Erich Kobler: regie en scenario.
Er zijn 7 films gevonden.

Rübezahl - Herr der Berge

1957 | Familiefilm, Fantasy

Duitsland 1957. Familiefilm van Erich Kobler. Met o.a. Franz Essel, Monika Graving, Otto Mächtlinger, Rolf van Nauckhoff en Bobby Todd.

Een doorsnee sprookjesfilm over een berggeest, die zich vermomt als een oude man en als dwerg. Hij straft de kwaden, helpt de armen en plaagt voorbijtrekkende reizigers. Duits kindervoer. Scenario van Konrad Lustig, Karl Springenschmid en de regisseur. Camerawerk van Heinz Hölscher.

Die Heinzelmännchen

1956 | Familiefilm, Fantasy, Drama

Duitsland 1956. Familiefilm van Erich Kobler en Erich Kolber. Met o.a. Nora Minor, Ado Riegler, Heini Göbel, Toni Strassmeier en Claus Havenstein.

Een behoorlijk gemaakte sprookjesfilm over goedaardige kaboutertjes naar de ballade van August Kopisch. Zeer geschikt voor de allerkleinsten. Scenario van de regisseur, Konrad Lustig en Herbert Schonger. Wolfgang Schwan verzorgde het camerawerk.

Schneewittchen und die 7 Zwerge

1955 | Familiefilm, Fantasy

Duitsland 1955. Familiefilm van Erich Kobler. Met o.a. Elke Arendt, Addi Adametz, Nils Clausnitzer, Renate Eicholz en Ruth von Zerboni.

Naar het overbekende sprookje van de gebroeders Grimm. Sneeuwwitje (Arendt) wordt door een koninklijke jager van haar gemene stiefmoeder (Adametz) naar het bos gevoerd. Gelukkig heeft hij medelijden met haar en doodt haar niet zoals opgedragen. Ze vindt onderkomen bij de zeven dwergen, die haar twee maal van een wisse dood redden, maar voor een derde keer kan alleen een mooie prins (Clausnitzer) haar uit een diepe slaap wekken. Kan er best mee door, maar is natuurlijk geen partij voor de (overigens veel oudere) tekenfilm van Disney, die het eeuwige leven lijkt te hebben en telkens weer de jeugd weet aan te spreken. Het scenario is van Konrad Lustig en Walter Oehmichen. Het camerawerk is van Wolfgang Schwan.

Una Parigina a Roma

1954 | Komedie

Duitsland​/​​Italië 1954. Komedie van Erich Kobler. Met o.a. Alberto Sordi, Anna-Maria Ferrero, Barbara Laage, Erwin Strahl en Paul Hoerbiger.

Riccardo (Strahl), een arme Oostenrijkse muziekstudent aan het conservatorium in Rome, verdient wat bij in een nachtclub. Hij wordt verliefd op een rijk en levendig Italiaans meisje, lief en royaal, dat hem voorstelt aan Alberto (Sordi), muziekcriticus en uitgever. Riccardo is een begaafd pianist en tenslotte wordt er een belangrijk concert voor hem georganiseerd. Hoe gaat dat verder - bij zijn onderbuurman, een beeldhouwer, ontmoet hij een Frans model en hij wordt hals-over-kop verliefd. Als de Française zich realiseert dat ze niet de juiste vrouw voor hem is, gaat Riccardo weer terug naar zijn Italiaanse. Eind goed, al goed. Aardige, maar geen wereldschokkende film.

Skandal im Mädchenpensionat

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Erich Kobler. Met o.a. Walter Giller, Günther Lüders, Joachim Brennecke, Fritz Odemar en Ernst Waldow.

Drie vrienden die zich voor een feest als soldaten hebben verkleed komen onder de invloed van overmatig alcoholgebruik terecht in een meisjespensionaat, waar ze als onderwijzeressen worden binnengehaald. Een niet erg geslaagde kruising tussen SOME LIKE IT HOT en FEUERZANGENBOWLE, die geen minuut aan een van beide voorbeelden kan tippen.

Nach Regen scheint Sonne

1949 | Komedie

Duitsland 1949. Komedie van Erich Kobler. Met o.a. Gert Fröbe, Rudolf Platte, Ralph Lothar, Willy Reichert en Liesl Karlstadt.

Twee mensen die rondlopen met zelfmoordplannen leren elkaar toevallig kennen en worden verliefd. Ze ontdekken dat het leven toch niet zo troosteloos is. Grove filmlol met veel herrie en weinig sfeerschildering van die tijd.

Krach im Hinterhaus

1949 | Drama

Duitsland 1949. Drama van Erich Kobler. Met o.a. Paul Dahlke, Fita Benkhoff, Ursula Herking, Bruni Löbel en Traute Rose.

Een gedateerde film over het leven in een Berlijns achterhuis ten tijde van het grote puin na WO II. De belangrijkste zaken: onbenullig geroddel van de concierge en zijn vrouw en een kolendief. Tegenwoordig is het nauwelijks voorstelbaar dat dergelijk werk het hart sneller kon doen kloppen en het heeft hooguit nog enige curiositeitswaarde: het duurt echter bijna anderhalf uur. De eerste speelfilm van Kobler naar het gelijknamige toneelstuk van Maximillian Böttcher.