Phillipe Graff: art direction.
Er zijn 8 films gevonden.

De feniks

1998 |

België​/​​Nederland 1998. Jacco Groen. Met o.a. Leen van der Eijken en Chris van den Durpel.

Gordel van smaragd

1997 | Drama

Nederland 1997. Drama van Orlow Seunke. Met o.a. Piet Kamerman, José Rizal Manu, Bram van der Vlugt, Frans Tumbuan en Christine Hakim.

Mortinho por chegar a casa

1996 | Romantiek, Fantasy, Komedie

Portugal​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Nederland 1996. Romantiek van Carlos Da Silva, George Sluizer en Carlos da Silva. Met o.a. Diogo Infante, Maria D'Aires, Jack Wouterse, Huub Stapel en Phoa Yan Tiong.

De ooggetuige

1995 | Drama

België​/​​Nederland 1995. Drama van Emile Degelin. Met o.a. Pieter Embrechts, Annick Christiaens, Tania Bari, Toon Brouwers en Veerle Dobbelaere.

Paul Anderson (Embrechts) is al twintig jaar blind. Hij laat zich overhalen om een ingreep van de vermaarde professor Strampelli te ondergaan. De operatie slaagt en het oog van Paul functioneert zoals het moet, maar zijn hersenen zijn nog niet in staat een zinvolle betekenis te geven aan de diverse waarnemingen, die ontvangen worden. De evenwichtige blinde jongeman lijkt nu op een mentaal gehandicapte, die op volwassen leeftijd in de primaire gezichtsfase belandt van een pasgeborene die spelenderwijs leert zien. Wanhopig probeert hij de talloze voorwerpen van de schepping te ontdekken, een exploratie waaraan iemand met een gezond gezichtsvermogen zijn hele jeugd besteedt. Voor zo`n pati[KA3]ent is het tragischer te leren zien, dan voor een ziende om blind te worden. De chirurg doet beroep op de aantrekkelijke Margot Pascoli (Christiaens), een Italiaanse pedadoge, om Paul te leren zien. Pauls revalidatie wordt de allegorie van een persoonlijke wedergeboorte en doet een amoureuze ontdekking. De vele facetten van deze problematiek beschreef cineast-romancier Degelin eerder (in 1987) in zijn gelijknamige roman, die hij hier verfilmde in de vorm van een docudrama. Het filmdebuut van Embrechts. Het camerawerk is van Bernard Delville. Nadrukkelijk instructief en dat veroorzaakt een wat tamme dramaturgie.

Het verdriet van België

1994 | Drama

Nederland​/​​Frankrijk​/​​België 1994. Drama van Claude Goretta. Met o.a. Mathias Engelbeen, Ronny Cuyt, Hilde Wils, Yvette Merlin en Greta Van Langendonck.

Niet helemaal geslaagde verfilming van Hugo Claus` gelijknamige monumentale bestseller uit 1983, tot een tv-serie gemaakt van 3 x 90m of 5 x 60m. Net als het boek is de lange tv- film gesitueerd in de periode 1939-1947, met delen die in elkaars verlengde liggen. Het is het verhaal van de jonge Louis (Engelbeen als kind, Cuyt als jongeman), die overeind blijft ondanks leugens, oorlog, hypocrisie, repressie, collaborerende vader van Uffelen en verbitterde moeder Basler, die het aanlegt met een Duitse officier. Speelt in een afgesloten, katholiek, Vlaams milieu vol tantes en ooms, nonnen en priesters, buurvrouwen, caf[KA1]ekameraden, oude bekenden en bekende vijanden. De centrale figuur heeft een beetje talent om de leugen te formaliseren (en wordt schrijver). Hij leert afstand te nemen en te glimlachen. Het is godgeklaagd dat een buitenlandse cineast, al is het dan de getalenteerde Zwitser Goretta, de roman van Claus (die zelf het scenario en de dialogen schreef) mocht, kon en wilde verfilmen. De beelden van Dominique Brenguier ogen mooi maar de personages blijven afstandelijk. Het geestige van de taal waarin het boek werd geschreven gaan door de harkerigheid van de meeste acteurs (Van Uffelen uitgezonderd) de mist in. De oppervlakkige anekdote onthult een aantal fundamentele zaken, maar in de mini-serie blijft het een plat verhaal over een Vlaams gezin dat fout was in WO II.

Beck

1992 | Thriller

Noorwegen​/​​België​/​​Nederland 1992. Thriller van Jacob Bijl. Met o.a. Warre Borgmans, Els Dottermans en Jan Decleir.

Niet helemaal geslaagde verfilming van Hugo Claus` gelijknamige monumentale bestseller uit 1983, tot een tv-serie gemaakt van 3 x 90m of 5 x 60m. Net als het boek is de lange tv- film gesitueerd in de periode 1939-1947, met delen die in elkaars verlengde liggen. Het is het verhaal van de jonge Louis (Engelbeen als kind, Cuyt als jongeman), die overeind blijft ondanks leugens, oorlog, hypocrisie, repressie, collaborerende vader van Uffelen en verbitterde moeder Basler, die het aanlegt met een Duitse officier. Speelt in een afgesloten, katholiek, Vlaams milieu vol tantes en ooms, nonnen en priesters, buurvrouwen, caf[KA1]ekameraden, oude bekenden en bekende vijanden. De centrale figuur heeft een beetje talent om de leugen te formaliseren (en wordt schrijver). Hij leert afstand te nemen en te glimlachen. Het is godgeklaagd dat een buitenlandse cineast, al is het dan de getalenteerde Zwitser Goretta, de roman van Claus (die zelf het scenario en de dialogen schreef) mocht, kon en wilde verfilmen. De beelden van Dominique Brenguier ogen mooi maar de personages blijven afstandelijk. Het geestige van de taal waarin het boek werd geschreven gaan door de harkerigheid van de meeste acteurs (Van Uffelen uitgezonderd) de mist in. De oppervlakkige anekdote onthult een aantal fundamentele zaken, maar in de mini-serie blijft het een plat verhaal over een Vlaams gezin dat fout was in WO II.

Romeo

1990 | Drama

Nederland 1990. Drama van Rita Horst. Met o.a. Monique van de Ven, Ottolien Boeschoten, Peter Bolhuis, Hans Croiset en Pieter de Wijn.

Doorleefd drama over een miskraam en de gevolgen daarvan op het leven van de ouders. Na zeven maanden zwangerschap ontdekt het echtpaar van de Ven/Leysen dat hun baby niet levensvatbaar is. Zij beslissen de bevalling vroegtijdig op te wekken. Romeo wordt geboren en sterft: welkom en afscheid op hetzelfde moment. Het verwerken van het verlies verloopt voor het echtpaar minder unaniem. Hij pleit voor vergeten, zij voor het vasthouden van de emotie. Het echtpaar Leysen-Horst maakte dit in werkelijkheid mee; voor Rita Horst was het schrijven van het scenario therapeutisch. Professionele debuutfilm, dicht bij emoties die echt overkomen, ver genoeg om niet in huilerige navelstaanderij te vervallen. Gaaf en diepmenselijk, gevoelig maar niet tranerig of goedkoop sentimenteel, begenadigd gediend door het talent van Van de Ven en Leysen. Theo Bierkens verzorgde het camerawerk.

Menuet

1982 | Drama

Nederland 1982. Drama van Lili Rademakers. Met o.a. Akkemay, Lydia Billiet, Carla Hardy, Theu Boermans en Hubert Fermin.

Een opvallend indrukwekkend drama, het debuut van Fons Rademakers` echtgenote (die als Lili Veenman assistent was van Fellini bij La dolce vita) met gaaf acteerwerk. Een fabrieksarbeider verzamelt gruwelijke krantenberichtjes. Zijn vrouw wil wel wat meer en laat zich pakken door een onstuimige zwager. Een dertienjarig dienstmeisje (een leuke rol van Akkemay) bezorgt de bedrogen echtgenoot wat troost. Een scenario van Lili en Hugo Claus naar het boek van Louis Paul Boon.