Manuel Alexandre: cast.
Er zijn 43 films gevonden.

Elsa y Fred

2005 | Romantisch drama

Spanje​/​​Argentinië 2005. Romantisch drama van Marcos Carnevale. Met o.a. Manuel Alexandre, Blanca Portillo en China Zorrilla.

Romantisch drama over ontluikende liefde op hoge leeftijd. Verlegen zeventiger Alfredo verhuist na de dood van zijn vrouw naar een appartement in Madrid, waar hij de uitbundige, iets oudere Elsa ontmoet die hem leert van het leven te genieten. Van originaliteit moet de film het niet hebben, en de muziek is nogal stroperig, maar de acteurs zorgen voor een prettig sfeertje. Regisseur/scenarist Carnevale is een groot bewonderaar van Fellini en stopte Elsa & Fred vol verwijzingen naar diens La Dolce Vita.

Lazaro de Tormes

2001 | Komedie

Spanje 2001. Komedie van Fernando Fernán Gómez. Met o.a. Manuel Alexandre, Rafael Alvarez, Karra Elejalde en Beatriz Rico.

Romantisch drama over ontluikende liefde op hoge leeftijd. Verlegen zeventiger Alfredo verhuist na de dood van zijn vrouw naar een appartement in Madrid, waar hij de uitbundige, iets oudere Elsa ontmoet die hem leert van het leven te genieten. Van originaliteit moet de film het niet hebben, en de muziek is nogal stroperig, maar de acteurs zorgen voor een prettig sfeertje. Regisseur/scenarist Carnevale is een groot bewonderaar van Fellini en stopte Elsa & Fred vol verwijzingen naar diens La Dolce Vita.

Terca vida

2000 | Komedie

Spanje 2000. Komedie van Fernando Huertas. Met o.a. Luisa Martín, Manuel Alexandre en Santiago Ramos.

Romantisch drama over ontluikende liefde op hoge leeftijd. Verlegen zeventiger Alfredo verhuist na de dood van zijn vrouw naar een appartement in Madrid, waar hij de uitbundige, iets oudere Elsa ontmoet die hem leert van het leven te genieten. Van originaliteit moet de film het niet hebben, en de muziek is nogal stroperig, maar de acteurs zorgen voor een prettig sfeertje. Regisseur/scenarist Carnevale is een groot bewonderaar van Fellini en stopte Elsa & Fred vol verwijzingen naar diens La Dolce Vita.

Maestros

2000 |

Spanje 2000. Oscar del Caz. Met o.a. Manuel Alexandre, Conrado San Martin en Álvaro de Luna.

Romantisch drama over ontluikende liefde op hoge leeftijd. Verlegen zeventiger Alfredo verhuist na de dood van zijn vrouw naar een appartement in Madrid, waar hij de uitbundige, iets oudere Elsa ontmoet die hem leert van het leven te genieten. Van originaliteit moet de film het niet hebben, en de muziek is nogal stroperig, maar de acteurs zorgen voor een prettig sfeertje. Regisseur/scenarist Carnevale is een groot bewonderaar van Fellini en stopte Elsa & Fred vol verwijzingen naar diens La Dolce Vita.

Cita on el cine espanol

2000 |

Spanje 2000. Fernando Huertas. Met o.a. Philippe-Louis Martin, Manuel Alexandre en Santiago Ramos.

Romantisch drama over ontluikende liefde op hoge leeftijd. Verlegen zeventiger Alfredo verhuist na de dood van zijn vrouw naar een appartement in Madrid, waar hij de uitbundige, iets oudere Elsa ontmoet die hem leert van het leven te genieten. Van originaliteit moet de film het niet hebben, en de muziek is nogal stroperig, maar de acteurs zorgen voor een prettig sfeertje. Regisseur/scenarist Carnevale is een groot bewonderaar van Fellini en stopte Elsa & Fred vol verwijzingen naar diens La Dolce Vita.

El çngel de la guarda

1996 |

Spanje 1996. Santiago Moncada en Santiago Matallana. Met o.a. Amparo Soler Leal, Zoe Berratîa en Manuel Alexandre.

Romantisch drama over ontluikende liefde op hoge leeftijd. Verlegen zeventiger Alfredo verhuist na de dood van zijn vrouw naar een appartement in Madrid, waar hij de uitbundige, iets oudere Elsa ontmoet die hem leert van het leven te genieten. Van originaliteit moet de film het niet hebben, en de muziek is nogal stroperig, maar de acteurs zorgen voor een prettig sfeertje. Regisseur/scenarist Carnevale is een groot bewonderaar van Fellini en stopte Elsa & Fred vol verwijzingen naar diens La Dolce Vita.

Todos a la carcel

1993 |

Spanje 1993. Luís Garcia Berlanga. Met o.a. Jose Sazatornil, José Luis Lopéz Vázquez en Manuel Alexandre.

Romantisch drama over ontluikende liefde op hoge leeftijd. Verlegen zeventiger Alfredo verhuist na de dood van zijn vrouw naar een appartement in Madrid, waar hij de uitbundige, iets oudere Elsa ontmoet die hem leert van het leven te genieten. Van originaliteit moet de film het niet hebben, en de muziek is nogal stroperig, maar de acteurs zorgen voor een prettig sfeertje. Regisseur/scenarist Carnevale is een groot bewonderaar van Fellini en stopte Elsa & Fred vol verwijzingen naar diens La Dolce Vita.

Madregilda

1993 | Experimenteel

Spanje 1993. Experimenteel van Francisco Regueiro. Met o.a. José Sacristán, Juan Echanove, Barbara Auer, Kamel Chérif en Rafael Diaz.

Wie niet op de hoogte is van het Francisme en de Spaanse burgeroorlog, heeft grote moeite om deze ironiserende film zonder verhaal te volgen. De handeling vindt plaats in Madrid rond 1945. Auer speelt een dubbelrol: moeder Angeles en dochter Madregilda, een soort reïncarnatie van Rita Hayworth als Gilda. Sacristán is haar man, een fascistische kolonel en Echanove moet doorgaan voor de generalissimo. Zelfs het kijken naar de barokke plaatjes is nauwelijks aantrekkelijk want de fotografie van José Luis López-Linares stelt weinig voor. Het bodemloze scenario is van Angel Fernández-Santos en regisseur Regueiro, een Buñueliaanse kunstenaar die zich ook op het medium film heeft gestort. Niettemin bekroond met de prijs der kritiek op het filmfestival van San Sebastian...

La marrana

1992 | Komedie

Spanje 1992. Komedie van José Luis Cuerda. Met o.a. Cayetana Guillén, Fernando Rey en Manuel Alexandre.

Wie niet op de hoogte is van het Francisme en de Spaanse burgeroorlog, heeft grote moeite om deze ironiserende film zonder verhaal te volgen. De handeling vindt plaats in Madrid rond 1945. Auer speelt een dubbelrol: moeder Angeles en dochter Madregilda, een soort reïncarnatie van Rita Hayworth als Gilda. Sacristán is haar man, een fascistische kolonel en Echanove moet doorgaan voor de generalissimo. Zelfs het kijken naar de barokke plaatjes is nauwelijks aantrekkelijk want de fotografie van José Luis López-Linares stelt weinig voor. Het bodemloze scenario is van Angel Fernández-Santos en regisseur Regueiro, een Buñueliaanse kunstenaar die zich ook op het medium film heeft gestort. Niettemin bekroond met de prijs der kritiek op het filmfestival van San Sebastian...

La fuente de la edad

1991 |

Italië​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Spanje​/​​Zwitserland​/​​Oostenrijk 1991. Julio Sánchez Valdés. Met o.a. Augustin González, Antonio Resines, Santiago Ramos, Enrique San Francisco en Pilar Barrera.

Drinkebroers, die de 65 gepasseerd zijn, worden het slachtoffer van de spot van een plaatselijke krant als zij op zoek zijn naar het dagboek van een pater, waarin de geheime vindplaats van de bron der eeuwige jeugd beschreven zou staan. Ze wreken zich door de jury van een dichtwedstrijd te manipuleren en de voorzitter te confronteren met een stuk fijne lingerie van zijn dochter, dat de oudste van het stel als trofee en als bewijs van zijn jeugd heeft meegenomen. De regisseur en Julio Llamazares bewerkten de boosaardige roman van Luis Mateo Diez tot bijtend scenario en Juan Molina maakte de pittige plaatjes.

El Quijote

1991 | Komedie, Avonturenfilm, Historische film, Familiefilm

Spanje 1991. Komedie van Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. Fernando Rey, Alfredo Landa, Héctor Alterio, Esperanza Roy en Lina Canalejas.

Alonso Quijada (Rey) is gefascineerd door het ridderschap. Als hij op een dag de helderheid van geest verliest, ziet hij zichzelf als glorierijke ridder die door het land zwerft om het onrecht te bestrijden. Zijn oud paard wordt het trotse ros Rosinante en hij herdoopt zichzelf tot Don Quichotte de la Mancha. Hij ontmoet de arme Sancho Panza (Landa) die hij bevordert tot zijn schildknaap. Als hij dan nog zijn Dulcinea (Roy) ontmoet heeft hij eindelijk het doel van zijn leven bereikt: haar tot de zijne maken. Schitterende, getrouwe bewerking van de klassieker van Miguel de Cervantes, subliem vertolkt door Rey, die duidelijk ziek is, maar die dit tot een onvergetelijk voordeel uitbuit. Hij domineert de hele film moeiteloos. Zijn 'Don Quichotte' is gewoonweg de figuur die Cervantes op papier neerzette. Het is duidelijk dat niets bij deze film aan het toeval werd overgelaten. Een hoogstaande productie, gefilmd op schilderachtige lokaties, met sterke acteurs. De hier en daar langdradige fragmenten nemen we er graag bij. De roman werd tot scenario bewerkt door Camilo José Cela Conde en Fernando Corugedo. Prima fotografie van Teo Escamilla. Oorspronkelijk uitgezonden in vijf delen: een van 85m en vier van 55m. Stereo.

Las Tribulaciones de un buda bizco

1986 | Avonturenfilm

Spanje 1986. Avonturenfilm van Jesús Franco. Met o.a. Antonio Mayans, Manuel Alexandre, Barta Barry en Lina Romay.

Een paar avonturiers vechten om een verdwenen Boeddha-beeldje.Een inconsistente film, evenals alle laatste produkten van deze regisseur.

El Año de las luces

1986 | Komedie

Spanje 1986. Komedie van Fernando Trueba. Met o.a. Jorge Sanz, Manuel Alexandre, Rafaela Aparicio en Maribel Verdú.

Kort na de Spaanse Burgeroorlog gaat jongeman naar consultatiebureau voor kinderen om daar zijn studie voort te zetten. Bitter-komische film van ex-criticus Trueba. Verder zijn te zien Verónica Forqué en Violeta Cela.

Extramuros

1985 | Historische film

Spanje 1985. Historische film van Miguel Picazo. Met o.a. Carmen Maura, Mercedes Sampietro, Aurora Bautista, Assumpta Serna en Antonio Ferrandis.

Onsamenhangende intriges in een Spaans klooster aan het eind van de regeringsperiode van Philips II. Een acceptabele film, hoewel niet alle mogelijkheden die de opzet biedt goed uitgewerkt zijn. De dure rolbezetting werd gecompleteerd door Antonio Ferrandis, Manuel Alexandre en Conrado San Martín.

El Caso Almería

1984 | Drama

Spanje 1984. Drama van Pedro Costa. Met o.a. Agustín González, Fernando Guillén, Antonio Banderas, Manuel Alexandre en Margarita Calahorra.

Drie jongelui op weg naar Almeria worden door de plaatselijke Guardia Civil voor terroristen aangezien, en dat heeft tragische gevolgen. Het is de eerste bioscoopfilm van deze regisseur. Hij roert een waar gebeurd voorval aan dat kort vóór de opnamen plaatsvond en dat veel maatschappelijke beroering teweeg heeft gebracht.

Las Locuras de parchís

1982 | Familiefilm

Spanje 1982. Familiefilm van Javier Aguirre. Met o.a. Parchís, Rodrigo Valdecantos, Ricardo Merino en Manuel Alexandre.

De hoofdpersonen keren terug naar de kostschool. Het vervolg op LA GUERRA DE LOS NIÑOS en net zo afschuwelijk als die film zelf.

El Cabezota

1982 | Familiefilm, Komedie

Spanje​/​​Mexico 1982. Familiefilm van Francisco Lara Polop. Met o.a. Alvaro de Luna, Jacqueline Andere, Manuel Alexandre en Antonio Gamero.

Tijdens de Eerste Spaanse Republiek is een boer er op tegen dat zijn kinderen onderwijs krijgen... Een zeer slechte film.

Un Pasota con corbata

1981 | Komedie

Spanje 1981. Komedie van Jesús Terrón. Met o.a. Bernard Le Coq, Helena Carrera, Emma Suárez, Manuel Alexandre en Conchita Montes.

Allerlei lotgevallen van de zonderlinge reporter David Santander. Een stompzinnige en vormloze komedie, die prat ging op de bijzondere samenwerking tussen regisseur Luis G. Berlanga en Sam Peckinpah.

La Segunda guerra de los niños

1981 | Familiefilm, Muziek

Spanje 1981. Familiefilm van Javier Aguirre. Met o.a. Parchís, Rodrigo Valdecantos, Manuel Alexandre en Ricardo Merino.

De directeur van een internaat kan niet goed opschieten met een groep kinderen die erg veel van zingen houdt. Het vervolg op de eveneens onuitstaanbare LA GUERRA DE LOS NIÑOS.

Enseñar a un sinverguenza

1977 | Komedie

Spanje 1977. Komedie van Agustín Navarro. Met o.a. Carmen Sevilla, José Rubio, Manuel Alexandre en José Luis Coll.

Een gefrustreerde lerares en een schaamteloze jongen worden op elkaar verliefd. Een uiterst slechte film, gebaseerd op een al even slecht toneelstuk.

Fulanita y sus menganos

1976 | Komedie

Spanje 1976. Komedie van Pedro Lazaga. Met o.a. Victoria Vera, Manolo Gómez Bur, Antonio Vilar, Alberto de Mendoza en Elisa Montés.

Alvorens naar een congres voor prostituées in Parijs te gaan, herinnert de Spaanse afgevaardigde zich de leukste voorvallen uit haar carrière. Een totale verspilling van een uitstekend idee.

Duerme, duerme, mi amor

1975 | Komedie

Spanje 1975. Komedie van Francisco Regueiro. Met o.a. José Luis Lopéz Vázquez, María José Alfonso, Rafaela Aparicio, Lali Soldevila en Manuel Alexandre.

Een man wil zijn echtgenote door een slaapmiddel voorgoed laten inslapen. Een zeer vreemde mengeling van zwarte humor en allegorische betekenissen, die commercieel gezien een verpletterende mislukking werd.

Los Nuevos españoles

1974 | Komedie

Spanje 1974. Komedie van Roberto Bodegas. Met o.a. José Sacristán, María Luisa San José, Antonio Ferrandis, Manolo Zarzo en Amparo Soler Leal.

Nadat een Madrileense verzekeringsmaatschappij is opgekocht door een Amerikaanse multinational, moeten de medewerkers zich aanpassen aan de mentaliteit van hun nieuwe eigenaars. De beste film van Bodegas met een even sarcastisch als vermakelijk verhaal, een fantastische rolbezetting en een scherp gevoel voor observatie.

Grandeur Nature

1973 | Drama

Spanje​/​​Frankrijk 1973. Drama van Luís Garcia Berlanga. Met o.a. Michel Piccoli, Rada Rassimov, Amparo Soler Leal, Queta Claver en Manuel Alexandre.

Een tandarts besluit zijn leven door te brengen met uitsluitend een 'life size'-pop. Al is dit niet een van de beste produkten van Berlanga, het blijft een degelijke en opmerkelijke film: een bespiegeling over de onmogelijkheid om erotische liefdesrelaties verder dan tot een bepaald punt op te voeren. Ook bekend als TAMANO NATURAL, FORMATO NATURALE, LA POUPEE en LIFE SIZE.

Doctor, me gustan las mujeres, es grave?

1973 | Komedie

Spanje 1973. Komedie van Ramón Fernández. Met o.a. José Luis Lopéz Vázquez, Queta Claver, José Vivó en Manuel Alexandre.

Als zijn moeder overlijdt ontdekt een leraar op leeftijd de seks. Een zielig bijprodukt dat het moralisme uit de provincie aan de kaak zou willen stellen maar het in werkelijkheid ophemelt.

Vivan los novios

1970 | Komedie

Spanje 1970. Komedie van Luís Garcia Berlanga. Met o.a. José Luis Lopéz Vázquez, Laly Soldevila, José María Prada en Manuel Alexandre.

Teneinde zijn bruiloft niet uit te hoeven stellen houdt de ongelukkige Leonardo de dood van zijn moeder geheim. Hoewel niet één van de beste films van Berlanga is het toch een opmerkelijk produkt, vooral vanwege het gebruik van zwarte humor.

Operación Plus Ultra

1966 | Familiefilm, Avonturenfilm

Spanje 1966. Familiefilm van Pedro Lazaga. Met o.a. Alberto Closas, Julia Gutiérrez Caba, Manuel Alexandre en José Luis Lopéz Vázquez.

Twee heldhaftige kinderen worden beloond met een reis. Een van de beroemdste titels over het Spaanse ideologisch- cinematografische paternalisme.

Mayores con reparos

1966 | Komedie

Spanje 1966. Komedie van Fernando Fernán-Gómez. Met o.a. Fernando Fernán-Gómez, Analía Gadé, Manuel Alexandre en Tito Mora.

Drie 'sketches' over drie heren op leeftijd die elk proberen een cabaretière te versieren. Een simpele film maar met een zekere kritische scherpzinnigheid, te waarderen binnen het helaas beperkte aantal films waarvan Fernán-Gómez de regie heeft gevoerd.

Un Beso en el puerto

1965 | Komedie, Musical

Spanje 1965. Komedie van Ramón Torrado. Met o.a. Manolo Escobar, Ingrid Pitt, Antonio Ferrandis en Manuel Alexandre.

Een eenvoudige beambte die verzot is op zingen, wordt verliefd op een mooie buitenlandse vrouw. Het is een van de eerste en succesvolle slechte films die gemaakt werd ter meerdere glorie van de miserabele Spaanse zanger Manolo Escobar. De moeite van het vermelden waard is het optreden van de fascinerende Ingrid Pitt, later bekend als de vampier van Hammer.

El niño y el ladrón

1964 | Drama

Spanje​/​​Mexico 1964. Drama van Tulio Demicheli. Met o.a. Nino del Arco, José Calvo, Pedro Mari Sánchez en Manuel Alexandre.

Een arbeider wordt ervan beschuldigd het geld gestolen te hebben, dat de inwoners van een dorp wilden gebruiken om een beeld van de Heilige Maagd te kopen. Drie kinderen, die bevriend zijn met de man, denken dat hij onschuldig is en besluiten de ware schuldige op te sporen. Een van de vele Spaanse films die aan het begin van de jaren zestig werden gemaakt in opdracht van de regering. Bestemd voor kinderen.

El Salario del crimen

1964 | Thriller

Spanje 1964. Thriller van Juan Bochs. Met o.a. Arturo Fernández, Françoise Brion, José Bódalo en Manuel Alexandre.

Een jonge politie-agent,die een misdadigersbende vervolgt, leert een geheimzinnige vrouw uit de onderwereld kennen. Een nogal conventionele thriller, die zich alleen onderscheidt door de vertolking van de charmante Françoise Brion.

Crucero de verano

1964 | Romantiek

Italië​/​​Spanje 1964. Romantiek van Luis Lucia. Met o.a. Carmen Sevilla, Gabriele Ferzetti, Marisa Merlini en Manuel Alexandre.

De liefdesgeschiedenis van een jonge Madrileense bediende en een buitenlandse politicus tijdens een cruise. Een domme, onbelangrijke film.

La Mano de un hombre muerto

1962 | Misdaad, Horror

Spanje​/​​Frankrijk 1962. Misdaad van Jesús Franco. Met o.a. Howard Vernon, Hugo Blanco, Fernando Delgado, Paula Martel en Georges Rollin.

De geest van een sadistische aristocraat neemt diens kleinkind in zijn macht. Een prachtig thema dat vanwege een slechte opzet echter niet geslaagd is. De film wordt toch van de ondergang gered dankzij een bewonderenswaardig gevoel voor esthetiek en enkele prachtige scenes: de kredietmoord en de geseling in het souterrain. Daarmee kan hij worden beschouwd als een betekenisvol werk uit de beginperiode van Jesús Franco. Ook bekend als LE SADIQUE BARON VON KLAUS en LE SADIQUE.

Atraco a las tres

1962 | Komedie

Spanje 1962. Komedie van José María Forqué. Met o.a. José Luis Lopéz Vázquez, Cassen, Gracita Morales, Manuel Alexandre en Alfredo Landa.

De bedienden van een bankfiliaal besluiten om 's nachts hun eigen bank te overvallen. Deze sympathieke en acceptabele detectivekomedie ontleent aardig wat aan het werk van Monicelli.

Plácido

1961 | Komedie

Spanje 1961. Komedie van Luís Garcia Berlanga. Met o.a. Cassen, José Luis Lopéz Vázquez, Elvira Quintillá, Manuel Alexandre en Amelia de la Torre.

In een kleine Spaanse provinciestad worden de jaarlijkse charitatieve werken uitgevoerd. Ongetwijfeld is dit één van de beste films van Berlanga, maar hij behoort tevens tot de beste uit de geschiedenis van de Spaanse cinema. Een film die door de bittere en indringende humor een keihard beeld schetst van de Spaanse werkelijkheid in het begin van de jaren zestig. Een meesterwerk, dat in Cannes zelfs voor een prijs werd voorgedragen.

Sólo para hombres

1960 | Komedie

Spanje 1960. Komedie van Fernando Fernán-Gómez. Met o.a. Analía Gadé, Fernando Fernán-Gómez, Elvira Quintillá en Manuel Alexandre.

In de negentiende eeuw ontstaat in Spanje een schandaal, als een vrouw als ambtenaar gaat werken. Een goede komedie, met een lofwaardig kritische achtergrond, waarmee het feminisme zijn intrede in de Spaanse cinema deed.

Hay alguien detrás de la puerta

1960 | Drama

Spanje 1960. Drama van Tulio Demichelli. Met o.a. Aurora Bautista, Arturo de Córdoba, Manuel Alexandre en María Dolores Pradera.

Twee bevriende echtparen installeren zich op een veelbezocht strand waar al spoedig een van de echtgenoten de vrouw van de ander probeert te verleiden. Een oninteressante film.

091 policía al habla

1960 | Misdaad

Spanje 1960. Misdaad van José María Forqué. Met o.a. Adolfo Marsillach, Tony Leblanc, Susana Campos, Manolo Gómez Bur en José Luis Lopéz Vázquez.

Het verhaal van een patrouillewagen van de Spaanse politie tijdens een willekeurige nachtdienst. Een onbetekenende loftuiting op de politie. Wel spelen goede acteurs mee in deze film.

La Vida por delante

1958 | Komedie

Spanje 1958. Komedie van Fernando Fernán-Gómez. Met o.a. Analía Gadé, Fernando Fernán-Gómez, Pepe Isbert, Félix de Pomés en Manuel Alexandre.

De film schetst de tegenslagen van een pasgetrouwd stel, dat niet erg geslaagd is in hun respectieve beroepen. Eén van de eerste speelfilms van Fernán-Gómez en een van de weinige waardige komedies die ooit in Spanje gemaakt zijn. Bovendien is de cast uitstekend.

Los Jueves milagro

1957 | Komedie

Italië​/​​Spanje 1957. Komedie van Luís Garcia Berlanga. Met o.a. Richard Basehart, José Isbert, Paolo Stoppa, Juan Calvo en Alberto Romea.

De autoriteiten van een klein kuuroord enscèneren een wonder om reclame te maken voor de heilzame werking van hun bronnen, maar trekken - in plaats van toeristen - godsdienstfanaten, paupers en andere stakkers aan. De nogal zwarte satire over de nepheilige kreeg zowel problemen met de Spaanse staatscensuur als met het Vaticaan, zodat de producent verplicht werd er een stichtelijk einde aan te plakken. Afgezien van dit loze slot is de film een van de beste en doeltreffendste satires die Berlanga maakte, zonder de sentimentele mildheid van zijn eerdere films.

Viaje de novios

1956 | Komedie

Spanje 1956. Komedie van Leon Klimowsky. Met o.a. Analía Gadé, Fernando Fernán Gómez, Manuel Alexandre en Elvira Quintillá.

Het verhaal van de eerste vijf dagen die vijf heel verschillende paren gezamenlijk doorbrengen. De eerste film van producer José Luis Dibildos, die hiermee een heel concreet soort komedie heeft geïntroduceerd.

Calabuch

1956 | Komedie

Spanje​/​​Italië 1956. Komedie van Luís Garcia Berlanga. Met o.a. Edmund Gwenn, Valentina Cortese, Franco Fabrizi, Juan Calvo en José Luis Ozores.

Een Amerikaans atoomgeleerde ontvlucht de stress van zijn bestaan en duikt onder op een Spaans eilandje. Hij past zich aan het onbekommerde plattelandsbestaan aan, tot zijn verblijfplaats wordt ontdekt en hij moet terugkeren naar de beschaafde wereld. Deze vlotte en soms te vriendelijke komedie heeft aandacht voor kleine details en rake typeringen, hoewel de feitelijk bittere strekking in de te goedmoedige ironie verloren gaat.

Felices Pascuas

1954 | Komedie

Spanje 1954. Komedie van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Julia Martínez, Bernard Lajanigue, Carlos Goyanes, José Luis Lopéz Vázquez en Manuel Alexandre.

Een eenvoudige familie wint in een kersttombola een prachtig lam. Een zuurzoete folkloristische komedie, tjokvol neorealistische Italiaanse invloeden. Ondanks dat het niet een van de beste produkties van Bardem is, verdient deze film toch een zeker respect.