Nicholas D. Knowland

Cameraman

Nicholas D. Knowland is cameraman.
Er zijn 18 films gevonden.

The Duke of Burgundy

2014 | Drama

Verenigd Koninkrijk 2014. Drama van Peter Strickland. Met o.a. Sidse Babett Knudsen, Chiara D'Anna, Eugenia Caruso, Fatma Mohamed en Kata Bartsch.

Intelligente vertelling over liefdesrelatie tussen twee vrouwen, waarbinnen de rollen heel duidelijk verdeeld zijn. De een speelt de baas (Knudsen, uit Borgen), de ander is het sloofje dat af en toe gestraft moet worden (D’Anna). Of toch niet? Regisseur Strickland, die eerder het verrukkelijke Berberian Sound Studio maakte, speelt virtuoos met onze verwachtingen en kantelt zo steeds het beeld dat we van de vrouwen en hun relatie hebben. Toegegeven: de plot klinkt nogal vunzig, maar is in handen van Strickland juist aangrijpend, smaakvol en vooral heel melancholiek.

Berberian Sound Studio

2012 | Drama, Thriller

Verenigd Koninkrijk 2012. Drama van Peter Strickland. Met o.a. Toby Jones, Cosimo Fusco, Tonia Sotiropoulou, Hilda Péter en Eugenia Caruso.

In deze film over het maken van een film staat nu eens niet een acteur, regisseur of scenarist centraal, maar een foley artist, de man van de geluidseffecten. Timide Brit Gilderoy (een fantastische Jones) belandt in de jaren zeventig door een misverstand op de set van een bloedige Italiaanse horrorfilm, waar hij tot zijn gruwel gillende dames moet opnemen en op meloenen moet inhakken. Langzaam draait hij door. Slimme vondst: de horrorfilm zien we niet maar horen we alleen. Originele, droogkomische ode aan geluidskunstenaars en obscure griezelcinema.

The Piano Tuner of Earthquakes

2005 | Drama, Horror, Animatie

Verenigd Koninkrijk/Duitsland/Frankrijk 2005. Drama van Stephen Quay en Timothy Quay. Met o.a. Amira Casar, Gottfried John, Assumpta Serna, César Sarachu en Thomas Schmieder.

De maffe wetenschapper Dr. Droz (Gottfried John) ontvoert operazangeres Malvina van Stille (Amira Casar) voor een voorstelling die hij in zijn huis bovenop een berg met haar en andere slachtoffers wil organiseren. In de pianostemmer die hij erbij betrekt herkent Malvina haar verloren verloofde. De Amerikaanse Quay tweeling (Institute Benjamenta), bedreven in poppenanimatie, creëert een heel eigen, ongrijpbaar, maar visueel prachtig negentiende-eeuws universum waar personages als in trance doorheen schuifelen. De prettig curieuze sfeer doet afwisselend denken aan het werk van Jan Svankmajer en Guy Madden.

Simon Magus

2000 |

Verenigde Staten 2000. Ben Hopkins. Met o.a. Amanda Ryan, Terence Rigby, Sean McGinley, Ian Holm en Rutger Hauer.

De Joodse Simon is een buitenbeentje in zijn gemeenschap, omdat de dorpsbewoners denken dat hij bezeten is door de duivel. In zijn woonplaats wordt een nieuwe spoorweg aangelegd onder leiding van de sluwe zakenman Hase. Door de aanleg van dit nieuwe station verdwijnt alle doorvoerhandel en de gemeenschap belandt in een crisis. Hase schakelt de hulp in van Simon en legt daarmee de toekomst van het dorp in de handen van de jongeman.

Jesus Christ Superstar

2000 | Musical

Verenigd Koninkrijk 2000. Musical van Gale Edwards en Nick Morris. Met o.a. Glenn Carter, Jérôme Pradon, Renee Castle, Rik Mayall en Tony Vincent.

De laatste dagen van Jezus van Nazareth (Carter) volgens Andrew Lloyd Webber. Norman Jewison maakte in de jaren zeventig al een versie van de rock-opera, toog met een aantal hippies de woestijn in en verluchtigde het grimmige verhaal met vrolijke intermezzi. Deze versie werd op het toneel uitgevoerd en gefilmd, de tinten zwart en bloedrood overheersen, en van enige vrolijkheid is geen sprake meer. Edwards koos vooral om het verhaal meer vanuit het oogpunt van Judas (Pradon) te vertellen, de revolutionair die Jezus' nadruk op het spirituele niet kan of wil snappen. Minder klassiek dan Jewisons versie, maar absoluut interessant.

Duet: Variations for the Convalescence of 'A'

1999 |

Verenigd Koninkrijk 1999. Timothy Quay. Met o.a. Zenaida Yanowsky en Adam Cooper.

De laatste dagen van Jezus van Nazareth (Carter) volgens Andrew Lloyd Webber. Norman Jewison maakte in de jaren zeventig al een versie van de rock-opera, toog met een aantal hippies de woestijn in en verluchtigde het grimmige verhaal met vrolijke intermezzi. Deze versie werd op het toneel uitgevoerd en gefilmd, de tinten zwart en bloedrood overheersen, en van enige vrolijkheid is geen sprake meer. Edwards koos vooral om het verhaal meer vanuit het oogpunt van Judas (Pradon) te vertellen, de revolutionair die Jezus' nadruk op het spirituele niet kan of wil snappen. Minder klassiek dan Jewisons versie, maar absoluut interessant.

Ray Gun Fun

1998 |

Verenigd Koninkrijk 1998. Simon Pumell. Met o.a. Helen Caldwell en Alfie McNamara.

De laatste dagen van Jezus van Nazareth (Carter) volgens Andrew Lloyd Webber. Norman Jewison maakte in de jaren zeventig al een versie van de rock-opera, toog met een aantal hippies de woestijn in en verluchtigde het grimmige verhaal met vrolijke intermezzi. Deze versie werd op het toneel uitgevoerd en gefilmd, de tinten zwart en bloedrood overheersen, en van enige vrolijkheid is geen sprake meer. Edwards koos vooral om het verhaal meer vanuit het oogpunt van Judas (Pradon) te vertellen, de revolutionair die Jezus' nadruk op het spirituele niet kan of wil snappen. Minder klassiek dan Jewisons versie, maar absoluut interessant.

Nervous Energy

1995 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1995. Drama van Jean Stewart. Met o.a. Alfred Molina, Cal Macaninch, John McGlynn, Siobhan Redmond en Annette Crosbie.

Tom Kelso (Macaninch), een jonge Schot, woont in Londen samen met zijn vriend Ira Moss (Molina), een Amerikaanse journalist. Tom lijdt aan AIDS en daardoor voelt hij zich zeer opgefokt. Hij weet dat zijn dagen geteld zijn. Hij besluit zijn familie in Glasgow op te zoeken hoewel Ira hem dit afraadt. Tom logeert bij zijn broer Ian (McGlynn) en zijn schoonzus Joyce (Redmond). Tom is soms heel erg humeurig vanwege zijn onafwendbare noodlot en krijgt last van ongebreidelde woede-aanvallen. De situatie wordt onhoudbaar, waarop Ian besluit zijn trots te laten varen en Ira te vragen ook te komen. Raak getekend portret van een homostel, waarin de relatie wordt ontleed tussen Ira en Tom, die zijn (toen nog terminale) ziekte niet kan aanvaarden. Molina en Macaninch leveren schitterende spelprestaties. Tegenwoordig doet dit drama wat verouderd aan, omdat AIDS niet meer dodelijk hoeft te zijn. Het scenario van Howard Schuman is autobiografisch. Het camerawerk is van Nicholas D. Knowland.

Institut Benjamenta

1995 | Drama, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk/Duitsland 1995. Drama van Stephen Quay en Timothy Quay. Met o.a. Daniel Smith, Gottfried John, Alice Krige en Mark Rylance.

Dit is de eerste film van de gebroeders Quay, die later een grote naam maakten met (kort) animatiewerk. Het gaat over een opleidingsinstituut (uit de titel) voor huishoudelijk personeel. Heer en meester van de instelling is Johannes Benjamenta, bijgestaan door zijn zus Lisa. Er wordt beweerd dat Benjamenta nog nooit een stap buiten de deur heeft gezet. Jacob von Gunten (Rylance) meldt zich aan voor een opleiding. Von Gunten kan zijn ogen en oren niet geloven: Kraus (Smith) is de toegewijde butler, maar het instuut is in verval. Hij gaat uitzoeken waarom. Vrije bewerking door Alan Passer van de roman Jacob von Gunten van Robert Walser (1878-1956), de leermeester van Franz Kafka. Een aparte, surrealistische film voor absurdistische fijnproevers.

England, My England

1995 | Drama, Biografie, Muziek

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Duitsland/Bulgarije 1995. Drama van Tony Palmer. Met o.a. Simon Callow, Michael Ball, Rebecca Front, Robert Stephens en Corin Redgrave.

In 1660 was Engeland getuige van twee evenementen van historisch belang. In de eerste plaats werd Charles Stuart (Callow) terug op de troon gezet en dan was er de geboorte van Henry Purcell (Ball) die zou uitgroeien tot een van de grootste muzikale genie[KA3]en aller tijden. Hij was de zoon van de organist van de Koninklijke Kapel en reeds als kind schreef hij zijn eerste compositie. Heel zijn leven zou hij componist zijn in gewone dienst van de Koning van Engeland, zelfs na de dood van Charles. In 1695 overleed hij eenzaam en half krankzinnig. Barokke en episodische filmbewerking van het leven van Purcell, die knap uitgebeeld wordt door Ball. Fee[KA3]erieke belichting, grandiose kostuums (van John Hibbs), magistrale decors (van Nigel Talamo) en een schitterende artistieke leiding (van Steve Hudson) maken de film een feest voor het oog, terwijl de muzikale fragmenten waarmee de diverse episodes aan elkaar gezongen worden een feest voor het oor betekenen. De muziek werd geadapteerd door John Eliot Gardiner, die The English Chamber Orchestra dirigeert. Stephens vertelt de geschiedenis (met randcommentaren) als Dryden, vriend, vertrouwensman en tekstschrijver van Purcell. Palmer schreef het scenario van deze luxueuze Europese co- productie die toch op en top Brits blijft. Oogverblindende fotografie van Nic Knowland. Dolby Stereo.

Bliss

1995 | Drama, Horror

Verenigd Koninkrijk 1995. Drama van Marc Evans. Met o.a. Simon Shepherd, Jonathan Hyde, Reece Dinsdale, Sian Webber en Eva Maria Bryer.

Het scenario van Michael Stewart voor de lange tv-film, die soms in twee of vier delen wordt uitgezonden, begeeft zich op het terrein van de parapsychologie aan de hand van de twee hoofdpersonages Dr. Sam Bliss (Shepherd), weduwnaar en vader van twee dochters Louise (Hart) en Zoe (Smart) en zijn grillige collega Dr. Melanie Kilpatrick (Webber). De film is enigszins fragmentarisch, waardoor je een deel gemakkelijk kunt overslaan. Ze houden zich bezig met een onderzoek over telepathie tussen de tweelingen Serena Snowden (Bryer) en Dorothy Snowden (Norton), de uitbraak van pest in een dorpje in Norfolk, en de poging om het geheim te achterhalen waarom de familieleden van Cahterine Duboys (Cones) de hoge leeftijd van 150 jaar behaald zouden hebben. Redelijk geacteerde, pseudo-wetenschap, dat rijk is aan dialoog. Het camerawerk is van Nicholas D. Knowland. Liefhebberskost, die lonkt naar een serie, maar dat zal waarschijnlijk niet lukken.

Barbarians At The Gate

1993 | Drama, Komedie

Canada/Verenigde Staten 1993. Drama van Glenn Jordan. Met o.a. James Garner, Jonathan Pryce, Peter Riegert, Joanna Cassidy en Fred Dalton Thompson.

Blik achter de schermen van de wereld van high-finance: F. Ross Johnson (Garner) staat aan het hoofd van het vermaarde levensmiddelen- en tabaksconcern Nabisco. De zaken, met name tabak, gaan niet al te florissant. De firma KKR houdt zich bezig met beursovervallen, waardoor F. Ross Johnson raakt in een spannende (werkelijk gebeurde) race verwikkeld met Henry Kravis (Pryce) van KKR.

Wild West

1992 | Komedie, Muziek

Verenigd Koninkrijk 1992. Komedie van David Attwood. Met o.a. Naveen Andrews, Sarita Choudhury, Ronny Jhutti, Ravi Kapoor en Ameet Chana.

De (vr)olijke tribulaties van een Country & Western band bestaande uit Pakistaanse immigranten uit het Londense Southall. Ze krijgen uiteindelijk succes met een hit. Doorspekt met typisch Britse humor, fraaie archetypes zoals racistische skinheads en een manager met een Amerikaanse slee voorzien van stierenhoorns, die droomt van klatergoud in Hollywood. Geslaagd scenariodebuut van toneelschrijver Harwant Bains en energiek filmdebuut van tv- regisseur Attwood. Lekkere deuntjes van Steve Earle, Nanci Griffith, Gart Brooks en Dwight Yoakam onder algehele supervisie van Dominic Miller. Deze alleraardigste film is met zeer bescheiden middelen gemaakt. Camerawerk van Nic Knowland.

Immaculate Conception

1992 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Pakistan 1992. Drama van Jamil F. Dehlavi. Met o.a. James Wilby, Melissa Leo, Shabana Azmi, Zia Mohyeddin en James Cossins.

Hannah (Leo), de dochter van een Amerikaanse senator en haar Britse echtgenoot Alistair (Wilby) werken samen in Pakistan aan een internationaal project. Nadat ze ontelbare pogingen hebben ondernomen om een kind te krijgen zoeken ze tenslotte raad bij de eunuchen die het heiligdom van de Godin van de Vruchtbaarheid beheren. Tijdens een bizar ritueel bekeren ze zich tot de islam en het wonder geschiedt. Maar vreemde gebeurtenissen overschaduwen algauw het prille geluk. Tegen de achtergrond van de woelige gebeurtenissen in Pakistan tijdens de jaren 1980 beleven deze twee outsiders een allesbehalve alledaags avontuur. Curieus drama over de schok tussen culturen en religies. De sfeer roept herinneringen op aan het werk van James Ivory, mede geholpen door de muziek van Richard Harvey. In de muziek is ook de 'Sonate in re mineur' van Alessandro Scarlatti, een tijdgenoot van Mozart met minder talent, verwerkt. Deze onafhankelijk geproduceerde film is wat aan de lange kant. Het scenario is van regisseur/producent Dehlavi. Het camerawerk is van Nic Knowland. Dolby Stereo.

Complex of Fear

1992 | Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1992. Thriller van Brian Grant. Met o.a. Hart Bochner, Joe Don Baker, Chelsea Field, Brett Cullen en Farrah Forke.

Een onbekende, gemaskerde boosdoener overvalt en verkracht vrouwen, die in een luxueus flatgebouw wonen. Aanvankelijk blijven opsporingspogingen van de politie vruchteloos. Langzaam maar zeker slaat de paniek toe en beginnen de bewoners elkaar te wantrouwen totdat commissaris Baker en smeris Bochner het geval klaren. Niet al te originele film. De nadruk wordt enigszins gelegd op het werk van de politie en de ontredderde toestand van de slachtoffers. Houdt echter de aandacht vast en laat de kijker lang in het ongewisse over de identiteit van de dader. Losjes gebaseerd op ware gebeurtenissen. Scenario van Dyanne Asimow en Matt Dorf. Camerawerk van Nic Knowland.

The Children

1990 | Romantiek

Duitsland/Verenigd Koninkrijk 1990. Romantiek van Tony Palmer. Met o.a. Ben Kingsley, Kim Novak, Geraldine Chaplin, Joe Don Baker en Siri Neal.

Ergens in midden Europa zorgt een gepensioneerde ingenieur Martin Boyne (Kingsley) voor de zeven koters van een vriend terwijl hij niks van kinderen moet hebben. Eigenlijk zou hij een vlam van vroeger, nu een weduwe, Rose Sellars (Novak) gaan trouwen, maar het weerzien valt niet mee. Een van de kinderen, de vijftien-jarige Judith (Neal) maakt een hele bijzndere indruk op hem. Een stel goede acteurs worstelt met een inconsistent script van Timberlake Wertenbaker naar het boek The Children van Edith Wharton uit 1928. Plaatjesgeile regisseur Tony Palmer duikt weer onder in zijn gebruikelijke kleurrijke symboliek - zo'n beetje als Ken Russell, maar dan zonder humor. In Venetië en Zwitserland gefilmd. Camerawerk van Nic Knowland. Speelt rond 1925.

The Murder of Mary Phagan

1988 | Drama

Verenigde Staten 1988. Drama van Billy Hale. Met o.a. Jack Lemmon, Peter Gallagher, Richard Jordan, Robert Prosky en Paul Dooley.

Sterke reconstructie van een moordzaak die in 1913 heel wat stof deed opwaaien. In een fabriek in Atlanta wordt een dertien- jarige arbeidster vermoord. De directeur wordt voorgeleid als verdachte, en de jonge openbare aanklager, Jordan, ziet een kans om zijn populariteit te vergroten. Hij wil namelijk gouverneur worden. Door manipulatie van getuigen krijgt hij een veroordeling voor elkaar: doodstraf voor de man, die echter volhoudt onschuldig te zijn. Gouverneur Lemmon, die de executie moet bekrachtigen, krijgt twijfels en wil zelf de getuigen horen. Het scenario van Jeffrey Lane en George Stevens Jr., naar een verhaal van Larry McMurtry, brengt een sterk sociaal-kritisch tijdsdocument, waarin kinderarbeid, politieke corruptie, de macht van het kapitaal en rassendiscriminatie aan bod komen. Lemmon en Jordan zijn schitterend. Fotografie is van Nic Knowland, en de muziek werd gecomponeerd door Maurice Jarre. De film blijft vier uur lang boeien. Oorspronkelijk vertoond in twee delen. In 1937 was de moordzaak al het onderwerp van de film THEY WON'T FORGET.

Anastasia: The Mystery of Anna

1986 | Drama, Mysterie, Historische film

Oostenrijk/Verenigde Staten 1986. Drama van Marvin J. Chomsky. Met o.a. Amy Irving, Olivia de Havilland, Jan Niklas, Nicolas Surovy en Susan Lucci.

Het verhaal van Anna Anderson (Irving), de vrouw die beweerde de enige overlevende te zijn van de executie door de communisten in 1918 van de tsarenfamilie. Deze tv-film is beslist geen herverfilming van de film ANASTASIA uit 1956 van Anatole Litvak met Ingrid Bergman; James Goldman schreef een geheel nieuw scenario naar het boek The Riddle of Anna Anderson van Peter Kurth en laat daarin de beslissing of Anna wel of niet Anastasia Romanoff is over aan de kijker. De locaties en de aankleding zijn prachtig, er wordt degelijk geacteerd, maar de film als geheel is toch weinig bevredigend. Het camerawerk is van Nicholas D. Knowland. Oorspronkelijk uitgezonden in twee delen. Mono.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Nicholas D. Knowland op televisie komt.

Reageer