Carl Zuckmayer: scenario en schrijver.
Er zijn 6 films gevonden.

Der Schinderhannes

1958 | Drama, Komedie, Biografie, Misdaad, Romantiek

Duitsland 1958. Drama van Helmut Käutner. Met o.a. Curd Jürgens, Maria Schell, Fritz Tillmann, Christian Wolff en Paul Esser.

Naar het gelijknamige toneelstuk van Carl Zuckmayer. Curd Jürgens speelt 'der Schinderhannes', een soort Duitse Robin Hood, die eind 18de eeuw met de Franse bezetter bakkeleide. Aardig is dat Käutner geen zoetsappige held maakt van deze notoire boef. Der Schinderhannes vindt het bijvoorbeeld heel amusant als twee vrouwen met elkaar op de vuist gaan, hij zoent ongevraagd een Franse dame en jat meteen haar halscollier, en als een portretschilder hem uitnodigt voor hem te poseren, blijkt overduidelijk hoe ijdel hij is. Käutners film zit goed in elkaar, en mocht - gezien de pracht decors en knappe kostuums - kennelijk wat kosten. Mooie muziek van Bernhard Eichhorn.

Der Hauptmann von Köpenick

1956 | Komedie, Drama

Duitsland 1956. Komedie van Helmut Käutner. Met o.a. Heinz Rühmann, Hannelore Schroth, Erich Schellow, Willy A. Kleinau en Martin Held.

Naar het gelijknamige toneelstuk van Carl Zuckmayer, die ook meeschreef aan het scenario. Der Hauptmann von Köpenick kreeg in Berlijn zowaar zes filmprijzen, overigens niet tot genoegen van de kritische filmpers. Jonas van Ottomar Domnick was toch een veel mooiere film, een heuse auteursfilm bovendien. Waarom moest Zuckmayers oubollige verhaal (over een schoenmaker die zich als legerkapitein verkleedt om in het bezit te komen van een broodnodig paspoort), met uitgerekend bonhomme Rühmann in de hoofdrol zo dik in de prijzen vallen. Käutner kon er niet mee zitten. Hij had zijns inziens een volwassen komedie afgeleverd, een serieuze zij het luchtige satire over het Pruisische ontzag voor uniformen.

Des Teufels General

1955 | Oorlogsfilm

Duitsland 1955. Oorlogsfilm van Helmut Käutner. Met o.a. Curd Jürgens, Viktor de Kowa, Karl John, Eva-Ingeborg Scholz en Marianne Koch.

Curd Jürgens excelleert als de Duitse Luftwaffe-generaal Harras, die weinig met de nazi's op heeft en al vroeg tijdens Hitlers campagnes openlijk verkondigt dat de strijd is verloren. Raadselachtige sabotage van Stuka's brengt de ogenschijnlijk onaantastbare bon vivant nog dieper in conflict met de SS. Regisseur Käutner betreurde het dat zijn bewerking van het Carl Zuckmayer-theaterstuk negen jaar te laat kwam: het had z'n eerste film na de capitulatie moeten zijn. De figuur Harras is gebaseerd op Ernst Udet, de vermaarde WO I-piloot en latere Luftwaffe-Generaloberst die in '41 zelfmoord pleegde.

Boefje

1939 | Drama

Nederland 1939. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Annie van Ees, Charles Braakensiek, Matthieu van Eysden, Herman Bouber en Piet Bron.

Verfilming van het bekende boek van M.J. Brusse (vader van Kees, die we in een piepklein rolletje zien), met Annie van Ees in de titelrol, die zij vele honderden malen in het theater had gespeeld. Detlef Sierck vestigde zich nog voor de montage in de Verenigde Staten om daar als Douglas Sirk verder te filmen.

Rembrandt

1936 | Historische film, Biografie, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1936. Historische film van Alexander Korda. Met o.a. Charles Laughton, Elsa Lanchester, Gertrude Lawrence, Marius Goring en Abraham Sofaer.

Een knappe Korda-biografie over de Hollandse schilder met veel visuele tableaus en opmerkelijk door Laughtons uitmuntende spel.

Der Blaue Engel

1930 | Drama, Romantiek

Duitsland 1930. Drama van Josef von Sternberg. Met o.a. Marlene Dietrich, Emil Jannings, Kurt Gerron, Rosa Valetti en Hans Albers.

Oscarwinnaar Emil Jannings moest de grote publiekstrekker worden van Der Blaue Engel, maar een onbeduidend actricetje genaamd Marlene Dietrich stal de show en werd 'overnight' een wereldberoemde, gewilde, rijke pin-up. De film werd in latere versies zelfs zo versneden dat Dietrich de laatste scène kreeg. Ze speelt Lola Frohlich, entertainer in de nachtclub Der Blaue Engel. Jannings als respectabele professor valt voor Lola en trouwt met haar, maar Lola is eigenlijk onverschillig en vernedert haar man met graagte. Regisseur Von Sternberg, zelf doorgewinterd cameraman, laat zijn cinematograaf Günther Rittau (Metropolis) lustig de groezelige interbellum-sfeer van Duitsland filmen.