Nina Hoss

Acteur

Nina Hoss is acteur.
Er zijn 20 films gevonden.

Phoenix

2014 | Drama

Duitsland/Polen 2014. Drama van Christian Petzold. Met o.a. Nina Hoss, Ronald Zehrfeld en Nina Kunzendorf.

De Joodse Nelly overleeft Auschwitz, maar is zo verminkt dat ze plastische chirurgie nodig heeft. In de puinhopen van naoorlogs Berlijn gaat de nieuwe Nelly op zoek naar haar man Johnny. Ze vindt hem ook, maar hij herkent haar niet. Wel vraagt Johnny haar of ze zich kan voordoen als zijn vrouw, zodat hij Nelly's familiefortuin kan incasseren. Ongelooflijk uitgangspunt wordt moeiteloos geloofwaardig in dit aangrijpende WO II-drama van de Duitse regisseur Petzold. Met een weergaloze hoofdrol van Petzolds muze Hoss (dit is hun zesde samenwerking) als de door liefde en twijfel verscheurde Nelly.

A Most Wanted Man

2014 | Thriller

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten/Duitsland 2014. Thriller van Anton Corbijn. Met o.a. Philip Seymour Hoffman, Willem Dafoe, Robin Wright, Rachel McAdams en Grigoriy Dobrygin.

Dat topacteur Hoffman, die begin 2014 overleed aan een overdosis, in A Most Wanted Man een gedesillusioneerde, zwaar drinkende spion vertolkt, verleent Anton Corbijns derde speelfilm een extra melancholisch randje. Maar verder blijft deze degelijke, sfeervolle John le Carré-verfilming, over de jacht op een vermeende terrorist in Hamburg, wat op afstand. Zoals van Corbijn mag worden verwacht zijn de plaatjes fraai, en de cast is top, maar echt spannend of meeslepend wil de film niet worden. En het Engels-met-Duits-accent dat iedereen spreekt is nogal lullig.

Barbara

2012 | Drama

Duitsland 2012. Drama van Christian Petzold. Met o.a. Nina Hoss, Ronald Zehrfeld, Rainer Bock, Claudia Geisler en Christina Hecke.

Oost-Duitsland, 1980. Nadat een verzoek om naar het Westen te mogen emigreren is afgewezen, wordt de mooie, jonge arts Barbara (de voortreffelijke Hoss) overgeplaatst naar een ziekenhuis op het platteland. Daar krijgt ze de bijzondere aandacht van een op het eerste gezicht vriendelijke arts. Een ongemakkelijke film, die zich vastzet in het hoofd van de kijker, dit diepgravend psychologische drama over liefde, opoffering en het wantrouwen dat het leven in de DDR tot een hel moet hebben gemaakt. Duitse inzending voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

Gold

2013 | Western

Duitsland/Canada 2013. Western van Thomas Arslan. Met o.a. Nina Hoss, Marko Mandic, Peter Kurth en Uwe Bohm.

Tijdens de Klondike Gold Rush in 1898 laat een groepje Duitse immigranten zich meevoeren door de goudkoorts in British Columbia. De reizigers trekken hoopvol de Canadese lege wildernis in, maar krijgen met forse tegenslagen te maken. Regisseur Arslan, die zijn script baseerde op dagboekmateriaal en een Gouden Beer-nominatie kreeg op het festival van Berlijn, brengt de ontberingen en onherbergzame landschappen mooi in beeld. Naturalistische, sobere western heeft een mooie rol van Nina Hoss (Barbara) als een avontuurlijke vrouw die bovenal een nieuw leven wil beginnen.

Fenster zum Sommer

2011 | Drama

Duitsland/Finland 2011. Drama van Hendrik Handloegten. Met o.a. Nina Hoss, Mark Waschke en Fritzi Haberlandt.

Terwijl Juliana met haar grote liefde August vakantie viert in Finland, ontwaakt ze plotseling jaren terug in de tijd in Berlijn, een paar maanden voor de belangrijkste dag uit haar leven. Want op 12 mei ontmoette ze niet alleen August, maar zag ze ook haar beste vriendin Emily voor haar ogen verongelukken. Ze krijgt een tweede kans haar vriendin te redden, maar dat lijkt ten koste te moeten gaan van haar eigen geluk. Potsierlijke science-fiction, maar de contrasterende plaatjes van winters Berlijn en de midzomernacht in Finland zijn prachtig.

Jerichow

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Christian Petzold. Met o.a. Benno Fürmann, Nina Hoss, Hilmi Sözer en André Hennicke.

Vervaarlijk stille ex-soldaat Thomas (Fürmann) wordt chauffeur/sterke arm voor een sluwe Turks-Duitse zakenman met een reeks snackbars (Sözer). Thomas blijft niet onberoerd door de aanlokkelijke vrouw van de baas (Hoss) en in een mum van tijd loopt het trio vast in een razend spannende brij van wantrouwen en vergissingen. Filmliefhebber Petzold maakte een knappe plattelands neo-noir, geschoten in het onbehagelijk serene buitengebied van de Oost-Duitse titelstad. De gelijkenissen met The Postman Always Rings Twice zijn bewust en Petzold laat fijntjes in het midden wie van de drie moreel zegeviert.

Anonyma

2008 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland/Polen 2008. Drama van Max Färberböck. Met o.a. Nina Hoss, Yevgeni Sidikhin, Irm Hermann, Rüdiger Vogler en Ulrike Krumbiegel.

In de maanden voor het einde van de Tweede Wereldoorlog werden Duitse vrouwen stelselmatig verkracht door Russische soldaten. De situatie stelt Anonyma (Hoss) voor de keuze: óf ze zoekt iemand die haar - in ruil voor seks - kan beschermen, of ze is een vogelvrije prooi voor de verkrachters. De relatie die Anonyma krijgt met een Russische officier wordt uiteindelijk een gewone romance, maar het is knap dat regisseur Färberböck er niet voor kiest om de Russen alleen af te schilderen als grote boemannen en de vrouwen als zielige slachtoffers. Gebaseerd op een gelijknamig boek van een anonieme journaliste.

Yella

2007 | Thriller, Romantiek

Duitsland 2007. Thriller van Christian Petzold. Met o.a. Nina Hoss, Devid Striesow, Hinnerk Schönemann, Burghart Klaußner en Barbara Auer.

Wie in een economisch ondervoede regio materieel verpietert, kan in de drang om het elders beter te krijgen het zicht op relativiteit, ethiek en zichzelf verliezen. Yella (de raadselachtige Hoss in felrode blouse) is zo iemand. Op haar reis van het troosteloze oosten naar het rijkere westen van de Bondsrepubliek ontmoet ze de gewiekste belegger Philipp (Striesow). Het grote-geldavontuur kan beginnen, ware het niet dat hinderlijke ex Ben (Schönemann) opduikt. Na de briljante roadmovie Die innere Sicherheit (2000) bewijst het fantastisch gecomponeerde Yella opnieuw Petzolds talent. Spannende, soms prikkelend mystificerende cinema uit de Berliner Schule, nawerking gegarandeerd.

Das Herz ist ein dunkler Wald

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Nicolette Krebitz. Met o.a. Nina Hoss, Devid Striesow, Franziska Petri, Marc Hosemann en Monica Bleibtreu.

Marie (Hoss) is de vermoeide doch knappe moeder van een op het oog fijn gezinnetje; degelijke vader, violist van beroep, en leuk-drukke kindjes. En dan ontdekt Marie, 's ochtends na het gezamenlijke ontbijt, dat haar echtgenoot tevens hoofd is van nóg een gezin, een paar woonwijken verderop. Marie stort eerst in maar belandt vervolgens al snel op een decadent kasteelfeest, waar vrouwen zich overgeven aan wilde seks. Regisseur en scriptschrijver Krebitz vliegt een keer of wat uit de bocht met haar wonderlijke stijlmix van gedateerde filmbarok en effectbejag-surrealisme, maar bereikt maar niet het gewenste, diepzinnige effect. Wel een sterke rol van Hoss.

Leben mit Hannah

2006 | Drama

Duitsland 2006. Drama van Erica von Moeller. Met o.a. Nina Hoss, Isabel Bongard, Wolfram Koch, Matthias Brandt en Marie-Lou Sellem.

Een raadselachtige jonge vrouw die het contact met andere mensen zoveel mogelijk vermijdt, ontdekt dat zij wordt geobserveerd en gevolgd.

The White Masai

2005 | Romantisch drama

Duitsland 2005. Romantisch drama van Hermine Huntgeburth. Met o.a. Nina Hoss, Jacky Ido, Katja Flint en Janek Rieke.

Een Zwitserse vrouw maakt een reis door Afrika en wordt verliefd op een Masai-krijger. Gebaseerd op het autobiografische boek van Corinne Hofmann.

Bloch - Schwestern

2004 | Thriller

Duitsland 2004. Thriller van Edward Berger. Met o.a. Dieter Pfaff, Nina Hoss, Ulrike Krumbiegel, Katharina Wackernagel en Eva Kryll.

Door toeval ontmoet Bloch (Pfaff) de begaafde violiste Lilly (Hoss). Hij ontdekt al snel dat ze pillen slikt om te kunnen presteren en dat haar armen onder de snijwonden zitten. Bloch stelt vast dat ze hard op weg is zichzelf te vernietigen. Zijn ex-vrouw Annegret (Kryll) neemt de medische verzorging van Lilly onder haar verantwoording, terwijl Bloch gaat neuzen in Lilly`s familiekring. Hij stuit op een aantal merkwaardige zaken: Lilly`s moeder Margot (Rohweder) heeft ze niet allemaal meer op een rijtje, Lilly`s man Konrad (M[KA3]unster) is een nietsnut en was eerst getrouwd met Lilly`s zus Nina (Mueller Stöfen) van wie Lilly tegenwoordig het bestaan ontkent. Ze zijn allemaal afhankelijk van Lilly's inkomen, terwijl Lilly op instorten staat. Bloch vermoedt dat Nina de sleutel is tot het geheim van Lilly's nijpende geestelijke toestand. Als hij weet wat dit is, kan hij waarschijnlijk Lilly's nood lenigen. Weer spannend psychologisch voer voor fans van Bloch, die geleidelijk met deze serie doorgebroken is en de kijker steeds weer voor nieuwe verrassingen stelt. De spelprestaties zijn goed onder de vaardige regie van Berger. Het scenario is van het vaste schrijversduo Peter Märthesheimer en Pea Fröhlich. Het camerawerk is van Hubert Schick.

Wolfsburg

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Christian Petzold. Met o.a. Benno Fürmann, Antje Westermann, Astrid Meyerfeldt, Stephan Kampwirth en Matthias Matschke.

Christian Petzold geeft de kijker met Wolfsburg niet de plotpuzzels van zijn andere films zoals Toter Mann. Het is duidelijk hoe het leven van Philipp (Fürmann) verandert. Tijdens een gsm-ruzie op het platteland rijdt hij een jongen dood. Verscheurd door spijt, maar niet in staat zich aan te geven bij de politie, zoekt Philipp de moeder (Hoss) van de jongen op. Weinig kans dat deze zet iemand helpt. Wolfsburg is geen typische Petzold-vertelling, maar gelukkig is er wel spannende Petzold-psychologie en kranig acteerwerk te zien.

Epsteins Nacht

2003 | Thriller, Oorlogsfilm, Drama

Oostenrijk/Duitsland/Zwitserland/Zweden 2003. Thriller van Urs Egger. Met o.a. Mario Adorf, Bruno Ganz, Otto Tausig, Günter Lamprecht en Annie Girardot.

Als de film begint, is Jochen Epstein (Adorf) na vijftien jaar achter de tralies weer een vrij man. Doch hij denkt dat zijn leven geen zin meer heeft totdat hij thuiskomt en begroet wordt door een oudere vrouw, die zegt dat ze Hannah (Girardot) heet. Hannah was zijn jeugdliefde, maar die was toch omgekomen in het concentratiekamp dat hij met zijn vrienden Karl Rose (Tausig) en Adam Rose (Ganz) had overleefd. In een flashback terug naar wat er vijftien jaar geleden was voorgevallen. Karl Rose bedenkt dat zij met zijn drie[KA3]en hun christelijke vrienden een vrolijk kerstfeest moeten bezorgen. Epstein belooft Josefa (Hoss), de dochter van de huishoudster naar de nachtmis te begeleiden omdat ze in het koor zingt. Als Epstein op de kerkbank zit, herkent hij in priester Groll (Lamprecht) SS-Hauptsturmf[KA3]uhrer Giesser, die de rest van hun familie de dood had ingejaagd. Als hij met Josefa huiswaarts is gekeerd, vertelt hij aan Adam en Karl dat hij hun kwelgeest meent te hebben herkend. Verder is hij stil en gulpt achter elkaar het bier weg, terwijl Adam en Karl zich om de gasten bekommeren. De volgende morgen is Adam verdwenen met het pistool van Karl. Epstein en Karl gaan naar de kerk, waar het tot een confrontatie komt en Giesser nog steeds de machtige manipulator speelt. Plotseling gaat er een schot af... Wie DE AANSLAG (1986) van Fons Rademakers een goede film vindt, moet beslist naar deze film gaan kijken. Hij heeft een topbezetting, de regie is strak en het verhaal, vol emoties over complexe loyaliteiten, is spannend ondanks dat men de afloop al weet. Het scenario is van Jens Urban. Het camerawerk is van Lukas Strebel. Dolby.

Toter Mann

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Christian Petzold. Met o.a. Nina Hoss, André Hennicke, Sven Pippig, Heinrich Schmieder en Kathrin Angerer.

Tijdens de Duitse Televisie Awards werd Hennicke benoemd tot beste acteur en Petzold tot beste regisseur van het jaar voor hun werk aan Toter Mann. De film werd op tv zó positief ontvangen, dat de deur naar de bioscopen openging. En naar het filmfestival van Rotterdam, dat ook al Petzolds vorige film Die innere Sicherheit programmeerde. De trefzekere, rustige kaders waarin Petzold en cameraman Gruber de personages en het strak opgebouwde verhaal plaatsen, heeft een spannende onderstroom die doet denken aan het klassieke werk van Hitchcock. Hoss lijkt warempel op een blondine uit de Hitchcock-stal. Ze speelt Leyla, op wie advocaat Thomas (Hennicke) verliefd wordt. Voordat Thomas haar goed kan leren kennen, is ze verdwenen. Thomas zoekt stad en land af, vindt haar en doet een reeks interessante ontdekkingen. Puzzelstukjes van de plotlijnen vallen wonderbaarlijk mooi in elkaar, maar Petzold houdt het niet bij kunstmatig vlechtwerk dat na voltooiing meestal een onvoldaan gevoel achterlaat. Psychologie voert in Toter Mann de boventoon en de acteurs - ook Peppig als ex-gedetineerde - kunnen dat prima aan. Dat deze film vanwege het tv-format zo onopgesmukt oogt, werkt in het voordeel van het verhaal.

Liebe deine Nächste!

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Detlev Buck. Met o.a. Moritz Bleibtreu, Lea Mornar, Heike Makatsch, Marc Hosemann en Heribert Sasse.

Josefine (Mornar) en Isolde (Makatsch) zijn heilsoldaten in de Duitse provincie. In het Leger des Heils, een organisatie naar een model van ruim honderd jaar geleden, loopt alles op rolletjes. Het duo wordt naar Berlijn gestuurd om zich te ontfermen over een tehuis voor daklozen. Wat ze daar aantreffen, overtreft zelfs hun stoutste verwachtingen. Het is er een liederlijke boel van hossende en dansende zuipschuiten, werkschuwe dugsverlaafden en andere losbandige lanterfanters, die op een handige manier worden uitgebuit door een uitgekookte duivel, zakenadviseur Tristan (Bleibtreu). Terwijl het tweetal met de slogan 'soep, zeep en zielenheil' orde op zaken tracht te stellen en de ledigheid van de bewoners in vlijtige arbeid probeert om te zetten, sluit Tristan een weddenschap af, dat hij de engelachtige Josefine in bed kan krijgen voordat zij de bewoners halleluja leert zeggen. Josefine die vindt dat het doel de middelen heiligt, is bereid haar maagdelijkheid voor tienduizend mark op te offeren als Tristan zijn oneerbare voorstel doet. Het scenario van regisseur Buck, Jens-Frederick Otto en Eckhard Theophil behelst een simpel verhaaltje, dat echter in een razend tempo wordt gebracht. Alles gaat zo snel, dat de kijker heel wat details ontgaat, zodat je de film eigenlijk voor een tweede keer zou moeten bekijken. Helaas is hij daar te onbenullig voor. Debutante Mornar, een fotomodel uit Kroatië, laat zien dat zij acteertalent heeft. Makatsch die bewezen heeft een goede actrice te zijn, krijgt te weinig te doen om haar mogelijkheden te tonen en Bleibtreu, die net zoals regisseur Buck het etiket van Wunderkind draagt, had het script van te voren moeten lezen en zich moeten afvragen of deze lichtvoetige film wel geschikt voor hem was. Eigenlijk is het niet verwonderlijk dat de film in de Duitse bioscopen niet veel deed, maar grijp toch de kans om hem te bekijken als hij op de tv uitgezonden wordt zodat je zelf kunt oordelen. Erger je niet aan de stampende, oorverdovende muziek op de soundtrack. Het camerawerk is van Joachim Berc. Werktitel: SOLDATEN GOTTES.

Feuerreiter

1999 | Romantiek, Historische film, Biografie

Duitsland 1999. Romantiek van Nina Grosse. Met o.a. Martin Feifel, Marianne Denicourt, Ulrich Matthes, Ulrich Mühe en Nina Hoss.

De Duitse dichter Friedrich H[KA3]olderlin (Feifel), die een tijdgenoot van Goethe, Friedrich von Schelling en Georg Wilhelm Friedrich Hegel was, leefde van 1770 tot 1843. Hij werd bekend om zijn werken [KL]Hyperion[KLE] en [KL]Der Tod des Empedokles[KLE] die in 1799 voltooid werden. Op 25-jarige leeftijd introduceert baron Isaac von Sinclair (Matthes) hem na zijn studie theologie in Frankfurt bij de rijke bankier Jacob Gontard als huisleraar voor diens vier kinderen. Von Sinclair deed dit niet uit naastenliefde; hij wilde de jonge dichter zo dicht mogelijk bij hem in de buurt hebben. H[KA3]olderlin wordt verliefd op Susette (Denicourt), Gontards knappe echtgenote. De liefde is wederzijds en in Hölderlin's dichtwerk duikt zij op als Diotima. Von Sinclair wordt jaloers als hij achter hun verhouding komt en licht Gontard in, die Hölderlin daarop ontslaat. Hölderlin vindt troost bij Von Sinclair, die hem een baan bezorgt bij de Duitse consul in Bordeaux. In 1802, dus zeven jaar na Hölderlin's eerste ontmoeting met Susette, ontvangt hij een brief van Von Sinclair, die hem bericht dat zij op sterven ligt. Als Hölderlin in 1803 in Frankfurt aankomt, is zij al dood en wordt hij enkele jaren later geleidelijk aan krankzinnig en moet vanaf 1806 verpleegd worden. Hij leeft echter nog 37 jaar. De film gaat grotendeels over de liefdesrelatie tussen Hölderlin en Sussette en de verhouding tussen hem en Von Sinclair. Op de theorie dat Hölderlin zijn ziektebeeld gesimuleerd zou hebben, gaat deze biopic niet in. De seksscène's zijn in beide relaties duidelijk genoeg, maar in het scenario van Susanne Schneider proeft men het verwijt dat noch Susette noch Hölderlin de guts hadden hun liefde door te zetten. Zowel Feifel als Denicourt zetten mooie rollen weg, waarbij Denicourt ondanks haar kortere optreden wellicht net even iets meer triomfeert. Matthes is zeer goed en hij kreeg de Beierse filmprijs in 1999. Mooi zijn vooral de decors, eerst in Duitsland, daarna wegens geldgebrek in Polen, de prachtige kostuums van Ulla Gothe en het schitterende camerawerk van Egon Werdin. Tegen de film is het lome tempo en de veel te lange speelduur, waardoor hij beperkt blijft tot de liefhebbers van literaire romantische verhalen.

Der Vulkan

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Ottokar Runze. Met o.a. Nina Hoss, Meret Becker, Christian Nickel, Udo Samel en Sylvester Groth.

1933 na de machtsgreep van de nazi`s. De weduwe van de alom gerespecteerde diplomaat Von Kammer (Rohweder) gaat met haar twee dochters Marion (Hoss) en Tilly (Becker) naar Z[KA3]urich in Zwitserland. Zodra de chique kennissen van mevrouw Von Kammer begrijpen dat zij hun land als exil gekozen heeft, mijden ze haar in `goede` Zwitserse traditie als de pest. Marion die toneelspeelster is, vertrekt spoorslags naar Parijs en helpt haar jeugdvriend Martin Korella (Nickel) bij het opzetten van een illegale zender die ware berichten over de fascisten thuis verspreidt. Terwijl Marion in de Parijse cabarets ge[KA3]engageerde liederen ten gehore brengt, ziet Tilly het niet meer zitten en pleegt zelfmoord. Marion ontdekt dat Martin gefrustreerd is omdat hij als dichter en schrijver nauwelijks succes heeft. In zijn grote verdriet raakt hij aan de hero[KA3]ine, wat hem tenslotte kapot maakt. Marion ontmoet de charmante, cleane Walter Konradi (Kurt) die haar verleiden wil. Ze voelt instinctief dat er iets niet met hem klopt, maar weet niet wat het is. De kijker weet al beter: hij is een informant van de Gestapo. Wie een beetje op de hoogte is met de levensgeschiedenis van Klaus Mann, op wiens gelijknamige roman deze film gebaseerd is, weet dat deze tv-film heel veel autobiografische elementen bevat en een pijnlijk beeld geeft van de werkelijkheid. Deze tv-bewerking met een scenario van Rebecca Hughes, Ursula Grützmacher-Tabori en regisseur Runze is een zeer geschikte kennismaking met het literaire werk van Klaus Mann. We zien een uitstekende rolverdeling in een sfeervolle film, Samel past goed in zijn rol van professor Benjamin Abel en Kurt is zeer geloofwaardig als supergladde nazi. Het camerawerk is van Michael Epp.

Und keiner weint mir nach

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Joseph Vilsmaier. Met o.a. Peter Ketnath, Monika Bujinski en Nina Hoss.

1933 na de machtsgreep van de nazi`s. De weduwe van de alom gerespecteerde diplomaat Von Kammer (Rohweder) gaat met haar twee dochters Marion (Hoss) en Tilly (Becker) naar Z[KA3]urich in Zwitserland. Zodra de chique kennissen van mevrouw Von Kammer begrijpen dat zij hun land als exil gekozen heeft, mijden ze haar in `goede` Zwitserse traditie als de pest. Marion die toneelspeelster is, vertrekt spoorslags naar Parijs en helpt haar jeugdvriend Martin Korella (Nickel) bij het opzetten van een illegale zender die ware berichten over de fascisten thuis verspreidt. Terwijl Marion in de Parijse cabarets ge[KA3]engageerde liederen ten gehore brengt, ziet Tilly het niet meer zitten en pleegt zelfmoord. Marion ontdekt dat Martin gefrustreerd is omdat hij als dichter en schrijver nauwelijks succes heeft. In zijn grote verdriet raakt hij aan de hero[KA3]ine, wat hem tenslotte kapot maakt. Marion ontmoet de charmante, cleane Walter Konradi (Kurt) die haar verleiden wil. Ze voelt instinctief dat er iets niet met hem klopt, maar weet niet wat het is. De kijker weet al beter: hij is een informant van de Gestapo. Wie een beetje op de hoogte is met de levensgeschiedenis van Klaus Mann, op wiens gelijknamige roman deze film gebaseerd is, weet dat deze tv-film heel veel autobiografische elementen bevat en een pijnlijk beeld geeft van de werkelijkheid. Deze tv-bewerking met een scenario van Rebecca Hughes, Ursula Grützmacher-Tabori en regisseur Runze is een zeer geschikte kennismaking met het literaire werk van Klaus Mann. We zien een uitstekende rolverdeling in een sfeervolle film, Samel past goed in zijn rol van professor Benjamin Abel en Kurt is zeer geloofwaardig als supergladde nazi. Het camerawerk is van Michael Epp.

Das Mädchen Rosemarie

1995 |

Duitsland 1995. Bernd Eichinger. Met o.a. Heiner Lauterbach, Til Schweiger en Nina Hoss.

1933 na de machtsgreep van de nazi`s. De weduwe van de alom gerespecteerde diplomaat Von Kammer (Rohweder) gaat met haar twee dochters Marion (Hoss) en Tilly (Becker) naar Z[KA3]urich in Zwitserland. Zodra de chique kennissen van mevrouw Von Kammer begrijpen dat zij hun land als exil gekozen heeft, mijden ze haar in `goede` Zwitserse traditie als de pest. Marion die toneelspeelster is, vertrekt spoorslags naar Parijs en helpt haar jeugdvriend Martin Korella (Nickel) bij het opzetten van een illegale zender die ware berichten over de fascisten thuis verspreidt. Terwijl Marion in de Parijse cabarets ge[KA3]engageerde liederen ten gehore brengt, ziet Tilly het niet meer zitten en pleegt zelfmoord. Marion ontdekt dat Martin gefrustreerd is omdat hij als dichter en schrijver nauwelijks succes heeft. In zijn grote verdriet raakt hij aan de hero[KA3]ine, wat hem tenslotte kapot maakt. Marion ontmoet de charmante, cleane Walter Konradi (Kurt) die haar verleiden wil. Ze voelt instinctief dat er iets niet met hem klopt, maar weet niet wat het is. De kijker weet al beter: hij is een informant van de Gestapo. Wie een beetje op de hoogte is met de levensgeschiedenis van Klaus Mann, op wiens gelijknamige roman deze film gebaseerd is, weet dat deze tv-film heel veel autobiografische elementen bevat en een pijnlijk beeld geeft van de werkelijkheid. Deze tv-bewerking met een scenario van Rebecca Hughes, Ursula Grützmacher-Tabori en regisseur Runze is een zeer geschikte kennismaking met het literaire werk van Klaus Mann. We zien een uitstekende rolverdeling in een sfeervolle film, Samel past goed in zijn rol van professor Benjamin Abel en Kurt is zeer geloofwaardig als supergladde nazi. Het camerawerk is van Michael Epp.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Nina Hoss op televisie komt.

Reageer