Antonella Lualdi

Acteur

Antonella Lualdi is acteur.
Er zijn 97 films gevonden.

Les Cordier, juge et flic : Trahie par les siens

1999 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1999. Drama van Paul Planchon. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Antonella Lualdi en Stéphane Ferrara.

Bekend crimineel Silva (Maurel) en kompaan Moretti (Ferrara) plannen met medeplichtigheid van bank-kassier Orsini (Martin) bankoverval. Goed voorbereide zaak loopt uit de hand wanneer Silva veiligheidsagent neerschiet. De schoften slaan op de vlucht en nemen Orsini voor de schijn mee als gegijzelde. Orsini wordt door Silva neergeknald wanneer die paniekeert. Vader en zoon Cordier (Mondy en Madinier) leiden onderzoek. Dochter van Orsini ontdekt medeplichtigheid van haar vader en Silva wil haar elimineren vooraleer zij naar de politie stapt. Door misverstand doodt Silva echter Marion (Nouat), vriendin van Orsini`s dochter. Moretti blijkt bovendien geprezen figuur te zijn binnen Italiaanse gemeenschap van Parijs en zelfs een verre familievriend van Lucia Cordier (Lualdi), de eega van onze commissaris. Ongeloofwaardige toestanden verknallen scenario van regisseur Planchon.

Les Cordier, juge et flic : Née en prison

1999 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1999. Drama van Paul Planchon. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Antonella Lualdi en Jean-Pierre Bouvier.

Eindelijk! Bruno Cordier (Madinier), de `juge`, gaat trouwen! Zijn uitverkorene, Laura Vialli (Veillon), is niet alleen knap, zij is ook wijnkenner, meer bepaald van de Ch[KA4]ateau-Lafite. Alle Cordiers zijn in de wolken. Intussen wordt vader Cordier (Mondy), de 'flic', opgeroepen voor moord op kunsthandelaar Paul Denuzières. En wat blijkt? Jawel, Laura stond op het punt met 62-jarig slachtoffer te trouwen... In het scenario van regisseur Planchon en Jean-Christophe Baudouin komen nog meer van dit soort onwaarschijnlijkheden voor omdat een en ander draait rond huwelijksbureau dat erop uit is gefortuneerde huwelijkskandidaten een hak te zetten. Je reinste pulp.

Les Cordier, juge et flic : L'honneur d'un homme

1999 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1999. Drama van Paul Planchon. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Antonella Lualdi en José Paul.

Myriam Cordier (Valandrey), dochter van flik Charles Cordier (Mondy) staat vrij centraal in dit door Jean-Christophe Baudoin geschreven verhaal. Op een avond wordt zij aangerand door een onbekende, die haar tas tracht te stelen. Toevallige voorbijganger komt helpen, kan de boef verjagen maar wordt hierbij gewond. Myriams redder verdwijnt zonder dat zij hem kan danken. Zoals meestal in deze reeks wordt vergezocht verband gelegd: Myriams redder blijkt Boris l`Aigle (Leroux) te zijn, een knaap die `onterecht` voor moord terechtstond en sinds een maand weer op vrije voeten loopt. De man die hem de cel injoeg was, jawel, `juge` Bruno Cordier (Madinier), de broer van Myriam. Maar is die Boris wel zo'n onschuldig schaapje? Hij ontvoert Myriam en Bruno moet, om zijn zus te redden, toegeven dat hij gerechterlijke dwaling beging. Over heel de lijn:

Les Cordiers, juge et flic : Boulot de flic

1997 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1997. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Eric Métayer, Renaud Verley en Antonella Lualdi.

Levenloos lichaam van jong meisje wordt in stadspark aangetroffen, verkracht en vermoord. Later komt een tweede meisje in dezelfde omstandigheden om het leven. Vader en zoon Cordier (Mondy en Madinier) geraken onrechtstreeks bij het onderzoek, geleid door inspecteur Vannier (Métayer), betrokken. Personages komen stereotiep over maar verhaal, geschreven door Marco Payly, is goed opgebouwd. Het wat charismatisch familieduo vader en zoon Cordier wordt goed omringd door uitstekende tweede plansrollen.

Les Cordier, juge et flic : Le petit frère

1997 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1997. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Vincent Winterhalter en Stanislas Forlani.

Marco, een jonge boef, laat zich door Lucas (Winterhalter) overhalen om een juwelierszaak te beroven. Maar de politie is ervan op de hoogte en de mannen van Commissaris Cordier (Mondy) wachten hen op. Het komt tot een vuurgevecht waarbij Marco omkomt. Lucas, die niet de minste moeite deed om hem te helpen, ontsnapt. Petit Louis (Cr[KA1]evillen), het twaalfjarige broertje van Marco is vastbesloten zijn broer te wreken. De jongen kan de politie die hem bewaakt om de tuin leiden en vlucht met een wapen, op zoek naar Lucas. Vader en zoon Cordier (Madinier) doorkruisen de wijk van Belleville in de hoop hem te vinden voordat Petit Louis hem afmaakt. Weinig opwindende policier met enkele goede acteerprestaties. De rest is maatwerk, goed in elkaar gestoken zonder dat het zich onderscheidt van de rest aan policiers van het ogenblik. Alain Robillard schreef het scenario dat door Roland Bernard in beelden werd omgezet.

Les Cordier, juge et flic : La tour de Jade

1997 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1997. Drama van Paul Planchon. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Ysé Tran en Thang-Long.

Onderzoeksrechter Bruno Cordier (Madinier) heeft een afspraak met de corrupte politie-agent Darmont (Pater) in een Chinees restaurant `La tour de Jade` in de Chinese wijk. Hij weet dat Darmont banden heeft met de Chinese mafia. Deze speelt hen informatie door betreffende geplande politie-acties tegen hun daden. Darmont vraagt Bruno het onderzoek inzake corruptie binnen de politierangen te vertragen. Stemt hij hier niet mee in dan zal zijn relatie met het Chinese hoertje Meiling (Tran) openbaar gemaakt worden. Als Bruno weigert op deze chantage in te gaan dreigt Darmont ermee Meiling, die voor hem werkt, te doden. Routine misdaadfilm, die een beeld wil schetsen van de Chinese mafia in Parijs. Er wordt veel gepraat maar weinig gehandeld en de kijker verliest al vlug al zijn belangstelling. Een weinig opzienbarend scenario van Jean-Christophe Lecru, Jean-Pierre Hasson, Paul Planchon en Alain Robillard. Voor de fotografie tekende Roland Bernard. Stereo.

Les Cordier, juge et flic : L'œil du cyclope

1997 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1997. Drama van Paul Planchon. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Marianne Anska en Roland Magdane.

Commissaris Pierre Cordier (Mondy) leest krantenartikel van de hand van zijn oogappel-dochter Myriam (Valandrey), waarin Raymond Nora (Pellegrin), directeur van een onderzoekslabo, ervan beschuldigd wordt niet zuiver op de graat te zijn. Terwijl Myriam een persconferentie geeft, verneemt ze dat Nora zelfmoord heeft gepleegd. Ze voelt zich schuldig aan Nora`s dood en duikt onder bij haar ouders. Intussen sluit commissaris Cordier een moord op Nora niet uit. De ouwe Cordier heeft het bij het juiste eind...Het is Cordiers dochter die in deze aflevering, geschreven door regisseur Planchon (dialogen van Alain Robillard), de show steelt en voor een keer haar broer in de schaduw speelt. In plot van deze 23ste aflevering op rij van LES CORDIER zitten aardig wat verrassingen en suspense om belangstelling tot het einde gaande te houden.

Les Cordiers, père et fils : La mémoire blessée

1996 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1996. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Isabelle Roelandt en François Dunoyer.

Een vooraanstaande gynaecoloog werd vermoord. Roelandt, de onderzoeksrechter die aangesteld wordt is bevriend met de jonge Cordier (Madinier), die zij dan ook verwittigt wanneer zijn vader (Mondy) tevoorschijn komt als belangrijkste verdachte. Mondy had namelijk een afspraak met de dokter de avond van de moord en alles wijst erop dat hij de dader is van deze passionele misdaad, want Lualdi blijkt de spil waarrond alles draaide. Oppervlakkige policier met veel gepraat en bitterweinig actie. Het komt zelfs tot ruzie tussen vader en zoon Cordier. Het scenario van Jean- Pierre Hasson, Jean-Christophe Lecru en Alain Robillard heeft weinig opwindends te bieden. Fotografie van Roland Bernard. Formaat 16/9. Nicam Stereo.

Les Cordiers, juge et flic : Comité d'accueil

1996 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1996. Drama van Marion Sarraut. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Alain Doutey en Borris Terral.

Onderzoeksrechter Bruno Cordier (Madinier) vertrouwt zijn vader (Mondy) de zaak toe van een netwerk van clandestiene arbeiders uit het voormalige Oostblok. Hij ontdekt al vlug dat een van de misdadigers, die dood werd aangetroffen, een ex- medewerker was van de politie, afgedankt om disciplinaire redenen. Myriam Cordier (Valandrey) ziet hier een uitstekende reportage in zitten, maar wordt betrapt door Vozzek (Brucher), een van de bendeleiders, bij het nemen van foto's. Ze wordt uit de nood geholpen door een jonge Roemeense schilder, die echter weigert haar te helpen bij haar artikel. De volgende ochtend ontdekt de politie drugs in haar auto en ze wordt gearresteerd. Er is weer heibel bij de familie Cordier. Genoeg om een aflevering van de reeks te vullen met soms spannende, soms plezierige plotwendingen. Toch komt het scenario van Claude Girard, Claude-Michel Rome en Alain Robillard niet boven de middelmaat. Vlot gemaakt seriewerk om een avondje commercièle tv mee te vullen. Fotografie van Roland Bernard. Stereo.

Les Cordier, juge et flic : Une voix dans la nuit

1996 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1996. Drama van Alain Wermus. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Malick Bowens en Alex Descas.

Jonge zwarte huishoudster Na[KA3]ima (Berdy) wordt gevangen gehouden in Parijse residentie van Afrikaanse diplomaat Selim Amadia (Bowens), van wie zij een kind verwacht. Amadia`s achtgenote (Tadesse), die zelf geen kinderen kan krijgen, wil dat haar man het kind houdt en zich ontdoet van de moeder. Mokhtar (Camara), de broer van Na[KA3]ima, wil commissaris Cordier (Mondy) verwittigen maar die heeft het aanvankelijk te druk met het arresteren van Russisch geleerde op de elektronica-piraterij- toer. Dat alles finaal nog redelijk goed komt, daarvoor zorgen scenaristen Jacques Espagne en Jacqueline Farouz via houterige en vaak zeurderige plot.

Les Cordier, juge et flic : Un garçon mystérieux

1996 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1996. Drama van Yves Amoureux. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Antonella Lualdi en Jean Badin.

De wagen van commissaris Cordier (Mondy) vliegt in de lucht nadat hij die uitgeleend heeft aan ex-flik Michel Menard (Badin). Cordier beseft dat aanslag tegen hem is gericht en ondervraagt vuurwerkmaker die hij destijds achter tralies liet zetten. Die laat naam vallen van Duitse zware jongen. Simultaan onderzoekt vader Cordier zaak van verdronken lyceumstudent, hem toevertrouwd door zijn zoon-rechter Bruno Cordier (Madinier). De twee zaken blijken schijnbaar wat met elkaar te maken te hebben en toch weer niet. Zo tracht scenarist Laurent Vauchaud de kijkers op het verkeerde been te zetten. Finaal ligt vervalst geld aan de basis van al de herrie en het kwaad. Vlot verteld verhaaltje zonder grote verrassingen.

Les Cordier, juge et flic : Refaire sa vie

1996 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1996. Drama van Bruno Herbulot. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, François Berléand en Frédéric Pellegeay.

Myriam Cordier (Valandrey) woont huwelijksfeest van jeugdvriendin Sophie Becker (Zahonero) bij. Deze heeft vijf jaar in buitenland gewoond waar zij haar echtgenoot leerde kennen: Michel (Pellegeay), een discrete, wat geheimzinnige man. Myriam`s vader, smeris Cordier (Mondy), meent die Michel te herkennen, houdt hem in de gaten en slaagt erin hem te ontmaskerten. Het betreft een ouwe bekende, een crimineel die vijftien jaar moest brommen na uit de hand gelopen hold-up. In scenario van Alain Robillard zitten te veel protagonisten die het verloop van het verhaal onnodig in de weg lopen, en ondanks een te voorspelbare ontknoping. Het enige positieve is de sympathie die de drie Cordier's oproepen, hoe ze ook geplaagd worden door familiale tribulaties en conflicten op het werk, in dit geval een hervorming van de politie.

Les Cordier, juge et flic : Mémoire blessée

1996 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1996. Drama van Gilles Behat. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Isabelle Roelandt en Antonella Lualdi.

Dokter-gynaecoloog Lenoir (Zabor) wordt vermoord aangetroffen. Vreemd genoeg rust grote verdenking op commissaris Charles Cordier (Mondy), die op avond van de moord afspraak had met slachtoffer...De reputaties van vader Cordier, zijn zoon Bruno (Madinier), de rechter, dochter Myriam (Valandrey) en vrouw Lucia (Lualdi) staan op het spel. Vrouwelijke onderzoeksrechter Fr[KA1]ed[KA1]erique Chesnier (met bravoure gespeeld door Brusselse comedienne Roelandt) komt er ook achter dat Dr.Lenoir ooit een jeugdliefde was van Madame Lucia Cordier! Verschrikkelijk veel ongeloofwaardige sentimenten en heimwee naar een jeugdliefde in episode, geschreven door Jean-Pierre Hasson en Jean-Claude Lecru.

Les Cordier, juge et flic : Le crime d'à côté

1996 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1996. Drama van Pierre Planchon. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Matthieu Rozé en Audrey Tautou.

In het midden van een hevige discussie tussen Bruno (Madinier) en zijn zuster Myriam (Valandrey), die hij ervan beschuldigt ingebroken te hebben in zijn appartement, weerklinkt er een schot in het gebouw. Bruno haast zich op de gang en stoot in het naburige appartement op de zwaar gewonde wijkagent Magnien, die neergeschoten werd door Daniel (Rozé), de verloofde van zijn dochter. In razernij schiet deze op Bruno. Routine-politiefilm die weinig of geen onverwachte wendingen kent. De acteurs spelen hun rol, die ze ondertussen door en door kennen, met weinig enthousiasme. In het scenario van Francis Palluau, Planchon en Alain Robillard, herkennen ze ongetwijfeld heel wat situaties die ze in vorige scenario's ook reeds hebben meegemaakt. Enkel de doorwinterde fans van het duo zullen enig genoegen beleven aan deze ondermaatse aflevering. Roland Bernard tekende voor de fotografie. Stereo.

Les Cordier, juge et flic : La tour de jade

1996 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1996. Drama van Paul Planchon. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Ysé Tran en Thang Long.

Jonge snoeper Bruno Cordier (Madinier), `juge` en zoon van ouwe `flic` Cordier (Mondy) heeft al maanden liefdesrelatie met jonge Chinese danseres Meiling (Tran). Via inspecteur Darmont (Pater) komt Bruno te weten dat Meiling eigenlijk niets meer is dan vulgaire call-girl die in dienst werd genomen om hem te kunnen compromitteren. Kort daarop wordt Darmont neergestoken in opdracht van Chinese maffia-peetvader Deng Kao Mai (Long). De ouwe Cordier gaat zich nu met de zaak bezighouden en snel wordt erachter gekomen dat Darmont werkte voor de maffia maar hiermee zijn we nog niet aan einde van verhaal dat vooral te maken heeft met drugdealers van Chinese origine. Laborieus verhaal, geschreven door Jean-Pierre Hasson, Jean-Christophe Lecru, Alain Robillard en regisseur Planchon, waarin de hele familie Cordier, dochter Myriam (Valandrey) inbegrepen, nog eens samenwerkt om weinig samenhangende plot zonder overtuiging te ontrafelen.

Les Cordier, juge et flic : L'étoile filante

1996 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1996. Drama van Paul Planchon. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Antonella Lualdi en Julie Du Page.

De atlete Marie-Sophie Maurin (Du Page) kreeg doodsbedreigingen. Haar vriendin en trainster Paola Merisi (Gandois) waarschuwt commissaris Cordier (Mondy). Alles draait rond de wereldkampioene op de 400 meter, haar rivales, haar ex- liefje Bruno Cordier (Madinier), jawel, de `juge` en zoon van ouwe flic Cordier, haar kwetsuren en warempel ook een aanslag (die mislukt). Om het allemaal nog wat onwaarschijnlijker te maken zit Bruno fiscale fraude op het spoor bij Maria-Sophie`s broer Fabrice Maurin (Laubion). Lijkt wat op soortgelijke Amerikaanse sportdrama`s, maar dan op z`n Frans met veel bla-bla- bla en minder sport, maar Du Page is een lieve verschijning. Scenario van Pierre Uytterhoeven, Paul Planchon, Alain Robillard (die ook de dialogen voor zijn rekening nam) naar JUGE ET FLIC- personages, gecreëerd door Alain Page.

Les Cordier, juge et flic : L'Adieu au drapeau

1996 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1996. Drama van Bruno Herbulot. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Antonella Lualdi en Hubert Saint-Macary.

Tussen Pascal Gillet (Lefebvre) en Julie Ledantec (Quenard), beiden luitenant in elite-eenheid van Frans leger, botert het niet meer. Per trein reizen ze na verlofperiode terug naar hun regiment. Ze maken ruzie en Julie verlaat hun treincompartiment. Wanneer de trein zijn bestemming bereikt, wordt Pascal met kogel in het hoofd dood aangetroffen. Commissaris Cordier (Mondy) moet de zaak onderzoeken: zelfmoord of moord? Is Julie de daderes of sergeant Lefort (Schilling), een ex-vriendje van Julie? Ideetje om onderzoek in schoot van het leger te situeren slaagt er niet in gebrek aan ritme te verdoezelen. Meeste acteurs spelen bovendien ondermaats. Het gezin Cordier is weinig geïnspireerd. Scenario van Jean-Marc Rudnicki, Emmanuel Errer en Alain Robillard, naar door Alain Page gecreëerde personages.

Les Cordier, juge et flic : Cécile, mon enfant

1996 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1996. Drama van Marion Sarraut. Met o.a. Pierre Mondy, Charlotte Valandrey, Bruno Madinier, Antonella Lualdi en Dominique Labourier.

Vader-politiecommissaris Cordier (Mondy) en zijn ploeg kunnen jongerenbende oprollen, gespecialiseerd in het overvallen van oude dames die postkantoren verlaten. Een bendelid kan ontsnappen, C[KA1]eline Caster (R[KA1]egnier), een drugsverslaafde die inwoont bij haar moeder, Sarah Caster (Labourier), een bekende zangeres uit de jaren 1970. Myriam Cordier (Valandrey), journaliste en dochter van politiecommissaris Cordier, wil reportage maken over de ex- zangeres en komt op haar beurt een en ander te weten wat niet meteen voor publicatie vatbaar is. Door Jacques Espagne geschreven scenario staat bol over de hel die drugs veroorzaakt en het verhaal ontsnapt niet aan stereotypes en situaties uit het drugsmilieu die al honderden keren zijn getekend en behandeld.

Les Cordier, juge et flic : Comité d'accueil

1996 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1996. Drama van Marion Sarraut. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Alain Doutey en Boris Terral.

Bij overval op politiewagen maakt gangsterbende materiaal voor aanmaak van valse identiteitskaarten buit. Een bendelid wordt dood aangetroffen en commissaris Cordier (Mondy) achterhaalt dat het om een ex-flik gaat die om disciplinaire redenen werd weggestuurd. Dochter-journaliste Myriam Cordier (Valandrey) stelt intussen onderzoek in naar netwerk dat illegale arbeiders uit Oost-Europa tewerkstelt. Zij wordt betrapt tijdens het fotograferen van clandestien atelier maar kan ontsnappen met de hulp van jonge Roemeense schilder Dorian (Terral) die de familie Cordier op het spoor zal zetten van het netwerk. Scenario van Claude Girard bevat aardig wat onwaarschijnlijkheden en de ontknoping wordt te snel duidelijk. Sterk spel, vleugjes humor, o.m. in de dialogen van Claude-Michel Rome en Alain Robillard. Het thema van clandestiene immigratie is intussen ook alles behalve baanbrekend.

Cordier, juge et flic : Une voix dans la nuit, Les

1996 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1996. Drama van Alain Wermus. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Antonella Lualdi en Malick Bowens.

Berdy, een jonge zwarte huishoudster, wordt gevangen gehouden in het huis van Bowens, een Afrikaanse zwarte diplomaat, van wie zij trouwens een kind verwacht. Bowens` vrouw, die zelf geen kinderen kan krijgen, wil dat haar man het kind adopteert en zich van de huishoudster ontdoet. Camara, de broer van Berdy, ruikt onraad en verwittigt de politie. Vader en zoon Cordier (Mondy en Madinier) zien zich verplicht op illegale manier tussenbeide te komen in een vrij somber conflict rond klandestiene dienstboden. De nieuwe auteurs van de reeks, Jacques Espagne en Jacqueline Farouz, qua dialogen bijgestaan door Alain Robillard, nemen afstand van de gebruikelijke coctail suspense, humor en actie. In de plaats komt wat meer sentiment en een poging tot het uitdiepen van de psychologie der personages, met als resultaat een aantal traag overkomende delen. Het politiecommissariaat van Cordier is ten opzichte van de vorige afleveringen aardig wat gemoderniseerd. Nog steeds naar de personages die destijds gecreëerd werden door Alain Page. Muziek van Nicolas Jorelle.

Les Cordier, juge et flic : Un si joli témoin

1995 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1995. Drama van Yves Amoureux. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Céline Pallas en Pierre Cosso.

Nathalie Larrieu (Pallas) wordt door rechter Bruno Cordier (Madinier) gehoord in verband met een roofmoord op een juwelier. Zij wordt ervan verdacht medeplichtige te zijn van haar minnaar Claude Rougeron (Cosso), die werd opgesloten. Ze maakt van de gelegenheid gebruik om onder de tafel van de rechter een revolver te verstoppen. Het wapen moet Claude toelaten uit het justitiepaleis te ontsnappen. Claude slaagt hierin en samen met Nathalie verstopt hij zich in een vluchthuis. Claude wil vervolgens uitwijken naar Brazili[KA3]e met Fred (Cornillac), zijn Legioen-gabber. Het probleem is echter Nathalie en haar zoontje. Commissaris Cordier (Mondy) heeft snel in de smiezen dat Nathalie`s tien-jarig zoontje Robin (Martel) de sleutel vormt die onderzoek tot goed einde moet brengen. Ondanks vrij banaal plot en dialogen (van Françoise Bourdin, naar door Alain Page geschreëerde personages, vrij vlotte CORDIER-aflevering met spectaculaire achtervolgings-finale.

Les Cordier, juge et flic : Rangée de voiture

1995 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1995. Drama van Pierre Sisser. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Antonella Lualdi en Jean Rougerie.

Geholpen door zijn medewerkers slaagt commissaris Cordier (Mondy) er eindelijk in om een gevaarlijke drughandelaar achter slot en grendel te krijgen. Thuis vindt hij doodsbedreigingen, geschreven op de poort van de garage. Hij besluit over het voorval te zwijgen, temeer daar zijn vrouw Lucia (Lualdi) eindelijk haar langverhoopt rijbewijs gehaald heeft. Samen met zijn dochter Myriam (Valandrey), journaliste, en zoon Bruno (Madinier), onderzoeksrechter, geeft hij haar een auto als geschenk. Tijdens eens van haar proefritjes wordt Lucia aangevallen door twee kerels. Ontspannende politiefilm die geen enkel spoor zal nalaten in de filmgeschiedenis of in de herinneringen van de kijker. Zuiver consumptiemateriaal voor slokop televisie. Voor de eerste keer in deze reeks krijgt Lualdi de kans om even te bewijzen dat ze ook kan acteren. Meestal is ze een stuk levend decor. Alain Bonnot schreef het scenario. Roland Bernard stond achter de camera.

Les Cordier, juge et flic : Cathy

1995 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1995. Drama van Alain Wermus. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Marie Guillard en Bernard Verley.

Tijdens ondervraging van drugsverslaafde maakt commissaris Cordier (Mondy) kennis met diens advocaat, Joseph Cohen (Verley), een jeugdvriend. Cordier en Cohen maken afspraak voor een etentje, waarop ook zoon Bruno Cordier (Madinier) en de dochter van de advocaat, Cathy (Guillard), zijn uitgenodigd. Cathy blijkt raadselachtig meisje te zijn dat vreemd reageert op verhaal van vader Cordier die moord op bekende Parijse restaurateur Richard Pavail (Ridoux) en op gastronomisch schrijver Antoine Domloup (Adjadj) onderzoekt. Wat is Cathy's betrokkenheid en hoe zit de link tussen beide moorden in elkaar? Alles in deze aflevering, geschreven door Pierre-Yves Pruvost, draait rond genuanceerd spel van mooie Guillard, want plot bevat geen enkele verrassing.

Les Cordier, juge et flic : Bébé en cavale

1995 | Drama, Misdaad

België/Frankrijk 1995. Drama van Pierre Joassin. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Antonella Lualdi en Tansou.

Muriel Kermen (Spinoza), veroordeeld voor moord op haar vader, wordt met ziekenwagen naar gevangenis overgebracht. In haar armen draagt zij haar pasgeboren baby. Plots trekt zij een wapen, maakt zich meester van de ziekenwagen, vastbesloten zich te wreken op Wagner (Sergue), de politiecommissaris die haar twee jaar eerder tot schuldbekentenis dwong. Commissaire Charles Cordier (Mondy) leidt het onderzoek terwijl zijn zoon onderzoeksrechter Bruno Cordier (Madinier), die de zaak destijds inleidde, zich bedreigd voelt. Hoewel suspense meestal aanwezig blijft, slagen vader en zoon Cordier er niet in een aantal incoherenties van verhaal, geschreven door Effem en G[KA1]erard Sergue (die Wagner speelt), te verbergen.

Les Cordier, juge et flic : Affaires de femmes

1995 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1995. Drama van Christiane Lehérissey. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Photini Papadodima en Yann Babilée.

De pacifistische Islamitische schrijver Allaoui, ter dood veroordeeld door fundimentalistische religieuze leiders, verblijft onder sterke politiebewaking in Frankrijk. Toch slaagt de fanatieke Samia (Papadodima) erin hem te vermoorden. In de verwarring die volgt kan ze ontsnappen, maar tijdens haar vlucht tracht een man die ze vaag meent te herkennen haar in volle straat uit te schakelen. De aanslag mislukt. In paniek zet ze het op een lopen. Ze krijgt een lift van Myriam (Valendrey), de dochter van commissaris Cordier (Mondy). Doordeweekse politiethriller volgens de versleten formule van de Cordier- familie. Na de terdoodveroordeling van schrijver Salman Rushdie is het gegeven natuurlijk actueel, maar de uitwerking is zuiver routine en zal zelfs de meest fervente fans van de reeks niet meer kunnen boeien. Emmanuel Errer en Alain Robillard schreven het voorspelbare scenario. Fotografie is van Roland Bernard.

Les Cordiers, juge et flic: Une mort programmée

1994 | Misdaad

Frankrijk 1994. Misdaad van Jacques Cortal. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Antonella Lualdi en Roland Bertin.

Wat begint als een lange, vervelende zondag voor commissaris Mondy, een zwaar auto-ongeluk brengt er wat beweging in. De chauffeur, een bekende filmproducent, is op slag dood. Mondy heeft een grondige hekel aan het filmwereldje. Al vlug moet hij vaststellen dat het slachtoffer niet alleen in de auto zat. Wie was diens passagier en waar is hij (of zij) na het ongeval gebleven? Routineklus voor alle betrokken medewerkers. De acteurs slepen zich voort van sc[KA2]ene tot sc[KA2]ene en het scenario van regisseur Cortal is verschrikkelijk voorspelbaar. Het is gebaseerd op een ware geschiedenis (de zaak Lebovici) die enkele jaren geleden heel wat ophef maakte in Frankrijk. Henri Decomps stond achter de camera.

Les Cordier, juge et flic : Une associée en trop

1994 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1994. Drama van Laurent Carceles. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Antonella Lualdi en Sabine Paturel.

Een visser doet een akelige ontdekking. Terwijl hij zijn hobby uitoefend op een verboden plek vist hij een pluk rood haar uit het water. Commissaris Cordier (Mondy) komt ter plaatse en hij legt onmiddellijk een verband met een onderzoek dat hij twee jaar voordien leidde tegen de industrieel Caroli (Vilers), die hij toen moest laten gaan wegens gebrek aan bewijzen. Nu is Gisèle Lemoine, een vennote van Caroli, al zes maanden spoorloos. Inderdaad, het lichaam van het slachtoffer wordt op de bodem van de rivier teruggevonden in haar nieuwe BMW. Maar dit levert voor Cordier nog geen bewijs tegen Caroli. Ditmaal wil hij echter voorzichtiger te werk gaan, zodat de vogel geen tweede keer zal ontsnappen. Routine-politiefilm die je even vlug vergeten bent als dat je hem ziet. De acteurs werken voornamelijk op automatische piloot en slagen er niet in de kijker aan zich te binden. Het clichématige scenario is van de hand van Fr[KA1]dérique en Sandra Topin. Fotografie is van Roland Bernard.

Les Cordier, juge et flic : L'assassin des beaux quartiers

1994 | Misdaad

Frankrijk 1994. Misdaad van Alain Bonnot. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Antonella Lualdi, Charlotte Valandrey en Tansou.

Een meisje vindt een lijk in een opslagplaats en ziet op hetzelfde ogenblik een jongeman wegrennen. Op de plaats van het misdrijf vindt Mondy, in de rol van ouderwetse politiecommissaris Pierre Cordier, een wapen dat hem naar een vrouw leidt. Commissaris Cordier wil haar zoon ondervragen, maar hij is plotseling onvindbaar. Een jaar eerder was de zoon betrokken bij softdrugs op een lyceum. Bruno Cordier (Madinier), de zoon van de commissaris, wordt tegelijkertijd als rechter-commissaris belast met een onderzoek naar een cocaïnehandel. Vader en zoon zullen de zaak als duo politieman en rechter oplossen in een aangename, maar wat banale politiefilm. Het scenario is van Alain Ray en Alain Page. Aflevering 1 van het tweede seizoen, nummer 2 van 63.

Les Cordier, juge et flic : L'argent des passes

1994 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1994. Drama van Alain Bonnot. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Antonella Lualdi en Pierre Cassignard.

De jonge Vincent (Cassignard) overvalt een pooier en steelt de opbrengst van diens `zaakjes`. Terwijl hij tracht te vluchten wordt hij in het been geschoten. Hij springt in een voorbijrijdende wagen en gijzelt een vrouw en haar dochtertje. Myriam (Valandrey), journaliste en dochter van Commissaris Cordier (Mondy) ziet hier een `hot item` en verbergt zich in het huis van de gegijzelde. Vincent en zijn slachtoffers arriveren kort na haar. Ze wordt betrapt en ook gegijzeld. De hele zaak is in handen van Commissaris Wagner (Sergue), maar wanneer de Cordiers ontdekken dat Myriam erbij betrokken is, bemoeien ze zich er toch mee. Voorspelbare routine-policier die ook aandacht besteedt aan het priv[KA1]e-leven van Commissaris Charles Cordier en zijn zoon, onderzoeksrechter Bruno Cordier (Madinier). Lualdi, als Lucia, de vrouw van Charles, heeft deze keer wat meer te doen dan haar gewoonlijke decoratieve rol. Het scenario werd neergepend door Alain Ray en achter de camera stond Roland Bernard.

Les Cordier, juge et flic : 3615 Pretty Doll

1994 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1994. Drama van Alain Bonnot. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Antonella Lualdi en Tansou.

Philippe M[KA1]erol (Bos), smeris op vooravond van zijn pensioen, pleegt zelfmoord. Terwijl vader-politiecommissaris Cordier (Mondy) naar motieven speurt, onderzoekt zoon- onderzoeksrechter Cordier (Madinier) het dossier van vermoord kaderlid. Tussen beide zaken is er een link: beide slachtoffers werden gechanteerd omdat zij zich met jonge meisjes, meer bepaald via roze Minitel 3615 Pretty Doll, bezig hielden. Ook dochter van pa Cordier, de journaliste Myriam Cordier (Valandrey) wordt bij de zaak betrokken en geraakt zelfs gegijzeld door perverse gek. Weinig interessant verhaal, geschreven door Alain Krief en Alain Page. Gelukkig is er commissaris Cordier. Zonder Mondy zou deze ritmeloze episode niet eens de moeite waard zijn te bekijken.

Les Cordier, Juge et flic : Combinaison mortelle

1994 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1994. Drama van Alain Bonnot. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Antonella Lualdi en Jean-Pierre Bagot.

Meester Constantin (Briquet), bekend en rijk advocaat in Parijs, brengt de nacht door in een goktent. Hij neemt afscheid van zijn jonge minnares en wordt enkele uren later in zijn huis vermoord. Zoon Cordier (Madinier) denkt aan politieke implicaties, vader Cordier (Mondy), de flik, houdt het bij proza[KA3]ische motieven. De zaak geraakt in stroomversnelling wanneer Madame Patinella (Ailhaud), de vrouw van de concierge van het huis, vermoord wordt terwijl ook de concierge (Bagot), en de call-girl Sylvia (Courval), warempel een oud liefje van commissaris Cordier, bedreigd worden. Door regisseur Bonnot, André Nevers en Effem geschreven scenario zorgt voor een coctail van humor en suspense.

Tutti gli uomini di Sara

1993 | Mysterie, Thriller

Italië 1993. Mysterie van Giampaolo Tescari. Met o.a. Nancy Brilli, Giulio Scarpati, Marie Laforêt, Antonella Fattori en Silvio Vannucci.

Sara (Brilli) is een jonge advokate, die over een maand gaat trouwen, maar vreemde telefoontjes begint te krijgen van een persoon die haar bedreigt. De maniak is goed geïnformeerd en weet veel strikt persoonlijke dingen over haar, die alleen haar ex-vrienden en vroegere verloofdes kunnen weten. De stem aan de telefoon bedreigt haar met jaloerse boodschappen, de dood en het ruïneren van haar huwelijk. Om erachter te komen wie haar belaagt, gaat Sara terug in haar verleden en ontmoet alle mannen in haar leven opnieuw. Prima suspense, opgebouwd door debuterend regisseur Tescari, maar over het geheel genomen een middelmatige film. Scenario van Silvia Napolitano.

Per amore o per amicizia

1993 | Romantiek

Italië 1993. Romantiek van Paolo Poeti. Met o.a. Simona Cavallari, Massimo Bellinzoni, Vincenzo Diglio, Luciano Federico en Fabio Ferrari.

Mirella (Cavallari) is een jonge vrouw die geen ouders meer heeft en in het huis van de oude Adelina (Polverosi) woont. Op drie verschillende momenten in haar leven ontmoet zij Luciano, Vittorino en Carlo, die naar Rome zijn gekomen om hun idealen te verwezenlijken. Luciano (Federico) wil bij de gemeente werken, Vittorino (Diglio) werkt als ober en hoopt op iets beters, en Carlo is clown en hoopt acteur te worden. Carlo en Luciano zijn verliefd op Mirella, maar ze kiest voor Carlo en veroorzaakt ongewild een crisis in de onderlinge betrekkingen. Ieder van hen krijgt met moeilijke momenten in het leven te maken, waar ze doorheen moeten. Daarvoor is het nodig dat ze dicht bij elkaar blijven. Mirella en Carlo trouwen, wanneer zij ontdekt dat zij een baby verwacht.

Les Cordier, juge et flic : Peinture au pistolet

1992 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1992. Drama van Alain Bonnot. Met o.a. Pierre Mondy, Bruino Madinier, Alicia Alonso, Antonella Lualdi en Redjep Mitrovitsa.

Martine Barbier (Mairesse), eigenaresse van kunstgalerie, ontdekt dat haar tweelingbroer en vennoot Yves (Mitrovitsa) een liaison heeft met hun hulpje Sylvie (Jeanneret), die zij als een intrigante wantrouwt. Sylvie blijkt ook de ma[KA4]itresse te zijn van ongure Franco (Vellani). Dan verdwijnt Martine mysterieus. Politiecommissaris Charles Cordier (Mondy) vindt in haar flat het lijk van Franco. Zoon van Cordier, onderzoeksrechter Bruno Cordier (Madinier), slaagt erin belangrijke getuige Anne-Marie (Valadié), nichtje van Martine, aan de praat te krijgen en de klus te klaren. Zoals wel vaker in deze serie gaan vader en zoon met elkaar in de clinch. Vader Cordier, ouwe rot in het vak, zweert bij doel heiligt alle middelen, ook de niet wettelijke. Zoon Cordier is integere knaap die sommige praktijken van zijn vader misprijst.

Tango Bar

1991 | Misdaad

Frankrijk 1991. Misdaad van Philippe Setbon. Met o.a. Bruno Cremer, Corinne Touzet, André Araujo, Thierry Redler en Antonella Lualdi.

Een frisser scenario dan gebruikelijk, gemaakt door Tito Topin, meester in het schrijven van detectives. Het gaat om een politiecommissaris die zijn vriendin gewurgd aantreft in een hotelkamer. Hij wist vervolgens alle sporen uit, die tot haar identificatie zouden kunnen leiden, en gaat op onderzoek uit. Een regie die in niets eruit springt, ook niet ten nadele. Gedegen spel van Cremer in de rol van commissaris Ziani en geloofwaardige acteurs.

Une Epine dans mon coeur

1987 | Drama

Frankrijk/Italië 1987. Drama van Alberto Lattuada. Met o.a. Anthony Delon, Sophie Duez, Gastone Moschin, Antonella Lualdi en Leornardo Treviglio.

Bewerking van de roman van Piero Chiara. Een trouwe maar zware, fantasieloze bewerking waar geen vonkje inspiratie aan te pas kwam. De gecompliceerde en gestoorde personages komen nauwelijks geloofwaardig over en hetzelfde geldt voor de lompe en te nadrukkelijke satire op de hypocrisie van een verstarde provinciale samenleving. Met andere woorden, een thema waar Lattuada bezeten van is maar dat ouderwets is, net als zijn regie, gekenmerkt door een perverse erotiek. Het resultaat is dat deze laatste films blijk geven van een moeilijk te volgen fantasie (de regisseur is geboren in 1914...) en teveel lijken op karikaturen van de Lattuada in zijn belangrijke periode 1950-1970.

Zero in condotta

1983 | Komedie, Romantiek

Italië 1983. Komedie van Giuliano Carmineo. Met o.a. Angelo Maggi, Elena Sofia Ricci, Orsetta Gregoretti, Antonella Lualdi en Gianfranco Barra.

Deze remake van ZÉRO DE CONDUITE de buitengewoon mooie film van de Franse regisseur Jean Vigo uit 1933, is een schandelijke mislukking. Middelbare scholieren in de periode 1950-1960 zwoegen voor hun eindexamen en staan aan het begin van een nieuw leven, terwijl ze moeilijkheden maken en compromissen sluiten. De onbekwame regie van Carmineo is een belediging van Vigo's meesterwerk. Vergeet deze film en ga Vigo zelf zien.

Cross shot

1980 | Misdaad

Italië 1980. Misdaad van Stelvio Massi. Met o.a. John Saxon, Lee J. Cobb, Renzo Palmer, Rosanna Fratello en Thomas Hunter.

In een grote stad in Noord-Italië woedt een constante strijd tussen de commissaris van politie en een journalist. Een klein gangstertje doodt tijdens een mislukte overval op een postkantoor een politieman; de commissaris kamt de stad uit terwijl de journalist op de voorpagina diens harde, ouderwetse aanpak stevig bekritiseert. Als de gangster door een bendelid wordt gedood, staat iedereen versteld. Niemand gaat vrijuit, zelfs de journalist speelt met het leven van de gangster om meer lezers te trekken. Goede actiefilm.

Hermann der Cherusker - Die Schlacht im Teutoburger Wald

1977 | Historische film, Romantiek, Oorlogsfilm

Duitsland/Italië 1977. Historische film van Freddy Baldwin. Met o.a. Antonella Lualdi, Hans von Borsody, Cameron Mitchell, Dieter Eppler en Beba Loncar.

Een gefilmde geschiedenisles: in het jaar 9 na Christus overwon de Cherusker Hermann met de verenigde Germaanse stammen de Romeinse troepen. Een mammoetfilm volgens de Hollywoodtradities die echter het niveau van de oude voorbeelden niet haalt.

La Legge violenta della squadra anticrimine

1975 | Drama, Misdaad, Actiefilm

Italië 1975. Drama van Stelvio Massi. Met o.a. John Saxon, Lee J. Cobb, Lino Capolicchio, Antonella Lualdi en Thomas Hunter.

De controverse tussen een politiechef en een journalist die hem eigenmachtig optreden verwijt, loopt hoog op wanneer deze de jacht opent op een jonge gangster die per ongeluk een agent heeft neergeschoten. Sensationele beschuldigingen in de krant leiden tot vergroting van de oplage van de krant en ontheffing van de politieman uit zijn functie, zodat de gangster als kleine zelfstandige geliquideerd wordt door het misdaadsyndicaat. Deze dynamische politiefilm in Don Siegel-stijl heeft een vergelijkbaar bedenkelijke strekking die vóór de almacht van de politie is, maar heeft tevens een sterke rolbezetting. GB/USA-titel: CROSS SHOT.

Vincent, François, Paul et les autres

1974 | Drama, Komedie

Italië/Frankrijk 1974. Drama van Claude Sautet. Met o.a. Yves Montand, Michel Piccoli, Serge Reggiani, Gérard Depardieu en Stéphane Audran.

Vincent, François, Paul en de anderen zijn goede vrienden. In de weekeinden komen ze regelmatig bij elkaar in Pauls landhuis in de Provence, op zondagavond keren allen weer terug naar de stad en naar hun eigen problemen. Fabrikant Vincent (Montand), heeft moeilijkheden met zijn bedrijf, zijn vrouw en zijn minnares. Arts François (Piccoli) wordt door zijn vrouw bedrogen. En Paul (Reggiani) is schrijver en gelukkig getrouwd, maar zijn boek zal wel nooit af komen. Mooi, optimistisch portret van drie vrienden die elkaar door hun mid-life crises helpen.

Un Caso di coscienza

1969 | Komedie

Italië 1969. Komedie van Giovanni Grimaldi. Met o.a. Lando Buzzanca, Antonella Lualdi, Raymond Pellegrin, Giselle Pascal en Françoise Prévost.

Een brief aan een liefdesproblemenrubriek in een damesblad, waarin een Siciliaanse anoniem haar overspel opbiecht, komt per ongeluk in de handen van een advocaat die daarmee, uit leedvermaak, wantrouwen gaat zaaien in zijn kring van notabelen. Uit de resulterende beroering komen zóveel geheimen boven dat na de uiteindelijke ontdekking van de identiteit van de schrijfster niemand nog schande durft te roepen. De film vervangt de scherpe maatschappij-satire uit de roman van de Sicilië- specialist Leonarde Sciascia door pikante komedie-effecten, maar blijft ook door de sterke rolbezetting amusant en onderhoudend.

The Sea Pirate

1967 |

1967. Roy Rowland. Met o.a. Genevieve Casile, Gerald Barray en Antonella Lualdi.

Een brief aan een liefdesproblemenrubriek in een damesblad, waarin een Siciliaanse anoniem haar overspel opbiecht, komt per ongeluk in de handen van een advocaat die daarmee, uit leedvermaak, wantrouwen gaat zaaien in zijn kring van notabelen. Uit de resulterende beroering komen zóveel geheimen boven dat na de uiteindelijke ontdekking van de identiteit van de schrijfster niemand nog schande durft te roepen. De film vervangt de scherpe maatschappij-satire uit de roman van de Sicilië- specialist Leonarde Sciascia door pikante komedie-effecten, maar blijft ook door de sterke rolbezetting amusant en onderhoudend.

Ragan

1967 | Actiefilm

Italië 1967. Actiefilm van José Briz. Met o.a. Ty Hardin, Antonella Lualdi, Gustavo Rojo, Giacomo Rossi Stuart en Rossella Como.

Een stuntvlieger wordt gedwongen een politieke gevangene uit een zwaar bewaakte gevangenis te halen. Hij moet daartoe op een onmogelijke landingsstrip in de bergen landen. Van die landing zie je niets, voor de rest is er wat actie, waarbij mensenlevens niet tellen. Briz regisseerde onder pseudoniem Gilbert Lee Kay.

Columno lui Trajan

1967 | Historische film, Avonturenfilm, Drama

Roemenië/Duitsland 1967. Historische film van Mircea Dragan. Met o.a. Richard Johnson, Antonella Lualdi, Ilarion Ciobanu, Amedo Nazzari en Stefan Ciobotarasu.

In het jaar 104 (nCh) onderwerpt de Romeinse keizer Trajanus (Nazzari) het opstandige Daci[KA3]e (ongeveer het huidige Roemeni[KA3]e). Koning Decebal (Pellea) en zijn vriend Gerula (Ilarion) ontsnappen, maar de tribuun Teberius (Johnson) lokt ze in een hinderlaag, waarop Decebal zelfmoord pleegt en Gerula gevangen genomen wordt. Tiberius verminkt het lijk van Decebal op een schandelijke wijze.

Tonnèrre sur l'Océan Indien

1966 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Spanje/Italië/Frankrijk 1966. Avonturenfilm van Sergio Bergonzelli. Met o.a. Gérard Barray, Antonella Lualdi, Geneviève Casile, Terence Morgan en Gianni Esposito.

Het vervolg op SURCOUF, LE TIGRE DES SEPT MERS/SURCOUF, L`EROE DEI SETTI MARI (1966) van dezelfde regisseur(s) dat men overigens niet hoeft te hebben gezien. Surcouf (Barray) krijgt van Napoleon (Esposito) de opdracht om geheime documenten buit te maken op de Britse vloot in de Indische Oceaan. De daardoor nog aangewakkerde vete met Lord Blackwood (Morgan) zou hem noodlottig geworden zijn zonder de steun van zijn oude vlam, Lady Blackwood. Dit nieuwe avontuur dat zich afspeelt in het zicht van de haven van Mahé, voegt niets toe aan deel I, dat óók al weinig dynamisch en verrassend is uitgevallen. Roy Rowland voerde regie over de internationale versie. Het scenario is van José Antonio de la Loma, Gerarld Savery, Giovanni Simonelli, Georges de La Grandière naar het verhaal, dat hij met Jacques Séverac schreef. Het camerawerk is van Juan Gelpi, die de kijker onthaalt op mooie beelden van de zee. Eastmancolor.

Surcouf, le tigre des sept mers

1966 | Biografie, Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk/Italië/Spanje 1966. Biografie van Sergio Bergonzelli. Met o.a. Gérard Barray, Antonella Lualdi, Geneviève Casile, Terence Morgan en Armand Mestral.

Wanneer in plaats van `tigre` `requin` was genomen, was er een minder belachelijke Franse titel ontstaan. Deze biografie van de Corsicaan (1773-1827) is in hoge mate geromantiseerd, en behandelt slechts het avontuurlijke gedeelte van zijn leven, want vanaf 1810 was hij een rijk reder. Als we eenmaal de invallen in het scenario hebben geaccepteerd, moet worden toegegeven dat deze co-produktie, waarin zeer veel geld is gestoken, heel spectaculair is. De montage van de sc[KA2]enes, waarin de heldendaden centraal staan is opmerkelijk, en bovendien mag het tempo er wezen. Een schitterend toonbeeld van het genre. Merk op dat het thema deze (veel?) te onbekende regisseur in zijn greep gekregen moet hebben, want hij maakte later een film die IL GRANDE COLPO DI SURCOUF is getiteld.

Le retour de surcouf - Tonnerre sur l'Océan Indien

1966 | Avonturenfilm

Spanje/Italië/Frankrijk 1966. Avonturenfilm van Sergio Borgonzelli. Met o.a. Terence Morgan, Antonella Lualdi en Gérard Barray.

Wanneer in plaats van `tigre` `requin` was genomen, was er een minder belachelijke Franse titel ontstaan. Deze biografie van de Corsicaan (1773-1827) is in hoge mate geromantiseerd, en behandelt slechts het avontuurlijke gedeelte van zijn leven, want vanaf 1810 was hij een rijk reder. Als we eenmaal de invallen in het scenario hebben geaccepteerd, moet worden toegegeven dat deze co-produktie, waarin zeer veel geld is gestoken, heel spectaculair is. De montage van de sc[KA2]enes, waarin de heldendaden centraal staan is opmerkelijk, en bovendien mag het tempo er wezen. Een schitterend toonbeeld van het genre. Merk op dat het thema deze (veel?) te onbekende regisseur in zijn greep gekregen moet hebben, want hij maakte later een film die IL GRANDE COLPO DI SURCOUF is getiteld.

Il grande colpo di Surcouf

1966 | Avonturenfilm

Spanje/Italië/Frankrijk 1966. Avonturenfilm van Sergio Bergonzelli. Met o.a. Gérard Barray, Antonella Lualdi, Fernando Sancho en Terence Morgan.

Vrijbuiter Surcouf (Barry) krijgt van Napoleon een gevaarlijke opdracht: hij moet belangrijke documenten vernietigen, die zich bevinden in een onneembaar, door de Engelsen bewaakt fort. Melodramatische avonturenfilm met goede actiescènes, maar verder niet erg opzienbarend.

Il Massacro della foresta nera

1966 | Actiefilm, Historische film

Italië 1966. Actiefilm van Ferdinando Baldi. Met o.a. Cameron Mitchell, Antonella Lualdi en Hans Von Borsody.

Een film met veel actie en gevechtsscènes, weinig plot en zwak spel, over de inval in Rome door rebellerende Germaanse stammen in de eerste eeuw na Christus.

Bel Ami 2000 oder: Wie verführt man einen Playboy?

1966 | Muziek, Komedie

Duitsland 1966. Muziek van Michael Pfleghar. Met o.a. Peter Alexander, Antonella Lualdi, Scilla Gabel, Helga Anders en Linda Christian.

Schlageridool Peter Alexander in een komische film als een boekhoudertje, die door het herentijdschrift 'Bel Ami' per computer is uitverkoren als de 'Playboy' van het jaar. Naar een driestuivers-roman van Anatol Bratt, door Klaus Munro en de regisseur tot scenario bewerkt. Camerawerk van Ernst Wild. Zie ook: Schlagerfilms.

Se permette parliamo di donne

1964 | Komedie, Erotiek

Italië/Frankrijk 1964. Komedie van Ettore Scola. Met o.a. Vittorio Gassman, Maria Fiore, Sylva Koscina, Antonella Lualdi en Giovanna Ralli.

Een man vertelt van zijn talrijke vrouwelijke veroveringen, hun onvoorspelbare gedrag dat zowel tot positieve als negatieve verrassingen leidt en schetst daarmee onbedoeld ook een weinig positief beeld van de man. Deze debuutfilm van Scola heeft de opbouw van een episodenfilm met Gassman als de permanente hoofdrol (Adam), maar blijft voornamelijk een illustratie van vermakelijke tekst zonder eigen filmleven. Die illustratie gebeurt met aantrekkelijke actrices.

Los Mangantes

1964 | Komedie

Spanje/Italië 1964. Komedie van Lucio Fulci. Met o.a. José Luis Lopéz Vázquez, Antonella Lualdi, Walter Chiari, Pepe Calvo en Dominique Boschero.

Allerlei figuren verschijnen voor een rechter te Rome. Een zedenschets die lijdt onder de gebruikelijke middelmatigheid van de regisseur Lucio Fulci.

Let's Talk About Women

1964 |

1964. Ettore Scola. Met o.a. Heidi Stroh, Sylva Koscina, Antonella Lualdi, Donatella Mauro en Maria Fiore.

Allerlei figuren verschijnen voor een rechter te Rome. Een zedenschets die lijdt onder de gebruikelijke middelmatigheid van de regisseur Lucio Fulci.

Les Repas des fauves

1964 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk/Italië/Spanje 1964. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. France Anglade, Francis Blanche, Boy Gobert, Antonella Lualdi en Adolfo Marsillach.

Tijdens een verjaardagssouper in een provincieplaats in 1942 wordt op straat een Duits officier gedood. De Gestapo eist twee gegijzelden per woning die de bewoners zelf mogen uitkiezen. Angst en lafheid doen feestgangers hun ware gezicht tonen. Deze cynische karakterstudie wordt al te voor de hand liggend ontwikkeld, al houdt de situatie de spanning vast. Enkele zwakke acteursprestaties trekken in deze toneelmatige opzet meer negatieve aandacht dan in een andere samenhang het geval zou zijn.

I cento cavalieri

1964 | Historische film, Actiefilm

Spanje/Italië/Duitsland 1964. Historische film van Vittorio Cottafavi. Met o.a. Mark Damon, Antonella Lualdi, Gastone Moschin, Barbara Frey en Wolfgang Preiss.

Een fascinerend epos, dat zich afspeelt in het middeleeuwse Spanje, over christelijke ridders en moorse krijgers die strijden om een Castilliaans dorp. Romantiek, verraad en ridderlijke heldhaftigheid vormen de ingrediënten van deze goed geproduceerde rolprent. De vertolkingen en de regie zijn echter maar middelmatig. Het draaiboek is van Giorgio Prosperi en de regisseur.

Delitto allo specchio

1964 | Mysterie, Erotiek, Horror

Frankrijk/Italië 1964. Mysterie van Jean Josipovici. Met o.a. Antonella Lualdi, Michel Lemoine, Luisa Rivelli, Mario Valdemarin en Gloria Milland.

Een aantal jonge stelletjes komt op het kasteel van een kennis bij elkaar voor een weekend groepsseks. Een onverwachte Amerikaanse gast blijkt helderziend te zijn en voorspelt tijdens een spiritistische séance dreigend onheil. Een uur later wordt een van de vrouwen gewurgd gevonden. Deze mysterieuze thriller waaraan geen touw valt vast te knopen, zit er qua suspense helemaal naast. Er hangt wèl een uiterst broeierige en erotisch geladen sfeer, dank zij de uitstraling van de acteurs en actrices, die elkaar somber en vol bijgedachten zitten aan te staren.

Amore mio

1964 | Romantiek, Drama

Italië 1964. Romantiek van Raffaello Matarazzo. Met o.a. Eleonora Brown, Didi Perego, Antonella Lualdi en Paul Guers.

Een getrouwde jonge zakenman op zakenreis voorkomt dat een jonge vrouw zelfmoord pleegt en neemt haar in dienst als zijn secretaresse. Zij wordt echter langzamerhand verliefd op hem, hetgeen alles erg ingewikkeld maakt. Goed sentimenteel drama waarin uitstekend gespeeld wordt.

The Hero My Son

1963 |

1963. Duccio Tessari. Met o.a. Antonella Lualdi, Pedro Armendáriz en Jacqueline Sassard.

Een getrouwde jonge zakenman op zakenreis voorkomt dat een jonge vrouw zelfmoord pleegt en neemt haar in dienst als zijn secretaresse. Zij wordt echter langzamerhand verliefd op hem, hetgeen alles erg ingewikkeld maakt. Goed sentimenteel drama waarin uitstekend gespeeld wordt.

Il Figlio del circo

1963 | Familiefilm, Muziek

Frankrijk/Italië 1963. Familiefilm van Sergio Grieco. Met o.a. Ramuncho, Antonella Lualdi, Pierre Mondy, Rik Battaglia en Mario Feliciani.

Het zoontje van een alcoholist zoekt toevlucht bij een circusclown die vroeger een beroemde zanger was en die bij zijn protegé ook vocale talenten ontdekt. Na de eerste successen van de jongen wordt hij opgeëist door zijn vader en hij verliest dan prompt zijn stem. Een simpele smartlap ditmaal rond een Italiaanse jongenssopraan, de nachtegaal van de Abruzzen, die 'Santa Lucia', 'Granada' en 'Mama' zingt. Voor wie niet allergisch voor het genre is, is deze film van ietwat meer kwaliteit dan de Spaanse Joselito-films.

Gli imbroglioni

1963 | Komedie

Italië 1963. Komedie van Lucio Fulci. Met o.a. Walter Chiari, Antonella Lualdi, Raimondo Vianello, Franco Franchi en Ciccio Ingrassia.

Een situatie-komedie die speelt in de rechtszaal, waar een industrialist, twee Sicilianen, een voetbaltrainer en een stel nonnen zich moeten verantwoorden voor hun openlijke en geheime zonden. Komische sketches, die als los zand aan elkaar hangen.

Il Giorno più corto

1962 | Komedie, Oorlogsfilm

Italië 1962. Komedie van Sergio Corbucci. Met o.a. Franco Franchi, Ciccio Ingrassia, Anouk Aimée, Jean-Paul Belmondo en Pierre Brice.

De film handelt over de komische lotgevallen van twee Siciliaanse soldaten tijdens de Eerste Wereldoorlog, die door het per ongeluk opblazen van een vijandige oorlogsbodem de Italiaanse zege bewerkstelligen. Deze reeks van vaak flauwe en soms voor niet Italianen onbegrijpelijke revuesketches voert in hoog tempo 88 grote en kleine beroemdheden op, de enige overeenkomst met THE LONGEST DAY, waar dit geen satire op is.

Il Disordine

1962 | Drama

Italië/Frankrijk 1962. Drama van Franco Brusati. Met o.a. Renato Salvatori, Sami Frey, Louis Jourdan, Curd Jürgens en Antonella Lualdi.

Provinciaal die werk zoekt in Milaan wordt geconfronteerd met verschillende vormen van morele verwarring in gezin, huwelijk, homoseksualiteit, religie. Episodische film wordt voorspelbaar door opeenhoping van relatietreurnis en toeschouwer is minder naïef dan de hoofdpersoon zodat men het allemaal eerder door heeft dan hij. Grootste probleem is multinationale rolbezetting die geen eenheid van acteren weet te bereiken en ieder voor zich vervalt in zelfparodie.

Arrivano i Titani

1962 | Avonturenfilm, Komedie

Spanje/Frankrijk/Italië 1962. Avonturenfilm van Duccio Tessari. Met o.a. Antonella Lualdi, Pedro Armendáriz, Jacqueline Sassard, Giuliano Gemma en Gérard Séty.

Persiflage op het Italiaanse spektakel-genre door middel van een spaghetti-peplum met actie, humor en een forse korrel zout bij de Griekse mythologie. Kleuren, kostuums en decors overtreffen het spel en het verhaal dat over de goden gaat die vinden dat de tiran van Thebe, Kadmos verslagen moet worden door een jonge god. Ze sturen hem naar de Aarde, maar eenmaal daar aangeland vindt deze laatste zijn liefde voor een prinses belangrijker dan zijn opdracht. Eerste rol van Gemma. Scenario van Ennio de Concini en de regisseur. Camerawerk van Alfio Contini.

Via Margutta

1961 | Drama, Komedie

Italië/Frankrijk 1961. Drama van Mario Camerini. Met o.a. Antonella Lualdi, Gérard Blain, Yvonne Furneaux, Franco Fabrizi en Christina Gaioni.

Een Romeinse straat is een ontmoetingscentrum voor jonge kunstenaars die het nog niet gemaakt hebben. Een bezeten schilder veronachtzaamt zijn toegewijde geliefde door zijn drukke werk voor een expositie, die echter door de homoseksuele galeriehouder is georganiseerd om hem aan zich te binden. Een ander verkoopt zijn doeken pas als hij voorgeeft dat ze 'naïef' werk van een serveerster zijn. De onderhoudende en episodische milieuschets heeft soms melodramatische of moraliserende trekken, maar de aandacht die verdeeld wordt over goed geacteerde personages houdt alles binnen de perken.

The Mongols

1961 |

1961. Leopoldo Savona en André De Toth. Met o.a. Antonella Lualdi, Jack Palance en Anita Ekberg.

Een Romeinse straat is een ontmoetingscentrum voor jonge kunstenaars die het nog niet gemaakt hebben. Een bezeten schilder veronachtzaamt zijn toegewijde geliefde door zijn drukke werk voor een expositie, die echter door de homoseksuele galeriehouder is georganiseerd om hem aan zich te binden. Een ander verkoopt zijn doeken pas als hij voorgeeft dat ze 'naïef' werk van een serveerster zijn. De onderhoudende en episodische milieuschets heeft soms melodramatische of moraliserende trekken, maar de aandacht die verdeeld wordt over goed geacteerde personages houdt alles binnen de perken.

Apputamento a Ischia

1960 | Musical

Italië 1960. Musical van Mario Mattoli. Met o.a. Domenico Modugno, Antonella Lualdi, Linda Christian, Maria Letitia Gazzoni en Carlo Croccolo.

Een succeszanger en weduwnaar heeft trouwplannen met een rijke Amerikaanse, maar zijn dochter slaagt er tijdens een verblijf op Ischia in hem te koppelen aan een stiefmoeder van háár keuze. Simpel verhaal, met veel liedjes door de destijds populaire Modugno, loopt uit in een toeristisch prentenboek .

À double tour

1959 | Thriller, Misdaad

Frankrijk/Italië 1959. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Antonella Lualdi, Jacques Dacqmine, Madeleine Robinson en Jeanne Valérie.

Regisseur Chabrol kreeg een nominatie voor de Gouden Leeuw van Venetië voor dit moordmysterie, een van zijn eerste films. Henri Marcoux (Dacqmine) is een bemiddelde wijngaardeigenaar wiens gezinsleven op de helling komt te staan wanneer zijn maîtresse wordt vermoord. De melkboer heeft het gedaan, is Henri’s uitleg. Maar het vriendje van zijn dochter (een intrigerende rol van Jean-Paul Belmondo) heeft een andere theorie. Chabrol bestudeert meesterlijk de scheurtjes in de familiefaçade. Naar het boek The Key to Nicholas Street van de Amerikaanse mystery-schrijver Stanley Ellin.

La notte brava

1959 | Drama

Frankrijk/Italië 1959. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Laurent Terzieff, Elsa Martinelli, Mylène Demongeot en Antonella Lualdi.

Twee ontspoorde jongeren willen in de omgeving van Rome gestolen waar verhandelen en nemen prostitu[KA1]ees mee. Een reeks van ontmoetingen en avonturen maakt het een veelbewogen nacht met een kater in de ochtend. Deze episodische film over de bandeloze jeugd onderscheidt zich in het genre door een duidelijke situering in het (sub-)proletariaat, dankzij het scenario van Pier-Paolo Pasolini en Laurence Bost, waaraan regisseur Bolognini meeschreef. Het oorspronkelijk effect wordt inmiddels tenietgedaan door de vergelijking met Pasolini's latere films, waarbij vooral de overigens goed acterende rolbezetting te glad en te conventioneel filmster-mooi is om in de rollen echt te overtuigen. Camerawerk van Armando Nannuzzi.

J'irai cracher sur vos tombes

1959 | Drama

Italië/Frankrijk 1959. Drama van Michel Gast. Met o.a. Christian Marquand, Antonella Lualdi, Paul Guers, Renate Ewert en Fernand Ledoux.

Een man, die er zwart uitziet, maar een halfbloed is, wreekt het lynchen van zijn broer door vrouwen in de hogere blanke kringen te verleiden en te compromitteren. Hij wordt verliefd en wil met zijn vriendin vluchten, maar bij de grens worden zij beiden neergeschoten. De roemruchte, onder pseudoniem geschreven imitatie 'Amerikaanse hardboiled roman' van Boris Vian kreeg in het geweld een sensationeel aangezette verfilming van de debutant. Met nep-Amerikaanse locaties mist de film iedere overtuigingskracht, maar weet op een averechtse manier toch te boeien.

Une vie

1958 | Drama

Frankrijk/Italië 1958. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Maria Schell, Christian Marquand, Pascale Petit, Antonella Lualdi en Yvan Desny.

Normandische kust, late negentiende eeuw. Jeanne ontdekt dat Julien haar om haar fortuin heeft gehuwd en bedriegt met dienstmeid en vertrouwelinge Rosalie. Uit de affaire wordt een kind geboren, maar de goedhartige Jeanne vergeeft de schuinsmarcheerders. Jaren later recidiveert Julien met de sensuele aristocrate Gilberte (Antonella Lualdi), scheve schaats die hem en maîtresse noodlottig wordt. Tijdens de Nouvelle Vague vermorzeld en vervolgens vergeten classicistisch Astruc-juweel naar Guy de Maupassant ademt een woeste Brontë-sfeer. Adembenemende Eastmancolor-fotografie van Claude Renoir, en Schell is voortreffelijk als liefdesblinde tragédienne.

Polikuschka

1958 | Komedie, Drama

Frankrijk/Duitsland/Italië 1958. Komedie van Carmine Gallone. Met o.a. Folco Lulli, Antonella Lualdi, Ellen Schwiers, Ivan Desny en Franco Interlenghi.

Een uitbundige boerenknecht kan niet van de wodka afblijven en raakt daardoor èn door zijn kolossale kracht steeds meer in moeilijkheden en is zo een makkelijk slachtoffer voor degenen die het op zijn aantrekkelijke vrouw en dochter hebben voorzien. Deze pseudo-Russische folklore, die in de late jaren vijftig zeer in trek was voor de Europese co-produkties, krijgt een temperamentvolle vertolking van Lulli die humor en pathos overtuigend maakt, maar het scenario en de regie blijven ver achter.

Giovani mariti

1958 | Drama

Italië/Frankrijk 1958. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Gérard Blain, Antonioni Cifariello, Isabelle Corey, Franco Interlenghi en Sylva Koscina.

Vier jonge vrijbuiters in de provincie moeten verantwoordelijkheid in huwelijk en gezin leren dragen, maar vinden elkaar terug in herinneringen aan de ongebondenheid van vroeger. Nogal bittere situatieschets waarin de vrouwen uitsluitend gezien worden als stoorzenders in de mooie mannenvriendschap. Pier Paolo Pasolini schreef mee aan scenario.

Délit de fuite

1958 | Misdaad, Thriller

Italië/Frankrijk 1958. Misdaad van Bernard Borderie. Met o.a. Antonella Lualdi, Félix Marten, Aimé Clariond, Franco Interlenghi en Folco Lulli.

Een journalist leent zijn sportwagen uit aan een jonge vrouw op wie hij verliefd is geworden. Ze krijgt een dodelijke aanrijding, maar achteraf blijkt het slachtoffer al voor het ongeluk te zijn gedood. Deze dynamisch gemaakte thriller laat op scenarioniveau nogal wat steken vallen, maar heeft afzonderlijk onderhoudende scènes.

Méfiez-vous fillettes

1957 | Misdaad, Drama, Erotiek

Frankrijk 1957. Misdaad van Yves Allégret. Met o.a. Antonella Lualdi, Robert Hossein, Michèle Cordoue, Jean Gaven en André Luguet.

Op Montmartre wordt een gangsteroorlog tussen rivaliserende benden uitgevochten en een jonge vrouw die daar toevallig getuige van is, wordt gekidnapt en in een bordeel gestopt om haar tot zwijgen te dwingen. Regisseur Allégret verspeelde zijn artistieke reputatie met deze sensationele James Hadley Chase- verfilming, die problemen met de censuur kreeg, maar qua zwartgalligheid nauwelijks verschilt van zijn sociale films noir uit de jaren veertig. Goed spel.

La Cenicienta y Ernesto

1957 | Komedie

Spanje 1957. Komedie van Pedro L. Ramírez. Met o.a. Antonella Lualdi, Antonio Garisa, Rafael Bardem en José Luis Ozores.

Een onbetrouwbare advocaat is besloten hoe dan ook een eenvoudige, aantrekkelijke medewerkster te veroveren. Een onbelangrijke en zeer vulgaire film.

Casta Diva

1956 | Biografie, Muziek

Frankrijk/Italië 1956. Biografie van Carmine Gallone. Met o.a. Maurice Ronet, Antonella Lualdi, Nadia Gray, Jacques Castelot en Jean Richard.

Componist Bellini wil de muziek er aan geven voor gezinsleven, maar zijn aanstaande maakt het uit omdat ze zo'n offer niet wil. Verbitterd concentreert hij zich op zijn carrière en oogst steeds grotere successen. Volgens filmbiografieën worden componisten uitsluitend geïnspireerd door liefdesverdriet en deze is geen uitzondering. De clichés zijn gepakt in fraaie beelden en - voor de liefhebbers - fraaie klanken. De aria uit NORMA die de filmtitel geeft wordt in de slotscène op de geluidsband gezongen door Maria Callas.

Padri e figli

1955 | Komedie

Italië 1955. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Vittorio De Sica, Antonella Lualdi, Marcello Mastroianni, Franco Interlenghi en Marisa Merlini.

In vijf gezinnen lopen generatieconflicten en andere problemen met kinderen, hun studie en verliefdheden parallel en beïnvloeden elkaar tot een bevredigende afloop. Het vernuftig geconstrueerd scenario kreeg een temperamentvolle vertolking en een losse en speelse vormgeving.

Non c'è amore piu grande

1955 | Drama

Italië 1955. Drama van Giorgio Bianchi. Met o.a. Antonella Lualdi, Franco Interlenghi, Gino Cervi, Luciana Angiolillo en Arnoldo Foà.

Ondanks het verzet van de vader van de jongen trouwen studenten, wanneer het meisje zwanger is. Ze krijgt een miskraam en zal geen andere kinderen kunnen krijgen. Ze adopteert een baby die ze voor haar eigen kind laat doorgaan. Als ze daarmee gechanteerd wordt, keert haar berouwvolle schoonvader de zaak ten goede. Deze smartlap in de Italiaanse traditie kreeg een beter en frisser acteren dan in het genre gebruikelijk was, zonder de dramatische clichés te vernieuwen.

Le signorine dello 04

1955 | Drama

Italië 1955. Drama van Gianni Franciolini. Met o.a. Antonella Lualdi, Giovanna Ralli, Franca Valeri en Marisa Merlini.

Een sentimentele en bij tijd en wijle ironische film over een paar werknemers bij de telefoondienst die in vertrouwen met elkaar praten over de problemen van het dagelijkse leven.

Gli Innamorati

1955 | Drama, Komedie

Italië 1955. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Antonella Lualdi, Franco Interlenghi, Gino Cervi, Cosetta Greco en Sergio Raimondi.

Jonge mensen die in dezelfde volksbuurt van Rome zijn opgegroeid, menen dat hun jeugdscharreltjes van weleer vanzelfsprekend ook de aangewezen huwelijkspartners zijn, maar de alledaagse realiteit plaatst die verlovingen in een ander licht. Dit simpele gegeven is met authentieke milieutekening en ironische humor uitgewerkt en krijgt daardoor de nodige charme en frisheid.

Andrea Chenier

1955 | Historische film, Romantiek, Drama

Frankrijk/Italië 1955. Historische film van Clemente Fracassi. Met o.a. Michel Auclair, Antonella Lualdi, Raf Vallone, Rina Morelli en Catherine Valnay.

Een vreedzame revolutionair wordt in het Parijs van 1789 verliefd op de dochter van een aristocraat en haalt zich de jaloezie van de ook op haar verliefde bediende op de hals. De laatste slaagt erin de rivaal bij de revolutie verdacht te maken en te laten arresteren. Het smeken van het meisje brengt hem te laat tot inkeer, maar hij weet haar in de Bastille te brengen waar ze samen met haar minnaar op het schavot eindigt. De in opera-verfilmingen gespecialiseerde regisseur Fracassi inspireert zich opnieuw op libretto, maar laat de zang vervallen. De inzet van de acteurs behoedt de voortdurende pathos van belachelijkheid.

Altair

1955 | Drama

Italië 1955. Drama van Leonardo Di Mitri. Met o.a. Antonella Lualdi, Franco Interlenghi, Claude Laydu, Renato Izzo en Marisa Borroni.

Een film over de Italiaanse luchtmacht, waar piloten worden opgeleid tot jachtvliegers. We zien hun leven, hun liefdes, hun inspanningen om de felbegeerde 'wings' te halen. Fraaie staaltjes van stuntvliegerij, maar voor de rest is deze film geen hoogvlieger.

Le Rouge et le noir

1954 | Drama, Romantiek

Frankrijk/Italië 1954. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Danielle Darrieux, Antonella Lualdi, Jean Martinelli, Jean Marcure en André Bruno.

Een jonge arrivist van proletarische afkomst probeert zich via amoureuze tactiek binnen de aristocratie in te werken. Vlak voor zijn huwelijk met de dochter van een markies die zelfs een titel voor hem wil kopen wordt zijn verleden echter bekend gemaakt. Ondanks zijn grote lengte doet de film de rijkdom aan gebeurtenissen en nuances van de Stendhal-roman onvoldoende recht. Zorgvuldige vormgeving heeft een mat effect op de emoties, ondanks goed acteren.

L'uomo e il diavolo

1954 | Drama

Italië/Frankrijk 1954. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Gérard Philipe, Antonella Lualdi en Danielle Darrieux.

Een schitterend gefilmd verhaal over een jonge leraar die een afschuwelijke ervaring heeft op een kloosterschool. Later wordt hij verliefd op een dame van goeden huize, maar hun relatie houdt geen stand. Zijn liefde voor haar blijft aan hem knagen en als hij ontdekt dat ze een andere man heeft, doodt hij haar. De rijke aankleding is een feest voor het oog.

Tre storie proibite

1953 | Drama

Italië 1953. Drama van Augusto Genina. Met o.a. Eleonora Rossi-Drago, Lia Amanda, Antonella Lualdi, Gino Cervi en Gabriele Ferzetti.

Overbelast door honderden sollicitantes stort de trap van de Romeinse arbeidsbeurs in. Voor twee van de gewonde meisjes - een met een jeugdtrauma door een aanranding, een ander met een ongelukkig verstandshuwelijk - betekent het ongeval een nieuw begin, de derde - verslaafd aan cocaïne - zal sterven. Dit waar gebeurde ongeval dat ook tot ROMA ORE UNDICI inspireerde, is als raamvertelling gekozen voor drie melodramatische verhalen, die door het korte bestek nogal aan de oppervlakte blijven en geen overtuigingskracht krijgen, behalve in de terugkerende korte scènes van het ongeluk zelf.

Pietà per chi cade

1953 | Drama

Italië 1953. Drama van Mario Costa. Met o.a. Amedeo Nazzari, Antonella Lualdi, Massimo Serato, Nadia Gray en Lydia Barov[KA8]a.

Een man komt uit krijgsgevangenschap terug en doodt de minnaar van zijn vrouw, terwijl zijn dochter zich uit verzet tegen haar moeder heeft vergooid aan een ondeugdelijk type. Deze larmoyante smartlap stapelt zóveel treurnis op elkaar dat de film nergens geloofwaardig wordt, zeker niet als er ten slotte toch nog een gelukkig einde komt. Wel een curiosum, ook door de rolbezetting van specialisten in dit genre.

Perdona mi

1953 | Drama

Italië 1953. Drama van Mario Costa. Met o.a. Raf Vallone, Antonella Lualdi en Tamara Lees.

Een man verdenkt zijn vrouw ten onrechte van ontrouw en verstoot haar, opgestookt door zijn jaloerse minnares. Ze wil met haar kinderen zelfmoord plegen, als net op tijd de waarheid aan het licht komt. Deze simpele smartlap wordt met veel pathos geacteerd en gepresenteerd, waardoor hij een merkwaardige overtuigingskracht krijgt over de doorzichtigheid van het scenario heen.

Cronache di poveri amanti

1953 | Drama

Italië 1953. Drama van Carlo Lizzani. Met o.a. Anna-Maria Ferrero, Cosetta Greco, Antonella Lualdi, Marcello Mastroianni en Giuliano Montaldo.

Jonge arbeiders in vooroorlogs Florence verzetten zich tegen fascisme en worden gevangen, gemarteld of gedood door geheime politie. Liefdespaar slaagt erin naar Frankrijk te vluchten. Politiek tijdsbeeld in de stijl van neo-realisme is soms al te melodramatisch. Gelegenheid om bekende acteurs aan begin van hun carri[KA2]ere te zien. (Montaldo ging later zelf politieke films regisseren)

Avanzi di galera

1953 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Italië 1953. Drama van Vittorio Cottafavi. Met o.a. Richard Basehart, Walter Chiari, Eddie Constantine, Valentina Cortese en Flora Lillo.

Een drietal gangsters komt uit de gevangenis en wordt in een poging om een nieuw leven op te bouwen geconfronteerd met oude schulden, rivalen en vooroordelen, hetgeen resulteert in een tragische afloop. Een onderhoudende combinatie van sociaal drama en gangstermelodramatiek met een sterke bezetting. In een dramatische rol valt Constantine als acteur overigens door de mand.

La ciaca di Sorrento

1952 | Romantiek, Drama

Italië 1952. Romantiek van Giacomo Gentilomo. Met o.a. Antonella Lualdi, Paul Campbell en Marilyn Buferd.

Deze film naar de gelijknamige roman van Francesco Mastriani speelt in Sorrento in 1948. Dokter Andrea Pisani wordt valselijk beschuldigd van moord op de vrouw van de Markies van Rionero. Hij wordt ter dood veroordeeld. Jaren later probeert Oliviero, de zoon van dokter Pisani, die oogarts geworden is, de blinde dochter van de Markies haar gezichtsvermogen terug te geven. Het wordt pas echt ingewikkeld als ze verliefd worden op elkaar. Een sentimentele smartlap, maar het spel is goed. Voor grage snotteraars.

Il romanzo della mia vita

1952 | Biografie, Drama

Italië 1952. Biografie van Lionello De Felice. Met o.a. Luciano Tajoli, Giulietta Masina en Antonella Lualdi.

Zanger Luciano Tajoli weigert altijd in het openbaar op te treden, omdat hij zich schaamt voor zijn handicap. Hoewel niemand hem ooit heeft gezien, gaat zijn carrière toch van start op de radio. Als hij echter incognito kennismaakt met Maria, verandert de liefde zijn leven.

Il Cappotto

1952 | Drama, Komedie

Italië 1952. Drama van Alberto Lattuada. Met o.a. Renato Rascel, Yvonne Sanson, Antonella Lualdi, Sandro Somarè en Giulio Stival.

Een eenvoudige bediende wordt door zijn bureaucratische omgeving vernederd en uitgebuit, maar aan zijn fraaie winterjas ontleent hij nog de schijn van sociaal aanzien. Tijdens de voorbereidingen op het bezoek van een fascistisch politicus wordt zijn jas gestolen en daarmee verdwijnen ook zijn illusies om ooit nog aan zijn misère te kunnen ontsnappen. Lattuada`s meesterwerk - naar het beroemde verhaal van Nicolai Gogol - is een venijnige, gedetailleerde karikatuur van de ambtelijke wereld. In een Kafka-achtige sfeer laat hij zijn anti-held vol mededogen ronddolen. Prachtige rol met Chaplin-achtig pathos van de (gewoonlijk doorsnee) komiek Rascel.

Cani e gatti

1952 | Romantiek

Italië 1952. Romantiek van Leonardo De Mitri. Met o.a. Titina De Filippo, Armando Francioli, Antonella Lualdi en Paolo Stoppa.

De twee belangrijkste kandidaten voor een gemeenteraadsverkiezing in een bergstreek koesteren een oude wrok. De vrouw bezit een hotel en heeft de apotheker nooit vergeven dat hij niet met haar getrouwd is; om de situatie wat ingewikkelder te maken besluit ze zelf ook een apotheek te openen. De fraaie beelden van het landschap compenseren het wat banale verhaal.

Adorables créatures

1952 | Komedie

Frankrijk/Italië 1952. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Daniel Gélin, Marilyn Buferd, Martine Carol, Danielle Darrieux en Renée Faure.

Een rokkenjager heeft een reeks van avontuurtjes met al dan niet getrouwde dames. Tenslotte vindt hij de ware liefde in het buurmeisje dat hij nooit had opgemerkt. Voor de ontstaansperiode als hoogst pikant geldende komedie kreeg veel navolging, maar de top-bezetting, de elegantie en humor tillen deze film nog altijd boven het voorspelbare stramien uit.

E' piu facile che un camelo

1950 | Familiefilm, Fantasy

Italië/Frankrijk 1950. Familiefilm van Luigi Zampa. Met o.a. Jean Gabin, Mariella Lotti, Elli Parvo, Julien Carette en Antonella Lualdi.

Een zakenman verongelukt. Omdat hij een slecht gezinshoofd en een al even slechte werkgever is geweest, wordt hem de toegang tot de hemel ontzegd. Hij krijgt echter twaalf uur de tijd om iets goed te maken. De door hem ontslagen werknemer blijkt zijn weldaden niet waard te zijn, maar hij slaagt er wel in anderen gelukkig te maken en wordt alsnog uitverkoren. De film sluit aan bij het optimisme van het neo-realisme en toont Jean Gabin in zijn eerste rol als gezeten burger en huisvader.

Signorinella

1949 | Komedie

Italië 1949. Komedie van Mario Mattoli. Met o.a. Gino Bechi, Aroldo Tieri, Ughetto Bertucci, Antonella Lualdi en Enzo Garinei.

Twee kruimeldieven gaan met een gestolen Amerikaanse auto naar een kleine provinciestad in Abruzzi. Een van hen doet zich voor als Amerikaan en de inwoners houden hem voor een in Amerika rijk geworden stadsgenoot, die welvaart voor allemaal had beloofd. Hij kan de jonge Maria (Lualdi) er niet van weerhouden weg te lopen voor romantische hersenschimmen. De twee dieven zetten met een advocaat een zoektocht in gang. Ze wordt gevonden en niemand weet hoe teleurgesteld de dieven zijn, zelfs de advocaat niet. Maria zal het bedrog ontdekken, dat duidelijk wordt met de aankomst van een oom die de simulerende dieven opbrengt. Geen bijzondere film maar wel vrij onderhoudend.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Antonella Lualdi op televisie komt.

Reageer