Albert Rémy (1911-1967): cast.
Er zijn 29 films gevonden.

Un idiot à Paris

1966 | Komedie

Frankrijk 1966. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Jean Lefebvre, Dany Carrel, Bernard Blier, Philippe Avron en Bernadette Lafont.

Een naïeve 'dorpsidioot' wordt mee naar Parijs genomen en achtergelaten bij de Hallen. Hij ontmoet een vriendelijke hoer die op het platteland wil gaan tuinieren en een middenstander met een zwak voor verschoppelingen. De regie en de acteurs zetten het pittoreske van de personages zo nadrukkelijk aan dat de film nergens aandoenlijk wordt. Scenario van regisseur Korber, Jean Vermorel en Michel Audiard naar de roman van René Fallet. Camerawerk van Jean Rabier.

Les bons vivants

1965 | Komedie

Frankrijk 1965. Komedie van Gilles Grangier en Georges Lautner. Met o.a. Bernard Blier, Frank Villard, Dominique Davray, Yori Bertin en Andréa Parisy.

Drieluik (UN GRAND SEIGNEUR, LA FERMETURE, AU TRIBUNAL) over de nasleep van de sluiting van een bordeel. Uiteindelijk wordt een burgerman die zich over een dakloze hoer heeft ontfermd door haar erkentelijke collega's gepromoveerd tot nieuwe bordeelhouder. Deze episodenfilm heeft het voordeel dat de sketches op elkaar aansluiten. Alleen de laatste bijdrage echter - van Lautner, met Darc en De Funès - heeft enige verve en sjeu. Scenario van Albert Simonin en camerawerk van Michel Magne.

Week-end à Zuydcoote

1964 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1964. Oorlogsfilm van Henri Verneuil. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Catherine Spaak, Jean-Pierre Marielle, François Périer en Pierre Mondy.

In juni 1940 is het Franse leger teruggedrongen tot een smalle strook aan de Noord-Franse kust. Bij het plaatsje Zuydcoote, vlak bij de Belgische grens, wachten Julien Maillat (Belmondo) en zijn makkers op transport naar Engeland. Terwijl ze bestookt worden door Duitse bommenwerpers wil het niet vlotten met de evacuatie. Dan is er ook nog de aantrekkelijke jonge Jeanne (Spaak), die weigert haar ouderlijk huis te verlaten voor een vlucht naar de veiligheid. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Robert Merle. Regisseur Verneuil schetst een weinig heldhaftig beeld van de realiteit van de oorlogsvoering in die donkere dagen.

The Train

1964 | Oorlogsfilm, Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten​/​​Frankrijk​/​​Italië 1964. Oorlogsfilm van John Frankenheimer. Met o.a. Burt Lancaster, Paul Scofield, Jeanne Moreau, Suzanne Flon en Michel Simon.

In briljant zwart-wit gefotografeerde avonturen- annex WO II-film van actiespecialist John Frankenheimer (The French Connection II) kan bogen op een prima cast. Paul Scofield is in een van z'n spaarzame filmrollen een fanatieke, in Vaires (Frankrijk) gestationeerde Duitse officier die verantwoordelijk is voor het transport van geroofde kunstschatten richting Heimat. Als het aan treinmachinist Michel Simon en stationschef Burt Lancaster ligt haalt zijn trein de Frans-Duitse grens niet eens. Jeanne Moreau steelt de show. Als quasi-kwetsbare hotelhoudster biedt ze Lancaster onderdak. 'Waarom zijn mannen toch zo dom,' vraagt ze zich af. 'Waarom moeten ze per se de held uithangen. Voor de vrouwen zit er niks anders op dan thuis te zitten en angstig af te wachten.' Intussen zet ze wel haar eigen leven op het spel.

Un Roi sans divertissement

1963 | Drama

Frankrijk 1963. Drama van François Leterrier. Met o.a. Claude Giraud, Charles Vanel, Colette Renard, Pierre Repp en Albert Rémy.

Een kapitein van de gendarmerie komt in een verlaten hoogvlakte een moord oplossen en ontdekt dat isolement en verveling de moordenaar tot zijn daad hebben gebracht. De eenzame speurtocht doet ook bij hem een gewelddadige agressie groeien waaraan hij ontsnapt door zelfmoord. Gebrek aan actie is het onderwerp van deze film die spanning moet ontlenen aan de beklemming van kale sneeuwlandschappen. De opmerkelijke kleurfotografie slaagt daarin, al wordt het psychologisch niet echt overtuigend gemaakt.

La foire aux cancres

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van Louis Daquin. Met o.a. André Armontel, Jean Bouise, Julien Carette, Jean Carmet en Sophie Desmarets.

Deze film is een uit zeven episodes opgebouwde impressie van het lagere-schoolleven waarbij pedagogische methoden stuk lopen op de eigenzinnigheid of de al te letterlijke interpretatie van de leerling en/of op het cultuurbarbarisme van de ouders. De vanzelfsprekende en spontane kinderregie geeft deze komedie een authenticiteit die boven enkele al te gezochte grappen uitstijgt en die valse vertedering naar het volwassen publiek toe vermijdt. Sommige satirische momenten zijn inmiddels achterhaald, andere nog niet.

Mandrin, bandit gentilhomme

1962 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1962. Avonturenfilm van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Georges Rivière, Dany Robin, Sylvia Montford, Jeanne Valérie en Georges Wilson.

Een strijder tegen de woekerbelastingen van Lodewijk XV duikt onder bij rondtrekkende komedianten. Als hoofd van een smokkelbende blijft hij de gulle en opruiende volksheld tot hij bij zijn zoveelste onderneming in de val loopt. Een groots opgezette en breed uitgesponnen schelmenfilm, die in de actiescènes onvoldoende verve heeft. Rivière is fysiek ideaal voor de heldenrol, maar blijkt als acteur ontoereikend. Goede en kleurrijke bijrollen, maar deze film kan als geheel de vergelijking met de gelijktijdig gemaakte CARTOUCHE niet doorstaan. Ook beknd als MANDRIN.

Gigot

1962 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1962. Drama van Gene Kelly. Met o.a. Jackie Gleason, Katherine Kath, Gabrielle Dorziat, Albert Rémy en Yvonne Constant.

Sentimenteel, goed gespeeld verhaal over een doofstomme (Gleason) en een jong meisje in Parijs. Een eenvoudige film, prima uitgevoerd. Gleason is uitstekend.

Four Horsemen of the Apocalypse

1962 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1962. Oorlogsfilm van Vincente Minnelli. Met o.a. Glenn Ford, Ingrid Thulin, Charles Boyer, Lee J. Cobb en Paul Henreid.

Vergeleken met de zwijgende versie van Rex Ingram uit 1921 (met Valentino in de hoofdrol van een jonge Argentijn en een verhaal dat speelde tijdens WO I in Frankrijk), is dit dure glamour op platgetreden paden, waarbij elk gevoel voor realiteit verloren is. Het verhaal gaat over een familie die deels in bezet Frankrijk leeft en deels in nazi-Duitsland. Ze vechten aan beide zijden van het front tijdens WO II. Angela Lansbury zou de dialogen van Thulin ingedubd hebben. Robert Ardrey en John Gay bewerkten een roman van Vincente Blasco-Ibañez tot scenario. Camerawerk van Milton Krasner. Metrocolor. Gefilmd in CinemaScope.

Le Monocle noir

1961 | Komedie, Thriller

Frankrijk 1961. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Paul Meurisse, Elga Andersen, Pierre Blanchar, Bernard Blier en Jacques Marin.

Lautner brouwde voor de eerste keer zijn succescocktail van thriller en komedie met deze in Bretagne opgenomen spionagegeschiedenis met fikse knipoog. Op zijn kasteel ontvangt markies Villemaur (Blanchar) diverse neo-nazi's, onder wie de raadselachtige kolonel Dromard (Meurisse), alias Le Monocle. Wie is de mol? Scenaristenspan Pierre Laroche-Jacques Robert omzeilde de duistere elementen uit de bekroonde roman van de vermaarde Résistance-kolonel Rémy alias Gilbert Renault (1904-1984), met diens instemming. Eersteklas divertissement was Lautners doorbraak en schonk Meurisse een klassiek personage dat hij in L'oeil du Monocle en Le Monocle rit jaune zou hernemen. Cameraman Maurice Fellous experimenteerde met lenzen, resulterend in opmerkelijke staaltjes dieptescherpte.

La Fayette

1961 | Historische film, Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1961. Historische film van Jean Dréville. Met o.a. Michel Le Royer, Pascale Audret, Michel Galabru, Jack Hawkins en Folco Lulli.

De biografie van deze historische figuur, vanaf de rol die hij in de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog speelde tot aan zijn terugkeer naar Frankrijk, waar hij een heleboel weerstand moet overwinnen voor de erkenning van de onafhankelijkheid van de Verenigde Staten. Het gaat dus slechts om het eerste deel van zijn leven (het vervolg was minder gelukkig...). Verwacht geen historische betrouwbaarheid, want het personnage is geen typische Dumas-held. Daarentegen is het spektakel meesterlijk uitgevoerd en in scène gezet met een scherp gevoel voor epiek. Het zwartwit stoort niet want de beelden van Claude Renoir en Roger Hubert zijn prachtig. Een geslaagd project in het romantische genre.

Tirez sur le pianiste

1960 | Misdaad, Film noir, Thriller

Frankrijk 1960. Misdaad van François Truffaut. Met o.a. Charles Aznavour, Marie Dubois, Nicole Berger, Michèle Mercier en Albert Rémy.

'Wie is Charlie Koller?' vraagt Kollers vrouw of vriendin - in ieder geval een dame - zich ongeveer halverwege de film af. Geen overbodige vraag, want het publiek kon er destijds geen touw meer aan vastknopen. Het verhaal ging over een pianist die in een danslokaal het publiek vermaakte - 'bal tous les jours', zoveel was duidelijk. Maar verder blijft hij een raadsel. Truffaut zet zijn kijkers steeds op het verkeerde been, al vond hij achteraf dat hij te ver was gegaan. Toch is Tirez sur le pianiste een leuk kijkspel geworden. Oa door Aznavours fraaie acteerprestatie.

Les quatre cents coups

1959 | Drama, Experimenteel, Biografie

Frankrijk 1959. Drama van François Truffaut. Met o.a. Jean-Pierre Léaud, Claire Maurier, Albert Rémy, Guy Decomble en Patrick Auffray.

De overspelige moeder en kortzichtige stiefvader van puber Antoine Doinel (Léaud) ergeren zich aan zijn 'onuitstaanbare gedrag' en sturen hem dus maar naar een opvoedingsgesticht. Dat zal hem leren. 'Puur autobiografisch is het verhaal niet,' zei Truffaut in een gesprek met kunstbroeder Rivette, 'als dertienjarige wilde ik alle misdaden van de wereld plegen, zonder ervoor te worden gestraft, maar míjn ouders waren aardige mensen.' Met Truffaut kwam het nog helemaal goed, met hulp van beroemd criticus André Bazin (aan wie de film is opgedragen) ontwikkelde hij zich tot een van de grondleggers van de Nouvelle Vague.

La vache et le prisonnier

1959 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1959. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Ingeborg Schöner, René Havard, Ellen Schwiers en Benno Hoffmann.

Een Franse krijgsgevangene (Fernandel) ondervindt de goedheid van mens en dier als hij anno 1943 zijn Zuid-Duitse werkboerderij ontvlucht richting Frankrijk, in gezelschap van een koe voor melk en passe-partout ('ben onderweg naar de wei'). 'De koe en de gevangene' werd het Franse kassucces van 1959 en de tragikomedie is nog altijd even charmant en fris. Bezaaid met prachtige zwart-witbeelden, vanaf het moment dat het duo bij het Tegernmeer de Beierse Alpen afzakt tot de prentbriefkaartplaatjes langs de Donau. De melancholische harmonica- en trompetcomposities zijn van toondichter Paul Durand.

Rafles sur la ville

1957 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1957. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Charles Vanel, Bella Darvi, Marcel Mouloudji, François Guérin en Danik Pattison.

Bejaarde gangster moet wegens gebrek aan bewijs uit de gevangenis worden ontslagen en weet ook aan een voor hem opgezette val te ontkomen. Ondertussen zet een inspecteur van politie een jonge collega op zijn spoor in de hoop op een fatale afloop, zodat diens weduwe dan voor hem vrij zal komen. Deze met vaart gemaakte misdaadfilm heeft een sterke rolbezetting, met een typerende rol - voor de start van zijn filmcarrière - van Piccoli als een dubbelhartige politieman.

Escapade

1957 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1957. Komedie van Ralph Habib. Met o.a. Louis Jourdan, Dany Carrel, Roger Hanin, Lise Delamare en Claude Génia.

Opstandige scholiere moet thuisblijven terwijl familie naar feest is en grijpt verkeerd telefoontje aan om naar afspraak te gaan waar gangsters in haar degene zien die rivaal moet verleiden, zodat zij zijn buit kunnen inpikken. Misdaadkomedie kreeg bijna sprookjesachtig effect door onbevangenheid van jeugdige Carrel en ironische charme van Jourdan als haar doelwit. Scenario naar verhaal van William Irish dankt veel aan dialogen van Marcel Achard.

Razzia sur la chnouf

1955 | Misdaad

Frankrijk 1955. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Jean Gabin, Lino Ventura, Lila Kedrova, Marcel Dalio en Magali Noël.

De Parijse drugsbaas Liski (Dalio) huurt de sterke arm in van gangster Henri uit Nantes, die het vak leerde in de VS, om de handel in Parijs onder zijn hoede te nemen. Henri krijgt toegang tot alle informatie, maar heeft een verborgen agenda. Sfeervol portret van het drugswereldje in de vroege jaren '50 met sterk spel van Kedrova als beklagenswaardige verslaafde, van Ventura als gangster Roger le Catalan en van de altijd geweldige Gabin als Henri. Naar een roman van de Franse misdaadauteur Auguste Le Breton (Du rififi chez les hommes).

Les fruits sauvages

1955 | Familiefilm, Drama

Frankrijk 1955. Familiefilm van Hervé Bromberger. Met o.a. Estella Blain, Marianne Lecène, Michel Reynold, Evelyne Ker en Gérard Blain.

Een meisje dat voor haar broers en zusje moet zorgen, doodt haar ontspoorde vader en vlucht met het gezin naar een bergdorp, waar ze aansluiting krijgen met andere jongeren. De politie komt hen op het spoor, maar als de anderen zich verzetten tegen een verdere vlucht, pleegt ze zelfmoord. Dit bizarre melodrama, over de morele verwildering van jongeren in isolement, kreeg een zorgvuldige, quasi-artistieke vormgeving, maar is tussen een reeks van sensationeel aangeblazen scènes slechts bij vlagen overtuigend.

French Cancan

1954 | Musical, Komedie, Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1954. Musical van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Françoise Arnoul, María Félix, Anna Amendola en Jean-Roger Caussimon.

In glorieuze Technicolor brengt Jean Renoir het Belle Époque-Parijs van zijn vader, schilder Pierre-Auguste Renoir, tot filmleven. Centraal staan de beroemde impresario-entrepreneur Danglard (Gabin) en zijn creatie van bruisend variétévertier, de Moulin Rouge. Arnoul speelt wasmeisje Nini, die door Danglard in Montmartre wordt ontdekt en tot ster van de risqué cancan-dans omgetoverd. French Cancan is als een piramide van overstromende champagnecoupes nadat de kurk is geplopt: een feest zonder weerga. Tegen de achtergrond van Max Douys meesterlijke decors sprankelt een cast die volop plezier heeft. Onder de pittoreske figuren in dit impressionistische tableau vivant is ook Edith Piaf.

Seul dans Paris

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Hervé Bromberger. Met o.a. Bourvil, Magali Noël, Léconce Corne en Albert Rémy.

Een pasgetrouwd provinciaal stel maakt een huwelijksreis naar Parijs, waar ze elkaar tijdens de 14 juli-festiviteiten in de metro kwijtraken. De man onderneemt een ongeruste speurtocht, zijn bruid amuseert zich prima zonder hem. De wat melancholiek getinte komedie wordt door de soepel gefotografeerde straatscènes en de aandoenlijke naïviteit van Bourvil op een innemend niveau getild.

Maître après Dieu

1950 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1950. Drama van Louis Daquin. Met o.a. Pierre Brasseur, Jacques François, Loleh Bellon, Jean-Pierre Grenier en Jean Mercure.

Een kapitein van een vrachtschip zal tegen betaling 150 joden van Hamburg naar Alexandrië vervoeren, maar beseft geleidelijk aan welk lot de joden in Duitsland te wachten staat. Als de autoriteiten in Alexandrië weigeren de joden binnen te laten, vaart hij verder op zoek naar een land waar ze wel welkom zijn. Het toneelstuk van Jan de Hartog kreeg een minder eigen filmvorm dan gezien de mogelijkheden van de stof en het talent van de regisseur verwacht kon worden, maar Brasseur maakt de ontwikkeling van onverschillig winstbejag naar echte betrokkenheid overtuigend waar.

Tous les chemins mènent à Rome

1949 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1949. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Gérard Philippe, Micheline Presle, Marcelle Arnold, Marion Delbo en Jacques Louvigny.

Een wereldvreemde geleerde hoort op weg naar een congres in Rome een vrouw vertellen dat ze in levensgevaar verkeert. Het is echter een filmster die haar rol repeteert en zij vindt het misverstand zó komisch, dat ze de man meesleept in een wereld, steeds verder van de wetenschap vandaan. De verrassing het tragisch liefdespaar uit Le diable au corps in een uitbundige komedie te zien, wordt grotendeels teniet gedaan door een matte en gemakzuchtige regie die zelfs op het tempo geen vat heeft.

L'impeccable Henri

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Charles-Félix Tavano. Met o.a. Marcelle Derrien, Mona Goya, Yvette Lucas, Hélène Garaud en Claude Dauphin.

Met de bedoeling hen te bestelen treedt Henri als stijlvolle butler bij een familie in dienst. Geleidelijk aan raakt hij bevriend met zijn werkgevers en, eenmaal eerlijk geworden, trouwt hij de dochter des huizes. Dit dodelijk saaie thema leidde tot een onschuldige en praktisch onbeduidende film, gemaakt door een volslagen onbekende regisseur. Het spel maakt nog wat goed. Ook bekend als L'IMPECCABLE MONSIEUR HENRI.

Les amants du Pont Saint-Jean

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Michel Simon, Gaby Morlay, Marc Cassot, Nadine Alari en André Darnay.

Een oude clochard woont in een onttakelde woning samen met zijn vriendin, als zijn zoon verliefd wordt op de burgemeestersdochter. De burgemeester zal zich niet tegen verbintenis verzetten als de aanstaande schoonvader van zijn kind diens concubinaat legaliseert. Ondertussen ziet het meisje zelf steeds minder de noodzaak van het huwelijk in. Knappe rollen van Simon en Morlay en het genuanceerde scenario van Jean Aurenche en René Wheeler kregen een nogal dorre regie, zodat de emoties op een al te laag pitje sudderen. Fotografie van Jacques Lemare.

Le Village perdu

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Christian Stengel. Met o.a. Gaby Morlay, Arlette Merry, Line Noro, Marthe Mello en Julienne Paroli.

Een somber drama met een gelukkig einde, spelend in een bergdorpje waarvan een van de bewoners is vermoord. Een ander hangt zich op omdat hij verdacht wordt. De schuldigen worden door een lawine overvallen dankzij gebruikmaking van magie. Realisme (de plattelandsgebruiken in een achtergebleven gebied) en fantasie met de roman van Gilbert Dupé als uitgangspunt. De zwakheid van het scenario wordt gecompenseerd door de fotografie van Marcel Grignon en door het goede spel, vooral in de bijrollen.

La Fille du Diable

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Andrée Clément, Thérèse Dorny, Pierre Fresnay, Fernand Ledoux en Henry Charrett.

De tegenwoordig in de ogen van de kritiek erg verdachte Decoin kende slechts missers, ondanks zijn hoge produktiviteit. Deze is opgenomen in de periode dat hij ernstige problemen had met de verzetsbeweging vanwege de ideologie achter LES INCONNUS DANS LA MAISON (1942) - overigens een van de hoogtepunten uit zijn werk. Hij zet zijn naam hier onder een fatsoenlijke misdaadfilm. De geschiedenis van een man die, rijk geworden in de Verenigde Staten, zijn leven in Frankrijk onder een valse naam over tracht te doen...maar het noodlot slaat toe en hij wordt gearresteerd.

Le Cavalier noir

1945 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Gilles Grangier. Met o.a. Mila Parély, Nicole Maurey, Simone Valère, Michèle Philippe en Georgette Tissier.

In het Vlaanderen van de achttiende eeuw haalt een soort ouderwetse Tijl Uilenspiegel veel kwade streken uit met het hoofd van de tolambtenaren teneinde de gebieden terug te krijgen die men hem onterecht heeft ontnomen. Het einde van het liedje is dat hij trouwt met dochter van het hoofd in kwestie. Puur lopende band-werk, en zoals al het werk van Grangier zuiver commerciëel. Hoe dan ook, hij verstond zijn vak wel. Meeslepende muziek van Lopez en het is heel moeilijk Jean Tissier en Alerme te vergeten. Ook bekend als LE CHANT DU CAVALIER.

François Villon

1945 | Avonturenfilm, Romantiek, Drama

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van André Zwobada. Met o.a. Renée Faure, Serge Reggiani, Michel Vitold, Marcel Pérès en Denise Noël.

Verwacht hier vooral geen historische biografie! De regisseur en zijn co-scenarist Pierre Mac Orlan hebben zich reusachtige vrijheden veroorloofd aangaande de werkelijkheid. Zij laten de beroemde dichter-misdadiger vermoorden vóór de brief aan het slot! Daarentegen is de sfeer in het Frankrijk van de tweede helft van de 15e eeuw op opmerkelijke wijze weergegeven en Serge Reggiani zet met onmiskenbaar talent Villon neer. Dan is het nog van belang op de fotografie van Louis Page en de decors van Max Douy te wijzen.

Douce

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, Madeleine Robinson, Marguerite Moreno, Gabrielle Fontan en Marie-José.

Het aristrocratische gezin De Bonaf[KA1]e bewoont een chique herenhuis in Parijs in 1887. Madame de Bonaf[KA1]e (Moreno) is mater familias en de moeder van Engelbert de Bonaf[KA1]e (Debucourt), die weduwnaar is. Hij heeft een houten been. Ir[KA2]ene Comtat (Robinson) is de gouvernante van Engelberts zeventien-jarige dochter Douce (Joyeux) en de ma[KA4]itresse van rentmeester Fabien Marani (Pigaut). Engelbert verlangt naar een vrouw en wil desnoods trouwen met iemand uit de lagere stand; Irène wil wel een stapje omhoog, maar Madame de Bonafé is furieus als haar zoon haar zegen vraagt om met Irène te mogen trouwen. Ondertussen heeft Fabien Douce verleid en het tweetal gaat na hun romantische interlude naar de Opéra- Comique, waar brandt uitbreekt. Douce weet dat de knappe Fabien van plan is met Irène naar Canada te gaan, nu Madame de Bonafé vertoornd is op haar zoon. De wanhopige en vernederde Douce stort zich in het vuur en Irène en Fabien worden ontslagen. In de slotscène's wordt het huis voorgoed gesloten. Deze geweldige draak scoorde qua genre best hoog toen hij uitkwam. Hij werd echter beroemd na de première, omdat de censuur de producent dwong de scène's van een bezoek aan de armen te couperen, omdat men deze te vernederend vond. Vijftig jaar later volslagen belachelijk, al was de strekking natuurlijk onjuist - dat blijft onveranderd. Het scenario is van Pierre Bost en Jean Aurenche naar de roman van Michel Davet. Het camerawerk is van Philippe Agostini. Geproduceerd onder de Duitse bezetter toen de middelen schaars werden; toch kwamen er in dat jaar nog zestig films uit, maar dat was weinig vergeleken met het bevrijdingsjaar 1944, waarin er 73 uitkwamen en het jaar ervoor met 77.