Claude Lelouch (1937): regie, cast, scenario, productie, camera, montage en schrijver.
Er zijn 52 films gevonden.

L'amour c'est mieux que la vie

2021 | Komedie, Drama, Romantiek, Musical

Frankrijk 2021. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Sandrine Bonnaire, Ary Abittan, Philippe Lellouche, Béatrice Dalle en Kev Adams.

Toen ze samen de gevangenis verlieten, besloten Gérard, Ary en Philippe voortaan eerlijk door het leven te gaan. Twintig jaar later hoort Gérard dat hij niet lang meer te leven heeft. Zijn twee vrienden willen hem een allerlaatste romance geven, om Gérards levensmotto te eren, want: liefde is beter dan het leven.

Les plus belles années d'une vie

2019 | Drama

Frankrijk 2019. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Anouk Aimée, Souad Amidou, Antoine Sire en Marianne Denicourt.

Ruim vijftig jaar nadat ze elkaar voor het laatst zagen in de romantische klassieker Un homme et une femme (1966) treffen Jean-Louis (Trintignant) en Anne (Aimée) elkaar weer. De tijd is vooral hard geweest voor Jean-Louis, die slecht ter been is en steeds meer vergeet. Maar de tijd met Anne is hij nooit vergeten. Sympathiek vervolg met nagenoeg dezelfde cast en crew. Doorsneden met fragmenten uit het origineel, zodat het verstrijken van de tijd (Trintignant en Aimée zijn inmiddels ver over de tachtig) goed zichtbaar wordt. Toch maakte Lelouch geen film over de (naderende) dood, maar over het (resterende) leven.

Roman de gare

2007 | Thriller

Frankrijk 2007. Thriller van Claude Lelouch. Met o.a. Dominique Pinon en Fanny Ardant.

Ruim vijftig jaar nadat ze elkaar voor het laatst zagen in de romantische klassieker Un homme et une femme (1966) treffen Jean-Louis (Trintignant) en Anne (Aimée) elkaar weer. De tijd is vooral hard geweest voor Jean-Louis, die slecht ter been is en steeds meer vergeet. Maar de tijd met Anne is hij nooit vergeten. Sympathiek vervolg met nagenoeg dezelfde cast en crew. Doorsneden met fragmenten uit het origineel, zodat het verstrijken van de tijd (Trintignant en Aimée zijn inmiddels ver over de tachtig) goed zichtbaar wordt. Toch maakte Lelouch geen film over de (naderende) dood, maar over het (resterende) leven.

Chacun son cinema

2007 | Komedie, Drama

Frankrijk 2007. Komedie van Theodoros Angelopoulos, Olivier Assayas, Bille August, Jane Campion en Youssef Chahine.

Verzamelkunstwerk van 33 regisseurs uit alle werelddelen over de magie van een bioscoopervaring.

And Now... Ladies and Gentlemen

2002 | Mysterie, Romantiek

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 2002. Mysterie van Claude Lelouch. Met o.a. Jeremy Irons, Patricia Kaas, Thierry Lhermitte, Alessandra Martines en Jean-Marie Bigard.

Verzamelkunstwerk van 33 regisseurs uit alle werelddelen over de magie van een bioscoopervaring.

11'09''01 - September 11

2002 | Drama, Documentaire

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Israël​/​​Japan​/​​Verenigde Staten​/​​Ethiopië​/​​Mexico​/​​Iran 2002. Drama van Youssef Chahine, Alejandro G. Iñárritu, Shohei Imamura, Claude Lelouch en Ken Loach. Met o.a. Maryam Karimi, Emmanuelle Laborit, Jérôme Horry, Nour El-Sherif en Ahmed Seif Eldine.

Elf regisseurs uit verschillende landen en culturen, onder wie Ken Loach, Sean Penn, Samira Makhmalbaf, Alejandro Gonzálex Iñárritu en Danis Tanovic, geven hun visie op de aanslagen in New York. Ze hadden volledige artistieke vrijheid; alleen de symbolische lengte van elke bijdrage stond vast: elf minuten, negen seconden en één frame (11''09''01). Niet alle bijdragen zijn even sterk, maar dat doet er eigenlijk niet toe. Samen laten de elf filmpjes zien op hoeveel verschillende manieren filmmakers kunnen reageren en reflecteren op de wereld om hen heen.

Une pour toutes

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Pierre Marielle, Anne Parillaud, Alessandra Martines, Marianne Denicourt en Alice Evans.

Elf regisseurs uit verschillende landen en culturen, onder wie Ken Loach, Sean Penn, Samira Makhmalbaf, Alejandro Gonzálex Iñárritu en Danis Tanovic, geven hun visie op de aanslagen in New York. Ze hadden volledige artistieke vrijheid; alleen de symbolische lengte van elke bijdrage stond vast: elf minuten, negen seconden en één frame (11''09''01). Niet alle bijdragen zijn even sterk, maar dat doet er eigenlijk niet toe. Samen laten de elf filmpjes zien op hoeveel verschillende manieren filmmakers kunnen reageren en reflecteren op de wereld om hen heen.

Je t'aime, je te filme

1999 | Documentaire

Zwitserland​/​​Frankrijk 1999. Documentaire van Anne Andreu en Jean-Michel Vecchiet. Met o.a. Isabella Rossellini, Anna Karina, Claude Lelouch, Solveig Dommartin en Bertrand Blier.

Elf regisseurs uit verschillende landen en culturen, onder wie Ken Loach, Sean Penn, Samira Makhmalbaf, Alejandro Gonzálex Iñárritu en Danis Tanovic, geven hun visie op de aanslagen in New York. Ze hadden volledige artistieke vrijheid; alleen de symbolische lengte van elke bijdrage stond vast: elf minuten, negen seconden en één frame (11''09''01). Niet alle bijdragen zijn even sterk, maar dat doet er eigenlijk niet toe. Samen laten de elf filmpjes zien op hoeveel verschillende manieren filmmakers kunnen reageren en reflecteren op de wereld om hen heen.

Jacques Brel

1998 | Documentaire, Biografie, Muziek

Frankrijk 1998. Documentaire van Claude Fléouter en Jacques Pessis. Met o.a. France Brel, Pierre Brel, Alexandre Jardin, Claude Lelouch en Maurane.

Elf regisseurs uit verschillende landen en culturen, onder wie Ken Loach, Sean Penn, Samira Makhmalbaf, Alejandro Gonzálex Iñárritu en Danis Tanovic, geven hun visie op de aanslagen in New York. Ze hadden volledige artistieke vrijheid; alleen de symbolische lengte van elke bijdrage stond vast: elf minuten, negen seconden en één frame (11''09''01). Niet alle bijdragen zijn even sterk, maar dat doet er eigenlijk niet toe. Samen laten de elf filmpjes zien op hoeveel verschillende manieren filmmakers kunnen reageren en reflecteren op de wereld om hen heen.

Hasards ou coincidences

1998 | Drama, Komedie, Romantiek

Frankrijk​/​​Canada 1998. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Alessandra Martines, Laurent Hilaire, Pierre Arditi, Marc Hollogne en Véronique Moreau.

Fantast Lelouch is nog nooit betrapt op sympathie voor de inhoud en ook in deze film is vorm de aanjager. Romantisch is het wel, tenminste als je van reizen houdt en van Martines waar de camera als een krolse kat omheen draait. In haar vierde rol op rij voor Lelouch gaat ze met haar nieuwste aanbidder - met een camcorder als derde oog - naar Canada, Mexico, de VS en Zuid-Europa op zoek naar onder andere ijsberen, duikers en ijshockeyers. Pierre William Glenn, een Franse topfotograaf, is verantwoordelijk voor de schitterende cameravoering.

Hommes, femmes, mode d'emploi

1996 | Drama, Komedie

Frankrijk 1996. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Anouk Aimée, Bernard Tapie, Alessandra Martines, Fabrice Luchini en Pierre Arditi.

Boeiende komedie van Claude 'Une homme et une femme' Lelouche over verschillende soorten relaties, van pas ontluikende kalverliefde tot een vrouw die op haar tachtigste voor het eerst trouwt. In 1996 op het filmfestival van Venetië genomineerd voor een Gouden Leeuw. Lelouche, die in 1962 zijn eerste film regisseerde, maakte ook onder meer Les uns et les autres (1981). (IdH/VPRO Gids)

Lumière et compagnie

1995 | Documentaire

Duitsland​/​​Spanje​/​​Noorwegen​/​​Frankrijk 1995. Documentaire van Sarah Moon. Met o.a. Gabriël Axel, Theodoros Angelopoulos, Vicente Aranda, Merzak Allouache en John Boorman.

Op initiatief van Philippe Poulet werden veertig internationale regisseurs uitgenodigd door het Filmmuseum van Lyon om een stukje film te draaien met de originele cinématographe van de gebroeders Lumière, onder het talentrijke oog van kunstenares Sarah Moon. De regels die ze moeten volgen: het filmpje mag maximum tweeënvijftig seconden duren, mag geen synchroon geluid hebben en moet uit ten hoogste drie scènes bestaan. Ondertussen worden hen vragen gesteld als 'Waarom filmt u?', 'Houdt de filmkunst op te bestaan?' en 'Waarom wilt u filmen met de camera van Lumière?'. Als tegenpool worden actualiteitsbeelden van het jaar getoond, zonder geluid en in zwart-wit. Een film waaraan het grote publiek weinig heeft, maar die in wezen veertig verschillende theorieën geeft over de zevende kunst, even uiteenlopend als de talenten die erbij betrokken werden. Een curiosum dat voor cinefielen en filmstudenten een hele wereld opent. Roger Ikhief en Timothy Miller moesten alles monteren en de historische ontmoetingen werden vastgelegd met een gewone 35mm-camera door Philippe Poulet en Didier Ferry. De film ging in wereldpremière op 27 december 1995, de dag dat de cinematografie honderd jaar werd.

Les misérables

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Michel Boujenah, Alessandra Martines, Salomé Lelouch en Annie Girardot.

Lelouch die zijn eigen scenario schreef, verplaatste het epoque-verhaal van Victor Hugo naar de 20e eeuw. Belmondo speelt met verve een drievoudige rol: de chauffeur Henri Fortin die vlak na de eeuwwisseling in 1900 ten onrechte wordt veroordeeld, diens analfabete zoon Roger en verweerde Jean Valjean. De actie gaat dan naar de jaren 1930 en WO II (1939-45).

Les miserables

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Philippe Léotard, Annie Girardot, Alessandra Martines, Michel Boujenah en Jean-Paul Belmondo.

Henri Fontin is voormalig bokskampioen en hij is straatarm. Ziman, een rijke, joodse advocaat, loopt Henri tijdens de oorlogsjaren tegen het lijf. Hij verzoekt Fontin om zijn familie per auto naar Zwitserland te brengen, zodat ze niet door de nazi's worden opgepakt. Henri Fontin gaat akkoord en tijdens de reis vraagt hij de Zimans om hem uit een boek voor te lezen. Hij raakt volledig in de ban van het verhaal dat de Zimans aan hem voorlezen, want het heeft wel erg veel overeenkomsten met zijn eigen levensverhaal

Tout ça...pour ça!

1993 | Komedie

Frankrijk 1993. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Marie-Sophie L., Fabrice Luchini, Vincent Lindon, Alessandra Martines en Gérard Darmon.

Na het floppen van zijn BELLE HISTOIRE maakte Lelouch deze sprankelende komedie, over de vorm van afleiding die mannen en vrouwen al bezighoudt zo lang als de mensheid bestaat: hoe elkaar te ontmoeten en zonder al te veel ophef weer van elkaar af te komen. Lelouch legt een voor zijn doen ongebruikelijke verbale en visuele durf aan den dag. Deze dynamische, frisse, provocerende en humoristische film is een uitgelaten en vrolijke belevenis, vooral dankzij het verbale delirium van Luchini, een verrukkelijke nieuweling in de filmfamilie van Lelouch. De andere openbaring van deze film is Marie-Sophie L., die haar gebruikelijke rollen als huilerig provinciaaltje achter zich heeft gelaten, om hier bloeiend, uitdagend, gedurfd en vol humor voor den dag te komen. Films van Lelouch zijn meeslepend òf irritant. Deze keer hebben we met een goede Lelouch van doen. Camerawerk van Philippe Pavans de Cecatty.

La belle histoire

1992 | Avonturenfilm, Romantiek, Drama, Komedie

Frankrijk 1992. Avonturenfilm van Claude Lelouch. Met o.a. Béatrice Dalle, Vincent Lindon, Marie-Sophie L., Patrick Chesnais en Gérard Darmon.

Lelouch houdt ervan om het lot van verschillende personages door elkaar te hutselen en vervolgens toe te kijken hoe het leven ermee omspringt. Met Jesus de zigeuner, Odona, Marie-Madeleine uit de jaren 1990, Simon de smeris, Pierre de kunstkenner, Marie de jonge onderwijzeres en nog vele anderen, gaat de cineast terug in de tijd om het grote avontuur te vertellen van een op het eerste gezicht ontbrande liefde: twee duizend jaar beproeving voor één seconde eeuwigheid. Hij doet dit met de handige en naïeve bekwaamheid die hem eigen is, vol dichterlijke vervoering t.o.v. het leven, met een intieme blik op zijn personages, terwijl hij trouw blijft aan het onuitputtelijke thema van de liefde, waar de mens allerlei toeren mee uithaalt. Maar voor het vertonen van oppervlakkige woorden en ontoegankelijke, steeds weer herhaalde scènes, is meer dan drie uur toch wat teveel van het goede. Het scenario is van de regisseur en camerawerk van Jean Yves Le Mener.

Il y a des jours... et des lunes...

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Gérard Lanvin, Patrick Chesnais, Annie Girardot, Marie-Sophie L. en Francis Huster.

Een komedie over de pech van anderen als de zomertijd bij volle maan ingaat. Dertien dagelijkse onopzettelijke persoonlijke rampjes (een politie-agent vergeet zijn werk en gaat swingen, een bruidegom wordt tijdens de bruidsnacht in de steek gelaten, een man zet zijn dochter in bij een gokspel, etc.), die zich voltrekken in de uren die op de tijdsverandering volgen. Het idee voor het scenario van de regisseur zelf is goed, maar de film maakt weinig indruk. Er zijn zowel wezenlijke als ontroerende momenten, maar ook langdradige gedeelten, trivialiteiten en de typische gezwollenheid van Lelouch, wanneer hij aan het denken slaat. Levendig is het allemaal wel, en ietwat oppervlakkig. Goed spel. Valérie Bonnier en Marc Rosenbaum werkten mee aan het scenario. Camerawerk van Jean-Yves Le Mener.

Il y a des jours ... et des lunes

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Annie Girardot, Patrick Chesnais, Vincent Lindon en Gérard Lanvin.

Een komedie over de pech van anderen als de zomertijd bij volle maan ingaat. Dertien dagelijkse onopzettelijke persoonlijke rampjes (een politie-agent vergeet zijn werk en gaat swingen, een bruidegom wordt tijdens de bruidsnacht in de steek gelaten, een man zet zijn dochter in bij een gokspel, etc.), die zich voltrekken in de uren die op de tijdsverandering volgen. Het idee voor het scenario van de regisseur zelf is goed, maar de film maakt weinig indruk. Er zijn zowel wezenlijke als ontroerende momenten, maar ook langdradige gedeelten, trivialiteiten en de typische gezwollenheid van Lelouch, wanneer hij aan het denken slaat. Levendig is het allemaal wel, en ietwat oppervlakkig. Goed spel. Valérie Bonnier en Marc Rosenbaum werkten mee aan het scenario. Camerawerk van Jean-Yves Le Mener.

L'itinéraire d'un enfant gâté

1988 | Drama, Komedie

Duitsland​/​​Frankrijk 1988. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Richard Anconina, Daniel Gélin, Lio en Béatrice Agenin.

Ondanks zijn succes heeft Sam 'de leeuw' genoeg van het bedrijfsleven. Hij ensceneert een auto-ongeluk, waarna hij verdwijnt om met valse papieren door de wereld te trekken. Als hij in verre landen hoort dat zijn bedrijf op het punt staat failliet te gaan, probeert hij via een tussenpersoon weer een vinger in de pap te krijgen. Er is ons met deze film een 'nieuwe Belmondo' beloofd, maar dat stelt niet veel voor - zomin als de hele film. Weliswaar exotische camerawerk van Jean Yves Le Mener. Lelouch blinkt slechts uit op het terrein van de intimiteit. In de Duitsland uitgebrachte 'helft' van de coproductie is 4m korter.

Itinéraire d'un enfant gâté

1988 | Komedie

Frankrijk 1988. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Lio, Richard Anconina en Jean-Paul Belmondo.

Ondanks zijn succes heeft Sam 'de leeuw' genoeg van het bedrijfsleven. Hij ensceneert een auto-ongeluk, waarna hij verdwijnt om met valse papieren door de wereld te trekken. Als hij in verre landen hoort dat zijn bedrijf op het punt staat failliet te gaan, probeert hij via een tussenpersoon weer een vinger in de pap te krijgen. Er is ons met deze film een 'nieuwe Belmondo' beloofd, maar dat stelt niet veel voor - zomin als de hele film. Weliswaar exotische camerawerk van Jean Yves Le Mener. Lelouch blinkt slechts uit op het terrein van de intimiteit. In de Duitsland uitgebrachte 'helft' van de coproductie is 4m korter.

Happy New Year

1987 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1987. Komedie van John G. Avildsen. Met o.a. Peter Falk, Wendy Hughes, Charles Durning, Tom Courtenay en Joan Copeland.

Het is een genot om Falk aan het werk te zien in deze Amerikaanse versie van de komedie van Claude Lelouch, LA BONNE ANNÉE. Een stel mondaine misdadigers beraamt plannen om een juwelier in West Palm Beach, Florida te beroven. De film werd geteisterd door productieproblemen, wat ook blijkt uit de onregelmatigheid van het verhaal. Na een jaar lang in de kast te hebben gelegen werd de film nauwelijks vertoond. De Australische Hughes is charmant in haar eerste Amerikaanse film; Lelouch verschijnt in de openingsscène.

Attention Bandits

1987 | Komedie

Frankrijk 1987. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Jean Yanne, Marie-Sophie L., Patrick Bruel, Charles Gérard en Corinne Marchand.

Een `kleine` Lelouch zonder enorme ambities en zonder veel middelen gemaakt, die erg doet denken aan SMIC, SMAC, SMOC, LE VOYOU of LA BONNE ANNEE. Maar dat zijn precies zijn meest verteerbare films. De heldendaden van deze twee ellendelingen brengen zowel een glimlach als (soms) ontroering teweeg, hoewel deze film eerder komisch dan tragisch is. Een vertelling met scènes zonder groot onderling verband. Amusement dat dan ook met het omdraaien van elke cent tot stand kwam. Maar ditmaal is het tenminste niet te mooi gemaakt, waar zijn 'grootse' films verzanden in de stijl van Elle en Paris-Match. Er zijn ook versies van 103m. Het scenario is van Lelouch. Het camerawerk is van Jean-Yves Le Mener.

Un Homme et une Femme, 20 ans déjà

1986 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1986. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Anouk Aimée, Jean-Louis Trintignant, Richard Berry en Evelyne Bouix.

Twintig jaar na UN HOMME ET UNE FEMME, hier versie numero twee met dezelfde hoofdrolspelers. Lelouchs werk draagt altijd een overdadig gouden vlies, maar ook een onvergetelijke bekoorlijkheid en dat is te danken aan de authenticiteit van de spelers die helaas verdrinken in een zee van onbeduidendheden en goedkope mooie opnames. Lelouch moet je nemen zoals hij is of helemaal niet. Ook bekend als VINGT ANS DEJA.

Partir Revenir

1985 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1985. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Annie Girardot, Jean-Louis Trintignant, Evelyne Bouix, Michel Piccoli en Françoise Fabian.

De eigenaardige titel is die van een boek geschreven door de hoofdpersoon Salomé Lerner over haar ervaringen als vervolgde jodin tijdens WO II. Zoals altijd is Claude Lelouch een man van allerlei stijlen: een mengeling van goede en slechte elementen. Men moet hem nemen zoals hij is en er niets aan willen veranderen. Hij is het evenbeeld van een 19de-eeuwse schrijver en regisseert zijn acteurs op voortreffelijke wijze.

Viva la vie

1984 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1984. Mysterie van Claude Lelouch. Met o.a. Charlotte Rampling, Michel Piccoli, Jean-Louis Tritignant, Evelyn Bouix en Charles Aznavour.

De `estheten` hebben zich altijd kritisch getoond ten opzichte van de films van Lelouch. Ze zouden t[KA2]e recht voor z`n raap zijn en vol met kwartjesfilosofie. Eerlijk gezegd is niet alles in zijn werk verachtelijk. In deze film vertelt hij wederom een SF-verhaal om een humanitaire boodschap aan de twee (toenmalige) supermogendheden door te geven betreffende de kernbewapening. Hoezeer de meningen verdeeld mogen zijn, het verhaal is zeer goed opgebouwd met een zich op drie verschillende niveau's afspelend scenario, al is het thema inmiddels achterhaald. Men merkt dan ook pas laat dat het om een droom gaat. Scenario van regisseur Lelouch en camerawerk van Bernard Lutic.

Edith et Marcel

1983 | Biografie

Frankrijk 1983. Biografie van Claude Lelouch. Met o.a. Evelyne Bouix, Marcel Cerdan Jr., Jacques Villeret, Francis Huster en Jean-Claude Brialy.

Ingewikkelde variaties rond het thema van Edith Piaf, Marcel Cerdan en het volmaakte evenbeeld van Piaf. Lelouch heeft kennelijk geen lering getrokken uit de flop PIAF van Guy Casaril: hij heeft een zeer lange film gemaakt met vage en conventionele personages. Enkele goede momenten (verzorgd door het evenbeeld van Piaf!) redden de film niet van de ondergang. Evelyne Bouix haalt het ook lang niet bij Edith Piaf terwijl Marcel Cerdan Jr. (Patrick Dewaere kon door tragische omstandigheden niet van de partij zijn) een even slecht acteur als bokser is. Een slechte Lelouch.

Edith And Marcel

1983 | Drama

Frankrijk 1983. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Jacques Villeret, Marcel Cerdan Jr., Evelyne Bouix, Jean Bouise en Jean-Claude Brialy.

Ingewikkelde variaties rond het thema van Edith Piaf, Marcel Cerdan en het volmaakte evenbeeld van Piaf. Lelouch heeft kennelijk geen lering getrokken uit de flop PIAF van Guy Casaril: hij heeft een zeer lange film gemaakt met vage en conventionele personages. Enkele goede momenten (verzorgd door het evenbeeld van Piaf!) redden de film niet van de ondergang. Evelyne Bouix haalt het ook lang niet bij Edith Piaf terwijl Marcel Cerdan Jr. (Patrick Dewaere kon door tragische omstandigheden niet van de partij zijn) een even slecht acteur als bokser is. Een slechte Lelouch.

Les uns et les autres

1981 | Musical, Drama, Komedie

Frankrijk 1981. Musical van Claude Lelouch. Met o.a. James Caan, Fanny Ardant, Geraldine Chaplin, Robert Hossein en Nicole Garcia.

Vier muzikale families, uit Frankrijk (variété), Amerika (jazz), Duitsland (klassiek) en Rusland (ballet), worden gevolgd van 1936 tot in 1980 als de diverse wegen en ontwikkelingen zich kruisen op een UNICEF-gala. Deze epische film neemt een hink-stap-sprong door de geschiedenis en maakt gebruik van bekende en onbekende ware incidenten. De pretenties worden lang niet allemaal waargemaakt en de overzichtelijkheid is met acteurs die zowel eerste als tweede generatie spelen vaak ver te zoeken. Muziek als bindmiddel en filmische lef van Lelouch heffen bedenkingen op zolang de film duurt. De finale toont Maurice Béjarts choreografie van Ravels Boléro.
In 2017 opnieuw uitgebracht in de bioscopen in de digitale restauratie.

À nous deux

1979 | Avonturenfilm, Actiefilm

Canada​/​​Frankrijk 1979. Avonturenfilm van Claude Lelouch en Claude Berri. Met o.a. Catherine Deneuve, Jacques Dutronc, Jacques Villeret, Paul Préboist en Gérard Caillaud.

Avontuurlijk-romantisch vervolg op Lelouch's vlotte LE BON ET LES MECHANTS is minder irritant dan zijn latere, pretentieuze films maar heeft te lijden van een te traag tempo en een doorzichtig gebruik van flash-backs en flash-forwards. Villeret, een uitstekend bijrolacteur steelt de show van de verongelijkt kijkende Dutronc en het verrassende slotbeeld is een onverwachte meevaller. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Bernard Zitzermann.

Robert et Robert

1978 | Komedie

Frankrijk 1978. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Charles Denner, Jacques Villeret, Jean-Claude Brialy, Macha Méril en Régine.

Twee naamgenoten, Robert Goldman (Denner) en Robert Villiers (Villeret) ontmoeten elkaar op huwelijksbureau. Hoewel de partner-koppeling per computer rampzalig uitpakt, sluiten ze door die ervaringen en over een groot leeftijdsverschil heen toch vriendschap. Uiteindelijk zal de oudste met de moeder van de ander trouwen. De ongeremde aanpak stelt kennismakingsfeestjes en -reisjes van partner-zoekenden wel erg bar en vulgair voor. Innigheid en ironie in de tekening van joodse familietradities bij de hoofdrollen contrasteert daarmee, zodat de film een afwisseling is van platte en treffende scènes. Het scenario is van regisseur Lelouch. Het camerawerk is van Jacques Lefrançois. Eastmancolor, Mono.

Molière

1978 | Biografie, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1978. Biografie van Ariane Mnouchkine. Met o.a. Philippe Caubère, Frédéric Ladonne, Odile Cointepas en Marie-Françoise Audollent.

Lange biografische film over het leven van Molière die in 1622 geboren werd als Jean-Baptiste Poquelin. Het ziet er allemaal schitterend uit en wordt ook behoorlijk boeiend verteld, maar je moet al een grote fan zijn om het in één ruk uit te zitten.

Un autre homme, une autre chance

1977 | Romantiek, Western, Drama

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1977. Romantiek van Claude Lelouch. Met o.a. Susan Tyrrell, Jacques Villeret, Jacques Higelin, Francis Huster en Diana Douglas.

Nieuwe versie van UN HOMME ET UNE FEMME - een weduwe en een weduwnaar beginnen samen opnieuw - maar het is nu gesitueerd in Tucson in Amerika rond 1870. De combinatie van romantisch verhaal en pioniersepos is niet erg overtuigend, maar de afzonderlijke delen van de film zijn wel boeiend, mede door het spontane spel van Caan en Bujold. Het scenario is van regisseur Lelouch en het camerawerk is van Jacques Lefrançois. De Amerikaanse versie is 3m korter en is getiteld ANOTHER MAN, ANOTHER CHANCE.

Si c'était à refaire

1976 | Komedie, Drama

Frankrijk 1976. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Catherine Deneuve, Anouk Aimée, Charles Denner, Francis Huster en Niels Arestrup.

Na vijftien jaar gevangenisstraf wegens een uit de hand gelopen crime passionel moet een vrouw een nieuw leven beginnen en zorgen voor haar zoon in de puberteit die van haar bestaan niet afweet. De steun van een ex-celgenote resulteert in een happy ending in ieder opzicht, waarbij ook de dreigende Oedipale moeilijkheden moeiteloos worden afgewend. Lelouch verwaarloost echter de sociale of psychologische verwikkelingen van het gegeven - zelfs de gevangenis ziet eruit als een luxe- hotel - voor het charmante en romantische sprookje dat beide actrices alle kansen geeft, maar ook onmiddellijk weer uit de aandacht verdwijnt. Scenario van Lelouch, camerawerk van Jacques Lefrançois.

Le Bon et les méchants

1976 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1976. Avonturenfilm van Claude Lelouch. Met o.a. Marlène Jobert, Brigitte Fossey, Jacques Dutronc en Bruno Cremer.

Groepje criminelen - opgejaagd door inspecteur - sluit zich tijdens de oorlog aan bij het verzet, terwijl de politieman collaborateur wordt. Rommelig scenario geeft cynisme onvoldoende bodem in willekeurige afwisseling tussen harde ernst en parodie, maar als meestal bij Lelouch wordt er zeer spontaan geacteerd.

Le chat et la souris

1975 | Mysterie, Komedie, Thriller

Frankrijk 1975. Mysterie van Claude Lelouch. Met o.a. Michèle Morgan, Serge Reggiani, Jean-Pierre Aumont, Philippe Léotard en Valérie Lagrange.

Een miljonair komt onder mysterieuze omstandigheden om het leven. De verdenking van politie-inspecteur valt op de weduwe, hoewel hij tegelijk verliefd op haar wordt. Deze misdaadkomedie heeft zo`n simpel scenario dat Lelouch allerlei doodlopende zijwegen moet inslaan om zijn film op lengte te krijgen (en dan nog komt de ontknoping uit de lucht vallen). Optimale kansen voor onveranderlijk mooie Morgan en Reggiani en een spontane regie maken het resultaat toch hoogst bezienswaardig. Camerawerk van Jean Collomb.

Toute une vie

1974 | Historische film, Musical, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1974. Historische film van Claude Lelouch. Met o.a. Marthe Keller, André Dussollier, Charles Denner, Carla Gravina en Charles Gérard.

De voor elkaar bestemde joodse erfgename en een filmregisseur ontmoeten elkaar pas aan het eind van de film die in 1914 bij hun grootouders is begonnen. Dit overzicht van deze eeuw in bijpassende filmstijlen (zwijgend, zwartwit, kleur) werd een ambitieuze mislukking door al te simpele verbindingen tussen privé-verwikkelingen en het wereldgebeuren. Het lef van Lelouch dwingt op zijn minst bewondering af. De ingekorte versie was overigens een succes in Amerika.

Mariage

1974 | Drama

Frankrijk 1974. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Bulle Ogier, Rufus, Marie Déa, Caroline Cellier en Bernard LeCocq.

Een voor Lelouch ongewone, anti-romantische film waarin in vier episodes uit een periode van dertig jaar het mislukken van een huwelijk wordt getoond. Het overmatig groot accent op hatelijkheden, onverschilligheid en ruzies maakt het onwaarschijnlijk dat de echtelieden het zó lang bij elkaar uithouden. De acteurs doen hun best, maar worden niet zeer overtuigend ouder.

Visions of Eight

1973 | Documentaire, Komedie

Verenigde Staten 1973. Documentaire van Joeri Ozerov, Mai Zetterling, Arthur Penn, Michael Pfleghar en Kon Ichikawa.

Ogenschijnlijk leek het zo`n goed idee acht verschillende regisseurs acht verschillende visies te laten geven op de Olympische Spelen van 1972 maar het werd vreemd genoeg een teleurstellende film gezien al het regietalent. Met eventuele uitzondering van Schlesingers deel over de marathon (het laatste) blijft geen enkel stuk in het geheugen achter.

The Happy New Year Caper

1973 | Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1973. Thriller van Claude Lelouch.

Ogenschijnlijk leek het zo`n goed idee acht verschillende regisseurs acht verschillende visies te laten geven op de Olympische Spelen van 1972 maar het werd vreemd genoeg een teleurstellende film gezien al het regietalent. Met eventuele uitzondering van Schlesingers deel over de marathon (het laatste) blijft geen enkel stuk in het geheugen achter.

La bonne année

1973 | Misdaad, Drama, Romantiek, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1973. Misdaad van Claude Lelouch. Met o.a. Charles Gérard, Lino Ventura, Françoise Fabian, André Falcon en Mireille Mathieu.

Twee criminelen beramen een overval op een juwelierszaak in Cannes, maar het plan dreigt in de soep te lopen wanneer een van beiden verliefd wordt op de leuke dame van de antiekwinkel ernaast. De onnodig ingewikkelde flash-backstructuur doet weinig af aan wat een van Lelouchs beste films is geworden, met een fantasievol in beeld gebrachte kraak en een ongewone romance tussen de rechtlijnige Simon (Ventura) en de intellectuele en geëmancipeerde Françoise (Fabian). Film kreeg in 1987 onder de titel Happy New Year een Amerikaanse remake (met Peter Falk en Charles Durning) waarin Lelouch een kort cameo-optreden had.

L'aventure, c'est l'aventure

1972 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1972. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Jacques Brel, Charles Denner, Lino Ventura, Yves Robert en Juan Luis Buñuel.

Kassucces over oude houwdegens in een veranderende wereld. Na de gebeurtenissen van mei 1968 gaan bankovervallers Lino, Jacques en Simon in ontvoeringszaken. Rockzanger Johnny Hallyday, een ambassadeur, een Latijns-Amerikaanse revolutionair, ze moeten er allemaal aan geloven. Aansluitend viert het trio met hun twee handlangers het dolce far niente in de tropenzon, maar al snel slaat de ennui toe. Waarop regisseur Lelouch de grote blufbus opentrekt. Niets voor azijnpissers, twee uur feest voor liefhebbers van Franse cinéma populaire met karakterkoppen en heerlijke muziek. Gastoptredens van Michel Drucker, Catherine Allégret en anderen.

Smic smac smoc

1971 | Komedie

Frankrijk 1971. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Catherine Allégret, Amidou, Charles Gérard, Jean Collomb en Francis Lai.

Een drietal dokwerkers zijn onafscheidelijke vrienden. Ook het voorgenomen huwelijk van één van hen brengt daar geen verandering in. Gevieren gaan ze zonder geld, maar met veel vindingrijkheid op een luxueuze huwelijksreis in de omgeving van Saint-Tropez. Deze geïmproviseerde low budget film waarin Leloughs vaste medewerkers achter de camera nu als acteurs optreden, wijkt verfrissend af door de proletarische personages. Helaas ontaardt de spontaniteit geleidelijk aan in de meligheid van vakantie-amateurfilmpjes.

Le voyou

1970 | Komedie, Misdaad, Avonturenfilm, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1970. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Charles Gérard, Christine Lelouch, Charles Denner en Judith Margre.

Een gangster heeft een ingenieus kidnap-komplot tot een goed einde gebracht, maar is door één van zijn handlangers verraden. Na vijf jaar ontsnapt hij uit de gevangenis, haalt het losgeld op en gaat zich op de verrader wreken. De kokette stijl van Lelouch steunt hier het uitermate vernuftig en vermakelijk scenario dat door de acteurs met aanstekelijk plezier wordt uitgevoerd. Geringe ruimte voor romantiek behoedt de film voor kitscherige ontsporingen zodat de vaart zelden verslapt. Scenario van Lelouch, Claude Pinoteau en Pierre Uytterhoeven. Camerawerk van Jean Collomb.

Un homme qui me plaît

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Annie Girardot, Marcel Bozzuffi, Maria Pia Conte en Richard Basehart.

Een Franse actrice en een componist van filmmuziek worden verliefd op elkaar tijdens opnamen in Hollywood. Na voltooiing van de film maken ze samen een toeristische reis door de V.S. en keren dan terug naar hun gezinnen. De film begint veelbelovend met een ironisch kijkje op het produktieproces en voor de hand liggende, maar werkzame humor over taalbarrières, maar halverwege wordt het verhaal stopgezet voor een banale reisdocumentaire waarbij de acteurs alleen maar toeschouwers zijn. Jammer, want Girardot en Belmondo vormen een goede combinatie.

Treize jours en France

1968 | Sportfilm, Documentaire

Frankrijk 1968. Sportfilm van Claude Lelouch en François Reichenbach.

Beeldverslag van de Olympische Winterspelen van Grenoble met medewerking van Guy Gilles, Claude Barrois en Jean Colomb. Dit is meer een essai dan een simpele reportage, wat ook niet verbazend is, want de makers ervan zijn twee filmgekken met een zeer persoonlijke kijk op documentaires. Hier hebben ze de nadruk gelegd op de menselijke inspanningen en de schoonheid van de bewegingen, die ze op een briljante manier gemonteerd hebben.

La Vie, l'amour, la mort

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Amidou, Caroline Cellier, Janine Magnan, Marcel Bozzuffi en Sylvia Saurel.

Een man, die als huisvader en in zijn relatie met zijn minnares een bevredigend seksueel leven leidt, is niettemin de moordenaar van een reeks prostituées, die hij uit razernij over zijn impotentie heeft gedood. Hij wordt na een rechtszaak ter dood veroordeeld. De op authentieke moordzaken geïnspireerde film is een pleidooi tegen de doodstraf. Hij heeft een ongewone aanpak, door éérst medelijden op te wekken met de hoofdpersoon in zijn juridische val en pas tegen het eind zijn misdaden te onthullen. Het intrigerende, broeierige spel van Amidou mikt evenmin op louter medelijden, maar de mystificatie van Lelouch - door de verhoorscènes op de geluidsband te vervangen door muziek - is soms onnodig irritant. Gastrollen van Annie Girardot en Robert Hossein.

Vivre pour vivre

1967 | Komedie, Drama

Frankrijk 1967. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Yves Montand, Annie Girardot, Candice Bergen, Anouk Ferjac en Uta Taeger.

Anchorman Robert Colomb (Montand) verwaarloost door zijn werk zijn vrouw Catherine (Girardot) die ook in zijn talrijke slippertjes berust tot een affaire met de jonge Amerikaanse Candice (Bergen) wel ernst lijkt te zijn. Goed spel - vooral van Girardot - en een virtuoze cameratechniek maken de banale driehoek niet interessanter. De reeks verschillende locaties voegt ook niets toe behalve versiering, zelfs (in Camargue gereconstrueerde) Vietnam-scène waar de held enige tijd krijgsgevangene is. Frivool gebruik van dramatische actualiteit resulteerde bij de première in protestdemonstraties. Het scenario is van Pierre Uytterhoeven en regisseur Lelouch. Het camerawerk is van Parice Pouget. Eastmancolor, Mono.

Loin du Vietnam

1967 | Documentaire

Frankrijk 1967. Documentaire van Jean-Luc Godard, Joris Ivens, William Klein, Claude Lelouch en Alain Resnais.

Een 'protestfilm' van zeven wereldbekende cineasten tegen de Amerikaanse oorlog in Vietnam. Godards gemummel, vanachter een dure filmcamera, is feitelijk 't meest realistische: zó hadden de meeste intellectuelen wel uitvluchten, waarom ze niet mee konden doen.

Un homme et une femme

1966 | Romantisch drama

Frankrijk 1966. Romantisch drama van Claude Lelouch. Met o.a. Anouk Aimée, Jean-Louis Trintignant, Pierre Barouh, Valérie Lagrange en Simone Paris.

Niet de superhit Les uns et les autres, maar dit aangrijpende drama is nog steeds het grootste kassucces van regisseur Lelouch. Een autocoureur en een scriptgirl ontmoeten elkaar wanneer ze hun kinderen op kostschool bezoeken. En dat is het begin van een voorzichtig opgebouwde liefdesrelatie tussen twee door het leven getekende mensen. Mooi gemaakt voor een prikkie. Winnaar van onder meer de Oscar voor beste buitenlandse film en een (gedeelde) Gouden Palm.

Une Fille et des fusils

1965 | Komedie

Frankrijk 1965. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Janine Magnan, Jean-Pierre Kalfon, Jacques Portet, Pierre Barouh en Amidou.

Vier jonge arbeiders en de doofstomme vriendin van één van hen zijn hard werken voor weinig geld beu en gaan in de misdaad. Ze bestuderen door welke vergissingen en slordigheden misdaden in het verleden zijn misgegaan en gaan uitgebreid in training voor hun 'grote slag'. Het eerste publieke succesje van Lelouch met deze tragikomische gangsterfilm begeeft zich inhoudelijk op veel te veel zijsporen en het visueel effectbejag is nog ongeremder dan in zijn latere beroemde films. Het acteurskwartet speelt echter met aanstekelijk animo.

L' Amour avec des si...

1963 | Thriller

Frankrijk 1963. Thriller van Claude Lelouch. Met o.a. Guy Mairesse, Janine Magnan, Richard Saint-Bris, Jean Franval en Rita Maiden.

Door radio van automobilist klinkt bericht van psychopatische vrouwenmoordenaar die uit gevangenis is ontsnapt en auto heeft gestolen. Automobilist neemt aantrekkelijke liftster mee. Vroege low budget-film van Lelouch is gebaseerd op suggestie dat degeen over wie ze horen dezelfde is als degeen die we zien. Mager idee laat ruimte voor zowel imponerende als irriterende camera-virtuositeit.

Un Homme Qui Me Plait

-1 |

. Claude Lelouch. Met o.a. Annie Girardot en Jean-Paul Belmondo.

Door radio van automobilist klinkt bericht van psychopatische vrouwenmoordenaar die uit gevangenis is ontsnapt en auto heeft gestolen. Automobilist neemt aantrekkelijke liftster mee. Vroege low budget-film van Lelouch is gebaseerd op suggestie dat degeen over wie ze horen dezelfde is als degeen die we zien. Mager idee laat ruimte voor zowel imponerende als irriterende camera-virtuositeit.