Espen Skjønberg: cast.
Er zijn 3 films gevonden.

O'Horten

2007 | Drama

Noorwegen​/​​Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Denemarken 2007. Drama van Bent Hamer. Met o.a. Baard Owe, Espen Skjønberg, Ghita Nørby, Henny Moan en Bjørn Floberg.

Na veertig jaar trouwe dienst gaat de rustige, pijprokende spoorwegman Odd Horten met pensioen. Wat nu? Na een feestje met zijn collega's, waarbij ze hem een treinliedje toezingen, raakt Horten verzeild in de ijskoude, nachtelijke straten van Oslo. Daar rijdt hij onder andere mee in de auto van een oude man die claimt geblinddoekt uitstekend te kunnen zien. Droge humor, gekruid met fijnzinnige melancholie in dit prettige portret van een wat onhandig en aandoenlijk gewoontedier. Regisseur Hamer maakte eerder het eveneens aardige Kitchen Stories.

Lars i porten

1984 | Drama

Noorwegen 1984. Drama van Leif Erlsboe. Met o.a. Magnus E. Haslund, Joachim Calmeyer, Anne Kathrine Krigsvill, Peder Hamdahl Naess en Anne Marie Ottersen.

Hoe de twaalf-jarige Lars (Haslund) volwassen wordt te midden van zijn strijdende en kijvende ouders. Hij vindt steun bij buurvrouw Lill (Krigsvill) een prostitu[KA1]ee, die hem leert dansen en hij dagdroomt met zeeman Kalle (Sk[KL23]nberg) over verre landen. Het liefst van al is hij bij zijn oom Tobby (Calmeyer) een vertrouwde die hem meeneemt op de motor en tegen wie hij over van alles en nog wat honderd uit kan praten. Als oom Tobby echter verliefd wordt op Lill, stort het wereldje van Lars in. Redelijk drama over schoksgewijs opgroeien, waarin onze Skandinavische Noorderburen best sterk zijn. Magnus E. Haslund is in het werkelijke leven de zoon van regisseur Erlsboe. Gesitueerd rond 1955.

Förföljelsen

1981 | Drama, Historische film

Noorwegen​/​​Zweden 1981. Drama van Anja Breien. Met o.a. Lil Terselius, Bjørn Skagestad, Anita Björk, Erik Mørk en Ella Hval.

Door onafhankelijk gedrag laadt de vrouwelijke hulp op een boerderij in het zeventiende-eeuwse Noorwegen de verdenking van hekserij op zich, wat wordt aangewakkerd door de Deense stadhouder die een zondebok voor onlustgevoelens prima kan gebruiken. De ook op de heldin verliefde knecht gaat geloven behekst te zijn en zijn onverwachte dood bezegelt haar noodlot. Breien kiest voor Dreyer-achtige, sobere aanpak van historisch noodlotsdrama - zonder humor of spontaniteit van haar eerdere films - waarbij ze zowel de fotogenieke kwaliteiten van het berglandschap, als de dramatische mogelijkheden van haar acteurs opzettelijk onbenut laat. Academische aanpak heeft een bepaalde intellectuele fascinatie, maar de gelatenheid waarmee Terselius haar dood tegemoet gaat past slecht bij haar eerder getoonde geestkracht.