Nina Hoss: cast.
Er zijn 24 films en 1 serie gevonden.

Tár

2022 | Drama, Muziek

Verenigde Staten 2022. Drama van Todd Field. Met o.a. Cate Blanchett, Noémie Merlant, Nina Hoss, Sophie Kauer en Julian Glover.

Het heerlijk provocerende Tár lijkt aanvankelijk te gaan over de gevierde vrouwelijke dirigent Lydia Tár en dus een verhaal over female empowerment te worden. Maar regisseur Todd Field (In the Bedroom, Little Children) stond iets heel anders voor ogen. Want Lydia blijkt de macht die ze als invloedrijke dirigent heeft te misbruiken. Ze loopt over mensen heen, maakt carrières kapot en legt het aan met jonge vrouwen die onder de indruk zijn van haar talent, durf en visie. En zo wordt Tár een fijn bijtende parabel over #MeToo, waarbij de schurk nu eens vrouwelijk is. Zes Oscarnominaties, waaronder – zeer terecht – eentje voor Blanchett, die volledig verdwijnt in de monsterlijke maestro.

Das Vorspiel

2019 | Drama

Duitsland 2019. Drama van Ina Weisse. Met o.a. Nina Hoss, Simon Abkarian, Jens Albinus, Ilja Monti en Serafin Mishiev.

De neurotische vioollerares Anna (Hoss) stort zich vol overgave op haar nieuwe student Alexander, die ze moet klaarstomen voor een belangrijke auditie. Maar ondertussen vergeet ze haar eigen zoon en vervreemdt ze zich steeds meer van haar man. Hoss, een van de belangrijkste Duitse actrices van het moment, slaagt erin van Anna een interessant en gelaagd personage te maken. Maar ze moet wel opboksen tegen een plot vol gaten en de zoekende regie van Weisse.

Shadowplay

2020 | Drama, Thriller

Canada​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 2020. Drama van Met o.a. Taylor Kitsch, Michael C. Hall, Logan Marshall-Green, Nina Hoss en Tuppence Middleton.

De Amerikaanse Max McLaughlin arriveert in de zomer van 1946 in Berlijn. Hij krijgt de opdracht om te helpen bij het opzetten van een politiemacht in nasleep van de verwoestende Tweede Wereldoorlog. Naast deze taak heeft hij het belangrijke doel om de gevaarlijke crimineel 'Engelmacher' uit te schakelen én probeert hij daarnaast in het geheim zijn vermiste broer Moritz te vinden. McLaughlin weet echter niet dat hij aan de vooravond staat van de Koude Oorlog en gebruikt wordt als pion.

Schwesterlein

2020 | Drama

Zwitserland 2020. Drama van Stéphanie Chuat en Véronique Reymond. Met o.a. Nina Hoss, Lars Eidinger, Marthe Keller en Jens Albinus.

Twee minuten in leeftijd schelen ze. Haar carrière als schrijver en theatermaker zit in een dip: Lisa heeft voor andere dingen gekozen. Nu trekt tweelingbroer Sven, een gevierd acteur en ernstig ziek, bij Lisa en haar gezin in. Maar het leven in een Zwitsers dorp valt hem zwaar: hij wil naar Berlijn, de planken op. En eerlijk gezegd heeft Lisa vergelijkbare verlangens. Sterke acteurs Nina Hoss (Barbara) en Eidinger zorgen voor een intrigerend drama rond een band die onvergelijkbaar is met andere relaties. Vedette Marthe Keller (Marathon Man) is te zien als de moeder van het hechte tweetal.

Return to Montauk

2017 |

Duitsland​/​​Ierland​/​​Frankrijk 2017. Volker Schlöndorff. Met o.a. Stellan Skarsgård, Nina Hoss, Bronagh Gallagher, Niels Arestrup en Susanne Wolff.

Twee minuten in leeftijd schelen ze. Haar carrière als schrijver en theatermaker zit in een dip: Lisa heeft voor andere dingen gekozen. Nu trekt tweelingbroer Sven, een gevierd acteur en ernstig ziek, bij Lisa en haar gezin in. Maar het leven in een Zwitsers dorp valt hem zwaar: hij wil naar Berlijn, de planken op. En eerlijk gezegd heeft Lisa vergelijkbare verlangens. Sterke acteurs Nina Hoss (Barbara) en Eidinger zorgen voor een intrigerend drama rond een band die onvergelijkbaar is met andere relaties. Vedette Marthe Keller (Marathon Man) is te zien als de moeder van het hechte tweetal.

Phoenix

2014 | Drama

Duitsland​/​​Polen 2014. Drama van Christian Petzold. Met o.a. Nina Hoss, Ronald Zehrfeld en Nina Kunzendorf.

De Joodse Nelly overleeft Auschwitz, maar is zo verminkt dat ze plastische chirurgie nodig heeft. In de puinhopen van naoorlogs Berlijn gaat de nieuwe Nelly op zoek naar haar man Johnny. Ze vindt hem ook, maar hij herkent haar niet. Wel vraagt Johnny haar of ze zich kan voordoen als zijn vrouw, zodat hij Nelly's familiefortuin kan incasseren. Ongelooflijk uitgangspunt wordt moeiteloos geloofwaardig in dit aangrijpende WO II-drama van de Duitse regisseur Petzold. Met een weergaloze hoofdrol van Petzolds muze Hoss (dit is hun zesde samenwerking) als de door liefde en twijfel verscheurde Nelly.

A Most Wanted Man

2014 | Thriller

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten​/​​Duitsland 2014. Thriller van Anton Corbijn. Met o.a. Philip Seymour Hoffman, Willem Dafoe, Robin Wright, Rachel McAdams en Grigoriy Dobrygin.

Dat topacteur Hoffman, die begin 2014 overleed aan een overdosis, in A Most Wanted Man een gedesillusioneerde, zwaar drinkende spion vertolkt, verleent Anton Corbijns derde speelfilm een extra melancholisch randje. Maar verder blijft deze degelijke, sfeervolle John le Carré-verfilming, over de jacht op een vermeende terrorist in Hamburg, wat op afstand. Zoals van Corbijn mag worden verwacht zijn de plaatjes fraai, en de cast is top, maar echt spannend of meeslepend wil de film niet worden. En het Engels-met-Duits-accent dat iedereen spreekt is nogal lullig.

Barbara

2012 | Drama

Duitsland 2012. Drama van Christian Petzold. Met o.a. Nina Hoss, Ronald Zehrfeld, Rainer Bock, Claudia Geisler en Christina Hecke.

Oost-Duitsland, 1980. Nadat een verzoek om naar het Westen te mogen emigreren is afgewezen, wordt de mooie, jonge arts Barbara (de voortreffelijke Hoss) overgeplaatst naar een ziekenhuis op het platteland. Daar krijgt ze de bijzondere aandacht van een op het eerste gezicht vriendelijke arts. Een ongemakkelijke film, die zich vastzet in het hoofd van de kijker, dit diepgravend psychologische drama over liefde, opoffering en het wantrouwen dat het leven in de DDR tot een hel moet hebben gemaakt. Duitse inzending voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

Gold

2013 | Western

Duitsland​/​​Canada 2013. Western van Thomas Arslan. Met o.a. Nina Hoss, Marko Mandic, Peter Kurth en Uwe Bohm.

Tijdens de Klondike Gold Rush in 1898 laat een groepje Duitse immigranten zich meevoeren door de goudkoorts in British Columbia. De reizigers trekken hoopvol de Canadese lege wildernis in, maar krijgen met forse tegenslagen te maken. Regisseur Arslan, die zijn script baseerde op dagboekmateriaal en een Gouden Beer-nominatie kreeg op het festival van Berlijn, brengt de ontberingen en onherbergzame landschappen mooi in beeld. Naturalistische, sobere western heeft een mooie rol van Nina Hoss (Barbara) als een avontuurlijke vrouw die bovenal een nieuw leven wil beginnen.

Fenster zum Sommer

2011 | Drama

Duitsland​/​​Finland 2011. Drama van Hendrik Handloegten. Met o.a. Nina Hoss, Mark Waschke en Fritzi Haberlandt.

Terwijl Juliana met haar grote liefde August vakantie viert in Finland, ontwaakt ze plotseling jaren terug in de tijd in Berlijn, een paar maanden voor de belangrijkste dag uit haar leven. Want op 12 mei ontmoette ze niet alleen August, maar zag ze ook haar beste vriendin Emily voor haar ogen verongelukken. Ze krijgt een tweede kans haar vriendin te redden, maar dat lijkt ten koste te moeten gaan van haar eigen geluk. Potsierlijke science-fiction, maar de contrasterende plaatjes van winters Berlijn en de midzomernacht in Finland zijn prachtig.

Jerichow

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Christian Petzold. Met o.a. Benno Fürmann, Nina Hoss, Hilmi Sözer en André Hennicke.

Vervaarlijk stille ex-soldaat Thomas (Fürmann) wordt chauffeur/sterke arm voor een sluwe Turks-Duitse zakenman met een reeks snackbars (Sözer). Thomas blijft niet onberoerd door de aanlokkelijke vrouw van de baas (Hoss) en in een mum van tijd loopt het trio vast in een razend spannende brij van wantrouwen en vergissingen. Filmliefhebber Petzold maakte een knappe plattelands neo-noir, geschoten in het onbehagelijk serene buitengebied van de Oost-Duitse titelstad. De gelijkenissen met The Postman Always Rings Twice zijn bewust en Petzold laat fijntjes in het midden wie van de drie moreel zegeviert.

Anonyma

2008 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Polen 2008. Drama van Max Färberböck. Met o.a. Nina Hoss, Yevgeni Sidikhin, Irm Hermann, Rüdiger Vogler en Ulrike Krumbiegel.

In de maanden voor het einde van de Tweede Wereldoorlog werden Duitse vrouwen stelselmatig verkracht door Russische soldaten. De situatie stelt Anonyma (Hoss) voor de keuze: óf ze zoekt iemand die haar - in ruil voor seks - kan beschermen, of ze is een vogelvrije prooi voor de verkrachters. De relatie die Anonyma krijgt met een Russische officier wordt uiteindelijk een gewone romance, maar het is knap dat regisseur Färberböck er niet voor kiest om de Russen alleen af te schilderen als grote boemannen en de vrouwen als zielige slachtoffers. Gebaseerd op een gelijknamig boek van een anonieme journaliste.

Yella

2007 | Thriller, Romantiek

Duitsland 2007. Thriller van Christian Petzold. Met o.a. Nina Hoss, Devid Striesow, Hinnerk Schönemann, Burghart Klaußner en Barbara Auer.

Wie in een economisch ondervoede regio materieel verpietert, kan in de drang om het elders beter te krijgen het zicht op relativiteit, ethiek en zichzelf verliezen. Yella (de raadselachtige Hoss in felrode blouse) is zo iemand. Op haar reis van het troosteloze oosten naar het rijkere westen van de Bondsrepubliek ontmoet ze de gewiekste belegger Philipp (Striesow). Het grote-geldavontuur kan beginnen, ware het niet dat hinderlijke ex Ben (Schönemann) opduikt. Na de briljante roadmovie Die innere Sicherheit (2000) bewijst het fantastisch gecomponeerde Yella opnieuw Petzolds talent. Spannende, soms prikkelend mystificerende cinema uit de Berliner Schule, nawerking gegarandeerd.

Das Herz ist ein dunkler Wald

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Nicolette Krebitz. Met o.a. Nina Hoss, Devid Striesow, Franziska Petri, Marc Hosemann en Monica Bleibtreu.

Marie (Hoss) is de vermoeide doch knappe moeder van een op het oog fijn gezinnetje; degelijke vader, violist van beroep, en leuk-drukke kindjes. En dan ontdekt Marie, 's ochtends na het gezamenlijke ontbijt, dat haar echtgenoot tevens hoofd is van nóg een gezin, een paar woonwijken verderop. Marie stort eerst in maar belandt vervolgens al snel op een decadent kasteelfeest, waar vrouwen zich overgeven aan wilde seks. Regisseur en scriptschrijver Krebitz vliegt een keer of wat uit de bocht met haar wonderlijke stijlmix van gedateerde filmbarok en effectbejag-surrealisme, maar bereikt maar niet het gewenste, diepzinnige effect. Wel een sterke rol van Hoss.

Leben mit Hannah

2006 | Drama

Duitsland 2006. Drama van Erica von Moeller. Met o.a. Nina Hoss, Isabel Bongard, Wolfram Koch, Matthias Brandt en Marie-Lou Sellem.

Een raadselachtige jonge vrouw die het contact met andere mensen zoveel mogelijk vermijdt, ontdekt dat zij wordt geobserveerd en gevolgd.

The White Masai

2005 | Romantisch drama

Duitsland 2005. Romantisch drama van Hermine Huntgeburth. Met o.a. Nina Hoss, Jacky Ido, Katja Flint en Janek Rieke.

Een Zwitserse vrouw maakt een reis door Afrika en wordt verliefd op een Masai-krijger. Gebaseerd op het autobiografische boek van Corinne Hofmann.

Bloch - Schwestern

2004 | Thriller

Duitsland 2004. Thriller van Edward Berger. Met o.a. Dieter Pfaff, Nina Hoss, Ulrike Krumbiegel, Katharina Wackernagel en Eva Kryll.

Een Zwitserse vrouw maakt een reis door Afrika en wordt verliefd op een Masai-krijger. Gebaseerd op het autobiografische boek van Corinne Hofmann.

Wolfsburg

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Christian Petzold. Met o.a. Benno Fürmann, Antje Westermann, Astrid Meyerfeldt, Stephan Kampwirth en Matthias Matschke.

Christian Petzold geeft de kijker met Wolfsburg niet de plotpuzzels van zijn andere films zoals Toter Mann. Het is duidelijk hoe het leven van Philipp (Fürmann) verandert. Tijdens een gsm-ruzie op het platteland rijdt hij een jongen dood. Verscheurd door spijt, maar niet in staat zich aan te geven bij de politie, zoekt Philipp de moeder (Hoss) van de jongen op. Weinig kans dat deze zet iemand helpt. Wolfsburg is geen typische Petzold-vertelling, maar gelukkig is er wel spannende Petzold-psychologie en kranig acteerwerk te zien.

Epsteins Nacht

2003 | Thriller, Oorlogsfilm, Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Zweden 2003. Thriller van Urs Egger. Met o.a. Mario Adorf, Bruno Ganz, Otto Tausig, Günter Lamprecht en Annie Girardot.

Christian Petzold geeft de kijker met Wolfsburg niet de plotpuzzels van zijn andere films zoals Toter Mann. Het is duidelijk hoe het leven van Philipp (Fürmann) verandert. Tijdens een gsm-ruzie op het platteland rijdt hij een jongen dood. Verscheurd door spijt, maar niet in staat zich aan te geven bij de politie, zoekt Philipp de moeder (Hoss) van de jongen op. Weinig kans dat deze zet iemand helpt. Wolfsburg is geen typische Petzold-vertelling, maar gelukkig is er wel spannende Petzold-psychologie en kranig acteerwerk te zien.

Toter Mann

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Christian Petzold. Met o.a. Nina Hoss, André Hennicke, Sven Pippig, Heinrich Schmieder en Kathrin Angerer.

Tijdens de Duitse Televisie Awards werd Hennicke benoemd tot beste acteur en Petzold tot beste regisseur van het jaar voor hun werk aan Toter Mann. De film werd op tv zó positief ontvangen, dat de deur naar de bioscopen openging. En naar het filmfestival van Rotterdam, dat ook al Petzolds vorige film Die innere Sicherheit programmeerde. De trefzekere, rustige kaders waarin Petzold en cameraman Gruber de personages en het strak opgebouwde verhaal plaatsen, heeft een spannende onderstroom die doet denken aan het klassieke werk van Hitchcock. Hoss lijkt warempel op een blondine uit de Hitchcock-stal. Ze speelt Leyla, op wie advocaat Thomas (Hennicke) verliefd wordt. Voordat Thomas haar goed kan leren kennen, is ze verdwenen. Thomas zoekt stad en land af, vindt haar en doet een reeks interessante ontdekkingen. Puzzelstukjes van de plotlijnen vallen wonderbaarlijk mooi in elkaar, maar Petzold houdt het niet bij kunstmatig vlechtwerk dat na voltooiing meestal een onvoldaan gevoel achterlaat. Psychologie voert in Toter Mann de boventoon en de acteurs - ook Peppig als ex-gedetineerde - kunnen dat prima aan. Dat deze film vanwege het tv-format zo onopgesmukt oogt, werkt in het voordeel van het verhaal.

Liebe deine Nächste!

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Detlev Buck. Met o.a. Moritz Bleibtreu, Lea Mornar, Heike Makatsch, Marc Hosemann en Heribert Sasse.

Tijdens de Duitse Televisie Awards werd Hennicke benoemd tot beste acteur en Petzold tot beste regisseur van het jaar voor hun werk aan Toter Mann. De film werd op tv zó positief ontvangen, dat de deur naar de bioscopen openging. En naar het filmfestival van Rotterdam, dat ook al Petzolds vorige film Die innere Sicherheit programmeerde. De trefzekere, rustige kaders waarin Petzold en cameraman Gruber de personages en het strak opgebouwde verhaal plaatsen, heeft een spannende onderstroom die doet denken aan het klassieke werk van Hitchcock. Hoss lijkt warempel op een blondine uit de Hitchcock-stal. Ze speelt Leyla, op wie advocaat Thomas (Hennicke) verliefd wordt. Voordat Thomas haar goed kan leren kennen, is ze verdwenen. Thomas zoekt stad en land af, vindt haar en doet een reeks interessante ontdekkingen. Puzzelstukjes van de plotlijnen vallen wonderbaarlijk mooi in elkaar, maar Petzold houdt het niet bij kunstmatig vlechtwerk dat na voltooiing meestal een onvoldaan gevoel achterlaat. Psychologie voert in Toter Mann de boventoon en de acteurs - ook Peppig als ex-gedetineerde - kunnen dat prima aan. Dat deze film vanwege het tv-format zo onopgesmukt oogt, werkt in het voordeel van het verhaal.

Feuerreiter

1999 | Romantiek, Historische film, Biografie

Duitsland 1999. Romantiek van Nina Grosse. Met o.a. Martin Feifel, Marianne Denicourt, Ulrich Matthes, Ulrich Mühe en Nina Hoss.

Tijdens de Duitse Televisie Awards werd Hennicke benoemd tot beste acteur en Petzold tot beste regisseur van het jaar voor hun werk aan Toter Mann. De film werd op tv zó positief ontvangen, dat de deur naar de bioscopen openging. En naar het filmfestival van Rotterdam, dat ook al Petzolds vorige film Die innere Sicherheit programmeerde. De trefzekere, rustige kaders waarin Petzold en cameraman Gruber de personages en het strak opgebouwde verhaal plaatsen, heeft een spannende onderstroom die doet denken aan het klassieke werk van Hitchcock. Hoss lijkt warempel op een blondine uit de Hitchcock-stal. Ze speelt Leyla, op wie advocaat Thomas (Hennicke) verliefd wordt. Voordat Thomas haar goed kan leren kennen, is ze verdwenen. Thomas zoekt stad en land af, vindt haar en doet een reeks interessante ontdekkingen. Puzzelstukjes van de plotlijnen vallen wonderbaarlijk mooi in elkaar, maar Petzold houdt het niet bij kunstmatig vlechtwerk dat na voltooiing meestal een onvoldaan gevoel achterlaat. Psychologie voert in Toter Mann de boventoon en de acteurs - ook Peppig als ex-gedetineerde - kunnen dat prima aan. Dat deze film vanwege het tv-format zo onopgesmukt oogt, werkt in het voordeel van het verhaal.

Der Vulkan

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Ottokar Runze. Met o.a. Nina Hoss, Meret Becker, Christian Nickel, Udo Samel en Sylvester Groth.

Tijdens de Duitse Televisie Awards werd Hennicke benoemd tot beste acteur en Petzold tot beste regisseur van het jaar voor hun werk aan Toter Mann. De film werd op tv zó positief ontvangen, dat de deur naar de bioscopen openging. En naar het filmfestival van Rotterdam, dat ook al Petzolds vorige film Die innere Sicherheit programmeerde. De trefzekere, rustige kaders waarin Petzold en cameraman Gruber de personages en het strak opgebouwde verhaal plaatsen, heeft een spannende onderstroom die doet denken aan het klassieke werk van Hitchcock. Hoss lijkt warempel op een blondine uit de Hitchcock-stal. Ze speelt Leyla, op wie advocaat Thomas (Hennicke) verliefd wordt. Voordat Thomas haar goed kan leren kennen, is ze verdwenen. Thomas zoekt stad en land af, vindt haar en doet een reeks interessante ontdekkingen. Puzzelstukjes van de plotlijnen vallen wonderbaarlijk mooi in elkaar, maar Petzold houdt het niet bij kunstmatig vlechtwerk dat na voltooiing meestal een onvoldaan gevoel achterlaat. Psychologie voert in Toter Mann de boventoon en de acteurs - ook Peppig als ex-gedetineerde - kunnen dat prima aan. Dat deze film vanwege het tv-format zo onopgesmukt oogt, werkt in het voordeel van het verhaal.

Und keiner weint mir nach

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Joseph Vilsmaier. Met o.a. Peter Ketnath, Monika Bujinski en Nina Hoss.

Tijdens de Duitse Televisie Awards werd Hennicke benoemd tot beste acteur en Petzold tot beste regisseur van het jaar voor hun werk aan Toter Mann. De film werd op tv zó positief ontvangen, dat de deur naar de bioscopen openging. En naar het filmfestival van Rotterdam, dat ook al Petzolds vorige film Die innere Sicherheit programmeerde. De trefzekere, rustige kaders waarin Petzold en cameraman Gruber de personages en het strak opgebouwde verhaal plaatsen, heeft een spannende onderstroom die doet denken aan het klassieke werk van Hitchcock. Hoss lijkt warempel op een blondine uit de Hitchcock-stal. Ze speelt Leyla, op wie advocaat Thomas (Hennicke) verliefd wordt. Voordat Thomas haar goed kan leren kennen, is ze verdwenen. Thomas zoekt stad en land af, vindt haar en doet een reeks interessante ontdekkingen. Puzzelstukjes van de plotlijnen vallen wonderbaarlijk mooi in elkaar, maar Petzold houdt het niet bij kunstmatig vlechtwerk dat na voltooiing meestal een onvoldaan gevoel achterlaat. Psychologie voert in Toter Mann de boventoon en de acteurs - ook Peppig als ex-gedetineerde - kunnen dat prima aan. Dat deze film vanwege het tv-format zo onopgesmukt oogt, werkt in het voordeel van het verhaal.

Das Mädchen Rosemarie

1995 |

Duitsland 1995. Bernd Eichinger. Met o.a. Heiner Lauterbach, Til Schweiger en Nina Hoss.

Tijdens de Duitse Televisie Awards werd Hennicke benoemd tot beste acteur en Petzold tot beste regisseur van het jaar voor hun werk aan Toter Mann. De film werd op tv zó positief ontvangen, dat de deur naar de bioscopen openging. En naar het filmfestival van Rotterdam, dat ook al Petzolds vorige film Die innere Sicherheit programmeerde. De trefzekere, rustige kaders waarin Petzold en cameraman Gruber de personages en het strak opgebouwde verhaal plaatsen, heeft een spannende onderstroom die doet denken aan het klassieke werk van Hitchcock. Hoss lijkt warempel op een blondine uit de Hitchcock-stal. Ze speelt Leyla, op wie advocaat Thomas (Hennicke) verliefd wordt. Voordat Thomas haar goed kan leren kennen, is ze verdwenen. Thomas zoekt stad en land af, vindt haar en doet een reeks interessante ontdekkingen. Puzzelstukjes van de plotlijnen vallen wonderbaarlijk mooi in elkaar, maar Petzold houdt het niet bij kunstmatig vlechtwerk dat na voltooiing meestal een onvoldaan gevoel achterlaat. Psychologie voert in Toter Mann de boventoon en de acteurs - ook Peppig als ex-gedetineerde - kunnen dat prima aan. Dat deze film vanwege het tv-format zo onopgesmukt oogt, werkt in het voordeel van het verhaal.