François de Roubaix (1939-1975): muziek.
Er zijn 34 films gevonden.

Mort d'un guide

1975 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1975. Drama van Jacques Ertaud. Met o.a. Pierre Rouseau, Georges Claisse, Jean Valmont, Victor Lanoux en Françoise Lugagne.

De dood van een leerling-berggids in de Alpen, in gezelschap van een geroutineerde collega, wekt het wantrouwen van de broer van het slachtoffer die ook een journalist inschakelt. Ze vernemen dat de risico's bewust gezocht zijn, waarna de broer zelf een beklimming wil wagen. De combinatie van diverse ware gebeurtenissen leidt tot een enigszins onwaarschijnlijk scenario dat overtuigingskracht krijgt door de opmerkelijke bergfotografie en een voorstelling van alpinisme als een bezeten en zinloze prestatiedwang die tot ongelukken moet leiden.

Mais où sont passées les jeunes filles en fleurs?

1975 | Komedie

Frankrijk 1975. Komedie van Jean Desvilles. Met o.a. Christian Parisy, Pierre Guillermo, Françoise Prévost, Véronique Daniel en Catherine Wagener.

Arnaud, een onverbeterlijk versierder, neemt zijn sullige vriend Bastien mee naar een kasteel, bewoond door zijn tante, om hem te ontgroenen. Zijn tante heeft vier knappe dochters, om nog maar te zwijgen van het dienstmeisje. Tevergeefs. Wat betreft Arnaud, hij geniet voor twee. Een onbeduidend thema in een onbeduidende film, waarin te gemakkelijk gegokt wordt op het komische effect van de herhaling (Bastien krijgt op 'kritieke momenten' de hik) en Jean Desvilles is geen Michel Deville! Wat overblijft is een lichte komedie, wel aardig maar oppervlakkig.

Les grands moyens

1975 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1975. Komedie van Hubert Cornfield. Met o.a. Hélène Dieudonné, Yvette Maurech, Andrée De Beaumont, Roger Carel en Fernand Sardou.

Een oude moeder, getuige van de moord op haar zoon en zijn vrouw, besluit met de hulp van haar twee zusters het recht in eigen hand te nemen en de moordenaars één voor één uit te schakelen. Plezierig verhaaltje, opgefleurd door zwarte humor.

Le vieux fusil

1975 | Thriller, Misdaad, Actiefilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1975. Thriller van Robert Enrico. Met o.a. Philippe Noiret, Jean Bouise, Madeleine Ozeray, Joachim Hansen en Robert Hoffmann.

Deze film kreeg drie felbegeerde Césars, voor beste film, beste muziek en beste acteur. Volledig terecht, want Le vieux fusil is een monument van Franse cinema en van Frans oorlogstrauma. Nestor Philippe Noiret draagt de film als de vreedzame chirurg in oorlogsjaar 1944, geschokt door de brute moord op vrouw en dochter in het door de Duitsers uitgemoorde dorp Oradour-sur-Glane. Wat volgt is geraffineerde wraak op alle achtergebleven daders in het doolhof van zijn kasteeltje, slim afgewisseld met beelden van zijn liefdevolle gezinsleven van weleer. met als resultaat een tegelijkertijd uitzonderlijk wrede en tedere film.

Les Suspects

1974 | Mysterie

Italië​/​​Frankrijk 1974. Mysterie van Michel Wyn. Met o.a. Mimsy Farmer, Paul Meurisse, Bruno Cremer, Michel Bouquet en Michael Lonsdale.

Een Amerikaanse toeriste wordt vermoord in Zuid-Frankrijk. Uit onderzoek blijkt er een hele reeks van verdachten die tijdens haar verblijf en reis contact met haar heeft gehad. Afzonderlijke situaties en personages zijn - dankzij reeks voortreffelijke acteurs - boeiender dan de feitelijke oplossing van het mysterie.

R.A.S.

1973 | Oorlogsfilm

Italië​/​​Frankrijk 1973. Oorlogsfilm van Yves Boisset. Met o.a. Jacques Spiesser, Jacques Weber, Jean-François Balmer, Philippe Leroy en Jacques Villeret.

In 1966 worden voor het eerst Franse dienstplichtigen naar Algerije gezonden. Ondanks hun onwil en verzet slaagt de commandant er in hen tot een keurkorps te drillen. Deze eerste Franse film die direct de Algerijnse oorlog tot onderwerp neemt, is vooral een indringend anti-militaristisch pamflet met een reeks opmerkelijke jonge acteurs. De titel staat voor: RIEN A SIGNALER.

Les Anges

1973 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1973. Drama van Jean Desvilles. Met o.a. Bruno Pradal, Didier Haudepin, Corinne Le Poulain, Michel Bouquet en Françoise Prévost.

Een gigolo en een rijkeluiszoontje sluiten vriendschap en brengen hun tijd door met joy riding, chantage en seksuele uitspattingen. Amoureuze rivaliteit verstoort hun verstandhouding en resulteert in een dubbele moord. De lamlendige dialogen en het ontbreken van goede regie maken de op papier sterke rolbezetting kansloos en smoren iedere interesse of medeleven. De debuterende regisseur schakelde vervolgens met gerechtvaardigde zelfkennis over op porno.

Les Caïds

1972 | Misdaad

Frankrijk 1972. Misdaad van Robert Enrico. Met o.a. Serge Reggiani, Michel Constantin, Juliet Berto, Patrick Bouchitey en Jean Bouise.

De pleegzoon van een inbreker is verloofd met de dochter van diens makker die gevangen zit voor de kraak waarbij de ander met de buit ontkomen is. De jongen belandt in de gevangenis en zijn aanstaande schoonvader helpt hem te ontsnappen. Deze bescheiden gangsterfilm met het accent op de speciale zeden en loyaliteit van het milieu, onderscheidt zich door goed spel, maar niets anders.

La scoumoune

1972 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1972. Misdaad van José Giovanni. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Michel Constantin, Claudia Cardinale, Enrique Lucero en Aldo Bufi Landi.

In 1961 was Jean Beckers regiedebuut Un nommé La Rocca gebaseerd op Giovanni's roman L'excommunié. Elf jaar later draaide de auteur zelf deze adaptatie en week nauwelijks van het filmorigineel af. Ex-bajesklant Giovanni (1923-2004) schetst trefzeker de grimmige vrijbuiterssfeer van het schurkenleven dat hoofdpersoon Roberto en z'n maat Xavier in de jaren 30 leiden. Gangsterkroniek volgt de kompanen tot na WO II, wanneer nor en ander ongeluk hun tol hebben geëist. Belmondo is zijn laconiek viriele zelf, onder de geweldige muziek staat de signatuur van Giovanni's drie jaar later bij een duikexpeditie verdronken kameraad François de Roubaix.

Les lèvres rouges

1971 | Horror, Mysterie

België​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1971. Horror van Harry Kümel. Met o.a. Delphine Seyrig, John Karlen, Danielle Ouimet, Pierre Drouot en Paul Esser.

Wanneer jonggehuwden Stefan en Valerie in het uitgestorven Grand Hotel des Thermes de aristocrate Elizabeth Báthory en metgezellin Ilona ontmoeten, vangt een erotische wals met de dood aan. Subliem decadente en melancholieke Europese horrorfilm, met Eduard van der Enden-droomfotografie en François de Roubaix-mijmermuziek. Fantastiekmeester Kümel beschouwde de casting als een drama - op Seyrig na, nimmer prachtiger, sensueler dan hier. '...so many nights, tumbling and tumbling away, into the abyss of time...' Het Báthory-personage is gebaseerd op de Hongaarse gravin (1560-1614) die baadde in meisjesbloed.

Le Saut de l'ange

1971 | Misdaad, Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1971. Misdaad van Yves Boisset. Met o.a. Jean Yanne, Senta Berger, Sterling Hayden, Raymond Pellegrin en Giancarlo Sbragia.

Een Corsicaanse clan verzet zich tegen de kandidatuur van een corrupte aannemer bij de gemeenteverkiezingen in Marseille. Diens tegenacties veroorzaken de dood van het dochtertje van een familielid dat zich uit de misdaad had teruggetrokken, maar zich nu wil wreken. Deze dynamisch gemaakte misdaadfilm heeft toespelingen op politieke en economische corruptie, die buiten Frankrijk weinig duidelijk zijn, zodat hij dan alleen maar werkzaam is als onderhoudend avontuur. Het scenario is van Claude Veillot naar de gelijknamige roman van Bernard-Paul Lallier. Het camerawerk is van Jean Boffety en François De Roubaix.

Un Aller simple

1970 | Drama, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1970. Drama van José Giovanni. Met o.a. Jean-Claude Bouillon, Nicoletta, Ottavia Piccolo, Maurice Garrel en Jean Gaven.

Jonge playboy-inbreker wordt bij overval gewond en komt in gevangenisziekenhuis. Gangsters proberen hem moord in de schoenen te schuiven waaraan zijn vriendin ook medeplichtig zou zijn, die hij altijd buiten het milieu heeft weten te houden. Hij ontsnapt en gaat op zoek naar echte moordenares. Film legt meer accent op psychologie van personage dan op misdaadintrige en weet - mede door niet voor de hand liggende rolbezetting - daarmee zeer te boeien.

Sur un arbre perché

1970 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1970. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Louis de Funès, Geraldine Chaplin, Olivier de Funès, Alice Sapritch en Hans Meyer.

Tijdens zijn terugreis uit Italië neemt een zakenman een chique vrouw met een schoothond in de auto mee, en een jonge lifter. Zijn voeten raken verstrikt in de riem van de hond, de auto vliegt van de weg en blijft in een boomtop boven het zee- oppervlak hangen. Deze komedie met een oorspronkelijke situering valt in de uitwerking tegen. Gebrek aan bewegingsvrijheid maakt De Funès passiever en daardoor minder leuk. De Funès jr. is niet tegen de eisen van een belangrijke rol opgewassen.

Les Novices

1970 | Komedie, Drama

Frankrijk 1970. Komedie van Guy Casaril. Met o.a. Brigitte Bardot, Annie Girardot, Lucien Barjon, Jean Carmet en Jacques Duby.

Een jonge non vlucht uit het klooster en komt onder de hoede van een prostituée die haar inwijdt in haar vak. Na moeilijkheden met de politie duiken beiden onder in het klooster. Een reeks WAT ZIEN IK-achtige grappen moet extra pikant worden gemaakt door het novitiaat van Bardot, maar de charme en het talent van de actrices zijn totaal verspild aan de platte flauwiteiten. Het scenario is van Casaril en Paul Gegauff.

La Peau de torpédo

1970 | Thriller

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1970. Thriller van Jean Delannoy. Met o.a. Stéphane Audran, Lilli Palmer, Klaus Kinski, Frédéric de Pasquale en Michel Constantin.

De vrouw van een antiquair weet niet dat haar man in werkelijkheid een spion is en ziet daardoor zijn onderduiken met een vrouwelijke collega aan voor overspel. Ze doodt beiden, waardoor ze zowel de politie als de spionage-organisatie achter zich aankrijgt, maar uiteindelijk gaat ze toch vrijuit. De film is te spanningsloos en fragmentarisch voor een thriller en te oppervlakkig in het particuliere drama. Palmer als spionagehoofd en Kinski als killer geven sterke en verontrustende accenten in dit matig onderhoudend spionage-avontuur.

L'homme-orchestre

1970 | Komedie, Muziek

Frankrijk​/​​Italië 1970. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Louis de Funès, Noëlle Adam, Olivier de Funès, Puck Adams en Franco Fabrizi.

L'homme orchestre, of: waarin een B-film groots kan zijn. Deze pretentieloze komedie franchouillarde in kleurrijke FranScope trakteert de kijker op een ware De Funès-potpourri van charmant-idiote plot en cinematografisch-muzikale uitbundigheid. Fufu speelt de tirannieke Monegaskische dirigent-choreograaf Evan Evans die zijn ballerina's flink onder de duim heeft. Totdat, enfin, aan alle mooi-foute dingen een eind komt. Fantastisch swingende muziek van François de Roubaix (1939-1975), bijrol van De Funès' jongste zoon Olivier. Hoogtepunten: EE vertelt het sprookje 'De wolf en het lammetje' aan zijn danseressen, en het topnummer 'Piti-piti-pas'. Onweerstaanbaar vrolijke flauwekul.

L' Homme Orchestre

1970 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1970. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Olivier de Funès, Noëlle Adam en Louis de Funès.

L'homme orchestre, of: waarin een B-film groots kan zijn. Deze pretentieloze komedie franchouillarde in kleurrijke FranScope trakteert de kijker op een ware De Funès-potpourri van charmant-idiote plot en cinematografisch-muzikale uitbundigheid. Fufu speelt de tirannieke Monegaskische dirigent-choreograaf Evan Evans die zijn ballerina's flink onder de duim heeft. Totdat, enfin, aan alle mooi-foute dingen een eind komt. Fantastisch swingende muziek van François de Roubaix (1939-1975), bijrol van De Funès' jongste zoon Olivier. Hoogtepunten: EE vertelt het sprookje 'De wolf en het lammetje' aan zijn danseressen, en het topnummer 'Piti-piti-pas'. Onweerstaanbaar vrolijke flauwekul.

Dernier domicile connu

1970 | Thriller, Film noir, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1970. Thriller van José Giovanni. Met o.a. Lino Ventura, Marlène Jobert, Michel Constantin, Paul Crauchet en Alain Mottet.

Het filmkunststuk van Corsicaanse ex-zware jongen José Giovanni (1923-2004). Marceau Léonetti, gelittekend man en gedeclasseerd rechercheur, moet met Proust-lezend sproetengroentje Jeanne Dumas binnen vier dagen de kroongetuige in een gangsterproces opsporen. In deze gelaagde noirballade, van gepeperde ouverture tot droevige finale genadeloos waarachtig, zijn loutering en liefde slechts fantomen dolend door een grauw Parijs in decenniumtransitie. Bij het weergaloze samenspel van Ventura en Jobert verklanken François de Roubaix' melancholieke melodieën dat wat onverwoord blijft. Naar The Last Known Address (1965) van Joseph Harrington.

Les étrangers

1969 | Misdaad, Avonturenfilm, Thriller

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Duitsland​/​​Italië 1969. Misdaad van Jean-Pierre Desagnat. Met o.a. Senta Berger, Michel Constantin, Hans Meyer, Julián Mateos en Alberto Fernandez.

Mijnbouwingenieur Chamoun (Constantin) is met zijn aantrekkelijke vrouw May (Berger) op de vlucht voor de maffia en verschuilt zich in New Mexico in een oude mijnschacht, die niet meer geëxploiteerd wordt. Tegelijkertijd heeft Kaine (Mateos) een overval gepleegd, waarbij doden zijn gevallen. Met de politie op de hielen verstopt hij zich in de gangen, waar Chamoun belooft hem te verbergen voor de helft van de buit, ruwe diamanten, waarmee Chamoun hoopt hem te kunnen smeren naar Europa. De uitgeputte Kaine gaat akkoord, maar wil hem smeren zodra hij weer op adem is zonder af te rekenen. Kaine heeft buiten de waard gerekend met sherif Blade (Meyer) die zijn kruit niet eerder verschiet dan wanneer hij de doelen in zijn vizier krijgt: dat zijn eerst de gangsters, die Chamoun gevonden hebben en later Kaine. Chamoun en May krijgen de beloning die de verzekering heeft uitgeloofd en kunnen daarmee naar de Oude Wereld. Regisseur Desagnat hield er lekker de vaart in en het resultaat is een ouderwetse, onderhoudende avonturenfilm, zo'n typische coproductie uit de jaren 1960, die in de Nieuwe Wereld speelt. De hoofdrollen zijn heel genietbaar, vooral Constantin en mooie Berger, die nog een hele lange carrière voor zich had en een soort tweede bloei beleefde op de tv tussen 1989 en 2002. Het scenario is van Pascal Jardin, Attilio Pandolfi en de regisseur naar de roman van André Lay L'Oraison du plus fort. Het camerawerk is van Marcel Grignon.

L' Etalon

1969 |

Frankrijk 1969. Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Bourvil, Francis Blanche, Michael Lonsdale, Francis Terzian en Noëlle Leiris.

Werkloze veearts moet eerste hulp verlenen bij zelfmoordkandidate en verneemt zo van de seksuele frustraties bij getrouwde vrouwen. Samen met een aantal goedgebouwde vrijwilligers begint hij een op het ziekenfonds verhaalbare therapie waar vrouwen genezing kunnen halen zonder slecht geweten over overspel. Film laat weinig van die pikante praktijk zien, maar richt zich op de reacties van echtgenoten en moraalprofeten. Zalvend hypocriete rol van Bourvil.

Le rapace

1968 | Thriller, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië​/​​Mexico 1968. Thriller van José Giovanni. Met o.a. Lino Ventura, Rosa Furman, Xavier Marc, Aurora Clavel en Enrique Lucero.

De cynische Franse huurmoordenaar Le Rital (Ventura) krijgt opdracht om in een Latijns-Amerikaans land een staatshoofd te vermoorden om zo een revolutie te bewerkstelligen. Hij krijgt hulp van de idealistische, naïeve jonge Chico (Marc). Maar revoluties in Zuid-Amerika zijn bloederig, en zij die de macht zoeken niet altijd even betrouwbaar. Regisseur Giovanni maakte naam met zijn puike scenario's, het werk op de set gaat hem iets minder goed af. Maar sterk spel van de altijd imposante Ventura en een spannende tweede helft maken Le rapace toch de moeite waard.

La Grande lessive

1968 |

Frankrijk 1968. Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Bourvil, Francis Blanche, Jean Poiret, Karin Balme en Michael Lonsdale.

Leraar merkt dat schoolprestaties fataal beïnvloed worden door tv-kijken en weet antennes op huizen van leerlingen onklaar te maken. Zowel de politie als de tv-stations komen in het geweer tegen 'gevaarlijke maniak'. Satire op tv-verslaving was in jaren zestig misschien actueler dan nu, maar levert nog steeds vermakelijke wraak vanuit concurrerend medium met karikaturaal spel.

Ho!

1968 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1968. Misdaad van Robert Enrico. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Joanna Shimkus, Sydney Chaplin, Paul Crauchet en Raymond Bussières.

Een autocoureur verliest na een ongeval zijn rijbewijs en wordt chauffeur voor bankrovers. Na zijn arrestatie en zijn daaropvolgende ontsnapping wordt hij zowel opgejaagd door de politie als door zijn vroegere werkgevers. De film is bekwaam gemaakt, maar de noodlottige gangsterromantiek doet gedateerd aan en past slecht bij de dynamiek van Belmondo. Naar de roman van José Giovanni door Pierre Pelegri, Lucienne Hamon en de regisseur tot scenario bewerkt. Camerawerk van Jean Boffety.

Adieu l'ami

1968 | Thriller

Frankrijk 1968. Thriller van Jean Herman. Met o.a. Alain Delon, Charles Bronson, Brigitte Fossey, Olga Georges-Picot en Bernard Fresson.

Een veteraan uit de Algerijnse oorlog laat zich door de vriendin van zijn gesneuvelde makker strikken om gestolen waardepapieren terug te brengen in een bankkluis. Een andere krijgsmakker heeft de indruk gekregen dat hij roof gaat plegen en volgt hem in ondergrondse riolen om hem voor een misstap te behoeden. Onwaarschijnlijk en onduidelijk complot en weinig pakkende regie worden ietwat gecompenseerd door een aantal beklemmende rioolscènes en de explosieve combinatie Delon- Bronson. Eén van de eerste films die van Hollywood- bijrolspeler Bronson een Europees idool maakten. Scenario van Sébastien Japrisot.

Tante Zita

1967 | Drama, Komedie

Frankrijk 1967. Drama van Robert Enrico. Met o.a. Joanna Shimkus, Suzanne Flon, Katina Paxinou, José-Maria Flotats en Bernard Fresson.

Een meisje woont met haar moeder in bij een oud-tante die een langdurig sterfbed heeft. Op een nacht ontsnapt ze aan de depressie en vermoeidheid van de verzorging door uit te gaan met leeftijdgenoten. Ze beleeft haar eerste liefdeservaringen met een Spaanse gastarbeider en met een bassist en bij haar thuiskomst blijkt de tante gestorven. Een oorspronkelijke film over het proces van volwassen worden, voornamelijk gesitueerd in onbekend nachtelijk Parijs. De charme van Shimkus helpt de handeling over tempoverzwakkingen heen.

Les aventuriers

1967 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1967. Avonturenfilm van Robert Enrico. Met o.a. Alain Delon, Lino Ventura, Joanna Shimkus, Serge Reggiani en Hans Meyer.

Feilloos treft Enrico de juiste optimistentoon van branie en vrijheidsdrang in deze heerlijke avonturenfilm over gezworen kameraden Roland (Ventura) en Manu (Delon), hoofdpersonages uit de gelijknamige roman van José Giovanni. Vliegtuigstunten, zeeschatzoeken voor de kust van Congo; de automecanicien en de piloot is niets te dol. Onverwacht lumineuze scenariotoevoeging in dit echte-kerelsverhaal is kunstenares Laetitia (Shimkus). Als ware vierde hoofdrolspeler verklankt de wondermooie score van François de Roubaix (1939-1975) de levenslust en vederlichte melancholie zo eigen aan deze genrecinema. Voor het themaatje 'Laetitia' nam Delon overmoedig zangles. Het fort-eiland in dit kassucces is Fort Boyard nabij La Rochelle.

Le samourai

1967 | Thriller, Film noir, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1967. Thriller van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Alain Delon, François Périer, Nathalie Delon, Michel Boisrond en Cathy Rosier.

Een huurmoordenaar legt een nachtclubeigenaar om, wordt verraden door zijn opdrachtgevers, en is vervolgens een tijdlang in de weer om zich een alibi te verschaffen. Onvergetelijk blijft Alain Delon als zwijgende killer Jeff Costello die verstrikt raakt tussen politie en opdrachtgevers. Melville (1917-1973) schreef zelf het scenario en voorzag de film van het motto: 'Er is geen grotere eenzaamheid dan die van de samoerai, behalve die van de tijger in de jungle.' Waarmee hij zich wilde distantiëren van pogingen om in Costello een reële figuur te zien. Costello is een kunstmatige persoon: samoerai en tijger tegelijk, onvermijdelijk op weg naar de dood.

Diaboliquement vôtre

1967 | Thriller

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1967. Thriller van Julien Duvivier. Met o.a. Alain Delon, Senta Berger, Sergio Fantoni, Claude Piéplu en Peter Mosbacher.

Een man lijdt na een auto-ongeval aan geheugenverlies en twijfelt aan zijn identiteit, omdat noch zijn aantrekkelijke echtgenote, noch de riante woning, noch de loyale huisvriend enige herinnering bij hem opwekken. Het merkwaardige gedrag van zijn omgeving die hem tijdens de herstelperiode in een isolement houdt, doet hem vermoeden dat men hem wil vermoorden. Deze standaard-thriller was de laatste film van Duvivier die daarmee niet meer dan een bewijs van vakmanschap leverde. Delon en Berger zijn in elk geval visueel een opmerkelijke combinatie. Duvivier en Paul Gegauff bewerkten de roman van Louis Thomas tot scenario. Camerawerk van Henri Decae.

La loi du survivant

1966 | Drama, Thriller

Frankrijk 1966. Drama van José Giovanni. Met o.a. Michel Constantin, Alexandra Stewart, Roger Blin, Albert Dagnant en Edwine Moatti.

Een avonturier komt terug op Corsica om het graf van een vriend te bezoeken en leert een jonge vrouw kennen die tegen haar wil tot prostitutie wordt gedwongen. Hij wil met haar vluchten, maar kan de bloedwraak niet ontlopen. De debuutfilm van Giovanni heeft qua vorm en dramatisering onhandigheden, maar ook gevoelvolle overtuigingskracht in de schildering van Corsica, het milieu en de tradities. (Met toenemende routine zouden zijn latere films steeds gelikter en minder authentiek worden).

La Blonde de Pékin

1966 | Komedie

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Italië 1966. Komedie van Nicolas Gessner. Met o.a. Mireille Darc, Claudio Brook, Edward G. Robinson, Françoise Brion en Giorgia Moll.

Jonge vrouw met geheugenverlies wordt geïdentificeerd als geliefde van Chinese geleerde. Russische en Amerikaanse geheim-agenten willen haar aan het praten krijgen, Chinezen willen haar laten zwijgen. Spionage-komedie heeft de nodige actie maar concentreert zich vooral op de billen van Darc - met geheimzinnige tatoeering - die hoe fraai ook weinig expressief zijn. Aandeel van veteraan Robinson is gereduceerd tot edelfiguratie.

Jeff

1966 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1966. Misdaad van Jean Herman. Met o.a. Alain Delon, Mireille Darc, Frédéric de Pasquale, Georges Rouquier en Suzanne Flon.

Een bendeleider gaat in Nederland de buit van een juwelenroof verkopen en komt niet meer terug. De bendeleden denken verraden te zijn en martelen zijn vriendin. Eén bendelid gelooft in de onschuld van zijn baas en gaat met de vriendin in Nederland op onderzoek uit. Dit bekwaam scenario kreeg een middelmatige regie en een voorspelbare rol van Delon als de jonge gangster. De eerste film met Darc en Delon.

Les Grandes gueules

1965 | Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1965. Avonturenfilm van Robert Enrico. Met o.a. Bourvil, Lino Ventura, Marie Dubois, Jean-Claude Rolland en Michel Constantin.

Een man heeft een houtzagerij in de Vogezen geërfd en laat zich aanpraten om als arbeiders voorwaardelijk vrijgelaten gevangenen uit de omgeving aan te nemen. Een van hen hoopt zo de rekening te kunnen vereffenen met een oude tegenstander. De natuur en het accent op vriendschap tillen de film boven het gemiddelde avonturenniveau uit. Scenario van José Giovanni naar zijn eigen roman, met een ongewone rol van Bourvil.

Les Combinards

1965 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1965. Komedie van Jean-Claude Roy. Met o.a. Darry Cowl, Jacques Bernard, Michel Serrault, Peppino De Filippo en Agnès Spaak.

Een berooid vriendenpaar probeert via contactadvertenties goedgelovige vrouwen geld afhandig te maken. Dit gaat goed tot [KA1]e[KA1]en van hen wordt gehouden aan zijn trouwbelofte, gedaan aan een meisje dat zelf de dochter van een huwelijkszwendelaar blijkt te zijn. Eens te meer worden de komische talenten van de acteurs onvoldoende benut door een slordig uitgewerkt scenario en ondermaatse regie (Roy zou na 1970 de maker van pornofilms worden)

Les Strip-teaseuses

1963 | Erotiek, Documentaire

Frankrijk 1963. Erotiek van Jean-Claude Roy. Met o.a. Sabine Sun, Bernard Charlan, Bernard Ortis, Jean Renant en Sophia Laure.

Een striptease-danseres moet opboksen tegen het vooroordeel dat ze priv[KA1]e ook wel van losse zeden zal zijn. Ze rechtvaardigt zich tegenover een interviewer die vervolgens de loopbaan van enkele van haar collega`s onderzoekt. Deze quasi-documentaire wil de stelling ondersteunen dat strippen een beroep als alle andere is, waar veel voor te zeggen valt, maar de film is krakkemikkig gemaakt en hypocriet in de presentatie van de danseressen thuis, die voornamelijk tijdens het omkleden en in de badtobbe worden getoond. (De film was destijds toetssteen voor de Nederlandse filmkeuring, waarbij werd aangevoerd dat de koper van een bioscoopkaartje moest kunnen zien waar de welgestelde nachtclubbezoeker zonder betutteling kennis van kon nemen).