn niet meer dan een decoratieve beeldvulling en alleen Abril en Reading (als Depardieu's vaste vriendin en stiefmoeder) brengen er een schijn van leven in. De film gaat amechtig van het ene quasi-einde naar het andere en lijkt eindeloos te duren.

Le Bâtard

1982 | Avonturenfilm, Film noir, Komedie

Frankrijk 1982. Avonturenfilm van Bertrand Van Effenterre. Met o.a. Gérard Klein, Julie Jézéquel, Brigitte Fossey, Mylène Demongeot en Didier Flamand.

De roman van Erskine Caldwell is een gevaarlijk onderwerp voor het hedendaagse Frankrijk. De regisseur is bekwaam maar er blijven talloze intellectuele clichés over die geen inzicht geven in de gevoelens van de personages. Voor de rest een interessant verhaal over het ronddolen van een moordenaar, ook al is de mengeling van spot, zottigheden en tragische elementen onevenwichtig verdeeld.

La Colmena

1982 | Oorlogsfilm, Drama

Spanje 1982. Oorlogsfilm van Mario Camus. Met o.a. Rafael Alonso, Victoria Abril, Ana Belen, José Bódalo en Mary Carillo.

Rond 1943 is het café La Dolicia het toevluchtsoord voor een deel van de Madrileense bevolking, dat er warmte en gezelschap komt zoeken, en de afloop van de Burgeroorlog probeert te verwerken in illusies omtrent de toekomst. Deze beroemde - als fresco opgebouwde - roman van Camilo José Cela mocht oorspronkelijk niet in Spanje worden gepubliceerd en werd tenslotte in Argentinië uitgegeven. Ze kreeg een zeer evenwichtige filmbewerking die de periode van politieke en economische chaos gestalte geeft, zonder overigens aan de identiteit van de talrijke personages voorbij te gaan. De film weet de met de karakters wisselende stemmingen en sferen toch tot een eenheid te maken met behulp van de zeer geraffineerde scenario-opbouw en de uitzonderlijk harmonieuze acteerprestaties. Het scenario is van José Luis Dibildos, die de film produceerde. Het camerawerk is van Hans Burmann. Stereo.

J'ai épousé une ombre

1982 | Thriller, Drama

Frankrijk 1982. Thriller van Robin Davis. Met o.a. Nathalie Baye, Francis Huster, Richard Bohringer, Madeleine Robinson en Guy Tréjean.

Een ongehuwde zwangere vrouw (Nathalie Baye) wordt na een ontsporing van een trein verward met een verongelukte, pasgetrouwde passagiere. Haar schoonouders, die haar nooit ontmoet hebben, nemen haar liefderijk op. Er ontstaat een romance met de 'zwager' en de jonge 'weduwe', maar de ondeugdelijke vader van het kind duikt weer op en wil haar chanteren. Een bekwame, meer op het psychologisch realisme dan op suspense gerichte verfilming van William Irish' roman, met goede rollen van Baye (César-nominatie voor beste actrice) en Madeleine Robinson als de schoonmoeder. De film is echter niet altijd geloofwaardig.

Entre paréntesis

1982 | Drama

Spanje 1982. Drama van Simón Fábregas. Met o.a. Eusebio Poncela, Victoria Abril, Carlos Velat, Carmen Elías en Lynn Enderson.

Het verhaal van twee bevriende echtparen. Een van de grootste mislukkingen in de Spaanse cinema.

Entre parentesis

1982 |

Spanje 1982. Simo Fabregas. Met o.a. Carlos Velat, Victoria Abril en Eusebio Poncela.

Het verhaal van twee bevriende echtparen. Een van de grootste mislukkingen in de Spaanse cinema.

La Batalla del porro

1981 | Komedie, Drama

Spanje 1981. Komedie van Joan Minguell. Met o.a. Victoria Abril, Paul Naschy en Joan Borrás.

De verloofde van een recruut gaat eveneens het leger in, en daaruit vloeien natuurlijk misverstanden voort. Dwaze, middelmatige komedie, vervolg op het vroegere succes LA QUINTA DEL PORRO.

Comin' At Ya!

1981 | Western

Italië 1981. Western van Ferdinando Baldi. Met o.a. Ricardo Palacios, Gene Quintano, Tony Anthony en Victoria Abril.

De verloofde van een recruut gaat eveneens het leger in, en daaruit vloeien natuurlijk misverstanden voort. Dwaze, middelmatige komedie, vervolg op het vroegere succes LA QUINTA DEL PORRO.

Asesinato en el Comité Central

1981 | Thriller

Spanje 1981. Thriller van Vicente Aranda. Met o.a. Patxi Andion, Victoria Abril, Conrado San Martín, Héctor Alterio en Jack Taylor.

Op een plenaire vergadering van het Centrale Comité wordt de Secretaris-generaal van de communistische partij PCE vermoord. Detective Carvalho wordt met het onderzoek belast. Deze politieke film is een mislukt produkt van een regisseur die zeer interessante films op zijn naam heeft staan.

Mieux vaut être riche et bien portant que fauché et mal foutu

1980 | Komedie

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1980. Komedie van Max Pécas. Met o.a. Sylvain Green, Victoria Abril, Claus Obalski, Inge Steinbach en Gérard Croce.

Een stompzinnige Franse komedie waarvan de dubieuze mentaliteit al in de titel aangekondigd wordt (vrij vertaald: je kunt beter knap en rijk zijn dan berooid en lelijk). Dat wordt verder op boertige wijze bevestigd door personages die tot overmaat van ramp luisteren naar namen als Cri-Cri, Mercédes en Henri Bouvier.

Le coeur à l'envers

1980 | Drama

Spanje​/​​Frankrijk 1980. Drama van Franck Apprédéris. Met o.a. Annie Girardot, Laurent Malet, Stéphane Audran, Charles Denner en Florence Giorgetti.

Een jongeman keert na twaalf jaar bij zijn vader te hebben gewoond terug bij zijn nog altijd aantrekkelijke en jeugdige moeder. Hij gedraagt zich als jaloerse minnaar en weet een breuk met haar vriend te forceren. Tijdens een vakantie in Spanje steken ook bij haar incestueuze verlangens de kop op, maar de redelijkheid zorgt voor een voortijdig en definitief afscheid. Een nieuwe poging om de jeugdige Malet te lanceren als lustobject voor rijpere dames resulteert in een onbedoelde belachelijkheid waarbij geen cliché wordt overgeslagen.

La Muchacha de las bragas de oro

1980 | Drama

Venezuela​/​​Spanje 1980. Drama van Vicente Aranda. Met o.a. Victoria Abril, Lautaro Murúa, Hilda Vera, Perla Vonassek en Raquel Evans.

Een schrijver in ruste krijgt bezoek van zijn erotische en onweerstaanbare nicht. Een erotisch-ideologisch drama, waarmee Vicente Aranda voor de verandering weinig succes had.

La Casa del paraíso

1980 | Experimenteel

Venezuela​/​​Spanje 1980. Experimenteel van Santiago San Miguel. Met o.a. Victoria Abril, Tina Sáinz, Emiliano Redondo en Hilda Vera.

Een groep mensen zit opgesloten in een huis waar zij door een mysterieus persoon worden getiranniseerd. Onverwachts stormt een zeer knap meisje het huis binnen. Een prijzenswaardige allegorie over Macht, in de lijn van de eerste films van Saura maar van veel betere cinematografische kwaliteit.

Mater amatisima

1979 | Drama

Spanje 1979. Drama van José Antonio Salgot. Met o.a. Julito de la Cruz, Victoria Abril, Consuelo Tura, Jaime Sorribas en Carmen Contreras.

Een alleenstaande moeder raakt sociaal vervreemd doordat de opvoeding van haar moeilijk handelbare kind al haar tijd en energie opslorpt. Uiteindelijk zal ze, neurotisch van de voortdurende spanning, het kind vermoorden. Een sterk psychologisch drama dat op een tweede niveau ook kan worden geïnterpreteerd als een allegorie op het Spanje nà Franco. Die symboliek maakt het geheel pretentieus en zwaartillend. Scenario van Bigas Luna.

Doña perfecta

1977 | Drama

Spanje 1977. Drama van César Fernández Ardavín en Cesar Fernandez Ardavin. Met o.a. Julia Gutiérrez Caba, Victoria Abril, Manuel Sierra, Mirta Miller en Emilio Gutiérrez Caba.

In een provinciestad verspreidt een zure oude vrijster geruchten. Een zielige en stereotype verfilming van een literair werk, gemaakt door een deskundige regisseur.

Do

1977 | Drama

Spanje 1977. Drama van César Fernández Ardavín. Met o.a. Julia Gutérrez Caba, José Luis Lopéz Vázquez, Victoria Abril, Manuel Sierra en Mirta Miller.

In een provinciestad verspreid een zure oude vrijster geruchten. Een zielige en stereotype verfilming van een literair werk, gemaakt door een deskundige regisseur.

El Puente

1976 | Komedie

Spanje 1976. Komedie van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Alfredo Landa, Josele Román, Victoria Abril, Simón Andreu en Francisco Algora.

Een monteur besluit een weekend te benutten om aan de kust op zoek te gaan naar knappe toeristes. Een soort demystificatie van de klassieke komedies van Alfredo Landa. De film is mislukt vanwege het grove scenario en de dito regie.

Caperucita y Roja

1976 | Erotiek

Spanje 1976. Erotiek van Luis Revenga en Aitor Goiricelaya. Met o.a. Patxi Andion, Esperanza Roy, Victoria Abril en Lola Gaos.

De verleider Wolf wil de mooie kleindochter van zijn geliefde veroveren. Een geestig bedoelde, erotische versie van het Roodkapje-verhaal. Een in ieder opzicht onbelangrijke produktie.

Cambio de sexo

1976 | Drama

Spanje 1976. Drama van Vicente Aranda. Met o.a. Victoria Abril, Lou Castel, Bibiana Fernández, Fernando Sancho en Rafaela Aparicio.

Een jonge man betreurt het dat hij niet als vrouw op de wereld is gekomen... Een van de beste films van Vicente Aranda, die met een wonderlijk evenwicht tussen kritische hardheid en fijngevoeligheid een geval van transseksualiteit aanroert. Een overdreven en weinig overtuigend stuk aan het eind van de film doet hieraan enigszins afbreuk.

La huella del crimen

-1 |

Spanje. Chumy Chumez. Met o.a. Fernando Guillen, Victoria Abril, Terele Pavez, M. Merinero en Pedro Costa.

Een jonge man betreurt het dat hij niet als vrouw op de wereld is gekomen... Een van de beste films van Vicente Aranda, die met een wonderlijk evenwicht tussen kritische hardheid en fijngevoeligheid een geval van transseksualiteit aanroert. Een overdreven en weinig overtuigend stuk aan het eind van de film doet hieraan enigszins afbreuk.