Martin Todsharow

Componist

Martin Todsharow is componist.
Er zijn 24 films gevonden.

Tod den Hippies!! - Es lebe der Punk!

2015 | Komedie

Duitsland 2015. Komedie van Oskar Roehler. Met o.a. Tom Schilling, Wilson Gonzalez, Emilia Schüle, Hannelore Hoger en Frederick Lau.

Begin jaren tachtig van de vorige eeuw belandt snotneus en aspirant-junk Robert Rother in West-Berlijn. Daar doet hij in de punk- en leernichtenscene ruimschoots nachtlevenservaring op. Roehler verfilmde zijn autobiografische roman Mein Leben als Affenarsch met enige zelfspot, zodat het deprimerende défilé van beroepsnietsnutten bij tijd en wijle bijna vermakelijk dreigt te worden. Voor ervaringsdeskundige generatiegenoten een Aha-Erlebnis. Voor alle anderen: het had, net als punk, niet gehoeven. Bijrolletjes van Hannelore Hoger, vleermuizenicoon Nick Cave en diens muziekmaatje, Einstürzende Neubauten-kopstuk Blixa Bargeld.

Schoßgebete

2014 | Komedie, Drama

Duitsland 2014. Komedie van Sönke Wortmann. Met o.a. Lavinia Wilson, Jürgen Vogel, Juliane Köhler, Anna Stieblich en Robert Gwisdek.

Nadat Charlotte Roches schandaalroman Feuchtgebiete met enig succes tot film was omgetoverd, kreeg ook het officieuze vervolg Schoßgebete de bioscoopbehandeling. Opnieuw is het een deels autobiografische geschiedenis, waarin een jumboverpakking seks en taboes wordt opengetrokken om deze aan rouw, trauma en postmodern-existentiële decadentiechaos te koppelen. Elisabeth Kiehl (Wilson) worstelt dagelijks met verloren familie, moederschap, de hang naar seksperimenten en een fleurig boeketje neuroosjes. Wortmann dist de kunstfilmverantwoorde net-niet-porno met enige hoogglans en niet zonder humor op. De kijker dient echter vooral verwendemensenresistent te zijn.

Quellen des Lebens

2013 | Drama

Duitsland 2013. Drama van Oskar Roehler. Met o.a. Jürgen Vogel, Meret Becker, Moritz Bleibtreu, Lavinia Wilson en Lisa Smit.

Roehler nam weer een champagnebad in de subsidiepot met deze bewerking van zijn autobiografische roman Herkunft ('Afkomst'). De bijna drie uur durende, drie generaties omspannende familiegeschiedenis schetst tezelfdertijd een beeld van (West-)Duitsland tussen 1949 en '79. Het ik-je in dit Fassbindereske fresco is Roehlers alter ego Robert Freytag, kind van ongeneeslijk progressieve bohémienouders met narcistenkarakter. De veronderstelde lulligheid van 'de provincie' wordt gesymboliseerd door tuinkabouters. Soms amusante, maar vooral artificiële en achterhaalde Autorenkino met dat tandenknarssfeertje van politiek-culturele belangrijkheid.

Jud Süß - Film ohne Gewissen

2010 | Biografie, Drama

Duitsland/Oostenrijk 2010. Biografie van Oskar Roehler. Met o.a. Tobias Moretti, Moritz Bleibtreu, Martina Gedeck en Justus von Dohnányi.

'Een gemiste kans,' schreef het Duitse weekblad Die Zeit over Jud Süß - Film ohne Gewissen. Het bleek een genuanceerde opmerking in een zee van Duitse (pers)verontwaardiging. Deze verfilming van de productie van de beruchte antisemitische nazi-propagandafilm Jud Süß (1940) zou een loopje hebben genomen met de historische feiten en het waargebeurde verhaal onherkenbaar hebben aangedikt. Allemaal waar, maar dat neemt niet weg dat acteurs Tobias Moretti en Moritz Bleibtreu hoogwaardig spel leveren als respectievelijk hoofdrolspeler Ferdinand Marian en propagandaminister Joseph Goebbels. Vernuftig werk, bedoeld voor de reeds onderwezen kijker.

Es war einer von uns

2010 | Thriller

Duitsland 2010. Thriller van Kai Wessel. Met o.a. Maria Simon, Anja Kling en Devid Striesow.

Was het Klaus, Elmar, Udo? Of toch Karsten? Of Günther? Of Björn? En hoe komt zo iemand aan GHB? Johanna (Simon) trekt zich de haren uit het hoofd, want ze is na een verjaardagsfeestje met louter goede vrienden verdoofd en aangerand. Wie o wie is de dader? Nu kan ze niemand meer vertrouwen, want het was einer von uns. Een eenvoudige, effectieve whodunit, zonder tierelantijnen of effectbejag, maar met spanningsverhogend indringend camerawerk en een actrice die de film met gemak solo draagt.

Lulu und Jimi

2009 | Romantisch drama, Muziek

Duitsland/Frankrijk 2009. Romantisch drama van Oskar Roehler. Met o.a. Jennifer Decker, Ray Fearon, Katrin Saß, Rolf Zacher en Udo Kier.

Filmmaker Oskar Roehler - een Duitse mengelmoes van kitschkoning Pedro Almodóvar en stylist David Lynch - kwam na zijn rellerige melodrama's Suck My Dick (2001) en Agnes und Seine Brüder (2004) in 2007 opnieuw op de proppen met een opmerkelijke rolprent: Lulu und Jimi. Het excuus voor de bonte kleuren, cartooneske personages, decoratieve tierelantijnen en opdringerige cameravoering is een liefdesavontuur tussen een blank Duits zwijmelmeisje (Decker) en een hippe zwarte Amerikaan (Fearon) op en rond een Duitse kermis in 1959. Triomf van stijl en inhoud.

Hilde

2009 | Biografie, Drama, Muziek

Duitsland 2009. Biografie van Kai Wessel. Met o.a. Heike Makatsch, Dan Stevens, Monica Bleibtreu, Hanns Zischler en Johanna Gastdorf.

Biopic van Kai Wessel over de Duitse zangeres/actrice Hildegard Knef (gespeeld door Heike Makatsch).

Desert Flower

2009 | Drama, Biografie

Verenigd Koninkrijk/Oostenrijk/Duitsland 2009. Drama van Sherry Horman. Met o.a. Liya Kebede, Sally Hawkins, Meera Syal, Anthony Mackie en Juliet Stevenson.

De Somalische nomade Waris Dirie (model Kebede), als peuter besneden en als jonge tiener uitgehuwelijkt, komt via een omweg in Londen terecht. Daar wordt ze ontdekt als model, stijgt naar de top en wordt het VN-gezicht in de strijd tegen seksuele mutilatie. Dit waargebeurde, aangrijpende verhaal wordt verteld in deze overtuigende, hoewel wisselvallige biopic die heen en weer schakelt tussen de uiterste werelden die Waris kent. Soms geloofwaardig en ontroerend, soms rommelig verteld en te dik aangezet. Gelukkig is de cast prima.

Mogadischu

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Roland Suso Richter. Met o.a. Thomas Kretschmann, Nadja Uhl, Saïd Taghmaoui, Herbert Knaup en Jürgen Tarrach.

In 1977, jaren voor het Amerikaanse Mogadishu-debacle van 1993, vonden onze oosterburen bijna hun Waterloo in de Somalische titel-metropool. Vier politiek gemotiveerde Palestijnse en Libanese twintigers kaapten toen een Lufthansa toeristen-Boeing die na een flink aantal tussenlandingen stopte in Mogadishu. Deze tv-film verhaalt in geuren en kleuren over de dagenlange vliegreis van de kapers en de passagiers, met uiteindelijk de actie van een Duitse antiterreur-eenheid als rimpelige kers op de inmiddels ingezakte taart. Leuk voor het Duitse tv-archief, in de kast met licht historisch volksvermaak rond Duitse terreurgroeperingen.

Nichts als Gespenster

2006 | Drama

Duitsland 2006. Drama van Martin Gypkens. Met o.a. Stipe Erceg, August Diehl, Fritzi Haberlandt, Chiara Schoras en Janek Rieke.

Vijf verhalen over emotioneel zoekende, Duitse reizigers op verschillende plekken op aarde, worden vaardig verweven in dit ensemblestuk van Martin Gypkens (Wir). Zo viert in Venetië een wat eenzame backpacker haar dertigste verjaardag, worstelen in de woestijn van westelijk Amerika twee Berlijners met hun relatie én lokale excentriekelingen, en reflecteren op Jamaica twee vriendinnen, in afwachting van een orkaan, over liefde en seks. De verhaaltjes hebben elk een eigen toon en kleur, maar sommige blijven wat frustrerend aan de oppervlakte hangen. Naar de gelijknamige bundel korte verhalen van Judith Hermann.

Elementarteilchen

2006 | Drama

Duitsland 2006. Drama van Oskar Roehler. Met o.a. Moritz Bleibtreu, Christian Ulmen, Martina Gedeck, Franka Potente en Uwe Ochsenknecht.

De halfbroers Bruno en Michael werden op jonge leeftijd in de steek gelaten door hun hippie-moeder en hebben daar een ferme tik van meegekregen. De een is een seksverslaafde leraar, de ander een frigide moleculaire bioloog. Liefhebbers van de controversiële roman van Michel Houellebecq zullen wellicht weinig ophebben met deze Duitse adaptatie, omdat regisseur/scenarist Roehler de zwartgalligheid en maatschappelijke bespiegelingen uit het boek flink heeft gereduceerd. Op zichzelf beschouwd heeft de film echter voldoende kwaliteiten, bijvoorbeeld het prima acteerwerk.

Sternzeichen

2005 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 2005. Komedie van Peter Patzak en Peter Pazak. Met o.a. Heikko Deutschmann, Barnaby Metschurat, Karin Griegerich, Jürgen Hentsch en Vadim Glowna.

Vlak voor zijn grote doorbraak als topadvocaat krijgt Alexander Becker (Deutschmann) het verzoek om voor een periode van vier weken, zijn geestelijk gehandicapte broer Fabian (Metschurat) in huis te nemen omdat de kliniek, waar hij verblijft, verbouwd wordt. Alexander die altijd voor de buitenwacht verborgen had gehouden dat hij een broer heeft die in een inrichting verpleegd wordt, denkt met de nodige discipline deze vier weken wel door te komen. Niets is minder waar. Het voorspelbare, enigszins sentimentele scenario van Stefan Kolditz is het zoveelste gehandicaptendrama over familieleden die liefderijk capituleren voor het probleem. Goed spel van de rolverdeling. Het camerawerk is van Andreas Köfer.

Der alte Affe Angst

2005 | Drama, Romantiek

Duitsland 2005. Drama van Oskar Roehler. Met o.a. André Hennicke, Marie Bäumer, Vadim Glowna, Hilde Van Mieghem en Hermann Beyer.

Is Oskar Roehler de nieuwe Werner Fassbinder? Met Suck My Dick (2001) toonde hij zich in ieder geval eigenzinnig en maf genoeg, en Der alte Affe Angst bevat voldoende gestileerde relatiekommer en psychologische aftakeling. Robert (Hennicke) en Marie (Bäumer) lijken bij elkaar te passen, maar hij zoekt zijn seksuele behoeftes bij prostituees en zij is op het suïcidale af ongelukkig. De dood van Roberts vervreemde vader katalyseert de problemen. Realistisch en voluitgaand acteerwerk tegen mooie beelden van een eenzaam Berlijn. Genomineerd voor de Gouden Beer. Net als zijn Houellebecq-verfilming Elementarteilchen (2006) die pijnlijk tegenviel.

Männer Wie Wir

2004 | Sportfilm

Duitsland 2004. Sportfilm van Sherry Horman. Met o.a. Maximilian Brückner, David Rott, Lisa Potthoff en Dietmar Bär.

Keeper blijkt homo, tot afschuw van zijn team. Hij daagt ze uit voor een wedstrijd tegen een nog samen te stellen homoteam om te bewijzen dat homofielen wel kunnen voetballen.

Bella Block - Hinter den Spiegeln

2004 | Misdaad

Duitsland 2004. Misdaad van Thorsten Näter. Met o.a. Hannelore Hoger, Rudolf Kowalski, Pit-Arne Pietz, Bettina Hauenschild en Bernhard Schir.

Bella Block (Hannelore Hoger) op de Miss Marple toer. Ze gaat met Simon (Kowalski) en diens voormalige mentrix naar een Murder Mystery Convention in een hotel. Bij aankomst struikelt Bella over een lijk en begint onmiddellijk haar politiewerk te doen, maar dat valt niet in goede aarde bij de organisator van de conventie. Het ging immers om een ensc[KA2]enering en Bella is bezig het spel te bederven met haar optreden. Bella is `not amused` door de reprimande. Als het congres in volle gang is, wordt er w[KA1]el een lijk gevonden: het is van Walter Moosbach (Kremer), de directeur van het hotel. Nu is het wel degelijk politiewerk en Bella laat zien dat zij mans genoeg is om de dader eruit te halen door zich in de coulissen van het hotel te begeven. Het scenario van regisseur Näter spiegelt ons een aflevering voor, die anders dan anders is, en Näter heeft heel erg zijn best gedaan om een Agatha Christie sfeer 'Made in Germany' te scheppen. De spelprestaties zijn naar behoren en Hannelore's dochter Nina speelt Sigrid Moosbach. In het subplot zien we Bella's gelaten jaloezie als Simon iets te hoffelijk is tegenover zijn voormalige mentrix - het is overigens niet de eerste keer; hij viel ook al eens voor de charme van een belegen wetenschapster uit Moskou, die een gastdocentschap aangeboden had gekregen aan een Hamburgse universiteit. Het camerawerk is van Joachim Hasse.

Agnes und seine Brüder

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Oskar Roehler. Met o.a. Martin Weiß, Moritz Bleibtreu, Herbert Knaup en Katja Riemann.

Agnes en haar broers is een bont melodrama, geïnspireerd door de esthetica van het werk van Fassbinder, waarin drie zeer verschillende broers verbroederen vanwege de gedeelde haat voor hun rijke vader. Titelheldin en nachtclubdanseres Agnes (Weiß) was zelf ook een broer, totdat ze zich voor haar grote liefde liet ombouwen. Broer Hans (Bleibtrau) is een seksverslaafde bibliothecaris zonder uitlaatklep. Broer Werner (Knaup) is een politicus met een frigide vrouw en een wanstaltige stoelgang. Regisseur/scenarist Roehlers seksuele (en incestueuze?) rariteitenkabinet is beurtelings ontroerend, grappig en/of onaangenaam. Helaas bereidt zijn anekdotische vertelstijl slecht voor op het sentimentele einde. Niettemin een bijzonder werk.

Tatort - Stiller Tod

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Richard Huber. Met o.a. Eva Mattes, Sylvester Groth, Julia Jäger, Janek Rieke en Caroline Schreiber.

De steenrijke ondernemer Wolfgang Reichert is neergestoken en dodelijk verwond op zijn zeilboot, die was aangemeerd in de jachthaven. Daniel Seefeld (Rieke) loopt met het mes in de hand regelrecht in de armen van de havenmeester. Volgens officier van justitie Justus F[KA3]urmann (Groth) een duidelijke zaak en hij wil een snelle berechting. Klara Blum (Mattes) vindt minstens twee aspecten storend: Seefeld was onder invloed van drugs en kan zich niets meer herinneren; F[KA3]uhrmanns echtgenote Rita (J[KA3]ager) had (of heeft) een verhouding met Seefeld. Als Seefeld voor de reconstructie van het misdrijf naar het haventje wordt gebracht, ontsnapt hij en ontvoert hij het kind van Führmann. Blum, die heel goed begrijpt dat het om een wanhoopsdaad gaat, stelt alles in het werk om te voorkomen, dat de zaak nog verder escaleert, terwijl zij koortsachtig naar de ware toedracht van het misdrijf zoekt, en in het kielzog ervan naar de ware dader. Het scenario van Martina Brand en Dorothee Schön is onderhoudend en redelijk spannend, terwijl het de kijker lang in het ongewisse laat. Het spel is naar behoren en Mattes kan eigenlijk niet stuk. Het camerawerk is van Jürgen Carle. Aflevering 523.

Eierdiebe

2003 | Komedie

Duitsland 2003. Komedie van Robert Schwentke. Met o.a. Wotan Wilke Möhring, Janek Rieke, Antoine Monot jr, Julia Hummer en Alexander Beyer.

In de scherpzinnige komedie Eierdiebe verliest Martin (Wotan Wilke Möhring) een teelbal aan kanker in een Berlijns ziekenhuis. Tegen alle advies in kiest hij voor chemotherapie om zijn overgebleven bal te behouden. Tijdens zijn verblijf op de chemo-afdeling raakt hij bevriend met twee excentrieke patiënten met wie hij wedt dat hij zijn verwijderde bal kan 'terugstelen'. Een opmerkelijke komedie die doet denken aan Altmans vertelkunst in M.A.S.H. Regisseur Robert Schwentke (Tattoo) overleefde zelf teelbalkanker en kiest (daarom) voor een zwart-ironische toets die zich het best laat samenvatten met de internationale titel van de film: The Family Jewels.

T.E.A.M. Berlin - Der Verrat

2000 | Misdaad

Duitsland 2000. Misdaad van Ulrich Zrenner. Met o.a. Georges Claisse, Nina Kronjäger, Ralph Herforth, Hendrik Duryn en Gesine Cukrowski.

Tamelijk spannende aflevering met het team uit de titel dat kroongetuige, juriste Carolin Hagen (Cukrowski), moet beschermen tegen de zware misdadiger Heintze (Berger). Hagen, die zwanger is en de naaste medewerkster van Heinzte, kan maar moeilijk geloven dat haar baas een gevaarlijke man is. Daarom ze werkt niet mee met haar beschermers die zojuist haar leven gered hebben. Nathalie Pohl (Kronj[KA3]ager) weet haar op andere gedachten te brengen als ze beschoten worden in een verlaten fabriek in Berlijn. Het blijkt dat niet alleen de gangsters op Heintze jagen maar ook hun eigen collega`s van de politie. Daarbij wordt Marco Sprenger (Duryn) gewond. Ze weten zich te onttrekken aan het strijdtoneel en vinden in een dierenartsenpraktijk een tijdelijk onderkomen. Georg Paulsen trekt erop uit om een bespreking te houden met Innensenator Brandes (Hentsch) die hij uit het verleden kent en kan vertrouwen. Bovendien heeft Brandes zelf ook vruchteloos de zware misdaad bestreden. Hun gesprek in een leeg stadion wordt zonder dat ze het weten bespied en als er dan op hen geschoten wordt komt Brandes om het leven. Georg trekt inmiddels de juiste conclusie dat er binnen de politie een hooggeplaatste verrader moet zitten. In het eindgevecht ontmaskert hij niet alleen de insider, maar schakelt ook het geboefte uit. Het scenario van Leo P. Ard en Birgit Grosz bevat de nodige clichés, maar er is voldoende actie. Het spel is helemaal niet slecht onder de vaardige regie van Zrenner. Helaas lijkt deze misdaadfilm op zovelen anderen, waardoor hij je niet echt bijblijft - daarvoor onderscheidt hij zich toch te weinig. Het camerawerk is van Pascal Hoffmann.

T.E.A.M. Berlin - Der Kreuzzug

2000 | Misdaad, Actiefilm

Duitsland 2000. Misdaad van Peter Fratzscher. Met o.a. Georges Claisse, Nina Kronjäger, Ralph Herforth, Hendrik Duryn en Sylvia Haider.

Leo P. Ard en Birgit Grosz, die het scenario pleegden, zaten bijna zonder inspiratie en wat zij aan het papier toevertrouwden kwalificeert nauwelijks als origineel. Georg Paulsen (Claisse) ontdekt, dat misdadigers die wegens gebrek aan bewijs niet veroordeeld konden worden, het slachtoffer werden van dodelijke aanslagen. Voor wie nog niet heeft begrepen hoe dit nu toch zou kunnen, blijkt later dat ze werden omgelegd met een speciaal geweer, waarmee alleen de SEK is uitgerust. Het team uit de titel moet snel handelen om nog meer en nog erger te voorkomen, want het recht in eigen handen nemen mag nog steeds niet - en terecht. Het camerawerk is van Jörg Schneider. Uitsluitend voor fans, die het kijken niet kunnen laten.

Die Unberührbare

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Oskar Roehler. Met o.a. Hannelore Elsner, Vadim Glowna, Jasmin Tabatabai, Lars Rudolph en Michael Gwisdek.

Herfst 1989. Het leven van de Oost-Duitse schrijfster Hanna Flanders stort met de val van de Berlijnse Muur in elkaar. Ze heeft de DDR altijd als het nieuwe Duitsland gezien en moet nu vaststellen dat ze in een mythe heeft geloofd. Hanna denkt aan zelfmoord, maar wil nog één keer proberen een nieuw leven op te bouwen in Berlijn. Het sombere, trage, maar degelijke scenario is van regisseur Roehler en hij grijpt terug op de schrijverscarrière van zijn moeder Gisela Elsner. Goede hoofdrol van Elsner, die geen familie is van Gisela Elsner, en ze wordt gesteund door de vaardige bijrollen.

T.E.A.M. Berlin - Tödlicher Wind

1999 | Misdaad, Actiefilm

Duitsland 1999. Misdaad van Gregor Schnitzler. Met o.a. Georges Claisse, Nina Kronjäger, Ralph Herforth, Jens Peter Nünemann en Sebastian Blomberg.

Uit een laboratorium in Berlijn worden reageerbuizen gestolen, waarin zich levensgevaarlijke virussen bevinden, die de hele stad zouden kunnen uitroeien. Typisch het werk van een gek. Het clubje uit de titel moet discreet te werk gaan en de zaak oplossen zonder dat de publieke opinie gealarmeerd raakt en er paniek zou uitbreken. Ze menen dat ze de dader snel ge[KA3]identificeerd hebben: professor Bernd Tillmann (Diehl), die zijn broer bij een laboratoriumongeluk verloor en een lange tijd gewaarschuwd had voor het gevaar van een dodelijke besmetting. Zijn boodschap bereikte slechts dovemansoren. Ons team wordt evenwel tegengewerkt door de militaire inlichtingendienst (MAD) en een speciale eenheid (SEK) van de federale politie. Puur formulewerk, dat om de tijd te doden niet slecht is. Het scenario is van Leo P. Ard en Birgit Grosz. Het camerawerk is van Rodger Hinrichs.

T.E.A.M. Berlin - Unternehmen Feuertaufe

1998 | Actiefilm

Duitsland 1998. Actiefilm van Gregor Schnitzler. Met o.a. Georges Claisse, Nina Kronjäger, Ralph Herforth, Jens-Peter Nünemann en Jürgen Hentsch.

Na een mislukte aanslag op een Berlijns parlementslid laat Georg Paulsen zich als enige overlevende van het SEK (Sonder Einsatz Komando) overhalen een bijzondere eenheid, het T.E.A.M. Berlin uit de titel op te zetten. Paulsen, die volledige vrijheid van handelen heeft, mag zijn mensen uitkiezen: drie mannen en een vrouw. Nathalie Pohl (Kronj[KA3]ager) heeft connecties in hogere politieke kringen, Mirko Schmeisser (N[KA3]unemann), een grappenmaker met goede contacten in het rosse milieu en Frank Lanarth (Herforth), een ambitieuze driftkikker, die zijn vinger op de trekker houdt. Hun eerste missie en vuurdoop is de verdachte van de aanslag, waarbij Paulsen zijn kameraden verloor, te grijpen, na diens uitbraak uit de gevangenis. Deze pilootfilm met een scenario van Leo P. Ard en Birgit Grosz werd gedraaid naar een idee van Alexander Rümelin en M.N. Ulikuh, die goed moeten hebben kunnen praten om een dergelijke serie, die volslagen cliché is, te kunnen verkopen aan een van Europa's grotere publieke omroepen. Niets meer, maar ook niet veel minder dan Amerikaanse voorbeelden en de serie duurt zolang de kijkcijfers het toelaten en de omroep erin gelooft. Het camerawerk van Rodger Hinrichs oogt goed, maar stelt weinig voor. Formaat 16:9.

Spuk aus der Gruft

1998 | Romantiek, Horror, Familiefilm

Duitsland 1998. Romantiek van Günter Meyer en Günther Meyer. Met o.a. Benjamin Sadler, Saskia Grasemann, Walter Plathe, Nina Hoger en Kurt Böwe.

In het dorpje Roggelin in Noord-Duitsland ligt in het gewelf van de kerk een mummie; het is de drie eeuwen geleden overleden landjonker Friedrich von Kuhlbanz (Sadler), die vals beschuldigd werd van moord op een schaapsherder en niet wenste te rusten in een graf voordat zijn onschuld bewezen werd. De mummie is een trekpleister voor toeristen geworden. Maja (Grasemann) komt met haar broer en moeder in het plaatsje wonen, omdat haar moeder het Wirtshaus geërfd heeft. Maja hoort van de spooklegende, maar hecht er absoluut geen geloof aan totdat ze een weddenschap afsluit: ze gaat kijken in het holst van de nacht als de mummie tot leven komt. En inderdaad de mummie heeft zich ontpopt tot een aardige, aantrekkelijke jongeman, waarop Maja verliefd wordt. Hij vraagt haar hem te helpen bij de oplossing van de moord. Ondertussen maken twee grafschenders het 'leven' van Friedrich en Maja onmogelijk, want ze jagen op alles wat op een mummie lijkt in opdracht van een Britse edelman-verzamelaar. Hilarische film, die voor de tv gedraaid werd, maar op festivals zo veel bijval oogstte en prijzen verzamelde dat besloten werd tot roulatie in de Duitse bioscopen. De opbrengsten waren zo bemoedigend dat er in het vroege voorjaar van 2000 een sequel in de donkere zalen kwam. Het vrolijke scenario is van C.U. Wiesner en de rolverdeling speelt de sterretjes van de hemel. Het camerawerk is van Wolfgang Braumann. Fijn amusement dat voor kinderen bedoeld is, maar te genieten is van zes tot zestig en heel wat jaren daarboven.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Martin Todsharow op televisie komt.

Reageer