Giuseppe Lanci

Cameraman

Giuseppe Lanci is cameraman.
Er zijn 23 films gevonden.

La stanza del figlio

2001 | Drama

Italië/Frankrijk 2001. Drama van Nanni Moretti. Met o.a. Nanni Moretti, Laura Morante, Jasmine Trinca, Giuseppe Sanfelice en Sofia Vigliar.

Nanni Moretti biedt een intiem kijkje in het bestaan van een familie die wordt geconfronteerd met de dood van een kind. Moretti zelf speelt psychiater Giovanni die een hecht, warm privéleven deelt met zijn vrouw en twee tienerkinderen. Dan komt zijn zoon om bij een duikongeluk en alle gezinsleden trekken zich terug in hun eigen rouw. Met grote precisie, in zachte tinten, volgt Moretti het drietal tijdens de grootste turbulentie van hun leven. Bijzonder, dat de filmmaker die juist bekend is om luchtiger werk als Caro diario en Aprile, in deze film zo'n beetje alle denkbare emoties van het ouderschap laat passeren zonder dat hij nadrukkelijk sentimenteel wordt. Winnaar van De Gouden Palm in Cannes.

La Balia

1999 | Drama

Italië 1999. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Elda Alvigini, Jacqueline Lustig, Valeria Bruni Tedeschi, Maya Sansa en Fabrizo Bentivoglia.

Nanni Moretti biedt een intiem kijkje in het bestaan van een familie die wordt geconfronteerd met de dood van een kind. Moretti zelf speelt psychiater Giovanni die een hecht, warm privéleven deelt met zijn vrouw en twee tienerkinderen. Dan komt zijn zoon om bij een duikongeluk en alle gezinsleden trekken zich terug in hun eigen rouw. Met grote precisie, in zachte tinten, volgt Moretti het drietal tijdens de grootste turbulentie van hun leven. Bijzonder, dat de filmmaker die juist bekend is om luchtiger werk als Caro diario en Aprile, in deze film zo'n beetje alle denkbare emoties van het ouderschap laat passeren zonder dat hij nadrukkelijk sentimenteel wordt. Winnaar van De Gouden Palm in Cannes.

Tu ridi

1998 |

Italië 1998. Vittorio Taviani en Paolo Taviani. Met o.a. Steve Spedicato, Lello Arena, Turi Ferro, Sabrina Ferilli en Antonio Albanese.

Nanni Moretti biedt een intiem kijkje in het bestaan van een familie die wordt geconfronteerd met de dood van een kind. Moretti zelf speelt psychiater Giovanni die een hecht, warm privéleven deelt met zijn vrouw en twee tienerkinderen. Dan komt zijn zoon om bij een duikongeluk en alle gezinsleden trekken zich terug in hun eigen rouw. Met grote precisie, in zachte tinten, volgt Moretti het drietal tijdens de grootste turbulentie van hun leven. Bijzonder, dat de filmmaker die juist bekend is om luchtiger werk als Caro diario en Aprile, in deze film zo'n beetje alle denkbare emoties van het ouderschap laat passeren zonder dat hij nadrukkelijk sentimenteel wordt. Winnaar van De Gouden Palm in Cannes.

Aprile

1998 | Komedie

Italië/Frankrijk 1998. Komedie van Nanni Moretti. Met o.a. Nanni Moretti, Silvia Nono, Silvio Orlando, Pietro Moretti en Agata Apicella Moretti.

Speelfilms maakt hij, geen documentaires, zo benadrukt Nanni Moretti graag. De in eigen land zeer populaire Moretti, wiens films doen denken aan Woody Allens ironische oeuvre, schetst de verwarring in zijn leven door de geboorte van zijn zoon. Hij is juist bezig met een documentaire over de Italiaanse verkiezingen met kandidaat Berlusconi, wanneer de komst van zijn kind chaos in zijn hoofd veroorzaakt. Vermakelijk, hoe de maker op zijn scootertje door Rome tuft, maar ook wel begrijpelijk dat zijn publiek hem destijds steeds vaker ijdeltuiterij en narcisme verweet.

Il principe di Homburg

1997 | Drama, Historische film

Italië 1997. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Anita Laurenzi, Fabio Camilli, Bruno Corazzari, Gianluigi Fogacci en Toni Bertorelli.

De film begint op een mooie zomeravond. De prins van Homburg (Di Stefano) is tijdens de Dertigjarige Oorlog (1618-1648) bevelhebber van de Duitse cavalerie. Hij vlecht een kroon van lauriertakjes als de Keurvorst (Bertorelli), zijn vrouw (Laurenzi) en hun nichtje, prinses Natalia (Bobulova) hun opwachting zullen maken. De prins is diep onder de indruk van de schone Natalia en hij voert de bevelen voor een veldslag niet helemaal correct uit en begint zijn aanval op Zweden te vroeg - slechts enkele minuten, waardoor de overwinning behaald wordt. Niettemin wordt hij wegens insubordinatie veroordeeld tot de doodstraf. Hij kan gratie verkrijgen als hij zich publiekelijk vernedert, maar dat weigert hij. Na zijn dood ontmoet hij Natalia en kroont haar met de lauweren. Deze kostuumfilm laat zien dat privézaken en openbare plichten onverenigbaar zijn. De maker heeft getracht een standpunt in te nemen door het imago van de man met de publieke verantwoording, die ongehoorzaam is, ongeschonden te laten. Regisseur Bellochio, die zelf het scenario schreef, heeft er allerlei kleine details in gestopt, waarmee hij de complexe persoonlijkheid van de overwinnaar, die transformeert naar een verliezer, laat zien. Bellochio scherpt dit onderhuids aan in het begin en aan het einde van de film met mooie scènes tussen droom en werkelijkheid. Het camerawerk is van Giuseppe Lanci.

Le affinità elettive

1996 | Romantiek, Historische film, Drama, Experimenteel

Frankrijk/Italië 1996. Romantiek van Paolo Taviani en Vittorio Taviani. Met o.a. Isabelle Huppert, Fabrizio Bentivoglio, Jean-Hugues Anglade, Massimo Popolizio en Marie Gillain.

Charlotte (Huppert) is getrouwd met baron Eduardo (Anglade). Ze ontvangen bezoek van de architect Ottone (Bentivoglio) op hun buitenverblijf. Ze willen dit verfraaien. Wat later voegt ook Ottilia (Gillain), het nichtje van Charlotte, zich bij het gezelschap. Charlotte en Ottone vinden elkaar door hun voorliefde voor het rationele, terwijl Eduardo en Ottilia hals over kop verliefd worden. De vierhoeksverhouding is compleet. Een teleurstellend romantisch kostuum-drama van de Taviani's die zoals steeds veel zorg besteden aan het visuele aspect van hun film, maar ditmaal remt dit de dramatische opbouw van het verhaal af, en de personages blijven afstandelijke wezens, waarmee de toeschouwer zich moeilijk kan identificeren ondanks de verwoede pogingen van de acteurs om hun personage tot leven te brengen. De Taviani's baseerden hun scenario op de roman Die Wahlverwandtschaften van Johann Wolfgang von Goethe, een der coryfeeën van de Sturm und Drang-periode van de Romantiek. Schitterende fotografie van Giuseppe Lanci. Dolby Stereo.

Compagna di viaggio

1996 | Drama

Italië 1996. Drama van Peter Del Monte. Met o.a. Michel Piccoli, Asia Argento, Silvia Cohen, Lino Capolicchio en Max Malatesta.

Twintigjarige Cora leeft in haar eentje in Rome zonder vast adres. Af en toe heeft ze een baantje en om de haverklap wisselt ze van vriendje. Op een dag vraagt de vrouw voor wie Cora de hond uitlaat of zij haar vader (Piccoli) in de gaten wil houden. De man lijdt aan geheugenverlies en vindt na ´t wandelen de weg naar huis niet meer terug. Cora accepteert de job en volgt hem als hij de trein neemt. Het is begin van een odyssey door Italië. Met deze `roadmovie´ verhaalt Del Monte, evenals in veel van zijn voorgaande films (Julia and Julia, 1987, Etoile 1988, Tracce di Vita Amorosa, 1990) over de eenzaamheid in het leven van alledag. Mooie zwijgzame rol van Michel Piccoli. (RdL/VPRO Gids)

Fiorile

1993 | Fantasy, Historische film, Drama, Experimenteel

Duitsland/Italië/Frankrijk 1993. Fantasy van Paolo Taviani en Vittorio Taviani. Met o.a. Claudio Bigagli, Galatea Ranzi, Michael Vartan, Lino Capolicchio en Costanze Engelbrecht.

De familie Benedetti maakt in het heden een reis van Parijs naar Toscane om een grootvader te bezoeken, die de kinderen nooit gezien hebben. De vader (Capolicchio) vertelt de familielegende, die verklaart waarom de mensen uit de streek hen Maledetti (vervloekten) in plaats van Benedetti (gezegenden) noemen. Hun auto wordt een tijdmachine met tal van flashbacks, die beginnen tijdens de Franse Revolutie en een kist vol goud en het leger van Napoleon dat Itali[KA3]e binnenvalt. De Franse soldaat Jean (Vartan) wordt verliefd op het boerenmeisje Elisabetta (Ranzi) en geeft haar de bijnaam Fiorile, Italiaans voor Floréal, de naam van de maand mei op de kalender van de Franse Revolutie. De broer en de ouders van het meisje stelen het goud, dat Jean moest bewaken. Hij wordt geëxecuteerd en Elisabetta sterft in het kraambed. Haar boerenfamilie wordt rijk maar de afstammelingen worden vervloekt. Een aardig, fantasierijk epos, dat twee decennia Italiaanse geschiedenis bestrijkt. Scenario van de regisseurs en Sandro Petraglia. Camerawerk van Giuseppe Lanci. Kwam op het festival van Cannes terecht in de officiële selectie.

Caro diario

1993 | Komedie, Experimenteel

Italië/Frankrijk 1993. Komedie van Nanni Moretti. Met o.a. Nanni Moretti, Renato Carpentieri, Antonio Neiwiller, Moni Ovadia en Valerio Magrelli.

Nanni Moretti (die zichzelf speelt) houdt een dagboek bij, waaruit hij drie hoofdstukken voorleest. Frisse en lichte komedie die op bedekte wijze bittere kritiek levert op de Italiaanse samenleving.

La villa del venerdì

1991 | Erotiek, Drama, Experimenteel

Italië 1991. Erotiek van Mauro Bolognini. Met o.a. Julian Sands, Joanna Pacula, Lara Wendel, Marco di Stefano en Jeanne Valerie.

Bolognini's film, naar het boek van Moravia, gaat in feite over wederzijds huwelijksbedrog. Julian Sands is een succesvol schrijver, getrouwd met Joanna Pacula. Joanna mag iedere vrijdag en zaterdag doorbrengen in een villa aan zee met haar minnaar, een pianist, terwijl Sands dan aan zijn gerief komt met zijn minnares, vriendin van het echtpaar. Pacula realiseert zich dat ze het lekker en opwindend vindt als ze met de zweep krijgt van haar minnaar, maar later vindt ze het toch maar niks. Ondertussen vindt Sands geen bevrediging bij andere vrouwen omdat hij erg veel houdt van Pacula. Tenslotte komen ze toch weer bij elkaar. Bloot genoeg, en heftig genoeg ook, maar meer voor de kassa dan voor de esthetiek. Scenario van Sergio Bazzini. Camerawerk van Giuseppe Lanci. Ook bekend als HUSBAND AND LOVERS.

La condanna

1991 | Drama

Italië/Frankrijk/Zwitserland 1991. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Vittorio Mezzogiorno, Claire Nebout, Andrzej Seweryn, Grazyna Szapolowska en Paolo Graziosi.

Schrijver/regisseur Bellocchio schept kennelijk genoegen in controversi[KA3]ele onderwerpen. Zo ook nu. Naar aanleiding van een geruchtmakend proces stelt hij de vraag aan de orde: hoe ver mag een man gaan om een vrouw tot seks te bewegen? Een jonge vrouw wordt ingesloten (laat zich insluiten?) in een museum. Zij blijkt gezelschap te hebben van een kunstminnende architect, die ook van het verleiden een kunst maakt. Ze brengen een zeer bevredigende nacht door, tot ze merkt dat de architect een sleutel heeft van het museum. Dan klaagt de vrouw hem aan wegens verkrachting. Tijdens het proces wordt de architect gesteld tegenover de - ook in sexueel opzicht - middelmatige officier van justitie en het komt tot theoretische verhandelingen die de oplossing van het raadsel vrouw niet wezenlijk dichterbij brengen. Decent gefilmde doch uiterst prikkelende vrijscènes. Scenario van Massimo Faglioli en Marco Bellocchio. Camerawerk van Giuseppe Lanci.

Johnny Stecchino

1991 | Misdaad, Komedie

Italië 1991. Misdaad van Roberto Benigni. Met o.a. Roberto Benigni, Nicoletta Braschi, Paolo Bonacelli, Franco Volpi en Alessandro De Santis.

Drie jaar na IL PICCOLO DIAVOLO komt Benigni terug als regisseur/acteur en mede-auteur met een hommage aan Billy Wilder. Benigni speelt een dubbelrol: Dante, chauffeur op een gehandicaptenbus, en Johnny Stecchino (zo heette de gangster uit SOME LIKE IT HOT), de perfide doch bekeerde gangster. De film is een aaneenschakeling van grappen à la Pinocchio in Mafialand, met drugs, hinderlagen en corrupte ambtenaren. Later blijkt dat alle commotie ontstaan is door een paar gestolen bananen. In Italië een doorslaand succes dat al heel wat stof heeft doen opwaaien vanwege de onverbloemde uitbeelding van Italiaanse ondeugd nummer een: corrupte overheidsdienaren. Erg leuke film.

La Baule-les Pins

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Diane Kurys. Met o.a. Nathalie Baye, Julie Bataille, Richard Berry, Zabou Breitman en Jean-Pierre Bacri.

De dertienjarige Frédérique en haar zusje Sophie gaan met een nanny in 1958 gedurende de zomer naar zee. Het ziet er naar uit dat hun ouders uit elkaar gaan. De Franse Diane Kurys (Coup de foudre, Sagan) lijkt misschien niet precies te weten waar ze met haar scenario heen wil, maar schetst evengoed door de ogen van een meisje onderweg naar volwassenheid, de bitterzoete herinneringen aan een zomervakantie die het gezin zal veranderen. Nathalie Baye speelt de moeder van de meisjes, die hevig verliefd raakt op een jongere kunstenaar.

Il sole anche di notte

1990 | Drama, Historische film

Frankrijk/Duitsland/Italië 1990. Drama van Paolo Taviani en Vittorio Taviani. Met o.a. Julian Sands, Nastassja Kinski, Patricia Millardet, Charlotte Gainsbourg en Massimo Bonetti.

Sterk script van Tonio Guerra, naar een kort verhaal van Tolstoi, [KL]Vader Sergius[KLE]. De Taviani`s hebben er een meeslepende film van gemaakt. Sergio, een landedelman - gespeeld door Sands - wordt door koning Karel III aangewezen als zijn persoonlijke aide-de-camp. Als Sergio er achter komt dat hij zal worden uitgehuwelijkt aan de ma[KA4]itresse van de koning (Kinski) verkiest hij een leven als kluizenaar. Hij bekeert een weduwe (Millardet) met nogal vrije opvattingen en hij maakt naam. Hij valt voor een door de duivel bezeten meisje, vlucht en trekt als bedelaar rond. Prachtig gefilmd door Giuseppe Lanci in fraaie decors. Scenario van regisseurs Taviani en Tonino Guerra.

Good Morning Babilonia

1987 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten/Frankrijk/Italië 1987. Drama van Paolo Taviani, Vittorio Taviani en Paolo. Met o.a. Vincent Spano, Greta Scacchi, Désirée Nosbusch, Omero Antonutti en Charles Dance.

De gebroeders Taviani richten de blik op het westen met hun eerste Engelstalige film: een kroniek van de avonturen van twee Toscaanse broers, metselaar van beroep, die voor WO I naar Amerika emigreren, alwaar zij decors ontwerpen voor de spectaculaire Griffith-film INTOLERANCE. Een opwindend uitgangspunt, maar de film mist diepgang en psychologisch inzicht in de twee hoofdfiguren en het spel laat te wensen over. Ondanks prachtig camerawerk van Giuseppe Lanci is de film een teleurstelling. Dance speelt D.W. Griffith. In samenwerking met Tonino Guerra, naar een idee van Lloyd Fonvielle. Ook bekend als GOOD MORNING BABYLON.

Un complicato intrigo di donne vicoli e delitti

1986 | Misdaad, Drama, Thriller

Italië 1986. Misdaad van Lina Wertmüller. Met o.a. Ángela Molina, Harvey Keitel, Isa Danieli, Paolo Bonacelli en Francisco Rabal.

Lina Wertmüller heeft zich met deze dramatische en spannende film ontwikkeld tot een serieus cineaste, hoewel ze vast blijft houden aan haar handelsmerk door, zoals gebruikelijk, een uitzonderlijk lange filmtitel te kiezen. Het ingewikkelde verhaal begint met de moord op een maffiabaas tijdens diens poging een jonge vrouw te verkrachten; deze vrouw komt in het brandpunt van de belangstelling te staan van zowel de politie als de onderwereld, die op zoek is naar de dader. Het strakke script en het indringende spel maken dit tot een van Wertmüllers beste films. Scenario van regisseur Wertmüller en Elvio Porta. Camerawerk van Giuseppe Lanci. Ook bekend als CAMORRA.

La Venexiana

1986 | Historische film

Italië 1986. Historische film van Mauro Bolognini. Met o.a. Laura Antonelli, Monica Guerritore, Jason Connery, Claudio Amendola en Clelia Rondinella.

Angela (Antonelli), een aantrekkelijke, rijke en jonge weduwe, ziet tijdens een gondeltocht een knappe jongeman (Connery), die duidelijk een vreemdeling is. Ze zou hem graag nader leren kennen en hem de schoonheid van de stad, haar palazzo en slaapkamer willen laten zien. De schone jongeling laat echter zijn oog vallen op Val[KA1]eria (Guerritore), een getrouwde vrouw. Valéria's man is toevallig niet thuis, dus grijpt zij haar kans. Toch wanhoopt Angela niet; het blijk terecht, want ook haar kans komt. Stijlvolle film die niet alleen vrouwelijk schoon laat zien, maar ook de eeuwige pracht van Venetië. Het geheel is verluchtigd met chique, dromerige erotiek. Connery is de zoon van Sean. Gesitueerd in de zestiende eeuw. Het scenario is van Massimo Franciosa. Het camerawerk is van Giuseppe Lanci.

Every Time We Say Goodbye

1986 | Romantisch drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten/Israël 1986. Romantisch drama van Moshé Mizrahi. Met o.a. Tom Hanks, Cristina Marsillach, Benedict Taylor, Anat Atzmon en Gila Almagor.

Tijdens WO II wordt de gewonde Amerikaanse piloot David Bradley (Hanks), die bij de RAF is ingedeeld, verpleegd in Jeruzalem dat in het Engelse mandaatgebied Palestina ligt. Hij wordt verliefd op een verpleegstertje (Marsillach) en zij op hem. Hanks is de zoon van een (protestante) predikant en zij behoort tot een sefardische (joodse) familie; beide families zijn tegen hun verhouding. Vroege film van Tom Hanks met een van zijn eerste dramatische rollen, voordien maakte hij voornamelijk lichte komedies als Splash. Hanks doet het heel aardig, maar er is weinig chemie met zijn tegenspeelster.

Diavolo in corpo

1986 | Drama, Erotiek

Italië 1986. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Maruschka Detmers, Federico Pitzalis, Riccardo De Torrebruna, Claudio Botosso en Catherine Diament.

De Italiaanse filmversie van het gelijknamige boek van Raymond Radiguet, gaat over een dwangmatige behoefte aan seks en een overdreven hunkering naar liefde, die grenzen aan de waanzin. Helaas is de film traag en vervelend met teveel naaktscenes én een fellatioscene, wat tamelijk gewaagd is voor een publieksfilm. De Nederlandse actrice Detmers speelt goed (en is mooi).

Kaos

1984 | Drama

Italië/Frankrijk 1984. Drama van Paolo Taviani en Vittorio Taviani. Met o.a. Omero Antonutti, Claudio Bigagli, Margarita Lozano, Franco Franchi en Biagio Barone.

Vier verhalen en een epiloog, losjes gebaseerd op Pirandello, spelen zich af op het negentiende-eeuwse Sicilië. De verhalen - over een moeder die haar zoon zo haat dat ze niet met hem spreekt, of over een vrouw die trouwt met een man die zich met volle maan opsluit en huilt als een wolf - zijn afwisselend hartverscheurend en grappig. Misschien wel het beste werk van de gebroeders Taviani, die eerder prachtfilms als La notte di san Lorenzo en Padre Padrone maakten. Oogverblindend in beeld gebracht, met dank aan het fraaie Siciliaanse (en Toscaanse) landschap.

Enrico IV

1984 | Drama

Italië 1984. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Marcello Mastroianni, Claudia Cardinale, Latou Chardons en Luciano Bartoli.

De titel mag dan hetzelfde zijn als die van Shakespeare's klassieker, deze film is een betrekkelijk eigentijds drama over een gek, die ervan overtuigd is dat hij een Duitse keizer uit de 11de eeuw is. Luigi Pirandello schreef het toneelstuk in 1922 en deze vrij bewerkte filmversie is een Pirandelli-achtig raadsel dat de aard van de waarheid, de waanzin, de logica en de werkelijkheid ter discussie stelt. De charismatische Mastroianni speelt de hoofdrol met als tegenspeelster de altijd even voortreffelijke Cardinale, een aristocratische schoonheid die hij liefheeft en verliest. De opmerkelijke muziek van Astor Piazzolla vormt de achtergrond voor de langere passages van deze mooie film, die bedoeld is voor bioscoopbezoekers met geduld. Prachtige decors, oogverblindende kostuums en een nauwgezette regie door Bellocchio maken deze film bijna klassiek. Alleen het tempo ligt wat laag, maar in deze omstandigheden is dat noodzakelijk. Engelse titel Henry IV.

Nostalghia

1983 | Drama, Experimenteel

Italië/SU/Frankrijk 1983. Drama van Andrei Tarkovsky. Met o.a. Oleg Jankovski, Erland Josephson, Domiziana Giordano, Laura de Marchi en Delia Boccardo.

Een Russische professor verblijft in Toscane om de middeleeuwse architectuur te bestuderen en komt in contact met een excentrieke ziener die het einde van de wereld voorziet en tijdens een protestdemonstratie tot zelfverbranding overgaat. De visueel uiterst opmerkelijke film zit vol literaire en picturale referenties, maar blijft voor de toeschouwer duister omdat de regisseur vergeet dat een film behalve beeldende ook dramatische kunst is. De acteurs blijven vooral silhouetten in tegenlicht, al valt Giordano op als de doortastende tolk van de nostalgische held.

Salto nel vuoto

1980 | Drama

Frankrijk/Italië 1980. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Michel Piccoli, Anouk Aimée, Gisella Burinato, Antonio Piovanelli en Michele Placido.

Een rechter van middelbare leeftijd woont samen met zijn zuster die hij vanwege mogelijk erfelijke krankzinnigheid (hun broer is gek gestorven) geïsoleerd houdt, maar die toch aan zijn controle lijkt te ontsnappen. Hij schakelt een jonge acteur in die al eerder een vrouw tot zelfmoord bracht om haar de dood in te drijven vóór de chaos definitief zal doorbreken. Dit symbolische psychodrama heeft politieke bijbetekenissen: repressie is zelf zieker dan de vrijheid die ze vreest. De spanning van acteren en handeling in één huis worden soms ondermijnd door droomscènes en onnodig buitengebeuren.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Giuseppe Lanci op televisie komt.

Reageer