Jorge Arriagada

Componist

Jorge Arriagada is componist.
Er zijn 41 films gevonden.

Alceste à bicyclette

2013 | Drama

Frankrijk 2013. Drama van Philippe Le Guay. Met o.a. Fabrice Luchini, Lambert Wilson en Maya Sansa.

Komedie over twee bevriende acteurs die beiden de hoofdrol ambiëren in Moliere’s klassieke theaterstuk De Misantroop. Bij toerbeurt repeteren ze de hoofdrol van Alceste, de mensenhater, en allemansvriend Philinte. Dat levert bevlogen discussies op over essentie en interpretatie van hun rollen, hoge en lage cultuur. Een aanvankelijk hartelijk weerzien ontpopt zich tot een duel tussen twee mannen wiens beroep liegen en bedriegen is. Dat Alceste à bicyclette wat loze zijstraten in fietst is dit lichtvoetige commentaar op het hypocriete acteurswereldje te vergeven.

Mistérios de Lisboa

2010 | Drama, Mysterie

Portugal 2010. Drama van Raoul Ruiz. Met o.a. Léa Seydoux, Melvil Poupaud, Clotilde Hesme en Malik Zidi.

Oorspronkelijk als tv-serie uitgezonden drama van Raoul Ruiz is historisch drama dat zich afspeelt in de 19de eeuw.

Les femmes du 6ème étage

2010 | Komedie

Frankrijk 2010. Komedie van Philippe Le Guay. Met o.a. Fabrice Luchini, Sandrine Kiberlain, Natalia Verbeke, Carmen Maura en Lola Dueñas.

Begin jaren zestig verpietert de Parijse beurshandelaar Jean-Louis Joubert in zijn bourgeois-stoffige gezinssleur. Dankzij het nieuwe Spaanse dienstmeisje María betreedt hij de bovenste verdieping van het appartementsgebouw: daar huizen in piepkleine chambres de bonne María's landgenotes, allemaal in dienst bij welgestelde families. Warme, grappige film van Le Guay, in hetzelfde deftige XVIIe-arrondissementsdecor opgegroeid en deels grootgebracht door een Spaans dienstmeisje, bruist door het milieucontrast en acteerwerk. Luchini en Kiberlain, gelieerd in het echte leven, spelen opnieuw een echtpaar in zwaar huwelijksweer. César Beste Vrouwelijke Nevenrol voor Carmen Maura.

Salvador Allende

2004 | Documentaire

België/Chili/Frankrijk/Duitsland/Spanje/Mexico 2004. Documentaire van Patricio Guzmán.

Op 11 september 1973, zette Amerika aan tot een staatsgreep om de vreedzame en democratische revolutie die in Chili de grond in te boren. Ze elimineerden de President van de Republiek, Salvador Allende. In het leven van regisseur Patricio Guzmán speelde Salvador Allende een belangrijke rol.

Ce jour-là

2003 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Zwitserland 2003. Komedie van Raoul Ruiz. Met o.a. Elsa Zylberstein, Bernard Giraudeau, Jean-Luc Bideau en Féodor Atkine.

Opmerkelijk tussendoortje van de Chileense Fransoos Raoul Ruiz (1941) - maker van ruim 100 films - over een potentieel steenrijke jonge dromer (Zylberstein) die in de 'nabije toekomst in Zwitserland' vriendschap sluit met een psychotische moordenaar (Giraudeau). Beeldtaal, dialogen en verhaallijn wisselen tussen ridicuul en subliem als blijkt dat de moordenaar is opgetrommeld door inhalige familieleden om de jonge erfgename te vermoorden. Het plan keert zich tegen de samenzweerders en al snel rollen de eerste koppen, soms doelbewust, soms argeloos op de achtergrond. Cineast Ruiz trok alle registers open en produceerde een absurde film die prettig blijft nazeuren.

Les âmes fortes

2001 | Romantisch drama

Frankrijk/België/Zwitserland 2001. Romantisch drama van Raoul Ruiz. Met o.a. Laetitia Casta, Arielle Dombasle, John Malkovich, Frédéric Diefenthal en Charles Berling.

Na de Proust-verfilming Le temps retrouvé is dit de tweede film naar een Franse klassieker van de productieve Chileense filmmaker Ruiz. Voor wie de roman van Jean Giono niet kent, is misschien de hoofdrol van supermodel Laetitia Casta het opmerkelijkste aspect aan de trage, maar sfeervolle film - ze brengt het er aardig vanaf als het jonge dienstmeisje Thérèse, die met haar vriend naar een klein dorp vlucht om een gezin te stichten. Daar komt ze al snel onder de betovering van het rijke, mysterieuze echtpaar Numance (Dombasle en een Frans sprekende Malkovich).

La virgen de los sicarios

2000 | Drama, Film noir

Frankrijk/Colombia/Spanje 2000. Drama van Barbet Schroeder. Met o.a. Germán Jaramillo, Anderson Ballesteros, Juan David Restrepo, Manuel Busquets en Wilmar Agudelo.

Wie een gladgepolijste, mooi verzorgde film met sympathieke rollen wil zien, moet deze originele, gewaagde film overslaan. Schroeder, die het drama REVERSAL OF FORTUNE maakte naar bovengenoemde criteria met allemaal sympathieke en aanvaardbare personages, heeft voor deze rolprent op locatie in het drugsmekka Medell[KA1]in gefilmd. Hij heeft een boodschap voor de kijker: een gewelddadige maatschappij baart een ongevoelige maatschappij die het geweld aanvaardt. Het scenario van Fernando Vallejo naar zijn gelijknamige roman is grotendeels autobiografisch. Fernando (Jaramillo) is achter in de vijftig. Hij verliet zijn geboorteplaats Medell[KA1]in in Columbia, en verruilde zijn land voor Europa rond 1968. Daarna woonde hij lange tijd in Mexico. Nu dertig jaar later is hij teruggekeerd naar een stad die gezwollen is door de drugshandel. Een mensenleven telt nauwelijks, de justitie heeft bijna geen gezag en de pistool- en geweerschoten, die klinken als kapotte uitlaten van auto`s, behoren tot het dagelijkse straatlawaai. Als een grote lading hero[KA3]ine de Amerikaanse markt met succes heeft bereikt, vermaken de drugsbaronnen het volk door een groots vuurwerk af te steken. Veel inwoners, die nauwelijks werk hebben, doden de tijd met drugs en alcohol. Fernando heeft een appartement van zijn overleden zus ge[KA3]erfd. Fernando, die schrijver is, is homo. Hij begeeft zich in het homomilieu, waar hij de zestien-jarige schandknaap, Alexis (Bellestros), ontmoet. Betaalde seks wordt snel omgezet in liefde met een beetje omkoperij. Algauw trekt Alexis bij hem in op voorwaarde dat hij een gettoblaster en een tv in huis haalt. Alexis draagt een pistool op zak. Samen bezoeken ze de stad zoals Fernando die zich nog herinnert van dertig jaar geleden. Hij ontdekt dat Alexis tegen betaling mensen doodt en bij het minste of geringste dispuut zijn wapen trekt. Als het erop aankomt, doet hij dat ook voor Fernando, die achteraf slaapstoornissen krijgt. Als Alexis tenslotte gedood wordt, is Fernando snel getroost met Wilmar (Restrepo). Hij ontdekt later dat hij de moordenaar van Alexis is, omdat hij Wilmars broer had vermoord. De film moet het hebben van de twee hoofdrollen, Jaramillo, een gevestigd toneelspeler uit Bogota en de jonge Ballesteros, die zichzelf is en zo echt, dat hij heel geloofwaardig is. Ook de belangrijke bijrol van Restrepo is net zo goed als van Ballesteros. Regisseur Schroeder, die na zestien jaar weer buiten Amerika werkt, heeft een naturalistisch drama neergezet dat het moet hebben van de waarneming. Omdat hij ter plaatse draaide en het buitengewoon onveilig werken was, heeft hij zijn toevlucht genomen tot HD700 video; hij kon daardaar de productietijd halveren met als nadeel, dat bewegende objecten zoals auto's amateuristisch lijken en ook het overzetten van video naar 35mm film had enige voeten in de aarde; HD700 is twintig procent sneller als een gewone film en heeft daarom consequenties, die niet altijd door iedereen begrepen worden. Met een mensenleven heeft Schroeder zo min mogelijk willen sollen, maar hij heeft niet willen uitwijken naar Mexico. Hij heeft zijn film zo authentiek mogelijk willen houden en de rolprent heeft daardoor een extra dimensie gekregen. Wie Schroeder's film BARFLY met Mickey Rourke en Faye Dunaway uit 1987 kon waarderen, zal hier zeker van genieten. Met 2,3 miljoen dollar omzet, deed deze film het in zijn soort niet slecht. Het camerawerk is van Rodrigo Lalinde. Dolby Digital.

Le temps retrouvé

1999 | Drama

Frankrijk/Italië 1999. Drama van Raoul Ruiz. Met o.a. Catherine Deneuve, Marcello Mazzarella, John Malkovich, Pascal Greggory en Marie-France Pisier.

Deze derde verfilming van [KL]La Recherche du temps perdu[KLE] van Marcel Proust - de verteller (Mazzarella) - is een kaleidoscoop van portretten en momentopnames van bepaalde tijdperken. Op zijn doodsbed voltooit de grote schrijver zijn literaire werk nadat hij zich heeft laten overbrengen naar Gilberte (B[KA1]eart), zijn jeugdliefde. Ze is de dochter van Odette de Cr[KA1]ecy (Deneuve) en getrouwd met een goede vriend van Marcel, Saint Loup (Greggory). Hij luistert geduldig naar haar bekentenissen over het leven met Saint Loup op het Ch[KA4]ateau de Guermantes, het veelvuldige huwelijksbedrog van haar echtgenoot, en haar herinneringen aan de salons, de ontmoetingen met Albertine (Mastroianni), Rachel (Zylberstein) en de Prins de Foix (Poupaud). Het is een universum dat gevuld wordt door vervlogen tijden, waarin Charles Swann (Malkovich) zijn rolmodel in zijn jeugd was, een tijd die eeuwen geleden schijnt te zijn, nu Proust aan het einde van zijn leven is. Met hun scenario zijn regisseur Ruiz en Gilles Taurand een uitdaging aangegaan om de wereld van Proust op te roepen: enerzijds een droomwereld, anderzijds het combineren van personages en tijdperken, gekenmerkt door voorwerpen, geuren, dialogen, decors, op een bodemloze manier, die de wereld van Proust is. Mazzarella is goed gecast, zo goed dat hij de grote schrijver zelf geweest zou kunnen zijn. Hierdoor zijn de effecten van deze zedenstudie des te sterker en intelligenter. De complexe montage van Denise de Casabianca completeert dit geheel op een perfecte wijze. De decors van Bruno Beauge en het camerawerk van Ricardo Aronovich zijn prachtig en passen geheel bij het doel dat regisseur Ruiz zich over zijn onderwerp stelde. Ruiz heeft zich aan de oorspronkelijke teksten gehouden zonder letterlijk te zijn, maar hij heeft de geest gerespecteerd en af en toe een vleugje humor toegediend.

Shattered Image

1998 | Thriller

Verenigde Staten 1998. Thriller van Raoul Ruiz. Met o.a. William Baldwin, Anne Parillaud, Lisanne Falk, Bulle Ogier en Graham Greene.

Wie is de echte Jessie Markham? Is ze een rijke, kwetsbare erfgename op huwelijksreis op een tropisch eiland, die haar nieuwe echtgenoot Brian (William Baldwin) ervan verdenkt haar te willen vermoorden? Of is zij een oogverblindende, koelbloedige huurmoordenares die op mannen aast? Beide varianten lijken uitsluitend te bestaan in de dromen van de andere Jessie. En geen van beiden weet wie echt is en wie een nachtelijke hallucinatie. Uiteindelijk beginnen de beide levens van Jessie door elkaar heen te lopen. Beide vrouwen bewegen zich onvermijdelijk naar hun eindbestemming: de een als hulpeloos doelwit van een verraderlijk plot, de ander als een roofdier dat een dodelijk plan beraamt. Dan wordt duidelijk wie de dromer is, en wie de droom... Ra£l Ruiz' eerste Amerikaanse film is een stijlvolle thriller, waarvan het dubbelgangersmotief doet denken aan films als Vertigo en La double vie de Véronique. Tegen het decor van elegante appartementen, chique restaurants en een tropische omgeving speelt Ruiz zoals vaker met cinematografische conventies, psychologie en een behoorlijke dosis 'suspension of disbelief'. De hoofdrol wordt vertolkt door Anne Parillaud (o.a. La femme Nikita), de productie is in handen van regisseur/producent Barbet Schroeder, het camerawerk is van Nederlander Robby Müller. 'Een grootse film in de grote traditie van de geraffineerde intrige.' (Kay Armatage, filmfestival Toronto).

L'inconnu de Strasbourg

1998 | Thriller, Misdaad, Actiefilm, Romantiek

Frankrijk 1998. Thriller van Valeria Sarmiento. Met o.a. Ornella Muti, Charles Berling, Johan Leysen, Christian Vadim en Laurence Masliah.

Jean-Paul (Berling) en zijn minnares Madeleine (Muti) worden betrapt door haar man, met een noodlottige afloop. Daarna is hij na een auto-ongeluk ook nog zijn geheugen kwijtgeraakt. Hij weet alleen nog dat hij een afspraak heeft met Madeleine. Onderweg daarheen wordt hij aangezien voor een rijke erfgenaam. Het scenario van L'inconnu de Strasbourg, geschreven door de oorspronkelijk Chileense regisseuse Sarmiento en drie anderen, is nogal rommelig, maar dat wordt deels goedgemaakt door stevig spel van de prima cast en de sfeervolle beelden van Straatsburg.

El Entusiasmo

1998 | Komedie, Drama

Frankrijk/Spanje/Chili 1998. Komedie van Ricardo Larrain. Met o.a. Carmen Maura, Alvaro Escobar, Álvaro Rudolphi, Gianfranco Lebrini en Sebastian Achaval.

In 1984 stelt de journalist Guillermo (Rudolphini) Isabel (Verdu) en Fernando (Escobar) aan elkaar voor in het dictatoriaal geregeerde Chili. Met zijn drie[KA3]en hopen ze op een betere maatschappij en koesteren utopische idee[KA3]en over de nieuwe republiek. Tien jaar later is Chili een democratie, Isabel en Fernando zijn getrouwd en hebben een zoon, Miguel (Lebrini). Ze besluiten naar Arica te gaan, de noordelijkste kustplaats aan de rand van de woestijn, op de grens met Peru om Guillermo op te zoeken. Hij maakt er reportages, maar de inhoud is anders dan de werkelijkheid, omdat de klanten dat wensen. Fernando ziet grote mogelijkheden om toeristen te lokken voor avontuurlijke vakanties en stort zich met veel enthousiasme op zijn werk. Hij wordt succesvol, maar raakt dan betrokken bij sinistere projectontwikkelaars, die hotels willen neerzetten. Hij verwaarloost Isabel, die uitsluitend tot hem toegang heeft via zijn secretaresse Maria (Maura). Isabel zoekt troost bij Guillermo. Deze film is een soort vervolg op Larrain's debuut uit 1991 LA FRONTERA, maar veel conventioneler en lang niet zo inspirerend en idealistisch, afgezien van zijn ontevredenheid met het kapitalisme en de tekortkomingen van de democratie, Tegen het einde is zelfs de intrige onduidelijk. Het spel staat op een behoorlijk niveau. Het budget bedroeg nauwelijks één miljoen dollar. Het scenario is van regisseur Larrain en Jorge Goldenberg. Het camerawerk is van Esteban Courtalon.

Transatlantique

1997 | Romantiek, Drama

Frankrijk/Uruguay 1997. Romantiek van Christine Laurent. Met o.a. Laurence Côte, Joaquim Olarreaga, Hector Spinelli, Luis Miguel Cintra en Mariana Ingold.

VV.

Généalogies d'un crime

1997 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Portugal 1997. Drama van Raoul Ruiz. Met o.a. Catherine Deneuve, Melvil Poupaud, Michel Piccoli, Mathieu Amalric en Bernadette Lafont.

Eens te meer trakteert de Chileens-Franse magiër Ruiz op een staaltje fantastisch cineraffinement. Wanneer rouwende advocate Solange (Deneuve) de verdediging van de moordverdachte jongeling René (Poupaud) op zich neemt, begeeft zij zich in een bizar identiteitenspel waarvan de bloedlijnen naar het verleden lopen. Dwalend in dit barokke spiegellabyrint wacht de toeschouwer surprises, desoriëntatie en zonderlinge ontmoetingen. Briljante mise en scène vervloeit met surreële beelden en decors, verfijnd literair zijn de dialogen (coauteur is Pascal Bonitzer). Curiosum in deze breinmassage: de gastrol-met-zonnebril van Parijs-romancier Patrick Modiano.

Trois vies & une seule mort

1996 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Portugal 1996. Komedie van Raoul Ruiz. Met o.a. Marcello Mastroianni, Anna Galiena, Marisa Paredes, Melvil Poupaud en Chiara Mastroianni.

Alsof hij wist dat dit een van de laatste films was die hij zou maken speelt Marcello Mastroianni gelijk maar vier rollen. In zijn eerste rol vermoordt hij de man van zijn ex. In de tweede rol is hij een professor die zijn vak opgeeft om bedelaar te worden. Daarna speelt hij een griezelige butler in wiens kasteel een jong koppel is uitgenodigd door een weldoener. Tenslotte speelt hij een gestresste industrieel. Aan het einde blijkt dat de rollen meer met elkaar van doen hebben dan op het eerste oog leek. Sfeervol, intrigerend psycho-drama.

Os olhos da Ásia

1996 | Drama, Historische film

Duitsland/Frankrijk/Portugal 1996. Drama van Joao Mario Grilo. Met o.a. Yoshi Oida, Joao Perry, Geraldine Chaplin en Yasukito Umeno.

Subtiele maar complexe film die vaak fascinerend het missiewerk van Portugese Jezuïten in Japan behandelt. Julian van Nakaura, een Japanse priester van de Jezuïtenorde, was één van de vier jonge ambassadeurs die in 1583 naar Rome werden gezonden als bewijs dat Japan gekerstend was. Vijftig jaar na die glorierijke missie wordt Julian opnieuw gedwongen zijn geloof te bewijzen, dit keer tegenover de stugge militia en rechtbanken van shogun, die hem willen dwingen zijn christelijk geloof af te zweren. Julian zwicht niet en het is tragisch genoeg één van zijn mede-ambassadeurs die hem tot het martelaarschap zal veroordelen. Is Julians dood roemloos en tevergeefs geweest? Misschien. Hij blijft een symbool van wederzijds onbegrip tussen Oost en West. Scenario van regisseur Grilo en Paulo Filipe, fotografie van Joao Paulo Costa, muziek van Jorge Arriagada.

Madame le Consul : Pili, prince des rues

1995 | Drama

Frankrijk/Mexico 1995. Drama van Bertrand Van Effenterre. Met o.a. Véronique Jannot, François Berléand, Rodrigo Machuca, Emmanuelle Meyssignac en Céline Samie.

Een Frans echtpaar, Meyssignac en Bisson, heeft een adoptieaanvraag ingediend voor een Mexicaans weeskind, maar hun dossier wordt niet aanvaard door de Mexicaanse autoriteiten. Dan besluiten ze maar een kind in het geheim te `kopen`, maar ze worden opgelicht door een corrupte advocaat. Dan nemen ze hun toevlucht tot het Franse consulaat, waar Alice Beaulieu (Jannot), de jonge consul, hun zaak ter harte neemt. Niet erg boeiend drama dat de (wan)praktijken van de internationale adoptie op de korrel neemt. Wat overblijft is een redelijk beeld van het leven in Mexico waar arm en rijk naast elkaar leven en waar zelfs de kleinste kinderen door misdaad in hun levensonderhoud voorzien. De jonge Pili (gespeeld door Machuca) is de metafoor. Gérard Carré en Alain Minier schreven het scenario. Angel Goded stond achter de camera. Formaat 16/9.

Elle

1995 |

Frankrijk 1995. Valeria Sarmiento. Met o.a. Ivaylo Chistov, Itzhak Fintzi, Neveda Mandadjieva, Didier Flamand en Marine Delterme.

Een Frans echtpaar, Meyssignac en Bisson, heeft een adoptieaanvraag ingediend voor een Mexicaans weeskind, maar hun dossier wordt niet aanvaard door de Mexicaanse autoriteiten. Dan besluiten ze maar een kind in het geheim te `kopen`, maar ze worden opgelicht door een corrupte advocaat. Dan nemen ze hun toevlucht tot het Franse consulaat, waar Alice Beaulieu (Jannot), de jonge consul, hun zaak ter harte neemt. Niet erg boeiend drama dat de (wan)praktijken van de internationale adoptie op de korrel neemt. Wat overblijft is een redelijk beeld van het leven in Mexico waar arm en rijk naast elkaar leven en waar zelfs de kleinste kinderen door misdaad in hun levensonderhoud voorzien. De jonge Pili (gespeeld door Machuca) is de metafoor. Gérard Carré en Alain Minier schreven het scenario. Angel Goded stond achter de camera. Formaat 16/9.

Los naufragos

1994 | Drama

Frankrijk/Chili 1994. Drama van Miguel Littin. Met o.a. Marcelo Romo, Valentina Vargas, Luis Alarcon, Bastian Bodenhofer en Gregory Cohen.

Somber verhaal over een man die na twintig jaar terugkeert naar zijn land. Deze man, Aron (Romo), kan de tragedie uit 1973 maar niet vergeten. Hij gaat op zoek naar zijn broer en ontdekt dat zijn hele familie dood is of gek geworden. Hij draagt de foto van zijn broer op zijn regenjas en beweegt zich voort alsof hij over een begraafplaats loopt. Hij vindt getuigen en herinnert zich zijn jeugd en het vrolijke familieleven. Middels deze reis tracht hij zijn identiteit te reconstrueren, zijn wortels en iets van levenslust te vinden, terwijl alles wat hij meemaakt ergens stuit op de breuk die de Staatsgreep van september 1973 heeft betekend. Deze door nostalgie en verzet getekende film herkauwt een nachtmerrie en brengt hevige emoties over op kijkers die gevoelig zijn voor zoveel machteloosheid en ongeluk.

Exterior Night

1994 | Experimenteel, Film noir

Duitsland/Verenigde Staten 1994. Experimenteel van Mark Rappaport. Met o.a. Johnny Mez, Victoria Bostel, Mark Arnott, David Patrick Kelly en Martin Frische.

Steve`s (Mez) leven rolt als een B-film. Alles wat hij ziet, iedereen die hij ontmoet, alles wat hij zich herinnert komt a.h.w. uit een B-film. In zijn gedachte-wereld was zijn vader (Arnott) een priv[KA1]e-detective, evenals zijn grootvader (Kelly), die nadien schrijver werd. Zijn laatste roman is spoorloos verdwenen. Een bevreemdend experiment in kleur en zwart-wit. De personages evolueren in de decors van enkele beroemde films noirs, w.o. THE MALTESE FALCON, THE BIG SLEEP, e.d. Het is een tijdreis waarin de generaties door elkaar vloeien, met elkaar praten, maar het noodlot niet kunnen veranderen. Een film die verloopt als een droom of, zoals een personage zegt: 'It's a song from the past that continues in the present'. Bostel speelt alle vrouwenrollen. Een geniaal juweeltje dat de toeschouwer helemaal opslorpt, geschreven door Rappaport. Fotografie is van Serge Roman.

Rhésus Roméo

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van Philippe Le Guay. Met o.a. Isabelle Pasco, Anthony Delon, Philippe Clévenot, Judith Magre en Philippe Laudenbach.

Kapster Jo[KA3]elle (Pasco) stelt zich als donor beschikbaar om ruggemerg af te staan voor een kankerpati[KA3]ent. Ze belooft daarbij absolute anonimiteit in acht te nemen. Zij mag niet weten voor wie het merg bestemd is. Haar nieuwsgierigheid overwint echter en ze slaagt erin het dossier in te kijken. De zieke is Arnaud (Delon) en ze besluit de jongeman op te zoeken. Wanneer ze de knappe verschijning ziet, raakt ze op slag smoorverliefd. Vergezocht en ongeloofwaardig melodrama rond een verboden liefde. De acteurs doen hun best om het scenario van regisseur Le Guay (hier in zijn tv-debuut) en Lou Jeunet wat op te vijzelen, maar slagen er slechts gedeeltelijk in. Fotografie van Pierre Novion.

Os quatro elementos I: A terra - No fim do mundo

1993 | Drama

Portugal 1993. Drama van João Mário Grilo. Met o.a. José Viana, Zita Duarte, Adelaïde João, Carlos Daniel en Alexandra Lencastre.

Augusto (Viana), een arme oude landbouwer in een Portugees woestijndorp, doodde per ongeluk de oude Concei[KA10]cao (Jo[KA6]ao) die hem uitschold voor dief en oplichter. Haar zuster, Violante (Duarte), is uit op wraak. Zij zijn de laatste bewoners van het dorp, de anderen zijn uitgeweken naar Amerika. Violante geeft Augusto aan bij de politie en als analfabeet heeft deze het niet gemakkelijk. Dan ontrafelt zich een drama dat reeds jaren voordien begon. Eerste van een reeks van vier films die de vier elementen symboliseren. Het is een ouderwets drama rond een bloedvete met het stukje aarde van de protagonisten als inzet. Een faits-divers dat niet bepaald boeiend uitgewerkt werd in het scenario van Grilo en Paulo Filipe. Antoine Heberlé stond achter de camera.

O Fim do mundo

1993 | Drama

Portugal 1993. Drama van Joao Mario Grilo. Met o.a. Joao Lagarto, Heitor Lourenco, Adelaide Joao, Jose Viana en Henrique Viana.

Augusto (Viana), een arme oude landbouwer in een Portugees woestijndorp, doodde per ongeluk de oude Concei[KA10]cao (Jo[KA6]ao) die hem uitschold voor dief en oplichter. Haar zuster, Violante (Duarte), is uit op wraak. Zij zijn de laatste bewoners van het dorp, de anderen zijn uitgeweken naar Amerika. Violante geeft Augusto aan bij de politie en als analfabeet heeft deze het niet gemakkelijk. Dan ontrafelt zich een drama dat reeds jaren voordien begon. Eerste van een reeks van vier films die de vier elementen symboliseren. Het is een ouderwets drama rond een bloedvete met het stukje aarde van de protagonisten als inzet. Een faits-divers dat niet bepaald boeiend uitgewerkt werd in het scenario van Grilo en Paulo Filipe. Antoine Heberlé stond achter de camera.

It's All True

1993 | Documentaire

Verenigde Staten/Frankrijk 1993. Documentaire van Richard Wilson, Bill Krohn, Orson Welles, Bill Kroh en Myron Meisel.

In februari 1942 klonk het daverende succes van CITIZEN KANE nog lang na toen de schepper van dat meesterwerk Orson Welles naar Brazilië vertrok voor het draaien van FOUR MEN ON A RAFT, die nooit montagetafel zou bereiken. Onderhavige documentaire van Wilson en Krohn, die begint met beelden uit Brazilië, bevat opnames van deze incomplete rolprent, waarvan men lang had aangenomen dat ze verloren waren gegaan. Die gedachte was niet vreemd, want kilometers film belandden op de zeebodem na een gevecht met een reuzeninktvis. De fragmenten zijn gerestaureerd en duren ongeveer een uur. Welles komt zelf aan het woord in interviews, die ooit werden afgenomen en waarin hij over dit inmiddels legendarisch geworden, maar onvoltooide werk sprak, evenals zijn cameraman Joseph Biroc, zijn assistenten Shifra Haran en Elizabeth Wilson en andere leden van de crew. Co- regisseur Wilson, die dit feest voor cinefielen produceerde, werkte jaren aan dit project tot aan zijn dood in 1991.

Os quatro elementos III: O fogo - Das tripas coração

1992 | Drama, Romantiek

Portugal 1992. Drama van Joaquim Pinto. Met o.a. Elsa Batalha, Manuel Wiborg, Leonor Silveira, Armando Cortez en Cecilia Guimarães.

Op hun twintigste verjaardag wordt de droom van de tweeling Armando (Wiborg) en Beatriz (Batalha) werkelijkheid: ze worden aangenomen bij de brandweer. Alles gaat uitstekend tot Beatriz doorlopend branden hoort in haar hoofd en Armando wat teveel aandacht gaat besteden aan buurvrouw Leonor (Silveira). Zwaar symbolisch geladen scenario waarin in wezen bijzonder weinig gebeurt. Het onafhankelijk seksueel ontwaken van een tweeling, die steeds samen waren, wordt eerder simplistisch uitgewerkt naar een niet bepaald verrassend einde. De acteurs doen hun best met het materiaal dat ze kregen, maar een teveel aan dialogen en een tekort aan actie maken het voor de kijker een hele taak om tot het einde door te bijten. Jeanne Waltz schreef het scenario dat door Sophie Maintigneux ingeblikt werd.

Das tripas coracao

1992 | Drama

Portugal 1992. Drama van Joaquim Pinto. Met o.a. Armando Cortez, Leonor Silveira, Manuel Wiborg en Elsa Batalha.

Op hun twintigste verjaardag wordt de droom van de tweeling Armando (Wiborg) en Beatriz (Batalha) werkelijkheid: ze worden aangenomen bij de brandweer. Alles gaat uitstekend tot Beatriz doorlopend branden hoort in haar hoofd en Armando wat teveel aandacht gaat besteden aan buurvrouw Leonor (Silveira). Zwaar symbolisch geladen scenario waarin in wezen bijzonder weinig gebeurt. Het onafhankelijk seksueel ontwaken van een tweeling, die steeds samen waren, wordt eerder simplistisch uitgewerkt naar een niet bepaald verrassend einde. De acteurs doen hun best met het materiaal dat ze kregen, maar een teveel aan dialogen en een tekort aan actie maken het voor de kijker een hele taak om tot het einde door te bijten. Jeanne Waltz schreef het scenario dat door Sophie Maintigneux ingeblikt werd.

Dark At Noon

1992 | Komedie, Horror

Frankrijk/Spanje/Portugal 1992. Komedie van Raoul Ruiz. Met o.a. John Hurt, Lorraine Evanoff, Didier Bourdon, David Warner en Myriem Roussel.

Kort na afloop van WO I gaat de jonge arts Bourdon uit Parijs naar een verloren gat in Portugal, waar zijn vader het familiefortuin verbrast zou hebben. Hier staat hij voor een mysterie: de bewonders van het dorp leven `s nachts en slapen overdag, vereren honden en worden geterroriseerd door vreemde verschijnselen. Hier ontmoet hij ook een bizarre markies die zichzelf de schepper van het dorp noemt. Een verrassende mengeling van po[KA3]ezie en humor, zoals dit alleen mogelijk is in het eigenzinnige universum van Ruiz, die ook zelf het scenario schreef. Hurt is subliem als in zijn dubbelrol (als de boosaardige markies en als de excentrieke verloofde van diens nicht). De fotografie van Ramon Suarez werd bekroond op het Festival van Sitges in 1992, evenals de muziek van Jorge Arriagada.

Sushi, Sushi

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Laurent Perrin. Met o.a. André Dussollier, Jean-François Stévenin, Sandrine Dumas, Eva Darlan en Kentaro Matsuo.

Het scenario is pittig genoeg, want het gaat om een culinair avontuur. Een voormalige leraar beeldhouwen begint in Parijs een cateringbedrijf dat Japanse gerechten thuis bezorgt. Na aanvankelijk succes volgt al (te) spoedig een faillissement. Het geheel wordt gepresenteerd aan de hand van afgezaagde absurde situaties en buitensporige ellipsen. De personages zijn kleurrijk (Darlan als excentrieke burgerdame!) maar oppervlakkig, in de stijl van de film. Overigens was de doelstelling prima: een aanval op de wereld van het geld en de bijbehorende hersenschimmen. Vermakelijk maar ook steeds bijna belachelijk, door scènes zoals die van een legertje loopjongens dat verkleed als samourais op scooters over de Champs-Elysées raast. Jammer! Scenario van Laurent Perrin en Michka Assayas. Camerawerk van Dominique Le Rigoleur.

Le ciel de Paris

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Michel Béna. Met o.a. Sandrine Bonnaire, Marc Fourastier, Paul Blain, Evelyne Bouix en Tanya Lopert.

Goed gespeeld, maar verrassingsloos driehoeksgeval over Lucien (Blain), die verliefd wordt op Suzanne (Bonnaire), terwijl haar homoseksuele huisgenoot Marc (Fourastier) op zijn beurt verlangt naar Lucien (Blain). Aanvankelijk waren ze goede vrienden, maar het eindigt in haat en jaloezie. Scenario van Isabelle Coudrier-Kleist, Cecile Vargaftig en debuutregisseur Bena. Camerawerk van Jean-Marc Fabre.

Blanval

1991 | Romantiek, Drama

België/Frankrijk 1991. Romantiek van Michel Mees. Met o.a. Zabou Breitman, Wladimir Yordanoff, Michel Feller, Catherine Aymerie en Serge Demoulin.

1917, WO I. Zabou is een wasvrouwtje, dat het duistere geheim kent van rentmeester Yordanoff: moord; tegelijkertijd is het hun bindmiddel. Feller is een Canadese oorlogsvlieger, waarop de Duitse bezetter o.l.v. luitenant Burke jacht maakt. Deze laatste probeert ook Zabou in zijn netten te verstrikken. Ze probeert Feller te redden tussen de jaloezie en hartstocht van vriend en vijand. Mees` speelfilmdebuut (voor de bioscoop), gefinancierd met o.a. fondsen van de Belgische tv. De handeling voltrekt zich binnen 36 uur in een vervlogen tijdperk, waarmee de hedendaagse kijker geen al te grote binding meer heeft. Scenario van Pierre de Clercq. Camerawerk van Patrice Payen.

Un jeu d'enfant

1990 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk 1990. Oorlogsfilm van Pascal Kané. Met o.a. Paul Schmidt, Dominique Lavanant, Laura Morante, Jean Carmet en Marie Dubois.

Kan[KA1]e`s film gaat over de lotgevallen van Arthur (Schmidt), een joodse jongen, die moet onderduiken in `La France Profonde` (in casu de omgeving van Bordeaux) tijdens WO II. Kan[KA1]e`s valt echter niet te verwijten dat hij met deze film een trendvolger is. Het feit dat deze filmer, die uit principe nimmer tot concessies bereid is, in veertien slechts drie films gedraaid heeft, is voldoende bewijs. Een intelligente kroniek met de voor hem kenmerkende sterke satire op een hypocriet en bekrompen milieu, die gelukkig niet tot een tragedie leidt en veel dichter bij de geest van JEUX INTERDITS van Ren[KA1]e Cl[KA1]ement dan bij AU REVOIR LES ENFANTS van Louis Malle staat. Zeer sprekende beelden van Romain Winding en groots acteerwerk, vooral van de kleine Schmidt. Eind 2003 monteerde Kan[KA1]e de film opnieuw en de Franse tv zond hem (op zijn verzoek) uit onder de titel LA FÊTES DES MÈRES.

Les Deux Fragonards

1989 | Biografie, Drama

Frankrijk 1989. Biografie van Philippe Le Guay. Met o.a. Joaquim de Almeida, Robin Renucci, Philippine Leroy-Beaulieu, Sami Frey en Jean-Louis Richard.

Pas sinds 1984 is bekend dat de beroemde 18e eeuwse Franse schilder Honoré Fragonard een broer had. Cyprien oefende het naargeestige beroep van anatoom-patholoog uit. Rond dit gegeven hebben Le Guay en Jérôme Tonnerre een scenario bedacht, gewijd aan de dualiteit van eind 18e eeuw. Het was de tijd van losbandigheid en de aristocraten die in de ban verkeerden van hun eigen nabije dood ten behoeve van de goede zaak. Het kost enige moeite beide tegenstrijdige thema's met elkaar in verband te brengen. Het gaat hier dan ook om een eigenaardige film die zowel innemend als afstotend is. Ook zit er iets theatraals en dromerigs in, en dat is zeldzaam in de hedendaagse Franse cinema.

La désenchantée

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Benoît Jacquot. Met o.a. Judith Godrèche, Thomas Salsmann, Marcel Bozonnet, Ivan Desny en Hai Truhong Tu.

De tribulaties van de zeventien-jarige Godrèche op weg naar de volwassenheid. In een discotheek ontmoet ze een middelbare scholier, en gaat met hem mee naar huis, maar ze durft niet tussen de lakens te kruipen. Vervolgens ontmoet ze een sympathieke oudere veertiger, tot wie zij zich voelt aangetrokken. Het blijft echter bij een platonische verhouding. Tenslotte laat haar zieke moeder haar weten dat haar oude oom Desny het gezin financieel ondersteunt. Het is nu haar beurt om hem aan zijn gerief te laten komen door zich in zijn bijzin geheel uit te kleden. Een illusie armer belandt ze in de betrekkelijke werkelijkheid en de harde strijd om het bestaan. Film over de jeugd van 'tegenwoordig' door een regisseur, die inmiddels ook al weer van toen is. Zijn vertelstijl sloeg aan en de jonge hoofdrolspeelster werd een ster.

Blancs cassés

1989 |

Frankrijk 1989. Philippe Venault. Met o.a. Jacques Bonaffé, Sylvie Orcier, Christophe Odent, Marion Game en John Berry.

Het dagelijks leven binnen een blanke gemeenschap in een moderne Afrikaanse hoofdstad staat bol van de moeizame onderlinge verhoudingen tussen de moderne ontwikkelingswerkers en de autochtonen. Een beklemmende sfeer in een poging het merendeel van de blanken als week, laaghartig en cynisch af te schilderen. De maker lijkt geen vat op zijn onderwerp te kunnen krijgen. Het blijft allemaal nogal aan de oppervlakte en laat de toeschouwer onverschillig, ondanks talloze merkwaardige verwijzingen.

Terre sacrée

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Emilio Pacull. Met o.a. Joaquim de Almeida, Isabelle Otero en Julien Guiomar.

Mat[KA1]eo keert terug naar Chili na een langdurige periode van afwezigheid. Hij treft zijn vader verouderd en als alcoholicus aan, vrijwillig opgesloten in een zolderkamer in het huis van de familie. Ook vindt hij een vriendin uit zijn kindertijd terug, op wie hij verliefd wordt. De onschuldige spelletjes nemen echter een tragische wending. De morbide sfeer herinnert aan die in de films van de Argentijn Leopoldo Torre-Nilsson (1924-1978) maar omdat de film slecht geregisseerd is, leidt de barokke stijl tot allerlei uitspattingen waaronder hoogdravendheid. Resten de bewonderenswaardige opnamen van het Andesgebergte, maar dat is niet genoeg.

Les Mendiants

1988 | Familiefilm, Avonturenfilm, Drama

Zwitserland/Frankrijk 1988. Familiefilm van Benoît Jacquot. Met o.a. Dominique Sanda, Jean-Philippe Écoffey, Anne Roussel en Assane Fall.

Enerzijds wijden volwassenen zich aan een (duister) illegaal handeltje; anderzijds speelt een groep kinderen zwarte handelaar. Het scenario, bedacht door de regisseur en Pascal Bonitzer is een bewerking van de fascinerende roman van Louis-René Des Forêts maar slaagt er niet helemaal in de verbluffende inhoud over te brengen, namelijk dat de volwassenen zonder het te weten net als kinderen spelen terwijl de kinderen zichzelf voor volwassenen aanzien en daarin zover gaan dat van moord sprake is. De parallellie ligt er te dik boven op. Het is echter daarom niet minder waar dat Jacquot bewonderenswaardig goed is in het begeleiden van jonge acteurs. Hij hanteert een mysterieuze stijl waarin de opnamen een essentiële rol spelen. Met verzorgde, onthutsende beelden van Acacio de Almeida.

Le miraculé

1987 | Komedie, Drama

Frankrijk 1987. Komedie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Michel Serrault, Jean Poiret, Jeanne Moreau, Sylvie Joly en Roland Blanche.

Zonder noemenswaardig budget gedraaide farce van agent provocateur Mocky. Waarin stomme verzekeringsagent Roland Fox-Terrier (Serrault) de slinkse scharrelaar-ballonverkoper Papu (Poiret) op de bedevaartskermis Lourdes tracht te betrappen op verlammingssimulatie. Bezaaid met Mockyaans bizarre personages – daaronder ex-prostituee ‘La Major’ gespeeld door Moreau – stootte deze boosaardige komedie bourgeois Frankrijk enigszins voor het vroom-paapse hoofd. Indertijd door de regisseur zelf per geestige bioscooptrailer aangekondigd. Coscenarist was cinefiel-filmhistoricus Jean-Claude Romer, medegrondlegger van het mythische genrefilmperiodiek Midi-minuit Fantastique. Laatste film waarin het gouden duo Serrault-Poiret samen speelde.

Buisson ardent

1987 | Familiefilm

Frankrijk 1987. Familiefilm van Laurent Perrin. Met o.a. Jessica Forde, Jean-Claude Adelin, Alice De Poncheville, Simon de La Brosse en Anne Brochet.

Voor zijn tweede film heeft Perrin een symbolische titel gekozen, waarin hij het einde van de adolescentie en de pijn die met het volwassen worden gepaard gaat, wil verbeelden. Een moeilijk thema en hoewel de film minder geslaagd lijkt dan RENDEZ-VOUS DE JUILLET van Jacques Becker of LES DERNIERES VACANCES van Roger Leenhardt, is hij beter dan LES TRICHEURS van Marcel Carné. Nadat het grootste deel van de film op heldere wijze en tot in de details het gedrag schetst, eindigt hij helaas in de stijl van een tragedie, hetgeen niet bij de rest past: er had een open einde moeten zijn. Let ook op het satirische aspect van deze schets van de jeugd van tegenwoordig.

Notre mariage

1984 | Romantiek

Portugal/Chili/Frankrijk 1984. Romantiek van Valeria Sarmiento. Met o.a. Nicolás Silberg, Nadege Clair, Jean Pierre Teilhade, Nadège Clair en Maud Rayer.

Verhaal over een vreemde en mooie liefde die, als die geconsumeerd wordt tot een verbintenis, langzaam afsterft. Het is de geschiedenis van Lola, een meisje dat door haar vader voor goed wordt toevertrouwd aan een buurman die haar het leven redde toen ze klein en ernstig ziek was. Vreselijk trage verhaaltrant. Een bewerking van de roman Mi boda contigo van Corin Tellado. Vermeld moet worden dat Sarmiento tegelijkertijd de supervisie over de montage van de films van haar echtgenoot Raoul Ruiz voor haar rekening neemt en, tot nu toe, met name de documentaires heeft geschreven.

Les Amants terribles

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Danièle Dubroux en Stavros Kaplanidis. Met o.a. Stanko Molnar, Jean-Noël Picq, Danièle Dubroux, Manuela Gourary en Anna Achdian.

De film beschrijft het leven een aantal mensen die in Rome in een hotel wonen. De misverstanden, de jaloezie, de ruzies, de verzoeningen, de woordenwisselingen enz. Het is geen intrigestuk maar de film schetst hetzelfde beeld als Antonioni in LE AMICHE namelijk wreedheid, scherpte en woede. De hoofdpersonen behouden desalniettemin hun ingewikkelde, halfslachtige en aantrekkelijke karakter. Al met al een scherpzinnig portret van een mikro- maatschappij.

Ave Maria

1984 | Komedie

Frankrijk 1984. Komedie van Jacques Richard. Met o.a. Anna Karina, Féodor Atkine, Isabelle Pasco, Pascale Ogier en Dora Doll.

Het verhaal draait om een zeer jonge meisje, Ursula, dat zich verzet tegen een fanatieke ex-priester en zijn vrouw, die een heel dorp willen tiranniseren. Ursula biedt op perverse en godslasterende wijze weerstand tijdens een bijzonder eigenaardige duivelbezwering die tot haar dood leidt. Verrassend, gezien de Franse film tegenwoordig. De wrede dialogen uit de pen van Paul Gégauff zullen niet gauw vergeten worden. De vele overdrijvingen doen het geheel op een langdradige karikatuur lijken, maar ook niet iedereen heet Buñuel.

Het Dak van de walvis

1982 | Sciencefiction, Drama, Fantasy

Portugal/Frankrijk/Nederland 1982. Sciencefiction van Raoul Ruiz. Met o.a. Amber de Grauw, Herbert Curiël, Fernando Borden, Jean Badin en Willeke van Ammelrooy.

Het verhaal draait om een zeer jonge meisje, Ursula, dat zich verzet tegen een fanatieke ex-priester en zijn vrouw, die een heel dorp willen tiranniseren. Ursula biedt op perverse en godslasterende wijze weerstand tijdens een bijzonder eigenaardige duivelbezwering die tot haar dood leidt. Verrassend, gezien de Franse film tegenwoordig. De wrede dialogen uit de pen van Paul Gégauff zullen niet gauw vergeten worden. De vele overdrijvingen doen het geheel op een langdradige karikatuur lijken, maar ook niet iedereen heet Buñuel.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jorge Arriagada op televisie komt.

Reageer