Paul Heidemann: regie en cast.
Er zijn 24 films gevonden.

Bärenburger Schnurre

1956 | Familiefilm, Avonturenfilm

Oost Duitsland 1956. Familiefilm van Ralf Kirsten. Met o.a. Paul Heidemann, Harry Hindemith en Erika Dunkelmann.

Een Oostduitse kinderfilm. Een groepje kinderen bewerkstelligt dat er een zwembad voor hen komt.

Oh, diese lieben Verwandten

1955 | Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1955. Komedie van Joe Stöckel. Met o.a. Joe Stöckel, Paul Heidemann, Erika von Thellmann, Franz Marischka en Beppo Brem.

Als Stöckel, een kinderloze steenrijke landeigenaar, op zijn zestigste verjaardag door een hartaanval getroffen wordt, wrijft zijn familie zich in de handen, azend op de erfenis. Dan vernemen zij dat hij het tijdelijke met eeuwige verwisselt heeft en moeten ze op het kasteel komen waar ze te horen krijgen dat degene die erft gekozen wordt door de bedienden van het slot. De verwaande familie ontpopt zich als een stelletje konkelende huichelaars, maar de buitenechtelijke dochter van de rijkaard komt als winnares uit de strijd en de slotheer blijkt niet dood te zijn. Een banale, grove klucht. Een filmthema dat al honderd keer vertoond is en dikwijls veel beter.

Königin einer Nacht

1951 | Muziek

Duitsland 1951. Muziek van Kurt Hoffmann. Met o.a. Ilse Werner, Hans Holt, Georg Thomalla, Jeanette Schultze en Ethel Reschke.

Een hertog wordt geacht een hem onbekende prinses te trouwen maar voelt daar niet veel voor, totdat blijkt dat hij het goed met haar kan vinden. Een nauwelijks boeiende verfilming van de gelijknamige operette van Will Meisel. Het scenario is van Just Scheu, Ernst Nebuth en Hanns Helmut Fischer. Het camerawerk is van Bruno Stephan.

Weisse Wäsche

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Paul Heidemann. Met o.a. Harald Paulsen, Carla Rust, Erika Helmke, Günther Lüders en Fritz Hoopts.

Een muzikant wordt wasbaas en vindt een wasmiddel uit dat tot catastrofale resultaten leidt. Een eenvoudig volksstuk met kluchtige situaties en typeringen.

Mein Mann darf es nicht wissen!

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Paul Heidemann. Met o.a. Mady Rahl, Hans Nielsen, Grethe Weiser en Günther Lüders.

Sabine trouwt in 't geheim met Willi tegen wie haar moeder zojuist een proces heeft aangespannen. Wanneer ze de verloofde van haar vriendin als haar man voorstelt, volgt de ene complicatie na de andere. Een onderhoudende film, vooral dank zij Weiser en Lüders.

Schneider Wibbel

1939 | Komedie, Historische film

Duitsland 1939. Komedie van Viktor de Kowa. Met o.a. Erich Ponto, Irene von Meyendorff, Fita Benkhoff, Günther Lüders en Friedrich Benfer.

Geslaagde verfilming van het gelijknamige toneelstuk over kleermaker Wibbel (Ponto). Hij wordt, in het door de Fransen bezette Rheinland, in 1812, wegens majesteitsschennis tot een gevangenisstraf veroordeeld. Om er onderuit te komen overreedt hij zijn knecht, de straf onder zijn naam te ondergaan. Deze sterft tijdens de gevangenschap en Wibbel wordt als gestorven beschouwd. Daaruit vloeien vrolijke ontwikkelingen voort. Naast de hoofdrolspelers zijn ook Benkhoff en Meyendorff als Wibbel's vrouw en dochter, indrukwekkend, evenals Benfer als een nog jonge, Franse soldaat. Hoewel de film dateert uit 1939, is gelukkig iedere anti-Franse tendens vermeden.

Narren im Schnee

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Hans Deppe. Met o.a. Anny Ondra, Paul Klinger, Paul Richter, Willi Schaeffers en Paul Heidemann.

Dorothee stelt orde op zaken in een wintersporthotel dat failliet dreigt te gaan en trouwt met de eigenaar. De temperamentvolle Anny Ondra in een film vol bekende misverstanden en verwikkelingen, waarin sport- en natuuropnamen handig zijn verwerkt.

Liebesbriefe aus dem Engadin

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Luis Trenker en Werner Klingler. Met o.a. Luis Trenker, Carla Rust, Erika von Thellmann, Charlotte Daudert en Otto Wernicke.

Een zeldzame `screwball-comedy` van Duitse bodem (dank zij Carla Rust) over een populaire ski-leraar die door de eigenaar van een wintersporthotel bij de neus genomen wordt, waarna de mooie meisjes op het hotel en de skikampioen toestromen. Het scenario is van regisseur Trenker en Hans Saßmann. Het camerawerk is van vier man sterk: Hans Ertl, Walter Riml, Klaus von Rautenfeld en Karl Puth.

Spiel an Bord

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Herbert Selpin. Met o.a. Viktor de Kowa, Susi Lanner, Alfred Abel, Carsta Löck en Jakob Tiedtke.

Een jonge man (Kowa) gaat als - ogenschijnlijk - blinde passagier aan boord van het stoomschip Bremen, dat naar Amerika zal vertrekken. Hij wordt aangezien voor een miljonair en prompt door twee boeven (Meyerinck en Heidemann) achtervolgd. De echte miljonair (Abel) reist echter incognito met zijn dochter (Lanner). Na allerlei verwikkelingen worden zij en de jonge man een paar. De boeven, die het op de postzegelverzameling van de miljonair gemunt hadden, worden door een vrouwelijke detective (Löck)ontmaskerd. Een fantasieloze film, die alleen dankzij de goede acteurs nog middelmatig is.

Drei tolle Tage

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Hans Deppe. Met o.a. Jupp Hussels, Trude Hesterberg, Tina Eilers, Erik Ode en Paul Heidemann.

De film speelt ten tijde van het Keulse carnaval. Jupp Hansemann, de nieuwe Prins Carnaval (Hussels), is financieel afhankelijk van zijn rijke tante in het buitenland. Hij heeft haar verteld dat hij getrouwd is, opdat zij hem met geld steunt. Wanneer `tante Jutta uit Calcutta` (Hesterberg) bij wijze van verrassing plotseling in Keulen arriveert, moet voor Jupp snel een echtgenote gevonden worden. Zijn vriend (Ode) wordt in vrouwenkleren gestoken, en deze kwijt zich prima van zijn taak als Jupp's vrouw. Natuurlijk komt de tante tot slot achter de waarheid, maar uiteindelijk verzoenen zij zich met elkaar. Een blijspel uit de Rijnstreek, voor hen die van de bijbehorende humor houden. Voor anderen meer het bekende werk. Onbetwist kostelijk is echter Eric Ode als Spaanse danseres - wat een contrast met de latere tv-commissaris van ZDF!

Sylvia und ihr Chauffeur

1935 | Komedie

Oostenrijk 1935. Komedie van Johann A. Hübler-Kahla. Met o.a. Olga Tschechowa, Gusti Huber, Wolf Albach-Retty, Leo Slezak en Paul Heidemann.

Een jongeman (Albach-Retty) en zijn vriend (Slezak) kunnen op een oud kasteel net de eindjes aan elkaar knopen. De een beheert het kasteel en werkt daarnaast als taxichauffeur, de ander, een vroegere operazanger, is kok en bediende. Door autopech strandt de rijke weduwe Sylvia (Tschechowa) op het kasteel. Ze denkt dat de beheerder de eigenaar is en wordt prompt verliefd op hem. Maar hij heeft alleen maar oog voor haar geadopteerde dochter Angelika. Grootmoedig maakt Sylvia plaats voor het jonge geluk. Als huwelijksgeschenk voor de geliefden koopt ze het kasteel. Veel muziek, veel Weense couleur locale, veel bekende spelers - en toch kan de film niet echt boeien. Alleen Leo Slezak met zijn komisch talent is een plezier om te zien. Ook bekend als EIN WALZER UM DEN STEFANSTURM.

Der Junge Graf

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Karl Lamac. Met o.a. Anny Ondra, Hans Söhnker, Hans Junkermann, Paul Heidemann en Fritz Odemar.

Graaf Priessnitz is door zijn familie verstoten omdat hij er met een circusartieste vandoor is gegaan. Zijn dochter probeert haar grootvader en vader te verzoenen. Een volledig rond Anny Ondra opgebouwde klucht.

Schützenkönig wird der Felix

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Rudolf Platte, Ursula Grabley, Paul Heidemann, Oskar Sima en Grethe Weiser.

De energieke Lilli zorgt dat de schuchtere Felix carrière maakt en zij wordt meteen zijn vrouw. Een klucht die het vooral moet hebben van Platte, die in dit soort rollen zijn mannetje staat.

Pipin, der Kurze

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Carl Heinz Wolff. Met o.a. Heinz Rühmann, Charlotte Serda, Paul Heidemann, Hans Junkermann en Hilde Hildebrand.

Een kassier ontdekt een tekort in zijn kas en raakt door een jonge danseres nog verder in de moeilijkheden. Een mislukte komedie waar Rühmann zich niet voor had moeten lenen.

Der Vetter aus Dingsda

1934 | Muziek

Duitsland 1934. Muziek van Georg Zoch. Met o.a. Walter von Lennep, Lien Deyers, Lizzi Holzschuh, Rudolf Platte en Paul Heidemann.

De operette, die in 1921 in premi[KA2]ere ging, was een blijvend succes, zodat er in 1934 een film van werd gemaakt. De tenor Walter von Lennep speelt hier de zwerver, die verliefd wordt op een keurig meisje (Deyers). Hij geeft zich uit voor haar neef Roderik en hij verovert haar hart, ook al is in die tijd haar echte neef (Wilmsen) verschenen. Doorsnee operetteprent waarin gelukkig alle rollen (behalve die van Von Lennep) door acteurs gespeeld worden, zodat je niet alleen van de muziek, maar ook een beetje van het spel kunt genieten. De Nederlandse actrice Lien Deyers heeft tot 1935 in Duitse films gespeeld, daarna emigreerde ze naar Engeland. Over haar verdere loopbaan is weinig bekend. Ook bekend als DAMENWAHL.

Abenteuer im Südexpress

1934 | Komedie, Mysterie

Duitsland 1934. Komedie van Erich Waschneck. Met o.a. Karl Ludwig Diehl, Paul Heidemann, Carola Höhn, Ralph Arthur Roberts en Richard Romanowsky.

Een ex-marine-officier, die nu kelner in een restauratiewagen is, wordt er ten onrechte van verdacht de juwelen gestolen te hebben van een jonge weduwe, die een oogje op hem heeft. Een amusante thriller met een prachtige rol van Richard Romanowsky.

Heimkehr ins Glück

1933 | Komedie

Duitsland 1933. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Paul Hörbiger, Luise Ullrich, Heinz Rühmann, Paul Heidemann en Wolfgang Staudte.

Een overwerkte fabrikant ontvlucht zijn werk en zijn vrouw en vindt een nieuwe liefde. Hörbiger als de fabrikant en Rühmann als een artiest die diens pad kruist, leveren prestaties die ver boven het banale peil van deze klucht uitgaan.

Abel mit der Mundharmonika

1933 | Romantiek

Duitsland 1933. Romantiek van Erich Waschneck. Met o.a. Karin Hardt, Karl Ludwig Schreiber, Hans Brausewetter en Paul Heidemann.

Drie jongens redden een ballonvaardster uit het water. Eén van hen, Abel met de mondharmonika, wordt op slag verliefd. Charmante, poëtische film.

Der Tolle Bomberg

1932 | Drama

Duitsland 1932. Drama van Georg Asagaroff. Met o.a. Hans Adalbert Schlettow, Liselotte Schaak, Adele Sandrock, Paul Henckels en Paul Heidemann.

De dolle streken van een gepensioneerde baron in de zoveelste militaire kostuum-verheerlijking.

Kyritz - Pyritz

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Carl Heinz Wolff. Met o.a. Max Adalbert, Henry Bender, Paul Hörbiger, Hansi Arnstaedt en Magda Elgen.

De notabelen van het Brandenburgse stadje Kyritz (Adalbert, Bender en H[KA3]orbiger) willen eens even verlost zijn van hun huwelijkse plichten, en reizen onder een vals voorwendsel naar Berlijn. Een van de drie (Adalbert) wil bovendien zijn buitenechtelijke dochter (Ellis) bezoeken. Uit het Pommerse stadje Pyritz reizen tegelijkertijd drie vertegenwoordigers van een mannenkoor naar de hoofdstad. Alle zes de heren logeren in hetzelfde pension en worden prompt verwisseld. De gebeurtenissen volgen elkaar razendsnel op, wanneer de drie echtgenotes uit Kyritz opduiken. Aan het slot worden alle verwikkelingen opgelost. Een vrolijke film voor iedereen, die plezier aan Berlijnse kluchten beleeft. Bovendien een weerzien met de populaire volkstoneelspeler Henry Bender, die in 1933 overleed.

Ihre Hoheit befehlt

1931 | Muziek

Duitsland 1931. Muziek van Hanns Schwarz. Met o.a. Willy Fritsch, Käthe von Nagy, Paul Hörbiger, Reinhold Schünzel en Paul Heidemann.

Een prinses ziet niets in haar officiële verloofde en neemt de wijk met een luitenant die ze tijdens een bal incognito heeft leren kennen. Een niet erg geslaagde filmoperette waarvoor een kennelijk ongeïnspireerde Werner Richard Heymann de muziek heeft geschreven en waaraan het talent van Käthe von Nagy en Willy Fritsch is verspild.

Die Mutter der Kompagnie

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Franz Seitz. Met o.a. Weiß-Ferdl, Betty Bird, Paul Heidemann, Grit Haid en Leo Peukert.

Deze oubollige militaire klucht toont de amoureuze avonturen van opperwachtmeester Stops (Weißferdl) tijdens een veldoefening. Met de obligate ingrediënten, inkwartiering, de dochter van de waard, vals alarm enz., is geprobeerd een amusante komedie te maken, hetgeen totaal mislukt is. Tegenwoordig is de film hoogstens interessant als herinnering aan de Beierse volksacteur Weiß-Ferdl.

Der Hampelmann

1930 | Muziek

Duitsland 1930. Muziek van E.W. Emo. Met o.a. Lien Deyers, Max Hansen, Paul Heidemann, S.Z. Sakall en Otto Wallburg.

Een nieuwe vinding: een sprekende pop inspireert de minnaar van een getrouwde vrouw om zich als zodanig bij haar te laten bezorgen. Haar man gooit de pop het raam uit, denkt een moord begaan te hebben en laat zijn vrouw vrij. Deze valt in de armen van haar minnaar, omdat niet hij maar de echte pop naar beneden gevallen is! Een vrolijke verfilming van de gelijknamige operette van Robert Stolz, waarin de Nederlandse Lien Deyers voortreffelijk wordt gesecondeerd door Max Hansen en Szöke Szakall.

Die Bergkatze

1921 | Drama

Duitsland 1921. Drama van Ernst Lubitsch. Met o.a. Pola Negri, Paul Heidemann, Victor Janson, Wilhelm Diegelmann en Hermann Thimig.

Luitenant Alexis (Heidemann) geniet de reputatie van rokkenjager. Hij wordt overgeplaatst naar het fort Tossenstein. Terwijl zijn nieuwe commandant (Janson) voor zijn schone dochter Lilli (Meller) vreest, ontmoet Alexis onderweg Rischka (Negri), die de bijnaam uit de titel heeft. Zij is de dochter van een roverhoofdman. Rischka en Alexis vallen voor elkaar en Alexis schenkt haar als aandenken zijn pantalon van zijn uniform. Eenmaal in Tossenstein wordt Alexis op een strafexpeditie tegen de bandieten gestuurd en keert na een korte schermutseling terug. Het gevaar is geweken en Alexis wordt aan Lilli uitgehuwelijkt, maar hij kan Rischka niet vergeten, die van haar vader met een rivaliserende bendeleider moet trouwen. Beiden ontvluchten en ontmoeten elkaar. Juist als de kijker denkt dat het tweetal elkaar zal krijgen, misdraagt Rischka zich opzettelijk, waardoor Alexis teruggaat naar Lilli. Lubitsch` melodrama flopte indertijd om twee redenen: er was geen happy-end en de film was anti- militairistisch, wat onverteerbaar was voor het grote Duitse publiek na de nederlaag tegen de geallieerden van 1918. 79 jaar later werd de film gerestaureerd door het vermaarde Italiaanse instituut L`Immagine Ritrovata nadat men in het BundesArchiv in Berlijn een kopie had gevonden. Omroep ZDF en de Frans-Duitse cultuurzender ARTE financierden samen met de Friedrich-Wilhelm- Murnau-Stiftung de compositie van de begeleidende muziek door de 43-jarige Marco Dalpane. Het belang van deze film die eerder als een kunstwerk beschouwd moet worden dan als een melodramatische liefdesgeschiedenis, wordt gevormd door de ongelooflijk mooie decors van Ernst Stern (een leerling van Max Reinhardt) en Max Gronau, alsmede de ongebruikelijke beelden en fraaie kunstgrepen van cameraman Theodor Spahrkuhl. Ondanks de commerciële misser was Lubitsch met zijn avantgardistische aanpak, mengelingen van stijlen - jugendstil en expressionisme - en originele ideeën zijn tijd ver vooruit. De film beleefde opnieuw zijn première in het jaar 2000 op het festival Cinema ritrovato in Bologna in Italië. Mag niet gemist worden door cinefielen en aankomende filmers.